Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de voorstellen om fietsstraten in te richten in de Schelstraat en Kantoorweg.
Context
Een fietsstraat is een straat met gemengd verkeer binnen een autoluw gebied die door veel fietsers wordt gebruikt of met een groot fietspotentieel en onderdeel uitmaakt van een fietsroutenetwerk. Een fietsstraat biedt een aangename fietsroute in een verkeersluwe omgeving. Door de specifieke bebording en vormgeving zijn ze herkenbaar voor alle weggebruikers. Motorvoertuigen zijn ondergeschikt aan het fietsverkeer en vooral lokaal. De maximumsnelheid is 30 km/u en motorvoertuigen mogen de fietsers niet inhalen. Bij de inrichting staan een goed fietsklimaat, zo min mogelijk hinderlijke ontmoetingen en een fietsvriendelijke & leesbare weginrichting centraal.
Fietsberaad Vlaanderen, het kenniscentrum voor elk beleid dat het fietsen stimuleert, reikt steden en gemeentes een stappenplan aan voor het inrichten van een fietsstraat (https://fietsberaad.be/documenten/rapportfietsstratenenfietszones/). Volgende criteria dienen beoordeeld te worden:
Stap 1: Netwerk - een goed fietsklimaat
Stap 2: Gebruik - weinig hinderlijke ontmoetingen
Stap 3: Inrichting - fietsvriendelijk en leesbaar
Een van de belangrijkste redenen om te kiezen voor een fietsstraat is het creëren van een herkenbare en comfortabele fietsroute in een autoluw gebied met gemengd verkeer. Een fietsstraat vormt dus een onderdeel van het fietsroutenetwerk, op lokaal of bovenlokaal niveau. Fietsstraten kunnen worden ingezet om de continuïteit van een fietsroute door woonwijken of landelijk gebied te waarborgen.
Feiten
Schoolomgeving Startbaan
Schoolomgeving SJB
Argumentatie
Schoolomgeving Startbaan
De dienst mobiliteit oordeelt dat voortgaand op de criteria van fietsberaad Vlaanderen deze straat momenteel niet voldoet om als fietsstraat te functioneren. De schoolomgeving genereert bij het begin en einde van de schooldag heel wat gemotoriseerd verkeer in de straat. Door de aanwezigheid van een kiss&ride voor de schoolingang worden deze bewegingen nog extra gefaciliteerd. Het inrichten van een fietsstraat is m.a.w. met de huidige inrichting geen garantie dat de schoolomgeving veiliger wordt. Buiten de schooluren en met veel minder schoolgaand fietsverkeer zijn de regels van een fietsstraat ook van toepassing. De gemotoriseerde bestuurder zal zich dus te allen tijde moeten aanpassen aan de fietser. Handhaving is mogelijk noodzakelijk om deze gewijzigde verkeerssituatie af te dwingen en de geloofwaardigheid van dergelijke inrichting niet in het gedrang te brengen. Omwille van de vraag van de schooldirectie en de ouderraad en omwille van het positief advies van de fietsersbond stelt de dienst mobiliteit voor om met een tijdelijke proefopstelling (tot einde schooljaar 2022- 2023) het concept van de fietsstraat te realiseren. Buurtbewoners dienen hierover bevraagd en geïnformeerd te worden. De school dient de ouders op de hoogte te brengen en te sensibiliseren. De bereidheid tot handhaving moet afgetoetst worden bij de wijkdienst en de dienst verkeer van de zone LRH. Na evaluatie (zomer 2023) wordt beslist over een definitieve inrichting. Gelijklopend wordt bekeken in hoeverre het autoverkeer bij het begin en einde van de schooldag uit de schoolomgeving geweerd kan worden via de mogelijkheid tot parkeren aan de kerk en het verder sensibiliseren van de ouders om met de fiets of te voet naar school te komen (bijv. het inzetten van gemachtigd opzichters aan de oversteken Halveweg en Wijvestraat).
Schoolomgeving SJB
De dienst mobiliteit oordeelt dat voortgaand op de criteria van fietsberaad Vlaanderen deze straat momenteel niet voldoet om als fietsstraat te functioneren. Enkel bij het begin en einde van de schooldag is deze straat een belangrijke route/bestemming voor vnl. schoolgaande fietsers. Het huidige verloop bij het begin en einde van de schooldag beantwoordt doorgaans (niet gestaafd met cijfers) al aan de regels voor een fietsstraat, nl. de auto is er te gast. Het snelheidsregime is 30 km/u. Buiten deze momenten is dit een rustige straat met weinig verkeer, zowel voor wat betreft het gemotoriseerde als het fietsverkeer. Omwille van de positieve reactie van de schooldirectie en de vertegenwoordiger van de ouderraad en omwille van het positief advies van de fietsersbond stelt de dienst mobiliteit voor om met een tijdelijke proefopstelling (tot einde schooljaar 2022- 2023) het concept van de fietsstraat te realiseren. Buurtbewoners dienen hierover bevraagd en geïnformeerd te worden. De school dient de ouders op de hoogte te brengen en te sensibiliseren. De bereidheid tot handhaving moet afgetoetst worden bij de wijkdienst en de dienst verkeer van de zone LRH. Na evaluatie (zomer 2023) wordt beslist over een definitieve inrichting.
Het college van burgemeester en schepenen is akkoord met het toepassen van het stappenplan van fietsberaad Vlaanderen bij de overweging tot het inrichten van fietsstraten op de gemeentewegen.
Het college van burgemeester en schepenen is akkoord om bij gemotiveerde aanvragen tot inrichten van een fietsstraat die niet voldoen aan de criteria van fietsberaad Vlaanderen de optie tot proefopstelling te overwegen na een positief advies van de dienst mobiliteit.
Het college van burgemeester en schepenen is akkoord om in de Schelstraat en de Kantoorweg een proefopstelling 'fietsstraat' in te richten onder de volgende voorwaarden: