De gemeenteraadsleden beschikken over de mogelijkheid om de goedgekeurde notulen via eBesluit te raadplegen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 17 augustus goedgekeurd.
He gemeenteraadsbesluit dd. 31 mei 2021 houdende goedkeuring deelname aankoopcentrale VEB voor de levering van gas en groene elektriciteit.
Overeenkomst voor de levering van groene elektriciteit en injectie tussen het VEB en gemeente Zonhoven.
In uitvoering van de gemeenteraadsbeslissing dd. 31 mei 2021, waarbij de gemeente en OCMW Zonhoven een mandaat gaf aan VEB voor de plaatsing van de opdrachten voor de levering van aardgas en groene elektriciteit, dient er een overeenkomst aangegaan te worden met het VEB voor de levering van groene elektriciteit en injectie.
De leverings- en desgevallend injectieperiode wordt voorzien van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024. De overeenkomst is van bepaalde duur en is niet verlengbaar.
De prijs voor de levering van elektriciteit bestaat uit (i) de energieprijs, (ii) de kostendekkende vergoeding, (iii) de groenestroomcertificaten, de warmtekrachtcertificaten en de garanties van oorsprong en (iv) de netkosten, heffingen en toelagen. Voor de berekening hiervan wordt verwezen naar artikels 7, 8 en 9 van de overeenkomst in bijlage.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de overeenkomst voor de levering van groene elektriciteit en injectie tussen het VEB en gemeente Zonhoven, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Politiecodex dd. 14/12/2020;
Ontwerp-protocolakkoord.
In het licht van de aanpassing van de codex politieverordeningen door de gemeenteraad goedgekeurd dd. 25/02/2019, waarbij een art. 23bis (belediging van iemand die drager is van openbaar gezag) ingevoerd werd, dient het protocolakkoord tussen de gemeentes en het parket aangepast te worden.
Op 14 december 2020 keurde de gemeenteraad de meest recente versie van de codex politieverordeningen goed, waarbij het artikel 23bis onveranderd bleef.
Het vorige protocolakkoord, bekrachtigd door de gemeenteraad op 27 maart 2017, bepaalt dat een GAS-procedure niet doorlopen kan worden voor inbreuken zoals beschreven in het ingevoerde art. 23bis. Ook de procureur des Konings onthield zich, conform het vorige protocolakkoord, om dergelijke inbreuken te vervolgen.
De invoering van dat art. 23bis had echter als doel om dergelijke inbreuken via een GAS-procedure af te handelen waardoor het protocolakkoord aangepast moet worden zodat het wel mogelijk wordt om voor dergelijke inbreuken een GAS-procedure te doorlopen.
Het nieuwe protocolakkoord, toegevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt bijgevolg beperkt gewijzigd op volgende punten:
Het college van burgemeester en schepenen beslist het aangepaste protocolakkoord, zoals toegevoegd in bijlage, integraal goed te keuren.
Artikel 2
Na ondertekening van het protocolakkoord door alle partijen zal het protocolakkoord ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 83.594,86.
Volgens artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, bevat de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen :
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s. “
Volgens artikel 5 het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2019 :
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1,
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2,
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de opvolgingsrapportering over de eerste semester van 2021 en beslist het voor te leggen aan de eerstvolgende gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 26 januari 2021 de huurovereenkomst met dhr. Bammens gelegen aan de Luchtvaartstraat op te zeggen. De huurovereenkomst heeft op 1 mei 2021 een einde genomen.
In dezelfde beslissing van het college van burgemeester en schepenen werd, conform de huurovereenkomst, beslist dat dhr. Bammens de gronden terug in zijn oorspronkelijke staat diende te herstellen voor het einde van de overeenkomst en, indien dhr. Bammens tekortkwam aan die verplichting, de gemeente zelf de gronden terug in diens oorspronkelijke staat ging herstellen en dat de kosten daarvoor bij dhr. Bammens gerecupereerd zouden worden.
Na de nodige aanmaningen verstuurd te hebben, werd er in augustus uiteindelijk vastgesteld dat de percelen volledig opgeruimd en vrij zijn.
Het college besliste dd. 26 januari 2021 principieel om de vrijgekomen loten openbaar te verhuren. Eveneens besliste het college van burgemeester en schepenen op 25 mei 2021 om landmeter-expert Guy Gillissen de opdracht te geven de huurprijs voor de gronden te laten bepalen en een dossier voor te bereiden voor de gemeenteraad om over te kunnen gaan tot de openbare procedure voor de verhuring van de vrijgekomen gronden.
Het schattingsverslag van landmeter-expert Guy Gillissen is te vinden in bijlage en bedraagt:
- 132,17€/jaar voor lot 5;
- 85,96€/jaar voor lot 4 en 6;
- 67,39€/jaar voor lot 8.
Na de beslissing genomen op 25 mei 2021 werd de gemeente gecontacteerd door de VLM. De VLM heeft diens interesse laten blijken in deze vrijgekomen percelen, in het bijzonder om deze aan de hand van een beheersovereenkomst tijdelijk in beheer te nemen om deze op hun beurt te verpachten aan de landbouwers die tijdelijk getroffen worden door het project LIP Kiewit-Zonhoven.
Op die manier kan het VLM voor de tijd dat het LIP loopt en/of in aanloop ernaartoe, éénjarige contracten afsluiten met landbouwers die gedupeerd worden door de innames voor de Kauwbosstraat.
De gemeente hoeft op die manier voorlopig geen openbare procedure te doorlopen en zowel het VLM als de gemeente kan daardoor het vertrouwen van de gedupeerde landbouwers winnen. Hiernaast kan het VLM voorwaarden opnemen in de contracten voor het gebruik van de betreffende percelen zodat er ecologisch gezien winst uit gehaald kan worden.
Na afloop van deze tijdelijke beheersovereenkomst kunnen er meer definitieve regelingen getroffen worden met de pachters die momenteel gedupeerd worden door het LIP, moest dit wenselijk of noodzakelijk worden geacht. Er bestaat, na afloop van deze tijdelijke beheersovereenkomst, ook nog steeds de optie om alsnog een procedure te doorlopen voor de openbare verhuur van de percelen zoals initieel voorgesteld.
Vanuit juridisch standpunt is er in het licht van de omzendbrief 2019/03 (betreffende transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten) geen bezwaar om onderhands deze gronden ter beschikking te stellen in het kader van een beheerovereenkomst aan een andere overheidsinstelling, zoals de VLM.
De VLM heeft alreeds een ontwerpovereenkomst overgemaakt: "overeenkomst tot overdracht van het beheer van onroerende goederen van de gemeente Zonhoven aan de Vlaamse Landmaatschappij".
De pachtgelden die de VLM ontvangt, worden doorgestort naar de gemeente Zonhoven, tenzij de gemeente zou opteren om deze gronden kosteloos te laten gebruiken. De VLM rekent voor de rest geen werkingskosten aan omdat het deel uitmaakt van het LIP.
Gelet op het feit dat dergelijke overeenkomst een daad van beschikking over onroerende goederen betreft, is conform art. 41, 11° DLB de gemeenteraad exclusief bevoegd dergelijke overeenkomst goed te keuren.
Gunstig, om zo de landbouwers tegemoet te komen. De gronden kunnen 'ingezet' worden bij de ruilverkaveling, aanleg parking en toegangspoort.
Het college van burgemeester en schepenen beslist een overleg plaats te laten vinden met de VLM, vzw Aero Kiewit en de gemeente Zonhoven.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het voorstel om park Den Dijk, zijde Moenshof, uit te breiden.
Een uitbreiding kan enkel in zuidelijke richting, op beboste percelen, gerealiseerd worden. Een gedeelte van de mogelijke uitbreidingszone is in eigendom van het gemeentebestuur en OCMW maar minstens 2 cruciale percelen zijn eigendom van sociale huisvestingsmaatschappij Vooruitzien bvba. Het gaat om percelen 3de afdeling, sectie F, nrs.:
- 268E (27a 61ca): deels gelegen in woonuitbreidingsgebied en deels in parkgebied;
- 249D (2a 99ca): volledig gelegen in woonuitbreidingsgebied;
- een gedeelte van 270D (1ha 12a): volledig gelegen in woonuitbreidingsgebied: op dit perceel zijn reeds 2 appartementsblokken van Vooruitzien gerealiseerd, een derde is vergund. Een 4de appartementsblok werd ingetekend op de laatste 40 meter van dit perceel, doch is het twijfelachtig of de 4de appartementsblok nog vergund kan/zou worden.
