Terug
Gepubliceerd op 08/09/2021

2021_CBS_00942 - Voorstel tot aanwijzing van een bijkomende gemeentelijke omgevingsambtenaar - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 31/08/2021 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Johan Schraepen, 5de schepen

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2021_CBS_00942 - Voorstel tot aanwijzing van een bijkomende gemeentelijke omgevingsambtenaar - Goedkeuring 2021_CBS_00942 - Voorstel tot aanwijzing van een bijkomende gemeentelijke omgevingsambtenaar - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Volgens art. 9 van het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 moet iedere gemeente minimaal één omgevingsambtenaar in dienst hebben en moet die ambtenaar of groep van ambtenaren gezamenlijk voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu in zich verenigen. Hoofdstuk 2 van Titel 7 ‘Omgevingsambtenaren’ van het Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015 bepaalt de voorwaarden, onverenigbaarheden en kwaliteitsvereisten van een omgevingsambtenaar. In het bijzonder gaat het om de artikelen 143 t.e.m. 146.

Artikel 143

§1. Om te kunnen worden aangewezen als gemeentelijke omgevingsambtenaar, moet een persoon voldoen aan elk van de volgende voorwaarden:

1° houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B;
2° beschikken over een relevante aantoonbare beroepservaring van minstens twee jaar.

§2. Onverminderd hoofdstuk 12 van het decreet van 25 april 2014 en in afwijking van paragraaf 1 kunnen personen die houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau B, als gemeentelijke omgevingsambtenaar worden aangewezen op voorwaarde dat op de datum van goedkeuring van dit besluit de administratieve behandeling van aanvragen tot milieuvergunning, stedenbouwkundige vergunning of verkavelingsvergunning een van hun hoofdtaken was.

§3. Onverminderd hoofdstuk 12 van het decreet van 25 april 2014 en in afwijking van paragraaf 1 kunnen personen die houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau C als gemeentelijke omgevingsambtenaar worden aangewezen op voorwaarde dat op de datum van goedkeuring van dit besluit de administratieve behandeling van aanvragen tot milieuvergunning, stedenbouwkundige vergunning of verkavelingsvergunning gedurende minstens vijf jaar een van hun hoofdtaken was.

Artikel 144

Onverminderd artikel 9, § 3, van het decreet van 25 april 2014 is het ambt van gemeentelijke omgevingsambtenaar onverenigbaar met het ambt van secretaris of van financieel beheerder, vermeld in de wetgeving op de gemeentelijke instellingen.

Artikel 145

De gemeentesecretaris kan alleen personen als waarnemende gemeentelijke omgevingsambtenaar aanwijzen die houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B.

Daarnaast kan de gemeentesecretaris ook personen die houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau C, als waarnemende gemeentelijke omgevingsambtenaar aanwijzen. Deze personen moeten op het ogenblik van hun aanwijzing wel betrokken zijn bij de uitvoering van de gemeentelijke taken inzake ruimtelijke ordening of leefmilieu.

Een aanwijzing als waarnemend gemeentelijk omgevingsambtenaar kan maximaal achttien maanden duren.

Artikel 146

De kwaliteitseisen waaruit voldoende kennis van de ruimtelijke ordening blijkt en waarover de aangestelde omgevingsambtenaar of omgevingsambtenaren gezamenlijk moeten beschikken, zijn:

1° cursussen stedenbouw, ruimtelijke ordening of ruimtelijke planning gevolgd hebben, wat aangetoond wordt met het betrokken master- of bachelordiploma, of;
2° een relevante beroepservaring inzake ruimtelijke ordening hebben van minstens twee jaar.

De kwaliteitseisen waaruit voldoende kennis van het milieu blijkt en waarover de aangestelde omgevingsambtenaar of omgevingsambtenaren gezamenlijk moeten beschikken, zijn:

1° cursussen milieu gevolgd hebben, wat aangetoond wordt met het betrokken master- of bachelordiploma, of;
2° een relevante beroepservaring inzake milieu hebben van minstens twee jaar.

Advies van de dienst:

In toepassing van artikel 143§1 kwamen volgende personeelsleden reeds in aanmerking om aangeduid te worden als omgevingsambtenaar voor de gemeente Zonhoven:

  • Mevrouw Kristel Ceulemans: besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2003 betreffende de vaste benoeming van Kristel Ceulemans als deskundige Milieubeleid sinds 01 november 2001. Kristel heeft een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B. De relevant aantoonbare beroepswerkervaring bedraagt 18 jaar, aangevuld met de afgeronde opleidingen "milieu en administratie", de voortgezette opleiding "milieukunde" en het behalen van het "vlarem bekwaamheidsattest" binnen het domein milieu.
  • Mevrouw Karla Gypen: besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 juli 2014 betreffende de aanstelling van Karla Gypen als deskundige Vergunningen en Handhaving sinds 01 oktober 2014. Karla heeft een diploma dat toegang geeft tot niveau B. De relevante aantoonbare beroepswerkervaring bedraagt 10 jaar binnen het domein ruimtelijke ordening.
  • Mevrouw Ann Biesmans: besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 augustus 2019 betreffende de aanstelling van Ann Biesmans als diensthoofd Vergunningen en Handhaving sinds 2 september 2019. Ann heeft een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B. De relevante aantoonbare beroepswerkervaring bedraagt 4 jaar en 3 maanden binnen het domein ruimtelijke ordening.
  • De heer Stef Decabooter: besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2018 betreffende de aanstelling van Stef Decabooter als deskundige Vergunningen en Handhaving sinds 22 oktober 2018. Stef heeft een diploma dat toegang geeft tot niveau B. De relevante aantoonbare beroepswerkervaring bedraagt 2 jaar en 5 maanden binnen het domein ruimtelijke ordening.

In zitting van 3 december 2019 ging het college van burgemeester en schepenen reeds akkoord met de (hernieuwde) aanwijzing van bovenvermelde personen als gemeentelijke omgevingsambtenaren.

In zitting van 16 december 2019 ging ook de gemeenteraad akkoord met de (hernieuwde) aanwijzing van bovenvermelde personen als gemeentelijke omgevingsambtenaren.

In toepassing van artikel 143§1 komt volgend personeelslid in aanmerking om aangeduid te worden als omgevingsambtenaar voor de gemeente Zonhoven:

  • De heer Michael Vanderhoydonk: besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 augustus 2018 betreffende de aanstelling van Michael Vanderhoydonk als voltijds contractueel afdelingshoofd Planning en Vergunningen, sector stadsontwikkeling met ingang van 26 september 2018. Michael heeft een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B. De relevante aantoonbare beroepswerkervaring bedraagt 2 jaar en 11 maanden binnen het domein ruimtelijke ordening.

Voornoemde personeelsleden voldoen gezamenlijk aan de kwaliteitseisen van een omgevingsambtenaar, waaruit voldoende kennis blijkt van de ruimtelijke ordening en milieu.

Het decreet bepaalt dat de gemeenteraad de betrokkene moet aanwijzen als omgevingsambtenaar. Dit heeft als doel het onafhankelijk en neutraal kunnen doen functioneren van deze ambtenaar te ondersteunen. De omgevingsambtenaar moet dus worden aangewezen door de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen is akkoord om de heer Michael Vanderhoydonk aan te wijzen als bijkomend gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist dit voorstel tot aanwijzing van een bijkomende gemeentelijke omgevingsambtenaar voor formele bekrachtiging door te verwijzen naar de gemeenteraad.