STEDENBOUWKUNDIG EN MILIEUTECHNISCH advies - verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar
De aanvraag betreft het slopen van de bestaande bebouwing en het bouwen van een gebouw in halfopen verband met een frituur en woning alsook de terreininrichting en uitbating frituur.
De aanvraag werd op 07/04/2022 ontvangen.
Op 06/05/2022 werd aanvullende informatie opgevraagd.
Op 10/05/2022 werd de gevraagde aanvullende informatie aangeleverd.
Op 19/05/2022 werd de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard.
De gewone vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden, lopende van 29/05/2022 tot en met 27/06/2022, gesloten met 0 bezwaarschriften.
De activiteiten van het bedrijf zijn de volgende: exploitatie van een frituur.
HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
Stedenbouwkundig
De aanvraag werd meermaals in overleg gebracht met de gemeentelijke administratie sinds eind 2021(VB_2021_061).
Op 24 november 2021 werd volgend antwoord aan de architect overgemaakt:
“Perceel en terreinaanleg
Mobiliteit
Architectuur
Appartement
We zouden verder nog willen meegeven dat we ervan overtuigd zijn dat wanneer aan bovenstaande bemerkingen kan worden voldaan (en dat lijkt ons geen probleem te zijn) het voorstel een zeer mooie oplossing zal bieden voor dit uitdagend perceel.”
De aanvraag houdt gedeeltelijk rekening met de resultaten van het voorafgaandelijk overleg / advies. Aan al de gemaakte opmerkingen wordt voldaan uitgezonderd het voorzien van een groendak en het terras dat nog steeds wordt afgebakend door lamellen en zich situeert aan de westzijde van het gebouw.
Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt dat voor de percelen van de aanvraag bouwmisdrijven werden vastgesteld:
Uit het aanvraagdossier en de gegevens waarover de gemeente beschikt (luchtfoto…) blijkt dat op het perceel van de aanvraag nog andere constructies en/ of handelingen werden opgericht/ verricht, waarvoor geen vergunning verleend werd. Het betreft o.a. een uitbreiding van de woning, de huidige functie is niet vergund (Stenenkruisweg 1 werd in 1949 vergund als woning), de bestaande verhardingen en het stallen van voertuigen zijn niet vergund. Deze wederrechtelijk opgerichte constructies/ uitgevoerde handelingen werden opgenomen in de huidige aanvraag als te verwijderen.
Milieu
Het perceel is niet opgenomen in het Grondeninformatieregister.
OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de gewone procedure behandeld.
Er werd bijgevolg een openbaar onderzoek gehouden. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 29/05/2022 tot en met 27/06/2022. Er werden geen bezwaren ingediend.
ADVIEZEN
Proximus
Agentschap Wegen en Verkeer
Brandweer Hulpverleningszone Zuid-West Limburg
De Watergroep
Inter Vlaanderen
Fluvius
Dienst Patrimonium
Dienst Mobiliteit
Dienst Facilitair Management
MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE
Het project komt voor op bijlage III van het project-mer-besluit wat maakt dat een project MER opgemaakt moet worden, tenzij de initiatiefnemer via een project-m.e.r.-screening kan aantonen dat het project geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken. Er werd een project-m.e.r.-screening bij de aanvraag gevoegd. De effecten op milieu en omgeving werden voldoende omschreven en uit de screening bleek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
STEDENBOUWKUNDIG ADVIES
TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN
OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Gewestplan
De percelen van de aanvraag zijn volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, grotendeels gelegen in woongebied en deels gelegen in parkgebied (strook langsheen N74). De voorgestelde werken bevinden zich volledig in het woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van een goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving (artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen en latere wijzigingen).
Parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen.
Gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Afbakening regionaal stedelijk gebied Hasselt - Genk” dat op 20 juni 2014 definitief werd vastgesteld door de Vlaamse Regering. Er is geen bestemmingswijziging ten opzichte van het gewestplan voorzien voor dit perceel.
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg, noch in een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
De aanvraag voldoet principieel aan de geldende bestemmingsvoorschriften.
Stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater
De aanvraag valt onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 en latere wijzigingen, houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De plannen geven aan dat voor de nieuw opgerichte frituur en woning met een horizontale dakoppervlakte van 151,06m² een hemelwaterput wordt voorzien met een inhoud van 10.000 liter en recuperatie van het hemelwater voor o.a. het sanitair gebruik en een buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening waarvan de oppervlakte en het volume voldoen aan de verordening.
De verordening is niet van toepassing voor wat betreft de aanleg van de voorziene verhardingen omdat het hemelwater dat op de verharding valt niet wordt opgevangen en afgevoerd, maar op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem kan infiltreren.
De aanvraag voldoet aan deze stedenbouwkundige verordening.
Riolering
Het perceel is op het zoneringplan voor riolering, goedgekeurd bij Ministerieel besluit de dato 19 september 2008, gelegen in “centrale gebied”.
