Verslag vorige vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 27 juni 2022 goedgekeurd.
Het bestek met nr. 2021/HFB/OP/84157, opgesteld door de Vlaamse Overheid;
De beslissing van de Vlaamse Regering betreffende de gunning van de opdracht.
De Vlaamse Overheid heeft een overheidsopdracht uitgeschreven waarvan het voorwerp bestaat uit het leveren, plaatsen, verhuren en onderhouden van warme drankautomaten met aankopen van verbruiksproducten (bestek met nr. 2021/HFB/OP/84157).
De Vlaamse Overheid heeft voornoemde opdracht gegund aan Selecta Belgium nv.
De Vlaamse Overheid treedt hierbij op als aankoopcentrale middels een raamovereenkomst met een dienstverlener in de zin van art. 2,6° en 35° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het OCMW kan van de mogelijkheid tot afname via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat het OCMW gebruik maakt van deze door de opdrachtencentrale aangeboden raamcontract om volgende redenen:
- De in deze raamovereenkomst voorziene leveringen voldoen aan de behoeften van de gemeenten;
- De gemeente moet zelf geen gunningsprocedure voeren, wat een besparing van tijd en geld betekent;
- De Vlaamse overheid beschikt over know-how inzake de opdracht en kan via schaalvoordeel goede voorwaarden bedingen.
Het OCMW is niet verplicht tot afname.
De raad voor maatschappelijk welzijn besluit beroep te doen op de aankoopcentrale van de Vlaamse Overheid voor het leveren, plaatsen, verhuren en onderhouden van warme drankautomaten met aankopen van verbruiksproducten.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de opdrachtdocumenten, het bestek met nr. 2021/HFB/OP/84157 zoals toegevoegd in bijlage, alsook de gekozen procedure, de openbare procedure, conform art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur, goed.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel”, opgesteld door Anne Pirotte, deskundige contractmanagement.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel” werd een bestek met nr. 2022-061 opgesteld door de Dienst Contractmanagement en de Dienst HR-Management.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 51.652,89 excl. btw of € 62.500,00 incl. 21 % btw.
Er werd uitgegaan dat er tijdens de volledige looptijd van de raamovereenkomst 10% van het personeel gebruik zal maken van de fietslease als fiscaal voordeel. Dit komt neer op 25 personen, aan een gemiddelde fietsprijs van € 2.500,00.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Deze opdracht is geen bijkomende uitgave, aangezien dit kadert in de fiscale optimalisatie van het loon van de werknemers van de organisatie.
Er wordt voorgesteld om de gemeente als aanbestedende overheid te laten optreden en de procedure te laten voeren voor zowel de gemeente als het OCMW.
Het bestek met nr. 2022-061 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel”, opgesteld door de Dienst Contractmanagement worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 51.652,89 excl. btw of € 62.500,00 incl. 21 % btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De gemeente zal optreden als aanbestedende overheid en zal de procedure uitvoeren voor zowel de gemeente als het OCMW.
Volgens artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, bevat de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen :
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s. “
Volgens artikel 5 het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2019 :
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1,
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2,
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering over de eerste semester van 2022.