Terug
Gepubliceerd op 17/08/2022

2022_CBS_00828 - Projectstuurgroep deeltraject D3 fietssnelweg Kolenspoor - Principiële Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 02/08/2022 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Johny De Raeve, burgemeester; Frank Vandebeek, 4de schepen; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Michael Vanderhoydonk, waarnemend algemeen directeur
2022_CBS_00828 - Projectstuurgroep deeltraject D3 fietssnelweg Kolenspoor - Principiële Goedkeuring 2022_CBS_00828 - Projectstuurgroep deeltraject D3 fietssnelweg Kolenspoor - Principiële Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Feiten

In 2019 nam het college kennis van de startnota fietssnelweg Kolenspoor (2019_CBS_01358) en valideerde de voorgestelde kruispuntoplossingen op grondgebied Zonhoven:

    • Kolverenstraat: gelijkvloerse kruising, fietser in de voorrang, verhoogde wegversmalling
    • Hortweidenweg: gelijkvloerse kruising, fietser in de voorrang, verkeerslichten met detectie
    • Houthalenseweg: ongelijkvloerse kruising, fietser in de voorrang, ondertunneling (*)
    • Kleine Hemmenweg: ongelijkvloerse kruising, fietser in de voorrang, ondertunneling (*)
    • Teutseweg: gelijkvloerse kruising, fietser in de voorrang, verhoogde wegversmalling. Een knip is momenteel niet aan de orde.
    • Wagemanskeel: bestaande situatie, maar verbreding en verhoging van de huidige tunnel, aangezien deze momenteel naast fietsers ook ruiters faciliteert.

(*) In eerste instantie kan dit een gelijkvloerse kruising zijn met de fietser in de voorrang via verkeerslichten met detectie, maar het college dringt voor deze wegen écht wel aan op een ondertunneling, gezien het profiel, de verkeersintensiteiten en het snelheidsregime van deze wegen.

Context

De validatie zoals beschreven in de startnota werd meegenomen in de eerste projectstuurgroep van deeltraject D3 (= traject vnl. op grondgebied Zonhoven) die plaatsvond op 1/06/2022.

Het doel van deze PSG is een algemene kadering te geven van het Kolenspoor en in detail deeltraject D3 te overlopen, opfrissen wat er in de startnota beslist werd en in kaart brengen van nieuwe elementen en inzichten.

Sweco wenst met dit overleg een draagvlak te krijgen over de eerste verkenningen en conclusies om vervolgens over te kunnen gaan tot het eerste voorontwerp. Zo kan er na deze PSG gestart worden met concreet uitwerken van de plannen om dit voor te leggen op de 2de PSG.

Voor D3 is dit de 1ste PSG, de 2de wordt voorzien in september, een 3de in december.

We nemen de startnota als uitgangspunt:

  • Voorkeursoplossingen beschouwen we als beslist beleid.
    1. Tenzij er elementen boven drijven waardoor de oplossing niet uitvoerbaar is of er gemotiveerd betere oplossingen mogelijk zijn.
  • Kolenspoorshuttle wordt niet concreet uitgewerkt in het voorontwerp van de projectnota. Wel wordt er rekening mee gehouden dat de shuttle in de toekomst nog kan worden voorzien. Waar de situatie het toelaat wordt ruimte voorzien zodat toekomstige aanleg van shuttle niet wordt gehypothekeerd.
  • Lezing van de omgevingskenmerken:
    1. Netwerken, historische fragmenten worden in beeld gebracht, alsook woonomgevingen, werkomgevingen, recreatieve en landschappelijke context. D3 wordt aldus in beeld gebracht binnen een ecologische, landschappelijke, ruimtelijke en mobiliteitscontext.
  • Bijzondere aandacht gaat uit naar de ecologische aspecten voor dit deeltraject gelet op het gekozen tracé van de startnota en de aanwezige SBZ.

