Terug
Gepubliceerd op 12/10/2022

Notulen  College van burgemeester en schepenen

di 04/10/2022 - 13:30 schepenzaal

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_CBS_01018 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2022_CBS_01018 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2022_CBS_01018 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring
2.

2022_CBS_01019 - Project fietslease: goedkeuring van de fietspolicy - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2022_CBS_01019 - Project fietslease: goedkeuring van de fietspolicy - Goedkeuring

2022_CBS_01019 - Project fietslease: goedkeuring van de fietspolicy - Goedkeuring
3.

2022_CBS_01020 - Afvoering van ambtswege - Goedkeuring

Goedgekeurd
3.

2022_CBS_01020 - Afvoering van ambtswege - Goedkeuring

2022_CBS_01020 - Afvoering van ambtswege - Goedkeuring
4.

2022_CBS_01021 - Bestelbons - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
4.

2022_CBS_01021 - Bestelbons - Goedkeuring

2022_CBS_01021 - Bestelbons - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van de bestelbons goed.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 54.403,86.

5.

2022_CBS_01022 - Notarisinfo - artikel 5.2.2 - 2022/00027/SPLITSING Schutenseweg - inlichtingen notariële splitsing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
5.

2022_CBS_01022 - Notarisinfo - artikel 5.2.2 - 2022/00027/SPLITSING Schutenseweg - inlichtingen notariële splitsing

2022_CBS_01022 - Notarisinfo - artikel 5.2.2 - 2022/00027/SPLITSING Schutenseweg - inlichtingen notariële splitsing

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het perceel 3de afdeling, sectie F, nummer 642/02B is gelegen in woongebied met landelijk karakter conform het gewestplan Hasselt-Genk ggk. 03/04/1979.

Er gelden geen BPA-voorschriften op dit perceel.

Het perceel is niet gelegen in een verkaveling.

Een deel van perceel 642/02B volgens meting 1a35 (lot 1 volgens opmetingsplan van Guy Gilissen 22/06/2022) wordt gevoegd bij het perceel 3de afdeling sectie F nummer 642X4.

Een deel van perceel 642/02B volgens meting 1a26 (lot 2 volgens opmetingsplan van Guy Gilissen 22/06/2022) wordt gevoegd bij het perceel 3de afdeling sectie F nummer 642W3.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen besluit om volgende informatie mee te delen:

Het perceel 3de afdeling, sectie F, nummer 642/02B is gelegen in woongebied met landelijk karakter conform het gewestplan Hasselt-Genk ggk. 03/04/1979.

Er gelden geen BPA-voorschriften op dit perceel.

Het perceel is niet gelegen in een verkaveling.

Een deel van perceel 642/02B volgens meting 1a35 (lot 1 volgens opmetingsplan van Guy Gilissen 22/06/2022) wordt gevoegd bij het perceel 3de afdeling sectie F nummer 642X4.

Een deel van perceel 642/02B volgens meting 1a26 (lot 2 volgens opmetingsplan van Guy Gilissen 22/06/2022) wordt gevoegd bij het perceel 3de afdeling sectie F nummer 642W3.

6.

2022_CBS_01023 - Hoek Vaartstraat-Grote Hemmenweg - schattingsverslag - Kennisneming

Goedgekeurd
6.

2022_CBS_01023 - Hoek Vaartstraat-Grote Hemmenweg - schattingsverslag - Kennisneming

2022_CBS_01023 - Hoek Vaartstraat-Grote Hemmenweg - schattingsverslag - Kennisneming
7.

2022_CBS_01024 - Schattingverslag - Nieuwen Dijk 5 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
7.

2022_CBS_01024 - Schattingverslag - Nieuwen Dijk 5 - Kennisneming

2022_CBS_01024 - Schattingverslag - Nieuwen Dijk 5 - Kennisneming

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Schattingsverslag Guy Gillissen

Feiten context en argumentatie

De verkoop aan de gemeente Zonhoven van het deel van het perceel met toenmalige nrs. 112a2 en 112b2, destijds eigendom van mevr. Vanrusselt, gelegen in de Nieuwen Dijk, werd in 2000 opgestart maar is uiteindelijk niet doorgegaan. Er rustte nl. een hypotheekinschrijving op de eigendom van mevr. Vanrusselt, waardoor er niet overgaan kon worden tot de verkoop tot de handlichting van die inschrijving gedaan werd door mevrouw Vanrusselt.

Er bestond destijds wel alreeds een onderling akkoord (februari 2000 voor 280.800 BEF) en er was ook al een notaris aangesteld. De akte is dus echter nooit verleden waardoor deze grondoverdracht nooit heeft plaatsgevonden.

Na het overlijden van mevrouw Vanrusselt werd mr. Vanmuysen aangesteld om de onbeheerde nalatenschap te beheren en vereffenen. Deze stelde landmeter Ballet aan.

Landmeter Ballet ontdekte deze fout in de kadasterplannen (waarop het perceel foutief werd overgedragen naar het openbaar domein) en het gebrek aan akte die deze grondafstand staaft en vroeg om deze alsnog te regulariseren. 

Het college van burgemeester en schepenen besloot gronden voorliggend aan de eigendom van wijlen mevrouw Vanrusselt aan te kopen, weergegeven als lot 1a en 1b (in totaal 1a56ca) op het plan d.d. 8 augustus 2022 opgemaakt door landmeter-expert Kristien Ballet, om toe te voegen bij het openbaar domein. Landmeter Guy Gillissen werd aangesteld de schattingsprijs te bepalen.

De schattingsprijs bedraagt 24.250,00 euro.

De curator, mr. Johan Vanmuysen, zal worden gevraagd of hij akkoord gaat met de verkoop van bovengenoemde gronden, aan de schattingsprijs. Na ontvangst van de akkoordverklaring zal het dossier ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schattingsverslag d.d. 26/09/2022 opgesteld door landmeter-expert Guy Gillissen.

Artikel 2

Aan de curator, mr. Johan Vanmuysen, zal worden gevraagd of hij akkoord gaat met de verkoop van de gronden weergegeven als lot 1a en 1b op het plan Ballet d.d. 08/08/2022 met een totale oppervlakte van 1a56ca, aan de schattingsprijs van € 24.250,00. Na ontvangst van de akkoordverklaring zal het dossier ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

8.

2022_CBS_01025 - Vraag curator toekomstvisie perceel Jans Houthalenseweg 118 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
8.

2022_CBS_01025 - Vraag curator toekomstvisie perceel Jans Houthalenseweg 118 - Goedkeuring

2022_CBS_01025 - Vraag curator toekomstvisie perceel Jans Houthalenseweg 118 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het bericht van curator mr. Vanmuysen, in de zaak van de onbeheerde nalatenschap van Jans, Houthalenseweg 118 te Zonhoven. 

In zitting van 15.02.2022 heeft het college ingestemd om de kosten van een bodemonderzoek te dragen en de opdracht aan adviesbureau Rimeco toe te wijzen. De draftversie van dit onderzoek heeft de curator ontvangen van Rimeco. Op het perceel werd  een bodemverontreiniging met PAK, minerale olie, zware metalen en asbest  aangetroffen. Wat betreft de verontreiniging met minerale olie en PAK, dient er volgens het rapport geen sanering te gebeuren. Gelet op de zeer ernstige verontreiniging met asbest, wordt er hiervoor wel een saneringsprioriteit 1 toegekend. Indien het rapport bij OVAM wordt ingediend, zal er aldus hoe dan ook een saneringsplicht voor het perceel zijn. Rimeco deelde de curator telefonisch mee dat de geschatte saneringskost (voor een afgraving van ongeveer 40 cm) tussen €100.000 en €175.000 zal liggen, met het uitdrukkelijk voorbehoud dat er mogelijks nog dieper zal moeten afgegraven worden en de kosten aldus verder kunnen oplopen. Gelet op de toekomstige overdracht van het perceel in het kader van de curatele alsook het beperkt actief in de nalatenschap, dient de saneringsplicht idealiter aan de eventuele koper te worden overgedragen. 

De curator vraagt om na te gaan onder welke voorwaarden dergelijke overdracht van de saneringsplicht kan plaatsvinden en welke stappen het bestuur ziet: heeft de gemeente zelf interesse  in de aankoop van het perceel, dan wel de sanering van het perceel voorafgaandelijk aan een eventuele overdracht van het perceel ten laste neemt. De curator had ook reeds contact met de firma Santerra, een bedrijf dat verontreinigde gronden aankoopt inclusief de saneringsplicht. Indien er geen mogelijkheid bestaat om het perceel zelf te saneren, dan wel de saneringsplicht aan een geïnteresseerde koper over te dragen, stel de curator voor om het perceel aan Santerra over te dragen indien alle voorwaarden daartoe kunnen vervuld worden. 

Advies dienst:

Gezien het dossier reeds decennialang aansleept en de kosten die het bestuur reeds heeft gedragen, adviseert de dienst om het perceel niet zelf aan te kopen, maar over te dragen aan een geïnteresseerde koper. Als de overdrager (=curator) saneringsplichtig is, kan de overdracht pas doorgaan: 

  • als blijkt dat er na het OBBO een sanering nodig is en wanneer voldaan is aan de voorwaarden van een versnelde overdracht (hiervoor dient een kostenraming opgemaakt te worden door een bodemsaneringdeskundige en een goedkeuring aan OVAM voor toepassing van deze procedure gevraagd worden ) of
  • nadat het (beperkt) bodemsaneringsproject werd conform verklaard, en de overdrager of verwerver een verbintenis aanging én een financiële zekerheid stelde.

Aangezien in dit stadium de saneringskosten nog onvoldoende gekend zijn en  bij toepassing van een versnelde overdracht mogelijks sprake zou kunnen zijn van een worstcase inschatting van de saneringskosten teneinde een goedkeuring van OVAM te kunnen bekomen, adviseert de dienst milieu de opmaak van een bodemsaneringsproject.  De studiekosten van de opmaak van een bodemsaneringsproject zullen hoogstwaarschijnlijk opnieuw gedragen moeten worden door ons bestuur (ruwe schatting 5.000 euro?). 

De dienst milieu adviseert om het oriënterend en beschrijvend bodemonderzoek in te dienen bij de OVAM ter goedkeuring en door de curator een prijsvraag te laten doen voor de opmaak van een bodemsaneringsproject.  Na de conformiteit van het bodemsaneringsproject door de OVAM, kan het perceel te koop worden gesteld door de curator, met als voorwaarde dat een koper het perceel inclusief de saneringsverplichting dient aan te kopen. De kost voor opmaak van het bodemsaneringsproject zal gerecupereerd worden via de aangestelde curator uit de opbrengst van de verkoop van het onroerend goed. 

Adviezen
Contractmanagement Ongunstig advies

De aankoop van dit perceel door de gemeente, in welke staat dan ook, wordt hoe dan ook niet aangeraden, de verwerving van dit perceel heeft geen meerwaarde voor de gemeente Zonhoven.

De gemeente Zonhoven heeft het initiatief genomen om een curator aan te laten stellen door de rechtbank, met het oog op de onverdeelde nalatenschap te vereffenen waarbij, en vooral, dat het perceel ook zuiver gemaakt zou worden. Om die reden heeft de rechtbank beslist dat de gemeente het eventueel negatief saldo op het einde van de rit dient te dragen.

Vooralsnog heeft de gemeente ongeveer 30.000,00 € aan kosten voorgeschoten, waarbij het steeds de bedoeling was - en nog steeds is - dat deze gelden gerecupereerd kunnen worden na verkoop van de grond. Hier is het ereloon van de curator nog niet inbegrepen, dewelke ondertussen ook aan het oplopen is. 

Gelet op het feit dat de eerste inschatting is dat de saneringskost tussen de € 100.000,00 en € 175.000,00 zou liggen en gelet op het feit dat de gemeente ook deze hoge kost in principe dient voor te schieten indien de wens is deze uit te voeren, is het niet ondenkbaar dat het totaal voorschot dewelke de gemeente moet voorzien, de potentiële verkoopprijs op die manier aan het overtreffen is. Het perceel is ongeveer 15a groot maar voor ongeveer de helft gelegen in landbouwgebied, de verkoopprijs zou, grofweg, tussen de € 150.000,00 en € 220.000,00 bedragen.

Om bovenstaande redenen wordt vanuit contractmanagement aangeraden om de curator de opdracht te geven om het perceel zo snel mogelijk te laten verkopen, idealiter zonder dat deze nog eender welke bijkomende kosten maakt. Dit met het oog om de kosten niet verder te laten oplopen, aangezien duidelijk begint te worden dat de totale kosten hoger uitvallen dan de waarde van de grond zelf.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen  wenst in te gaan op voorstel van curator om de grond te verkopen aan Santerra. 

9.

2022_CBS_01026 - OMV - Vergunning - Schrijnbroekweg 28- 2022/00175 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
9.

2022_CBS_01026 - OMV - Vergunning - Schrijnbroekweg 28- 2022/00175 - Goedkeuring

2022_CBS_01026 - OMV - Vergunning - Schrijnbroekweg 28- 2022/00175 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

STEDENBOUWKUNDIG EN MILIEUTECHNISCH advies - verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar

De aanvraag betreft het bouwen van een carport, het plaatsen van bijkomende verharding en het versmallen van de inrit ter hoogte van de rooilijn.

De aanvraag werd op 29/06/2022 ontvangen.

Op 28/07/2022 werd aanvullende informatie opgevraagd.

Op 28/07/2022 werd de gevraagde aanvullende informatie aangeleverd.

Op 18/08/2022 werd de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard.

De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

Er werd geen openbaar onderzoek gehouden.

HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT

Stedenbouwkundig

  • 7204.V.276/3 : verkavelingsvergunning op 11/04/1994 voor een nieuwe verkaveling in 7 loten voor alleenstaande woningen ;
  • 1995/07143 : stedenbouwkundige vergunning op 27/02/1995 voor het bouwen van een woonhuis ;
  • 2010/11701 : stedenbouwkundige vergunning op 17/05/2010 voor het plaatsen van een fotovoltaïsche zonnepaneleninstallatie op het dak van de woning ;

Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.

Uit het aanvraagdossier blijkt dat op het perceel van de aanvraag handelingen werden verricht, waarvoor geen vergunning verleend werd.  Het betreft:

  • het aanleggen van een inrit die breder is dan toegelaten in de bouwvergunning,
  • het aanleggen van een inrit die ter hoogte van de rooilijn breder is dan 3 meter,
  • het niet conform de bouwvergunning aanleggen van een noodzakelijke toegang tot het gebouw,
  • het aanleggen van een niet noodzakelijke verharding in de voortuin.

Deze wederrechtelijk uitgevoerde handelingen werden deels opgenomen in de huidige aanvraag als te regulariseren en deels als te herstellen.

Milieu

Volgende milieuvergunning werd afgeleverd op volgende perceel:

  • 752.4-532 op welke D130E33.

Het perceel is niet opgenomen in het Grondeninformatieregister.

OPENBAAR ONDERZOEK

Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.

Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.

ADVIEZEN

Geen adviezen vereist.

MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.

STEDENBOUWKUNDIG ADVIES

TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN

OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN

Gewestplan

De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, gelegen in woonuitbreidingsgebied.

De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de  ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel de overheid geen besluit tot vaststelling van de uitgaven voor de voorziening heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.

De woonuitbreidingsgebieden zijn bij uitstek die zones waar aan een woningbeleid kan worden gedaan; Voor het aansnijden van de woonuitbreidingsgebieden is het nodig te kunnen beschikken over bijkomende gegevens, zoals bepaald in het KB van 6 januari 1980.

Bij de ontwikkeling van woonuitbreidingsgebieden dient een woonbehoeftestudie te worden voorgelegd ter verantwoording van de te creëren bijkomende woongelegenheden.

De gemeente Zonhoven beschikt reeds over een woonbehoeftestudie. Deze woonbehoeftestudie maakt vanuit de behoefte aan woningen duidelijk dat het gebied niet/wel aangesneden dient te worden.

Verkaveling

Het goed is gekend als lot 30 binnen de omschrijving van een behoorlijk vergunde verkaveling, waarvan de vergunning is afgeleverd op 11/04/1994 door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap – Departement Leefmilieu en Infrastructuur en gekend is onder nummer 7204.V.276/3 .  De verkavelingsvergunning is voor dit perceel niet vervallen. 

De kavel kreeg als bestemming eengezinswoning.

De aanvraag voldoet principieel niet aan de geldende bestemmingsvoorschriften, maar wel aan de verkavelingsvoorschriften.

Stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater

De aanvraag valt onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 en latere wijzigingen, houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De verordening is niet van toepassing voor wat betreft de aanleg van de voorziene verhardingen omdat het hemelwater dat op de verharding valt niet wordt opgevangen en afgevoerd, maar op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem kan infiltreren.

De aanvraag voldoet aan deze stedenbouwkundige verordening.

Watertoets

Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013,verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone voor overstromingen, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel wordt door de toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Voor het betrokken project werd de watertoets uitgevoerd volgens de richtlijnen van het uitvoeringsbesluit van 20 juli 2006. Dit Watertoetsbesluit werd gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2011. Dit besluit is in werking getreden op 1 maart 2012.

