De gemeenteraadsleden beschikken over de mogelijkheid om de goedgekeurde notulen via eBesluit te raadplegen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 1 juni 2021 goedgekeurd.
De zittingen van het college vinden plaats elke dinsdag van de week om 13.30 uur. In de zomermaanden (juli en augustus) wordt een alternatieve planning voorgesteld.
- 6 juli
- 20 juli
- 3 augustus
- 17 augustus
- 31 augustus
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 79.731,45.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de bijkomende bestelbon 2021003065 goed voor een bedrag van € 650.
Voetbalclub Flandria Termolen bezorgde de diensten een nota over de verbeteringswerken die in hun ogen nodig zijn om hun huidige, verouderde accommodatie aan te pakken (zie bijlage). Gezien zij aangeven hier zelf niet de nodige middelen voor te hebben, vragen zij het gemeentebestuur om hen hierin financieel te ondersteunen.
Aanpassingen
Hun plannen zijn tweeƫrlei: enerzijds willen zij het dak van de huidige infrastructuur vervangen, anderzijds wensen ze twee bijkomende duiveltjesterreinen aan te leggen.
Zij hebben zelf een prijsvraag georganiseerd bij drie aannemers. Het totale kostenplaatje van de economisch meest voordelige offerte bedraagt om en bij 50.000 euro. Door middel van eigen werken en sponsoring zouden zij hierop een 20.000 euro kunnen besparen, waardoor hun concrete vraag richting gemeentebestuur is om 30.000 euro te financieren.
Overige nog noodzakelijke werken betreft het verfraaien van de toiletten, douches, kleedkamervoorzieningen en binnendeuren. Dit zouden zij volledig in eigen beheer doen (middelen en werk).
Advies
De infrastructuur van Flandria Termolen is tot op de draad versleten. Het bijgevoegd voorstel smukt deze enkel wat op, maar de structurele problemen blijven aanwezig. Ook zijn er wel vragen mbt. de kwaliteit van de voorgestelde renovaties (bv. beperkte isolatie).
Alleszins dienen we ook na te gaan of de geplande bouwwerken vergunningsplichtig zijn.
Voor wat betreft de aanleg van bijkomende duiveltjesterreinen is het zo dat er heel wat bomen dienen te wijken. Er is dan ook geen groenbuffer meer in de richting van de achterliggende huizen, de duiveltjesterreinen grenzen aan die percelen. Dit brengt mogelijk overlast en kritiek van de buren met zich mee.
Bovendien is de vraag of een uitbreiding van velden nodig is voor een toch nog beperkte jeugdwerking. Voor deze jeugdwerking blijft een verhuis naar site Basvelden (vogelvlucht: 1,5km) op het eerste zicht een betere oplossing. Van zodra de nieuwe infrastructuur van FC Zonhoven United klaar is, zou het centraal gebouw zeker kunnen dienen om deze jeugdwerking kwalitatief op te vangen. Bovendien stimuleert deze optie op termijn ook opnieuw gesprekken in de richting van een uitbreiding van de huidige fusie FC Zonhoven United.
Tot slot zijn er in het huidig meerjarenplan geen investeringsgelden voorzien voor renovatie van de site Flandria Termolen. Voorstel is dan ook om een beslissing tot investering uit te stellen tot de bespreking van aanpassing meerjarenplan die in de loop van de maand september gepland staat.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om in de aanpassing van het meerjarenplan een toelage te voorzien van 25.000 euro (nog te vermeerderen met de BTW) om de noodzakelijke dakrenovatie en aanleg van 1duiveltjesterrein te financieren.
Er zal een plaatsbezoek georganiseerd worden om de locatie van het bijkomend terrrein ter plaatse in te schatten.
Voor aanvang van de werken dient de club contact te nemen met de dienst RO om te bespreken welke werken vergunningsplichtig zijn (omgevingsvergunning en kapvergunning) en zo nodig hier de verplichte vergunningen voor aan te vragen.
Onlangs vond er een overleg plaats tussen de gemeente en de eigenaars en betrokken architect van site 'Blanche'. Men wenst de site te opwaarderen door er een nieuwbouw te voorzien. Door de architect werd een eerste volumestudie uitgevoerd om de ruimtelijke mogelijkheden voor de site te bespreken. Deze volumestudie is te vinden in bijlage van dit agendapunt.
De site 'Blanche' omvat meerdere kadastrale percelen en heeft (volgens de volumestudie) een totale oppervlakte van ongeveer 19 are. De site is gelegen op de hoek van de Heuvenstraat, Kapelhof en de Kleine Eggestraat in het centrum van Zonhoven en is een zichtlocatie bij het binnenrijden van de dorpskern.
Historiek: in het verleden was op het gelijkvloers een wassalon gevestigd, waardoor er mogelijk een historische bodemverontreiniging op het terrein aanwezig is. De saneringskosten zijn op dit moment nog onduidelijk: eerst dient er een oriënterend bodemonderzoek plaats te vinden, pas daarna kan er een gedetailleerd beschrijvend bodemonderzoek gebeuren om de ernst van de vervuiling in kaart te brengen. Nadat het wassalon zijn deuren had gesloten, waren er nog enkele handelszaken gevestigd en op de hoek van het gebouw was er steevast een horecazaak aanwezig. Op de bovenliggende verdiepingen zijn appartementen en woonsten aanwezig.