Met betrekking tot de riolering werd de aanvraag voor advies voorgelegd aan rioleringsbeheerder Fluvius. Het advies van 23/06/2022 van Fluvius is voorwaardelijk gunstig:
“Het betreft hier de regularisatie van de bouw van een frituur met woonst, hiervoor verwijzen wij graag naar www.fluvius.be/aansluitingen .
Voor uw rioleringsaansluiting geven we u volgende advies:
Voor alle andere vragen verwijzen wij graag naar onze website, www.fluvius.be of het algemeen nummer 078 35 35 34.
Bovenstaande informatie geven we mee onder voorbehoud van latere wijzigingen.
Mocht later bijvoorbeeld blijken dat de definitieve vermogens toch buiten de standaardnormen vallen, dan kan ons advies nog wijzigen.”
Kosten voor het voorzien / verleggen of uitbreiden van de nutsleidingen moeten gedragen worden door de aanvrager.
Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van deze of toekomstige omgevingsaanvraag zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting/ herstel op/ aan het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag van een particulier, blijven ten laste van de aanvrager.
Voor de uitvoering van werken op bermen, stoepen en wegen dient er voor de aanvang der werken een staat van bevinding opgemaakt te worden door de aannemer en dit in samenspraak met een afgevaardigde van het gemeentebestuur.
Toegankelijkheid
De aanvraag valt onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 en latere wijzigingen, houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid. Dit besluit trad in werking op 1 maart 2010. De aanvraag werd voor advies voorgelegd aan toegankelijkheidsbureau Inter Vlaanderen. Het advies van 20/06/2022 van Inter Vlaanderen is voorwaardelijk gunstig:
“Advies toegankelijkheid bij de aanvraag van een omgevingsvergunning / melding
In toepassing van art. 4.3.7.i , art. 4.3.3.ii en art. 4.3.4.iii van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
In toepassing van het Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheidiv
Voorwaardelijk gunstig advies.
In toepassing van art. 4.2.19.§1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordeningv , adviseren we de voorwaarden opgenomen in dit advies op te leggen.
Dit advies bekijkt de wettelijke voorschriften op basis van de op plan afleesbare elementen in de vergunningsfase. Dit advies doet geen uitspraak over de integrale toegankelijkheid van het gebouw na volledige afwerking. Afwerkingselementen die niet op plan staan, bepalen immers in grote mate mee de toegankelijkheid van het geheel. U kan, tijdens het project, bij ons inlichtingen verkrijgen of een begeleidingstraject volgen om de integrale toegankelijkheid van uw project te garanderen.
1.Bijlage B26 verantwoordingsnota omgevingsvergunning:
Toegankelijkheidstoelichting / checklist inzake toegankelijkheidvi
2 Verplichting advies
3 Toepassingsgebied
Dit advies is van toepassing op het (deel van het) gebouw dat gebouwd, herbouwd, verbouwd of uitgebreid wordt.
De aanvraag betreft:
o De bepalingen van de artikelen 10, §1, artikel 12 tot en met 14, artikel 16, 18, 19, artikel 22 tot en met 25 en artikel 33 zijn van toepassing op de toegang tot deze gebouwen.
Indien een aanvraag valt onder de toepassing van de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid, dan dienen de normbepalingen van hoofdstuk IIIvii te worden nageleefd. De normen, principetekeningen en bijkomende info kan teruggevonden worden op www.toegankelijkgebouw.be.
4 Normen
4.1 Buitenomgeving
4.1.1 Opvangen niveauverschillen buiten (art.18-21)
Tekening: zie advies
Het hellingspercentage om het niveauverschil tussen buiten- en binnenpas te overbruggen ter hoogte van de inkom, moet voldoen aan onderstaande bepalingen (hier max. 10 %).
Idealiter wordt het hellingspercentage beperkt tot maximaal 4%, zodat er geen leuningen moeten voorzien worden.
Algemeen:
Hellingen:
Principetekeningen:
Tekening: zie advies
5 Bijkomende informatie
Evacuatie bij brand:
De evacuatie van personen met een beperking bij brand dient door de ontwerper besproken met de plaatselijke brandweer en worden voorzien overeenkomstig het wijzigingsbesluit van 12 juli 2012 tot vaststelling van de basisnormen voor de preventie van brand en ontploffing waaraan de nieuwe gebouwen moeten voldoen.
Ruimtes voor personeel:
Volgens de bepalingen art. 1 punt 15° en art. 2 §1 vallen de ruimtes die “alleen toegankelijk zijn voor werknemers” niet onder in de hierboven vermelde stedenbouwkundige verordening.
Doch volgens de bepalingen van de codex over het welzijn op het werk (Hoofdstuk 1, art. III. 1-3) is het noodzakelijk van nieuwe arbeidsplaatsen in te richten rekening houdend de eventuele tewerkstelling van werknemers met een handicap.
Aanbevelingen voor het realiseren van een integraal toegankelijk gebouw:
Volgens het advies van Inter Vlaanderen verleend op 20/06/2022 voldoet de aanvraag aan deze stedenbouwkundige verordening mits voldaan wordt aan de opgelegde voorwaarden en opmerkingen.
