Terug
Gepubliceerd op 25/10/2022

2022_GR_00130 - Wijziging rooilijn Drieskensveldweg - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 24/10/2022 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karen Schillebeeks; Dominic Tholen

Secretaris

Bart Telen, algemeen directeur
2022_GR_00130 - Wijziging rooilijn Drieskensveldweg - Goedkeuring 2022_GR_00130 - Wijziging rooilijn Drieskensveldweg - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:

“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”

Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgend bepaalt:

“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”

De toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:

“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:

- de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;

- de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;

- beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;

- de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;

- de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”

Feiten context en argumentatie

De aanvraag voor een omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2022050040 (intern nummer 1192.E.874.2\02) op 28/04/2022 ingediend bij de gemeente Zonhoven door IPON NV voor het bijstellen van de verkaveling 1267.B.874.2, waarbij lot 32 wordt herverkaveld in 9 loten en het doortrekken van de bestaande weg, in Zonhoven, Drieskensveldweg, kadastraal gekend als afdeling 3, sectie E, nummers 802F, 803T en 823F.

Deze omgevingsvergunning voor het bijstellen van de omgevingsvergunning voor het bijstellen van het lot 32 van 1 lot naar 9 loten voor geschakelde bebouwing omvat ook het doortrekken van de bestaande Drieskenveldweg, hierdoor wordt de bestaande rooilijn gewijzigd. 

Tijdens het openbaar onderzoek, georganiseerd van 26/06/2022 tot en met 25/07/2022, werden 3 bezwaarschriften ingediend die betrekking hebben op het wegenisdossier of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3, 4 en desgevallend art. 6 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.

De bespreking van de ingediende bezwaarschriften in zitting van heden;

Bezwaarschrift 1 luidt als volgt: 

“Bij deze dien ik een bezwaar in tegen de ontwikkeling van 9 woningen in ons woongebied.

Wij wonen op nummer (X), sinds heden zeer gelukkig sinds 1 augustus 2021. De reden daarvoor en waarom we dit huis hebben gekocht, is omdat het rustig is gelegen. Bij de aankoop heeft m'n ons ook verteld dat de zone, dat lot 32 wordt genoemd bestemd is als groene zone en wellicht een park van zou worden gemaakt. Dit leek me ook een logisch gevolg, daar er heel veel gezinnen met kinderen wonen en inderdaad dagelijks zien we kinderen op de straten spelen.

Ik was eigenlijk al van plan om een melding te doen aan de gemeente, of er een park zou worden gemaakt en wanneer de groene zones onder handen worden genomen, want heel vaak moet ik met de auto plots stoppen voor een bal of kind op een fiets die plots voorbijkomt. Wanneer er opnieuw verkavelt wordt en dus nieuwe woningen komen te staan, wordt dit zeer problematisch!

Het is nu al moeilijk om te spelen voor de kinderen en zeer weinig parkeer mogelijkheden. En dan nog niet te spreken over de vele jaren van hinder dat de bouw zich zal meebrengen. Met de buren hier waren we allemaal blij dat zo goed als alle huizen klaar zijn, zodat de hinder ook gedaan zal zijn.

Maar nu te horen dat er 9 woningen bijkomen, dit is echt wel een shock!

Ik begrijp ook totaal niet, dat dit initieel als een projectgrond werd goedgekeurd, te weten dat er een grote klimaatsproblematiek heerst en er nood is aan groene zones! De gemeente Zonhoven heeft zelfs een tijdje geleden aangespoord via een campagne om meer groene zones te maken in je eigen tuin. Jullie spreken zich dan wel ontzettend tegen? Ikzelf ben ook bewust bezig met die problematiek en op de hoogte op politiek vlak, dus zal alles in de strijd gooien om deze acties van bouw te verhinderen en op hoger niveau beroep aantekenen. Ik spreek niet alleen in eigen naam, maar in naam van heel de wijk. Wij wonen in een wijk van huizen en niet een centrum gebied waar alles vol wordt gebouwd. Het is dus ronduit schandalig dat wij hier niets van wisten en dat de mogelijkheid er bestaat dat er 9 huizen bij zouden komen. Er zijn voldoende bewijzen en aantijgingen om dit project teniet te doen en de nood aan een park is ontzettend essentieel net zoals de gemeente Zonhoven heel het gebied aan het stadhuis gaat vergroenen. Misschien ook verder kijken dan enkel aan het gemeentehuis?

