Terug
Gepubliceerd op 13/09/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 12/09/2022 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_GR_00091 - Notulen gemeenteraad 27 juni 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
1.

2022_GR_00091 - Notulen gemeenteraad 27 juni 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00091 - Notulen gemeenteraad 27 juni 2022 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De goedgekeurde notulen worden bekend gemaakt via de website.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het verslag van de zitting van 27 juni 2022 wordt goedgekeurd.

2.

2022_GR_00092 - Hernieuwing samenwerkingsovereenkomst met de stad Sint-Truiden betreffende GAS-bemiddeling - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
2.

2022_GR_00092 - Hernieuwing samenwerkingsovereenkomst met de stad Sint-Truiden betreffende GAS-bemiddeling - Goedkeuring

2022_GR_00092 - Hernieuwing samenwerkingsovereenkomst met de stad Sint-Truiden betreffende GAS-bemiddeling - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Samenwerkingsovereenkomst;

Gemeenteraad 23/10/2017 betreffende goedkeuring van de vorige samenwerkingsovereenkomst.

Feiten context en argumentatie

Sinds 2014 heeft de stad Sint-Truiden een GAS-bemiddelaar in dienst, bevoegd voor de steden en gemeenten van het (voormalig) gerechtelijk arrondissement Hasselt. Hiervoor ontving de stad in het verleden jaarlijks een toelage van de federale overheid ten bedrage van 53.600 euro en verbond de stad ertoe een samenwerking aan te gaan met de verschillende steden en gemeenten zodat de bemiddelaar diens taak kan vervullen voor het grondgebied van het (voormalige) gerechtelijk arrondissement Hasselt.

Voor de jaren 2022 tot en met 2024 werd het systeem voor de toekenning van de toelage vanuit de minister bevoegd voor het Grootstedelijk Beleid hervormd via het KB van 1 april 2022 houdende toekenning van een toelage aan bepaalde steden en gemeenten voor de toepassing van de GAS-bemiddeling. De subsidie wordt nu berekend op basis van het totaal aantal behandelde bemiddelingsdossiers door de stad Sint-Truiden.

De huidige samenwerkingsovereenkomst dient bijgevolg geactualiseerd te worden in het kader van de nieuwe regelgeving.

De gemeente Zonhoven kan altijd beroep doen op de GAS-bemiddelaar indien er wordt geacht hier de nood voor te bestaan of wanneer dit verplicht is (minderjarigen) bij de behandeling van een GAS-dossier.

De verkregen subsidie dient om de werkingskosten van de GAS-bemiddelaar, tewerkgesteld door de stad Sint-Truiden, te voldoen. Indien de subsidie niet volstaat, dragen alle partnergemeenten bij tot de betaling van de meerkost, in verhouding met het aantal ingediende dossiers per partnergemeente. Er treden 17 lokale besturen toe bij deze samenwerking.

Het bedrag van de te verkrijgen subsidie is afhankelijk van het aantal dossiers maar is hoe dan ook hoger dan de subsidie verkregen op basis van de vorige regelgeving.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Sint-Truiden en de gemeente Zonhoven betreffende de bemiddeling in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties, zoals toegevoegd in bijlage, goed te keuren.

3.

2022_GR_00098 - Lay-out en drukklaar maken van allerhande promotiemateriaal - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
3.

2022_GR_00098 - Lay-out en drukklaar maken van allerhande promotiemateriaal - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2022_GR_00098 - Lay-out en drukklaar maken van allerhande promotiemateriaal - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Het bestek en de bijlagen voor de opdracht “Lay-out en drukklaar maken van allerhande promotiemateriaal”, opgesteld door de dienst Contractmanagement en de dienst Communicatie.

Feiten context en argumentatie

De vorige raamovereenkomst zal een einde nemen, dus dient er een nieuwe overheidsopdracht uitgeschreven te worden. 

In het kader van de opdracht “Lay-out en drukklaar maken van allerhande promotiemateriaal” werd een bestek met nr. 2022/COM-Lay-out opgesteld door de dienst Contractmanagement en dienst Communicatie.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2022/COM-Lay-out en de raming voor de opdracht “Lay-out en drukklaar maken van allerhande promotiemateriaal”, opgesteld door de dienst Communicatie worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en nationaal niveau.