Stedenbouwkundig komt de bestaande toestand zoals aanwezig op het terrein niet overeen met de vergunde toestand. Ook zijn er meerdere bouwinbreuken vastgesteld.
Toekomst:
De laatste jaren ligt de site er wat verwaarloosd en troosteloos bij. Op de verdiepingen wordt nog wel gewoond, maar gelijkvloers is alle handels- en horeca activiteit verdwenen.
Vanuit de gemeente staan we positief tegenover het voorstel van de huidige eigenaars om deze site aan te pakken en er nieuw leven in te blazen. We staan achter het concept om er een nieuwe ‘poort’ tot het centrum te bouwen. Het geheel der percelen vereist, langs het Kapelhof, een kwalitatieve en beeldbepalende architectuur die ondersteunend werkt voor het aanwezige onroerend erfgoed. De site dient in dat opzicht effectief als site, met meerdere percelen, in zijn geheel bekeken te worden om tot een kwalitatief concept te komen.
De gemeentelijke administratie ging onlangs akkoord met het ontworpen bouwvolume voor deze locatie. De architect zal in een volgende stap een eerste aanzet uitwerken van grondplannen en gevelzichten. We zien het nieuwe gebouw graag fungeren als ‘poort’ tot het centrum, met langs de Heuvenstraat op het gelijkvloers eerder publieke functies waarbij de gelijkvloerse gevels kunnen worden opengewerkt en niet gesloten worden door allerhande raamdecoratie in functie van wonen. Ter hoogte van de Heuvenstraat kan er alzo een nieuwe dienstenfunctie komen. Op de hoek van het gebouw zien we eerder een nieuwe horeca functie met aansluitend een kwalitatief terras. De woonfunctie dient te worden voorzien op de verdiepingen en eventueel (beperkt) gelijkvloers langs de Kleine Eggestraat.
Op het vlak van mobiliteit stelt zich mogelijk een opportuniteit in het knippen van de Kleine Eggestraat voor doorgaand gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de aansluiting met het Kapelhof. Door de architect werd hiertoe een eerste visuele voorstelling uitgewerkt (zie volumestudie in bijlage). Hierdoor ontstaat extra ruimte in de publieke ruimte, bv. voor de aanleg van een kwalitatief terras. Het laatste deel van de Kleine Eggestraat zou op die manier enkel nog gedienstig zijn als toegangsweg tot de ondergrondse parkeergarage van site Blanche en uiteraard als trage verbinding voor fietsers en voetgangers.
Advies dienst Mobiliteit:
Het knippen van het laatste deel van de Kleine Eggestraat noopt het plaatselijke gemotoriseerd verkeer tot ontsluiting via de Grote Eggestraat richting Kapelhof. Deze vormt een vlotte en goed toegankelijke verbinding in beide richtingen die een hogere veiligheid garandeert dan deze via de huidige smalle doorgang (met voorrangsregeling) ter hoogte van site blanche. Met een te verwachten toename van het aantal voertuigbewegingen, is een verhoogde verkeersdruk en dus ook hogere kans op conflicten aan deze smalle doorgang niet uitgesloten. Deze te verwachten toename van het aantal voertuigbewegingen wordt gelinkt aan de nieuwe ontwikkeling van site Blanche (39 ondergrondse parkeerplaatsen voorzien volgens het huidige ontwerpvoorstel), de reeds vergunde en in uitvoering zijnde ontwikkeling aan de parking Grote Eggestraat (bouwen kantoorruimte met 12 appartementen en 20 ondergrondse parkeerplaatsen) en de te verwachten toename van verkeer door bezoekers van de kantoorruimte. Bovendien geeft het bestuur met het knippen van deze wegversmalling het signaal de duurzame verplaatsingen via deze trage verbinding te willen stimuleren. Ook het inplanten van meer groen en minder verharding zorgt voor een betere/mooiere uitstraling op deze locatie. Deze kan naadloos aansluiten op het openbaar domein ter hoogte van het Kapelhof (momenteel ingenomen door verharde parkeerplaatsen) dat ingericht kan worden als een kwalitatief terras. De dienst staat voorwaardelijk positief tegenover een mogelijk knip, maar adviseert de buurt eerst te bevragen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de plannen voor de herontwikkeling van site Blanche en de opportuniteit van het knippen van de Kleine Eggestraat voor doorgaand gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de aansluiting met het Kapelhof.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de dienst, maar houdt voorlopig een beslissing in beraad, gezien er reeds een proefproject wordt opgestart voor het afschaffen van de linkse afslagstrook aan de Genkerbaan en omdat er in de onmiddellijke omgeving nog enkele andere bouwprojecten op stapel staan. Het college wenst hier het effect eerst van af te wachten alvorens verder te beslissen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in vergadering dd 17.11.2020 om de ontharding van de Kauwbosstraat van 2 meter naar 3 meter te brengen met als hoofddoel het comfort voor de gebruikers te verhogen.
