STEDENBOUWKUNDIG EN MILIEUTECHNISCH advies - verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar
De aanvraag betreft het verbouwen van een kerkgebouw tot polyvalente ruimte/ turnhal voor een school.
De aanvraag werd op 26/09/2022 ontvangen.
Op 25/10/2022 werd aanvullende informatie opgevraagd.
Op 25/10/2022 werd de gevraagde aanvullende informatie aangeleverd.
Op 04/11/2022 werd de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard.
De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Er werd geen openbaar onderzoek gehouden.
Op 25/11/2022 werd een wijzigingsaanvraag ingediend naar aanleiding van een negatief advies van Inter Vlaanderen. Er werden aangepaste plannen aangeleverd.
Op 28/11/2022 werd de wijzigingsaanvraag aanvaard.
De wijziging heeft geen termijnverlenging tot gevolg.
Op 13/12/2022 werd opnieuw een wijzigingsaanvraag ingediend naar aanleiding van een negatief advies van de brandweer. Er werden aangepaste plannen aangeleverd. Aangezien er geen termijn van 30 dagen meer resteert om een bijkomende adviesronde te organiseren, werden de betreffende adviesinstanties gecontacteerd door de dienst om na te gaan of de zeer korte adviestermijn nog haalbaar is. Hierop werd bevestigend geantwoord.
Op 14/12/2022 werd de 2de wijzigingsaanvraag aanvaard.
De wijziging heeft geen termijnverlenging tot gevolg.
HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
Stedenbouwkundig
Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.
Milieu
Volgende ARAB / milieuvergunningen / meldingen werden afgeleverd op volgende percelen:
Het perceel is niet opgenomen in het Grondeninformatieregister.
OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.
ADVIEZEN
Brandweer Hulpverleningszone Zuid-West Limburg
Inter
Fluvius
MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE
Het project komt voor op bijlage III van het project-mer-besluit wat maakt dat een project MER opgemaakt moet worden, tenzij de initiatiefnemer via een project-m.e.r.-screeningsnota kan aantonen dat het project geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken. Er werd een project-m.e.r.-screeningsnota bij de aanvraag gevoegd. De effecten op milieu en omgeving werden voldoende omschreven en uit de nota bleek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
STEDENBOUWKUNDIG ADVIES
TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN
OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Gewestplan
Het perceel van de aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, deels gelegen in woongebied en deels gelegen in gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut.
De voorgestelde werken bevinden zich volledig in het gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut.
De gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen zijn bestemd voor de voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig.
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg, noch in een ruimtelijk uitvoeringsplan, noch in een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
De aanvraag voldoet principieel aan de geldende bestemmingsvoorschriften.
Stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater
Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater is niet van toepassing omdat er geen uitbreiding plaatsvindt van de horizontale dakoppervlakte of verhardingen.
Riolering
Het perceel is op het zoneringplan voor riolering, goedgekeurd bij Ministerieel besluit de dato 19 september 2008, gelegen in “centrale gebied”.
Met betrekking tot de riolering werd de aanvraag voor advies voorgelegd aan Fluvius.
Het advies van 29/11/2022 van Fluvius is voorwaardelijk gunstig:
“Naar aanleiding van uw adviesvraag van 29-11-2022 over de stedenbouwkundige vergunning voor bovenvermeld project, afdeling 2, sectie D, nummer(s) 124S28, kunnen we een voorwaardelijk gunstig advies geven, op voorwaarde dat voldaan wordt aan de hierna volgende opmerkingen.
In uw stad is Fluvius actief voor volgende disciplines:
Aardgas, Elektriciteit, Openbare verlichting, Kabeldistributie.
De initiatiefnemer dient te voldoen aan alle voorwaarden van Fluvius zoals opgenomen in het desbetreffende aansluitingsreglement welke beschikbaar is op de website van Fluvius (www.fluvius.be).
Algemene voorschriften:
Gasafsluiters, elektriciteits-, kabeldistributie- aardgasdistributienetten (boven- en ondergrondse) moeten steeds en makkelijk bereikbaar zijn en vrij blijven van ieder obstakel.
Voor riolering dient voldaan te worden aan de gewestelijke en/of provinciale stedenbouwkundige verordeningen inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater die in uw gemeente van kracht zijn.
Fluvius doet geen nazicht van de bepalingen van deze verordening. Dit advies handelt over de aansluitbaarheid op het openbaar saneringsnetwerk.