Bij de opening van 't Vlonderpiëke in aanwezigheid van minister Demir werd dit idee reeds afgetoetst. De minister was dit erg genegen. Aan de VLM is gevraagd om dit op te nemen bij de verdere uitwerking van een eventueel Landinrichtingsplan.
Indien het college principieel akkoord is, dienen onderhandelingen opgestart te worden en dienen eventuele subsidiekanalen verder onderzocht te worden. Op dit ogenblik zijn geen budgetten voorzien.
Indien het bestuur deze gronden wenst te verwerven, kunnen er gesprekken aangegaan worden met de huidige eigenaar, Vooruitzien. Een schatting van een landmeter-expert voor de waardebepaling is altijd noodzakelijk en verplicht bij de verhandeling van een onroerend goed door of van een lokaal bestuur. In casu, een aankoop, is de toekomstige schattingsprijs de maximumprijs die het lokaal bestuur kan betalen. In dit specifiek geval is er ook geen recent precedent bekend om een ruwe raming ter informatie of inschatting mee te kunnen geven aan het college van burgemeester en schepenen. Er wordt hoe dan ook aangeraden om eerst Vooruitzien te contacteren om naar de mogelijkheid tot aankoop te polsen, alsook, bij positief antwoord, naar hun verwachtingen qua prijs.
Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de uitbreiding van park Den Dijk en start de onderhandelingen om volgende percelen aan te kopen: 268E; 249D en deels 270D.
De mogelijke subsidiekanalen worden verder onderzocht.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het ontwerp-natuurbeheerplan de Teut - Tenhaagdoornheide en Kelchterhoef. Dit plan is onderworpen aan een consultatieronde van 3-08-2021 tem 03-09-2021.
Adviezen werden gevraagd aan de betrokken diensten. Wat volgt hieronder is een advies van de diensten Milieubeleid en Toerisme:
"Het grote domein Teut-Tenhaagdoornheide en Kelchterhoef telt 1500 hectare en is daarmee een van grootste aaneengesloten heideterreinen in Vlaanderen met tal van grotere boscomplexen in de valleien. De Teut is gelegen op het grondgebied van Zonhoven en deels eigendom van het gemeentebestuur Zonhoven.
Het laatste decennia werden door de beheerder diverse terreinwerken uitgevoerd met het oog op het versterken van de aanwezige topnatuur. De uitgevoerde werken hebben een zichtbaar, positief effect, hetgeen toegejuicht wordt. ANB heeft met het lijvig ontwerp natuurbeheerplan een uitgebreide omschrijving gegeven van het terrein in al haar facetten en de visie, gekoppeld aan beheer, die ze verder wenst aan te nemen de komende 24 jaar.
Tezamen met het beheerplan, vraagt ANB een erkenning als natuurreservaat aan voor de bijgekomen gronden, 535 ha, zodat het natuurreservaat na de uitbreiding zo’n 1225 ha zal omvatten.
Na de consultatieronde past ANB het ontwerp natuurbeheerplan aan, indien nodig, om vervolgens voor te leggen aan de bevoegde minister.
Advies Milieubeleid:
Algemeen:
Het ontwerp-natuurbeheerplan is een zeer lijvig document met tal van delen. Om dit te vertalen in een eenvoudig document werd de leeswijzer opgesteld. Echter is het aanvoelen dat ook de leeswijzer de bevolking onvoldoende heeft kunnen informeren over de bedoeling van de komende 24 jaar.
Het ontwerpplan is op sommige punten verouderd. Zo dateert het deel Visierapport van 2016 en is het bijgevolg niet meer up-to-date. Enerzijds werden recent uitgewerkte projecten (begrijpelijk) niet opgenomen in de info omdat deze bij de opmaak nog niet bekend waren. De nieuwe projecten zoals bv. rendierjagerspad, aangepaste ontsluiting camping Holsteen, moeten bijkomend opgenomen worden. Anderzijds vermeldt het plan informatie dat reeds voorbijgestreefd is of op terrein is uitgevoerd. Graag aanpassingen doorvoeren.
Deel 1: verkenningsnota
De bossen te Schemmersberg, eigendom van de gemeente Zonhoven, worden nog niet verhuurd aan ANB. Deze worden nu opgenomen als “Technisch beheer conform het bosdecreet” voor een oppervlakte van 74 ha. Het bestuur is vragende partij om deze bossen alsnog te verhuren aan ANB.
Deel 2: inventaris:
Hemmenbeek: Deze waterloop zou inmiddels uitgeschreven zijn door de Deputatie in zitting van 12 augustus 2021. Best na te vragen over welke locatie dit gaat (pag. 24).
De verspreiding van de amfibieën en reptielen (pag. 81) ligt in realiteit verder dan aangeduid op de kaart en de info op waarnemingen.be. Het visierapport (pag. 8) haalt het belang van de relatie met de omgeving aan. Het is de bedoeling dat de Teut fungeert als brongebied, van waaruit diverse soorten zich kunnen voortplanten en vervolgens verspreiden en andere gebieden koloniseren. Hierbij moet niet alleen de focus gericht worden op de nabijgelegen (natuur)gebieden maar dus ook de nabije omgeving. Het bestuur staat erachter om, samen met ANB, de mogelijkheden hierrond verder te bekijken.
Deel 3 visierapport:
Paragraaf 2.11 ‘Omgaan met voor het gebied nieuwe inheemse soorten’ (pag. 10) vermeldt nergens de aanwezigheid van de wolf. Nochtans is dit ook een nieuwe, inheemse soort, die reeds aanwezig is (geweest) op de Teut. Graag dat deze soort wordt vermeld in de visie, de problematiek hierrond en de te nemen maatregelen. Temeer omdat dit sterk leeft onder de bevolking.
De autostrade wordt als knelpunt gezien o.w.v. de geluidshinder (pag. 27), maar ook de visuele hinder. Dit wordt zo ervaren door de bezoekers en is ook naar voor gekomen in een bevraging op terrein door ANB. Ongeacht dit feit, stelt de studie Autostrade E314 dat “het niet nodig is hier zicht- of geluidswerende maatregelen toe te passen” wanneer dit niet in de nabijheid van een recreatieve route ligt.
Bijkomend, worden de stroken bos ten zuiden van de autosnelweg, ingetekend voor een selectieve dunning. Zichtreducerende maatregelen worden op die locaties aanzien als niet nodig.
Het bestuur volgt deze stelling niet en vraagt om de kwaliteit van de recreanten te verhogen door de visuele verstoring van de autostrade maximaal weg te nemen. Dit kan door natuurlijke begroeiing in combinatie met een aarden wal.
Zoals de studie autostrade E314 omschrijft, mist de ecotunnel momenteel haar doel, nl. een veilige passage bieden voor de fauna. Slechts weinig dieren zijn geneigd een donkere tunnel in te gaan. Anderzijds wordt aangetoond dat er nood is aan een verbinding tussen de twee gebieden, doordat recreanten de ecotunnel gebruiken.
Het bestuur wenst de meerwaarde van de ecotunnel als verbinding voor recreanten te onderstrepen en vraagt dit door te voeren. De toegankelijkheid en routes worden hierop geënt.
In het deel 12. Faunabeheer is de vermelde info niet up-to-date (pag. 41). Zo wordt het bejagen van everzwijnen in het gebied als een mogelijkheid gezien. In realiteit gebeurt op het terrein meermaals per jaar bejaging, hetzij door drukjacht, hetzij door quasi permanent vangkooien te plaatsen voor de everzwijnen. Graag aanpassing van deze paragraaf. De bejaging in het natuurgebied heeft tot gevolg dat groepen everzwijnen verdreven worden naar gebieden, gelegen buiten het natuurgebied. Hetgeen verre van ideaal is. Overkoepelende acties zijn hier noodzakelijk.
Idem met het deel 13.4 Zomerganzen:. Nijlganzen, Canadese gans en ev. andere exoten, worden reeds afgeschoten.
Deel 4 – beheersmaatregelen;
Het eventueel, nieuwe raster waarvan sprake is reeds geplaatst en in gebruik (pag. 12). Het rapport bevat niet de laatste info: zo zijn het aantal en de locaties van de begrazingseenheden niet aangepast aan de laatst gewijzigde situatie op het terrein.