Deze beslissing heeft echter implicaties op het subsidiebedrag omdat er 2000 m² minder onthard wordt dan aangevraagd in het subsidiedossier. VLM heeft achter de schermen getracht om tot een oplossing te komen met het departement omgeving om enerzijds het verlies aan te ontharde oppervlakte te compenseren en anderzijds het toegekende subsidiebedrag te behouden. De totale subsidie ligt op 236000 euro waarvan 70000 euro reeds werd uitgekeerd.
Als oplossing stelt de VLM voor om onthardingswerken aan de Elstrekenweg uit te voeren, kaderend in de realisatie van de aanleg van fietspaden. Het college keurde in zitting van 18.05.2021 het ontwerp van de Elstrekenweg goed als volgt: enkelrichtingsfietspaden met een breedte van 1,75 meter aan beide zijden van de weg, gescheiden door een haag. Dit ontwerp voorziet een ontharding van 1850m² (rekening houdend met 2700 m² ontharding maar een bijkomende verharding van 850 m²).
We komen hierdoor nog 150 m² onthard oppervlakte te kort maar dit kan opgevangen worden doordat de Kauwbosstraat in werkelijkheid 80 cm breder is dan de vooropgestelde 8 meter en de 3 middengeleiders die gerealiseerd worden op de Elstrekenweg.
Timing van uitvoering: start 2de helft 2022.
Het departement omgeving vraagt om bovenstaande engagement officieel over te maken en te bevestigen dat bij de herinrichting van de Elstrekenweg maximaal wordt ingezet om de verloren verharding in het onthardingsproject te compenseren.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om maximaal in te zetten op het project Elstrekenweg om de verloren ontharding in het onthardingsproject Kauwbosstraat te compenseren en engageert zich om de vergroening door te voeren bij dit project. Een schrijven zal verstuurd worden naar het departement omgeving.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag in bijlage van het halfjaarlijks overleg met ANB van 19 mei 2021.
Het college van burgemeester en schepenen heeft kennis genomen van het verslag van het halfjaarlijks overleg met ANB van 19 mei 2021.
Overeenkomst - Participatief ontwerpen kunstintegratie Kauwbosstraat Zonhoven - De Nieuwe Opdrachtgevers;
Overeenkomst - Realisatie van een kunstwerk voor Zonhoven.
In het kader van de uitvoering van het LIP (landinrichtingsplan) Openruimtegebied Kiewit-Zonhoven, gecoördineerd en uitgewerkt door de Vlaamse Landmaatschappij, is de ontharding van de Kauwbosstraat voorzien. In dit dossier bestaat de mogelijkheid om subsidies te verkrijgen voor kunstprojecten. Op 14 juli 2020 besliste het college om een kunstwerk op te richten in de buurt van de Kauwbosstraat en hiervoor, in samenspraak met VLM (Vlaamse Landmaatschappij), De Nieuwe Opdrachtgevers in te schakelen. DNO is een firma gespecialiseerd in de begeleiding tussen kunstenaars en overheidsinstellingen. Op 22 september keurde het college de samenstelling van de werkgroep, opdrachtgeversgroep, goed.
Voor deze kunstopdracht is een totaalbedrag van 85.000 euro (incl. btw) noodzakelijk, 20.000 euro om tot een ontwerp van het kunstwerk te komen en 65.000 euro voor de uitvoering ervan. De gemeente Zonhoven is de aanbestedende overheid en dient over te gaan tot de betaling van de kosten voortvloeiende uit de overeenkomsten maar de te verkrijgen subsidies dekken grotendeels de financiering van het project waardoor de uiteindelijke kost voor de gemeente 21.250,00 euro bedraagt (i.e. 25% van het totale bedrag van 85.000,00€). Voor deze uitgave wordt het budget voorzien op de actie MJP000496 voor het vereffenen van de eerste factuur van 20.000 euro. Voor de factuur van 65.000 euro wordt in 2022 budget voorzien.
Tot nu toe was er nog geen formele overeenkomst met DNO voor het begeleiden van dit kunstproject. Daarom vraagt DNO om de afspraken te bevestigen in de voorliggende overeenkomsten. De twee overeenkomsten waarvoor goedkeuring verleend moet worden zijn onlosmakelijk met elkaar verweven. De overeenkomst met als titel "Participatief ontwerpen kunstintegratie Kauwbosstraat Zonhoven - de Nieuwe opdrachtgevers" wordt aangegaan tussen de gemeente Zonhoven en DNO. Deze heeft als doel de ondersteuning en begeleiding van DNO om te komen tot een gedragen kunstproject. De overeenkomst met als titel "Realisatie van een kunstwerk voor Zonhoven" wordt aangegaan met de kunstenaar en heeft betrekking op de effectieve realisatie van het kunstwerk.
Op basis van art. 42§1 van de wet overheidsopdrachten kan rechtstreeks een overeenkomst aangegaan worden met DNO en de toekomstige kunstenaar.
