In zitting van 8 november 2022 besliste het college van burgemeester en schepenen Fluvius erom te verzoeken voor de interactieve ledverlichting (IVT) een aangepast brandprogramma toe te passen als volgt:
We noemen dit aangepast brandprogramma in deze nota het Zonhovens brandprogramma. Dit brandprogramma is ondertussen in voegen.
Fluvius laat in een reactie nu weten dat het brandprogramma voor IVT dat Zonhoven toepast, afwijkt van de geldende normering op vlak van verkeersveiligheid.
"Direct starten aan 50% lichtniveau is niet volgens de norm verlichten. Daarom dat deze optie ook niet in onze interactief verlichtingsaanbod zit. Er zijn prestatie-eisen voor elke type rijweg opgelegd in de norm. Bv: M3 – 1 cd/m². De norm laat ook dimming toe, maar dit enkel omdat verkeersdrukte en verkeerssamenstelling in de loop van de nacht wijzigt.
Om 17u, om 18u en om 19u is de verkeersdrukte nog steeds te hoog om reeds te dimmen. Op deze uren is nog steeds 100% licht nodig om de verkeersveiligheid te kunnen garanderen volgens de norm. Nadien wordt het op sommige wegen rustiger en is het (met iOV) mogelijk om een eerste stap (25%) te dimmen naar een lagere prestatie-eis (M4 – 0,75 cd/m²), op nog latere uren kan verder gedimd worden (50% dimmen, 70 % dimmen) waarna naarmate het weer ochtend wordt en de verkeersdrukte toeneemt en er meer zwakke weggebruikers op de rijweg zijn, er terug stelselmatig moet opgeschakeld worden naar 100% licht.
Het brandprogramma “Universeel-basis” ligt in de huidige context – wegens bruikbaar voor alle type rijweg – het meest voor de hand. Het brandprogramma “Universeel-basis” levert een besparing op van 18% t.o.v. het huidige brandprogramma."
Advies van de dienst
Destijds is door Fluvius gesteld dat het dimmen van de ledverlichting tot 50% van de lichtsterkte niet met het blote oog waarneembaar is en aldus toepasbaar is. Op basis van deze informatie heeft het schepencollege in zitting van 8 november 2022 een beslissing genomen om de ledverlichting extra te dimmen. Dit levert de gemeente Zonhoven een bijkomende energiebesparing op. Uit het schrijven van Fluvius blijkt nu dat op welbepaalde tijdstippen 100% licht nodig is om de verkeersveiligheid volgens de geldende normering te kunnen garanderen. Mocht er zich een calamiteit voordoen, bv. een fietser komt ten val of er gebeurt een verkeersongeval, dan kan de gemeente theoretisch gezien aansprakelijk worden gesteld omwille van onvoldoende lichtsterkte (LUX) van de openbare verlichting, althans volgens de geldende normering (aldus Fluvius). Het gekke aan de hele situatie is dat bij 100% dimming (dus lichten doven) er zich geen probleem stelt.
Gezien hier een risico aan verbonden is, lijkt het ons correct dit te melden.
Hierbij de afwijking in tabelvorm:
Zondagnacht en weekdagen: | ||||||||||||||
oog-20u | 20u-21u | 21u-22u | 22u-23u | 23u-24u | 24u-01u | 01u-02u | 02u-03u | 03u-04u | 04u-05u | 05u-06u | 06u-07u | 07u-08u | 08u-oog | |
Universeel brandprogramma | 100% | 75% | 75% | 50% | 30% | 30% | 30% | 30% | 30% | 50% | 75% | 100% | 100% | 100% |
Zonhovens brandprogramma | 50% | 50% | 50% | 30% | 30% | 30% | 30% | 30% | 30% | 30% | 30% | 30%/50% | 50% | 50% |
Verschil | 50% | 25% | 25% | 20% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 20% | 45% | 60% | 50% | 50% |
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schrijven van Fluvius. Het brandprogramma voor de interactieve ledverlichting blijft behouden zoals beslist in zitting van 8 november 2022.