De goedgekeurde notulen worden bekend gemaakt via de website.
Het verslag van de zitting van 24 oktober 2022 wordt goedgekeurd.
De gemeentelijke dotatie wordt bepaald als het aandeel volgens de verdeelsleutel in de begroting van de hulpverleningszone.
De raming van het de totale gemeentelijke dotatie in de begroting 2023 voor de hulpverleningszone Zuid – West Limburg werd door de zoneraad van 10 oktober 2022 vastgelegd op 18.546.759,43 euro.
Gelet op de verdeelsleutel in de hulpverleningszone Zuid - West Limburg en de raming van de begroting 2023 wordt de gemeentelijke dotatie van de gemeente Zonhoven bepaald op € 996.705,51.
Gemeente | Goedgekeurde verdeelsleutel | Gemeentelijke dotatie 2023 |
Hasselt | 24,89% | 4.616.631,63 |
Heusden-Zolder | 8,01% | 1.485.938,39 |
Sint-Truiden | 10,68% | 1.981.385,07 |
Tongeren | 7,68% | 1.425.061,15 |
Beringen | 9,43% | 1.749.733,70 |
Alken | 3,13% | 580.978,79 |
Diepenbeek | 4,66% | 865.041,07 |
Herk-de-Stad | 3,06% | 567.307,79 |
Kortessem | 1,90% | 352.046,36 |
Wellen | 1,80% | 333.367,49 |
Zonhoven | 5,37% | 996.705,51 |
Lummen | 3,77% | 699.384,05 |
Tessenderlo | 6,51% | 1.207.163,83 |
Gingelom | 1,65% | 306.135,87 |
Heers | 1,44% | 266.589,33 |
Nieuwerkerke | 1,50% | 277.713,14 |
Borgloon | 2,47% | 458.608,83 |
Herstappe | 0,02% | 3.709,82 |
Halen | 2,01% | 373.257,61 |
TOTALEN | 100,00% | 18.546.759,43 |
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied;
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein;
Teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden is er de Code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen, die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen;
Deze code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;
Naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP,.. werd de code in 2017 geactualiseerd;
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen dienen er geregeld dringende werken uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening met daarnaast een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken, die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;
Algemeen :
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten :
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen,…), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten , palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten…) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof,
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025
Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per lopende meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro. Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. De indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente. Op deze basisbedragen wordt, een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Bijdrageverzekering
Achtergrondinformatie:
Het gemeentebestuur Zonhoven draagt zelf de last van de wettelijke pensioenen die verschuldigd zijn uit hoofde van het wettelijke pensioenstelsel van zijn statutaire personeelsleden.
De huidige pensioenverzekering is een levensverzekering, onderschreven door de verzekeringnemer op het hoofd en in het voordeel van zijn statutaire personeelsleden met het oog op het verzekeren van de financiering, het beheer en de betaling van de wettelijke rust- en overlevingspensioenen die verschuldigd zijn aan hen en/of aan hun rechtverkrijgenden.
Bij beslissing van de gemeenteraad van 25 oktober 2021 werd beslist om voor het beheer van de pensioenen van het statutair personeel toe te treden tot het Gesolidariseerd Pensioenfonds van de lokale besturen bij de RSZ/FPD met ingang van 1 januari 2022.
Volgens de wet van 24/10/2011 op het gemeenschappelijk pensioenfonds van de lokale besturen bij de RSZ/FPD werd aan de voorzorginstelling (Ethias) gevraagd te blijven instaan voor de berekening en de betaling van de pensioenen en dat de vermelde voorzorginstelling ook in de plaats van het gemeentebestuur de pensioenbijdragen zal betalen aan de RSZ/FPD met inzet van het opgebouwde reservefonds.
Voor de gepensioneerden verandert er niets. Ethias blijft hun pensioenen beheren, berekenen en uitbetalen. Nieuwe pensioendossiers moeten vanaf 2022 niet langer meer door de gemeente worden goedgekeurd. Deze pensioenen vallen immers ten laste van de RSZ/FPD en Ethias die de pensioenen vaststelt is onderworpen aan controle van de RSZ en de FPD.
Hiervoor wordt een bijdrageverzekering aangegaan die in werking treedt op 1 januari 2022 en geregeld wordt door deze overeenkomst.