Daaruit volgt dat een positieve uitspraak mogelijk is indien de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater wordt nageleefd. Zoals hoger aangehaald voldoet het voorliggende ontwerp aan deze verordening. Het ontwerp is verenigbaar met de doelstellingen van artikel 5 van het decreet integraal waterbeleid.

De aanvraag doorstaat de watertoets.

Archeologienota

Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de perceeloppervlakte kleiner is dan 3 000m².

Indien men niet verplicht is tot het opstellen van een archeologienota en tijdens de uitvoering komen er toch archeologische sporen of vondsten aan het licht, dan dient de bouwheer dit te melden binnen de 3 dagen aan het agentschap Onroerend Erfgoed (www.onroerenderfgoed.be).

Overige regelgeving

Grondverzet

Uit het ingediende dossier blijkt niet dat een grondverzet  (met aanvoer/ afvoer) van meer dan 250m³ zal plaatsvinden. De regelgeving omtrent grondverzet is niet van toepassing.

Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening

OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG

De aanvraag omvat het plaatsen van een aangebouwde open carport in de rechter zijtuin tot tegen de rechter perceelsgrens met een horizontale dakoppervlakte van 30,15 m².  De overdekte autostalling is 1,1 meter terugliggend ingeplant ten opzichte van de voorgevel, heeft een breedte van 3,35 meter en een lengte van 9 meter.  Ze heeft een lessenaarsdak en is aan 3 zijden open.  De carport is geconstrueerd uit antraciet grijs aluminium met een mat wit dak uit polycarbonaat.  De toegang naar de carport wordt, meer dan noodzakelijk, verhard met grasdallen en heeft een oppervlakte van 21,6 m².  

Daarnaast wordt er een regularisatie aangevraagd van de bestaande verharding aan de voorkant van de woning met een oppervlakte van ongeveer 7,3 m².  

De bestaande verharding in de linker zijtuin, de vernieuwing en uitbreiding van de verharding in de achtertuin en de gedeeltelijke beperkte vernieuwing van de verharding in de rechterzijtuin met een gezamenlijke oppervlakte van ongeveer 27,9 m² vallen onder het vrijstellingsbesluit.

De bestaande breedte van de inrit ter hoogte van de rooilijn wordt naar zijn vergunde toestand van 3 meter teruggebracht.
BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING

De aanvraag is gelegen in een gebied dat geordend wordt door een verkavelingsvergunning waarvan niet afgeweken wordt. Dit plan of die vergunning bevat voorschriften die de aandachtspunten, vermeld in art. 4.3.1 §2 1° van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening, behandelen en regelen. Deze voorschriften worden geacht de criteria van de goede ruimtelijke ordening weer te geven.

De aanvraag integreert zich hierin volledig qua architectuur, materiaalgebruik en volume.

De aanvraag voldoet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving.

Bodemreliëf

Er is bij de aanvraag geen gewag gemaakt van een wijziging van het bodemreliëf.  Een wijziging van het terreinniveau is bijgevolg niet toegelaten.

Alle overtollige grond die vrijkomt bij het graven van de funderingen, dient verwijderd te worden via een erkende grondwerker of naar een erkende grondreinigingsplaats.

BESPREKING ADVIEZEN

Er werden geen adviezen opgevraagd.

Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de schaal en het uiterlijk van de voorgenomen werken op voldoende wijze ruimtelijk inpassen in de onmiddellijke en ruime omgeving. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

MILIEUTECHNISCH ADVIES

Niet van toepassing.

GECOÖRDINEERD EINDADVIES

Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving. 

Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier gunstig voor het bouwen van een carport, het plaatsen van bijkomende verharding en het versmallen van de inrit ter hoogte van de rooilijn zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.

Riolering:

  1. De afvoer van de overloop van de hemelwateropvang en de afvoer van het afvalwater dienen te voldoen aan de voorwaarden van de rioleringsbeheerder Fluvius (www.fluvius.be );
  2. De riolering moet uitgevoerd worden zoals weergegeven op de ingediende plannen én rekening houdend met het Algemeen Waterverkoopreglement en de voorwaarden van de rioleringsbeheerder Fluvius.
    Terrein en gelijkgrondse berm:
  3. Aangezien er geen wijzigingen van het terreinniveau voorzien zijn in de aanvraag, dient het bestaande terreinniveau behouden te blijven. Alle overtollige grond die vrijkomt bij het graven van de funderingen, dient verwijderd te worden via een erkende grondwerker of naar een erkende grondreinigingsplaats;
  4. Uitgezonderd de inrit met een breedte van 3 meter dient het perceel ter hoogte van de rooilijn/ voorste perceelgrens, ontoegankelijk te worden gemaakt voor voertuigen. Het hemelwater van de inrit dient opgevangen te worden op eigen terrein en mag niet afgevoerd worden naar de openbare weg. Naast de inrit dient een ruimte beschikbaar te zijn voor een mogelijk groenzone en infiltratie van het afvloeiend hemelwater;
  5. De verharding van de inrit moet, in de gelijkgrondse berm, uitgevoerd worden in een vast, kleinschalig materiaal, waterdoorlatend aangelegd (geen gebroken steenslag). De gelijkgrondse berm moet als groenzone behouden te blijven behoudens de toegestane inrit. Het verhogen van de gelijkgrondse berm is altijd verboden;
  6. De groenelementen die niet weergegeven werden op de ingediende plannen dienen behouden te blijven;
    Andere voorwaarden:
  7. De aanvrager is ertoe verplicht het college van burgemeester en schepenen op de hoogte te brengen van het begin van de stedenbouwkundige handelingen en/of exploitatie(s);

Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

 Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar van 21/09/2022 tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.

De omgevingsvergunning omvat het bouwen van een carport, het plaatsen bijkomende verharding en het versmallen van de inrit ter hoogte van de rooilijn zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan deze omgevingsaanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.

Artikel 3

De omgevingsvergunning wordt aldus afgegeven onder volgende voorwaarden:

Riolering:

  1. De afvoer van de overloop van de hemelwateropvang en de afvoer van het afvalwater dienen te voldoen aan de voorwaarden van de rioleringsbeheerder Fluvius (www.fluvius.be );
  2. De riolering moet uitgevoerd worden zoals weergegeven op de ingediende plannen én rekening houdend met het Algemeen Waterverkoopreglement en de voorwaarden van de rioleringsbeheerder Fluvius.
    Terrein en gelijkgrondse berm:
  3. Aangezien er geen wijzigingen van het terreinniveau voorzien zijn in de aanvraag, dient het bestaande terreinniveau behouden te blijven. Alle overtollige grond die vrijkomt bij het graven van de funderingen, dient verwijderd te worden via een erkende grondwerker of naar een erkende grondreinigingsplaats;
  4. Uitgezonderd de inrit met een breedte van 3 meter dient het perceel ter hoogte van de rooilijn/ voorste perceelgrens, ontoegankelijk te worden gemaakt voor voertuigen. Het hemelwater van de inrit dient opgevangen te worden op eigen terrein en mag niet afgevoerd worden naar de openbare weg. Naast de inrit dient een ruimte beschikbaar te zijn voor een mogelijk groenzone en infiltratie van het afvloeiend hemelwater;
  5. De verharding van de inrit moet, in de gelijkgrondse berm, uitgevoerd worden in een vast, kleinschalig materiaal, waterdoorlatend aangelegd (geen gebroken steenslag). De gelijkgrondse berm moet als groenzone behouden te blijven behoudens de toegestane inrit. Het verhogen van de gelijkgrondse berm is altijd verboden;
  6. De groenelementen die niet weergegeven werden op de ingediende plannen dienen behouden te blijven;
    Andere voorwaarden:
  7. De aanvrager is ertoe verplicht het college van burgemeester en schepenen op de hoogte te brengen van het begin van de stedenbouwkundige handelingen en/of exploitatie(s);

Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.

10.

2022_CBS_01027 - OMV - Besluit Deputatie - Beverzakstraat 105 - 2021/00310 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
10.

2022_CBS_01027 - OMV - Besluit Deputatie - Beverzakstraat 105 - 2021/00310 - Kennisneming

2022_CBS_01027 - OMV - Besluit Deputatie - Beverzakstraat 105 - 2021/00310 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Beslissing van de Bestendige deputatie van 21 september 2022:

Artikel 1
§1. Aan mevrouw Nele Claessens, Beverzakstraat 105 te 3520 Zonhoven wordt, onder de voorwaarden bepaald in dit besluit, de omgevingsvergunning verleend voor het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning, slopen van een bijgebouw en bouwen van een nieuw bijgebouw en herinrichting van het terrein (projectversie V3), met als voorwerp:
- de volgende stedenbouwkundige handelingen:
o UITBREIDEN VAN EEN WONING MET HANDELSRUIMTE: Verbouwen en/of uitbreiden zonder functiewijziging en zonder wijziging van aantal woongelegenheden, in functie van wonen en commerciële functies.
o BOUWEN VAN EEN CARPORT: Nieuwbouw van bijgebouwen en niet overdekte lage constructie, op en rond een gebouw, in functie van bijgebouw.
 met betrekking tot een terrein gelegen te Zonhoven ter plaatse Beverzakstraat 105, kadastraal gekend: Afdeling 3, Sectie E, perceelnr. 742F

§2. De plannen voor projectversie V3 zoals opgeladen in het loket en volgens bijgevoegde plannenlijst maken er een integraal deel van uit.