Artikel 4

Het budget is voorzien in het meerjarenplan bij AC1049 (MJP) 'de dienst communicatie staat in voor de redactie van teksten aangepast aan de gebruikte kanalen. Gelet op de verhoogde kostprijzen voor drukwerk (o.a. drukken van De Zonhovenaar), dient bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan dit budget verhoogd te worden.

4.

2022_GR_00099 - Raamcontract voor het drukken en leveren van drukwerk - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
4.

2022_GR_00099 - Raamcontract voor het drukken en leveren van drukwerk - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2022_GR_00099 - Raamcontract voor het drukken en leveren van drukwerk - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Het bestek en de bijlagen voor de opdracht “Raamcontract voor het drukken en leveren van drukwerk”, opgesteld door de dienst Contractmanagement en Communicatie.

Feiten context en argumentatie

In het kader van de opdracht “Raamcontract voor het drukken en leveren van drukwerk” werd een bestek met nr. 2022/COM-Drukwerk opgesteld door de dienst Contractmanagement en Communicatie.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 48.000 excl. btw voor perceel 1 (algemeen drukwerk) en € 12.000 excl. btw voor perceel 2 (vlaggen) en € 20.000 excl. btw voor perceel 3 (banners). 

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2022/COM-Drukwerk en de raming voor de opdracht “Raamcontract voor het drukken en leveren van drukwerk”, opgesteld door de Dienst Contractmanagement en de Dienst Communicatie worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 48.000 excl. btw voor perceel 1 (algemeen drukwerk) en € 12.000 excl. btw voor perceel 2 (vlaggen) en € 20.000 excl. btw voor perceel 3 (banners). 

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

Het budget is voorzien in het meerjarenplan bij AC1049 (MJP000064) de dienst communicatie staat in voor de redactie van teksten aangepast aan de gebruikte kanalen. Gelet op de verhoogde kostprijzen voor drukwerk (o.a. drukken van De Zonhovenaar), dient bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan dit budget verhoogd te worden.

5.

2022_GR_00095 - Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
5.

2022_GR_00095 - Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2022_GR_00095 - Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Het bestek en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel”, opgesteld door Anne Pirotte, deskundige contractmanagement.

Feiten context en argumentatie

In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel” werd een bestek met nr. 2022-061 opgesteld door de Dienst Contractmanagement en de Dienst HR-Management.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 51.652,89 excl. btw of € 62.500,00 incl. 21 % btw.
Er werd uitgegaan dat er tijdens de volledige looptijd van de raamovereenkomst 10% van het personeel gebruik zal maken van de fietslease als fiscaal voordeel. Dit komt neer op 25 personen, aan een gemiddelde fietsprijs van € 2.500,00. 

De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Deze opdracht is geen bijkomende uitgave, aangezien dit kadert in de fiscale optimalisatie van het loon van de werknemers van de organisatie.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2022-061 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel”, opgesteld door de Interne zaken - Dienst Contractmanagement worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 51.652,89 excl. btw of € 62.500,00 incl. 21 % btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

6.

2022_GR_00094 - Gemeentelijke dienstenbelasting voor particulieren en bedrijven - Aanslagjaren 2019 tot en met 2024 : aanpassing vanaf 1 januari 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
6.

2022_GR_00094 - Gemeentelijke dienstenbelasting voor particulieren en bedrijven - Aanslagjaren 2019 tot en met 2024 : aanpassing vanaf 1 januari 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00094 - Gemeentelijke dienstenbelasting voor particulieren en bedrijven - Aanslagjaren 2019 tot en met 2024 : aanpassing vanaf 1 januari 2022 - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 juni 2022, waarbij beslist werd op de aanpassing aan het reglement voor goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.

