Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van het overleg projectstuurgroep De Drij Dreven en de bijhorende vragen als volgt:
De projectstuurgroep van 29/06/2021 werd georganiseerd in het kader van de subsidieaanvraag voor de realisatie van de fietspaden in het project De Drij Dreven.
Het studiebureau bezorgde de uitvoeringsplannen voor de fietspaden aan de projectstuurgroep.
Bespreking plannen:
- De Drij Dreven:
- 2 oversteken aan de Vogelsancklaan – bestaand kan behouden blijven
- Bocht in fietspad voor fietsers komende van rotonde vlakker maken. Bestaande bomen behouden.
- Bocht Vogelzangstraat-De Drij Dreven:
- Verhoogd plateau voorzien
- Navragen Rettig welke voertuigen daar toegang nemen
- Hoogte oprit woning nakijken
- Verharden binnenbocht voor oversteken fietsers komende van het bos
- Fietspad in bocht niet verhoogd t.o.v. rijweg (nieuw typedwarsprofiel maken)
- Platte band van 50 cm breed is voldoende afstand
- Gemeente wil eventueel ribbels voorzien in deze platte band
- Over een korte lengte fietssuggestiestrook voorzien voor fietsers richting bos (ca. 10 meter)
- Fietspad komende van Vogelzangstraat een kleinere bochtstraal geven voor beter zicht richting bos
- De plateaus worden in asfalt voorzien, niet in andere kleur.
- Boskensweg:
- Knippen aan Kriekelstraat en aan Hortstraat voor autoverkeer?
- Werd besproken op college van burgemeester en schepenen, maar nog niets beslist
- Knip aan Kriekelstraat is al goed begin. Wordt opnieuw op college van burgemeester en schepenen
gebracht.
- Inrichten als fietsstraat ziet de gemeente als realistisch.
- Eisen volgens vademecum (fietssnelweg)
- 2 meter fietspad in beide richtingen
- Visuele scheiding tussen de beide richtingen (overrijdbaar)
- Markering als fietsstraat
- Inrichting van het openbaar domein
- Huidige dwarsprofiel:
- 4,60 meter verharding incl. 30cm kantstrook aan beide zijden van de rijweg (geen visuele scheiding tussen de richtingen)
- Helling naar één zijde (richting gracht)
- Door de éénzijdige helling van het profiel is een verhoogde middenberm niet mogelijk i.f.v. afvoer hemelwater. Eventueel kan een goot voorzien worden in het midden van de rijweg, maar dit is ook niet comfortabel voor voertuigen en fietsers.
- In samenspraak met de partijen wordt besloten het profiel als volgt in te richten:
- 2 stroken van elk 2,15 meter breed in cementbetonverharding met hiertussen een strook van 30cm breed in printbeton in een donkere kleur (visuele scheiding rijstroken)
- Op deze manier verschilt het profiel van de Boskensweg van het profiel in de rest van het projectgebied. Dit geeft ook aan dat de regelgeving verandert (fietsstraat).
- Dit profiel kan doorgetrokken worden over de volledige fietssnelweg in Zonhoven. Aangenamer voor fietsers.
Overige punten:
- Aangezien er een fietspad aangelegd wordt in de Vogelzangstraat is de gemeente vragende partij om het fietsroutenetwerk aan te passen (Vogelzangstraat i.p.v. Nieuwstraat).
- Dit wordt pas beslist na aanleg van de fietspaden.
- Voor de aanleg van fietspaden buiten het routenetwerk werd er onlangs het Kopenhagenplan opgestart.
- Vogelzangstraat en Kriekelstraat komen hiervoor in aanmerking.
- Apart dossier met verantwoordingsnota en plannen opmaken en hiervoor aparte projectstuurgroepvergadering plannen (kan dezelfde datum)
- Volgende vergadering zullen de aangepaste plannen van het huidige dossier (De Drij Dreven en Boskensweg) besproken worden ter goedkeuring, alsook de opstartvergadering voor de straten die vallen onder het Kopenhagenplan (Vogelzangstraat en Kriekelstraat).
Nota dienst:
Om in dit dossier te komen tot een gedragen beslissing voor alle partijen zijn er nog enkele vragen die beantwoord moeten worden:
- Definitieve visie De Drij Dreven (deel tussen Vogelzangstraat en Heusden-Zolder)?
- De Drij Dreven is gelegen in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Indien dit deel van De Drij Dreven meegenomen wordt is de vraag vanwege de Provincie en ANB om deze te knippen voor autoverkeer. Herinrichting van de huidige wegzate als fietsverbinding.
- Aanpassingen De Drij Dreven, zoals in bovenstaand verslag aangehaald, zijn OK?
- Bocht in fietspad voor fietsers komende van rotonde vlakker maken. Bestaande bomen behouden.
- Bocht Vogelzangstraat-De Drij Dreven:
- Verhoogd plateau voorzien
- Navragen Rettig welke voertuigen daar toegang nemen
- Hoogte oprit woning nakijken
- Verharden binnenbocht voor oversteken fietsers komende van het bos
- Fietspad in bocht niet verhoogd t.o.v. rijweg (nieuw typedwarsprofiel maken)
- Platte band van 50 cm breed is voldoende afstand
- Gemeente wil eventueel ribbels voorzien in deze platte band
- Over een korte lengte fietssuggestiestrook (okerkleurig) voorzien voor fietsers richting bos (ca. 10 meter)
- Fietspad komende van Vogelzangstraat een kleinere bochtstraal geven voor beter zicht richting bos
- De plateaus worden in asfalt voorzien, niet in andere kleur.
- Aanpassingen Boskensweg, zoals in bovenstaand verslag aangehaald, zijn OK?
- Knippen Boskensweg t.h.v. Kriekelstraat in functie van fietssnelweg
- Knippen Boskensweg t.h.v. Hortstraat in functie van fietssnelweg
- Info avond organiseren waarop bewoners na uiteenzetting voorstel kunnen stemmen op 1 of 2 knippen?
- Inrichten als fietsstraat
- Het wegprofiel als volgt in te richten:
- 2 stroken van elk 2,15 meter breed in cementbetonverharding met hiertussen een strook van 30cm breed in printbeton in een donkere kleur (visuele scheiding rijstroken).
Indien de Boskensweg wordt ingericht als fietssnelweg wordt deze 100% gesubsidieerd door de provincie.
- Aanpassingen aan oversteek Vogelsancklaan-Nachtegalenstraat:
- In overleg met AWV (Provinciale Commissie Verkeer in september) indien gewenst enkele kleine aanpassingen doorvoeren om fietser beter te geleiden naar de oversteekplaats vanuit de Nachtegalenstraat.
- Aanpassingen Nachtegalenstraat:
- Inrichten als fietsstraat identiek als Boskensweg.
- Huidige ligging op recreatief fietsroutenetwerk.
- Mogelijkheid tot subsidie Provincie 30% (of 50%)
- Beide delen doodlopende wegen met veel fietsers en beperkt autoverkeer.
- Eventueel eerst bevraging bewoners.