Terug
Gepubliceerd op 17/08/2022

Notulen  Vast Bureau

di 02/08/2022 - 13:30 schepenzaal

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Johny De Raeve, burgemeester; Frank Vandebeek, 4de schepen; Bart Telen

Secretaris

Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_VB_00137 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd
Johny De Raeve, burgemeester; Frank Vandebeek, 4de schepen; Bart Telen
Secretaris
Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
1.

2022_VB_00137 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2022_VB_00137 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn beschikken over de mogelijkheid om de goedgekeurde notulen via eBesluit te raadplegen.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 19 juli 2022 goedgekeurd.

3.

2022_VB_00139 - Attest voedselbedeling St.-Vincentius: nieuwe werkwijze o.b.v. FEAD-reglement - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd
Johny De Raeve, burgemeester; Frank Vandebeek, 4de schepen; Bart Telen
Secretaris
Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
3.

2022_VB_00139 - Attest voedselbedeling St.-Vincentius: nieuwe werkwijze o.b.v. FEAD-reglement - Goedkeuring

2022_VB_00139 - Attest voedselbedeling St.-Vincentius: nieuwe werkwijze o.b.v. FEAD-reglement - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De voedselbedeling in Zonhoven wordt georganiseerd door een 8-tal vrijwilligers van St.-Vincentius. De volledige werking van St.-Vincentius wordt gedragen door 35 vrijwilligers. Enkel met een attest van het OCMW komt men in aanmerking voor een voedselpakket. Het OCMW levert deze attesten af aan St.-Vincentius na een grondig sociaal- en financieel onderzoek, momenteel o.b.v. een normenberekening. Attesten worden steeds voor één jaar opgemaakt, zijnde van januari tot en met december. Gedurende het jaar kunnen er steeds attesten bijkomen. Jaarlijks vanaf oktober wordt er gestart met de herziening van deze attesten d.w.z. dat alle rechthebbenden opnieuw uitgenodigd worden voor een sociaal- en financieel onderzoek. 

Binnen de Sociale Dienst werd er één maatschappelijk werker (Plaisier Natasja) 20% vrijgesteld i.f.v. de samenwerking met St.-Vincentius. Zij is aanwezig op alle bedelingen en vormt zo de brug tussen St.-Vincentius en het OCMW. Per kwartaal (aanvankelijk maandelijks) vindt er een overleg plaats om de bedeling te evalueren. Natasja staat ook in voor de opmaak en herziening van alle attesten, hetgeen momenteel een uitgebreid en tijdrovend sociaal- en financieel onderzoek vergt.

Dankzij het Fond voor Europese Hulp aan de meest behoeftigen (FEAD - The Fund for European Aid to the Most Deprived) krijgt België via de Europese Unie middelen om bij te dragen tot voedselhulp en/of materiële hulp. De POD Maatschappelijke Integratie, voorziet met de steun van FEAD jaarlijks o.a. de voedselbanken van goederen om deze gratis te verdelen onder de meest behoeftigen. 

Om eenvormigheid op Europees Niveau te bereiken heeft de POD MI in het FEAD reglement (zie bijlage) omschreven wie 'de meest behoeftigen' zijn. Vanaf 2023 willen we daarom overschakelen naar deze reglementering die rekening houdt met de armoededrempel per huishoudtype en hiervoor strikt de richtlijnen van Eurostat volgt.

De armoedegrens wordt berekend op basis van het equivalent beschikbaar inkomen van alle leden van een huishouden: dit is het totale inkomen van een huishouden, na aftrek van belastingen en andere, dat beschikbaar is voor besteding of sparen, gedeeld door de equivalentieschaal. 

De equivalentieschaal kent een gewicht toe aan alle leden van het huishouden:

  • 1,0 voor de eerste volwassene;
  • 0,5 voor de tweede en elke volgende persoon van 14 jaar en ouder;
  • 0,3 voor elk kind onder de 14 jaar.

De equivalente grootte is de som van de gewichten van alle leden van het huishouden. Hiervoor werd intern een tool en een handleiding (zie bijlage) uitgewerkt om de berekening te vergemakkelijken. 

Meer informatie hierover vindt u via volgende link:

https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/armoede-en-levensomstandigheden/faq

We zijn ons ervan bewust dat deze werkwijze in eerste instantie eventueel voor een stijging van het aantal pakketten in Zonhoven kan zorgen. 

De cijfers van de voedselbedeling van 2022 (o.b.v. de normenberekening) zien er als volgt uit:

  • Januari: 195 personen - 74 pakketten
  • Februari: 229 personen - 86 pakketten
  • Maart: 234 personen - 87 pakketten
  • April: 241 personen - 89 pakketten
  • Mei: 274 personen - 100 pakketten
  • Juni: 281 personen - 100 pakketten
  • Juli: 297 personen - 107 pakketten 

De stijging in 2022 heeft, naast de toename van het aantal aanmeldingen binnen de Sociale Dienst, ook te maken met het loslaten van een streng beleid rond schorsing bij het niet tijdig verwittigen alsook het niet komen opdagen tijdens de bedeling.  

Elk gezinslid ontvangt tevens een aankoopkaart van de Colruyt t.w.v. € 5, waarmee enkel verse waren en hygiënische producten kunnen aangekocht worden. Tabak, dierenvoeding en alcoholische dranken zijn uitgesloten. Boodschappen zijn echter een stuk duurder geworden door de inflatie van voeding. Deze inflatie komt in juli 2022 uit op 8,44% tegenover 6,32% vorige maand. 

