Terug
Gepubliceerd op 07/09/2022

Notulen  Vast Bureau

di 30/08/2022 - 13:30 schepenzaal

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen; Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur

Secretaris

Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_VB_00146 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2022_VB_00146 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2022_VB_00146 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring
2.

2022_VB_00147 - Bestellingen vast bureau - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen; Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
Secretaris
Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
2.

2022_VB_00147 - Bestellingen vast bureau - Goedkeuring

2022_VB_00147 - Bestellingen vast bureau - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het vast bureau keurt de lijst van bestelbons goed.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 12.392,24.

3.

2022_VB_00148 - Meerjarenplan 2020-2025 - opvolgingsrapportering eerste semester 2022 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen; Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
Secretaris
Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
3.

2022_VB_00148 - Meerjarenplan 2020-2025 - opvolgingsrapportering eerste semester 2022 - Kennisneming

2022_VB_00148 - Meerjarenplan 2020-2025 - opvolgingsrapportering eerste semester 2022 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Volgens artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, bevat de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen :

1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s. “

Volgens artikel 5 het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2019 :
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, 
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2,


Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau neemt kennis van de opvolgingsrapportering over de eerste semester van 2022 en beslist het voor te leggen aan de eerstvolgende raad voor maatschappelijk welzijn..

4.

2022_VB_00149 - Verkoop gronden Hortweidenweg - Principiële Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen; Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
Secretaris
Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
4.

2022_VB_00149 - Verkoop gronden Hortweidenweg - Principiële Goedkeuring

2022_VB_00149 - Verkoop gronden Hortweidenweg - Principiële Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten
Feiten context en argumentatie

Dhr. Vanhoyland heeft zijn woning op de Hortweideweg met bijhorende grond via testament geschonken aan het OCMW. Het OCMW heeft ook de rustoordkosten betaald van Dhr. Vanhoyland. In zijn testament was opgenomen dat de grond niet verkocht kon worden aan particulieren en dat deze gebruikt diende te worden voor sociale doeleinden.

Op 15/06/2021 heeft het Vast Bureau de beslissing genomen het perceel te ontruimen, in het bijzonder door afbraak van de vervallen woning daar deze overlast bezorgt, en bij de Sociale Huisvestingsmaatschappijen (SHM) te polsen of zij interesse hebben in de aankoop van deze percelen.

Er werd een schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Guy Gillissen. Deze bedroeg € 415.720,00. Deze schatting bedraagt de verkoopwaarde bij normale verkoop, rekening houdend met de aard van het perceel in de huidige toestand en de mogelijkheden rondom verkaveling van het perceel. 

Het Vast Bureau besliste op 26/04/2022 principieel om de gronden te verkopen met het oog op sociale verhuring, d.w.z. aan Kempisch Tehuis, aan een prijs lager dan de schattingsprijs, nog te onderhandelen met Kempisch Tehuis.

De waarde van de grond bestemd voor een sociale huur, is niet te vergelijken met de waarde van de grond bij normale verkoop. Hiernaast spelen de bepalingen van het testament, dewelke een enorme beperking qua bestemming en verkoopbaarheid opleggen, dewelke ook een grote impact heeft op de verkoopwaarde van de grond. Het geschonken goed dient voor sociale doeleinden gebruikt worden zoals opgenomen in het testament.

Het Kempisch Tehuis liet, na duidelijkheid verkregen te hebben omtrent de bebouwbaarheid, in het bijzonder het aantal wooneenheden, € 150.000 te bieden voor de grond(en) op voorwaarde dat er minimum 5 woningen kunnen gerealiseerd worden. 

Een SHM dient het algemeen belang, nl. het realiseren van betaalbare woningen voor personen onder een bepaalde inkomensgrens. Conform art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur is de taak van een lokaal bestuur: "De gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden." Een SHM heeft, deels, dezelfde taakstelling als een lokaal bestuur door het voorzien in betaalbare woningen voor personen onder een bepaalde inkomensgrens. Het is dus goed te motiveren om  op basis van dezelfde redenen om van de schattingsprijs af te wijken, in het algemeen belang en de taakstelling van een lokaal bestuur. Daarnaast komt een verkoop aan een SHM tegemoet aan de voorwaarden van de schenking bij testament, wat een bijkomende motivering is.

Hiernaast is de ontwikkeling van deze bijkomende sociale woningen van belang voor het behalen van het BSO. Dit klein project, dewelke gelet op de locatie ook als gevolg heeft dat er een goede sociale mix bestaat, kadert in het behalen van dat objectief. Een verkoop onder schattingsprijs kan mede gemotiveerd worden op basis daarvan.

In december 2017 ging het college van burgemeester en schepenen akkoord met de verkoop aan het Kempisch Tehuis van gronden van de gemeente Zonhoven aan een prijs van 20.000,00€ per te ontwikkelen wooneenheid. Die prijs werd toen behoorlijk onderbouwd door het Kempisch Tehuis. In dit geval biedt het Kempisch Tehuis omgerekend 30.000,00 € per te ontwikkelen wooneenheid.

Samengevat kan geconcludeerd worden dat, op basis van de taakstelling van de gemeente en de bepalingen van het testament, er verkocht kan worden aan het Kempisch Tehuis voor de prijs van € 150.000,00.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau beslist principieel om de gronden te verkopen aan Kempisch Tehuis, aan de prijs van € 150.000,00.