Het college van burgemeester en schepenen keurt het kunstproject aan de Kauwbosstraat, zoals hierboven beschreven, voor een bedrag van 85.000 euro goed, rekening houdend met het feit dat er 63.500 euro aan subsidies verkregen kunnen worden en de uiteindelijke kost voor de gemeente Zonhoven aldus 21.250,00 euro bedraagt.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de overeenkomsten "Participatief ontwerpen kunstintegratie Kauwbosstraat Zonhoven - De Nieuwe Opdrachtgevers" en "Realisatie van een kunstwerk voor Zonhoven" met DNO, zoals toegevoegd in bijlage en beslist ze ter goedkeuring voor te leggen aan een volgende zitting van de gemeenteraad.
In het kader van de nieuwe huisstijl voor de gemeente Zonhoven werden er eventvlaggen ontworpen. Om deze huisstijl snel bekend te maken werden deze eventvlaggen op alle locaties gebruikt. Het is echter tegen de protocolregels om op de officiële bevlaggingsplaatsen deze eventvlaggen naast de officiële vlaggen van de provincie Limburg, Vlaanderen, België en Europa te hangen. Er is echter geen voorraad meer van de officiële vlag van onze gemeente. Om een nieuwe bestelling te kunnen plaatsen dient het college zich uit te spreken over het ontwerp van deze vlag.
Als we kijken naar de laatste versies van de officiële vlag stellen wij vast dat deze niet beantwoorden aan de afbeelding van de vlag zoals die bij KB van 16 april 1981 is vast gelegd. Deze afbeelding is echter niet geschikt om nu te gebruiken en wellicht heeft men daarom ook andere afbeeldingen voor de vlag gebruikt. Als wij nu een andere afbeelding willen gebruiken voor nieuwe vlaggen, dan dient het ontwerp eerst goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. Hierbij moet een motivering opgegeven worden waarom wij een andere afbeelding wensen. Deze gemeenteraadsbeslissing moet daarna voor advies doorgestuurd worden naar de Vlaamse Heraldische Raad. Zij zorgen daarna voor de opvolging en agendering op de Vlaamse Regering die deze nieuwe afbeelding via een Koninklijk besluit bekrachtigd. Deze informatie is verkregen via het Agentschap Binnenlands Bestuur en de Vlaamse Heraldische raad. In de bijgaande nota over de gemeentelijke vlag en het wapenschild zijn de contactgegevens van beide organisatie opgenomen en zijn ook de wettelijke bepalingen over de gemeentelijke vlag opgenomen.
Hierbij kiest men best voor een reeds eerder gebruikt ontwerp. Twee ontwerpen zijn hiervoor mogelijk. Het eerste ontwerp is gebaseerd op het wapenschild van de gemeente zoals dit in 1838 werd vastgesteld. Het tweede ontwerp is gebaseerd op het wapenschild zoals dit afgebeeld is in het Wapenboek van de Provinciën en Gemeenten van België, in 1955 uitgegeven door het Gemeentekrediet van België.
Op 17 mei 2021 werd over deze materie advies gevraagd aan de Koninklijke Heemkundekring Zonhoven. In hun schrijven van 25 mei 2021 laten zij weten dat ook zij het ontwerp van het wapenschild van de gemeente uit 1838 als de beste optie zien voor de realisatie van de nieuwe vlag.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om een nieuwe vlag te laten maken op basis van het ontwerp van het wapenschild zoals dit is vastgelegd bij Koninklijk Besluit in 1838. Hiertoe zal zij dit voorstel ter goedkeuring voorleggen aan een volgende gemeenteraad. Vervolgens zal deze beslissing overgemaakt worden aan de Vlaamse Heraldische Raad om advies te verlenen en de vastlegging door de Vlaamse Regering te regelen.
Het college neemt kennis van de timing en planning van de uitvoering van het kunstwerk op de 4 tunnelwanden.
PROJECTUITVOERING
Planning van de werken:
Communicatieplanning:
Inrichting en opwaardering:
Het college van burgemeester en schepenen is akkoord met de planning van het kunstproject fiets- en autotunnel aan de Koningshofweg.
Het college beslist om geen mobiele unit te huren maar om tijdelijk enkele picknickbanken en tafel uit de eigen voorraad te voorzien tijdens de zomermaanden en ondertussen de inrichting van de tunnel verder uit te werken zodat deze locatie een permanente opwaardering krijgt.
De realiteit is dat er nog steeds veel holebi- en transfobie in de wereld bestaat. Veel mensen krijgen met de harde werkelijkheid van discriminatie te maken omwille van hun seksuele geaardheid of genderidentiteit.
Als erkenning van deze discriminatie en achterstelling en om de aandacht hierop te vestigen nodigt Regenbooghuis Limburg vzw oa. elk gemeentebestuur uit om het engagement aan te gaan holebi- en transfobie definitief de wereld uit te helpen.
Zij bezorgden het gemeentebestuur dan ook de bijgevoegde engagements- en partnerschapsverklaring 2021-2025.
Om aan te tonen dat er ook in Zonhoven geen plaats is voor discriminatie op basis van gender en geaardheid, wordt voorgesteld dit engagement aan te gaan.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de engagementsverklaring van de vzw Regenbooghuis Limburg om aan te tonen dat er ook in Zonhoven geen plaats is voor discriminatie op basis van gender en geaardheid.