Watertoets
Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone voor overstromingen, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel wordt door de toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Voor het betrokken project werd de watertoets uitgevoerd volgens de richtlijnen van het uitvoeringsbesluit van 20 juli 2006. Dit Watertoetsbesluit werd gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2011. Dit besluit is in werking getreden op 1 maart 2012.
Daaruit volgt dat een positieve uitspraak mogelijk is indien de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater wordt nageleefd. Zoals hoger aangehaald voldoet het voorliggende ontwerp aan deze verordening. Het ontwerp is verenigbaar met de doelstellingen van artikel 5 van het decreet integraal waterbeleid.
De aanvraag doorstaat de watertoets.
Decretale beoordelingselementen
Art. 4.3.5. Uitgeruste weg
§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie “wonen”, “verblijfsrecreatie”, “dagrecreatie”, met inbegrip van sport, “detailhandel”, “dancing”, “restaurant en café”, “kantoorfunctie”, “dienstverlening”, “vrije beroepen”, “industrie”, “bedrijvigheid”, “gemeenschapsvoorzieningen” of “openbare nutsvoorzieningen”, kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.
De aanvraag voldoet aan deze bepaling.
Artikel 4.3.7. Toegang van gehandicapten tot gebouwen/publiek toegankelijk
De omgevingsvergunning voor de handelingen, vermeld in artikel 4.2.1, 1°, 6°, 7° en 8°, wordt niet verleend wanneer niet is voldaan aan de bij of krachtens de wet of het decreet gestelde regelen betreffende toegang van personen met een functiebeperking tot openbare wegen en tot voor het publiek toegankelijke onroerende goederen. Het advies van 20/06/2022 van Inter Vlaanderen is voorwaardelijk gunstig. De aanvraag voldoet aan deze bepaling mits naleving van de voorwaarden zoals opgelegd door Inter Vlaanderen.
Archeologienota
Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de perceeloppervlakte kleiner is dan 3 000m².
Indien men niet verplicht is tot het opstellen van een archeologienota en tijdens de uitvoering komen er toch archeologische sporen of vondsten aan het licht, dan dient de bouwheer dit te melden binnen de 3 dagen aan het agentschap Onroerend Erfgoed (www.onroerenderfgoed.be).
Overige regelgeving
Decreet rookmelders
Het decreet van 10 maart 2017, houdende wijziging van het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, wat het verbeteren van de brandveiligheid door het algemeen invoeren van optische rookmelders voor woningen betreft, bepaalt dat alle woningen in Vlaanderen moeten uitgerust worden met correct geïnstalleerde rookmelders of dienen te beschikken over een branddetectiesysteem.
De voorliggende aanvraag voldoet hieraan: er worden o.a. rookmelders geplaatst in de kelder, berging en hal.
Energiedecreet
De aanvraag dient te voldoen aan het energiedecreet van 8 mei 2009 en het energiebesluit van 19 november 2010 en hun latere aanvullingen en wijzigingen.
Slopen
De afbraak/ verwijdering van overdekte en niet overdekte constructies dient te gebeuren tot in de grond en de plaats moet heringericht worden als groenzone voor zover geen nieuwe constructies voorzien worden. Aan de afbraak is geen milieuvergunningsplicht verbonden, wel dient rekening gehouden te worden met de wettelijke verplichtingen opgenomen in het Vlarem II, omgevingsvergunningsdecreet, het bodemsaneringsdecreet en het materialendecreet. Vooraleer te starten met de afbraakwerken dienen de constructies volledig ontruimd te worden. De afvalstoffen die vrijkomen bij de afbraakwerken dienen selectief ingezameld te worden.
Alle bouw-, sloop- en infrastructuurwerken in open lucht dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II, hoofdstuk 6.12 Beheersing van stofemissies tijdens bouw- , sloop- en infrastructuurwerken”, indien deze uitgevoerd worden door een aannemer.
Het verwijderen van asbest dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II Beheersing van asbest, hoofdstuk 6.4.
Grondverzet
Uit het ingediende dossier blijkt dat een grondverzet (met aanvoer/ afvoer) van meer dan 250m³ zal plaatsvinden (uitgraven putten, kelderverdieping). De regelgeving omtrent grondverzet is van toepassing.
Erfdienstbaarheden / gemene muren
Vergunningen hebben een zakelijk karakter. Zij worden verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten. Het is niet de taak van de administratieve overheid zich uit te spreken over het bestaan, de interpretatie en de omvang van subjectieve rechten, zoals bijvoorbeeld het bestaan van een erfdienstbaarheid / het overnemen van een gemene muur.
De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving.
Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening
OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG
De aanvraag omvat het slopen van de bestaande bebouwing en het bouwen van een gebouw in halfopen verband met een frituur en woning alsook de terreininrichting.
BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING
De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen:
1° het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4;
2° het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in 1°, in rekening brengen;
Omschrijving ligging en omgeving
Het perceel van de aanvraag betreft een bebouwd perceel gelegen tussen de Stenenkruisweg en de gewestweg N74 op de rand van het centrum van de gemeente. Op dit moment is een deel van het openbaar domein (aan de linkerzijde van het perceel) ingenomen bij het voorliggende
perceel Stenenkruisweg 1. De omgeving wordt gekenmerkt door voornamelijk residentiële bebouwing in open en halfopen verband en handelsfuncties.
