Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van de bestelbons goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 54.403,86.
Het perceel 3de afdeling, sectie F, nummer 642/02B is gelegen in woongebied met landelijk karakter conform het gewestplan Hasselt-Genk ggk. 03/04/1979.
Er gelden geen BPA-voorschriften op dit perceel.
Het perceel is niet gelegen in een verkaveling.
Een deel van perceel 642/02B volgens meting 1a35 (lot 1 volgens opmetingsplan van Guy Gilissen 22/06/2022) wordt gevoegd bij het perceel 3de afdeling sectie F nummer 642X4.
Een deel van perceel 642/02B volgens meting 1a26 (lot 2 volgens opmetingsplan van Guy Gilissen 22/06/2022) wordt gevoegd bij het perceel 3de afdeling sectie F nummer 642W3.
Het college van burgemeester en schepenen besluit om volgende informatie mee te delen:
Het perceel 3de afdeling, sectie F, nummer 642/02B is gelegen in woongebied met landelijk karakter conform het gewestplan Hasselt-Genk ggk. 03/04/1979.
Er gelden geen BPA-voorschriften op dit perceel.
Het perceel is niet gelegen in een verkaveling.
Een deel van perceel 642/02B volgens meting 1a35 (lot 1 volgens opmetingsplan van Guy Gilissen 22/06/2022) wordt gevoegd bij het perceel 3de afdeling sectie F nummer 642X4.
Een deel van perceel 642/02B volgens meting 1a26 (lot 2 volgens opmetingsplan van Guy Gilissen 22/06/2022) wordt gevoegd bij het perceel 3de afdeling sectie F nummer 642W3.
Schattingsverslag Guy Gillissen
De verkoop aan de gemeente Zonhoven van het deel van het perceel met toenmalige nrs. 112a2 en 112b2, destijds eigendom van mevr. Vanrusselt, gelegen in de Nieuwen Dijk, werd in 2000 opgestart maar is uiteindelijk niet doorgegaan. Er rustte nl. een hypotheekinschrijving op de eigendom van mevr. Vanrusselt, waardoor er niet overgaan kon worden tot de verkoop tot de handlichting van die inschrijving gedaan werd door mevrouw Vanrusselt.
Er bestond destijds wel alreeds een onderling akkoord (februari 2000 voor 280.800 BEF) en er was ook al een notaris aangesteld. De akte is dus echter nooit verleden waardoor deze grondoverdracht nooit heeft plaatsgevonden.
Na het overlijden van mevrouw Vanrusselt werd mr. Vanmuysen aangesteld om de onbeheerde nalatenschap te beheren en vereffenen. Deze stelde landmeter Ballet aan.
Landmeter Ballet ontdekte deze fout in de kadasterplannen (waarop het perceel foutief werd overgedragen naar het openbaar domein) en het gebrek aan akte die deze grondafstand staaft en vroeg om deze alsnog te regulariseren.
Het college van burgemeester en schepenen besloot gronden voorliggend aan de eigendom van wijlen mevrouw Vanrusselt aan te kopen, weergegeven als lot 1a en 1b (in totaal 1a56ca) op het plan d.d. 8 augustus 2022 opgemaakt door landmeter-expert Kristien Ballet, om toe te voegen bij het openbaar domein. Landmeter Guy Gillissen werd aangesteld de schattingsprijs te bepalen.
De schattingsprijs bedraagt 24.250,00 euro.
De curator, mr. Johan Vanmuysen, zal worden gevraagd of hij akkoord gaat met de verkoop van bovengenoemde gronden, aan de schattingsprijs. Na ontvangst van de akkoordverklaring zal het dossier ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schattingsverslag d.d. 26/09/2022 opgesteld door landmeter-expert Guy Gillissen.
Artikel 2
Aan de curator, mr. Johan Vanmuysen, zal worden gevraagd of hij akkoord gaat met de verkoop van de gronden weergegeven als lot 1a en 1b op het plan Ballet d.d. 08/08/2022 met een totale oppervlakte van 1a56ca, aan de schattingsprijs van € 24.250,00. Na ontvangst van de akkoordverklaring zal het dossier ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het bericht van curator mr. Vanmuysen, in de zaak van de onbeheerde nalatenschap van Jans, Houthalenseweg 118 te Zonhoven.
In zitting van 15.02.2022 heeft het college ingestemd om de kosten van een bodemonderzoek te dragen en de opdracht aan adviesbureau Rimeco toe te wijzen. De draftversie van dit onderzoek heeft de curator ontvangen van Rimeco. Op het perceel werd een bodemverontreiniging met PAK, minerale olie, zware metalen en asbest aangetroffen. Wat betreft de verontreiniging met minerale olie en PAK, dient er volgens het rapport geen sanering te gebeuren. Gelet op de zeer ernstige verontreiniging met asbest, wordt er hiervoor wel een saneringsprioriteit 1 toegekend. Indien het rapport bij OVAM wordt ingediend, zal er aldus hoe dan ook een saneringsplicht voor het perceel zijn. Rimeco deelde de curator telefonisch mee dat de geschatte saneringskost (voor een afgraving van ongeveer 40 cm) tussen €100.000 en €175.000 zal liggen, met het uitdrukkelijk voorbehoud dat er mogelijks nog dieper zal moeten afgegraven worden en de kosten aldus verder kunnen oplopen. Gelet op de toekomstige overdracht van het perceel in het kader van de curatele alsook het beperkt actief in de nalatenschap, dient de saneringsplicht idealiter aan de eventuele koper te worden overgedragen.