1. Algemene bepalingen voor riolering en waterafvoer
2. Specifieke bepalingen voor riolering en waterafvoer voor dit bouwproject
Dit project zal haar vuilwater (en overloop hemelwater) gescheiden moeten aansluiten op het bestaande privé rioleringsstelsel.
We raden aan om:
3. Keuring privéwaterafvoer
Door het in voege treden van het Algemeen Waterverkoopreglement is de keuring van de privéwaterafvoer verplicht sinds 1 juli 2011. Elke rioleringsaansluiting op het openbaar rioleringsstelsel dient een keuring van de privéwaterafvoer te ondergaan conform artikel 12/1, §1 van het Algemeen Waterverkoopreglement. De keuring dient uitgevoerd te worden vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer.
Enkel de door Fluvius erkende keurders komen voor deze keuring in aanmerking (zie Keuring riolering | Fluvius).
Voor bijkomende informatie kan de bouwheer terecht op de infolijn van Fluvius 078 35 35 34.
Alvast bedankt om bovenstaande voorwaarden mee op te nemen in de stedenbouwkundige vergunning”
Kosten voor het voorzien / verleggen of uitbreiden van de nutsleidingen moeten gedragen worden door de aanvrager;
Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van deze of toekomstige omgevingsaanvraag zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting/ herstel op/ aan het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag van een particulier, blijven ten laste van de aanvrager.
Voor de uitvoering van werken op bermen, stoepen en wegen dient er voor de aanvang der werken een staat van bevinding opgemaakt te worden door de aannemer en dit in samenspraak met een afgevaardigde van het gemeentebestuur.
Toegankelijkheid
De aanvraag valt onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 en latere wijzigingen, houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid. Dit besluit trad in werking op 1 maart 2010.
Het eerste advies van Inter Vlaanderen, verleend op 21/11/2022, was ongunstig:
“Advies toegankelijkheid bij de aanvraag van een omgevingsvergunning / melding
In toepassing van art. 4.3.7.i , art. 4.3.3.ii en art. 4.3.4.iii van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
In toepassing van het Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheidiv.
Ongunstig
De knelpunten, vermeld in dit advies, hebben geleid tot de ongunstige evaluatie.
Dit advies bekijkt de wettelijke voorschriften op basis van de op plan afleesbare elementen in de vergunningsfase. Dit advies doet geen uitspraak over de integrale toegankelijkheid van het gebouw na volledige afwerking. Afwerkingselementen die niet op plan staan, bepalen immers in grote mate mee de toegankelijkheid van het geheel. U kan, tijdens het project, bij ons inlichtingen verkrijgen of een begeleidingstraject volgen om de integrale toegankelijkheid van uw project te garanderen.
1 Bijlage B26 verantwoordingsnota omgevingsvergunning:
Toegankelijkheidstoelichting / checklist inzake toegankelijkheidv
2 Verplichting advies
3 Toepassingsgebied
Dit advies is van toepassing op het (deel van het) gebouw dat gebouwd, herbouwd, verbouwd of uitgebreid wordt.
De aanvraag betreft:
1° de gelijkvloerse nieuw te bouwen, te herbouwen, te verbouwen of uit te breiden publiek toegankelijke delen van een constructie;
2° de niet-gelijkvloerse nieuw te bouwen, te herbouwen, te verbouwen of uit te breiden publiek toegankelijke delen van een constructie, tenzij een vertrek op een andere verdieping of buiteninfrastructuur eenzelfde functie vervult en voldoet aan de bepalingen van dit besluit.
Indien een aanvraag valt onder de toepassing van de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid, dan dienen de normbepalingen van hoofdstuk IIIvi te worden nageleefd. De normen, principetekeningen en bijkomende info kan teruggevonden worden op www.toegankelijkgebouw.be.
4 Normen
4.1 Het gebouw
4.1.1 Toegangen, deuropeningen en deuren (art. 22-26):
De toegangsdeuren tot het gebouw dienen drempelloos te zijn. Het niveauverschil tussen de binnen- en buitenruimte mag max. 2cm bedragen.
Verplichting tot het creëren van een toegankelijke toegang:
Drempel aan inkom:
• Art. 22 §2 (art.1, 26°): De inkomdeur is niet drempelloos. Er mag echter een niveauverschil van max. 2 cm zijn bij de overgang tussen de binnen- en buitenruimte (art. 18). Dit niveauverschil wordt best afgeschuind uitgevoerd. Het niveauverschil is echter 10 cm.