Het college besluit de engagements- en partnerschapsverklaring ter goedkeuring voor te leggen op de eerstkomende gemeenteraad dd. 28/6.
Het subsidiereglement toekenning ontwikkelingssamenwerking goedgekeurd door de gemeenteraad van 29.06.2015.
De voorbereidende besprekingen in de Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking (GROS) dd. 23 februari 2021 en 30 maart 2021.
Het subsidiereglement d.d. 29.06.2015 bevatte geen maximumbedragen voor zowel noodhulp als projecten ontwikkelingssamenwerking. Daarnaast willen we verwijzen naar de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) in het reglement.
Met dit subsidiereglement wil de GROS voor het thema ontwikkelingssamenwerking de inspanningen van de inwoners waarderen, de bevolking sensibiliseren en de bestaande en toekomstige initiatieven versterken en ondersteunen.
In de meerjarenbegroting is er budget voorzien bij de acties:
In bijlage het voorstel van reglement.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het voorstel voor subsidiereglement toekenning ontwikkelingssamenwerking en agendeert het reglement op de eerst volgende gemeenteraad.
Door de coronacrisis ondervinden de projectindieners problemen bij de uitvoering van het ingediende en goedgekeurde project. De crisis zorgt voor problemen bij het verzamelen van de nodige documenten voor rapportering. Er kan niet ter plaatse gegaan worden voor controle van het project. Door een gebrek aan materialen kunnen bepaalde projecten niet worden verder gezet of afgerond. Ook het verkrijgen van de nodige bewijslast betreffende projectuitvoering verloopt niet vlot.
'Artikel 10: rapportering' formuleert wanneer en op welke manier de rapportering van het goedgekeurde project moet gebeuren. Dit artikel wensen we voor dit en volgend jaar aan te passen zodat de aanvrager meer tijd krijgt voor rapportering.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de vraag om het nieuwe subsidiereglement tijdelijk te wijzigingen. De tijdelijke wijziging, zoals vermeld in onderstaande artikels, wordt voorgelegd op de eerst volgende gemeenteraad.
Artikel 10: rapportering wordt tot en met 15.10.2022 opgeheven en vervangen door volgend artikel.
De aanvrager moet, uiterlijk op 15 oktober van het tweede jaar na goedkeuring van de subsidieaanvraag, een omstandig verslag voorleggen aan het gemeentebestuur. Dit dient te gebeuren via het standaardformulier.
Bij in gebreke blijven zal de GROS hierover advies uitbrengen en de aanvrager uitgesloten worden van toekomstige subsidiëring. De aanvrager wordt hiervan op de hoogte gebracht.
Binnen de zes maanden na terugkeer van de inleefreis deelt de aanvrager zijn ervaringen met geïnteresseerde Zonhovenaren (rugzakgetuigenis).
Voor zowel de projecten als de inleefreizen wordt de dienst milieu en duurzaamheid op de hoogte gebracht van de organisatie van een sensibiliserende of informatieve activiteit of een rugzakgetuigenis.
Het subsidiereglement toekenning lokale acties ontwikkelingssamenwerking goedgekeurd door de gemeenteraad van 29.06.2015.
Het subsidiereglement d.d. 29.06.2015 bevatte een einddatum voor indienen van een aanvraag. Daarnaast willen we verwijzen naar de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) in het reglement.
Met dit subsidiereglement wil de GROS voor het thema ontwikkelingssamenwerking de inspanningen van de inwoners waarderen, de bevolking sensibiliseren en de bestaande en toekomstige initiatieven versterken en ondersteunen.
In de meerjarenbegroting is er budget voorzien bij de acties:
In bijlage het voorstel van reglement.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het voorstel voor subsidiereglement toekenning lokale acties ontwikkelingssamenwerking en agendeert het reglement op de eerst volgende gemeenteraad.
De gemeenteraad verleende in zitting van 17 december 2018 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht āVerbouwing en uitbreiding van gemeentelijke werkplaatsen en magazijnenā, met name de openbare procedure.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 11 juni 2019 goedkeuring aan de gunning van deze opdracht aan Dillen Bouwteam nv, Puttestraat 15 te 2490 Balen tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van ⬠878.740,24 excl. btw of ⬠1.063.275,69 incl. 21 % btw (⬠184.535,45 Btw medecontractant).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 861.1 - IV 067.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 21 januari 2020 goedkeuring aan verrekening 001 voor een bedrag in meer van ⬠618,95 excl. btw of ⬠748,93 incl. 21 % btw en de termijnsverlenging van 1 werkdag.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 21 januari 2020 goedkeuring aan verrekening 002 voor een bedrag in meer van ⬠11.447,65 excl. btw of ⬠13.851,66 incl. 21 % btw en de termijnsverlenging van 5 werkdagen.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 21 januari 2020 goedkeuring aan verrekening 004 voor een bedrag in meer van ⬠2.287,94 excl. btw of ⬠2.768,41 incl. 21 % btw en de termijnsverlenging van 1 werkdag.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 21 januari 2020 goedkeuring aan verrekening 005 voor een bedrag in meer van ⬠1.209,66 excl. btw of ⬠1.463,69 incl. 21 % btw en de termijnsverlenging van 2 werkdagen.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 21 januari 2020 goedkeuring aan verrekening 006 voor een bedrag in meer van ⬠1.531,05 excl. btw of ⬠1.852,57 incl. 21 % btw.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 21 januari 2020 goedkeuring aan verrekening 007 voor een bedrag in min van ⬠-584,05 excl. btw of ⬠-706,70 incl. btw.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 12 mei 2020 goedkeuring aan verrekening 008 voor een bedrag in meer van ⬠1.695,00 excl. btw of ⬠2.050,95 incl. 21 % btw.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 12 mei 2020 goedkeuring aan verrekening 009 voor een bedrag in meer van ⬠464,90 excl. btw of ⬠562,53 incl. 21 % btw en de termijnsverlenging van 1 werkdag.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 12 mei 2020 goedkeuring aan verrekening 010 voor een bedrag in meer van ⬠1.831,92 excl. btw of ⬠2.216,62 incl. 21 % btw en de termijnsverlenging van 2 werkdagen.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 12 mei 2020 goedkeuring aan verrekening 012 voor een bedrag in meer van ⬠1.600,81 excl. btw of ⬠1.936,98 incl. 21 % btw.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 12 mei 2020 goedkeuring aan verrekening 013 voor een bedrag in meer van ⬠4.267,72 excl. btw of ⬠5.163,94 incl. 21 % btw en de termijnsverlenging van 2 werkdagen.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 12 mei 2020 goedkeuring aan verrekening 014 voor een bedrag in meer van ⬠9.934,54 excl. btw of ⬠12.020,79 incl. 21 % btw en de termijnsverlenging van 5 werkdagen.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 12 mei 2020 goedkeuring aan verrekening 016 voor een bedrag in min van ⬠-986,72 excl. btw of ⬠-1.193,93 incl. btw.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 12 mei 2020 goedkeuring aan verrekening 017 voor een bedrag in min van ⬠-2.700,36 excl. btw of ⬠-3.267,44 incl. btw.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 30 juni 2020 goedkeuring aan verrekening 018 voor een bedrag in meer van ⬠6.612,20 excl. btw of ⬠8.000,76 incl. 21 % btw en de termijnsverlenging van 5 werkdagen.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 30 juni 2020 goedkeuring aan verrekening 019 voor een bedrag in meer van ⬠13.742,68 excl. btw of ⬠16.628,64 incl. 21 % btw en de termijnsverlenging van 5 werkdagen.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 30 juni 2020 goedkeuring aan verrekening 020 voor een bedrag in meer van ⬠6.996,79 excl. btw of ⬠8.466,12 incl. 21 % btw en de termijnsverlenging van 1 werkdag.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 14 juli 2020 goedkeuring aan verrekening 022 voor een bedrag in meer van ⬠8.497,64 excl. btw of ⬠10.282,14 incl. 21 % btw en de termijnsverlenging van 2 werkdagen.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 15 december 2020 goedkeuring aan verrekening 023 voor een bedrag in min van ⬠-538,50 excl. btw of ⬠-651,59 incl. btw.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 15 december 2020 goedkeuring aan verrekening 025 voor een bedrag in meer van ⬠18.141,87 excl. btw of ⬠21.951,66 incl. 21 % btw.
De dienst patrimonium stelde de eindafrekening op, waaruit blijkt dat het eindbedrag van de werken € 1.142.956,85 incl. btw bedraagt, als volgt gedetailleerd:
Raming |
| € 956.353,97 |
Bestelbedrag |
| € 878.740,24 |
HV in meer | + | € 0,00 |
HV in min | - | € 0,00 |
Bijwerken | + | € 86.071,69 |
Bestelbedrag na verrekeningen | = | € 964.811,93 |
Reeds uitgevoerd | = | € 964.811,53 |
Prijsherzieningen | + | € -20.219,09 |
Totaal excl. btw | = | € 944.592,44 |
Btw | + | € 198.364,41 |
TOTAAL | = | € 1.142.956,85 |
De eindafrekening overschrijdt het gunningsbedrag met 9,79%.
De aannemer Dillen Bouwteam nv, Puttestraat 15 te 2490 Balen heeft aan zijn verplichtingen voldaan.
De ontwerper, Architectenbureau Do Modus, Bokrijkseweg 3 te 3520 Zonhoven stelde een proces-verbaal op van voorlopige oplevering, die plaatsvond op 30 september 2020. Tijdens de voorlopige oplevering worden opmerkingen vermeld. Op 2 oktober 2020 vindt een bijkomende rondgang plaats, die resulteerde in bijgevoegde lijst met opmerkingen, deel uitmakend van het proces-verbaal van voorlopige oplevering. Bij de voorlopige oplevering wordt afgesproken de openstaande punten op te lossen voor 22 oktober 2020.
De lijst met opmerkingen werd door de opdrachtgever aangevuld met volgende vaststellingen:
- Balustrade verdieping schrijnwerkerij (was voorzien maar werd even on hold gezet omdat we de trap zelf gingen plaatsen en er een stuk moest worden verlengd). Bij deze trap ontbreekt nog een trede.