Betreffende onderhavige overeenkomst:
De gemeente Zonhoven is aangesloten bij het "Gesolidariseerde Pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen". opgericht in de schoot van de voormalige RSZPPO door de wet van 24 oktober 2011 tot vrijwaring van een duurzame financiering van de pensioenen van de vastbenoemde personeelsleden van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten en van de lokale politiezones, tot wijziging van de wet van 6 mei 2002 tot oprichting van het fonds voor de pensioenen van de geïntegreerde politie en houdende bijzondere bepalingen inzake sociale zekerheid en houdende diverse wijzigingsbepalingen (BS 03.11.2011), hierna genoemd “Wet 2011”.
Vanaf 1 januari 2017 wordt het beheer van het “Gesolidariseerde Pensioenfonds” overgedragen van de Dienst voor de Bijzondere Socialezekerheidsstelsels (DIBISS) naar de Federale Pensioendienst (FPD) en wordt de inning van de bijdragen van dit fonds overgedragen van de DIBISS naar de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ).
De bijdrageverzekering is een levensverzekering onderschreven door de gemeente Zonhoven met het oog op het verzekeren van de financiering van de pensioenbijdragen aan het Gesolidariseerde Pensioenfonds.
Deze bijdrageverzekering past binnen het juridisch kader gedefinieerd door de artikels 29 en 32 van de “Wet 2011”.
Deze wettelijke bepalingen maken het mogelijk voor een provinciaal of plaatselijk bestuur aangesloten bij het Gesolidariseerde Pensioenfonds om:
- de financiering van de pensioenbijdragen verschuldigd aan de RSZ toe te vertrouwen aan een pensioeninstelling in het kader van een verzekeringscontract waarvan het doel, in hoofde van de verzekeraar, uitsluitend bestaat in de opbouw van reserves met het oog op de aanwending ervan tot de dekking van voornoemde pensioenbijdragen;
- bijkomend, het administratief beheer en de betaling van rust- en overlevingspensioenen ten laste van het Gesolidariseerde pensioenfonds toe te vertrouwen aan een pensioeninstelling.
Ethias is in het kader van de huidige overeenkomst een pensioeninstelling in de zin van artikel 3, 7° van de Wet 2011.
De gemeenteraad keurt de bijdrageverzekering, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed.
Pensioenverzekering;
Bijvoegsel 1.
De gemeente is een bestuur die zelf de last draagt van de wettelijke pensioenprestaties die verschuldigd zijn krachtens het wettelijk pensioenstelsel van haar lokale mandatarissen in de zin van de wet van 8 december 1976 tot regeling van het pensioen van sommige mandatarissen en dat van hun rechtverkrijgenden.
Tot op heden werden de pensioenen van de mandatarissen beheerd en berekend door het gemeentebestuur/OCMW bestuur. De uitgaven werden voorzien in het budget en meerjarenplanning van gemeente en OCMW.
De onderhavige pensioenverzekering is een levensverzekering onderschreven door de gemeente op het hoofd en in het voordeel van haar lokale mandatarissen met het oog op het verzekeren van de financiering, het beheer en de betaling van de wettelijke pensioenprestaties die verschuldigd zijn aan hen en/of aan hun rechtverkrijgenden.
De gemeente is een openbaar bestuur in de zin van artikel 134, 1°, van de wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening (de WIBP).
In het kader van de huidige pensioenverzekering zijn de bepalingen inzake de minimumfinanciering voorzien bij het KB van 14 november 2003 betreffende de levensverzekeringsactiviteit inzake groepsverzekering niet van toepassing om dezelfde redenen als degene die de niet-toepassing van de WIBP (vrijstelling van controle) voor een openbaar bestuur of een overheidsbedrijf dat geniet van de waarborg van een overheidsinstantie toestaan.
In het kader van deze overeenkomst vormt Ethias nv een pensioeninstelling, zijnde een instelling bedoeld in Titel II van de wet van 13 maart 2016 betreffende het statuut en de controle op de verzekerings- of herverzekeringsondernemingen die het wettelijk pensioenstelsel uitvoert.
De gemeenteraad keurt de pensioenverzekering alsook bijvoegsel 1, zoals toegevoegd als bijlage, goed.
Beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2019 betreffende de aanduiding van gemeenteraadslid Kris Knuts als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op alle algemene vergaderingen van de Opdrachthoudende vereniging Limburg.net gedurende de legislatuur 2019-2024. Gemeenteraadslid Bram De Raeve werd aangeduid als plaatsvervanger.
