In navolging van een aantal eerder genomen (principiële) goedkeuringen rond het strategisch project 'Kolenspoor'
| Beslissing | Beslissingsorgaan | Datum |
| 2022_CBS_00828 - Projectstuurgroep deeltraject D3 fietssnelweg Kolenspoor - Principiële Goedkeuring
| college van burgemeester en schepenen | 02/08/2022
|
| 2019_GR_00173 - Nieuwe projectaanvraag in het kader van de subsidielijn 'strategische projecten' van het Departement Omgeving voor het Strategisch Project Kolenspoor - Principiële Goedkeuring | gemeenteraad | 09/09/2019 |
| 2019_CBS_00978 - Nieuwe projectaanvraag in het kader van de subsidielijn 'strategische projecten' van het Departement Omgeving voor het Strategisch Project Kolenspoor - Principiële Goedkeuring
| college van burgemeester en schepenen | 13/08/2019 |
| 2019_CBS_00307 - Afvaardiging en vaststelling mandaat stuurgroep Kolenspoor - Goedkeuring | college van burgemeester en schepenen | 12/03/2019 |
wordt nu een volgende fase in dit project voorgesteld. Onderstaande nota wordt door de projectgroep voorgelegd.
In uitvoering van de ruimtelijke visie Kolenspoorstad/Kolenspoorland (2020) ontwikkelt de provincie Limburg het strategisch project Kolenspoor door op 3 programmalijnen:
1) Aanleg van een innovatieve en duurzame fietssnelweg die opnieuw de verbinding maakt tussen de Kolenspoorgemeenten. Dit is de ruggengraat van het Kolenspoorproject. In een eerste fase wordt het segment tussen Genk en As aangelegd in 2024. De projectnota’s voor de andere segmenten zijn in opmaak.
2) Uitrol van een wervende Kolenspooridentiteit met bijhorende huisstijl en communicatie- en marketingstrategie die de herkenbaarheid en uitstraling van het gebied versterken.
3) Samenwerking faciliteren tussen de Kolenspoorgemeenten en stakeholders met als doel kennisuitwisseling en gezamenlijke projectontwikkeling.
Deze nota heeft betrekking op de 2de programmalijn: de opbouw van een Kolenspooridentiteit. Een stand van zaken over de andere onderdelen kan u terugvinden in de powerpoint in bijlage.
De afgelopen maanden heeft Connect in opdracht van de provincie Limburg en in samenwerking met de gemeenten en stakeholders, een visuele identiteit ontwikkeld voor het Kolenspoor: een identiteit die het verhaal van de regio vertelt (verleden én heden) en die ondersteunend en versterkend werkt ta.v. de merken die vandaag al actief zijn in het gebied (denk aan de gemeenten, LRM, Visit Limburg, De Wijers, Nationaal Park Hoge Kempen, etc..). Het Kolenspoormerk heeft geen concurrentiële marketingambitie, maar wil dat de bestaande merken en partners hun doelstellingen nog beter kunnen realiseren.
Het traject is uitgewerkt in verschillende stappen:
• Draagvlakenquête bij partners
• Workshops (2x) met communicatieverantwoordelijken gemeenten en stakeholders
• Bespreking in stuurgroep Kolenspoor (3x): overleg tussen provincie en burgemeesters van de 7 Kolenspoorgemeenten
Volgende instrumenten zijn vandaag klaar:
1) Een gemeenschappelijk narratief dat het uitgangspunt is voor alle communicatieacties. Kernwoorden zijn: mijnerfgoed, innovatie, economische ontwikkelingen, ontmoeten, fietsen en natuur (zie PPT in bijlage – big story)
2) Een visuele identiteit voor het Kolenspoor vertaald in een huisstijlhandboek met Kolenspoorlogo en creatieve elementen, maar ook met inrichtingselementen voor de ontwikkeling van verrassende Kolenspoorplekken langsheen het Kolenspoor. Op deze plekken krijg je een unieke kijk op de troeven van het gebied.
3) Opmaak communiciatie- en marketingplan om deze visuele identiteit uit te rollen en de regio op de kaart te zetten.