- Geleverde snelblustoestellen hebben productiedatum van 02/2019. Deze toestellen dienen dus nog gekeurd te worden.
- De eerste rij bestaande betonstraatstenen naast de nieuw geplaatste grasbetontegels zitten slecht opgesloten en zakken weg.
- Bijkomende noodverlichting te plaatsen in de werkplaatsen, boven de deur naar de burelen.
Op 28 oktober vindt opnieuw een rondgang plaats, waarbij wordt vastgesteld dat nog enkele punten niet opgelost werden.
Op 25 november 2020 bevestigt de aannemer dat alle punten weren opgelost. Na controle blijkt er evenwel nog geen afdoende herstelling te zijn uitgevoerd ter hoogte van de aansluiting van de nieuw geplaatste betongrasdallen met de bestaande betonklinkers. Tot op heden is hier nog steeds geen oplossing voor geboden.
Goedkeuring wordt verleend aan de eindafrekening voor de opdracht “Verbouwing en uitbreiding van gemeentelijke werkplaatsen en magazijnen”, opgesteld door de dienst patrimonium, waaruit blijkt dat de werken een eindtotaal bereikten van € 944.592,44 excl. btw of € 1.142.956,85 incl. 21 % btw.
Deze opdracht wordt voorlopig opgeleverd.
De eerste helft van borgtocht nr. 10/316441 (Borgstellingskas: Deposito- en Consignatiekas - Borgtochten in geld (werkstation 2)) van € 43.940,00 mag worden vrijgegeven.
Op aanvraag van het college van burgemeester en schepenen werd een kostenraming uitgewerkt voor de aanleg van een semi-verhard pad tussen de Engstegenseweg en de Klodsbergweg, dit om de verkeersveiligheid te verhogen door een meer toegankelijk pad te creëren voor fietsers en voetgangers.
Er werden 3 ramingen opgemaakt door FAM voor uitvoering van deze werken. Deze werken zijn te omvangrijk om in eigen beheer uit te voeren. Naar analogie met enkele andere recent aangelegde paden kan dit best door een externe firma uitgevoerd worden. Er is hiervoor nog ruimte op de budgetten van Patrimonium 'buitengewoon onderhoud wegenis', en dit voor 2022.
Deze verharding is ook vergunningsplichtig. Uiteraard dient vanuit het College van Burgemeester en Schepenen ook goed afwegen worden of een bijkomende verharding echt noodzakelijk is, daar waar we als gemeente de burgers aanmoedigen om te ontharden.
Indien we dit project op deze manier wensen uit te voeren, dienen we in eerste instantie in overleg te gaan met de betrokken eigenaars:
Percelen 598M, 612L, 614D: AWV
Perceel 614C: Kerkfabriek
Percelen 615F, 558N: Gemeente Zonhoven
Perceel 556D: Christelijke woon- en zorgcentra
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van een eventueel project van aanleg van een trage weg tussen de Engstegenseweg en de Klodsbergweg. Het college beslist dat dit project mag opgestart worden door in eerste instantie in overleg te gaan met de betrokken eigenaars. Vervolgens dienen al de nodige stappen gezet te worden. Mogelijke uitvoeringsdatum: voorjaar 2022.
Het bestek voor de opdracht “Maaien wegbermen 2021” opgesteld door de dienst patrimonium.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 13 april 2021 houdende goedkeuring lastvoorwaarden, raming, plaatsingsprocedure + starten procedure voor de opdracht “Maaien wegbermen 2021”.
Het verslag van nazicht van de offertes dd. 1 juni 2021 opgesteld door Kristof Melotte, medewerker patrimonium.
In het kader van de opdracht “Maaien Wegbermen 2021” werd een bestek opgesteld door de dienst patrimonium.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 50.171,08 excl. btw of € 60.707,01 incl. 21 % btw.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 13 april 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 13 april 2021 om de plaatsingsprocedure te starten en volgende ondernemers uit te nodigen om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
- A.W.B. Schots nv, Liebroekstraat 69 te 3545 Halen
- Claes Paul bvba, Bokrijkseweg 99 te 3520 Zonhoven
- Groenbeheer en Loonwerken Santermans bvba, Mettestraat 4 te 3511 Kuringen
- Loonwerken Leonard bvba, Rosbergstraat 41 te 3700 Tongeren
- Declerck Cristoph Tuinaanleg bvba, Lusthofstraat 20 te 3550 Heusden-Zolder
- Henssen bv, Nutherweg 60 te NL-6365 ER Schinnen
- Lidwina vzw, Postelarenweg 213 te 2400 Mol.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 11 mei 2021 om 11.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 8 september 2021.
Er werden 3 offertes ontvangen:
- Groenbeheer en Loonwerken Santermans bvba te Kuringen (€ 62.625,51 incl. 21 % btw)
- TSC bv te Halen (€ 94.188,57 incl. 21 % btw)
- Henssen bv te Schinnen (NL) (€ 96.729,35 incl. 21 % btw).