De te nemen maatregelen op terrein worden uitgelegd aan de hand van een kaart, waarbij de aanduiding in de gebieden af te lezen valt in een Excel tabel. Het is zoekwerk om te weten welke maatregel waar concreet worden uitgevoerd. Er is hierdoor het aanvoelen dat de inwoners niet of onvoldoende op de hoogte zijn dat op het terrein grondige ingrepen zullen gebeuren. Ongeacht de bekendmaking via onze gemeentelijke kanalen leeft het beheerplan niet onder onze inwoners. Verwacht wordt dat bij effectieve uitvoering, er (opnieuw) misnoegde reacties zullen zijn.
We herhalen bijgevolg ons eerder gesteld advies m.n. dat een degelijke communicatie moet gevoerd worden (o.a. op terrein) waarbij het waarom en einddoel duidelijk gecommuniceerd worden. Wij zien dit als een communicatiecampagne die herhaaldelijk en op verschillende vlakken gevoerd moet worden. De gemeente wenst hierin te participeren.
Roosterbeek:
De Roosterbeek zal deels gedempt worden zodat het water minder snel afgevoerd wordt, maar ter plaatse in het natuurgebied kan infiltreren om de venen en droogte tegen te gaan. Het bestuur erkent het belang van deze maatregel temeer omdat de Roosterbeek bij hevige regenval stroomafwaarts het piekdebiet niet kan afvoeren met wateroverlast op meerdere locaties tot gevolg. Wij zien het natuurgebied als de spons van de Roosterbeek om het water maximaal te capteren en vertraagd af te voeren.
Advies Toerisme:
Algemene opmerking: het kaartmateriaal is vaak niet leesbaar. Graag dus deze kaarten in hoge resolutie.
Leeswijzer
Blz. Aanpassing
4 ‘Holstenen’ vervangen door ‘zandsteenblokken van de Holsteen’
7 ‘Landduin’ vervangen door de ‘plateaurand van het Kempens plateau’
15 ‘sluisjes’ vervangen door ‘stuwen’
Deel 2: inventaris
Blz. Aanpassing
4 Waar komen de toponiemen vandaan?
16 Kaart 9: Situering Holsteen en militair domein Molenheide zijn verschoven
17 Opmerking: archeologische zone Molenheide ontbreekt!
18 Schrijffout: Ahrensburgiaan
19 ‘sluisjes’ vervangen door ‘stuwen’
25 Over welke greppel gaat het hier? De resolutie van kaart 14 is onvoldoende duidelijk om dit te kunnen zien!
25 Schrijffout: gebruikt
30 Schrijffout: naaldhoutstrooisel
33 Nog toevoegen: grensgracht uit 1697 (grens Zonhoven-Hasselt) en geografisch zwaartepunt van Limburg
Deel 3: visienota
Blz. Aanpassing
30 ’Hostenen’ vervangen door ‘zandsteenblokken van de Holsteen’
31 Opmerking over de graszaadwinning: Ik dacht dat deze later te situeren zijn, nl. eind jaren 60 en de 70-ger jaren. Het waren Nederlandse firma’s die hier graszaad wonnen voor het inzaaien van de bermen van autosnelwegen in Nederland.
32 4.1.1. Archeologie en cultuurhistorie: in deze rubriek ontbreekt nog de realisatie van het Rendierjagerspad met aangepaste ontsluiting van deze zone.
34 Opmerking: archeologische zone Molenheide ontbreekt!
34 Zowel een perceel met grove den als met Corsicaanse den (Zwarte Den) bewaren!
35 Op welke kaart kunnen wij zien waar de ongestoorde kern van de Teut zich bevindt? Graag juiste afbakening van de ongestoorde kern!
37 Is het beschermen van het archeologisch patrimonium ook geen doel?
Kaart
- afbakening van de vrij toegankelijke zone omvat de archeologische zone waarin zowel de Holsteen als het Ahrensburgkamp gelegen zijn!
- er is geen rekening gehouden met de huidige plannen van het Rendierjagerspad, ook niet wat de ontsluiting (parkings) betreft!
- is er geen enkel pad dat uitsluitend voor ruiters en menners bedoeld is?
- is er een nieuw wandelpad dat ten zuiden van het Oostelijk ven naar de Klutenberg loopt?
- speelzone aan de kuil langs het fietspad is wel erg klein afgebakend?
Verkenningsnota
Blz. Aanpassing
9 De Holsteen is enerzijds als vastgesteld bouwkundig erfgoed (ID 84272) geklasseerd in 1-2-2018 en anderzijds als beschermd cultuurhistorisch landschap (ID 2847) sinds 11-9-1967. Deze laatste omvat een veel groter gebied als het eerste. Op het kaartje is deze laatste zone aangeduid met 1.
12 ‘domen’ vervangen door ‘domein’
14 ‘want’ vervangen door ‘wat’
19 ‘sluisjes’ vervangen door ‘stuwen’
20 camping Holsteenbron (‘de’ schrappen)
21 ‘dele’ vervangen door ‘deel’
25 Figuur 10 is de bodemkaart. Ik vermoed dus dat hier verwezen moet worden naar figuur 13. Maar deze figuur toont de ecologische visie op het gebied. Ontbreekt er dan een figuur?
27 ‘zones’ vervangen door ‘zone’
Het advies van de jeugdraad werd rechtstreeks overgemaakt aan ANB (zie bijlage).
Het college van burgemeester en schepenen keurt het advies goed en maakt dit over aan ANB.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schrijven van de VLM dd 23 juli 2021 met de vraag in te stemmen met het definitieve landinrichtingsplan 'Openruimtegebied Kiewit-Zonhoven'.
Vooraleer het eindvoorstel van het landinrichtingsplan ter goedkeuring kan voorgelegd worden aan de minister, dient de gemeente in te stemmen met de toegewezen taken en financiële engagementen. Gevraagd wordt om de verklaring tot instemming te tekenen.
Het totale uitgavenbedrag voor Zonhoven bedraagt 361 240 euro (exclusief subsidie Proeftuin ontharding), met volgende maatregelen:
In bijlage de te ondertekenen instemming.
Nota dienst:
De totale verwachte uitgaven van het Landinrichtingsplan bedragen 632 901 euro.
Hiervan is 361 240 euro te dragen door de gemeente. Na aftrek van de subsidies Proeftuin ontharding betaalt de gemeente effectief 138 832 euro.
Er werd een bedrag van 150 000 euro voorzien in de begroting.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het eindvoorstel, de toegewezen taken en financiële engagementen.
Het college van burgemeester en schepenen beslist over te gaan tot het ondertekenen van de "Instemming van de gemeente Zonhoven met de uitvoering van inrichtingswerken met het oog op de realisatie van het landinrichtingsplan openruimtegebied Kiewit-Zonhoven".
Het college van burgemeester en schepenen zal elke bezwaarindiener een schriftelijk antwoord geven met hierin de overweging.
Volgens art. 9 van het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 moet iedere gemeente minimaal één omgevingsambtenaar in dienst hebben en moet die ambtenaar of groep van ambtenaren gezamenlijk voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu in zich verenigen. Hoofdstuk 2 van Titel 7 ‘Omgevingsambtenaren’ van het Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015 bepaalt de voorwaarden, onverenigbaarheden en kwaliteitsvereisten van een omgevingsambtenaar. In het bijzonder gaat het om de artikelen 143 t.e.m. 146.
Artikel 143
§1. Om te kunnen worden aangewezen als gemeentelijke omgevingsambtenaar, moet een persoon voldoen aan elk van de volgende voorwaarden:
1° houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B;
2° beschikken over een relevante aantoonbare beroepservaring van minstens twee jaar.
§2. Onverminderd hoofdstuk 12 van het decreet van 25 april 2014 en in afwijking van paragraaf 1 kunnen personen die houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau B, als gemeentelijke omgevingsambtenaar worden aangewezen op voorwaarde dat op de datum van goedkeuring van dit besluit de administratieve behandeling van aanvragen tot milieuvergunning, stedenbouwkundige vergunning of verkavelingsvergunning een van hun hoofdtaken was.
§3. Onverminderd hoofdstuk 12 van het decreet van 25 april 2014 en in afwijking van paragraaf 1 kunnen personen die houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau C als gemeentelijke omgevingsambtenaar worden aangewezen op voorwaarde dat op de datum van goedkeuring van dit besluit de administratieve behandeling van aanvragen tot milieuvergunning, stedenbouwkundige vergunning of verkavelingsvergunning gedurende minstens vijf jaar een van hun hoofdtaken was.
Artikel 144
Onverminderd artikel 9, § 3, van het decreet van 25 april 2014 is het ambt van gemeentelijke omgevingsambtenaar onverenigbaar met het ambt van secretaris of van financieel beheerder, vermeld in de wetgeving op de gemeentelijke instellingen.