Feiten context en argumentatie

Artikel 170, § 4 van de Grondwet machtigt iedere gemeente om voor haar eigen voordeel belastingen te heffen, om te voorzien in het beheer van de belangen waarvoor ze instaat.
Artikel 170, § 4, tweede lid, van de Grondwet biedt echter de mogelijkheid in de wet uitzonderingen vast te leggen voor de fiscale autonomie van de gemeenten. De wetgever kan, met andere woorden, de gemeente verbieden bepaalde belastingen te heffen. De gemeenten kunnen ook geen belasting vestigen op dezelfde basis als bepaalde regionale belastingen. In de praktijk moeten de gemeenten trachten de basis van de belastingen die ze vestigen, duidelijk te definiëren. Zo niet kunnen de gemeentebelastingen beschouwd worden als soortgelijk aan de personenbelasting en kunnen ze geannuleerd worden door de Raad van State.
Hiertoe is het nuttig in ons huidig belastingreglement voor de dienstenbelasting (bedrijven en particulieren) in art. 2 het volgende toe te voegen (met terugwerkende kracht vanaf 1/1/2022)  : "Ten overstaan van gezinnen en natuurlijke of rechtspersonen bestaat het belastbaar feit uit de mogelijkheid om gebruik te maken van diensten van de gemeente Zonhoven".

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist ten voordele van de gemeente Zonhoven vanaf 1 januari 2022 voor een termijn van drie  jaar, eindigend op 31 december  2024 een jaarlijkse dienstenbelasting te heffen.
Dit aangepast reglement, waarbij een toevoeging is gebeurd in artikel 2, vervangt het reglement van 27/05/2019.

Artikel 2

De belasting is verschuldigd door :

  • Elk gezin waarvan minstens één gezinslid ingeschreven is in het bevolking- vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente Zonhoven op 1 januari van het belastingjaar of die effectief en duurzaam verblijven op het grondgebied van de gemeente op 1 januari van het belastingjaar. De belasting is niet verschuldigd indien het bewijs geleverd wordt van een effectief en duurzaam verblijf op het grondgebied van een andere gemeente op 1 januari van het belastingjaar.
  • De belasting is eveneens verschuldigd door iedere natuurlijke of rechtspersoon, die op 1 januari van het belastingjaar,   als hoofd en / of bijkomende activiteit een economische activiteit in de ruimste zin van het woord uitoefenen inbegrepen de nijverheids-, landbouw-, tuinbouw-,of handelsactiviteiten, de patrimoniumvennootschappen, de burgerlijke vennootschappen, de vzw’s en de beoefenaars van een vrij beroep.  

Voor de toepassing van deze verordening wordt eenieder die houder is van een BTW-nummer en/of ondernemingsnummer op 1 januari van het belastingjaar, beschouwd als een beoefenaar van een belastbare activiteit.

Indien de woongelegenheid van het gezin en de bedrijfseenheid één harmonieus geheel vormen en één van de leden van het gezin zijn bedrijfsactiviteit in dit gebouw uitoefent, dan is enkel de  belasting voor het gezin verschuldigd.

Ten overstaan van gezinnen en natuurlijke of rechtspersonen bestaat het belastbaar feit uit de mogelijkheid om gebruik te maken van diensten van de gemeente Zonhoven

Artikel 3

Onder “gezin” wordt verstaan :  

1° hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft;

2° hetzij een vereniging van twee of meer personen die, al dan niet door verwantschap aan elkaar verbonden, gewoonlijk eenzelfde  woongelegenheid betrekken en er samen leven.

Artikel 4

De dienstenbelasting bedraagt 59,87 per belastingplichtige.

Het tarief hier vermeld, is gekoppeld aan de evolutie van de consumptieprijsindex en stemt overeen met de index van januari 2019. Ze wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan de het consumptieprijsindexcijfer van de maand januari van het belastingjaar.

Formule : (huidige tarief) “vermenigvuldigd met” consumptieprijsindexcijfer van januari van het belastingjaar “gedeeld door” consumptieprijsindexcijfer van januari 2019.

Artikel 5

De belasting is niet verschuldigd door de meerderjarige leden van het gezin dat louter om administratieve redenen in het bevolkingsregister van de gemeente is ingeschreven en dus geen verblijf houdt op het grondgebied van de gemeente op 1 januari van het belastingjaar.