Kristof Melotte, medewerker patrimonium, stelde op 1 juni 2021 het verslag van nazicht van de offertes op.
Op grond van de kwalitatieve selectie van de inschrijvingen, het regelmatigheidsonderzoek van de offertes en de vergelijking van de offertes gemaakt in het verslag van nazicht van de offertes, stelt de ontwerper voor om de opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige (op basis van de prijs) offerte, zijnde Groenbeheer en Loonwerken Santermans bvba, Mettestraat 4 te 3511 Kuringen, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver.
Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 1 juni 2021, opgesteld door Kristof Melotte, medewerker patrimonium. Het verslag van nazicht van de offertes in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De opdracht “Maaien Wegbermen 2021” wordt gegund aan de economisch meest voordelige (op basis van de prijs) bieder, zijnde Groenbeheer en Loonwerken Santermans bvba, Mettestraat 4 te 3511 Kuringen, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver.
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025, MJP000406.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 29 juni 2020 houdende goedkeuring lastvoorwaarden, raming en gunningswijze voor de opdracht “Heraanleg stoepen Termolen”.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 26 januari 2021 houdende starten procedure voor de opdracht “Heraanleg stoepen Termolen”.
Het verslag van nazicht van de offertes dd. 10 maart 2021 opgesteld door Dirk Tytgat, deskundige patrimonium.
De brief dd. 5 mei 2021 van Fluvius houdende akkoord met de gunning en aandeel Fluvius.
In het kader van de opdracht “Heraanleg stoepen Termolen” werd een bestek opgesteld door Dirk Tytgat, deskundige patrimonium.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 405.987,28 excl. btw of € 467.210,26 incl. btw waarvan een gedeelte ten laste van Fluvius.
De gemeenteraad verleende in zitting van 29 juni 2020 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 26 januari 2021 de plaatsingsprocedure te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden op 27 januari 2021.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 2 maart 2021 om 11.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 30 juni 2021.
Er werden 10 offertes ontvangen:
- APK Wegenbouw nv te Geel (€ 519.203,30 incl. btw)
- De Coster Grondwerken te Peer (€ 500.999,58 incl. btw)
- Eikenaar nv te Bree (€ 539.965,78 incl. btw)
- Guy Nooyens bvba te Lille (€ 478.361,64 incl. btw)
- Henssen bv te Schinnen (NL) (€ 590.549,50 incl. btw)
- Jacky Knoops-Kässinger nv te Opglabbeek (€ 527.413,11 incl. btw)
- Peeters Dries te Kortessem (€ 506.016,17 incl. btw)
- Rezuni bvba te Knesselare (€ 596.128,42 incl. btw)
- Superbeton bvba te Herselt (€ 584.458,91 incl. btw)
- Crommen Willy bvba te Hoeselt (€ 496.323,50 incl. btw).
Dirk Tytgat, deskundige patrimonium, stelde op 10 maart 2021 het verslag van nazicht van de offertes op.
Op grond van de kwalitatieve selectie van de inschrijvingen, het regelmatigheidsonderzoek van de offertes en de vergelijking van de offertes gemaakt in het verslag van nazicht van de offertes, stelt de ontwerper voor om de opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige regelmatige (op basis van de prijs) bieder zijnde Guy Nooyens bvba, Gierlebaan 91 te 2275 Lille, tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 414.816,57 excl. btw of € 478.361,65 incl. btw (€ 63.545,08 Btw medecontractant.
Op 5 mei 2021 heeft Fluvius laten weten dat zij akkoord gaan met de toewijzing van de opdracht aan Guy Nooyens bvba te Lille.
De kosten worden als volgt verdeeld tussen de gemeente Zonhoven en Fluvius:
- Deel 1: Ten laste van de gemeente € 366.140,69 (incl. btw)
- Deel 2: ten laste van Fluvius voor het gedeelte riolering: € 112.220,95 (excl. btw).
Financieel visum:
Het visum kan verleend worden volgens art. 266 van het Decreet Lokaal Bestuur: ‘de voorgenomen financiële verbintenissen, die resulteren in een uitgaande netto-kasstroom, zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan’.
De procedure voor deze voorgenomen verbintenis is wettig en regelmatig.
Er is in het meerjarenplan 2020-2025 bij AC001274 (MJP000401) in 2021 een krediet van € 438.600 voorzien voor “Het stoepenproject in Termolen wordt uitgevoerd”.
Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 10 maart 2021, opgesteld door Dirk Tytgat, deskundige patrimonium. Het verslag van nazicht van de offertes in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De opdracht “Heraanleg stoepen Termolen” wordt gegund aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde Guy Nooyens bvba, Gierlebaan 91 te 2275 Lille, tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 414.816,57 excl. btw of € 478.361,65 incl. btw.
De kosten worden als volgt verdeeld tussen de gemeente Zonhoven en Fluvius:
- Deel 1: Ten laste van de gemeente € 366.140,69 (incl. btw)
- Deel 2: ten laste van Fluvius voor het gedeelte riolering: € 112.220,95 (excl. btw).
Het aanvangsbevel wordt gegeven voor maandag 28 juni 2021.
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025, MJP000401.