Artikel 2  De in artikel 1 bedoelde vergunning wordt verleend voor de gewijzigde projectinhoud V3 voor onbepaalde duur.

Artikel 3
De in artikel 1 bedoelde vergunning wordt verleend:
§1. Voor wat betreft de stedenbouwkundige handelingen:
- onder volgende voorwaarden:
o het bestaand bijgebouw in de achtertuin dient gesloopt te worden,
o de tuin dient aangelegd te worden in het eerstvolgende plantseizoen conform het aangepast inplantingsplan - gewijzigde projectinhoud V3.

Artikel 3
De beslissing wordt ter beschikking gesteld van:
1) de beroeper, met name mevrouw Nele Claessens, Beverzakstraat 105 te 3520 Zonhoven, aanvrager
2) het college van burgemeester en schepenen van Zonhoven, Kerkplein 1 te 3520 Zonhoven

Artikel 4
De beslissing wordt, overeenkomstig de artikelen 56 t.e.m. 63 van het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014 (OVB), bekendgemaakt door:
1° in voorkomend geval, de aanplakking van een affiche op de plaats waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 59;
2° de publicatie op de website van de gemeente waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 60;
3° in voorkomend geval, de publicatie in een dag- of weekblad, conform artikel 61;
4° in voorkomend geval, de individuele kennisgeving, conform artikel 62;
5°  de analoge of digitale terinzagelegging van de beslissing in het gemeentehuis van de gemeente waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 63.

Artikel  5
Tegen deze beslissing is geen georganiseerd administratief beroep mogelijk.
Er kan enkel nog een beroep ingesteld worden bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, Ellips-gebouw, Koning Albert ll-laan 35 bus 81 in 1030 Brussel.
Het beroep kan worden ingesteld door:
1° de vergunningsaanvrager, de vergunningshouder, de exploitant of de persoon die de melding heeft verricht;
2° het betrokken publiek;
3° de leidend ambtenaar van de adviesinstanties, vermeld in artikel 24 of in artikel 42 (van het OVD) of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde, als die instantie tijdig advies heeft verstrekt of als aan hem ten onrechte niet om advies werd verzocht;
4° het college van burgemeester en schepenen als het tijdig advies heeft verstrekt of als het ten onrechte niet om advies werd verzocht;
5° (...)
6° de leidend ambtenaar van het departement Omgeving, of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde;
7° de leidend ambtenaar van het agentschap Innoveren & Ondernemen of bij zijn afwezigheid, zijn gemachtigde, als het project vergunningsplichtige kleinhandelsactiviteiten omvat;
8° de leidend ambtenaar van het agentschap, bevoegd voor natuur en bos, of, bij zijn afwezigheid, zijn gemachtigde als het project vergunningsplichtige wijzigingen van de vegetatie omvat.

De persoon aan wie kan worden verweten dat hij een voor hem nadelige vergunningsbeslissing niet heeft bestreden door middel van het daartoe openstaande georganiseerd administratief beroep bij de bevoegde overheid, vermeld in artikel 52 (van het OVD) wordt geacht te hebben verzaakt aan zijn recht om zich tot de Raad voor Vergunningsbetwistingen te wenden.

Het beroep moet met een verzoekschrift tot vernietiging, al of niet gepaard gaande met een vordering tot schorsing op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending worden ingesteld binnen een vervaltermijn van 45 dagen, die ingaat:
1°   de dag na de datum van de betekening voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2°   de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing in de overige gevallen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de beslissing van de Bestendige deputatie van 21 september 2022.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen besluit over te gaan tot de bekendmaking van deze beslissing overeenkomstig de artikelen 56 t.e.m 63 van het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014.

11.

2022_CBS_01028 - OMV - Vergunning - Veltershof 7 - 2022/00151 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
11.

2022_CBS_01028 - OMV - Vergunning - Veltershof 7 - 2022/00151 - Goedkeuring

2022_CBS_01028 - OMV - Vergunning - Veltershof 7 - 2022/00151 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

STEDENBOUWKUNDIG EN MILIEUTECHNISCH advies - verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar

De aanvraag betreft het bouwen van een eengezinswoning.

De aanvraag werd op 10/06/2022 ontvangen.

Op 08/07/2022 werd aanvullende informatie opgevraagd.

Op 12/07/2022 werd de gevraagde aanvullende informatie aangeleverd.

Op 05/08/2022 werd de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard.

De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

Er werd geen openbaar onderzoek gehouden.

HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT

Stedenbouwkundig

  • Op 22/12/2015 werd er een verkavelingsvergunning afgeleverd, voor het verkavelen van gronden in 32 loten en het aanleggen van een weg, door de deputatie. (1192.E.874.2)

Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.

Milieu

Het perceel is niet opgenomen in het Grondeninformatieregister.

OPENBAAR ONDERZOEK

Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.

Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.

Overeenkomstig artikel 83 van het Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het omgevingsvergunningsdecreet, werden de betrokken aanpalende eigenaars aangeschreven per beveiligde zending met het verzoek hun standpunt kenbaar te maken binnen de 30 dagen.

Er werden geen bezwaren ingediend.

ADVIEZEN

Geen adviezen vereist.

MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.

STEDENBOUWKUNDIG ADVIES

TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN

OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN

Gewestplan

De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, gelegen in woongebied.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van een goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving (artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen en latere wijzigingen).

Gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Afbakening regionaal stedelijk gebied Hasselt - Genk” dat op 20 juni 2014 definitief werd vastgesteld door de Vlaamse Regering. Er is geen bestemmingswijziging ten opzichte van het gewestplan voorzien voor dit perceel. 

Verkaveling

Het goed is gekend als lot 4 binnen de omschrijving van een behoorlijk vergunde verkaveling, waarvan de vergunning is afgeleverd op 22/12/2015 door de deputatie en gekend is onder nummer 1192.E.874.2. De verkavelingsvergunning is voor dit perceel (niet) vervallen. 

De kavel kreeg als bestemming eengezinswoning met inbegrip van zorgwoning in de vorm van een bescheiden woonaanbod: 

  • Kavel mag niet verruimd worden tot meer dan 500m².
  • Het volume van de woning dient te allen tijde maximaal 550m³ te bedragen.

De aanvraag voldoet principieel aan de geldende bestemmingsvoorschriften en de verkavelingsvoorschriften.

Stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater

De aanvraag valt onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 en latere wijzigingen, houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De plannen geven aan dat voor de nieuw opgerichte woning met een horizontale dakoppervlakte van 110,36m² een hemelwaterput wordt voorzien met een inhoud van 5 000 liter en recuperatie van het hemelwater voor het sanitair gebruik en een buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening waarvan de oppervlakte en het volume voldoen aan de verordening.

De verordening is niet van toepassing voor wat betreft de aanleg van de voorziene verhardingen omdat het hemelwater dat op de verharding valt niet wordt opgevangen en afgevoerd, maar op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem kan infiltreren.

De aanvraag voldoet aan deze stedenbouwkundige verordening.

Riolering

Het perceel is op het zoneringplan voor riolering, goedgekeurd bij Ministerieel besluit de dato 19 september 2008, gelegen in “centrale gebied”. Een individuele voorbehandelinginstallatie (septische put) moet niet aangelegd worden.

Standaardbepalingen rioleringsbeheerder Fluvius omgevingsvergunningen

Algemene bepalingen betreffende riolering en waterafvoer:

  • De aanvrager dient het Algemeen Waterverkoopreglement, de aanvullende voorwaarden en de aanvullende technische voorschriften van de rioolbeheerder Fluvius na te leven. Daarnaast dient de aanvrager de voorwaarden zoals bepaald in afdeling 6.2.2. van Vlarem II na te leven voor de afvoer van hemel- en afvalwater. 
  • Indien voor het bouwproject een aansluiting op de openbare riolering noodzakelijk is dan dient de aanvrager zo snel mogelijk na het bekomen van de bouwvergunning zijn aanvraag tot aansluiting op het openbaar saneringsnetwerk online aan te vragen via de website van Fluvius: www.fluvius.be. Fluvius bepaalt de locatie en diepte van de huisaansluitingen. Alleen Fluvius of een door haar aangestelde uitvoerder zorgt voor de realisatie van het gedeelte van de aansluiting dat in het openbaar domein ligt tot aan de perceelsgrens van de eigendom
  • De klant dient zelf in te staan voor het plaatsen van de privériolering voor het bouwproject en is verplicht deze uit te voeren volgens de wettelijke bepalingen ter zake, ondermeer dient voldaan te zijn aan de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater van 5/07/2013 (GSV “hemelwater”).
  • Indien de privériolering niet correct en volledig volgens deze wettelijke bepalingen werd uitgevoerd, zelfs indien dit niet expliciet door de stedenbouwkundige vergunning opgelegd is, behoudt Fluvius het recht om de woning niet aan te sluiten op het rioleringsnet.
  • Indien de bouwplannen en meer specifiek het rioleringsplan niet in overeenstemming zijn met deze voorschriften hebben deze voorschriften voorrang.