Ontwerp: (bespreking per kruispunt/segment)

  • Kolverenstraat Zonhoven (segment voor kruispunt Kolverenstraat):
    1. Mag er kaalkap van een talud gebeuren?
      • Is voor ANB niet wenselijk, maar als het toch noodzakelijk is dan dient er een aanvraag voor ontbossing of aanpassing aan kleine landschapselementen gedaan te worden.
      • Er dient wel rekening gehouden te worden met de vleermuizen. Zij hebben hun geleiding nog nodig, dus niet aan beide zijden van het fietspad de bomen kappen.
      • ANB stelt voor om hier ter plaatse te gaan, dit geeft een beter zicht op de ontwerpmogelijkheden en hun impact op de huidige situatie.
      • Sweco zal de mogelijkheden bekijken om het fietspad 4m breed te maken en aan welke zijde de verbreding dan best komt.
    2. Verderop is er een steilere helling. Recreatief is dit een leuk element, naar functionaliteit kan er toch best bekeken worden of hier een optimalisatie kan gebeuren. Sweco bekijkt wat ze kunnen doen zonder al te veel impact op de omgeving en met de meest voordelige grondbalans.
  • Kolverenstraat (kruispunt):
    1. Startnota zegt: behoud doorgang gemotoriseerd verkeer. Hier werd gekozen voor de optie wegversmalling op een plateau met de fietser is in voorrang. Dit zal zo uitgewerkt worden.
  • Hortweidenweg (kruispunt):
    1. In huidige toestand is er een schuine kruising. Het ontwerp wordt zo opgesteld dat deze kruising meer haaks wordt.
      De grondinnames om deze omlegging te realiseren betreffen eigendom van NMBS.
      Er zal ook bekeken worden om de Hoeveweg te verleggen en eventueel mee te nemen in het plateau.
      De provincie vraagt of hier een plateau met beurtelings verkeer ontworpen kan worden.
       Zonhoven heeft zijn bedenkingen of dit een meer veilige optie is gelet op de intensiteiten. Zonhoven bezorgt tellingen aan Sweco. Sweco zal hierna het ontwerp opmaken.
  • Aansluiting Stenenkruisweg:
    1. In de startnota is hier niets voorzien. Kan dit toch meegenomen worden? Fietspad verbreden, rustpunt creëren?
      Gemeente Zonhoven is hiermee akkoord.
       AWV geeft aan dat dit besproken moet worden met De WerkVennootschap maar dat dit inderdaad een nieuw element is ten opzichte van de startnota.
  • Houthalenseweg:
    1. Vanuit de gemeente zijn er plannen om vrijliggende fietspaden te leggen op de Houthalenseweg tot aan de ovonde.
      Hier is nog geen (voor)ontwerp van beschikbaar.
      Indien de Houthalenseweg op het moment van realisatie (vermoedelijk pas na 2024) een gewestweg is, dan is AWV verantwoordelijk voor deze investering. Indien al overgedragen aan de gemeente, dan is de investeringskost voor de provincie.
      De gemeente zal polsen naar de stand van zaken van de overdracht van de wegenis.
      In de projectstuurgroep wordt geconcludeerd dat in de projectnota een gelijkvloerse kruising met VRI uitgewerkt moet worden.
      De huidige weg betreft nog steeds een gewestweg en bij AWV zijn er geen budgetten voorzien voor de realisatie van een fietstunnel.
       De optie met een tunnel is de langere termijnsoplossing.
  • Kleine Hemmenweg:
    1. Dit is een drukke verbinding.
      De gemeente voorziet hier op korte termijn in de aanleg van enkelrichting fietspaden i.p.v. dubbelrichting aan één zijde.