Ik was een heel gelukkige nieuwe bewoner van Zonhoven, maar dat is momenteel ver weg!

Ik denk dat ik duidelijk mijn punt heb gemaakt en sta uiteraard open voor gesprek.”

Bezwaarschrift 2 luidt als volgt: 

“We hebben enkele bedenkingen bij het aantal woningen dat er bij komen.

We vinden het nu al beperkt wat betreft parking. Wanneer er nog 9 woningen bij komen wordt dit wel een probleem. Een parkeerhoek voor ongeveer een zestal parkeerplaatsen is wenselijk zodat inwoners en bezoekers hun auto in de buurt kunnen parkeren. Als we toekomstgericht denken zouden enkele elektrische laadpalen ook praktisch zijn.

Betreft bezwaar / 1192.E.874.2\02-OMV_2022050040”

Bezwaarschrift 3 luidt als volgt: 

“Mijn mening is dat er momenteel met te weinig parking wordt rekening gehouden. Langs de percelen is te weinig plaats, want dan zullen auto's met hun wielen op de -al smalle- weg staan. Een extra parkeerhoek waar ongeveer 6 parkeerplaatsen zijn, zou dit volgens mij al oplossen (met laadpalen? zal in de toekomst zeker handig zijn). Er is momenteel al een hoek met 2 zitbanken en deze staat ook nog altijd op het plan. Ik woon hier nu al even en deze hoek is volgens mij nog nooit gebruikt. Ik zou hier parkeerplaatsen van maken of een speeltuig zetten voor kinderen. Ik ben van mening dat dit stuk grond veel nuttiger kan gemaakt worden.

Bezwaar/1192.E.874.2\02 - OMV_2022050040”

De raad neemt volgend gemotiveerd standpunt in voor deze bezwaarschriften:

Binnen de oorspronkelijk afgeleverde verkaveling werden reeds enkele groenzones voorzien waarop kinderen kunnen spelen. Binnen dezelfde verkavelingsvergunning werd ook bepaald dat er 13 woonentiteiten kunnen opgericht worden op het lot 32 en dat zowel in geschakelde en/of gestapelde bebouwing. De bijstelling voorziet in slechts 9 woonentiteiten, hetgeen zorgt voor een vermindering op deze locatie. Ook zorgt de uitbreiding van de weg ervoor dat er een trage verbinding zal aangelegd worden van de Drieskenveldweg tot aan de groene zone op het einde van het Veltershof en het Binnenpad. Hierdoor kan er een vlonderpad aangelegd worden dat aansluit op zowel het Binnenpad als de Drieskenveldweg. Het doortrekken van de Drieskenveldweg zal gebeuren in klinkers met voldoende groenzones zodat de waterhuishouding op een duurzame manier zal kunnen plaatsvinden. Er werden reeds parkeerplaatsen voorzien op het einde van de Drieskensveldweg. Deze blijken amper in gebruik genomen te zijn. Er mag nog steeds op de weg geparkeerd worden om zo ook natuurlijke wegversperringen te creëren zodat de snelheid in deze straten geminderd kan worden. Voor het overige dienen er per woonentiteit minstens 2 autostalplaatsen voorzien te worden.

De bezwaren worden niet weerhouden.


De adviezen van de gevraagde adviesinstanties bevatten extra voorwaarden omtrent de wijziging van het openbaar domein.

