De fietsbeugels op het fietspad Sprinkwaterstraat werden geplaatst om de fietser te signaleren dat hij/zij een kruispunt nadert en dus moet afremmen om veilig over te steken. Sinds de plaatsing ontvangt de dienst mobiliteit echter regelmatig meldingen over gevaarlijke situaties bij het manoeuvreren tussen deze beugels door de fietsers: via de route2school app, via meldingen, via de Fietsersbond, via de gebruikers van buitenmaatse fietsen (riksja, bakfietsen), via sociale media,..
Het fietspad Sprinkwaterstraat maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) en is een belangrijke fietsroute naar de scholen. Andere vrij liggende fietspaden in Zonhoven die deel uitmaken van dit BFF netwerk hebben deze beugeluitrusting niet.
Het vademecum fietsvoorzieningen stelt als algemene aanbeveling dat het plaatsen van obstakels (o.a. paaltjes) op het fietspad om de fietser te attenderen op de nadering van een kruispunt niet aanvaardbaar zijn. Op fietssnelwegen is de aanbeveling zelfs om nooit obstakels te plaatsen. Het schepencollege besliste eerder deze aanbeveling niet te volgen, aangezien het niet als dé beste oplossing werd aanzien op vlak van verkeersveiligheid voor de talrijke schoolgaande jeugd. Daarom werd bijkomend advies gevraagd bij de provincie Limburg - Directie Omgeving - Mobiliteit - Fiets.
Conform het ontwerp voor fietspaden met beugels dat gehanteerd wordt op het toeristisch fietsroutenetwerk en de aanvullende suggestie van de fietsmanager i.v.m. de schuwafstand (dit is de afstand tussen de beugels) voor buitenmaatse fietsen, stelt de dienst mobiliteit voor de huidige inplanting van de fietsbeugels aan te passen. Deze ingreep biedt meer comfort en minder conflicten voor passerende fietsers. Tegelijkertijd blijven de beugels de veiligheidsfunctie behouden om de fietser attent te maken op het naderende kruispunt.
Advies van de dienst mobiliteit
De bestaande beugels op het fietspad Sprinkwaterstraat worden gepositioneerd conform de aanbevelingen voor fietspaden met beugels op het toeristisch fietsroutenetwerk en de bijkomende suggestie van de fietsmanager i.v.m. de schuwafstand (zie bijlage). Concreet betekent dit dat voor de huidige fietspadbreedte van 2,5 m de beugels zodanig geplaatst worden dat er een doorgang van 1,6m voorzien wordt t.h.v. de beugels en een afstand van 3,5m tussen de beugels.
Het college van burgemeester en schepenen besluit om de fietsbeugels in de Sprinkwaterstraat (ter hoogte van de ovonde Kleine Hemmenweg, kruispunt Grote Hemmenweg, kruispunt Genkerbaan, Kruispunt Gulden Boomkensweg) te herinrichten conform de aanbevelingen voor fietspaden met beugels op het toeristisch fietsroutenetwerk.