De brief van 13 oktober 2022 en de e-mail van 19 oktober 2022 met de agenda van de gewone algemene vergadering van 14 december 2022. De verantwoordingsstukken en de toelichtingsnota betreffende de punten vermeld op de agenda van de gewone algemene vergadering van woensdag 14 december 2022.
De gemeente Zonhoven is lid van de Opdrachthoudende vereniging Limburg.net.
Limburg.net roept een gewone algemene vergadering samen op woensdag 14 december 2022 om 19 uur.
De agenda van de gewone algemene vergadering is als volgt:
1. Welkom door de voorzitter;
2. Goedkeuring verslag van de vorige algemene vergadering;
3. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten);
4. Begroting 2023, te ontwikkelen activiteiten en strategie;
5. Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 Statuten): wijzigingen in Hamont-Achel en Wellen;
6. Varia.
Gemeenteraadslid Kris Knuts werd op 25 februari 2019 aangeduid als gemeentelijke afgevaardigde voor Limburg.net gedurende de legislatuur 2019-2024. Gemeenteraadslid Bram De Raeve werd aangeduid als plaatsvervanger.
De afgevaardigde wordt gemandateerd om de voorgestelde punten van de dagorde goed te keuren.
De gemeenteraad beslist haar goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Limburg.net van woensdag 14 december 2022 met als agendapunten:
1. Welkom door de voorzitter;
2. Goedkeuring van het verslag van de vorige algemene vergadering;
3. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten);
4. Begroting 2023, te ontwikkelen activiteiten en strategie;
5. Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 statuten): wijzigingen in Hamont-Achel en Wellen;
6. Varia.
De vertegenwoordiger (of bij belet de plaatsvervanger) wordt gemandateerd om op de in artikel 1 vermelde vergaderingen (of op iedere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Zonhoven ondertekende het burgemeestersconvenant en ging hierdoor een engagement aan om 40% CO2-reductie te realiseren tegen 2030. De Vlaamse overheid reikt nu, samen met de provincies en 40 andere partners, financiële ondersteuning aan aan de gemeenten om het burgemeestersconvenant tot uitvoering te brengen via het Klimaatpact 2.0. De ondertekening van het pact zal de gemeente helpen de doelstellingen van het burgemeestersconvenant te realiseren.
Het pact focust zich op 4 werven: vergroening, energie, (deel)mobiliteit en ontharding.
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 geeft de gemeente aan actie te ondernemen om de doelstellingen vermeld in de onderstaande werven waar te maken:
1. Laten we een boom opzetten
2. Verrijk je wijk
3. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
4. Water het nieuwe goud
Bovenstaande zijn streefdoelen waar elke gemeente zelf kan bepalen waar ze de focus op legt. Naast de gezamenlijke basis kan elk bestuur zelf beslissen om nog verder te gaan. Een rapportering dient te gebeuren. De vet gedrukte doelstellingen zijn uitbreidingen of verstrengingen ten opzichte van het pact ondertekend in 2021.
Door ondertekening krijgt de gemeente een subsidie van 25.176 euro van de Vlaamse overheid. Hier tegenover staat dat de gemeente moet kunnen aantonen dat ze eenzelfde bedrag voorziet in haar meerjarenbegroting om de doelstellingen uit te voeren. Het moet hier niet gaan om een bijkomend budget. De link kan gelegd worden met reeds voorziene budgetten voor de uitvoering van het klimaatplan/burgemeestersconvenant.
Uiterlijk op 5 december 2022 moet de ondertekende gemeenteraadsbeslissing tot ondertekening van het Lokaal Energie en Klimaatpact 2.0 via het Digitaal Loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend worden.
Nota dienst:
Door de ondertekening van het burgemeestersconvenant heeft het gemeentebestuur zich geëngageerd om de doelstellingen te behalen. Het ondertekenen van het klimaatpact 2.0 kadert in het burgemeestersconvenant en dient bijgevolg niet beschouwd te worden als een bijkomende verplichting, maar wel als een instrument om het burgemeestersconvenant uit te voeren. Vanuit de dienst Duurzaamheid en wonen wordt geadviseerd om hierop in te tekenen.
Afgaande op de meerjarenbegroting zijn reeds voldoende budgetten voorzien waarbij de gemeente kan aantonen dat ze meer dan 25.176 euro ter beschikking heeft voor de uitvoering van de doelstellingen van de burgemeestersconvenant.
