Ingediend door raadslid Steven Reynders per mail op 16 november 2022:
wegwijzers GC tentakel
Aanleiding en context:
Onlangs had ik een vergadering in GC tentakel met enkele niet-Zonhovenaren. Zij waren via de Heuveneindeweg Zonhoven ingereden en hadden vervolgens de bewegwijzering naar GC Tentakel beginnen volgen om via de Beverzakstraat tot aan het rond punt van de Bokrijkseweg te komen.
Hier was echter geen bewegwijzering meer voorzien, waardoor ze verloren waren gereden.
Zie foto’s in bijlage.
Argumentatie:
Een goede bewegwijzering is noodzakelijk als we ook mensen van buiten Zonhoven willen aantrekken voor onze infrastructuur en voorstellingen.
Voorstel:
Gelieve bewegwijzering voor GC Tentakel te voorzien aan het rond punt van de Bokrijkseweg/Ballewijerweg/Beverzakstraat.
Ik hoop dat het schepencollege snel deze aanpassingen kan doen.
Misschien dat we dan ook ineens de wegwijzers kunnen vernieuwen om een frissere uitstraling hieraan te geven.
Eventueel idee: Misschien ook een idee om zo het stop-principe extra aandacht te geven, zie wegwijzer hieronder. Waardoor mensen weten hoe ver het nog is en misschien sneller te voet of met de fiets zouden gaan de volgende keer.
Ingediend door raadslid Jean-Paul Briers per mail op 18 november 2022:
Om de versnippering van de open ruimte in de open gebieden tegen te gaan, zal het Vlaams Parlement binnenkort het decreet Woonreservegebieden aanpassen. De bedoeling is om het in de toekomst onmogelijk te maken te bouwen in de woonreservegebieden (op het gewestplan aangeduid als ‘woonuitbreidingsgebied’). Enkel mits een toelating van de gemeenteraad zou er nog in dergelijke gebieden gebouwd kunnen worden. De gemeenteraad gaat in zo’n geval over tot een vrijgavebesluit.
Een artikel in de septembereditie van ‘Lokaal’, het informatieblad van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, werpt een duidelijker licht op deze zaak. Zo stelt de VVSG dat de mogelijkheid om als gemeenteraad een woonreservegebied ‘uit de stolp te halen’ niet noodzakelijk positief is. Het voorstel van decreet bepaalt namelijk dat het vrijgavebesluit verplicht gebaseerd moet zijn op de uitspraken uit het ruimtelijk beleidsplan of, als dat er niet is, op het gemeentelijk structuurplan. Daar knelt volgens de VVSG het schoentje: op dit moment zou slechts 1 gemeente beschikken over een ruimtelijk beleidsplan. Alle 299 andere Vlaamse lokale besturen werken nog steeds met gemeentelijke structuurplannen. Deze zijn echter compleet verouderd omdat er nog geen enkele sprake was van de huidige bouwshift op het moment dat deze plannen werden opgemaakt. Denk hierbij concreet aan waterzieke gronden. De huidige Vlaamse regering verzet zich tegen het bouwen in dergelijke gebieden. Wanneer een gemeenteraad een vrijgavebesluit moet nemen, moet dit gebaseerd zijn op het gemeentelijk structuurplan. Dit is opgemaakt in een periode dat bouwen in waterzieke of -gevoelige gebieden nog was toegelaten. Het resultaat kan dan een procedureslag zijn waarbij een gemeenteraad een woonuitbreidingsgebied vrijgeeft, maar onmiddellijk met een bezwaar van de Vlaamse regering te maken krijgt.
Daarom heeft onze fractie de volgende vragen:
1. Beschikt onze gemeente over een ruimtelijk beleidsplan? Indien ja, wanneer werd dit opgemaakt, wordt dit op regelmatige tijdstippen geactualiseerd en wanneer gebeurde dit voor het laatst? Indien nee, waarom niet en zal dit worden opgemaakt?
2. Beschikt onze gemeente over een gemeentelijk structuurplan? Wanneer werd dit opgemaakt, wordt dit op regelmatige tijdstippen geactualiseerd en wanneer gebeurde dit voor het laatst?
Ingediend door raadslid Inge Becks per mail op 21 november 2022:
Ivm het punt over het klimaatplan, vroeg ik me af wat de gemeente op korte termijn van plan is om te doen.
Buiten het geweldige idee van vergroening rond de kerk, wou ik graag informeren naar jullie visie over de nabije toekomst.
Zijn er al dingen waar over nagedacht is of zaken die jullie plannen?
Ingediend door raadslid Steven Reynders per mail op 21 november 2022:
vuurwerk standpunt Zonhoven
Vandaag konden we in het belang van Limburg lezen dat meer dan de helft van de Limburgse gemeenten een totaal vuurwerkverbod heeft goedgekeurd voor oudejaar. Zonhoven heeft blijkbaar beslist om vuurwerk zonder vergunning toe te laten van 23u tot 1 u.
Echter zou ik willen vragen om deze beslissing te heroverwegen aangezien vuurwerk onveilig, dieronvriendelijk en slecht voor het milieu is.
Het plezier weegt niet meer op tegen alle ellende.
Steeds meer Limburgers zijn van mening dat er geen plaats meer is voor vuurwerk.
Elk jaar raken mensen gewond, ontstaat er op verschillende plaatsen brandgevaar en worden heel wat dieren onrustig.
Het argument dat het niet te controleren is, slaat nergens op. Heel wat wetten en reglementen zijn moeilijk te controleren, maar dat wil niet zeggen dat ze geen ontradend effect hebben.
Laat duidelijk zijn dat ik geen voorstander ben van het systeem dat sommige gemeenten toepassen, namelijk beroep doen op inwoners om te kunnen sanctioneren via een kliklijn. We leven niet in een politiestaat.
Persoonlijk ben ik van mening dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen siervuurwerk, zoals fonteinen en dier- en milieuonvriendelijk en gevaarlijk vuurwerk zoals knalvuurwerk en vuurpijlen. Vandaar de vraag om met een duidelijk gemeentelijk reglement te komen met wat wel en niet kan op basis van mogelijke overlast. We kunnen in deze een voorbeeldrol spelen naar andere gemeenten.
Aangezien deze regelgeving vandaag ontbreekt zou ik voorlopig als gemeente vuurwerk verbieden als maatschappelijk signaal.
Want het tijdelijk toelaten van 23u tot 1u (dan is het kwaad evenzeer geschied).
Het verbod geeft de politie ook de mogelijkheid om op te treden indien nodig.
Men kan ook plezier maken zonder gevaarlijk en milieu en dieronvriendelijk vuurwerk.
Wat is de reden dat het schepencollege beslist om alle vuurwerk toe te laten?