Omschrijving van de aanvraag
De aanvraag omvat het slopen van alle bebouwing en constructies op het terrein en het oprichten van een gebouw met een frituur en een woning. Het gebouw wordt opgericht op de rechter perceelgrens, op 8,44 meter uit de as van de Stenenkruisweg (dit is tevens op 1,24 meter vanaf de rooilijn) en op 8 meter uit de rooilijn van de gewestweg (d.i. de perceelgrens). Het gebouw bestaat uit 2 bouwlagen en wordt afgedekt met een plat dak. De bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt 11,15 meter idem als de bouwdiepte op de verdieping. De kroonlijst heeft een hoogte van 6,66 meter t.o.v. de nulpas of 6,71m ten opzichte van het voorliggende maaiveld.
Naast het oprichten van het gebouw worden er 15 parkeerplaatsen aangelegd met de nodige manoeuvreerruimte en wordt rond deze verharding een groenzone aangelegd met inheemse struiken en lange grassen.
Functionele inpasbaarheid in de onmiddellijke en ruime omgeving
Het oprichten van een frituur en woning op de rand van het centrum, gekenmerkt door residentiële woningen en handelszaken is functioneel inpasbaar in de onmiddellijke en ruime omgeving.
Mobiliteitsimpact
De Stenenkruisweg is in het mobiliteitsplan Zonhoven gecategoriseerd als lokale weg type 3. Lokale wegen type 3 zijn straten met verblijfsfunctie. Hoofdfunctie van de weg is verblijven en toegang verlenen tot de aanpalende percelen (erffunctie). De verblijfsfunctie primeert op deze weg. In de Stenenkruisweg is een snelheidsregime van 50 km/h van toepassing.
Het stallen van voertuigen dient op eigen terrein georganiseerd te worden. Er dient eenvormigheid nagestreefd te worden, rekening houdend met zo realistisch mogelijke gegevens. Het aantal standplaatsen dient overeen te stemmen met 1 parkeerplaats per 20m² verkoopruimte vermeerderd met 2 parkeerplaatsen voor de woning.
De oppervlakte van de frituur bedraagt 132,53 m². Conform de parkeernorm van 1 parkeerplaats per 20m² verkoopruimte betekent dit 7 parkeerplaatsen. Er worden in totaal 15 parkeerplaatsen (13 voor de klanten en 2 voor de bewoners) waarbij 1 andersvalideparkeerplaats voorzien. De afmetingen voor beide type parkeerplaatsen voldoen aan de norm volgens het vademecum parkeerbeleid.
Het aantal te voorziene fietsenstallingen is t.o.v. het aantal autoparkeerplaatsen minimaal maar voldoende.
De in- en uitrit is volgens het inplantingsplan 250 cm breed, met inbegrip van de waterdoorlatende klinkerverharding is de breedte 400 cm: deze verharding is overrijdbaar om het vlot in-en uitrijden van de parking te garanderen.
Er wordt geen negatieve impact verwacht op de mobiliteit door voorliggende aanvraag.
De schaal van de voorgenomen werken, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, en de visueel-vormelijke elementen
Het gebouw wordt opgericht op de rechter perceelgrens, op 8,44 meter uit de as van de Stenenkruisweg (dit is tevens op 1,24 meter vanaf de rooilijn) en op 8 meter uit de
rooilijn van de gewestweg (d.i. de perceelgrens). Het gebouw bestaat uit 2 bouwlagen en wordt afgedekt met een plat dak. De bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt 11,15 meter idem als de bouwdiepte op de verdieping. De kroonlijst heeft een hoogte van 6,66 meter t.o.v. de nulpas of 6,71m ten opzichte van het voorliggende maaiveld. Door de voorziene inplanting en profiel wordt er aangesloten met de voorgevel van de rechts aanpalende woning. De achtergevel komt een 2-tal meter dieper dan de achtergevel van de rechts aanpalende woning, hetgeen aanvaardbaar is. De rechterbuur heeft een hellend dak. Aangezien de rechterbuur een oudere woning betreft kan een gebouw met plat dak ruimtelijk gezien wel aanvaard worden. De woning van de rechterbuur zal immers binnen een “beperkte” periode gesloopt/opnieuw heropgebouwd
moeten worden om te kunnen blijven voldoen aan de wooneisen die vandaag gesteld kunnen worden. Het bouwen met een plat dak is tevens energie-efficiënter en is minder zwaar in functie van de inpasbaarheid in de omgeving. Tenslotte bevindt de kroonlijsthoogte zich slechts 50cm hoger dan deze van de rechterbuur hetgeen beperkt is en ruim onder de nokhoogte van de rechterbuur.