De gemeenteraad neemt de principiële beslissing het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen.
Beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2019 betreffende de aanduiding van gemeenteraadslid Johan Schraepen als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op alle algemene vergaderingen van de intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg gedurende de legislatuur 2019-2024.
De e-mail van 25 oktober 2022 van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg (IGL) met de uitnodiging voor de gewone algemene vergadering van donderdag 15 december 2022 om 18.00 uur.
De verantwoordingsstukken en de toelichtingsnota's betreffende de punten vermeld op de agenda van de gewone algemene vergadering van 15 december 2022.
De gemeente Zonhoven is deelnemer van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg (IGL).
Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg (IGL) roept een gewone algemene vergadering samen op 15 december 2022 met volgende agendapunten:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Gemeenteraadslid Johan Schraepen werd op 25 februari 2019 aangeduid als gemeentelijke afgevaardigde voor IGL gedurende de legislatuur 2019-2024.
De aangeduide afgevaardigde (of bij belet de plaatsvervanger) wordt gemandateerd om de voorgelegde punten van de dagorde goed te keuren.
De gemeenteraad beslist haar goedkeuring te hechten aan de agenda van de gewone algemene vergadering van 15 december 2022 van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg (IGL) met als agendapunten:
De vertegenwoordiger (of bij belet de plaatsvervanger) wordt gemandateerd om op de in artikel 1 vermelde vergadering (of op iedere datum waarop deze uitgestelde of verdaagd zouden worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg (IGL).
Het bestek en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen”.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen” werd een bestek met nr. 2022-064-meldkamer-bewaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 25.753,00 excl. btw of € 31.161,13 incl. 21 % btw voor de volledige looptijd van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Het bestek met nr. 2022-064-meldkamer-bewaking en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 25.753,00 excl. btw of € 31.161,13 incl. 21 % btw voor de volledige looptijd van 48 maanden.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is nog niet voorzien in het exploitatiebudget van het meerjarenplan 2020-2025. Bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan zal het budget voorzien worden.
Ingediend door raadslid Steven Reynders per mail op 16 november 2022:
wegwijzers GC tentakel
Aanleiding en context:
Onlangs had ik een vergadering in GC tentakel met enkele niet-Zonhovenaren. Zij waren via de Heuveneindeweg Zonhoven ingereden en hadden vervolgens de bewegwijzering naar GC Tentakel beginnen volgen om via de Beverzakstraat tot aan het rond punt van de Bokrijkseweg te komen.
Hier was echter geen bewegwijzering meer voorzien, waardoor ze verloren waren gereden.
Zie foto’s in bijlage.
Argumentatie:
Een goede bewegwijzering is noodzakelijk als we ook mensen van buiten Zonhoven willen aantrekken voor onze infrastructuur en voorstellingen.
Voorstel:
Gelieve bewegwijzering voor GC Tentakel te voorzien aan het rond punt van de Bokrijkseweg/Ballewijerweg/Beverzakstraat.
Ik hoop dat het schepencollege snel deze aanpassingen kan doen.
Misschien dat we dan ook ineens de wegwijzers kunnen vernieuwen om een frissere uitstraling hieraan te geven.
Eventueel idee: Misschien ook een idee om zo het stop-principe extra aandacht te geven, zie wegwijzer hieronder. Waardoor mensen weten hoe ver het nog is en misschien sneller te voet of met de fiets zouden gaan de volgende keer.
Ingediend door raadslid Jean-Paul Briers per mail op 18 november 2022:
Om de versnippering van de open ruimte in de open gebieden tegen te gaan, zal het Vlaams Parlement binnenkort het decreet Woonreservegebieden aanpassen. De bedoeling is om het in de toekomst onmogelijk te maken te bouwen in de woonreservegebieden (op het gewestplan aangeduid als ‘woonuitbreidingsgebied’). Enkel mits een toelating van de gemeenteraad zou er nog in dergelijke gebieden gebouwd kunnen worden. De gemeenteraad gaat in zo’n geval over tot een vrijgavebesluit.