Voor de volledigheid van het besluit worden de adviezen hieronder vermeld:

1.- Op 29/06/2022 werd door de dienst Contractmanagement volgend voorwaardelijk gunstig advies verleend:

“Gunstig onder de voorwaarde dat het lot weergeven als "E" in het bestand "BV_DVP1_N_ZON32 PLAN NT (1).pdf", opgemaakt d.d. 29/03/2022 alsdus notering op het bestand, gratis wordt overgedragen aan de gemeente Zonhoven voor inlijving bij het openbaar domein. Het lot weergeven als "E" in het bestand "BV_DVP1_N_ZON32 PLAN NT (1).pdf", opgemaakt d.d. 29/03/2022 alsdus notering op het bestand, dient gratis te worden overgedragen aan de gemeente Zonhoven voor inlijving bij het openbaar domein.

Een geprekadastreerd plan, opgemaakt en ondertekend door een beëdigd landmeter-expert, dient aangeleverd te worden door de aanvragers.

Evaluatie advies: 

De raad sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden. 

2.-  Op 30/06/2022 werd door de dienst Patrimonium een voorwaardelijk gunstig advies verleend:

“Op voorhand met dienst Patrimonium besproken”

Evaluatie advies: 

Er werd geen verdere uitspraak gedaan over de rooilijnen.

3.- Op 17/06/2022 werd door de dienst Facilitair management een voorwaardelijk gunstig advies verleend:

“Gunstig voor de verkaveling zoals voorgesteld in de voorgelegde plannen.”

Evaluatie advies:

Het advies heeft geen betrekking tot de rooilijnen.

4.- Op 07/07/2022 werd door Fluvius een ongunstig advies verleend:

"hier is een cabine nodig - gelieve aangepaste plannen te voorzien zoals aangegeven in ons advies vooraleer we een offerte kunnen opmaken en een gunstig advies kunnen geven

voor riolering ons voorwaardelijk gunstig advies in bijlage

Conform artikel 4.4 van het Fluvius projectreglement, heeft onze studie uitgewezen dat een distributiecabine noodzakelijk is in deze projectzone.

Voor de oprichting van deze distributiecabine is er een perceel grond nodig met de vereiste afmetingen van 5m x 6m. In bijlage kan u ons voorstel van locatie terugvinden. Deze grond zal door de initiatiefnemer aan schattingsprijs worden afgestaan aan Fluvius. De overeenkomst tussen Fluvius en de initiatiefnemer over deze grondafstand en de bijhorende erfdienstbaarheden/recht van doorgang voor de leidingen en de doorgang zal door Fluvius opgemaakt worden vóór aanvang van de werken en zal bij notariële akte worden bekrachtigd.

Verder is het belangrijk dat het lot van de cabine een eigen lotnummer krijgt binnen de vergunde verkaveling. De initiatiefnemer zorgt tevens voor een opmetingsplan met precad referentienummer van dit lot. Verdere kosten verbonden aan de notariële akte vallen ten laste van Fluvius.

Vooraleer wij het ontwerpdossier van uw project kunnen opstarten hebben wij onderstaande gegevens nog van u nodig:

* Het verkavelingsplan (met het cabineperceel als apart lot);

* Een afschrift van de verkavelingsvergunning (van zodra deze er is);

* Inplantingsplan van de cabine op het betreffende perceel

o ondertekend door de landmeter);

o minstens 4 foto’s ter plaatse met richtingsaanduiding op plan;

* Terreinprofiel;

* Contactgegevens van de eigenaar van het cabineperceel (firmanaam, ondernemingsnummer, adres, naam en functie van de persoon gemachtigd om de overeenkomst te tekenen, telefoonnummer en mailadres);

* Contactgegevens van de door u gekozen notaris;

* Contactgegevens van de landmeter van uw project;

* Schattingsverslag.

Gelieve een opmetingsplan van het cabineperceel met precad referentienummer (+ de documentatie van het kadaster betreffende deze referentienummer) aan te leveren voordat het dossier wordt verzonden naar de notaris. Fluvius zorgt voor de verzending naar de notaris na de interne goedkeuring door onze Raad van Bestuur.

Indien u hierover nog bijkomende inlichtingen wenst, kan u ons contacteren via het mailadres bovenaan deze brief. Wij helpen u graag verder.

