Terug
Gepubliceerd op 13/09/2022

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 12/09/2022 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Sofie Vanoppen, voorzitter; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_RMW_00022 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn 27 juni 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
1.

2022_RMW_00022 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn 27 juni 2022 - Goedkeuring

2022_RMW_00022 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn 27 juni 2022 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Verslag vorige vergadering.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 27 juni 2022 goedgekeurd.

2.

2022_RMW_00025 - Aankoopcentrale Vlaamse Overheid voor het leveren, plaatsen, verhuren en onderhouden van warme drankautomaten met aankopen van verbruiksproducten - Opdrachtdocumenten en plaatsingsprocedure - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
2.

2022_RMW_00025 - Aankoopcentrale Vlaamse Overheid voor het leveren, plaatsen, verhuren en onderhouden van warme drankautomaten met aankopen van verbruiksproducten - Opdrachtdocumenten en plaatsingsprocedure - Goedkeuring

2022_RMW_00025 - Aankoopcentrale Vlaamse Overheid voor het leveren, plaatsen, verhuren en onderhouden van warme drankautomaten met aankopen van verbruiksproducten - Opdrachtdocumenten en plaatsingsprocedure - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Het bestek met nr. 2021/HFB/OP/84157, opgesteld door de Vlaamse Overheid;

De beslissing van de Vlaamse Regering betreffende de gunning van de opdracht.

Feiten context en argumentatie

De Vlaamse Overheid heeft een overheidsopdracht uitgeschreven waarvan het voorwerp bestaat uit het leveren, plaatsen, verhuren en onderhouden van warme drankautomaten met aankopen van verbruiksproducten (bestek met nr. 2021/HFB/OP/84157).

De Vlaamse Overheid heeft voornoemde opdracht gegund aan Selecta Belgium nv.

De Vlaamse Overheid treedt hierbij op als aankoopcentrale middels een raamovereenkomst met een dienstverlener in de zin van art. 2,6° en 35° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

Het OCMW kan van de mogelijkheid tot afname via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.

Het is aangewezen dat het OCMW gebruik maakt van deze door de opdrachtencentrale aangeboden raamcontract om volgende redenen:
- De in deze raamovereenkomst voorziene leveringen voldoen aan de behoeften van de gemeenten;
- De gemeente moet zelf geen gunningsprocedure voeren, wat een besparing van tijd en geld betekent;
- De Vlaamse overheid beschikt over know-how inzake de opdracht en kan via schaalvoordeel goede voorwaarden bedingen.

Het OCMW is niet verplicht tot afname.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn besluit beroep te doen op de aankoopcentrale van de Vlaamse Overheid voor het leveren, plaatsen, verhuren en onderhouden van warme drankautomaten met aankopen van verbruiksproducten.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de opdrachtdocumenten, het bestek met nr. 2021/HFB/OP/84157 zoals toegevoegd in bijlage, alsook de gekozen procedure, de openbare procedure, conform art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur, goed.

3.

2022_RMW_00026 - Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
3.

2022_RMW_00026 - Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2022_RMW_00026 - Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Het bestek en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel”, opgesteld door Anne Pirotte, deskundige contractmanagement.

Feiten context en argumentatie

In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel” werd een bestek met nr. 2022-061 opgesteld door de Dienst Contractmanagement en de Dienst HR-Management.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 51.652,89 excl. btw of € 62.500,00 incl. 21 % btw.
Er werd uitgegaan dat er tijdens de volledige looptijd van de raamovereenkomst 10% van het personeel gebruik zal maken van de fietslease als fiscaal voordeel. Dit komt neer op 25 personen, aan een gemiddelde fietsprijs van € 2.500,00. 

De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Deze opdracht is geen bijkomende uitgave, aangezien dit kadert in de fiscale optimalisatie van het loon van de werknemers van de organisatie.

Er wordt voorgesteld om de gemeente als aanbestedende overheid te laten optreden en de procedure te laten voeren voor zowel de gemeente als het OCMW.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2022-061 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel”, opgesteld door de Dienst Contractmanagement worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 51.652,89 excl. btw of € 62.500,00 incl. 21 % btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

De gemeente zal optreden als aanbestedende overheid en zal de procedure uitvoeren voor zowel de gemeente als het OCMW.

4.

2022_RMW_00027 - Meerjarenplan 2020-2025 - opvolgingsrapportering eerste semester 2022 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
4.

2022_RMW_00027 - Meerjarenplan 2020-2025 - opvolgingsrapportering eerste semester 2022 - Kennisneming

2022_RMW_00027 - Meerjarenplan 2020-2025 - opvolgingsrapportering eerste semester 2022 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Volgens artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, bevat de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen :

1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s. “

Volgens artikel 5 het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2019 :
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, 
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2,

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering over de eerste semester van 2022.

5.

2022_RMW_00028 - Regularisatie huur lokaal 't Elfje door vzw 't Heem aan Zonhoven 94 met tussenkomst OCMW - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2022_RMW_00028 - Regularisatie huur lokaal 't Elfje door vzw 't Heem aan Zonhoven 94 met tussenkomst OCMW - Goedkeuring

2022_RMW_00028 - Regularisatie huur lokaal 't Elfje door vzw 't Heem aan Zonhoven 94 met tussenkomst OCMW - Goedkeuring