Een artikel in de septembereditie van ‘Lokaal’, het informatieblad van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, werpt een duidelijker licht op deze zaak. Zo stelt de VVSG dat de mogelijkheid om als gemeenteraad een woonreservegebied ‘uit de stolp te halen’ niet noodzakelijk positief is. Het voorstel van decreet bepaalt namelijk dat het vrijgavebesluit verplicht gebaseerd moet zijn op de uitspraken uit het ruimtelijk beleidsplan of, als dat er niet is, op het gemeentelijk structuurplan. Daar knelt volgens de VVSG het schoentje: op dit moment zou slechts 1 gemeente beschikken over een ruimtelijk beleidsplan. Alle 299 andere Vlaamse lokale besturen werken nog steeds met gemeentelijke structuurplannen. Deze zijn echter compleet verouderd omdat er nog geen enkele sprake was van de huidige bouwshift op het moment dat deze plannen werden opgemaakt. Denk hierbij concreet aan waterzieke gronden. De huidige Vlaamse regering verzet zich tegen het bouwen in dergelijke gebieden. Wanneer een gemeenteraad een vrijgavebesluit moet nemen, moet dit gebaseerd zijn op het gemeentelijk structuurplan. Dit is opgemaakt in een periode dat bouwen in waterzieke of -gevoelige gebieden nog was toegelaten. Het resultaat kan dan een procedureslag zijn waarbij een gemeenteraad een woonuitbreidingsgebied vrijgeeft, maar onmiddellijk met een bezwaar van de Vlaamse regering te maken krijgt.
Daarom heeft onze fractie de volgende vragen:
1. Beschikt onze gemeente over een ruimtelijk beleidsplan? Indien ja, wanneer werd dit opgemaakt, wordt dit op regelmatige tijdstippen geactualiseerd en wanneer gebeurde dit voor het laatst? Indien nee, waarom niet en zal dit worden opgemaakt?
2. Beschikt onze gemeente over een gemeentelijk structuurplan? Wanneer werd dit opgemaakt, wordt dit op regelmatige tijdstippen geactualiseerd en wanneer gebeurde dit voor het laatst?
Ingediend door raadslid Inge Becks per mail op 21 november 2022:
Ivm het punt over het klimaatplan, vroeg ik me af wat de gemeente op korte termijn van plan is om te doen.
Buiten het geweldige idee van vergroening rond de kerk, wou ik graag informeren naar jullie visie over de nabije toekomst.
Zijn er al dingen waar over nagedacht is of zaken die jullie plannen?
Ingediend door raadslid Steven Reynders per mail op 21 november 2022:
vuurwerk standpunt Zonhoven
Vandaag konden we in het belang van Limburg lezen dat meer dan de helft van de Limburgse gemeenten een totaal vuurwerkverbod heeft goedgekeurd voor oudejaar. Zonhoven heeft blijkbaar beslist om vuurwerk zonder vergunning toe te laten van 23u tot 1 u.
Echter zou ik willen vragen om deze beslissing te heroverwegen aangezien vuurwerk onveilig, dieronvriendelijk en slecht voor het milieu is.
Het plezier weegt niet meer op tegen alle ellende.
Steeds meer Limburgers zijn van mening dat er geen plaats meer is voor vuurwerk.
Elk jaar raken mensen gewond, ontstaat er op verschillende plaatsen brandgevaar en worden heel wat dieren onrustig.
Het argument dat het niet te controleren is, slaat nergens op. Heel wat wetten en reglementen zijn moeilijk te controleren, maar dat wil niet zeggen dat ze geen ontradend effect hebben.
Laat duidelijk zijn dat ik geen voorstander ben van het systeem dat sommige gemeenten toepassen, namelijk beroep doen op inwoners om te kunnen sanctioneren via een kliklijn. We leven niet in een politiestaat.
Persoonlijk ben ik van mening dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen siervuurwerk, zoals fonteinen en dier- en milieuonvriendelijk en gevaarlijk vuurwerk zoals knalvuurwerk en vuurpijlen. Vandaar de vraag om met een duidelijk gemeentelijk reglement te komen met wat wel en niet kan op basis van mogelijke overlast. We kunnen in deze een voorbeeldrol spelen naar andere gemeenten.
Aangezien deze regelgeving vandaag ontbreekt zou ik voorlopig als gemeente vuurwerk verbieden als maatschappelijk signaal.
Want het tijdelijk toelaten van 23u tot 1u (dan is het kwaad evenzeer geschied).
Het verbod geeft de politie ook de mogelijkheid om op te treden indien nodig.
Men kan ook plezier maken zonder gevaarlijk en milieu en dieronvriendelijk vuurwerk.
Wat is de reden dat het schepencollege beslist om alle vuurwerk toe te laten?