Bijlage 1: Voorbeeld inplanting prefab cabine: zie advies.

VOORWAARDELIJK GUNSTIG ADVIES VOOR DE RIOLERING VOOR 

HET DOSSIER: ZO – PV Drieskensveldweg 

FLUVIUS DOSSIERNUMMER R006342 

OMV NUMMER 2022050040 

Fluvius geeft voorwaardelijk gunstig advies. 

Bij deze verleent Fluvius voorwaardelijk gunstig advies aan het rioleringsontwerp opgesteld door O-Mikron bvba nv op datum van 29/03/2022 voor de aanleg van de riolering.

Dit advies is gebaseerd op het projectreglement riolering, terug te vinden op de Fluvius website en goedgekeurd door de Raden van Bestuur van Fluvius Limburg, Fluvius West, Fluvius Antwerpen en Riobra. 

Dit advies is 2 jaar geldig vanaf de datum van opstelling door Fluvius riolering en voor zover er geen wijzigingen aan het project worden doorgevoerd. Indien het project niet is uitgevoerd binnen deze periode, dient het ontwerp geactualiseerd te worden aan de op dat moment geldende wetgevingen en richtlijnen van Fluvius riolering en nutsleidingen.

OPMERKINGEN AANGAANDE HET DOSSIER:

Ontwerp:

* R12 centraler positioneren

* Sifonering ?

* Helling rwa 0.5 mm/m

* Helling dwa 5 mm/m

* Zone nutsleidingen te bespreken tijdens COV

Meetstaat:

Post 50     Grèsbuizen Ø250 reeks 160

Post 68         Huisaansluitputes type fluvius + post voor kader

Bestek:

Niet conform laatste typebestek Fluvius.

Detailtekeningen ook toevoegen.

Het bestek met bijhorende meetstaat, de materiaalkeuze en de uitvoeringsmethoden dienen, conform het typebestek van Fluvius ( laatste versie) opgesteld te worden. Deze vereisten dienen ter goedkeuring aan Fluvius overgemaakt worden en blijven steeds geldig. Het technische dossier dient door Fluvius goedgekeurd te zijn voor het in uitvoering kan gaan. 

De aanvrager dient deze opmerkingen te verwerken in het dossier. Fluvius zal dit controleren voor uitvoering. 

Wijzigingen aan het dossier ten gevolge van opmerkingen van andere vergunningsverleners dienen altijd aan Fluvius gemeld te worden wanneer dit implicaties heeft op de riolering. Fluvius zal niet zonder meer de wijzigingen goedkeuren en aanvaarden!

BIJKOMENDE BEPALINGEN: 

De initiatiefnemer voorziet in het bestek dat Fluvius toezicht uitoefent op de rioleringswerken, meer in het bijzonder dienen de waterdichtheidsproeven en de slagsondes in aanwezigheid van de toezichter van Fluvius, uitgevoerd te worden. De initiatiefnemer verbindt zich hiertoe deze proeven zo uit te laten voeren en verklaart zich hiermee akkoord.

Indien de resultaten van de zandcementproef niet de vereisten waarden uit het SB250 v 4.1 halen, zijn de resultaten niet aanvaardbaar en zal de overdracht van de riolering naar Fluvius geweigerd worden. De eenheidsprijs voor de fundering en omhulling in zandcement voor de berekening van de rafactie, voor Fluvius, is 15 €/lm voor de DWA-leiding, 25 €/lm voor de RWA-leiding, en 5 €/lm voor huisaansluitingen. 

De camera-inspectie van de volledige riolering en van alle DWA huisaansluitingen en 20% van de RWA- en kolkaansluitingen dient door een erkend labo uitgevoerd te worden, volgens de beschrijving van het SB 250 en de aanvullingen in het Fluvius typebestek.

Huis-, kolk- en wachtaansluitingen worden in principe uitgevoerd op een diepte van 1,3 m onder het maaiveld en sluiten boven (12u) op de hoofdriolering aan. De aansluitingen dienen gemaakt te worden met een Y-stuk in plaats van een T-stuk. 