Artikel 145
De gemeentesecretaris kan alleen personen als waarnemende gemeentelijke omgevingsambtenaar aanwijzen die houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B.
Daarnaast kan de gemeentesecretaris ook personen die houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau C, als waarnemende gemeentelijke omgevingsambtenaar aanwijzen. Deze personen moeten op het ogenblik van hun aanwijzing wel betrokken zijn bij de uitvoering van de gemeentelijke taken inzake ruimtelijke ordening of leefmilieu.
Een aanwijzing als waarnemend gemeentelijk omgevingsambtenaar kan maximaal achttien maanden duren.
Artikel 146
De kwaliteitseisen waaruit voldoende kennis van de ruimtelijke ordening blijkt en waarover de aangestelde omgevingsambtenaar of omgevingsambtenaren gezamenlijk moeten beschikken, zijn:
1° cursussen stedenbouw, ruimtelijke ordening of ruimtelijke planning gevolgd hebben, wat aangetoond wordt met het betrokken master- of bachelordiploma, of;
2° een relevante beroepservaring inzake ruimtelijke ordening hebben van minstens twee jaar.
De kwaliteitseisen waaruit voldoende kennis van het milieu blijkt en waarover de aangestelde omgevingsambtenaar of omgevingsambtenaren gezamenlijk moeten beschikken, zijn:
1° cursussen milieu gevolgd hebben, wat aangetoond wordt met het betrokken master- of bachelordiploma, of;
2° een relevante beroepservaring inzake milieu hebben van minstens twee jaar.
Advies van de dienst:
In toepassing van artikel 143§1 kwamen volgende personeelsleden reeds in aanmerking om aangeduid te worden als omgevingsambtenaar voor de gemeente Zonhoven:
In zitting van 3 december 2019 ging het college van burgemeester en schepenen reeds akkoord met de (hernieuwde) aanwijzing van bovenvermelde personen als gemeentelijke omgevingsambtenaren.
In zitting van 16 december 2019 ging ook de gemeenteraad akkoord met de (hernieuwde) aanwijzing van bovenvermelde personen als gemeentelijke omgevingsambtenaren.
In toepassing van artikel 143§1 komt volgend personeelslid in aanmerking om aangeduid te worden als omgevingsambtenaar voor de gemeente Zonhoven:
Voornoemde personeelsleden voldoen gezamenlijk aan de kwaliteitseisen van een omgevingsambtenaar, waaruit voldoende kennis blijkt van de ruimtelijke ordening en milieu.
Het decreet bepaalt dat de gemeenteraad de betrokkene moet aanwijzen als omgevingsambtenaar. Dit heeft als doel het onafhankelijk en neutraal kunnen doen functioneren van deze ambtenaar te ondersteunen. De omgevingsambtenaar moet dus worden aangewezen door de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen is akkoord om de heer Michael Vanderhoydonk aan te wijzen als bijkomend gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist dit voorstel tot aanwijzing van een bijkomende gemeentelijke omgevingsambtenaar voor formele bekrachtiging door te verwijzen naar de gemeenteraad.
De percelen 2de afdeling, sectie C, nrs. 173R2 (7a50ca) en 174H (22a41ca) zijn deels gelegen in woongebied met landelijk karakter (eerste 50 meter) en deels in woonuitbreidingsgebied conform het gewestplan Hasselt-Genk ggk. 03/04/1979. Perceel 173S2 (11a13ca) is volledig gelegen in woonuitbreidingsgebied conform het gewestplan Hasselt-Genk ggk. 03/04/1979.
Op de percelen rusten geen BPA-voorschriften, RUP, noch verkaveling. Tevens zijn ze niet gelegen binnen de afbakening van het regionaal stedelijk gebied.
Uit het schrijven van de notaris en het afbakeningsplan van landmeter-expert Johan Paquay, dd 23/04/2021 blijkt de opdeling van de percelen als volgt:
Vooraan de woning Berkenenstraat 18 zal de spie van het lot 1 met een oppervlakte van 8 ca toegevoegd worden. De 3m zijtuinstrook komt hierdoor niet in het gedrang. Ter hoogte van één van de hoekpunten van de bestaande woning bedraagt de minimale afstand tot de perceelsgrens nog steeds 3 m. Achteraan de woning Berkenenstraat 16 zal het lot 2 met een oppervlakte van 4a en 43ca toegevoegd worden aan de bestaande tuinzone. Lot 2 dient de bestemming privétuin te omvatten. De tuinzone van de woning Berkenenstraat 16 wordt hierdoor verruimd, wat geen nadelige impact heeft.
Het toevoegen van deze loten brengt de zelfstandigheid van de bestaande woningen niet in het gedrang. Door de notaris wordt aangehaald dat de huidige bestemming na splitsing en samenvoeging niet wijzigt. Iedere verruiming kan worden beoordeeld als een meerwaarde voor de loten.
Indien op de loten 1 en 2 niet vergunde constructies aanwezig zouden zijn, dan dienen deze onmiddellijk afgebroken te worden. Hiervoor is geen regularisatie mogelijk.
De vergunningstoestand van beide woningen is als volgt gekend:
Uit nazicht van de plannen en vergunningen blijkt dat beide woningen niet volledig opgericht werden conform de destijds afgeleverde vergunning. Aan de beide woningen werden verschillende constructies aangebouwd zonder voorafgaandelijke vergunning. Voor de percelen waarop deze woningen zich bevinden is er sprake van een overdreven terreinverharding en werden vrijstaande bijgebouwen opgericht zonder vergunning.
Indien met een gebouwendossier niet kan aangetoond worden dat deze constructies als vergund kunnen worden beschouwd (oprichting voor 1979) zal voor deze delen een omgevingsvergunning tot regularisatie en/of afbraak moeten gebeuren.
Het college van burgemeester en schepenen gaat voorwaardelijk akkoord met de voorgestelde splitsing van de percelen 2de afdeling, sectie C, nrs. 173R2 (7a50ca), 174H (22a41ca) en 173S2 (11a13ca). Er kan akkoord gegaan worden met het opdelen van de percelen waarbij lot 1 gevoegd wordt bij de woning Berkenenstraat 18 en lot 2 gevoegd wordt bij de woning Berkenenstraat 16. De aard van de akte betreft een schenking.
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
De percelen 3de afdeling, sectie E, nrs. 801M2 en 801T2 zijn gelegen in een woongebied conform het gewestplan Hasselt-Genk ggk. 03/04/1979.
Op het terrein gelden geen BPA- of verkavelingsvoorschriften.
Het perceel is binnen het GRUP afbakening regionaal stedelijk gebied Hasselt – Genk gelegen.
Op deze locatie werd op 11/09/2018 een omgevingsvergunning (2018/00128) afgeleverd voor het bouwen van een gebouw bestaande uit 4 appartementen en 1 eengezinswoning en het bouwen van 3 tuinbergingen.
In zitting op 18/05/2021 besliste het college van burgemeester en schepenen om niet akkoord te gaan met de voorgestelde splitsing van de percelen 3de afdeling sectie E nummers 801M2 en 801T2, waarbij deze percelen in 3 delen werden opgedeeld. Dit om volgende redenen:
De nieuwe aanvraag tot splitsing houdt rekening met de opmerkingen zoals geformeerd door het college van burgemeester en schepenen naar aanleiding van de weigering in zitting op 18/05/2021. Op basis van het nieuwe splitsingsplan van Topografiek – Ing. Hans Dens Landmeter-expert opgesteld op 01/07/2021 kan worden afgeleid dat:
Het college van burgemeester en schepenen gaat voorwaardelijk akkoord met de voorgestelde splitsing van de percelen 3de afdeling sectie E nummers 801M2 en 801T2, waarbij deze percelen in 2 delen worden opgedeeld als volgt:
Zoals voorgesteld in het schrijven van de notaris en weergegeven op het splitsingsplan van Topografiek – Ing. Hans Dens Landmeter-expert opgesteld op 01/07/2021.
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
Artikel 4.2.16§1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening omschrijft:
§ 1. Een kavel uit een vergunde verkaveling of verkavelingsfase kan enkel verkocht worden, verhuurd worden voor méér dan negen jaar, of bezwaard worden met een recht van erfpacht of opstal, nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is verleden.