Zie ook: https://statbel.fgov.be/nl/themas/consumptieprijsindex/consumptieprijsindex.

Door deze evolutie willen we voorstellen, om net zoals tijdens corona, deze aankoopkaarten te verdubbelen en twee aankoopkaarten per gezinslid te voorzien vanaf 01/10/2022. 

Van januari t.e.m. juli werden er 1751 aankoopkaarten uitgedeeld, zijnde € 8755, hetgeen gemiddeld neerkomt op € 1250 per bedeling. Verdubbeling van de aankoopkaarten betekent dus een budget van ong. € 2500 per bedeling oftewel jaarlijks € 30 000.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau heeft kennis genomen van de hernieuwde werkwijze m.b.t. het afleveren van de jaarlijkse attesten voor de voedselbedeling van St.-Vincentius. Vanaf 2023 wordt een attest afgeleverd o.b.v. het jaarlijkse FEAD-reglement.

Artikel 2

Het vast bureau gaat akkoord met een verdubbeling van de aankoopkaarten tijdens de voedselbedeling. Vanaf 1/10/2022 ontvangt ieder gezinslid dat recht heeft op een voedselpakket twee aankoopkaarten van € 5.

4.

2022_VB_00141 - Delegatie handtekenbevoegdheid Fonds Ter Bestrijding Uithuiszetting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd
Johny De Raeve, burgemeester; Frank Vandebeek, 4de schepen; Bart Telen
Secretaris
Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
4.

2022_VB_00141 - Delegatie handtekenbevoegdheid Fonds Ter Bestrijding Uithuiszetting - Goedkeuring

2022_VB_00141 - Delegatie handtekenbevoegdheid Fonds Ter Bestrijding Uithuiszetting - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het vast bureau dd. 26/05/2020 (zie besluit in bijlage) ging akkoord om in bepaalde situaties een begeleidingsovereenkomst op te stellen tussen huurder, verhuurder en cliënt en deze in te dienen bij het portaal van het Fonds ter Bestrijding Uithuiszetting (FBU-toepassing). Deze FBU-toepassing maakt het voor OCMW’ s mogelijk om een aanvraag bij Wonen-Vlaanderen in te dienen in het kader van het Fonds ter Bestrijding van Uithuiszetting. Het maakt deel uit van een breder formulierenloket, waarbij de OCMW-medewerker dient in te loggen als vertegenwoordiger van het  OCMW.

Via deze FBU-toepassing is het mogelijk om de begeleidingsovereenkomst en het bewijs van stabiele woonsituatie door te geven aan Wonen Vlaanderen, om aldus subsidies van het Fonds ter Bestrijding van Uithuiszetting als OCMW te kunnen ontvangen.

Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt: 

Artikel 279, §6 DLB: De gemeenteraad bepaalt in het huishoudelijk reglement door wie en op welke wijze de andere stukken van de gemeente dan de stukken, vermeld in paragraaf 1 tot en met 5, worden ondertekend, en, als dat nodig wordt geacht, medeondertekend. Als de gemeenteraad die werkwijze niet vaststelt worden de stukken ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de algemeen directeur.
Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn", "de gemeente" wordt gelezen als "het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" en "burgemeester" wordt gelezen als "voorzitter van het vast bureau".

Het OCMW bepaalt wie de FBU-dossiers mag ondertekenen. Normaliter tekenen de algemeen directeur en de voorzitter van het vast bureau de begeleidingsovereenkomst, maar zij kunnen deze bevoegdheid delegeren aan één persoon om het proces te vergemakkelijken. 

De algemeen directeur dhr. Bart Telen en de voorzitter van het vast bureau dhr. Johny De Raeve delegeren daarom deze handtekenbevoegdheid aan het afdelingshoofd Sociaal Beleid, Anneleen De Smedt voor het ondertekenen van de FBU-dossiers.

Meer info: https://fbu.vlaanderen.be/handleiding/index.html

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau gaat akkoord met de delegatie van de handtekenbevoegdheid van de algemeen directeur dhr. Bart Telen en de voorzitter van het vast bureau dhr. Johny De Raeve naar Anneleen De Smedt, afdelingshoofd Sociaal Beleid i.f.v. het ondertekenen van de begeleidingsovereenkomsten in het gebruikersportaal van het Fond ter Bestrijding Uithuiszetting.

2.

2022_VB_00138 - Personeelsfeest 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd
Johny De Raeve, burgemeester; Frank Vandebeek, 4de schepen; Bart Telen
Secretaris
Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
2.

2022_VB_00138 - Personeelsfeest 2023 - Goedkeuring

2022_VB_00138 - Personeelsfeest 2023 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Omwille van de COVID-pandemie werd in 2021 het personeelsfeest niet georganiseerd en dit jaar op 6 mei.
In een overleg van het Feestcomité van 29 juni 2022 wordt voorgesteld om in 2023 het personeelsfeest op de 2de vrijdag van januari te organiseren zoals in de periode vóór COVID.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau geeft de goedkeuring aan het voorstel van het feestcomité voor de organisatie van:
- het personeelsfeest op vrijdag, 13 januari 2023 (evenementenhal)
- maar geeft de suggestie aan de werkgroep om ook de mogelijkheid voor de organisatie in de tent van het WB veldrijden op 6 januari 2023 te onderzoeken; indien dit niet haalbaar is dan vervalt de suggestie.