De curator vraagt om na te gaan onder welke voorwaarden dergelijke overdracht van de saneringsplicht kan plaatsvinden en welke stappen het bestuur ziet: heeft de gemeente zelf interesse in de aankoop van het perceel, dan wel de sanering van het perceel voorafgaandelijk aan een eventuele overdracht van het perceel ten laste neemt. De curator had ook reeds contact met de firma Santerra, een bedrijf dat verontreinigde gronden aankoopt inclusief de saneringsplicht. Indien er geen mogelijkheid bestaat om het perceel zelf te saneren, dan wel de saneringsplicht aan een geïnteresseerde koper over te dragen, stel de curator voor om het perceel aan Santerra over te dragen indien alle voorwaarden daartoe kunnen vervuld worden.
Advies dienst:
Gezien het dossier reeds decennialang aansleept en de kosten die het bestuur reeds heeft gedragen, adviseert de dienst om het perceel niet zelf aan te kopen, maar over te dragen aan een geïnteresseerde koper. Als de overdrager (=curator) saneringsplichtig is, kan de overdracht pas doorgaan:
Aangezien in dit stadium de saneringskosten nog onvoldoende gekend zijn en bij toepassing van een versnelde overdracht mogelijks sprake zou kunnen zijn van een worstcase inschatting van de saneringskosten teneinde een goedkeuring van OVAM te kunnen bekomen, adviseert de dienst milieu de opmaak van een bodemsaneringsproject. De studiekosten van de opmaak van een bodemsaneringsproject zullen hoogstwaarschijnlijk opnieuw gedragen moeten worden door ons bestuur (ruwe schatting 5.000 euro?).
De dienst milieu adviseert om het oriënterend en beschrijvend bodemonderzoek in te dienen bij de OVAM ter goedkeuring en door de curator een prijsvraag te laten doen voor de opmaak van een bodemsaneringsproject. Na de conformiteit van het bodemsaneringsproject door de OVAM, kan het perceel te koop worden gesteld door de curator, met als voorwaarde dat een koper het perceel inclusief de saneringsverplichting dient aan te kopen. De kost voor opmaak van het bodemsaneringsproject zal gerecupereerd worden via de aangestelde curator uit de opbrengst van de verkoop van het onroerend goed.
De aankoop van dit perceel door de gemeente, in welke staat dan ook, wordt hoe dan ook niet aangeraden, de verwerving van dit perceel heeft geen meerwaarde voor de gemeente Zonhoven.
De gemeente Zonhoven heeft het initiatief genomen om een curator aan te laten stellen door de rechtbank, met het oog op de onverdeelde nalatenschap te vereffenen waarbij, en vooral, dat het perceel ook zuiver gemaakt zou worden. Om die reden heeft de rechtbank beslist dat de gemeente het eventueel negatief saldo op het einde van de rit dient te dragen.
Vooralsnog heeft de gemeente ongeveer 30.000,00 € aan kosten voorgeschoten, waarbij het steeds de bedoeling was - en nog steeds is - dat deze gelden gerecupereerd kunnen worden na verkoop van de grond. Hier is het ereloon van de curator nog niet inbegrepen, dewelke ondertussen ook aan het oplopen is.
Gelet op het feit dat de eerste inschatting is dat de saneringskost tussen de € 100.000,00 en € 175.000,00 zou liggen en gelet op het feit dat de gemeente ook deze hoge kost in principe dient voor te schieten indien de wens is deze uit te voeren, is het niet ondenkbaar dat het totaal voorschot dewelke de gemeente moet voorzien, de potentiële verkoopprijs op die manier aan het overtreffen is. Het perceel is ongeveer 15a groot maar voor ongeveer de helft gelegen in landbouwgebied, de verkoopprijs zou, grofweg, tussen de € 150.000,00 en € 220.000,00 bedragen.
Om bovenstaande redenen wordt vanuit contractmanagement aangeraden om de curator de opdracht te geven om het perceel zo snel mogelijk te laten verkopen, idealiter zonder dat deze nog eender welke bijkomende kosten maakt. Dit met het oog om de kosten niet verder te laten oplopen, aangezien duidelijk begint te worden dat de totale kosten hoger uitvallen dan de waarde van de grond zelf.
Het college van burgemeester en schepenen wenst in te gaan op voorstel van curator om de grond te verkopen aan Santerra.
STEDENBOUWKUNDIG EN MILIEUTECHNISCH advies - verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar
De aanvraag betreft het bouwen van een carport, het plaatsen van bijkomende verharding en het versmallen van de inrit ter hoogte van de rooilijn.
De aanvraag werd op 29/06/2022 ontvangen.