§ 2. De verkavelingsakte wordt eerst verleden na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen, waaruit blijkt dat, voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de lasten uitgevoerd is of gewaarborgd is door:
1° de storting van een afdoende financiële waarborg;
2° een door een bankinstelling op onherroepelijke wijze verleende afdoende financiële waarborg.
Het attest, vermeld in het eerste lid, kan worden afgeleverd indien de vergunninghouder deels zelf de lasten heeft uitgevoerd, deels de nodige waarborgen heeft gegeven.
Het college van burgemeester en schepenen beslist het attest conform artikel 4.2.16§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening af te leveren aan notaris Bovend’aerde / Thanée Stokx met volgende opmerkingen:
Er werd voldaan aan de volgende voorwaarden:
9) De paalstenen aan de rooilijn dienen geplaatst te worden.
11) Vervreemding van een lot uit de verkaveling kan pas geschieden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
12) Een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan pas verkregen worden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
Er werd gedeeltelijk voldaan aan de volgende voorwaarden, andere onderdelen zijn pas uit te voeren bij ontwikkeling waardoor de voorwaarde geldig blijft:
2) Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door De Watergroep (watermeter, aftakkingen).
3) Te voldoen aan de voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies van Fluvius (vloerpeil).
Wel dient opgemerkt te worden dat de volgende verplichtingen geldig blijven:
1) De linker zijgevel van de nieuwe woning, alsook de wachtgevel (rechter zijgevel) van de links aanpalende woning moet in volwaardig gevelmateriaal worden afgewerkt.
4) Te voldoen aan volgende voorwaarden met betrekking tot de watertoets:
- De toekomstige aanvragen tot omgevingsvergunning dienen te voorzien in maatregelen voor opvang en lozing van hemelwater. De bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (Besluit Vlaamse Regering dd. 5 juli 2013) moeten alleszins nageleefd worden.
- Indien er ondergrondse constructies worden opgericht, de bemaling voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in Vlarem II.
- Een permanente drainage, ook al is dit in functie van een aanleg van een ondergrondse constructie, mag niet voorzien worden aangezien permanente drainage een continue verlaging van de grondwaterstand tot gevolg heeft.
5) De initiatiefnemer handelt volgens en voldoet aan de reglementeringen van de nutsmaatschappijen.
6) Kosten voor het voorzien / verleggen of uitbreiden van de nutsleidingen moeten gedragen worden door de verkavelaar.
7) Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van de omgevingsaanvraag of de toekomstige omgevingsaanvraag zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting op het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden of een omgevingsaanvraag van een particulier, blijft ten laste van de aanvrager.
8) De bestaande hoogstammige bomen dienen maximaal bewaard te blijven. Bij bebouwing en terreininrichting moeten deze elementen dan ook maximaal geïntegreerd worden. Alvorens het kappen van bomen, dient er een omgevingsvergunning bekomen te worden. Al de groenelementen moeten gesitueerd worden op het inplantingsplan en bij eventuele kapping uitdrukkelijk en afzonderlijk worden opgegeven bij de aanvraag voor een omgevingsvergunning.
10) De verkavelingsvoorschriften in bijlage, opgesteld door het college van burgemeester en schepenen zijn van toepassing op voorliggende aanvraag.
13) Na het afleveren van het attest conform artikel 4.2.16§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient de verkaveling in een officiële akte gegoten de worden. De gemeente dient in kennis te worden gebracht van de akte van neerlegging van de verkaveling.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tevens een afschrift van dit attest te versturen naar:
Het betreft een droogzuiging voor de bouw van een appartementsgebouw, deels onderkelderd, te Heuvenstraat 76, 78, 78A, sectie F, nrs. 62R, 63A2, 63Z.
Voor de realisatie van de bouw moet een grondwatertafelverlaging van 3,80 meter bekomen worden. Er zullen 20 aanzuigpunten geplaatst worden, op een diepte van max. 10 meter.
Het gevraagde debiet bedraagt 312 m³/dag, gedurende 60 dagen. Er wordt een jaardebiet van 26200 m³ aangevraagd.
Een bemalingsnota, opgesteld door VDC, werd toegevoegd.
Op 02/08/2021 werd een eerste aanvraag ontvangen voor ditzelfde project. Deze aanvraag werd echter ingetrokken aangezien de contouren van de bemaling foutief waren met incorrecte debieten en hoeveelheid aanzuigpunten tot gevolg.
De toegevoegde bemalingsnota werd opgesteld, rekening houdend met de foutieve contouren.
Huidige aanvraag betreft een aangepaste aanvraag, met de correcte contour van de kelder en aldus bemaling. Het aantal aanzuigpunt werd herleid van 26 naar 20. De zone van de bemaling is 15 x 16 meter.
Het debiet bedraagt 26 m³/uur gedurende de eerste 10 dagen. Na het bereiken van de noodzakelijke verlaging wordt het debiet verminderd met 50 % tot 13 m³/uur. En dit gedurende 60 dagen. Het totaal opgepompt debiet komt neer op 25000 m³. De aangevraagde 26200 m³ worden dan ook herleid naar 25000 m³.
Er zal een liftput geplaatst worden. Dit zou een grondwatertafelverlaging van -4 m-mv betekenen. Er werd gekozen om te werken met een prefab liftput. Dit maakt dat een bijkomende verlaging, dieper van 3,80 m-mv, niet noodzakelijk is.
Het lozingspunt bevindt zich op de Donkweg, dit is een gescheiden stelsel.
In de onmiddellijk omgeving zijn er geen mogelijkheden om het grondwater af te voeren in een oppervlakte water, noch te infiltreren ter plaatse.
De aanvraag is realistisch en kan gunstig beoordeeld worden.
Gunstig voor een bronbemaling te Heuvenstraat 76, 78, 78A, voor de realisatie van een appartementsgebouw, gedeeltelijk onderkelderd, voor een totaaldebiet van 25000 m³, mits volgende voorwaarden:
Besluit:
Artikel 1
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft op 20/8/2021 akte genomen van de melding ingediend door Vandewal Kirsty namens Hebo Farma, Heuvenstraat 74 te 3520 Zonhoven voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit, zijnde de plaatsing van een tijdelijke droogzuiging voor de bouw van een appartementsgebouw, gedeeltelijk onderkelderd, voor een totaaldebiet van 25000 m³, gedurende 60 dagen, gelegen Heuvenstraat 76, 78, 78A te 3520 Zonhoven, kadastraal bekend: afdeling 3, sectie F, nummers 62R, 63A2, 63Z, met rubriek: 53.2.2°a).
Artikel 2
Volgende voorwaarden moeten worden nageleefd:
Deze aktename stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het besluit van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het betreft een droogzuiging voor de plaatsing van 2 hemelwaterputten aan de gemeentelijke magazijnen te Industrieweg-Zuid 1437, in de noordoostelijke perceelshoek, naast de wadi. Voor de plaatsing van de hemelwaterputten moet een grondwatertafelverlaging van 3,5 meter bekomen worden. Er zullen 16 aanzuigpunten geplaatst worden, op een diepte van max. 8 meter.
Het gevraagde debiet bedraagt 240 m³/dag, gedurende 10 dagen. Dit komt neer op een jaardebiet van 2400 m³.
Het lozingspunt bevindt zich op de naastliggende, onverharde ruimte. Dit is de bufferzone naast de wadi. Er wordt hiervoor gekozen zodat er maximale infiltratie is.
In de onmiddellijk omgeving zijn er geen mogelijkheden om het grondwater af te voeren naar een gescheiden stelsel of in een oppervlaktewater.
De aanvraag is realistisch en kan gunstig beoordeeld worden gezien het beperkt debiet en de beperkte tijdsduur.
Gunstig voor een bronbemaling te Industrieweg-Zuid 1437, voor de plaatsing van 2 hemelwaterputten, voor een totaaldebiet van 2400m³, mits volgende voorwaarden:
Besluit:
Artikel 1
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft op 19/08/2021 akte genomen van de melding ingediend door Timmermans Tommy, met als adres Industrieweg-Zuid 1437 te 3520 Zonhoven voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit, zijnde de plaatsing van 2 hemelwaterputten aan de gemeentelijke magazijnen te Industrieweg-Zuid 1437, in de noordoostelijke perceelshoek, naast de wadi voor een totaaldebiet van 2400 m³, gedurende 10 dagen, gelegen Industrieweg-Zuid 1437 te 3520 Zonhoven, kadastraal bekend: afdeling 2, sectie C, nummer 1099F, met rubriek: 53.2.2°a).