      Iedereen is akkoord dat de ambitie hier een tunnel moet zijn. In de projectnota wordt deze optie dan ook verder uitgewerkt.
      Langsheen de rijweg is de Hemmenbeek (waterloop 3de categorie) gelegen. Deze waterloop is volledig ingebuisd en verweven met het rioleringsstelsel. De gemeente laat weten dat er momenteel een procedure lopende is bij de provincie om deze waterloop af te schaffen. Ook is het met de huidige schetsen niet duidelijk hoe het ruimtebeslag van deze tunnel en de aansluiting met de Kleine Hemmenweg ter hoogte van de KMO zone zal zijn.
  • Teutseweg:
    1. In de startnota wordt een knip van de Teutseweg niet weerhouden, maar wordt wel gesteld dat deze optie opnieuw besproken moet worden in het vervolgtraject.
      Een verkeersknip is tot op heden nog niet weerhouden door het schepencollege.
      I.kv. realisatie Kolenspoor kan dit echter best terug op tafel gelegd worden ter bespreking.
      De ontharding kan mogelijk dienen als compensatie voor aanleg van andere delen van de fietssnelweg.
      Bovendien betreft de oversteek van de fietssnelweg met de Teutseweg een gevaarlijke oversteek en zou een knip een aanzienlijke verbetering van de verkeersveiligheid betreffen.
       Langs de Teutseweg gaat de gemeente wel nieuwe fietspaden aanleggen. De bestaande weg wordt hiervoor versmald om binnen de grenzen van het openbaar domein te kunnen blijven.
  • De Teut:
    1. In de startnota wordt het tracé en uitvoering voorgesteld op de plaats van het bestaande fietspad dat (deels) in talud ligt.
      Sweco heeft in het kader van de ecologische inpassing een eerste landschapsonderzoek gedaan waarbij mogelijke verbindingen in het vijvergebied en/of valleigebied tot landschapsherstel en een ecovallei zou kunnen leiden.
      Dit zijn echter elementen die niet in de startnota zijn opgenomen en daarom worden deze aan de stuurgroep voorgelegd (zie bijlage).
      Alle actoren staan positief ten opzichte van het herstellen van het valleigebied.
      Jeroen Schols geeft aan dit ook een zeer positief ecologisch verhaal te vinden, dat dit kan leiden tot een betere geleiding van toegankelijkheid tot het natuurgebied (meer op het fietspad, minder in het gebied zelf), dat er zelfs bijkomend andere ecologische winsten mogelijk zijn voor andere doelsoorten in het gebied (o.a. knoflookpad), maar geeft eveneens aan dat bij ANB niet iedereen gewonnen is voor dit idee.
       Voornamelijk de te doorlopen vergunningsprocedure (o.a. ADC toets) lijkt een groot obstakel te vormen. Hij geeft aan dit voorstel intern te willen verdedigen. Nadat dit intern besproken werd, zal Jeroen Schols hierover terugkoppelen. Verder stelt hij voor om ter plaatse de situatie te bekijken en bespreken met zijn collega’s, zodoende de ecologische meerwaarde zo duidelijk mogelijk te stellen. PNC en ANB bekijken samen om dit terreinbezoek te organiseren. Sweco benadrukt dat dit nog maar in conceptfase zit en er nog zeer veel vragen beantwoord moeten worden alvorens men er van uit kan gaan dat dit realiseerbaar is. Het gaat dan over technische vragen, maar ook over het financiële, en vooral het vergunningstechnische aspect.