We raden aan om:

  • Geen sifonputjes te plaatsen op vuilwaterafvoerleidingen aangezien in deze putjes vaak verstopping optreedt en alle toestellen in de woning in principe reeds over een waterslot/sifon beschikken.
  • In het kader van herbruik van hemelwater, het water van de hemelwaterput voor de spoeling van alle WC’s, kranen voor kuiswater en wasmachines in deze werken te gebruiken.
  • Een terugslagklep te plaatsen op de overloop van de hemelwaterput om terugstuwing vanuit de riolering te vermijden.
  • De noodzakelijke ontluchting te voorzien op het private vuilwaterafvoerstelsel (bvb: ontluchtingspijp door dak).

Keuring privéwaterafvoer

Door het in voege treden van het Algemeen Waterverkoopreglement is de keuring van privéwaterafvoer verplicht vanaf 1 juli 2011. Elke rioleringsaansluiting op het openbaar saneringsnet dient een keuring van de privéwaterafvoer te ondergaan conform artikel 12, §1 van het Algemeen Waterverkoopreglement en dit bij de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer.  Enkel de door Fluvius erkende keurders komen hiervoor in aanmerking (een lijst kan u terugvinden op de website van Fluvius: www.fluvius.be).

Watertoets

Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013,verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone voor overstromingen, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel wordt door de toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Voor het betrokken project werd de watertoets uitgevoerd volgens de richtlijnen van het uitvoeringsbesluit van 20 juli 2006. Dit Watertoetsbesluit werd gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2011. Dit besluit is in werking getreden op 1 maart 2012.

Daaruit volgt dat een positieve uitspraak mogelijk is indien de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater wordt nageleefd. Zoals hoger aangehaald voldoet het voorliggende ontwerp aan deze verordening. Het ontwerp is verenigbaar met de doelstellingen van artikel 5 van het decreet integraal waterbeleid.

 De aanvraag doorstaat de watertoets.

Decretale beoordelingselementen

Art. 4.3.5. Uitgeruste weg

§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie “wonen”, “verblijfsrecreatie”, “dagrecreatie”, met inbegrip van sport, “detailhandel”, “dancing”, “restaurant en café”, “kantoorfunctie”, “dienstverlening”, “vrije beroepen”, “industrie”, “bedrijvigheid”, “gemeenschapsvoorzieningen” of “openbare nutsvoorzieningen”, kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.

Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

De aanvraag is gelegen langsheen het veltershof, een voldoende uitgeruste gemeenteweg. 

De aanvraag voldoet aan deze bepaling.

Archeologienota

Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de perceeloppervlakte kleiner is dan 3 000m².

Indien men niet verplicht is tot het opstellen van een archeologienota en tijdens de uitvoering komen er toch archeologische sporen of vondsten aan het licht, dan dient de bouwheer dit te melden binnen de 3 dagen aan het agentschap Onroerend Erfgoed (www.onroerenderfgoed.be).

Overige regelgeving

Decreet rookmelders

Het decreet van 10 maart 2017, houdende wijziging van het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, wat het verbeteren van de brandveiligheid door het algemeen invoeren van optische rookmelders voor woningen betreft, bepaalt dat alle woningen in Vlaanderen moeten uitgerust worden met correct geïnstalleerde rookmelders of dienen te beschikken over een branddetectiesysteem.

De voorliggende aanvraag voldoet hieraan: er worden rookmelders geplaatst in de garage, de nachthal.

Opmerking: de plaatsing van rookmelders in ruimtes waar dampen en rookgassen gebruikelijk kunnen voorkomen (garages, keukens, badkamers en ook wasplaats) kan aanleiding geven tot valse meldingen. Hier is het meer aangewezen een hittemelder te plaatsen.

Het is aangewezen om rookmelders te plaatsen in elke ruimte waar u doorheen moet op weg naar buiten (zoals inkomhal, doorgang, nachthal, traphal…).

Energiedecreet

De aanvraag dient te voldoen aan het energiedecreet van 8 mei 2009 en het energiebesluit van 19 november 2010 en hun latere aanvullingen en wijzigingen.

Grondverzet

Uit het ingediende dossier blijkt niet dat een grondverzet  (met aanvoer/ afvoer) van meer dan 250m³ zal plaatsvinden. De regelgeving omtrent grondverzet is niet van toepassing.

Erfdienstbaarheden / gemene muren

Vergunningen hebben een zakelijk karakter. Zij worden verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten.

Het is niet de taak van de administratieve overheid zich uit te spreken over het bestaan, de interpretatie en de omvang van subjectieve rechten, zoals bijvoorbeeld het bestaan van een erfdienstbaarheid / het overnemen van een gemene muur.

De overeenstemming van de aanvraag met een goede ruimtelijke ordening wordt echter beoordeeld met inachtneming van beginselen als hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4 van de VCRO.

De aanvrager wordt erop gewezen dat omtrent de gemene muren/ de mandeligheid van muren / bestaande erfdienstbaarheden / erfscheidingen … geen afbreuk wordt gedaan aan de burgerlijke rechten van de betrokken aanpalende eigenaars  door het afleveren van een omgevingsvergunning.

Dat het aangewezen is hieromtrent een (schriftelijke) overeenkomst/ akkoordverklaring te bekomen alvorens aan te vatten met de werken.

Lichten en zichten

De aanvraag werd getoetst aan het burgerlijk wetboek dat bepalingen bevat inzake zichten en lichten op een naburig erf.

De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving.

Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening

OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG

De aanvraag betreft het bouwen van een halfopen eengezinswoning.

De woning wordt ingeplant op 3m van de rooilijn en op 3m van de rechter perceelgrens. De maximale bouwbreedte van de woning bedraagt 8m en de maximale bouwdiepte bedraagt 14m voor het gelijkvloers. De maximale bouwdiepte op het verdiepingsniveau werd beperkt tot 8,50m. De halfopen eengezinswoning voorziet in 2 bouwlagen en wordt afgewerkt met een plat dak waarvan de dakrandhoogte 5,90m bedraagt ten opzichte van het maaiveld. De uitvoering van de woning zal gebeuren in een donkerbruin/grijze genuanceerde parement gevelsteen en houten gevelbekleding. 

In de woning werd conform de verkavelingsvoorschriften een garage voorzien, ook voldoet de woning aan het bescheiden woonaanbod die op het perceel rust. Het totale volume van de woning bedraagt 532,32m³ en de perceeloppervlakte bedraagt 320,36m². Een woonaanbod is bescheiden als het aan een of meer van volgende voorwaarden voldoet:

  1. een of meer kavels met een oppervlakte van ten hoogte 500 m², OF
  2. een of meer eengezinswoningen met een bouwvolume van ten hoogste 550 m³, OF
  3. overige woningen met een bouwvolume van ten hoogste 240 m³, te verhogen met 50 m³ voor woningen met drie of meer slaapkamers.

Het volstaat voor alle duidelijkheid dat één van de voorwaarden is vervuld. De aanvraag voldoet  aan zowel punt 1 als punt 2 waardoor deze zeker als bescheiden woonaanbod kan beschouwd worden.

Voor de garage wordt een beperkte inrit aangelegd in waterdoorlatende klinkers. De oppervlakte van de oprit bedraagt 9m². Er wordt ook nog een pad naar de voordeur aangelegd in dezelfde waterdoorlatende klinkers samen met een klein terras. Deze hebben samen een oppervlakte van 12,85m². Achteraan de woning wordt een terras aangelegd met een oppervlakte van 23m² in waterdoorlatende klinkers. De overige zones op het terrein worden groen aangeplant met inheems groen of gras. Er wordt ook nog een draadafsluiting voorzien met een hoogte van 2m aan de achterste en zijdelingse perceelgrenzen. 

BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING

De aanvraag is gelegen in een gebied dat geordend wordt door een verkavelingsvergunning waarvan niet afgeweken wordt. Dit plan of die vergunning bevat voorschriften die de aandachtspunten, vermeld in art. 4.3.1 §2 1° van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening, behandelen en regelen. Deze voorschriften worden geacht de criteria van de goede ruimtelijke ordening weer te geven.

De bovenstaande aanvraag is ruimtelijk aanvaardbaar en voldoet aan de geldende verkavelingsvoorschriften. Er wordt voldoende groen aangeplant op het perceel waardoor de verhoudingen op het terrein tussen het groen en de verharding met de bebouwing gebalanceerd zijn. Ook voldoet bovenstaande aanvraag aan het bescheiden woonaanbod dat geldt voor dit lot. Verder zorgt het bouwen van bovenstaande halfopen eengezinswoning niet voor extra hinder naar de omliggende omgeving.

Als bemerking wordt meegegeven dat er voor het houten schrijnwerk/de houten gevelbekleding bij voorkeur geopteerd wordt voor een lokale (Europese) houtsoort uit duurzaam beheerde bossen (aangetoond met label).  Tropische houtsoorten worden best vermeden aangezien deze op vlak van ecologie zeer slecht scoren.

De aanvraag voldoet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving.

BESPREKING ADVIEZEN

Er werden geen adviezen opgevraagd.

Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de schaal en het uiterlijk van de voorgenomen werken op voldoende wijze ruimtelijk inpassen in de onmiddellijke en ruime omgeving. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

Als bemerking wordt meegegeven dat er voor het houten schrijnwerk/ … bij voorkeur geopteerd wordt voor een lokale (Europese) houtsoort uit duurzaam beheerde bossen (aangetoond met label).  Tropische houtsoorten worden best vermeden aangezien deze op vlak van ecologie zeer slecht scoren.

MILIEUTECHNISCH ADVIES

Niet van toepassing.

GECOÖRDINEERD EINDADVIES

Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar  is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving. 

De aanvraag is vatbaar voor een omgevingsvergunning mits het opleggen van voorwaarden.

Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier voorwaardelijk gunstig voor het bouwen van een halfopen eengezinswoning, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden:

Riolering:

  1. Er dient voldaan te worden aan het Algemeen Waterverkoopreglement en aanvullende voorwaarden van de netbeheerder ( zie www.fluvius.be);
  2. De initiatiefnemer handelt volgens en voldoet aan de reglementering van de nutsmaatschappijen en draagt alle kosten die noodzakelijk zijn voor aansluiting op de nutsleidingen;
  3. De riolering moet uitgevoerd worden zoals weergegeven op de ingediende plannen én rekening houdend met het Algemeen Waterverkoopreglement en de voorwaarden van de rioleringsbeheerder Fluvius.
  4. Voor de aansluiting van de riolering van het perceel op het openbaar rioleringsstelsel dient een toelating van Fluvius bekomen te worden;
  5. Bij het gebruik van een droogzuiging voor het realiseren van de werken, dient voldaan te worden aan de Vlarem meldingsplicht via de gemeentelijke dienst Milieu & Duurzaamheid.   Niet verontreinigd bemalingswater moet bij voorkeur opnieuw in de bodem gebracht worden. Wanneer dit redelijkerwijze niet mogelijk is, moet geloosd worden in een oppervlaktewater, een kunstmatige afvoerweg voor hemelwater of een leiding voor het hemelwater. Indien de droogzuiging aangesloten moet worden op de openbare riolering dient hiervoor een toelating bekomen te worden. Indien een gescheiden rioleringsstelsel aanwezig is in de straat kan, indien niet anders mogelijk, de tijdelijke aansluiting enkel op het RWA-riool . De droogzuiging dient daarenboven beperkt te worden in tijd tot het hoogstnoodzakelijke; 
  6. Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van deze of toekomstige aanvraag voor een omgevingsvergunning zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting en/ of herstelwerken op/ aan het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag van een particulier, blijven ten laste van de aanvrager.
    Terrein en gelijkgrondse berm:
  7. Terreinophogingen mogen maximaal uitgevoerd tot op 30 meter van de rooilijn/ voorste perceelgrens en tot op één meter van de zijdelingse perceelgrenzen. Voorbij deze afstanden dient het bestaande terreinprofiel behouden te blijven of dient aangesloten te worden op het terreinprofiel van de buren. Alle overtollige grond die vrijkomt bij het graven van de funderingen, dient verwijderd te worden via een erkende grondwerker of naar een erkende grondreinigingsplaats;
  8. Indien vastgesteld wordt bij het grondverzet dat de bodem van het perceel zou verontreinigd zijn, dient voldaan te worden aan het Vlaams Reglement betreffende de bodemsanering (VLAREBO, Vl. Reg. 13 oktober 2001 en zijn latere wijzigingen);
  9. Uitgezonderd de inrit met een breedte van 3 meter (maximaal 6 meter), dient het perceel ter hoogte van de rooilijn/ voorste perceelgrens, ontoegankelijk te worden gemaakt voor voertuigen. Het hemelwater van de inrit dient opgevangen te worden op eigen terrein en mag niet afgevoerd worden naar de openbare weg. Naast de inrit dient een ruimte beschikbaar te zijn voor een mogelijk groenzone en infiltratie van het afvloeiend hemelwater;
  10. De verharding van de inrit moet, in de gelijkgrondse berm, uitgevoerd worden in een vast, kleinschalig materiaal, waterdoorlatend aangelegd (geen gebroken steenslag). De gelijkgrondse berm moet als groenzone behouden te blijven behoudens de toegestane inrit. Het verhogen van de gelijkgrondse berm is altijd verboden;
    Andere voorwaarden:
  11. Bij de uitvoering van de bouwwerken moet rekening gehouden worden met het energiedecreet van 8 mei 2009 en het energiebesluit van 19 november 2010 en hun latere wijzigingen;
  12. Met betrekking tot de uitvoering van de gemene muren / erfscheidingen / aanplantingen op de scheiding, dient principieel met de buren een overeenkomst afgesloten te worden alvorens aan te vatten met de werken conform het Burgerlijk Wetboek;
  13. Bij gebrek aan een uitdrukkelijk akkoord omtrent de afwerking van de zichtbaar blijvende gevels op perceelgrens, dienen alle zichtbaar blijvende gevels binnen deze aanvraag en deze van de aangrenzende afgewerkt te worden door de laatst bouwende.   De zichtbaar blijvende gevels op perceelgrens moeten afgewerkt worden in een volwaardig gevelmateriaal. 
  14. De bouwheer dient, conform artikel 8 van het decreet op het archeologisch patrimonium de dato 30 juni 1993 en zijn latere wijzigingen, elk roerend of onroerend goed dat hij vindt of vermoedt gevonden te hebben, te melden binnen de 3 dagen aan het Onroerend Erfgoed Limburg, Hendrik Van Veldekegebouw, Koningin Astridlaan 50 bus 1 te 3500 Hasselt (www.onroerenderfgoed.be/een-vondst-melden);
  15. Indien vastgesteld wordt dat er straatmeubilair en/of laanbeplanting aanwezig is die dienen verplaatst en/of verwijderd te worden voor de uitvoering van deze vergunning, of bij de ingebruikname van het project, en er voor aanvang van de werken geen toelating bekomen wordt tot het verplaatsen van het straatmeubilair, moet er een gewijzigde vergunning aangevraagd worden die rekening houdt met het straatmeubilair en/of de laanbeplanting;
  16. De aanvrager is ertoe verplicht het college van burgemeester en schepenen op de hoogte te brengen van het begin van de stedenbouwkundige handelingen en/of exploitatie(s);

 Als bemerking wordt meegegeven dat er voor het houten schrijnwerk bij voorkeur geopteerd wordt voor een lokale (Europese) houtsoort uit duurzaam beheerde bossen (aangetoond met label).  Tropische houtsoorten worden best vermeden aangezien deze op vlak van ecologie zeer slecht scoren.

Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.

De omgevingsvergunning omvat het bouwen van een halfopen eengezinswoning, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan deze omgevingsaanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.