Op 28/07/2022 werd aanvullende informatie opgevraagd.
Op 28/07/2022 werd de gevraagde aanvullende informatie aangeleverd.
Op 18/08/2022 werd de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard.
De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Er werd geen openbaar onderzoek gehouden.
HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
Stedenbouwkundig
Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.
Uit het aanvraagdossier blijkt dat op het perceel van de aanvraag handelingen werden verricht, waarvoor geen vergunning verleend werd. Het betreft:
Deze wederrechtelijk uitgevoerde handelingen werden deels opgenomen in de huidige aanvraag als te regulariseren en deels als te herstellen.
Milieu
Volgende milieuvergunning werd afgeleverd op volgende perceel:
Het perceel is niet opgenomen in het Grondeninformatieregister.
OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.
ADVIEZEN
Geen adviezen vereist.
MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
STEDENBOUWKUNDIG ADVIES
TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN
OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Gewestplan
De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, gelegen in woonuitbreidingsgebied.
De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel de overheid geen besluit tot vaststelling van de uitgaven voor de voorziening heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.
De woonuitbreidingsgebieden zijn bij uitstek die zones waar aan een woningbeleid kan worden gedaan; Voor het aansnijden van de woonuitbreidingsgebieden is het nodig te kunnen beschikken over bijkomende gegevens, zoals bepaald in het KB van 6 januari 1980.
Bij de ontwikkeling van woonuitbreidingsgebieden dient een woonbehoeftestudie te worden voorgelegd ter verantwoording van de te creëren bijkomende woongelegenheden.
De gemeente Zonhoven beschikt reeds over een woonbehoeftestudie. Deze woonbehoeftestudie maakt vanuit de behoefte aan woningen duidelijk dat het gebied niet/wel aangesneden dient te worden.
Verkaveling
Het goed is gekend als lot 30 binnen de omschrijving van een behoorlijk vergunde verkaveling, waarvan de vergunning is afgeleverd op 11/04/1994 door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap – Departement Leefmilieu en Infrastructuur en gekend is onder nummer 7204.V.276/3 . De verkavelingsvergunning is voor dit perceel niet vervallen.
De kavel kreeg als bestemming eengezinswoning.
De aanvraag voldoet principieel niet aan de geldende bestemmingsvoorschriften, maar wel aan de verkavelingsvoorschriften.
Stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater
De aanvraag valt onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 en latere wijzigingen, houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De verordening is niet van toepassing voor wat betreft de aanleg van de voorziene verhardingen omdat het hemelwater dat op de verharding valt niet wordt opgevangen en afgevoerd, maar op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem kan infiltreren.
De aanvraag voldoet aan deze stedenbouwkundige verordening.
Watertoets
Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013,verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone voor overstromingen, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel wordt door de toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Voor het betrokken project werd de watertoets uitgevoerd volgens de richtlijnen van het uitvoeringsbesluit van 20 juli 2006. Dit Watertoetsbesluit werd gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2011. Dit besluit is in werking getreden op 1 maart 2012.
Daaruit volgt dat een positieve uitspraak mogelijk is indien de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater wordt nageleefd. Zoals hoger aangehaald voldoet het voorliggende ontwerp aan deze verordening. Het ontwerp is verenigbaar met de doelstellingen van artikel 5 van het decreet integraal waterbeleid.
De aanvraag doorstaat de watertoets.
Archeologienota
Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de perceeloppervlakte kleiner is dan 3 000m².
Indien men niet verplicht is tot het opstellen van een archeologienota en tijdens de uitvoering komen er toch archeologische sporen of vondsten aan het licht, dan dient de bouwheer dit te melden binnen de 3 dagen aan het agentschap Onroerend Erfgoed (www.onroerenderfgoed.be).
Overige regelgeving
Grondverzet
Uit het ingediende dossier blijkt niet dat een grondverzet (met aanvoer/ afvoer) van meer dan 250m³ zal plaatsvinden. De regelgeving omtrent grondverzet is niet van toepassing.
Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening
OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG
De aanvraag omvat het plaatsen van een aangebouwde open carport in de rechter zijtuin tot tegen de rechter perceelsgrens met een horizontale dakoppervlakte van 30,15 m². De overdekte autostalling is 1,1 meter terugliggend ingeplant ten opzichte van de voorgevel, heeft een breedte van 3,35 meter en een lengte van 9 meter. Ze heeft een lessenaarsdak en is aan 3 zijden open. De carport is geconstrueerd uit antraciet grijs aluminium met een mat wit dak uit polycarbonaat. De toegang naar de carport wordt, meer dan noodzakelijk, verhard met grasdallen en heeft een oppervlakte van 21,6 m².
Daarnaast wordt er een regularisatie aangevraagd van de bestaande verharding aan de voorkant van de woning met een oppervlakte van ongeveer 7,3 m².
De bestaande verharding in de linker zijtuin, de vernieuwing en uitbreiding van de verharding in de achtertuin en de gedeeltelijke beperkte vernieuwing van de verharding in de rechterzijtuin met een gezamenlijke oppervlakte van ongeveer 27,9 m² vallen onder het vrijstellingsbesluit.
