Terug
Gepubliceerd op 18/05/2022

2022_CBS_00505 - Vervanging van het buitenschrijnwerk en het isoleren en afwerken van de buitengevels van het gemeentehuis, lot 1 - ingebrekestelling - Goedkeuring - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 10/05/2022 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2022_CBS_00505 - Vervanging van het buitenschrijnwerk en het isoleren en afwerken van de buitengevels van het gemeentehuis, lot 1 - ingebrekestelling - Goedkeuring - Goedkeuring 2022_CBS_00505 - Vervanging van het buitenschrijnwerk en het isoleren en afwerken van de buitengevels van het gemeentehuis, lot 1 - ingebrekestelling - Goedkeuring - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 31 maart 2020 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Vervanging van het buitenschrijnwerk en het isoleren en afwerken van de buitengevels van het gemeentehuis - Lot 1” aan Moors nv, Europark 1041 te 3530 Houthalen-Helchteren tegen het nagerekende offertebedrag van € 658.139,71 excl. btw of € 796.349,05 incl. 21 % btw (€ 138.209,34 Btw medecontractant).

De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 861.1 - IV 522.


Feiten context en argumentatie

De dienst patrimonium stelde op 04/05/2022 het proces-verbaal van ingebrekestelling op met daarin volgende motivering voor de ingebrekestelling:

De uitvoeringstermijn, contractueel bepaald op 100 werkdagen, wordt falikant overschreden.

Vanwege de heersende coronapandemie en de bijhorende leveringsproblemen en personeelsbezetting enerzijds en de coördinatie met de werkzaamheden vernoemd als lot 2 en gegund aan een andere aannemer anderzijds werd er door het bestuur steeds soepel omgegaan met de uitvoeringstermijn. Tot op heden is deze echter al verviervoudigd.

Sinds de oplevering van de werken van lot 2 op 9/11/2021 is bovendien al opnieuw een periode van 100 werkdagen verstreken waarin Moors nv slechts sporadisch op de werf aanwezig is geweest.

  • volgende prestaties zijn niet geheel voltooid binnen de contractuele bedongen uitvoeringstermijn:

Er zijn nog tal van zaken die uitgevoerd of voltooid moeten worden. Deze zijn voldoende gekend bij de aannemer en werden ook meermaals overlopen en vernoemd in de werfverslagen. Zonder volledig te willen zijn gaat het hierbij ondermeer over:

  • afwerking inkomzone “alle diensten”: plaatsen aluminium wandbekleding, handgrepen, verlichting, brievenbus, luifel, vrijstaande verticale kolommen, aankondigingsborden, belettering op de muur, …
  • afwerking inkomzone “raadzaal”: plaatsen aluminium wandbekleding, verlichting, …
  • gevels: plaatsen aluminium rasterwerk, uitvalbeveiliging hoge ramen gevel 6, verplaatsen nooddeur gevel 6, deurknop en trapbordes elektriciteitscabine, dakladder, … 
  • interieur: deurknop deur haspel inkomhal raadzaal, aanpassen afkasting ramen sanitair, afwerken opgehoogde vloer garage, …
  • volgende aanwijzingen en voorafgaandelijke schriftelijke bevelen van de aanbestedende overheid werden niet nageleefd:
    • De laatste werfvergaderingen dateren van 20/01, 09/02 en 03/03. Op 17 maart 2022 werd op onze vraag nog een planningsvergadering belegd waarin een aantal datums en periodes werden vastgelegd die door Moors nv nog op papier zouden worden gezet tegen uiterlijk 21/03. Tot op heden werd deze planning nog niet ontvangen.
    • De dagkanten van de te verplaatsen nooddeur in gevel 6 werden vrijgemaakt. Ondanks de mail van 20/04 om hier dringend de blootliggende isolatie te beschermen tegen de weersinvloeden is hier nog niets gebeurd. Toekomstige schade door inwerking van vocht zal op Moors nv verhaald worden.

Het bestuur wenst binnen een termijn van 15 dagen na ontvangst van onderhavig proces-verbaal van aannemer Moors een realistische, haalbare en aanvaardbare planning te ontvangen.

Bovendien zullen vanaf 02/06 de werfvergaderingen opnieuw wekelijks plaatsvinden om de voortgang van de werken aan deze planning te toetsen.

Indien aannemer Moors nalaat gevolg te geven aan deze ingebrekestelling, zullen we overgaan de verweermiddelen voorzien in de artikels 46 en 86 van het KB van 14 januari 2013 te laten gelden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het proces-verbaal van ingebrekestelling van 04/05/2022, opgesteld door de dienst patrimonium, wordt aanvaard en per aangetekend schrijven aan de aannemer bezorgd.