Artikel 3

De omgevingsvergunning wordt aldus afgegeven onder volgende voorwaarden:

Riolering:

  1. Er dient voldaan te worden aan het Algemeen Waterverkoopreglement en aanvullende voorwaarden van de netbeheerder ( zie www.fluvius.be);
  2. De initiatiefnemer handelt volgens en voldoet aan de reglementering van de nutsmaatschappijen en draagt alle kosten die noodzakelijk zijn voor aansluiting op de nutsleidingen;
  3. De riolering moet uitgevoerd worden zoals weergegeven op de ingediende plannen én rekening houdend met het Algemeen Waterverkoopreglement en de voorwaarden van de rioleringsbeheerder Fluvius.
  4. Voor de aansluiting van de riolering van het perceel op het openbaar rioleringsstelsel dient een toelating van Fluvius bekomen te worden;
  5. Bij het gebruik van een droogzuiging voor het realiseren van de werken, dient voldaan te worden aan de Vlarem meldingsplicht via de gemeentelijke dienst Milieu & Duurzaamheid.   Niet verontreinigd bemalingswater moet bij voorkeur opnieuw in de bodem gebracht worden. Wanneer dit redelijkerwijze niet mogelijk is, moet geloosd worden in een oppervlaktewater, een kunstmatige afvoerweg voor hemelwater of een leiding voor het hemelwater. Indien de droogzuiging aangesloten moet worden op de openbare riolering dient hiervoor een toelating bekomen te worden. Indien een gescheiden rioleringsstelsel aanwezig is in de straat kan, indien niet anders mogelijk, de tijdelijke aansluiting enkel op het RWA-riool . De droogzuiging dient daarenboven beperkt te worden in tijd tot het hoogstnoodzakelijke; 
  6. Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van deze of toekomstige aanvraag voor een omgevingsvergunning zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting en/ of herstelwerken op/ aan het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag van een particulier, blijven ten laste van de aanvrager.
    Terrein en gelijkgrondse berm:
  7. Terreinophogingen mogen maximaal uitgevoerd tot op 30 meter van de rooilijn/ voorste perceelgrens en tot op één meter van de zijdelingse perceelgrenzen. Voorbij deze afstanden dient het bestaande terreinprofiel behouden te blijven of dient aangesloten te worden op het terreinprofiel van de buren. Alle overtollige grond die vrijkomt bij het graven van de funderingen, dient verwijderd te worden via een erkende grondwerker of naar een erkende grondreinigingsplaats;
  8. Indien vastgesteld wordt bij het grondverzet dat de bodem van het perceel zou verontreinigd zijn, dient voldaan te worden aan het Vlaams Reglement betreffende de bodemsanering (VLAREBO, Vl. Reg. 13 oktober 2001 en zijn latere wijzigingen)
  9. Uitgezonderd de inrit met een breedte van 3 meter (maximaal 6 meter), dient het perceel ter hoogte van de rooilijn/ voorste perceelgrens, ontoegankelijk te worden gemaakt voor voertuigen. Het hemelwater van de inrit dient opgevangen te worden op eigen terrein en mag niet afgevoerd worden naar de openbare weg. Naast de inrit dient een ruimte beschikbaar te zijn voor een mogelijk groenzone en infiltratie van het afvloeiend hemelwater;
  10. De verharding van de inrit moet, in de gelijkgrondse berm, uitgevoerd worden in een vast, kleinschalig materiaal, waterdoorlatend aangelegd (geen gebroken steenslag). De gelijkgrondse berm moet als groenzone behouden te blijven behoudens de toegestane inrit. Het verhogen van de gelijkgrondse berm is altijd verboden;
    Andere voorwaarden:
  11. Bij de uitvoering van de bouwwerken moet rekening gehouden worden met het energiedecreet van 8 mei 2009 en het energiebesluit van 19 november 2010 en hun latere wijzigingen;
  12. Met betrekking tot de uitvoering van de gemene muren / erfscheidingen / aanplantingen op de scheiding, dient principieel met de buren een overeenkomst afgesloten te worden alvorens aan te vatten met de werken conform het Burgerlijk Wetboek;
  13. Bij gebrek aan een uitdrukkelijk akkoord omtrent de afwerking van de zichtbaar blijvende gevels op perceelgrens, dienen alle zichtbaar blijvende gevels binnen deze aanvraag en deze van de aangrenzende afgewerkt te worden door de laatst bouwende.   De zichtbaar blijvende gevels op perceelgrens moeten afgewerkt worden in een volwaardig gevelmateriaal. 
  14. De bouwheer dient, conform artikel 8 van het decreet op het archeologisch patrimonium de dato 30 juni 1993 en zijn latere wijzigingen, elk roerend of onroerend goed dat hij vindt of vermoedt gevonden te hebben, te melden binnen de 3 dagen aan het Onroerend Erfgoed Limburg, Hendrik Van Veldekegebouw, Koningin Astridlaan 50 bus 1 te 3500 Hasselt (www.onroerenderfgoed.be/een-vondst-melden);
  15. Indien vastgesteld wordt dat er straatmeubilair en/of laanbeplanting aanwezig is die dienen verplaatst en/of verwijderd te worden voor de uitvoering van deze vergunning, of bij de ingebruikname van het project, en er voor aanvang van de werken geen toelating bekomen wordt tot het verplaatsen van het straatmeubilair, moet er een gewijzigde vergunning aangevraagd worden die rekening houdt met het straatmeubilair en/of de laanbeplanting;
  16. De aanvrager is ertoe verplicht het college van burgemeester en schepenen op de hoogte te brengen van het begin van de stedenbouwkundige handelingen en/of exploitatie(s);

 Als bemerking wordt meegegeven dat er voor het houten schrijnwerk bij voorkeur geopteerd wordt voor een lokale (Europese) houtsoort uit duurzaam beheerde bossen (aangetoond met label).  Tropische houtsoorten worden best vermeden aangezien deze op vlak van ecologie zeer slecht scoren.

Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.

 

12.

2022_CBS_01029 - Subsidies straatfeesten 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
12.

2022_CBS_01029 - Subsidies straatfeesten 2022 - Goedkeuring

2022_CBS_01029 - Subsidies straatfeesten 2022 - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Subsidiereglement straat-, wijk- en buurtfeesten dd. 24 februari 2014.


Feiten context en argumentatie

Subsisie Straatfeesten 2022

Evaluatie 2022/Buitenhof

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 341,50 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Dijkbeemdenweg

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 270,24 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Donkturvers

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 520,50 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Drie Koningen - Karekietstraat

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 250,40 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Eikenen-Kolveren

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 497,60 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Elstra

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 301,46 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Holsteenweg

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 341,50 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.


Evaluatie 2022/Kremerstraat

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 147,14 euro .

Het college beslist om een subsidie van 147,14 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Kretenveldweg

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 500 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Lazarijstraat

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 520,51 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Platwijers

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 1210 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.


Evaluatie 2022/Putsmolen

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 255 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.


Evaluatie 2022/Raafstraat

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 228,62 euro .

Het college beslist om een subsidie van 228,62 euro te betalen.

 

 Evaluatie 2022/Schopdriesweg

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 341,50 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Vogelsanck

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 228,13 euro .

Het college beslist om een subsidie van 228,13 euro te betalen.

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Evaluatie 2022/Buitenhof

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 341,50 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Dijkbeemdenweg

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 270,24 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Donkturvers

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 520,50 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Drie Koningen - Karekietstraat

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 250,40 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Eikenen-Kolveren

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 497,60 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Elstra

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 301,46 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Holsteenweg

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 341,50 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.


Evaluatie 2022/Kremerstraat

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 147,14 euro .

Het college beslist om een subsidie van 147,14 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Kretenveldweg

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 500 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Lazarijstraat

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 520,51 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Platwijers

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 1210 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.


Evaluatie 2022/Putsmolen

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 255 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.


Evaluatie 2022/Raafstraat

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 228,62 euro .

Het college beslist om een subsidie van 228,62 euro te betalen.

 

 Evaluatie 2022/Schopdriesweg

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 341,50 euro .

Het college beslist om een subsidie van 250 euro te betalen.

 

Evaluatie 2022/Vogelsanck

Evaluatie is tijdig en volledig

Gemaakte en goedgekeurde kosten van 228,13 euro .

Het college beslist om een subsidie van 228,13 euro te betalen.

 

13.

2022_CBS_01030 - Verkoop menslievend doel - aanvraag van 'de Zonnekes' - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
13.

2022_CBS_01030 - Verkoop menslievend doel - aanvraag van 'de Zonnekes' - Goedkeuring

2022_CBS_01030 - Verkoop menslievend doel - aanvraag van 'de Zonnekes' - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De verkoop van 4 en 11 december kan worden toegestaan in het kader van verkoop menslievend doel op voorwaarde dat er binnen de 30 kalenderdagen een bewijs wordt dat de opbrengst overgemaakt werd aan het opgegeven doel.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen besluit goedkeuring te verlenen aan 'de Zonnekes', Brigitte Coun, Grote Hellekensstraat 39 te Zonhoven om zelfgemaakte gadgets te verkopen tijdens de markten van 4 en 11 december 2022 op voorwaarde dat er binnen de 30 kalenderdagen een bewijs geleverd wordt dat de opbrengst daadwerkelijk overgemaakt werd aan het opgegeven doel.

14.

2022_CBS_01033 - Aanstelling interieurontwerper - herinrichting gemeentehuis Zonhoven naar publiekshuis Zonhoven - Starten procedure en publicatie - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
14.