Fluvius levert de huisaansluitputjes. Om beschadigingen hieraan te voorkomen, dient er na de plaatsing ervan rond de putjes een grondophoging voorzien te worden ( aanaarden). Deze huisaansluitputjes dienen geplaatst te worden zoals op de door Fluvius goedgekeurde plannen. Indien tijdens de uitvoering en/of na einde der werken blijkt dat de putjes verkeerd geplaatst zijn, zal Fluvius de werkelijke verplaatsingskost doorrekenen aan de initiatiefnemer. Wanneer er bovendien na het einde der werken, een herverkaveling plaatsvindt, waardoor er bijkomende putjes nodig zijn, zal Fluvius ook deze werkelijke kost aan de initiatiefnemer doorrekenen.

De inspectieputten dienen voorzien te zijn van een traploos regelbare afdekkingsinrichting, zoals opgenomen in het Vlariobestek 3.1.1 ( H3 Materialen – 12.4.2.4.). 

De initiatiefnemer dient zoals opgenomen in de Praktische Leidraad, drie coördinatie-vergaderingen met alle partijen te beleggen: 

een eerste bij het voorontwerp, 

een tweede bij het ontwerp

en een derde na aanbesteding en vóór de aanvang der werken. 

De uitnodigingen voor Fluvius dienen verstuurd te worden 21 dagen vóór de vergadering, naar aanleglimburgnoord@fluvius.be 

De initiatiefnemer nodigt de regio-ingenieur Jo Ginestra uit op de startvergadering met de aannemer, min. 21 dagen vóór de startvergadering. 

De aanwezigheid van een afgevaardigde van Fluvius voor de aanvaarding van de uitgevoerde werken is een vereiste. 

Ten laatste een week vóór de voorlopige oplevering, dienen volgende documenten aan de toezichter van Fluvius overhandigd te worden: werfverslagen, postinterventiedossier met as built, proefresultaten en attesten, huisaansluitfiches met de foto’s

Tevens zal ondergetekende de ontwerpplannen en de as-builtplannen met aanduiding van de huisaansluitingen en wachtaansluitingen, digitaal ( ACAD) aanleveren."

Evaluatie advies:

Het voorzien van een lot voor het plaatsen van de elektriciteitscabine kan niet meer binnen deze aanvraag voorzien worden. 

De aanvrager zal een nieuwe omgevingsvergunning indienen om deze cabine te voorzien binnen de grenzen van de oorspronkelijke verkaveling. 

De locatie van de cabine werd reeds besproken door al de partijen (dienst planning en vergunningen Zonhoven, de aanvrager en Fluvius).

Het overige advies van de Fluvius heeft geen invloed op de rooilijn en bespreekt louter procedurele aangelegenheden betreffende de nutsleidingen.

5.- Op 23/06/2022 werd door De Watergroep een voorwaardelijk gunstig advies verleend:

Advies Aftakkingen en Aansluitingen
 
Gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden

De Watergroep heeft installaties in exploitatie in de zone van de infrastructuurwerken en deze installaties moeten ten allen tijde bereikbaar zijn.  

De kosten van de eventuele aanpassingen aan deze installaties zijn ten laste van de opdrachtgever. 

De Werken dienen zodanig uitgevoerd te worden dat er een continue drinkwaterbevoorrading kan gegarandeerd worden.  

In het ontwerp dient men er rekening mee te houden dat in de bermen voldoende ruimte voorzien wordt om de eventuele aanpassingen te kunnen uitvoeren. 

Advies Ontwerpbureau
 
Volledig gunstig advies met voorwaarden

Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaande betaald worden:

  • een forfaitaire kost per bebouwbaar kavel
  • een kost voor ontwerp en veiligheidscoördinatie per project

Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan zal De Watergroep de gemeente hiervan op de hoogte brengen, pas dan zal de gemeente cfr. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening een verkoopbaarheidsattest afleveren.