De oppervlakte van het perceel bedraagt 1.011m². Het gebouw zelf heeft een oppervlakte van
151,06m² hetgeen 14,94% bedraagt van de perceeloppervlakte. Bijkomend worden er parkeerplaatsen met bijhorende manoeuvreerruimte voorzien in grasdallen (de openingen zullen opgevuld worden met gras, niet met grind) met een oppervlakte van 433,83m², een klinkerverharding als toegang tot de frituur met een oppervlakte van 56m² en een kiezelverharding als pad naar de voordeur met een oppervlakte van 7,41m², hetgeen 49,18% bedraagt van de perceeloppervlakte. De voorziene bebouwing/verharding op het eigendom kan evenwel aanvaard worden gelet op de aanwezige functie van frituur en de ligging tussen 3 straten. Bijkomend is het openbaar domein (de berm) langs de Stenenkruisweg en de Zavelstraat nu volledig verhard met grind. Deze verharding zal verwijderd worden en op het openbaar domein zal groen aangeplant worden. Dit zal gebeuren met een groene bodembedekker zodat parkeren langs de weg niet meer mogelijk is. Voor het gebouw aan de Stenenkruisweg zal de verharding eveneens beperkt blijven. Ook hier zal, met uitzondering van de toegang tot de poort en de inkomdeur van de woning, gebruik gemaakt worden van een bodembedekker.
De gevels zullen afgewerkt worden in grijsbeige gevelsteen (gelijmd in wildverband), in combinatie
met zwart buitenschrijnwerk en een keramische gevelbekleding met marmermotief dewelke voor een modern accent zorgen. De dakranden worden eveneens uitgevoerd in zwart aluminium. Het geheel past binnen een hedendaagse vormgeving. De zijde van de rechterbuur wordt eveneens in gevelsteen afgewerkt. De nok van de buren die vrij komt zal afgewerkt worden met gevelleien zodat het geheel een net uitzicht krijgt.
De woning op de verdieping heeft een terras dat zich aan de zijde van de gewestweg bevindt. In de beschrijvende nota wordt deze ligging als volgt gemotiveerd: “Aan de Stenenkruisweg zitten we op het oosten, aan de zijde van de gewestweg op het westen. Weliswaar zal er een afweging gemaakt moeten worden: iets meer geluid vs meer licht. Meer licht via het westen (wanneer de bouwheer thuis is na een werkdag) is interessanter, zeker ook in de wintermaanden/voorjaar/najaar wanneer het te koud is om effectief gebruik te maken van het terras. Bovendien zal een oostelijk gelegen terras donker/koud aanvoelen waardoor dit ook minder interessant is. Een terras aan de zuidzijde zou ook minder interessant zijn aangezien er van daar uit een grotere inkijk is vanaf de gewestweg. Om voldoende lichtinval te behouden is er gewerkt met de open verticale aluminium stijlen voor het terras.” Als gemeentelijk omgevingsambtenaar kan ik mij aansluiten bij deze argumentatie.
Aan de zuidzijde van het gebouw wordt verlichte reclame voorzien. Het betreft een reclamezone
van 2,5 meter breed en 2 meter hoog, hetgeen in totaal 5m² bedraagt. Gezien de beperkte afstand tot de verkeerlichten zal er gebruikt gemaakt worden van een niet lichtgevend kunststof bord met het logo van Fun-Frit. Dit bord zal langs de bovenzijde worden uitgelicht met 2 spots die op het logo gericht zijn. Enkel het oppervlak van het publiciteitsbord zal verlicht worden. Er is geen rechtstreeks opwaartse, zijwaartse, achterwaartse en neerwaarts uitstraling door de lichtbron. De reclame zal ook geen hinder vormen naar de verkeersveiligheid.
Bodemreliëf
Het bestaande terreinniveau wordt zeer beperkt gewijzigd. Het betreft enkel nivelleringswerken rondom het gebouw zodat het niveau tussen 0-pas en maaiveld beperkt kan worden. Zo wordt het terrein ter hoogte van het gebouw beperkt opgehoogd tot het niveau van het aanpalende rechter perceel, dit is 20 cm boven het niveau van de as van de Stenenkruisweg. Een strook van 1m langsheen de perceelsgrenzen mag bij eventuele terreinwijzigingen nooit hoger gebracht worden dan het niveau van de aanpalende percelen. Alle overtollige grond die vrijkomt bij het graven van de kelder en funderingen, dient verwijderd te worden via een erkende grondwerker of naar een erkende grondreinigingsplaats.
Hinderaspecten met betrekking tot gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
Er wordt geen hinder verwacht door voorliggende aanvraag met betrekking tot de gezondheid, het gebruiksgenot en de veiligheid in het algemeen.
De aanvraag voldoet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving.
BESPREKING ADVIEZEN
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
“Met aandacht hebben wij uw adviesvraag onderzocht. Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project. Aanvragen tot aansluiting op het Proximus netwerk kunnen door de aanvrager gericht worden naar onze klantendienst via het nummer 0800 22 800. In functie van de beschikbare capaciteit van onze infrastructuur op dat moment, bekijken we de mogelijkheden om een aansluiting te voorzien.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
“Gunstig voor de werken zoals voorgesteld op de aangeleverde plannen, mits volgende voorwaarden worden ingevuld.