2022_CBS_01033 - Aanstelling interieurontwerper - herinrichting gemeentehuis Zonhoven naar publiekshuis Zonhoven - Starten procedure en publicatie - Goedkeuring

2022_CBS_01033 - Aanstelling interieurontwerper - herinrichting gemeentehuis Zonhoven naar publiekshuis Zonhoven - Starten procedure en publicatie - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Het bestek en de raming voor de opdracht “Aanstelling interieurontwerper - herinrichting gemeentehuis Zonhoven naar publiekshuis Zonhoven”, opgesteld door Petra Kiepkowski, diensthoofd patrimonium en Anne Pirotte, deskundige contractmanagement.

Het besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht "Aanstelling interieurontwerper - herinrichting gemeentehuis Zonhoven naar publiekshuis Zonhoven".

Feiten context en argumentatie

In het kader van de opdracht “Aanstelling interieurontwerper - herinrichting gemeentehuis Zonhoven naar publiekshuis Zonhoven” werd een bestek met nr. 2022-060 opgesteld door Petra Kiepkowski, diensthoofd patrimonium en Anne Pirotte, deskundige contractmanagement.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 53.719,00 excl. btw of € 65.000,00 incl. 21 % btw.

De gemeenteraad verleende in zitting van 3 oktober 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden op 5 oktober 2022.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor de opdracht “Aanstelling interieurontwerper - herinrichting gemeentehuis Zonhoven naar publiekshuis Zonhoven” wordt opgestart.

Artikel 2

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 3

De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 9 november 2022 om 14.00 uur.

Artikel 4

Er is in 2022 bij AC 1282 (MJP 412) een budget van € 15.820. voorzien. Bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan dient aldus een bedrag van € 50.000 bij voorzien te worden.

15.

2022_CBS_01034 - Vergroening Dorpshart en openlegging Roosterbeek te Zonhoven - Starten procedure en publicatie - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
15.

2022_CBS_01034 - Vergroening Dorpshart en openlegging Roosterbeek te Zonhoven - Starten procedure en publicatie - Goedkeuring

2022_CBS_01034 - Vergroening Dorpshart en openlegging Roosterbeek te Zonhoven - Starten procedure en publicatie - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

De opdrachtdocumenten.

Het besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze.

Feiten context en argumentatie

In het kader van de opdracht “Zonhoven: Vergroening Dorpshart en openlegging Roosterbeek” werd een bijzonder bestek met nr. 18180013 opgesteld door de ontwerpers, de heren Jan Vanderstraeten, Tommy Liesenborgs en Michiel Theunissen van Sweco Belgium nv, Herkenrodesingel 8B bus 3.01 te 3500 Hasselt.

Deze opdracht is een gezamenlijke opdracht tussen de volgende entiteiten:

  • PROVINCIE LIMBURG, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt
  • Gemeente Zonhoven, Kerkplein 1, 3520 Zonhoven
  • Fluvius cvba, Trichterheideweg 8, 3500 Hasselt
  • Vlaams gewest, afdeling Wegen en Verkeer Limburg, Koningin Astridlaan 50, bus 4, 3500 Hasselt

De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 3.858.089,65 excl. btw of € 4.668.288,48 incl. btw. Het gedeelte dat voor rekening van de gemeente Zonhoven is bedraagt € 1.595.445,10 excl. btw of € 1.930.488,57.

De gemeenteraad verleende in zitting van 3 oktober 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.

Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden op 5 oktober 2022.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De openbare procedure voor de opdracht "Vergroening Dorpshart en openlegging Roosterbeek" te Zonhoven wordt opgestart.

Artikel 2

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 3

De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 10 november 2022 om 10.00 uur.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 (MJP000422).

16.

2022_CBS_01035 - Eurofiber - aanleg telecomleiding - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
16.

2022_CBS_01035 - Eurofiber - aanleg telecomleiding - Kennisneming

2022_CBS_01035 - Eurofiber - aanleg telecomleiding - Kennisneming

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Referentie Eurofiber: 362793.001 + 362793.005  

Referentie CAS-VOS: CV_EF_2022/332 + CV_EF_2022/336

Gipod: WO: 13377705 SA: 13377708

Contactpersoon: Dhr. Marijn Lenaerts

Feiten context en argumentatie

Het college verleent toelating aan Eurofiber voor uitvoering van telecommunicatiewerken in hogervermelde straten.

De werken worden toegestaan onder volgende voorwaarden:

  • De uitvoerende aannemer dient een signalisatievergunning aan te vragen bij de technische dienst van de gemeente Zonhoven, ten minste 10 werkdagen voor de aanvang der werken;
  • Voor de aanvang der werken dient een tegensprekelijke vaststelling te worden opgemaakt in tegenwoordigheid van een afgevaardigde van ons bestuur
  • Eurofiber blijft verantwoordelijk voor latere verzakkingen bij onderboringen van wegen of fietspaden;
  • De werken moeten worden uitgevoerd door middel van een niet grondverdringende boring indien men onder het wegdek door moet, klopboringen kunnen niet worden toegestaan;
  • De wegberm dient in zijn oorspronkelijke staat te worden hersteld (ook terug inzaaien met graszaad);
  • De inritten van de huizen dienen degelijk te worden hersteld zodat er op de plaats van opbraak geen verzakkingen zijn achteraf;
  • Alle herstellingen dienen uitgevoerd te worden volgens de methode beschreven in de laatste versie van het standaardbestek 250, binnen de 14 dagen na het beëindigen van de werken.

Advies van de dienst:

Deze uitbreiding is rendabel.  Er zijn voor ons bestuur geen kosten.  Er is geen bezwaar tegen het ontworpen tracé van deze leidingen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen verleent toelating aan Eurofiber voor de uitvoering van telecommunicatiewerken te Zonhoven onder hoger vermelde voorwaarden.

17.

2022_CBS_01036 - Kandidaturen afdelingshoofd informatiemanagement, sector organisatiemanagement, dienst informatiemanagement - Kennisneming

Goedgekeurd
17.

2022_CBS_01036 - Kandidaturen afdelingshoofd informatiemanagement, sector organisatiemanagement, dienst informatiemanagement - Kennisneming

2022_CBS_01036 - Kandidaturen afdelingshoofd informatiemanagement, sector organisatiemanagement, dienst informatiemanagement - Kennisneming
18.

2022_CBS_01037 - Kandidaturen diensthoofd communicatie, sector organisatiemanagement, dienst communicatie - Kennisneming

Goedgekeurd
18.

2022_CBS_01037 - Kandidaturen diensthoofd communicatie, sector organisatiemanagement, dienst communicatie - Kennisneming

2022_CBS_01037 - Kandidaturen diensthoofd communicatie, sector organisatiemanagement, dienst communicatie - Kennisneming
19.

2022_CBS_01038 - Samenstelling selectiecommissie diensthoofd communicatie, sector organisatiemanagement, dienst communicatie - Goedkeuring

Goedgekeurd
19.

2022_CBS_01038 - Samenstelling selectiecommissie diensthoofd communicatie, sector organisatiemanagement, dienst communicatie - Goedkeuring

2022_CBS_01038 - Samenstelling selectiecommissie diensthoofd communicatie, sector organisatiemanagement, dienst communicatie - Goedkeuring
20.

2022_CBS_01039 - Aanstelling voltijds contractueel technisch assistent civiele werken D1-D3 sector facilitair management - Goedkeuring

Goedgekeurd
20.

2022_CBS_01039 - Aanstelling voltijds contractueel technisch assistent civiele werken D1-D3 sector facilitair management - Goedkeuring

2022_CBS_01039 - Aanstelling voltijds contractueel technisch assistent civiele werken D1-D3 sector facilitair management - Goedkeuring
21.

2022_CBS_01040 - Ontslag en pensioenaanvraag - Kennisneming

Goedgekeurd
21.

2022_CBS_01040 - Ontslag en pensioenaanvraag - Kennisneming

2022_CBS_01040 - Ontslag en pensioenaanvraag - Kennisneming
22.

2022_CBS_01041 - Beëindiging contract onbepaalde duur technisch beambte groenbeheer, sector facilitair management - Goedkeuring

Goedgekeurd
22.

2022_CBS_01041 - Beëindiging contract onbepaalde duur technisch beambte groenbeheer, sector facilitair management - Goedkeuring

2022_CBS_01041 - Beëindiging contract onbepaalde duur technisch beambte groenbeheer, sector facilitair management - Goedkeuring
23.

2022_CBS_01042 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissing algemeen directeur - Kennisneming

Goedgekeurd
23.

2022_CBS_01042 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissing algemeen directeur - Kennisneming

2022_CBS_01042 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissing algemeen directeur - Kennisneming