We kunnen de Kolenspooridentiteit nu zichtbaar maken op het terrein. We moeten hiervoor niet wachten tot de fietssnelweg volledig is aangelegd, maar willen nu reeds de troeven van de Kolenspoorregio van Beringen tot Maasmechelen op een sterke en collectieve manier naar buiten brengen.
Verbinding is de rode draad in het Kolenspoornarratief. Dit betekent dat samenwerking tussen de 7 Kolenspoorgemeenten essentieel is om het unieke en krachtige verhaal van de regio te vertellen en zo versterkend te werken t.a.v. de verschillende projecten en merken die vandaag en in de toekomst actief zijn op het Kolenspoor.
Provincie Limburg stelt daarom voor om de gemeenten actief te betrekken in het verder uitwerken en uitvoeren van het communicatie- en marketingplan. Dit betekent dat provincie en Kolenspoorgemeenten elk kwartaal in een communicatiewerkgroep een gezamenlijke communicatieplanning en -tijdlijn opmaken met concrete acties zoals een Kolenspoorwebsite, sociale media, een infomagazine én de ontwikkeling van Kolenspoorplekken langsheen de fietssnelweg. De Kolenspoorstuurgroep bewaakt de jaarplanning en het budget. Meer details vindt u in de powerpoint in bijlage.
Voor de uitvoering van het communicatieplan zal een budget van 150.000 EUR op jaarbasis worden voorzien. De inrichting van Kolenspoorplekken met infoborden, zitbanken etc. valt niet onder dit communicatie- en marketingbudget. Hiervoor zal een afzonderlijk investeringsbudget worden samengesteld. De provincie engageert zich om de helft van het communicatiebudget (75.000 EUR/jaar) te financieren als de 7 Kolenspoorgemeenten zich ook engageren om gezamenlijk de andere helft te financieren volgens een verdeelsleutel op basis van inwonersaantal, m² fietssnelweg en de aanwezigheid van Kolenspoorattractiepolen in de gemeente. (zie onderstaande tabel) Om continuïteit te brengen in het project wordt aan de gemeenten gevraagd om deze budgetten te reserveren voor de komende 3 jaar (2023-2025).
Verdeelsleutel communicatie- en marketingbudget Kolenspoor
| Provincie Limburg | 75.000 EUR/jaar |
| As | 4.958,02 EUR |
| Beringen | 14.115,59 EUR |
| Genk | 17.665,11 EUR |
| Heusden-Zolder | 11.737,11 EUR |
| Houthalen-Helchteren | 8.397,96 EUR |
| Maasmechelen | 9.202,08 EUR |
| Zonhoven | 8.924,12 EUR |
De provincie Limburg zal de regie op zich nemen van de communicatiewerkgroep waarin de gemeenten vertegenwoordigd zijn alsook de operationele uitwerking van de overkoepelende communicatie-instrumenten (website, sociale media, video, infomagazine….). Van de Kolenspoorgemeenten wordt verwacht dat ze actief deelnemen aan deze werkgroep en volgens het principe van wederkerigheid communicatie-acties over het Kolenspoor opzetten en het Kolenspoorlogo integreren.
Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met de Kolenspoorcoördinator, Dominique Van Dijck (dominique.vandijck@thenewdrive.be – 0479/75 43 72)
Gunstig, gezien de gemeente een belangrijke link is van het kolenspoor is het opportuun om in te stappen in dit marketingverhaal.
Het gemeentebestuur Zonhoven neemt kennis van de stand van zaken van het Kolenspoorproject en gaat akkoord met het voorgestelde communicatie- en marketingplan. De gemeente engageert zich om deel te nemen aan gemeenschappelijke communicatie- en marketingacties voor het Kolenspoor. Het college van burgemeester en schepenen stemt in met een financiële bijdrage vanuit de gemeente van 8.924,12 EUR aan het totaalbudget voor de uitvoering van het marketing- en communicatieplan voor het Kolenspoor en de reservatie van deze budgetten voor de periode 2023-2025.