De acacias die gerooid worden dienen vervangen te worden door minstens 4 streekeigen hoogstam bomen aan te planten in een maat niet kleiner dan maat 18/20. Via volgende websites kan men meer info vinden over welke bomen men hier best aanplant:
- https://bomenwijzer.be/zoeken
- https://www.plantvanhier.be/plantengids”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
“Situatie
Betreft een aanvraag van een bouwvergunning voor werken waarvoor een uitgebreide dossiersamenstelling vereist is.
Bespreking
Advies dienst:
Vanuit de dienst mobiliteit wordt de aanvraag gunstig geadviseerd.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
“De toegangspaden op openbaar domein dienen in waterdoorlatende of waterpasserende materialen voorzien te worden. De overige zone op openbaar domein dient een grasberm of groene bodembedekker te worden.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
“Advies Aftakkingen en Aansluitingen
Gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden
Voor hogervermeld perceel is geen uitbreiding van het waterleidingnet nodig.
Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken.
De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.
Bij het plaatsen van de muurdoorgang dient rekening gehouden te worden met de afmetingen van de drinkwateraftakking.
Elke aftakking moet in rechte lijn, haaks op de rijweg kunnen uitgevoerd worden.
De kosten van de nieuwe aftakking(en) zijn ten laste van de aanvrager(s).”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
“Hierbij stuur ik u het advies van mijn afdeling. Gelieve mij een afschrift van de beslissing toe te sturen.
INLICHTINGEN EN BEPERKINGEN
1. Vastlegging ten opzichte van de bestaande as van de gewestweg (N0740001 van 7.3 +54 tot 7.4 +38):
2. Constructie voor rooilijn
3. Constructie in zone van achteruitbouw
4. Constructie op of over openbaar domein
5. Toegang
6. Mobiliteitsimpact
7. Publiciteit
Zie punt 17 van de algemene voorwaarden.
ONGUNSTIG ADVIES
Het Agentschap Wegen en Verkeer adviseert ONGUNSTIG betreffende voorliggende aanvraag.
Op het grondgebied van de gemeente Zonhoven wordt echter momenteel ook een ruimtelijk onderzoek gevoerd in het kader van de aanleg van de Noord-Zuidverbinding Limburg (N74) en de daarmee samenhangende openbaar vervoer opgave. Het is immers de ambitie om te komen tot een duurzame en multimodale mobiliteitsoplossing voor het hele gebied.
Alle oplossingen zijn opgebouwd uit 2 sturende bouwstenen: een hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) corridor van het noorden van de provincie tot Hasselt en de nieuwe wegverbinding N74 in de gemeente Houthalen-Helchteren.
Het is belangrijk dat iedere aanvrager van een omgevingsvergunning in de betrokken gemeenten zich bewust is van dit onderzoek en de mogelijke impact hiervan op de aanvragen (zowel in positieve als in negatieve zin).
Dit geldt in het bijzonder voor de aanvragen tot omgevingsvergunning met betrekking tot percelen gelegen op of langsheen het verder te bestuderen tracé.
Maar ook voor de gemeente Zonhoven is dit belangrijk om verder op te volgen. Hier gaat het dan in het bijzonder om percelen gelegen langsheen de huidige Noord-Zuidverbinding (N74). Het is ook in deze zone dat een oplossing voor de HOV-opgave en corridor wordt gezocht.
Meer informatie over de Noord-Zuidverbinding kan men terugvinden op de website www.noordzuidlimburg.be.
Platform vergunningen Noord-Zuidverbinding Limburg
Om de realisatie van de nieuwe Noord-Zuidverbinding Limburg (N74) en de daarmee samenhangende HOVopgave en dus het voorkeursbesluit niet te hypothekeren, is een platform/overleg opgericht dat alle betrokken overheidsinstanties samenbrengt om de relevante aanvragen tot omgevingsvergunningen te bespreken. Het gaat dan concreet om volgende instanties: gemeente Houthalen-Helchteren, Departement Omgeving, De Werkvennootschap, Agentschap Wegen & Verkeer, en de Provincie Limburg. Een soortgelijk platform/overleg vindt trouwens ook plaats met de gemeente Hechtel-Eksel.
Momenteel worden de aanvragen tot omgevingsvergunningen beoordeeld door het platform op basis van hun impact op de verdere uitwerking en realisatie van de nieuwe Noord-Zuidverbinding Limburg (N74) en de HOV opgave parallel met de bestaande Noord-zuidverbinding (N74). Aanvragen die zich situeren binnen de contouren van het hierboven vernoemde tracé zullen derhalve met de nodige voorzichtigheid en terughoudendheid behandeld worden. De betrokken overheidsinstanties zijn immers gebonden door de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, in het bijzonder bij het verlenen van vergunningen aan burgers en bedrijven.