Maatvoering algemeen:
Draaideuren (carrousel/draaikruisdeur):
Aanliggende circulatieruimte:
4.1.2 Opvangen niveauverschillen binnen (art. 18-21):
Niveauverschillen van meer dan 18 cm moeten overbrugd worden met een combinatie trap-lift. De vergaderruimte op de verdieping is echter niet toegankelijk en er is geen vertrek aanwezig op het gelijkvloers die dezelfde functie vervult.
Hellingspercentages mogen maximaal 6,25% bedragen voor niveauverschillen tussen 25 cm en 50 cm. De helling tussen de inkomhal ter hoogte van de kleedkamers en de polyvalente ruimte voldoet hier niet aan.
Algemeen:
Hellingen:
Principetekeningen:
Zie advies.
Trappen:
Liften:
Tekening: zie advies.
4.1.3 Toiletten (art. 29/2-32):
Voor de toiletpot moet een vrije ruimte van minstens 120 cm beschikbaar zijn.
Principetekeningen: ‘aangepast toilet met de deur aan de korte zijde’
Zie advies.
5 Bijkomende informatie
Aanbevelingen voor het realiseren van een integraal toegankelijk gebouw:
Op 28/11/2022 werd een wijzigingsaanvraag ingediend met nieuwe projectinhoudversie naar aanleiding van dit ongunstig advies. De wijzigingen werden mee overgenomen in de definitieve versie die op 13/12/2022 werd ingediend.
Het 2de advies van Inter Vlaanderen, verleend op 15/12/2022 is gunstig:
“Advies toegankelijkheid bij de aanvraag van een omgevingsvergunning / melding.
In toepassing van art. 4.3.7.i , art. 4.3.3.ii en art. 4.3.4.iii van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
In toepassing van het Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheidiv.
Gunstig
Dit advies bekijkt de wettelijke voorschriften op basis van de op plan afleesbare elementen in de
vergunningsfase. Dit advies doet geen uitspraak over de integrale toegankelijkheid van het gebouw na volledige afwerking. Afwerkingselementen die niet op plan staan, bepalen immers in grote mate mee de toegankelijkheid van het geheel. U kan, tijdens het project, bij ons inlichtingen verkrijgen of een begeleidingstraject volgen om de integrale toegankelijkheid van uw project te garanderen
1 Bijlage B26 verantwoordingsnota omgevingsvergunning:
Toegankelijkheidstoelichting / checklist inzake toegankelijkheidv
o De toegankelijkheidstoelichting/checklist is conform de plannen.
2 Verplichting advies
3 Toepassingsgebied
Dit advies is van toepassing op het (deel van het) gebouw dat gebouwd, herbouwd, verbouwd of uitgebreid wordt.
De aanvraag betreft:
1° de gelijkvloerse nieuw te bouwen, te herbouwen, te verbouwen of uit te breiden publiek toegankelijke delen van een constructie;
2° de niet-gelijkvloerse nieuw te bouwen, te herbouwen, te verbouwen of uit te breiden publiek toegankelijke delen van een constructie, tenzij een vertrek op een andere verdieping of buiteninfrastructuur eenzelfde functie vervult en voldoet aan de bepalingen van dit besluit.
Indien een aanvraag valt onder de toepassing van de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid, dan dienen de normbepalingen van hoofdstuk IIIvi te worden nageleefd. De normen, principetekeningen en bijkomende info kan teruggevonden worden op www.toegankelijkgebouw.be.
4 Bijkomende informatie
Aanbevelingen voor het realiseren van een integraal toegankelijk gebouw:
De aanvraag voldoet aan deze stedenbouwkundige verordening.
Watertoets
Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013,verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.
Het voorliggende project heeft geen enkele invloed op het watersysteem, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat er geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. Er dienen dan ook geen voorwaarden of maatregelen te worden opgelegd. Het ontwerp is verenigbaar met de doelstellingen van artikel 5 van het decreet integraal waterbeleid.
De aanvraag doorstaat de watertoets.
Decretale beoordelingselementen
Artikel 4.3.7. Toegang van gehandicapten tot gebouwen/publiek toegankelijk
De omgevingsvergunning voor de handelingen, vermeld in artikel 4.2.1, 1°, 6°, 7° en 8°, wordt niet verleend wanneer niet is voldaan aan de bij of krachtens de wet of het decreet gestelde regelen betreffende toegang van personen met een functiebeperking tot openbare wegen en tot voor het publiek toegankelijke onroerende goederen.