De bestaande breedte van de inrit ter hoogte van de rooilijn wordt naar zijn vergunde toestand van 3 meter teruggebracht.
BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING
De aanvraag is gelegen in een gebied dat geordend wordt door een verkavelingsvergunning waarvan niet afgeweken wordt. Dit plan of die vergunning bevat voorschriften die de aandachtspunten, vermeld in art. 4.3.1 §2 1° van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening, behandelen en regelen. Deze voorschriften worden geacht de criteria van de goede ruimtelijke ordening weer te geven.
De aanvraag integreert zich hierin volledig qua architectuur, materiaalgebruik en volume.
De aanvraag voldoet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving.
Bodemreliëf
Er is bij de aanvraag geen gewag gemaakt van een wijziging van het bodemreliëf. Een wijziging van het terreinniveau is bijgevolg niet toegelaten.
Alle overtollige grond die vrijkomt bij het graven van de funderingen, dient verwijderd te worden via een erkende grondwerker of naar een erkende grondreinigingsplaats.
BESPREKING ADVIEZEN
Er werden geen adviezen opgevraagd.
Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de schaal en het uiterlijk van de voorgenomen werken op voldoende wijze ruimtelijk inpassen in de onmiddellijke en ruime omgeving. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
MILIEUTECHNISCH ADVIES
Niet van toepassing.
GECOÖRDINEERD EINDADVIES
Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving.
Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier gunstig voor het bouwen van een carport, het plaatsen van bijkomende verharding en het versmallen van de inrit ter hoogte van de rooilijn zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.
Riolering:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar van 21/09/2022 tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
De omgevingsvergunning omvat het bouwen van een carport, het plaatsen bijkomende verharding en het versmallen van de inrit ter hoogte van de rooilijn zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan deze omgevingsaanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.
De omgevingsvergunning wordt aldus afgegeven onder volgende voorwaarden:
Riolering:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Beslissing van de Bestendige deputatie van 21 september 2022:
Artikel 1
§1. Aan mevrouw Nele Claessens, Beverzakstraat 105 te 3520 Zonhoven wordt, onder de
voorwaarden bepaald in dit besluit, de omgevingsvergunning verleend voor het verbouwen en uitbreiden van een
eengezinswoning, slopen van een bijgebouw en bouwen van een nieuw bijgebouw en herinrichting van het terrein
(projectversie V3), met als voorwerp:
- de volgende stedenbouwkundige handelingen:
o UITBREIDEN VAN EEN WONING MET HANDELSRUIMTE: Verbouwen en/of uitbreiden
zonder functiewijziging en zonder wijziging van aantal woongelegenheden, in functie
van wonen en commerciële functies.
o BOUWEN VAN EEN CARPORT: Nieuwbouw van bijgebouwen en niet overdekte lage
constructie, op en rond een gebouw, in functie van bijgebouw.
met betrekking tot een terrein gelegen te Zonhoven ter plaatse Beverzakstraat 105, kadastraal gekend:
Afdeling 3, Sectie E, perceelnr. 742F
§2. De plannen voor projectversie V3 zoals opgeladen in het loket en volgens bijgevoegde plannenlijst maken er een integraal deel van uit.
Artikel 2 De in artikel 1 bedoelde vergunning wordt verleend voor de gewijzigde projectinhoud V3 voor onbepaalde duur.
Artikel 3
De in artikel 1 bedoelde vergunning wordt verleend:
§1. Voor wat betreft de stedenbouwkundige handelingen:
- onder volgende voorwaarden:
o het bestaand bijgebouw in de achtertuin dient gesloopt te worden,
o de tuin dient aangelegd te worden in het eerstvolgende plantseizoen conform het aangepast
inplantingsplan - gewijzigde projectinhoud V3.
Artikel 3
De beslissing wordt ter beschikking gesteld van:
1) de beroeper, met name mevrouw Nele Claessens, Beverzakstraat 105 te 3520 Zonhoven, aanvrager
2) het college van burgemeester en schepenen van Zonhoven, Kerkplein 1 te 3520 Zonhoven
Artikel 4
De beslissing wordt, overeenkomstig de artikelen 56 t.e.m. 63 van het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014 (OVB), bekendgemaakt door:
1° in voorkomend geval, de aanplakking van een affiche op de plaats waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 59;
2° de publicatie op de website van de gemeente waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 60;
3° in voorkomend geval, de publicatie in een dag- of weekblad, conform artikel 61;
4° in voorkomend geval, de individuele kennisgeving, conform artikel 62;
5° de analoge of digitale terinzagelegging van de beslissing in het gemeentehuis van de gemeente waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 63.
Artikel 5
Tegen deze beslissing is geen georganiseerd administratief beroep mogelijk.
Er kan enkel nog een beroep ingesteld worden bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, Ellips-gebouw, Koning Albert ll-laan 35 bus 81 in 1030 Brussel.