Bovendien kunnen we u ook melden dat de Watergroep installaties in exploitatie heeft in de zone van de infrastructuurwerken en dat deze installaties te allen tijde bereikbaar moeten zijn.
De Werken dienen zodanig uitgevoerd te worden dat er een continue drinkwaterbevoorrading kan gegarandeerd worden.
 In het ontwerp dient men er rekening mee te houden dat in de bermen voldoende ruimte voorzien wordt om de leidingen aan te leggen en de eventuele aanpassingen uit te voeren.

Deze forfaitaire kost en de kost voor eventuele aanpassingen aan de bestaande drinkwaterleiding zijn ten laste van de initiatiefnemer. 

Voor grotere projecten met aanleg van nieuwe wegenis moet er na het verkrijgen van de vergunning een coördinatievergadering worden opgestart met de zonemanager van De Watergroep om eventuele knelpunten vooraf te bespreken.

Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken. De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep. 

De kosten van de nieuwe aftakkingen zijn ten laste van de aanvragers.

Bijkomende informatie kan u vinden op : www.dewatergroep.be 

Evaluatie advies:

Het advies van De Watergroep betreft een louter procedurele aangelegenheid betreffende de nutsleidingen.

6.- Op 12/08/2021 werd door Hulpverleningszone Zuid-West Limburg volgend voorwaardelijk gunstig advies verleend:

“Opmerkingen

Algemene eisen vertrekkende van het KB van 07 juli 1994 en latere wijzigingen

1. Voor de gebouwen met meer dan één bouwlaag moeten de voertuigen van de brandweer minstens in één punt een gevel kunnen bereiken die op herkenbare plaatsen toegang geeft tot iedere bouwlaag. Daartoe moeten de voertuigen beschikken over een toegangsmogelijkheid en een opstelplaats:

  • ofwel op de berijdbare rijweg van de openbare weg;
  • ofwel op een bijzondere toegangsweg vanaf de berijdbare rijweg van de openbare weg en die de volgende karakteristieken vertoont:
  • minimale vrije breedte: 4 m;
  • minimale draaicirkel met draaistraal 11 m (aan de binnenkant) en 15 m (aan de buitenkant);
  • minimale vrije hoogte: 4 m;
  • maximale helling: 6 %;
  • draagvermogen: derwijze dat voertuigen, zonder verzinken, met een maximale asbelasting van 13 ton er kunnen rijden en stilstaan, zelfs wanneer ze het terrein vervormen. Voor de kunstwerken welke zich op de toegangswegen bevinden, richt men zich naar NBN B 03-101. (KB 7-7-1994 en latere wijzigingen art 1.1)

 

2. De bovengrondse en ondergrondse hydranten worden gevoed door het openbaar waterleidingnet via een leiding met minimale binnendiameter van 80 mm. Kan het openbaar net aan deze voorwaarden niet voldoen, dan wendt men andere bevoorradingsbronnen aan met minimale capaciteit van 50 m³. Deze bevoorradingsbronnen voeden een leidingnet met ondergrondse hydranten en/of bovengrondse hydranten, type BH 80. De opvoerpomp die het leidingnet voedt levert minimaal een debiet van 1.000 l/min (60 m³/h) bij een persdruk van 2,5 bar aan de ongunstigste hydrant. De pomp moet een minimale autonomie van 1 uur hebben. De ondergrondse hydranten moeten voldoen aan de norm NBN EN 14339 en de bovengrondse hydranten aan de norm NBN S21-019. (KB 7/7/94 art. 6.8.5.4.1)

In de nijverheids- en handelszones en op de plaatsen met een grote bevolkingsdichtheid liggen de wateraansluitingen op een maximum afstand van 100 m van elkaar verwijderd. Elders zijn zij wegens de ligging van de voor brand te beveiligen gebouwen of inrichtingen zo verdeeld dat de afstand tussen de ingang van elk gebouw of van elke inrichting en de dichts bijgelegen hydrant niet meer dan 200 m bedraagt. (KB 7/7/94 art. 6.8.5.4.2)