Artikel 2
Volgende voorwaarden moeten worden nageleefd:
Deze aktename stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het besluit van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het betreft een droogzuiging voor de herplaatsing van een ondergrondse LPG-tank, te Heuveneindeweg 72, 3de afd, sectie F, nr. 683s.
Het perceel is opgenomen in het grondeninformatieregister gezien de uitbating van een bevoorradingsstation. Het bodemattest dd 15.03.2019 vermeldt dat geen verdere maatregelen getroffen moeten worden.
De LPGtank van 15000 liter is gelegen ten noorden van het perceel en werd vergund in de omgevingsvergunning dd 08.07.2021. De druk van het grondwater heeft de tank omhoog geduwd. De tank wordt nu opnieuw ondergrondse geplaatst met voldoende gewicht op de tank. Indien geopteerd wordt om verharding aan te brengen bovenop de tank, moet voorafgaandelijk afgetoetst worden of deze verharding vergunningsplichtig is.
Voor de plaatsing van de tank moet een grondwatertafelverlaging van 3,5 meter bekomen worden. Er zullen 15 aanzuigpunten geplaatst worden, op een diepte van max. 10 meter.
Het gevraagde debiet bedraagt 192 m³/dag, gedurende 1 week. Dit komt neer op een jaardebiet van 1344 m³. Er wordt een debiet aangevraagd van 1500 m³.
Het lozingspunt bevindt zich volgens de aanvraag te Heuveneindeweg. Dit is een gescheiden stelsel. Op het terrein is een infiltratievijver aanwezig. De voorkeur geniet eerst de lozing in het infiltratiebekken om daarna via de overloop naar de RWA-streng te gaan. Dit komt uiteindelijk uit in de Slangbeek.
De aanvraag is realistisch en kan gunstig beoordeeld worden gezien het beperkt debiet en de beperkte tijdsduur.
Gunstig voor een bronbemaling te Heuveneindeweg 72, voor de herplaatsing van een LPG-tank van 15000 liter, voor een totaaldebiet van 1500 m³, mits volgende voorwaarden:
Besluit:
Artikel 1
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft op 24/08/2021 akte genomen van de melding ingediend door Hendriks Bianca, Lapseheide 40 te 3980 Tessenderlo voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit, zijnde de plaatsing van een tijdelijke droogzuiging voor de herplaatsing van de LPGtank voor een totaaldebiet van 1500 m³, gedurende 1 week, gelegen Heuveneindeweg 72 te 3520 Zonhoven, kadastraal bekend: afdeling 3, sectie F, nummer 683S, met rubriek: 53.2.2°a).
Artikel 2
Volgende voorwaarden moeten worden nageleefd:
Deze aktename stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het besluit van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het modelreglement van Fluvius omtrent een niet-conform keuringsattest bij privéwaterafvoeren.
Na de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel dienen de eigenaars verplicht hun zuiver en vuilwater af te koppelen en gescheiden aan te sluiten op de nieuw aangelegde, gescheiden riolering. Ondanks de inspanningen van Fluvius (bezoek en begeleiding afkoppelingsdeskundige, verslag van de uit te voeren werken, aanmaningen door Fluvius) blijven er eigenaars zijn die weigeren zich in orde te stellen door niet of foutief af te koppelen. Deze dossiers komen door naar het gemeentebestuur met de vraag een proces-verbaal te laten opstellen door de dienst milieubeleid.
De dienst milieubeleid begint met het opnieuw aanmanen van de overtreders met als gevolg dat enkele zich alsnog in regel stellen. De volgende stap is dan het opstellen van een proces-verbaal.
Uit contacten met Fluvius en andere gemeenten blijkt dat het parket dergelijke processen-verbaal quasi steeds seponeert. Hierdoor blijft de foutieve lozing voortbestaan. De dienst stelt voor om geen proces-verbaal op te stellen, maar een belastingreglement in te voeren. Dit laatste instrument blijkt efficiënter te werken om de eigenaars te dwingen af te koppelen. Dit modelreglement is afkomstig van Fluvius. In bijlage het modelreglement.
Werken met het belastingreglement geeft dus een hogere kans op afkoppeling, hetgeen uiteindelijk het hoofddoel is. Een termijn van 6 maanden wordt gegeven om zich conform de wetgeving in orde te stellen. Bij weigering wordt het eerste aanslagjaar 250 euro geheven, het tweede en de volgende jaren 500 euro.
Nota dienst:
Bij het rioleringsproject Heuveneindeweg werden 6 dossiers ontvangen van Fluvius omtrent de niet-correcte afkoppeling. Van deze 6 hebben zich 2 in regel gesteld na een gemeentelijke aanmaning. De overige 4 weigeren zich in regel te stellen en blijven hun vuilwater lozen op de Slangbeek of zijn niet correct afgekoppeld.
Het gaat om een zeer klein aantal overtreders die onder het belastingreglement zouden vallen.
Geen opmerkingen vanwege de financiële dienst.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het belastingreglement van Fluvius en legt dit ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad van oktober.
De fietsbeugels op het fietspad Sprinkwaterstraat werden geplaatst om de fietser te signaleren dat hij/zij een kruispunt nadert en dus moet afremmen om veilig over te steken. Sinds de plaatsing ontvangt de dienst mobiliteit echter regelmatig meldingen over gevaarlijke situaties bij het manoeuvreren tussen deze beugels door de fietsers: via de route2school app, via meldingen, via de Fietsersbond, via de gebruikers van buitenmaatse fietsen (riksja, bakfietsen), via sociale media,..
Het fietspad Sprinkwaterstraat maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) en is een belangrijke fietsroute naar de scholen. Andere vrij liggende fietspaden in Zonhoven die deel uitmaken van dit BFF netwerk hebben deze beugeluitrusting niet.
Het vademecum fietsvoorzieningen stelt als algemene aanbeveling dat het plaatsen van obstakels (o.a. paaltjes) op het fietspad om de fietser te attenderen op de nadering van een kruispunt niet aanvaardbaar zijn. Op fietssnelwegen is de aanbeveling zelfs om nooit obstakels te plaatsen. Het schepencollege besliste eerder deze aanbeveling niet te volgen, aangezien het niet als dé beste oplossing werd aanzien op vlak van verkeersveiligheid voor de talrijke schoolgaande jeugd. Daarom werd bijkomend advies gevraagd bij de provincie Limburg - Directie Omgeving - Mobiliteit - Fiets.
Conform het ontwerp voor fietspaden met beugels dat gehanteerd wordt op het toeristisch fietsroutenetwerk en de aanvullende suggestie van de fietsmanager i.v.m. de schuwafstand (dit is de afstand tussen de beugels) voor buitenmaatse fietsen, stelt de dienst mobiliteit voor de huidige inplanting van de fietsbeugels aan te passen. Deze ingreep biedt meer comfort en minder conflicten voor passerende fietsers. Tegelijkertijd blijven de beugels de veiligheidsfunctie behouden om de fietser attent te maken op het naderende kruispunt.
Advies van de dienst mobiliteit
De bestaande beugels op het fietspad Sprinkwaterstraat worden gepositioneerd conform de aanbevelingen voor fietspaden met beugels op het toeristisch fietsroutenetwerk en de bijkomende suggestie van de fietsmanager i.v.m. de schuwafstand (zie bijlage). Concreet betekent dit dat voor de huidige fietspadbreedte van 2,5 m de beugels zodanig geplaatst worden dat er een doorgang van 1,6m voorzien wordt t.h.v. de beugels en een afstand van 3,5m tussen de beugels.
Het college van burgemeester en schepenen besluit om de fietsbeugels in de Sprinkwaterstraat (ter hoogte van de ovonde Kleine Hemmenweg, kruispunt Grote Hemmenweg, kruispunt Genkerbaan, Kruispunt Gulden Boomkensweg) te herinrichten conform de aanbevelingen voor fietspaden met beugels op het toeristisch fietsroutenetwerk.
Overwegende dat het in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid noodzakelijk is dat er voor de inrichting van bovengenoemde manifestaties, bijzondere verkeersmaatregelen worden getroffen.
Het college van burgemeester en schepenen besluit om een tijdelijk aanvullend verkeersreglement inzake buurtfeest Grote Hemmenweg op zaterdag 11 en zondag 12 september 2021 uit te vaardigen.
Op zaterdag 11 en zondag 12 september tussen 09.00 en 21u00 uur is het verkeer van voertuigen, uitgezonderd deze van hulp- en veiligheidsdiensten, verboden in de Grote Hemmenweg tussen de rotonde Boddenveldweg en de Katschotseweg.
Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens C3 geplaatst op een nadarafsluiting over de volledige breedte van de rijbaan. De signalisatie moet worden verlicht tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en als de zichtbaarheid minder is dan 200 meter.
Voor het doorgaand verkeer zal de volgende wegomlegging ingelegd worden:
Grote Hemmenweg – Boddenveldweg – Oppelsenweg – Katschotseweg en omgekeerd.
Deze wegomleggingen worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door de verkeerstekens F41.
Door dit reglement worden de bestaande aanvullende gemeentelijke verkeersreglementen opgeschort voor zover zij betrekking hebben op de straten bedoeld in de artikelen 2 en 4 en dit voor zover deze strijdig zijn met huidig reglement.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening kunnen vastgesteld worden door de leden van de federale en lokale politie.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover door wetten die op dit stuk zouden bestaan, geen andere straffen zijn voorzien.
De politie kan bijkomende maatregelen nemen om de openbare orde, rust en veiligheid te handhaven en zowel inrichters als de deelnemer moeten deze naleven.
De aanvrager is aansprakelijk voor de schade aan het openbaar domein zo deze rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van het bestaan van de manifestatie.
Het college van burgemeester en schepenen beveelt dat onderhavige verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur.
Afschriften van deze verordening worden gezonden aan de Provinciegouverneur en aan de Hoofdgriffiers van de Rechtbank van Eerste Aanleg en Politierechtbank te Hasselt.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 22/06/2021 de inrichting van de verbindingsweg parking school De Lettermolen met de Kneuterweg tot fietsstraat goed. Dit gebeurde in het kader van een veilige schoolomgeving. Bijkomend is omwille van de huidige breedte van deze weg (3,20 m tussen de boordstenen) en de aanbevelingen voor een fietsstraat per rijrichting van min.1,75m een eenrichtingscirculatie voor het gemotoriseerde verkeer te verantwoorden.
Het college van burgemeester en schepenen is akkoord met het inrichten van eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerde voertuigen in de fietsstraat die de parking van De Lettermolen verbindt met de Kneuterweg. De rijrichting voor gemotoriseerde voertuigen zal voortaan enkel toegestaan zijn van de parking van de Lettermolen richting de Kneuterweg. Dit wordt met de gepaste signalisatie aangeduid.
Feiten
Het college van burgemeester en schepenen engageerde zich via de ondertekening van de overeenkomst met Autodelen.net tot een beleidsmatige aanpak van het autodeelconcept.
Context
Autodelen is één van de essentiële schakels in een multimodaal mobiliteitslandschap. Het zorgt voor (betaalbare) mobiliteit op maat en is een ideale aanvulling op stappen, trappen en openbaar vervoer.
De gemeente Zonhoven engageerde zich bovendien met de ondertekening van het burgemeestersconvenant tot een CO2-reductie van minstens 40% tegen 2030 t.o.v. referentiejaar 2011. Om deze doelstelling te bereiken werd een gemeentelijk klimaatactieplan opgesteld. In dit plan beschrijft de gemeente onder meer te willen inzetten op:
Argumentatie
Het organiseren van elektrische deelmobiliteit in het gemeentelijk wagenpark is een eerste concrete stap in het verder uitwerken van een beleidsmatig aanpak van deelmobiliteit bij het personeel van de gemeente en bij uitbreiding de burger.
Het college van burgemeester en schepenen is akkoord met de opstart van de onderzoeksfase van een elektrisch autodeelsysteem voor het gemeentelijk wagenpark i.s.m. Autodelen.net.
We ontvingen volgende aanvragen voor kienspel in de evenementenhal, Rozenkransweg 4, 3520 Zonhoven
Datum van het spel | Vereniging | Voorzitter | Doel van de opbrengst |
16-10-2021 | KSA Zonhoven | Bronte Nysen / Julie Franssen | Activiteiten voor KSA leden en Leiding |
Het college van burgemeester en schepenen maakt de verenigingen van toekomstige kienspelen er op attent dat de verslagen binnen de twee maanden na het kienspel dienen te worden bezorgd.
Het college van burgemeester en schepenen maakt de verenigingen erop attent dat zij zelf voor de organisatie van het kienspel dienen in te staan en dat er niet om geldprijzen mag gespeeld worden.
Het college van burgemeester en schepenen verleent een vergunning aan KSA Zonhoven voor het organiseren van een kienspel.
De speelvergunning voor circus Vegas werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in vergadering 30 april 2019. Wegens ziekte konden de voorstellingen niet doorgaan. Daarna konden de voorstellingen niet doorgaan vanwege de pandemie.
Zij vragen nu toestemming om alles op te bouwen vanaf 28 september 2021 en speelvergunning van 2 tot en met 24 oktober 2021.
Advies dienst vergunning en planning - milieubeleid:
“Advies op 24.10.2019, Kristel Ceulemans: Op 23.10.2019 werd een rondgang gehouden met de open VLD fractie in park Den Dijk met als doel bijkomend bomen en struiken aan te planten. Geopperd werd om een aanplant van hoogstam fruitbomen te voorzien op het verhoogde gedeelte achter de evenementenhal. Tijdens de rondgang werd door Kristel Ceulemans aangehaald dat o.a. circus gebruik maakt van deze volledige oppervlakte.
De voorstellen van diverse aanplanten in park Den Dijk, die tijdens de rondgang naar voren zijn gekomen, trachten we te kaderen in de gesubsidieerde projecten zoals klimaatbomenfonds, eetbaar landschap. Naar uitvoering zal dit dus niet in 2019 gebeuren, maar najaar 2020.
Wanneer de aanplant van bomen op het verhoogd gedeelte doorgaat, is er geen mogelijkheid meer dat het circus in het park staat. Een andere locatie in het park is niet mogelijk omdat de zware camions zich vastrijden in de drassige grond en ook omdat dit strookt met het gevoerde beheer.
Optie is om het circus een andere locatie te geven doch werd deze denkoefening reeds enkele jaren geleden uitgevoerd. Er werd geen waardig alternatief gevonden waar alle nodige voorzieningen aanwezig waren voor het circus. Het college kan ook besluiten om het circus niet meer te laten plaatsvinden in haar gemeente.“
Ondertussen werden de bomen aangeplant en is er onvoldoende ruimte. Er is geen alternatieve plaats beschikbaar.
Het college van burgemeester en schepenen besluit geen speelvergunning af te leveren daar er geen geschikt terrein aanwezig is.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van onderstaande meldingen van Kind en Gezin:
Kennisgeving stopzetting van een kinderopvanglocatie in de gemeente Zonhoven.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van het overleg projectstuurgroep De Drij Dreven en de bijhorende vragen als volgt:
De projectstuurgroep van 29/06/2021 werd georganiseerd in het kader van de subsidieaanvraag voor de realisatie van de fietspaden in het project De Drij Dreven.
Het studiebureau bezorgde de uitvoeringsplannen voor de fietspaden aan de projectstuurgroep.
Bespreking plannen:
Overige punten:
Nota dienst:
Om in dit dossier te komen tot een gedragen beslissing voor alle partijen zijn er nog enkele vragen die beantwoord moeten worden:
Indien de Boskensweg wordt ingericht als fietssnelweg wordt deze 100% gesubsidieerd door de provincie.
Het college van burgemeester en schepenen besluit als volgt:
Het college wenst geen verhoogd plateau te voorzien in de bocht van De Drij Dreven-Vogelzangstraat.
Het college wenst niet te knippen thv. de Kriekelstraat en de Hortstraat, waardoor er geen infoavond dient georganiseerd te worden.
- Artikel 98 paragrafen 1 en 3 van de wet van 21 maart 1991,
- de e-mail van Lise Verbeeck van Proximus ontvangen op 15 juli 2021,
- de brief van Proximus met de aanvraag als bijlage aan de mail van 15 juli 2021,
- 3 plannen met het topografisch detail van de werken als bijlage aan de mail van 15 juli 2021.
Het college verleent toelating aan Proximus voor de uitvoering van telecommunicatiewerken in de wegberm langs de Oppelsenweg vanaf Genkerbaan 117 tot en met Korenmolenweg 1a
De werken omvatten het graven van sleuven en het leggen van kabels (3x 8320506 met resp. l=400m, l=150m en l=270m), het maken van nieuwe lassen (50/14 en 100/14 t.h.v. kruispunt met de Nieuwe Hazendansweg) en eindlassen (2x 50p t.h.v. Oppelsenweg 29) en het aflassen van bestaande lassen (8233006 en 8231506 t.h.v. Genkerbaan 117)
De werken worden toegestaan onder volgende voorwaarden:
Deze uitbreiding is rendabel. Er zijn voor ons bestuur geen kosten.