Het beroep kan worden ingesteld door:
1° de vergunningsaanvrager, de vergunningshouder, de exploitant of de persoon die de melding heeft verricht;
2° het betrokken publiek;
3° de leidend ambtenaar van de adviesinstanties, vermeld in artikel 24 of in artikel 42 (van het OVD) of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde, als die instantie tijdig advies heeft verstrekt of als aan hem ten onrechte niet om advies werd verzocht;
4° het college van burgemeester en schepenen als het tijdig advies heeft verstrekt of als het ten onrechte niet om advies werd verzocht;
5° (...)
6° de leidend ambtenaar van het departement Omgeving, of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde;
7° de leidend ambtenaar van het agentschap Innoveren & Ondernemen of bij zijn afwezigheid, zijn gemachtigde, als het project vergunningsplichtige kleinhandelsactiviteiten omvat;
8° de leidend ambtenaar van het agentschap, bevoegd voor natuur en bos, of, bij zijn afwezigheid, zijn gemachtigde als het project vergunningsplichtige wijzigingen van de vegetatie omvat.
De persoon aan wie kan worden verweten dat hij een voor hem nadelige vergunningsbeslissing niet heeft bestreden door middel van het daartoe openstaande georganiseerd administratief beroep bij de bevoegde overheid, vermeld in artikel 52 (van het OVD) wordt geacht te hebben verzaakt aan zijn recht om zich tot de Raad voor Vergunningsbetwistingen te wenden.
Het beroep moet met een verzoekschrift tot vernietiging, al of niet gepaard gaande met een vordering tot schorsing op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending worden ingesteld binnen een vervaltermijn van 45 dagen, die ingaat:
1° de dag na de datum van de betekening voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing in de overige gevallen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de beslissing van de Bestendige deputatie van 21 september 2022.
Het college van burgemeester en schepenen besluit over te gaan tot de bekendmaking van deze beslissing overeenkomstig de artikelen 56 t.e.m 63 van het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014.
STEDENBOUWKUNDIG EN MILIEUTECHNISCH advies - verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar
De aanvraag betreft het bouwen van een eengezinswoning.
De aanvraag werd op 10/06/2022 ontvangen.
Op 08/07/2022 werd aanvullende informatie opgevraagd.
Op 12/07/2022 werd de gevraagde aanvullende informatie aangeleverd.
Op 05/08/2022 werd de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard.
De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Er werd geen openbaar onderzoek gehouden.
HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
Stedenbouwkundig
Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.
Milieu
Het perceel is niet opgenomen in het Grondeninformatieregister.
OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.
Overeenkomstig artikel 83 van het Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het omgevingsvergunningsdecreet, werden de betrokken aanpalende eigenaars aangeschreven per beveiligde zending met het verzoek hun standpunt kenbaar te maken binnen de 30 dagen.
Er werden geen bezwaren ingediend.
ADVIEZEN
Geen adviezen vereist.
MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
STEDENBOUWKUNDIG ADVIES
TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN
OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Gewestplan
De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, gelegen in woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van een goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving (artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen en latere wijzigingen).
Gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Afbakening regionaal stedelijk gebied Hasselt - Genk” dat op 20 juni 2014 definitief werd vastgesteld door de Vlaamse Regering. Er is geen bestemmingswijziging ten opzichte van het gewestplan voorzien voor dit perceel.
Verkaveling
Het goed is gekend als lot 4 binnen de omschrijving van een behoorlijk vergunde verkaveling, waarvan de vergunning is afgeleverd op 22/12/2015 door de deputatie en gekend is onder nummer 1192.E.874.2. De verkavelingsvergunning is voor dit perceel (niet) vervallen.
De kavel kreeg als bestemming eengezinswoning met inbegrip van zorgwoning in de vorm van een bescheiden woonaanbod:
De aanvraag voldoet principieel aan de geldende bestemmingsvoorschriften en de verkavelingsvoorschriften.
Stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater
De aanvraag valt onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 en latere wijzigingen, houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De plannen geven aan dat voor de nieuw opgerichte woning met een horizontale dakoppervlakte van 110,36m² een hemelwaterput wordt voorzien met een inhoud van 5 000 liter en recuperatie van het hemelwater voor het sanitair gebruik en een buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening waarvan de oppervlakte en het volume voldoen aan de verordening.
De verordening is niet van toepassing voor wat betreft de aanleg van de voorziene verhardingen omdat het hemelwater dat op de verharding valt niet wordt opgevangen en afgevoerd, maar op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem kan infiltreren.
De aanvraag voldoet aan deze stedenbouwkundige verordening.
Riolering
Het perceel is op het zoneringplan voor riolering, goedgekeurd bij Ministerieel besluit de dato 19 september 2008, gelegen in “centrale gebied”. Een individuele voorbehandelinginstallatie (septische put) moet niet aangelegd worden.
Standaardbepalingen rioleringsbeheerder Fluvius omgevingsvergunningen
Algemene bepalingen betreffende riolering en waterafvoer:
We raden aan om:
Keuring privéwaterafvoer
Door het in voege treden van het Algemeen Waterverkoopreglement is de keuring van privéwaterafvoer verplicht vanaf 1 juli 2011. Elke rioleringsaansluiting op het openbaar saneringsnet dient een keuring van de privéwaterafvoer te ondergaan conform artikel 12, §1 van het Algemeen Waterverkoopreglement en dit bij de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer. Enkel de door Fluvius erkende keurders komen hiervoor in aanmerking (een lijst kan u terugvinden op de website van Fluvius: www.fluvius.be).