Artikel 6

De  kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen.

Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de met de invordering belaste financieel directeur, die onverwijld instaat voor de verzending van de  aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingschuldige.

Artikel 7

Het aanslagbiljet bevat de elementen vermeld op het kohier, de verzendingsdatum, de uiterste betalingsdatum, de termijn waarbinnen een bezwaarschrift kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie, die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, dit uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.

Als bijlage wordt een beknopte samenvatting toegevoegd van het reglement krachtens welke de belasting is verschuldigd.

Artikel 8

Door het college van burgemeester en schepenen worden personeelsleden aangesteld die gemachtigd zijn om alle nodige fiscale onderzoeks- en controle-verrichtingen te stellen in verband met de toepassing van de belastingverordening.  De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.

Artikel 9

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen zijn aanslag of tegen de belastingverhoging bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen, Kerkplein 1, 3520 Zonhoven.

Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend of overhandigd worden aan het college van burgemeester en schepenen of aan het orgaan/personeelslid dat zij speciaal daarvoor aanwijst binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of van de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de inning van de belasting, indien dat op een andere wijze dan per kohier gebeurde.

Het wordt gedagtekend en ondertekend door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en vermeldt de naam, de hoedanigheid, het adres of de zetel van de belastingschuldige alsmede het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en middelen.  Het college van burgemeester en schepenen of het orgaan / personeelslid dat zij speciaal daarvoor aanwijst, stuurt schriftelijk of via duurzame drager  binnen 15 kalenderdagen na de verzending of de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding naar de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger.

Artikel 10

Wanneer de belasting niet betaald is binnen de gestelde termijn, worden de regels  toegepast betreffende de nalatigheidintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.

Artikel 11

Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286,287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur. Er wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

7.

2022_GR_00104 - Gemeentelijke premie op voorhuwelijkssparen - stopzetting vanaf 1 januari 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
7.

2022_GR_00104 - Gemeentelijke premie op voorhuwelijkssparen - stopzetting vanaf 1 januari 2023 - Goedkeuring

2022_GR_00104 - Gemeentelijke premie op voorhuwelijkssparen - stopzetting vanaf 1 januari 2023 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Voorhuwelijkssparen is een vorm van sparen, waarbij ouders jaarlijks een bedrag tussen € 18 en € 48 storten op de rekening voor voorhuwelijkssparen van hun zoon of dochter bij een erkende dienst voor prenuptiaal sparen. Wanneer hij/zij trouwt, een verklaring van wettelijke samenwoning bij de gemeente indient of 30 wordt, ontvangt hij/zij het gespaarde kapitaal en de intussen aardig opgelopen rente.
Ouders kunnen gebruikmaken van het voorhuwelijkssparen als hun kind minimaal 14 en maximaal 26 jaar oud is.

De gemeente Zonhoven geeft een extra premie van 10% op het gespaarde bedrag.
Om op deze premie aanspraak te kunnen maken, gelden de volgende voorwaarden:

  • op de datum van het huwelijk of wettelijk samenwonen, moet de belanghebbende ten minste één jaar in de gemeente wonen
  • de belanghebbende moet op deze datum aangesloten zijn bij een erkende dienst voor prenuptiaal sparen
  • de intrede in een kloostergemeenschap of seminarie wordt gelijkgesteld aan een huwelijk wat betreft de toelagen (attest van het afleggen van zijn/haar eerste geloften)
  • bij overlijden of ontslag na de 30ste verjaardag ontvangt men eveneens 10% die normaal bij een huwelijk uitgekeerd wordt
  • bij uitsluiting of bij ontslag op elk ogenblik ontvangt men ook 10% op het gespaard bedrag.

Verschillende mutualiteiten hebben reeds vanaf 2011 het systeem van voorhuwelijkssparen afgevoerd. De spaarformule is verlieslatend en de mutualiteiten willen zich positioneren in hun taak als mutualiteit en niet als bank.
Gezien een aantal mutualiteiten het systeem van voorhuwelijkssparen reeds afgevoerd hebben en gezien het geen gemeentelijke taak is om het voorhuwelijkssparen te promoten, wordt de gemeentelijke premie van voorhuwelijkssparen stopgezet met ingang van 1 januari 2023. De aanvragen die in 2022 nog werden ingediend, worden uitbetaald.