Het is in deze fase van het onderzoek niet eenvoudig om goed te kunnen inschatten wat de weerhouden oplossing (uitbreiden kruispunt, aanpassing afslagstrook, aanpassing middenberm,...) zal zijn ter hoogte van het voorliggende perceel maar de nodige voorzichtigheid is aangewezen en enige terughoudendheid vanwege een impact van de HOV-infrastructuur is wel vereist. Het is dan ook niet wenselijk om de gevraagde constructies (parkeerplaatsen, terrassen,...enz.) dermate kort tegen de perceelsgrens te voorzien aangezien het niet onwaarschijnlijk is dat ze een hypotheek leggen op een toekomstige aanpassing van de weginfrastructuur.
In dat kader is het dan ook aangewezen dat het platform/overleg vergunningen Noord-Zuidverbinding Limburg eveneens wordt uitgebreid middels een overleg met de gemeente Zonhoven teneinde een gelijkheidsbeginsel te hanteren voor alle aanvragers langs het tracé.
Aangezien deze aanvraag niet werd besproken op een platformoverleg, wordt in afwachting een negatief advies verleend omdat het gevraagde strijdig is met de zorgplichten die het Agentschap Wegen en Verkeer hanteert in het kader van beleidsmatig gewenste ontwikkelingen.”
De gemeentelijk omgevingsambtenaar sluit zich niet aan bij dit ongunstig advies om volgende redenen:
In voorbereiding van voorliggende aanvraag werd op 30/09/2021 door de architect/aanvrager een informatievraag aan het Agentschap Wegen en Verkeer gericht om de richtlijnen en aandachtspunten te kennen voor voorliggend perceel m.b.t. tot de gewestweg.
Op 8/10/2021 leverde het Agentschap Wegen en Verkeer volgend advies af:
“Ik heb de eer u mede te delen, wat betreft mijn dienst, dat in elk geval volgende voorwaarden nageleefd moeten worden:
1.- Vastlegging ten opzichte van de bestaande as van de gewestweg (N0740001 van 7.3 +54 tot 7.4 +38):
Publiciteit:
2.- Constructie voor rooilijn
3.- Constructie in zone van achteruitbouw
4.- Constructie op of over openbaar domein
5.- Toegang
6.- Mobiliteitsimpact
7.- Publiciteit
Zie punt 17 van de algemene voorwaarden.
BESLUIT
In dit preadvies wordt er geen woord gerept over de realisatie van de Noord-Zuidverbinding Limburg (N74), de daarmee samenhangende openbaar vervoer opgave en zeker niet over de gevolgen hiervan voor de aanpalende percelen van de N74 en meer specifiek op voorliggend perceel. Op de website www.noordzuidlimburg.be valt er nochtans te lezen dat er sinds 2017 een procedure lopende is in het kader van het decreet voor complexe projecten.
De gemeentelijk omgevingsambtenaar is van oordeel dat het Agentschap Wegen en Verkeer in het preadvies minstens had moeten verwijzen naar de lopende studie en de eventuele mogelijke consequenties op het voorliggende perceel. Door dit na te laten heeft het Agentschap Wegen en Verkeer de aanvrager in de waan gelaten dat - indien hij een aanvraag zou indienen conform de richtlijnen en aandachtspunten - er een gunstig advies zou worden afgeleverd door het Agentschap Wegen en Verkeer.
In het kader van behoorlijk bestuur en een consequente beleidsvoering is de gemeentelijke omgevingsambtenaar van oordeel dat het ongunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer niet moet worden gevolgd. De voorliggende aanvraag houdt immers rekening met de richtlijnen en aandachtspunten. Bijkomend door voorliggende aanvraag nu ongunstig te beoordelen heeft de aanvrager o.a. onnodig financiële inspanningen geleverd, dewelke hadden kunnen vermeden. Tenslotte kan er o.a. nog worden verwezen naar de positie van de parkeerplaatsen van de detailhandel ‘Jumbo’, dewelke zich eveneens op dezelfde afstand van de gewestweg bevinden.
Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de schaal en het uiterlijk van de voorgenomen werken op voldoende wijze ruimtelijk inpassen in de onmiddellijke en ruime omgeving, dat de ruimtelijke draagkracht van het gebied niet wordt overschreden en dat de voorziene verweving van functies de aanwezige of te realiseren bestemmingen in de onmiddellijke omgeving niet in het gedrang brengen noch verstoren. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
MILIEUTECHNISCH ADVIES
De aanvraag betreft een nieuwe inrichting voor de exploitatie van een frituur met de volgende rubrieken:
Rubriek | Omschrijving | klasse |
16.3.2°a) | Inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen): koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen, met uitzondering van inrichtingen die ingedeeld zijn in rubriek 16.9, c), met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW (20kW) | 3 |
45.4.d) | inrichtingen voor het behandelen van andere producten van dierlijke oorsprong; verkooppunten van producten van dierlijke oorsprong (vlees, vis en gevogelte), alsook de aan die verkoopspunten verbonden uitsnijderijen (verkoop snacks) | 3 |
45.4.e)1° | inrichtingen voor het behandelen van andere producten van dierlijke oorsprong; opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong, met uitzondering van de producten, vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton ( 3 ton stock in koeling) | 3 |
AFVALSTOFFEN
Er worden 3 containers voorzien voor de selectieve ophaling van de afvalstoffen voorzien van elk 1100 liter; PMD, papier en karton en tenslotte 1 container voor restafval. Deze grote containers zijn opgesteld op een locatie welke niet toegankelijk is voor de klanten. De zone waar de containers staan is afgeschermd door een groenzone met inheemse planten en struiken. De afscherming is zowel voor de gebruikers van de frituur zelf als voor de buren.