Watertoets
Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013,verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone voor overstromingen, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel wordt door de toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Voor het betrokken project werd de watertoets uitgevoerd volgens de richtlijnen van het uitvoeringsbesluit van 20 juli 2006. Dit Watertoetsbesluit werd gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2011. Dit besluit is in werking getreden op 1 maart 2012.
Daaruit volgt dat een positieve uitspraak mogelijk is indien de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater wordt nageleefd. Zoals hoger aangehaald voldoet het voorliggende ontwerp aan deze verordening. Het ontwerp is verenigbaar met de doelstellingen van artikel 5 van het decreet integraal waterbeleid.
De aanvraag doorstaat de watertoets.
Decretale beoordelingselementen
Art. 4.3.5. Uitgeruste weg
§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie “wonen”, “verblijfsrecreatie”, “dagrecreatie”, met inbegrip van sport, “detailhandel”, “dancing”, “restaurant en café”, “kantoorfunctie”, “dienstverlening”, “vrije beroepen”, “industrie”, “bedrijvigheid”, “gemeenschapsvoorzieningen” of “openbare nutsvoorzieningen”, kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.
Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
De aanvraag is gelegen langsheen het veltershof, een voldoende uitgeruste gemeenteweg.
De aanvraag voldoet aan deze bepaling.
Archeologienota
Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de perceeloppervlakte kleiner is dan 3 000m².
Indien men niet verplicht is tot het opstellen van een archeologienota en tijdens de uitvoering komen er toch archeologische sporen of vondsten aan het licht, dan dient de bouwheer dit te melden binnen de 3 dagen aan het agentschap Onroerend Erfgoed (www.onroerenderfgoed.be).
Overige regelgeving
Decreet rookmelders
Het decreet van 10 maart 2017, houdende wijziging van het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, wat het verbeteren van de brandveiligheid door het algemeen invoeren van optische rookmelders voor woningen betreft, bepaalt dat alle woningen in Vlaanderen moeten uitgerust worden met correct geïnstalleerde rookmelders of dienen te beschikken over een branddetectiesysteem.
De voorliggende aanvraag voldoet hieraan: er worden rookmelders geplaatst in de garage, de nachthal.
Opmerking: de plaatsing van rookmelders in ruimtes waar dampen en rookgassen gebruikelijk kunnen voorkomen (garages, keukens, badkamers en ook wasplaats) kan aanleiding geven tot valse meldingen. Hier is het meer aangewezen een hittemelder te plaatsen.
Het is aangewezen om rookmelders te plaatsen in elke ruimte waar u doorheen moet op weg naar buiten (zoals inkomhal, doorgang, nachthal, traphal…).
Energiedecreet
De aanvraag dient te voldoen aan het energiedecreet van 8 mei 2009 en het energiebesluit van 19 november 2010 en hun latere aanvullingen en wijzigingen.
Grondverzet
Uit het ingediende dossier blijkt niet dat een grondverzet (met aanvoer/ afvoer) van meer dan 250m³ zal plaatsvinden. De regelgeving omtrent grondverzet is niet van toepassing.
Erfdienstbaarheden / gemene muren
Vergunningen hebben een zakelijk karakter. Zij worden verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten.
Het is niet de taak van de administratieve overheid zich uit te spreken over het bestaan, de interpretatie en de omvang van subjectieve rechten, zoals bijvoorbeeld het bestaan van een erfdienstbaarheid / het overnemen van een gemene muur.
De overeenstemming van de aanvraag met een goede ruimtelijke ordening wordt echter beoordeeld met inachtneming van beginselen als hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4 van de VCRO.
De aanvrager wordt erop gewezen dat omtrent de gemene muren/ de mandeligheid van muren / bestaande erfdienstbaarheden / erfscheidingen … geen afbreuk wordt gedaan aan de burgerlijke rechten van de betrokken aanpalende eigenaars door het afleveren van een omgevingsvergunning.
Dat het aangewezen is hieromtrent een (schriftelijke) overeenkomst/ akkoordverklaring te bekomen alvorens aan te vatten met de werken.
Lichten en zichten
De aanvraag werd getoetst aan het burgerlijk wetboek dat bepalingen bevat inzake zichten en lichten op een naburig erf.
De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving.
Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening
OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG
De aanvraag betreft het bouwen van een halfopen eengezinswoning.
De woning wordt ingeplant op 3m van de rooilijn en op 3m van de rechter perceelgrens. De maximale bouwbreedte van de woning bedraagt 8m en de maximale bouwdiepte bedraagt 14m voor het gelijkvloers. De maximale bouwdiepte op het verdiepingsniveau werd beperkt tot 8,50m. De halfopen eengezinswoning voorziet in 2 bouwlagen en wordt afgewerkt met een plat dak waarvan de dakrandhoogte 5,90m bedraagt ten opzichte van het maaiveld. De uitvoering van de woning zal gebeuren in een donkerbruin/grijze genuanceerde parement gevelsteen en houten gevelbekleding.