Er is geen bezwaar tegen het ontworpen tracé van de kabels.
Het college van burgemeester en schepenen verleent toelating aan Proximus voor de uitvoering van telecommunicatiewerken in de berm langs de noordelijke kant van de Oppelsenweg vanaf Genkerbaan 117 tot en met Korenmolenweg 1A.
Het bestek voor de opdracht “Wegmarkeringen 2021” opgesteld door Kristof Melotte, medewerker dienst Patrimonium.
In het kader van de opdracht “Wegmarkeringen 2021” werd een bestek opgesteld door Kristof Melotte, medewerker dienst Patrimonium.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 51.920,93 excl. btw of € 62.824,33 incl. 21 % btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 28 september 2021 om 11.00 uur voorgesteld.
Het financieel advies is positief onder voorwaarden. Er is in het meerjarenplan een budget van € 40.000 (MJP407) zodat een bedrag van € 22.900 dient bij voorzien te worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Wegmarkeringen 2021”, opgesteld door Kristof Melotte, medewerker dienst Patrimonium, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 51.920,93 excl. btw of € 62.824,33 incl. 21 % btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Alfa Line, Lilsedijk 30/1 te 2340 Beerse
- Almaroma bvba, Lange Ambachtstraat 20 te 9860 Oosterzele
- Nijs bvba, Puttestraat 11 te 3272 Messelbroek
- Siemes nv, Nijverheidsstraat 49 te 3580 Beringen
- Signco bvba, Jozef De Blockstraat 74 te 2830 Willebroek
- Trafiroad nv, Begoniastraat 9a te 9810 Nazareth-Eke.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 28 september 2021 om 11.00 uur.
De uitgave voor deze opdracht is gedeeltelijk voorzien in het meerjarenplan 2020-2025. Bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan zal dit budget worden verhoogd.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 september 2017 houdende gunning van de ontwerpopdracht voor de opdracht “Vervanging van het buitenschrijnwerk en het isoleren en afwerken van de buitengevels van het gemeentehuis” aan SFAR Architectenbureau bvba, Lange Schouwenstraat 31C te 3520 Zonhoven.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 24 juni 2019 houdende goedkeuring lastvoorwaarden, raming en plaatsingsprocedure voor de opdracht "Vervanging van het buitenschrijnwerk en het isoleren en afwerken van de buitengevels van het gemeentehuis - lot 1"
Het bestek voor deze opdracht opgesteld door de ontwerper, SFAR Architectenbureau bvba.
Het verslag van nazicht van de offertes dd. 24 maart 2020 opgesteld door SFAR Architectenbureau bvba.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 31 maart 2020 houdende gunning van de opdracht aan de economisch meest voordelige regelmatige bieders. Zijnde voor lot 1: Moors nv, Europark 1041 te 3530 Houthalen-Helchteren tegen de som van € 657.552,15 exclusief btw (inclusief verbouwingswerken van de garage, de technische ruimte en de stalen trap) en voor lot 2: Marc Indestege bvba, KMO-zone Molenheide 4061 te 3520 Zonhoven, tegen de som van € 311.155,67 exclusief btw (inclusief de extra coating Stocolor Lotusan G).
In het bestek is de heraanleg van de buitenverhardingen ter hoogte van de ingang naar de gemeentelijke diensten voorzien in standaard betonklinkers. Gezien de vele hellingen (volgens wetgeving toegankelijkheid) en trappen lijkt het ons veel mooier en rustiger om het geheel uit te voeren in grootformaat betontegels zoals ook gebruikt werden aan de inkom naar de raadzaal. Bovendien resulteert dat rondom het gemeentehuis ook in een uniform materiaalgebruik. De meerprijs voor deze uitvoering bedraagt € 6.450 exclusief btw (of € 7.804,50 inclusief btw).
Omwille van de leveringstermijn van deze materialen is een beslissing los van het totaaloverzicht met verrekeningsvoorstellen gewenst.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de wijziging van de materialen voor de buitenverharding goed voor een meerprijs van € 7.804,50 inclusief btw.
Het college van burgemeester en schepenen deelt de agendapunten mee aan de voorzitter van de gemeenteraad Sofie Vanoppen voor agendering op de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad:
Agenda
1. Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting.
Schepen Bram De Raeve
2. Aanvraag tot erkenning van de samenvoeging van de parochie Sint-Eligius Zonhoven-Terdonk
met de te behouden parochie Sint-Jozef Zonhoven-Halveweg – advies.
3. Opheffingsprocedure islamitische geloofsgemeenschap Yesil Camii te Houthalen-Helchteren
– kennisneming.
4. Kerkfabriek Sint-Jozef Halveweg: budgetwijziging 2021 – aktename.
5. Kerkfabriek Sint-Quintinus Centrum: budget 2022 – aktename
6. Kerkfabriek Sint-Eligius Terdonk: budget 2022 – aktename.
7. Kerkfabriek Sint-Jozef Halveweg: budget 2022 – aktename.
8. Kerkfabriek O.L.V. Maagd der Armen: budget 2022 – aktename.
9. Meerjarenplan 2020-2025 - opvolgingsrapportering eerste semester 2021 – kennisneming.
10. Jaarrekening 2020 gemeente en OCMW Zonhoven - goedkeuring door de gouverneur
– kennisneming.
11. Onderhandse verhuring van gemeentegrond met gebouw gelegen Teutseweg, 2de afdeling, sectie C 1042f7 en sectie C 1042e7, aan Hondenschool Molenheide Zonhoven vzw – goedkeuring.
Schepen Frederick Vandeput
12. Aanvaarding tracés gemeentewegen – goedkeuring.
13. Aanvaarding rooilijn Viartenstraat – goedkeuring.
14. Aanvaarding rooilijn Blikveldweg – goedkeuring.
15 Aanvaarding rooilijn Nieuwe Hazendansweg – goedkeuring.
16 Aanvaarding wijziging rooilijn Korenmolenweg – goedkeuring.
17. Aanvaarding wijziging rooilijn Putsveldweg – goedkeuring.
18. Aanvaarding wijziging rooilijn Grote Hemmenweg – goedkeuring.
19. Aanvaarding wijziging rooilijn Hazendansweg – goedkeuring.
20. Aanvaarding wijziging rooilijn Hennepveldweg – goedkeuring.
21. Aanvaarding wijziging rooilijn deel Holsteenweg – goedkeuring.
22. Aanvaarding wijziging rooilijn deel Katschotseweg – goedkeuring.
23. Aanvaarding wijziging rooilijn deel Koningsbergweg – goedkeuring.
24. Wijziging rooilijn deel van de gemeenteweg Genkerbaan - voorlopige vaststelling – goedkeuring.
25. Aanstellen ontwerper voor opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Hondenschool Teutseweg met inbegrip van plan-MERscreening – goedkeuring lastvoorwaarden, raming en gunningswijze.
26. BGO aangaande tijdelijke zorgunits in de tuin - aanpassing – goedkeuring.
27. Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer
- voetgangersoversteekplaats N715-Kerkplein – advies.
28. Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer
- voetgangersoversteekplaats N72-Kortestraat – advies.
29. Aero Kiewit - aanvraag permanent gebruik gehuurde gronden voor zweefvliegactiviteiten
- aanpassing huurovereenkomsten – goedkeuring.
30. Gratis grondafstand van 89ca uit een perceel grond gelegen Vaartstraat, 2de afdeling, sectie C 685h, lot 9, voor inlijving bij het openbaar domein van Zonhoven – goedkeuring.
31. Onderhandse verkoop van 63ca uit een perceel gemeentegrond gelegen langs de Moverkensstraat, 1ste afdeling, sectie B 952/03b – goedkeuring.
32. Wedstrijdreglement campagne "Zonhoven Isoleert" – goedkeuring.
Schepen Johan Vanhoyland
33 uitbreiding van de evenementenhal “Den Dijk” met een semiprofessionele keuken
– goedkeurig lastvoorwaarden, raming en gunningswijze.
Schepen Frank Vandebeek
34. Besluit tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken – goedkeuring.
Voorzitter Sofie Vanoppen roept de gemeenteraad bijeen op maandag 13 september 2021 om 20.00 uur, met als agenda de punten zoals hierboven meegedeeld.