Initieel is gepland om deze containers wekelijks te ledigen. Tijdens de exploitatie kan in overleg met de ophaler uiteraard beslist worden om deze ophalingsfrequentie te wijzigen.
Op het tijdstip van afhaling worden de containers op een vooraf met de ophaler afgesproken plaats gezet en na lediging komen ze opnieuw in de specifieke locatie te staan.
Voor de gebruikers zijn er aparte (kleinere) afvalbakken voorzien die geledigd zullen worden in de grotere containers.
vergunningstermijnen
Het omgevingsproject vraagt een omgevingsvergunning van onbepaalde duur. Gelet op bovenstaande, kan dit gevolgd worden.
ADVIES –VOORWAARDEN – DUUR:
Advies – voorwaarden:
Gelet op het onderzoek dat ingesteld werd door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, gebaseerd op de gegevens die beschikbaar werden gesteld door de bedrijfsleiding binnen het omgevingsproject wordt volgende geadviseerd:
Aktename melding met de volgende rubrieken:
Rubriek | Omschrijving | klasse |
16.3.2°a) | Inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen): koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen, met uitzondering van inrichtingen die ingedeeld zijn in rubriek 16.9, c), met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW ( 20 kW) | 3 |
45.4.d) | inrichtingen voor het behandelen van andere producten van dierlijke oorsprong; verkooppunten van producten van dierlijke oorsprong (vlees, vis en gevogelte), alsook de aan die verkoopspunten verbonden uitsnijderijen (verkoop snacks) | 3 |
45.4.e)1° | inrichtingen voor het behandelen van andere producten van dierlijke oorsprong; opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong, met uitzondering van de producten, vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton ( 3 ton stock in koeling) | 3 |
Mits naleving van de algemene en sectorale voorwaarden van VLAREM :
Duur:
De vergunningsduur kan verleend worden voor onbepaalde duur.
GECOÖRDINEERD EINDADVIES
Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar en bestaanbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving.
De aanvraag is vatbaar voor een omgevingsvergunning voor het slopen van de bestaande bebouwing en het bouwen van een gebouw in halfopen verband met een frituur en woning alsook de terreininrichting en uitbating frituur, mits het opleggen van voorwaarden.
Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier voorwaardelijk gunstig voor het slopen van de bestaande bebouwing en het bouwen van een gebouw in halfopen verband met een frituur en woning alsook de terreininrichting en uitbating frituur, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden:
Riolering:
Aktename melding met de volgende rubrieken:
Rubriek | Omschrijving | klasse |
16.3.2°a) | Inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen): koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen, met uitzondering van inrichtingen die ingedeeld zijn in rubriek 16.9, c), met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW ( 20 kW) | 3 |
45.4.d) | inrichtingen voor het behandelen van andere producten van dierlijke oorsprong; verkooppunten van producten van dierlijke oorsprong (vlees, vis en gevogelte), alsook de aan die verkoopspunten verbonden uitsnijderijen (verkoop snacks) | 3 |
45.4.e)1° | inrichtingen voor het behandelen van andere producten van dierlijke oorsprong; opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong, met uitzondering van de producten, vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton ( 3 ton stock in koeling) | 3 |
Mits naleving van de algemene en sectorale voorwaarden van VLAREM :
Duur:
De vergunningsduur kan verleend worden voor onbepaalde duur.
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar van 23/08/2022 omtrent het sluiten van het openbaar onderzoek en tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
De omgevingsvergunning omvat het slopen van de bestaande bebouwing en het bouwen van een gebouw in halfopen verband met een frituur en woning alsook de terreininrichting en uitbating frituur, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan deze omgevingsaanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.
De omgevingsvergunning wordt aldus afgegeven onder volgende voorwaarden:
Riolering:
Aktename melding met de volgende rubrieken:
Rubriek | Omschrijving | klasse |
16.3.2°a) | Inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen): koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen, met uitzondering van inrichtingen die ingedeeld zijn in rubriek 16.9, c), met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW ( 20 kW) | 3 |
45.4.d) | inrichtingen voor het behandelen van andere producten van dierlijke oorsprong; verkooppunten van producten van dierlijke oorsprong (vlees, vis en gevogelte), alsook de aan die verkoopspunten verbonden uitsnijderijen (verkoop snacks) | 3 |
45.4.e)1° | inrichtingen voor het behandelen van andere producten van dierlijke oorsprong; opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong, met uitzondering van de producten, vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton ( 3 ton stock in koeling) | 3 |
Mits naleving van de algemene en sectorale voorwaarden van VLAREM :
Duur:
De vergunningsduur kan verleend worden voor onbepaalde duur.
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.