In de woning werd conform de verkavelingsvoorschriften een garage voorzien, ook voldoet de woning aan het bescheiden woonaanbod die op het perceel rust. Het totale volume van de woning bedraagt 532,32m³ en de perceeloppervlakte bedraagt 320,36m². Een woonaanbod is bescheiden als het aan een of meer van volgende voorwaarden voldoet:
Het volstaat voor alle duidelijkheid dat één van de voorwaarden is vervuld. De aanvraag voldoet aan zowel punt 1 als punt 2 waardoor deze zeker als bescheiden woonaanbod kan beschouwd worden.
Voor de garage wordt een beperkte inrit aangelegd in waterdoorlatende klinkers. De oppervlakte van de oprit bedraagt 9m². Er wordt ook nog een pad naar de voordeur aangelegd in dezelfde waterdoorlatende klinkers samen met een klein terras. Deze hebben samen een oppervlakte van 12,85m². Achteraan de woning wordt een terras aangelegd met een oppervlakte van 23m² in waterdoorlatende klinkers. De overige zones op het terrein worden groen aangeplant met inheems groen of gras. Er wordt ook nog een draadafsluiting voorzien met een hoogte van 2m aan de achterste en zijdelingse perceelgrenzen.
BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING
De aanvraag is gelegen in een gebied dat geordend wordt door een verkavelingsvergunning waarvan niet afgeweken wordt. Dit plan of die vergunning bevat voorschriften die de aandachtspunten, vermeld in art. 4.3.1 §2 1° van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening, behandelen en regelen. Deze voorschriften worden geacht de criteria van de goede ruimtelijke ordening weer te geven.
De bovenstaande aanvraag is ruimtelijk aanvaardbaar en voldoet aan de geldende verkavelingsvoorschriften. Er wordt voldoende groen aangeplant op het perceel waardoor de verhoudingen op het terrein tussen het groen en de verharding met de bebouwing gebalanceerd zijn. Ook voldoet bovenstaande aanvraag aan het bescheiden woonaanbod dat geldt voor dit lot. Verder zorgt het bouwen van bovenstaande halfopen eengezinswoning niet voor extra hinder naar de omliggende omgeving.
Als bemerking wordt meegegeven dat er voor het houten schrijnwerk/de houten gevelbekleding bij voorkeur geopteerd wordt voor een lokale (Europese) houtsoort uit duurzaam beheerde bossen (aangetoond met label). Tropische houtsoorten worden best vermeden aangezien deze op vlak van ecologie zeer slecht scoren.
De aanvraag voldoet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving.
BESPREKING ADVIEZEN
Er werden geen adviezen opgevraagd.
Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de schaal en het uiterlijk van de voorgenomen werken op voldoende wijze ruimtelijk inpassen in de onmiddellijke en ruime omgeving. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Als bemerking wordt meegegeven dat er voor het houten schrijnwerk/ … bij voorkeur geopteerd wordt voor een lokale (Europese) houtsoort uit duurzaam beheerde bossen (aangetoond met label). Tropische houtsoorten worden best vermeden aangezien deze op vlak van ecologie zeer slecht scoren.
MILIEUTECHNISCH ADVIES
Niet van toepassing.
GECOÖRDINEERD EINDADVIES
Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving.
De aanvraag is vatbaar voor een omgevingsvergunning mits het opleggen van voorwaarden.
Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier voorwaardelijk gunstig voor het bouwen van een halfopen eengezinswoning, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden:
Riolering:
Als bemerking wordt meegegeven dat er voor het houten schrijnwerk bij voorkeur geopteerd wordt voor een lokale (Europese) houtsoort uit duurzaam beheerde bossen (aangetoond met label). Tropische houtsoorten worden best vermeden aangezien deze op vlak van ecologie zeer slecht scoren.
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
De omgevingsvergunning omvat het bouwen van een halfopen eengezinswoning, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan deze omgevingsaanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.
De omgevingsvergunning wordt aldus afgegeven onder volgende voorwaarden:
Riolering:
Als bemerking wordt meegegeven dat er voor het houten schrijnwerk bij voorkeur geopteerd wordt voor een lokale (Europese) houtsoort uit duurzaam beheerde bossen (aangetoond met label). Tropische houtsoorten worden best vermeden aangezien deze op vlak van ecologie zeer slecht scoren.
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Subsidiereglement straat-, wijk- en buurtfeesten dd. 24 februari 2014.
Subsisie Straatfeesten 2022
Evaluatie 2022/Buitenhof
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 341,50 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Dijkbeemdenweg
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 270,24 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Donkturvers
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 520,50 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Drie Koningen - Karekietstraat
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 250,40 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Eikenen-Kolveren
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 497,60 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Elstra
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 301,46 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Holsteenweg
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 341,50 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Kremerstraat
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 147,14 euro .