Uitbetaalde gemeentelijke premies in Zonhoven vanaf 2018 : 

jaaraantal aanvragersuitbetaald bedrag
2018211 473,86
2019161 064,06
20204249,60
20216595,88
20224516,00tot 31/5


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist de gemeentelijke premie op voorhuwelijkssparen vanaf 1 januari 2023 stop te zetten. Alle aanvragen die in 2022 nog ingediend werden worden nog uitbetaald.

8.

2022_GR_00096 - Meerjarenplan 2020-2025 - opvolgingsrapportering eerste semester 2022 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
8.

2022_GR_00096 - Meerjarenplan 2020-2025 - opvolgingsrapportering eerste semester 2022 - Kennisneming

2022_GR_00096 - Meerjarenplan 2020-2025 - opvolgingsrapportering eerste semester 2022 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Volgens artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, bevat de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen :

1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s. “

Volgens artikel 5 het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2019 :
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, 
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2,

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2022.

9.

2022_GR_00101 - Kerkfabriek Sint-Quintinus Centrum: aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - Aktename

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
9.

2022_GR_00101 - Kerkfabriek Sint-Quintinus Centrum: aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - Aktename

2022_GR_00101 - Kerkfabriek Sint-Quintinus Centrum: aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - Aktename

Motivering

Feiten context en argumentatie
Sinds 1 januari 2022 zijn de kerkfabrieken van Termolen en Centrum samengevoegd tot de huidige kerkfabriek Sint-Quintinus Zonhoven. De wijziging van het meerjarenplan betreft enkel het samenvoegen van de meerjarenplannen van de oorspronkelijke kerkfabrieken van Termolen en Centrum. Het geheel heeft dus geen enkele budgettaire implicatie

Wanneer de aanpassing van het meerjarenplan binnen de grenzen blijft van het bedrag dat werd opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, moet de gemeenteraad enkel akte nemen binnen een termijn van 50 dagen, die ingaat de dag na het inkomen van de aanpassing van het meerjarenplan bij de gemeenteoverheid. Van het akte nemen wordt kennis gegeven aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en het erkend representatief orgaan.
 
jaarexpl. toelage
202295 361,71
2023101 211,02
2023102 319,30
2025103 136,75

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Quintinus Centrum.

10.

2022_GR_00103 - Notariële aktes site De Kwint - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
10.

2022_GR_00103 - Notariële aktes site De Kwint - Goedkeuring

2022_GR_00103 - Notariële aktes site De Kwint - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Beslissing college van burgemeester en schepenen d.d. 24/11/2020 betreffende de gunning van de overheidsopdracht site De Kwint;

Beslissing gemeenteraad d.d. 14/12/2020 betreffende de goedkeuring van de PPS-overeenkomst site De Kwint;

Beslissing college van burgemeester en schepenen d.d. 17/08/2021 betreffende de omgevingsvergunning site De Kwint.

Feiten context en argumentatie

De gemeenteraad nam de beslissing op 24 april 2017 tot goedkeuring van de opdracht en opdrachtdocumenten voor "PPS de Kwint" met de keuze van de onderhandelingsprocedure met bekendmaking als gunningsprocedure. Deze overheidsopdracht werd succesvol doorlopen en de overeenkomst werd gesloten op 24 november 2020 met Vanhout-Kolmont.

De uitvoering van de opdracht wordt beheerst door een PPS-overeenkomst aangegaan tussen de gemeente Zonhoven en Vanhout-Kolmont, goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 december 2020.

Op 17 augustus 2021 besloot het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning te verlenen voor het project. 

In uitvoering van bovengenoemde PPS-overeenkomst en ter formalisering van onderliggende zakenrechtelijke constructies werden geassocieerde notarissen Bovend'aerde & Manshoven geïnstrueerd de noodzakelijk diensten te verrichten om de notariële aktes op te maken.