5.

2022_VB_00150 - Regularisatie huur lokaal 't Elfje door vzw 't Heem aan Zonhoven 94 met tussenkomst OCMW - Principiële Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen; Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
Secretaris
Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
5.

2022_VB_00150 - Regularisatie huur lokaal 't Elfje door vzw 't Heem aan Zonhoven 94 met tussenkomst OCMW - Principiële Goedkeuring

2022_VB_00150 - Regularisatie huur lokaal 't Elfje door vzw 't Heem aan Zonhoven 94 met tussenkomst OCMW - Principiële Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Ontwerp dadingsovereenkomst;

Ontwerp huurovereenkomst.

Feiten context en argumentatie

In het verleden werd overeengekomen dat AA groep Zonhoven 94 het lokaal ' Elfje, eigendom van vzw 't Heem, kon huren voor de prijs van 30 euro per week (1.560 euro per jaar), waarbij het OCMW tussenkwam om deze huur te betalen.

In 2015 betaalde het OCMW het laatst deze huur, dit op basis van een (jaarlijks) huurcontact. Na 2015 zijn er geen huurovereenkomsten meer opgesteld maar Zonhoven 94 is wel het lokaal blijven gebruiken. Er is geen reden terug te vinden waarom er geen huurovereenkomst meer overeengekomen werd, vermoedelijk is dit simpelweg een vergetelheid.

Vzw 't Heem vraagt een oplossing voor het heden (2022) alsook naar de toekomst toe, in de vorm van een huurovereenkomst van onbepaalde duur, alsook een regularisatie van de huurgelden voor de jaren 2016-2021.

De nutsvoorzieningen en de brandverzekering worden door de AA Groep Zonhoven 94 betaald.

Om de situatie voor het verleden te regulariseren, wordt door de vzw voorgesteld om een dadingsovereenkomst te sluiten. Hierbij stelt de vzw voor dat het OCMW eenmalig 7.800 Euro of 6.240 Euro betaalt, overeenstemmend met respectievelijk 5 of 4 jaar huurachterstal. Merk op dat er 6 jaar voorbij zijn gegaan waarbij de vzw geen huurgeleden heeft ontvangen. Gelet op het beperkt gebruik door de AA groep gedurende de coronaperiode en het ontbreken van een overeenkomst of facturatie, wordt gemotiveerd om de waarde gelijk aan 4 jaar huurachterstal op te nemen ter compensatie.

Er wordt aangeraden om de situatie voor het verleden te regulariseren zoals voorgesteld, d.w.z. middels een dadingsovereenkomst. Het OCMW heeft namelijk in het verleden een verbintenis op zich genomen en er is niets waaruit af te leiden valt dat het OCMW deze verbintenis tot het betalen van deze huurgelden zou willen stopzetten. 

Indien het OCMW deze verbintenis wil voortzetten, valt het aan te raden, zoals voorgesteld door de vzw, een driepartijen huurovereenkomst voor onbepaalde duur af te sluiten.

Zowel het aangaan van een dadingsovereenkomst als het aangaan van een huurovereenkomst zijn exclusieve bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Voor beide zaken werden al ontwerpen opgesteld en besproken tussen de vzw en het OCMW, deze zijn bijgevoegd als bijlage bij dit besluit.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau beslist principieel een dadingsovereenkomst met vzw 't Heem aan te gaan, waarbij eenmalig het bedrag van € 6.240 zal worden overgemaakt aan de vzw tot slot van alle rekeningen.

De goedkeuring van deze dadingsovereenkomst zal worden geagendeerd op de raad voor maatschappelijk welzijn.

Artikel 2

Het vast bureau beslist principieel een huurovereenkomst van onbepaalde duur aan te gaan met vzw 't Heem en de feitelijke vereniging Zonhoven 94 voor de huur van lokaal 't Elfje, waarbij het OCMW tussenkomt voor de betaling van de huurgelden t.b.v. een jaarlijks bedrag van € 1.560,00.

De goedkeuring van deze huurovereenkomst zal worden geagendeerd op de raad voor maatschappelijk welzijn.

6.

2022_VB_00151 - Raad voor maatschappelijk welzijn 12 september - Mededeling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen; Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
Secretaris
Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
6.

2022_VB_00151 - Raad voor maatschappelijk welzijn 12 september - Mededeling

2022_VB_00151 - Raad voor maatschappelijk welzijn 12 september - Mededeling

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het vast bureau deelt volgende agendapunten mee aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, Sofie Vanoppen voor agendering op de eerstvolgende zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn (zie bijlage).

Klik hier om de dossiers te raadplegen.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Voorzitter Sofie Vanoppen roept de raad voor maatschappelijk welzijn bijeen op maandag 12 september 2022 om 20.00 uur, aansluitend aan de gemeenteraad, in de raadzaal van het gemeentehuis, met als agenda de punten zoals in bijlage meegedeeld.

7.

2022_VB_00152 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissingen algemeen directeur - Kennisneming

Goedgekeurd
7.

2022_VB_00152 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissingen algemeen directeur - Kennisneming

2022_VB_00152 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissingen algemeen directeur - Kennisneming