De ondergrondse of de bovengrondse hydranten worden aangebracht op een horizontaal gemeten afstand van minstens 0,60 m van de kant der straten, wegen of doorgangen waarop voertuigen kunnen rijden en parkeren. (KB 7/7/94 art. 6.8.5.4.3)

 

3. Bijkomend advies dient te worden ingewonnen in functie van type bebouwing voor zover deze onder het toepassingsgebied vallen van de federale/Vlaamse wetgeving betreffende brandveiligheid

 

Besluit

De hulpverleningszone Zuid-West Limburg geeft een GUNSTIG brandweeradvies mits

naleving van hogervermelde voorwaarden en opmerkingen.

 

Op het ogenblik van de beëindiging van de werken, dient de aanvrager de preventieafgevaardigde van de betreffende brandweerpost hiervan in te lichten, ten einde de burgemeester op de hoogte te kunnen brengen van het feit of er al dan niet aan de opgelegde brandvoorkomingsmaatregelen gevolg werd gegeven.

Gelieve bij elke correspondentie de nummering onder “ons kenmerk” te vermelden.”

 Evaluatie advies:

Het advies van Hulpverleningszone Zuid-West Limburg betreft een louter procedurele aangelegenheid betreffende de brandveiligheid.

7.- Op 26/07/2022 werd door de dienst Mobiliteit een voorwaardelijk gunstig advies verleend:

"Bespreking

  • De trage verbinding wordt uitgevoerd in klinkers met grasvoeg. Deze is 1,5 m breed. Het is belangrijk dat de trage verbinding voldoende breed is om bruikbaar te zijn voor alle soorten gebruikers. Als er hagen op het privaat eigendom worden aangeplant dan dient een afstand van 0,5m tot de perceelsgrens te worden gerespecteerd. In dat geval is een breedte van 1,5m van de trage verbinding voldoende. Het opnemen van dergelijke richtlijn in de verkavelingsvoorschriften is dan ook wenselijk.
  • De vuilniswagen kan geen keerbeweging maken in deze straat. Dit betekent dat deze achterwaarts de straat moet uitrijden: dit is geen wenselijke situatie. Hoe wordt dit georganiseerd? Verzameling van het vuilnis aan het kruispunt (aangeduid met P op het verkavelingsplan)? Of toch de achterwaartse beweging?"

Advies dienst:

De dienst mobiliteit geeft een voorwaardelijk gunstig advies onder volgende voorwaarden:

  • Haagafsluitingen tussen privaat eigendom en openbaar domein worden geplaatst op 0,50 meter van de personeelsgrens. Dit wordt opgenomen in de verkavelingsvoorschriften.
  • De vuilniswagen verzamelt het vuilnis van elke woning  aan het kruispunt (aangeduid met P op het verkavelingsplan).

Evaluatie advies:

Het advies van de dienst mobiliteit heeft geen invloed op de rooilijn.

Het aanvaarden van deze adviezen geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijziging van de bestaande rooilijn van de Drieskenveldweg, zoals weergegeven op het ingediende plan van het studiebureau Studio Sterio van 29/03/2022, goed. De rooilijnen worden gedefinieerd volgens de coördinatenlijst voorzien op het rooilijnplan.

Artikel 2

Het rooilijnplan van Studio Sterio van 29/03/2022 wordt als integrerend deel gehecht aan dit besluit. 

Artikel 3

Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering.

De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.

Artikel 4

Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:

  • Wanneer de aanvraag voor een omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2022050040 (intern nummer 1192.E.874.2\02) op 28/04/2022 ingediend bij de gemeente Zonhoven door IPON NV voor het bijstellen van de verkaveling 1267.B.874.2, waarbij lot 32 wordt herverkaveld in 9 loten en het doortrekken van de bestaande weg, in Zonhoven, in het verlengde van de Drieskensveldweg, kadastraal gekend als afdeling 3, sectie E, nummers 802F, 803T en 823F, niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd.
  • Wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.