Volgende stappen (betrekking hebbende tot Zonhoven):

  • Overleg Sweco met DWV ikv Noord-Zuid.
  • Zonhoven bezorgt tellingen Hortweideweg aan Sweco.
  • Wat is het standpunt van AWV ivm aansluiting Stenenkruisweg?
  • Zonhoven zal polsen naar de stand van zaken van de overdracht van de Houthalenseweg.
  • ANB legt het voorstel a.h.v. de presentatie intern voor en koppelt hierover terug aan Sweco en de provincie.
  • Sweco werkt het ontwerp verder uit.
  • PSG 2 wordt voorzien in september 2022.

Argumentatie

Bespreking dienst mobiliteit:

  • Tussen Houthalen en Kolverenstraat:
    1. Akkoord met visie stuurgroep.
      • Rekening houden F74
  • Kruispunt Kolverenstraat:
    1. Akkoord met visie stuurgroep.
      • Verhoging zo aanleggen dat snelheid gemotoriseerd verkeer fel wordt afgeremd.
      • Zichtbaarheid kruispunt/fietspad optimaliseren.
  • Kruispunt Hortweidenweg:
    1. Akkoord met visie stuurgroep.
      • Verhoging zo aanleggen dat snelheid gemotoriseerd verkeer fel wordt afgeremd.
      • Zichtbaarheid kruispunt/fietspad optimaliseren.
    2. Tellingen werden overgemaakt aan studiebureau.
  • Kruising fietspad Stenenkruisweg/Koningshofweg:
    1. Akkoord met visie stuurgroep.
  • Kruispunt Houthalenseweg:
    1. Afhankelijk van de overname N715 of ongelijkvloerse kruising kan worden meegenomen in project riolering/fietspaden.
      • Indien overname KT opteren voor ongelijkvloerse kruising.
      • Indien overname LT zal ongelijkvloerse kruising verschoven worden LT en VRI op KT.
  • Kruispunt Kleine Hemmenweg:
    1. Akkoord met de visie van de stuurgroep.
      • Met de huidige schetsen is het niet duidelijk hoe het ruimtebeslag van deze tunnel en de aansluiting met de Kleine Hemmenweg ter hoogte van de KMO zone zal zijn.
  • Kruispunt Teutseweg:
    1. Akkoord met visie stuurgroep.
    2. Herbekijken knip tussen Industrieweg en Industrieweg-Zuid.
      • Veiligheid fietsers omwille van snelheid Teutseweg.
      • Extra stimulans omwille ontharding.
    3. Indien CBS beslist om knip niet/nooit te willen voorzien:
      • Verhoging zo aanleggen dat snelheid gemotoriseerd verkeer fel wordt afgeremd.
      • Zichtbaarheid kruispunt/fietspad optimaliseren.
  • Zone Teut:
    1. Akkoord met visie stuurgroep.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de projectstuurgroep deeltraject D3 - Kolenspoor.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist om volgende nieuwe elementen en inzichten goed te keuren:

  • De kolenspoorshuttle wordt niet concreet uitgewerkt in het voorontwerp van de projectnota. Wel wordt er rekening gehouden dat de shuttle in de toekomst nog kan worden voorzien
  • Kruispuntoplossingen (de nieuwe elementen aangekaart tijdens de projectstuurgroep zijn in italic toegevoegd):
    • Kolverenstraat: gelijkvloerse kruising, fietser in de voorrang, verhoogde wegversmalling - deze heeft als doel de snelheid in sterke mate af te remmen; ook inzetten op goede zichtbaarheid op dit kruispunt.
    • Hortweidenweg: gelijkvloerse kruising, fietser in de voorrang, verkeerslichten met detectie - haakse inrichting van de oversteekplaats met bijkomend het verleggen van de Hoeveweg zodat deze ook haaks op de Hortweidenweg aantakt en ook binnen het plateau wordt opgenomen. Het  ontwerp wordt nog verder verfijnd in functie van de optimale inrichting op basis van (beschikbare) verkeerstellingen.
    • Houthalenseweg: ongelijkvloerse kruising, fietser in de voorrang, ondertunneling (*) - het college wenst dit niet afhankelijk te maken van de overname van de gewestweg N715. Een ondertunneling heeft de absolute voorkeur, enkel op korte termijn kan een ongelijkvloerse kruising met verkeerslichten een oplossing bieden, maar op lange termijn is een ondertunneling de enige valabele oplossing.
    • Kleine Hemmenweg: ongelijkvloerse kruising, fietser in de voorrang, ondertunneling (*) - deze inrichting wordt in de projectnota weerhouden.
    • Teutseweg: gelijkvloerse kruising, fietser in de voorrang, verhoogde wegversmalling. Het college oordeelt dat een knip momenteel niet aan de orde is. Dit is beslist beleid.

(*) In eerste instantie kan dit een gelijkvloerse kruising zijn met de fietser in de voorrang via verkeerslichten met detectie, maar het college dringt voor deze wegen écht wel aan op een ondertunneling, gezien het profiel, de verkeersintensiteiten en het snelheidsregime van deze wegen.

  • Aansluiting Stenenkruisweg met Kolenspoor: deze is niet opgenomen in de startnota maar opgenomen in de projectstuurgroep in functie van een verbreding van dit fietspad en het creëren van een rustpunt.
  • De Teut: het tracé werd in de startnota voorgesteld op de plaats van het bestaande fietspad dat deels in talud ligt. Uit landschapsonderzoek blijkt dat mogelijke verbindingen in het vijvergebied en/of valleigebied tot landschapsherstel en een ecovallei kunnen leiden. Dit is momenteel een concept dat eerst intern bij ANB besproken dient te worden.