Gelet op de grote hoeveelheid bepalingen alsook de complexiteit van het dossier en de bijhorende aktes, valt het niet uit te sluiten dat er aanvullingen en/of lichte aanpassingen ingevolge materiële vergissingen dienen te gebeuren aan de aktes zoals nu opgemaakt. Er wordt aangeraden dat de gemeenteraad het college van burgemeester en schepenen een machtiging verleent te beslissen over aanvullingen, vervolledigingen of lichte wijzigingen ingevolge materiële vergissingen etc., conform art. 41, eerste zin en art. 56 § 2 van het decreet lokaal bestuur. Dit betreft wijzingen zoals, niet-limitatief, een extra bijlage toevoegen, de prekadastratie van de percelen, data en andere ontbrekende gegevens invullen etc. Deze wijzigingen zullen evenwel geen inhoudelijke of financiële aanpassingen betreffen dewelke relevant zijn voor de gemeente.

Gelet op art. 41, 11° van het decreet lokaal bestuur is de gemeenteraad exclusief bevoegd betreffende daden van beschikking over onroerende goederen, waarbij onderhavig besluit het doel heeft om de gemeenteraad diens goedkeuring te geven.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit de volgende aktes goed te keuren:

1. Verkoop door de Lokale Politiezone Hasselt/Zonhoven/Diepenbeek/Halen/Herk-de-Stad/Lummen aan nv LIVACO en nv WERFT;

2. Ruil-opstal en aannemingsovereenkomst en/of PPS-overeenkomst  met comparanten de gemeente Zonhoven, de Kerkfabriek Sint-Quintinus Zonhoven, nv LIVACO en nv WERF, de tijdelijke maatschap Vanhout Projects-Kolmont Woonprojecten en de Lokale Politiezone Hasselt/Zonhoven/Diepenbeek/Halen/Herk-de-Stad/Lummen;

3. Vestiging erfdienstbaarheden en Basisakte Residentie 'De Kwint' - Hoofdvereniging groep van gebouwen, met comparanten de gemeente Zonhoven, de Kerkfabriek Sint-Quintinus Zonhoven, nv LIVACO en nv WERF, de tijdelijke maatschap Vanhout Projects-Kolmont Woonprojecten en de Lokale Politiezone Hasselt/Zonhoven/Diepenbeek/Halen/Herk-de-Stad/Lummen;

4. Basisakte Residentie 'De Kwint' - Deelvereniging - Gebouw A, met comparanten de gemeente Zonhoven, de Kerkfabriek Sint-Quintinus Zonhoven, nv LIVACO en nv WERF, de tijdelijke maatschap Vanhout Projects-Kolmont Woonprojecten en de Lokale Politiezone Hasselt/Zonhoven/Diepenbeek/Halen/Herk-de-Stad/Lummen;

5. Basisakte Residentie 'De Kwint' - Deelvereniging - Gebouw B, met comparanten de gemeente Zonhoven, de Kerkfabriek Sint-Quintinus Zonhoven, nv LIVACO en nv WERF, de tijdelijke maatschap Vanhout Projects-Kolmont Woonprojecten en de Lokale Politiezone Hasselt/Zonhoven/Diepenbeek/Halen/Herk-de-Stad/Lummen;

6. Basisakte Residentie 'De Kwint' - Deelvereniging - Gebouw C, met comparanten  de gemeente Zonhoven, de Kerkfabriek Sint-Quintinus Zonhoven, nv LIVACO en nv WERF, de tijdelijke maatschap Vanhout Projects-Kolmont Woonprojecten en de Lokale Politiezone Hasselt/Zonhoven/Diepenbeek/Halen/Herk-de-Stad/Lummen;

7. Basisakte Residentie 'De Kwint' - Deelvereniging - Ondergrondse parking fase 1, onder ontbindende termijn, met comparanten de gemeente Zonhoven, de Kerkfabriek Sint-Quintinus Zonhoven, nv LIVACO en nv WERF, de tijdelijke maatschap Vanhout Projects-Kolmont Woonprojecten en de Lokale Politiezone Hasselt/Zonhoven/Diepenbeek/Halen/Herk-de-Stad/Lummen;