De aanvraag voldoet aan deze bepaling.
Archeologienota
Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien er geen bodemingreep voorzien is.
Indien men niet verplicht is tot het opstellen van een archeologienota en tijdens de uitvoering komen er toch archeologische sporen of vondsten aan het licht, dan dient de bouwheer dit te melden binnen de 3 dagen aan het agentschap Onroerend Erfgoed (www.onroerenderfgoed.be).
Overige regelgeving
Energiedecreet
De aanvraag dient te voldoen aan het energiedecreet van 8 mei 2009 en het energiebesluit van 19 november 2010 en hun latere aanvullingen en wijzigingen.
Erfdienstbaarheden
In de voorgevel, links van het inkomportaal, bevindt zich een geodetisch informatiepunt (QI28) van het Nationaal Geografisch Instituut. Voor het gedeelte van de voorgevel waar het merkteken zich situeert, zijn werken gepland.
Dit merkteken dient alleszins behouden te blijven.
De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving.
Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening
OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG
De aanvraag omvat het verbouwen van een kerkgebouw tot polyvalente ruimte/ turnhal voor een school.
BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING
De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen:
1° het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4;
2° het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in 1°, in rekening brengen;
Omschrijving ligging en omgeving
Het perceel van de aanvraag is gelegen aan de Molenweg, een gemeenteweg ten oosten van het centrum van Zonhoven.
De omgeving wordt gekenmerkt door residentiële bebouwing in open, halfopen en gesloten verband binnen het woongebied langsheen de straatzijden, tevens gecombineerd met kleinschalige handelsfuncties.
Rondom het kerkgebouw bevinden zich schoolgebouwen en aan de voorzijde is een parking aanwezig. In de ruimere omgeving is ook een gemeenschapscentrum aanwezig.
Omschrijving van de aanvraag
Het perceel van de aanvraag werd anno 1959 bebouwd met een kerkgebouw.
Het betreft een zaalkerk onder hoog zadeldak in modern-gotische stijl, een ontwerp van architect Pieter Ceelen.
De aanvraag omvat het verbouwen van een kerkgebouw tot polyvalente ruimte/ turnhal voor een school.
Functionele inpasbaarheid in de onmiddellijke en ruime omgeving
De functiewijziging past binnen het dienstverleningsgebied waarbinnen het goed gelegen is en sluit aan bij de omliggende schoolgebouwen.
Mobiliteitsimpact
De wijziging zal binnen de schooluren geen impact hebben op de mobiliteit. Buiten de schooluren kan er bijkomende verkeersgeneratie voorkomen aangezien er verhuring van de faciliteit mogelijk is. Voor het parkeergebeuren voldoet de voorliggende openbare parking ruimschoots volgens de mer-screeningsnota.
De schaal van de voorgenomen werken, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen
De inplanting en basis van het gebouw blijven ongewijzigd. Het gebouw staat ingeplant op zo’n 50m afstand tot de Molenweg. In de voorliggende zone zijn een toegangsweg en 3 bomenrijen aanwezig en rechts daarvan ligt een openbare parkeerzone.
Het gebouw ondergaat wijzigingen aan dak en gevels, alsook intern dienen de nodige verbouwingen te gebeuren met het oog op de nieuwe functie polyvalente ruimte/ turnhal.
Wijzigingen gevels en dak
De gevelopeningen met spitsboog en glas-in-loodramen worden dichtgemetseld of vervangen door rechthoekige gevelopeningen op 3 ramen na achteraan in de rechter zijgevel.
De voorgevel en rechter zijgevel ondergaan de meest ingrijpende wijzigingen.
De massieve houten deur aan het inkomportaal wordt vervangen door zwart aluminium schrijnwerk. De 3 grote spitsboog glas-in-loodramen boven de inkom worden vervangen door een rechthoekig vlak (materiaal niet gekend) met daarboven een rechthoekig dubbel raam binnen een meer driehoekig vlak dat de oorspronkelijke omtrekvorm volgt.
In de rechter zijgevel worden 15 (5 x3 ramen) kleinere glas-in-loodramen verwijderd en vervangen door 5 grote rechthoekige ramen/ deuren. Er wordt tevens een bijkomende deuropening voorzien in functie van brandveiligheid.
In de achtergevel wordt een nieuwe raamopening voorzien ter hoogte van de verdieping. Er dient opgemerkt dat de gevelplannen nieuwe toestand en gevelplannen voor de brandweer niet geheel overeenstemmen met de gewenste toestand, het dakruitertje werd ingetekend (plannen brandweer) terwijl men dit gaat verwijderen.