Het college beslist om een subsidie van 147,14 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Kretenveldweg
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 500 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Lazarijstraat
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 520,51 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Platwijers
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 1210 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Putsmolen
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 255 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Raafstraat
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 228,62 euro .
Het college beslist om een subsidie van 228,62 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Schopdriesweg
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 341,50 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Vogelsanck
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 228,13 euro .
Het college beslist om een subsidie van 228,13 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Buitenhof
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 341,50 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Dijkbeemdenweg
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 270,24 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Donkturvers
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 520,50 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Drie Koningen - Karekietstraat
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 250,40 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Eikenen-Kolveren
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 497,60 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Elstra
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 301,46 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Holsteenweg
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 341,50 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Kremerstraat
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 147,14 euro .
Het college beslist om een subsidie van 147,14 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Kretenveldweg
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 500 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Lazarijstraat
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 520,51 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Platwijers
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 1210 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Putsmolen
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 255 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Raafstraat
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 228,62 euro .
Het college beslist om een subsidie van 228,62 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Schopdriesweg
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 341,50 euro .
Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.
Evaluatie 2022/Vogelsanck
Evaluatie is tijdig en volledig
Gemaakte en goedgekeurde kosten van 228,13 euro .
Het college beslist om een subsidie van 228,13 euro te betalen.
De verkoop van 4 en 11 december kan worden toegestaan in het kader van verkoop menslievend doel op voorwaarde dat er binnen de 30 kalenderdagen een bewijs wordt dat de opbrengst overgemaakt werd aan het opgegeven doel.
Het college van burgemeester en schepenen besluit goedkeuring te verlenen aan 'de Zonnekes', Brigitte Coun, Grote Hellekensstraat 39 te Zonhoven om zelfgemaakte gadgets te verkopen tijdens de markten van 4 en 11 december 2022 op voorwaarde dat er binnen de 30 kalenderdagen een bewijs geleverd wordt dat de opbrengst daadwerkelijk overgemaakt werd aan het opgegeven doel.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Aanstelling interieurontwerper - herinrichting gemeentehuis Zonhoven naar publiekshuis Zonhoven”, opgesteld door Petra Kiepkowski, diensthoofd patrimonium en Anne Pirotte, deskundige contractmanagement.
Het besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht "Aanstelling interieurontwerper - herinrichting gemeentehuis Zonhoven naar publiekshuis Zonhoven".
In het kader van de opdracht “Aanstelling interieurontwerper - herinrichting gemeentehuis Zonhoven naar publiekshuis Zonhoven” werd een bestek met nr. 2022-060 opgesteld door Petra Kiepkowski, diensthoofd patrimonium en Anne Pirotte, deskundige contractmanagement.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 53.719,00 excl. btw of € 65.000,00 incl. 21 % btw.
De gemeenteraad verleende in zitting van 3 oktober 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden op 5 oktober 2022.
De vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor de opdracht “Aanstelling interieurontwerper - herinrichting gemeentehuis Zonhoven naar publiekshuis Zonhoven” wordt opgestart.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 9 november 2022 om 14.00 uur.
Er is in 2022 bij AC 1282 (MJP 412) een budget van € 15.820. voorzien. Bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan dient aldus een bedrag van € 50.000 bij voorzien te worden.
De opdrachtdocumenten.
Het besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze.
In het kader van de opdracht “Zonhoven: Vergroening Dorpshart en openlegging Roosterbeek” werd een bijzonder bestek met nr. 18180013 opgesteld door de ontwerpers, de heren Jan Vanderstraeten, Tommy Liesenborgs en Michiel Theunissen van Sweco Belgium nv, Herkenrodesingel 8B bus 3.01 te 3500 Hasselt.
Deze opdracht is een gezamenlijke opdracht tussen de volgende entiteiten:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 3.858.089,65 excl. btw of € 4.668.288,48 incl. btw. Het gedeelte dat voor rekening van de gemeente Zonhoven is bedraagt € 1.595.445,10 excl. btw of € 1.930.488,57.
De gemeenteraad verleende in zitting van 3 oktober 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.
Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden op 5 oktober 2022.
De openbare procedure voor de opdracht "Vergroening Dorpshart en openlegging Roosterbeek" te Zonhoven wordt opgestart.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 10 november 2022 om 10.00 uur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 (MJP000422).
Referentie Eurofiber: 362793.001 + 362793.005
Referentie CAS-VOS: CV_EF_2022/332 + CV_EF_2022/336
Gipod: WO: 13377705 SA: 13377708
Contactpersoon: Dhr. Marijn Lenaerts
Het college verleent toelating aan Eurofiber voor uitvoering van telecommunicatiewerken in hogervermelde straten.
De werken worden toegestaan onder volgende voorwaarden:
Advies van de dienst:
Deze uitbreiding is rendabel. Er zijn voor ons bestuur geen kosten. Er is geen bezwaar tegen het ontworpen tracé van deze leidingen.
Het college van burgemeester en schepenen verleent toelating aan Eurofiber voor de uitvoering van telecommunicatiewerken te Zonhoven onder hoger vermelde voorwaarden.