8. Basisakte Residentie 'De Kwint' - Deelvereniging - Ondergrondse parking fase 2, onder ontbindende termijn, met comparanten  de gemeente Zonhoven, de Kerkfabriek Sint-Quintinus Zonhoven, nv LIVACO en nv WERF, de tijdelijke maatschap Vanhout Projects-Kolmont Woonprojecten en de Lokale Politiezone Hasselt/Zonhoven/Diepenbeek/Halen/Herk-de-Stad/Lummen;

9. Basisakte Residentie 'De Kwint' - Deelvereniging - Ondergrondse parking, onder opschortende termijn, met comparanten de gemeente Zonhoven, de Kerkfabriek Sint-Quintinus Zonhoven, nv LIVACO en nv WERF, de tijdelijke maatschap Vanhout Projects-Kolmont Woonprojecten en de Lokale Politiezone Hasselt/Zonhoven/Diepenbeek/Halen/Herk-de-Stad/Lummen;

Artikel 2

De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen de machtiging te verlenen om te beslissen over aanvullingen, vervolledigingen en beperkte wijzigingen aan de aktes, zoals, niet-limitatief, een bijlage toevoegen, de prekadastratie van de percelen toevoegen, data invullen en andere ontbrekende gegevens toevoegen.

Artikel 3

De aktes zullen verleden worden door geassocieerde notarissen Bovend'aerde & Manshoven.

Artikel 4

De burgemeester en de algemeen directeur, of hun afgevaardigden, worden gemachtigd om de aktes te ondertekenen.

11.

2022_GR_00089 - Aankoop van 1a82ca uit een perceel grond gelegen hoek Moverkensstraat-Lichtenbergweg te Zonhoven, sectie B nr. 952G42, voor inlijving bij het openbaar domein - Goedkeuring

Goedgekeurd
11.

2022_GR_00089 - Aankoop van 1a82ca uit een perceel grond gelegen hoek Moverkensstraat-Lichtenbergweg te Zonhoven, sectie B nr. 952G42, voor inlijving bij het openbaar domein - Goedkeuring

2022_GR_00089 - Aankoop van 1a82ca uit een perceel grond gelegen hoek Moverkensstraat-Lichtenbergweg te Zonhoven, sectie B nr. 952G42, voor inlijving bij het openbaar domein - Goedkeuring
12.

2022_GR_00090 - Onderhandse verkoop van grond gelegen langs de Dwarsstraat/Raafstraat, 1ste afdeling, sectie A z/n, groot 4a30ca - Goedkeuring

Goedgekeurd
12.

2022_GR_00090 - Onderhandse verkoop van grond gelegen langs de Dwarsstraat/Raafstraat, 1ste afdeling, sectie A z/n, groot 4a30ca - Goedkeuring

2022_GR_00090 - Onderhandse verkoop van grond gelegen langs de Dwarsstraat/Raafstraat, 1ste afdeling, sectie A z/n, groot 4a30ca - Goedkeuring
13.

2022_GR_00093 - Onderhandse verkoop van 2a61ca uit een perceel gemeentegrond gelegen aan de Schutenseweg, 3de afdeling, sectie F 642/2B/ex - Goedkeuring

Goedgekeurd
13.

2022_GR_00093 - Onderhandse verkoop van 2a61ca uit een perceel gemeentegrond gelegen aan de Schutenseweg, 3de afdeling, sectie F 642/2B/ex - Goedkeuring

2022_GR_00093 - Onderhandse verkoop van 2a61ca uit een perceel gemeentegrond gelegen aan de Schutenseweg, 3de afdeling, sectie F 642/2B/ex - Goedkeuring
14.

2022_GR_00100 - Woonbeleid- Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied - Goedkeuring

Goedgekeurd
14.

2022_GR_00100 - Woonbeleid- Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied - Goedkeuring

2022_GR_00100 - Woonbeleid- Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied - Goedkeuring
15.