Voor het nieuwe buitenschrijnwerk wordt aluminium met een zwarte kleur gebruikt.
Het is betreurenswaardig dat men niet getracht heeft om de waardevolle elementen en karakteristieken van het gebouw te bewaren. Op energetisch vlak bestaan mogelijkheden om aan de binnenzijde te isoleren zonder het verwijderen van de glas-in-loodramen. Wat de nood aan lichtinval betreft zien we een tegenstrijdigheid door het dichtmetselen van de gevelopeningen in de linker zijgevel enerzijds en het openwerken van de gevels in de rechterzijde anderzijds. Er kan aangenomen worden dat er een nood is aan een 2de toegang met voldoende breedte en eventueel meer lichtinval. Dat het karakter van nagenoeg de volledige rechter zijgevel hiervoor dient te verdwijnen is ons inziens niet noodzakelijk.
De bestaande dakbedekking in (asbest-)leien wordt vervangen door vlakke pannen. Het is niet duidelijk of de kleur van de pannen in een leigrijze tint (idem bestaande toestand) of in een rode kleur (idem schoolgebouwen) voorzien wordt. Alleszins kan de wijziging van leien naar pannen reeds een behoorlijke impact betekenen op het uiterlijk.
Met de vernieuwing van het dak wordt ook het dakruitertje in de voorgevel verwijderd.
Achteraan het rechter dakvlak wordt een dakraam geplaatst in functie van brandveiligheid.
Interne verbouwingswerken
Aan weerszijde van de inkomhal is thans een aparte ruimte aanwezig. Het lokaal aan de linkerzijde zal dienstig zijn als bergruimte. De aanwezige trap naar de onderliggende kelderruimte wordt hierbij verwijderd. Ook het lokaal aan de rechterzijde wordt ingericht als bergruimte waarbij tevens een nieuwe trap naar de kelderruimte geplaatst wordt.
Het is uit de plannen niet duidelijk op te maken of er boven de inkomzone en de naastliggende bergruimtes, op de verdieping, een functionele ruimte aanwezig is en zo ja waarvoor deze dienstig is en hoe deze bereikbaar is. Uit de doorsnede C-C blijkt dat een balustrade naar de zaal toe voorzien is, een trap naar deze zone is niet aanwezig.
Achter de inkom bevindt zich de polyvalente zaal (voormalige kerkzaal) die verkleind wordt van 271,93m² naar 210,24m². Op een hoogte van 7,22m vanaf de nieuw te plaatsen sportvloerafwerking, wordt een akoestisch plafond aangebracht.
Achter de polyvalente zaal worden 2 niveaus voorzien met gelijkvloers de inkomzone en hellend vlak naar de zaal, een traphal, toiletten en 2 kleedkamers. Op de verdieping is een vergaderruimte voorzien van ca. 65m².
Cultuurhistorische aspecten
De modern-gotische zaalkerk, gekend als “Maagd der Armenkerk”, verliest haar architecturaal karakter door het dichtmetselen van de gevelopeningen en wijzigingen aan gevelopeningen in de rechter zijgevel en de voorgevel.
De glas-in-loodramen verdwijnen hiermee volledig wat zowel extern als intern een verlies van het karakter betekent. De vormgeving van de nieuwe gevelopeningen in de rechter zijgevel en voorgevel sluit niet aan bij de bestaande architectuur.
Ondanks dat het gebouw niet opgenomen werd als beschermd erfgoed, is de erfgoedwaarde en het karakter voldoende hoog om te behouden/ te respecteren.
In de nota wordt aangegeven dat men met de verbouwing tracht om het karakter van het gebouw en de omgeving te bewaren.
Deze stelling wordt niet gevolgd. Er zijn betere opties om aanpassingen in functie van energie en vooropgesteld gebruik door te voeren zonder dergelijke aantasting van het architecturaal karakter.
De voorgestelde aanpassingen zijn weinig doordacht wat betreft het behoud van het architecturaal karakter en zijn naar onze mening dan ook niet aanvaardbaar.
Bodemreliëf
De aanvraag omvat geen wijzigingen van het terreinniveau.
Het bestaande maaiveld dient behouden te blijven behoudens ter hoogte van de toegangen in functie van de toegankelijkheid van het gebouw.
Hinderaspecten met betrekking tot gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
In de nota wordt aangegeven dat de polyvalente ruimte dienstig is voor de school alsook voor de lokale gemeenschap. Het is niet geheel duidelijk welke doeleinden men hier nastreeft. Het is dan ook moeilijk in te schatten of er hinder naar de omgeving zal ontstaan door het gebruik als polyvalente ruimte. Er kan bijgevolg niet uitgesloten worden of er geluidshinder of andere overlast (door de aard van de activiteiten en/ of de tijdstippen) kan ontstaan.
De aanvraag voldoet niet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving.
BESPREKING ADVIEZEN
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
In navolging van dit negatief advies werd op 28/11/2022 een wijzigingsaanvraag ingediend met aangepaste plannen. Deze aanpassingen werden overgenomen in de gewijzigde projectinhoudversie van 13/12/2022.
Het 2de advies van 15/12/2022 van Inter Vlaanderen is gunstig.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
In navolging van dit negatief advies werd op 13/12/2022 een wijzigingsaanvraag ingediend met aangepaste plannen.
Het 2de advies van 14/12/2022 van de brandweer Hulpverleningszone Zuid-West Limburg , op basis van de op 13/12/2022 ingediende projectinhoudversie, is voorwaardelijk gunstig. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies, dienen gevolgd te worden.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden. Er dienen voor zover gekend geen structurele aanpassingen aan de plannen doorgevoerd te worden om te voldoen aan de brandveiligheid.
Indien vergunningsplichtige werken nodig zijn om aan de gestelde voorwaarden te voldoen, zoals bijvoorbeeld voor de aanleg van de brandweg tot de achtergevel van het gebouw, dient een nieuwe omgevingsaanvraag ingediend te worden.
Uit de bovenstaande motivering blijkt dat het uiterlijk van de voorgenomen werken op onvoldoende wijze visueel-vormelijk inpasbaar is en afbreuk doet aan de cultuur-historische waarde van het goed. Door het ontbreken van voldoende gegevens betreffende het gebruik van de polyvalente ruimte, kan niet besloten worden dat de voorziene verweving van functies de aanwezige bestemmingen in de onmiddellijke omgeving niet in het gedrang brengt noch verstoort. De aanvraag is niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening zoals hoger gemotiveerd.
MILIEUTECHNISCH ADVIES
Niet van toepassing.
EINDADVIES
Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp niet verenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag zoals voorgesteld, is niet vatbaar voor een omgevingsvergunning voor het verbouwen van een kerkgebouw tot polyvalente ruimte/ turnhal voor een school.
Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier ongunstig voor het verbouwen van een kerkgebouw tot polyvalente ruimte/ turnhal voor een school, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden.
Het college van burgemeester en schepenen volgt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar niet. Het gebouw krijgt een nieuwe functie en daarbij horen de aangevraagde aanpassingen. Het college oordeelt dat het behouden van de inplanting van het gebouw deels tegemoet komt aan de emotionele waarde die het gebouw heeft voor de wijk. Het gebouw is net als de kerken van Terdonk en Halveweg niet opgenomen op de lijst van historisch erfgoed. Het bestuur is zich bewust dat door een herbestemming van een kerkgebouw de sacrale waarden van dat gebouw afnemen. In kader van de nieuwe functie en het behoud van de inplanting is de verschuiving van de architecturale accenten voor het college aanvaardbaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het verlenen van de omgevingsvergunning voor het verbouwen van een kerkgebouw tot polyvalente ruimte/ turnhal voor een school, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden.
De omgevingsvergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Riolering:
Terrein en gelijkgrondse berm:
Andere voorwaarden:
Op het ogenblik van de beëindiging der werken, en vóór de ingebruikname van het pand, zal de aanvrager de brandweer Hulpverleningszone Zuid-West Limburg hiervan in kennis stellen, ten einde de burgemeester op de hoogte te kunnen brengen van het feit of er al dan niet aan de opgelegde brandvoorzorgsmaatregelen gevolg werd gegeven.
Gezien de veiligheid van het pand in het gedrang kan komen, worden geen omgevingsvergunningen meer afgeleverd alvorens voldaan werd aan de opgelegde brandbeveiligingsmaatregelen.
Indien voor de uitvoering van de voorschriften van de brandweer Hulpverleningszone Zuid-West Limburg een wijziging van de omgevingsvergunning noodzakelijk is, dient deze voor de aanvang van de werken ingediend te worden.
Het verwijderen van asbest dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II Beheersing van asbest, hoofdstuk 6.4.;
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.