2022_GR_00087 - Heraanleg Elstrekenweg - opdrachtdocumenten en plaatsingswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
15.

2022_GR_00087 - Heraanleg Elstrekenweg - opdrachtdocumenten en plaatsingswijze - Goedkeuring

2022_GR_00087 - Heraanleg Elstrekenweg - opdrachtdocumenten en plaatsingswijze - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Opdrachtdocumenten.

Feiten context en argumentatie

De Elstrekenweg wordt heraangelegd.

In het kader van deze opdracht werden de opdrachtdocumenten opgemaakt, dewelke zijn toegevoegd als bijlage en integraal deel uitmaken van dit besluit.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.460.947,71 (excl. btw) of € 1.767.746,73 (incl. btw).

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist de opdrachtdocumenten en de raming voor de opdracht “Elstrekenweg”, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 1.460.947,71 (excl. btw).

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

16.

2022_GR_00107 - Variapunten - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks, raadsleden; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
16.

2022_GR_00107 - Variapunten - Kennisneming

2022_GR_00107 - Variapunten - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Ingediend door raadslid Jean-Paul Briers op 8 september 2022:

Basvelden

We beschikken in Zonhoven op gebied van sportaccommodatie over een uithangbord ver over de gemeentegrenzen.

Jammer dat de toegang vanaf de parking Muizenstraat er, nu het seizoen volop start, zo slordig bijligt.

Jammer ook dat er nog niet is begonnen met de bouw van de nieuwe kleedkamers voor Zonhoven United. 


Onze fractie heeft hierover twee vragen: 

  1. Wanneer wordt de toegangsweg naar het hoofdgebouw eindelijk gefatsoeneerd?
  2. Wanneer wordt er begonnen met de bouw van de nieuwe kleedkamers van Zonhoven United?


Ingediend door raadslid Jean-Paul Briers op 8 september 2022:

Glasbakken

In onze gemeente staan er een aantal glasbakken waar de Zonhovenaren hun leeggoed kwijt kunnen.

Sommigen zijn op korte duur propvol, bij anderen ligt het glas errond i.p.v. erin. 


Onze fractie heeft de volgende vragen hierover:

  1. Kunnen er extra glasbakken bijgeplaatst worden?
  2. Kunnen de ophalers een extra ronde inlassen?
  3. Kan er bij wijze van experiment en afwisselend aan de verschillende glasbakken een camera geplaatst worden om de sluikstorters te betrappen?


Ingediend door raadslid Jean-Paul Briers op 8 september 2022:

Aanpassing borduren naar rolstoelgebruikers.

De aanpassingen voor onze rolstoelgebruikers aan de kruispunten in onze gemeente, zijn een lovenswaardig initiatief.

Een minpunt is echter dat deze hellingen bijna onmogelijk veilig kunnen gebruikt worden door de rolstoelgebruikers en begeleiders.

De helling zou te stijl en te kort zijn.


Onze vraag is dan ook of dit kan aangepast worden naar de toekomst toe?


Ingediend door raadslid Jean-Paul Briers op 8 september 2022:

Op 4 september jl. kondigde Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers, via de pers, een inspiratielijst met energiebesparende maatregelen voor de lokale besturen aan. Deze lijst, vol met tips en richtlijnen (geen verplichtingen) om energie te besparen, werd opgesteld in samenspraak met de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten).
 

Ieder lokaal bestuur heeft intussen deze lijst ontvangen en kon daarmee aan de slag. Interessant aan de lijst is dat bij elke suggestie wordt verwezen naar de lokale besturen die de tip of richtlijn reeds concreet toepassen, met telkens een korte toelichting hoe ze dat doen. Lokale besturen kunnen hierdoor makkelijk inschatten of een suggestie ook in hun gemeente toepasbaar en haalbaar is of niet.
 

Vandaar onze vragen: 

  • Welke maatregelen heeft onze gemeente intussen genomen op basis van deze inspiratielijst?
  • Welke maatregelen zal onze gemeente binnenkort nemen op basis van deze inspiratielijst?
  • Heeft onze gemeente (nog) andere maatregelen genomen die niet in de inspiratielijst staan?