De gemeenteraadsleden beschikken over de mogelijkheid om de goedgekeurde notulen via eBesluit te raadplegen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 6 september 2022 goedgekeurd.
Kiwanis Sonuwe wenst de raadzaal opnieuw te gebruiken voor het Huis van de Sint vanaf vrijdag 11 november (vanaf 13 uur) tot en met zondag 20 november 2022.
Planning:
Nota van de dienst
Naar analogie met de voorbije jaren trachten we te vermijden om de komende jaren hiervoor vergaderingen, huwelijken enz. te moeten verplaatsen. Daarom neemt de jeugddienst in de agenda van de raadzaal een optie voor de periode van 11 november 2023 om 13 uur tot en met zondag 19 november 2023.
Het college van burgemeester en schepenen geeft de goedkeuring over het gebruik van de raadzaal voor het Huis van Sinterklaas.
Het bestek en de bijlagen voor de opdracht “Lay-out en drukklaar maken van allerhande promotiemateriaal”, opgesteld door de dienst Contractmanagement en de dienst Communicatie.
In het kader van de opdracht “Lay-out en drukklaar maken van allerhande promotiemateriaal” werd een bestek met nr. 2022/COM-Lay-out opgesteld door de dienst Contractmanagement en de dienst Communicatie.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 120.000,00 incl. btw.
De gemeenteraad verleende in zitting van 12 september 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal te verzenden op 14 september 2022.
De vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor de opdracht “Lay-out en drukklaar maken van allerhande promotiemateriaal” wordt opgestart.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 11 oktober 2022 om 14.00 uur.
Het budget is voorzien in het meerjarenplan bij AC1049 (MJP) 'de dienst communicatie staat in voor de redactie van teksten aangepast aan de gebruikte kanalen. Gelet op de verhoogde kostprijzen voor drukwerk (o.a. drukken van De Zonhovenaar), dient bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan dit budget verhoogd te worden.
Het bestek en de bijlagen voor de opdracht “Raamcontract voor het drukken en leveren van drukwerk”, opgesteld door de dienst Contractmanagement en Communicatie.
In het kader van de opdracht “Raamcontract voor het drukken en leveren van drukwerk” werd een bestek met nr. 2022/COM-Drukwerk opgesteld door de Interne zaken - Dienst Contractmanagement.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 48.000 excl. btw voor perceel 1 (algemeen drukwerk) en € 12.000 excl. btw voor perceel 2 (vlaggen) en € 20.000 excl. btw voor perceel 3 (banners).
De gemeenteraad verleende in zitting van 12 september 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden op 15 september 2022.
De vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor de opdracht “Raamcontract voor het drukken en leveren van drukwerk” wordt opgestart.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 13 oktober 2022 om 11.00 uur.
Het budget is voorzien in het meerjarenplan bij AC1049 (MJP000064) de dienst communicatie staat in voor de redactie van teksten aangepast aan de gebruikte kanalen. Gelet op de verhoogde kostprijzen voor drukwerk (o.a. drukken van De Zonhovenaar), dient bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan dit budget verhoogd te worden.
Het bestek
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel” werd een bestek met nr. 2022-061 opgesteld door de Interne zaken - Dienst Contractmanagement.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 51.652,89 excl. btw of € 62.500,00 incl. 21 % btw.
De gemeenteraad verleende in zitting van 12 september 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden op 14 september 2022.
De vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel” wordt opgestart.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 11 oktober 2022 om 11.00 uur.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van de bestelbons goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 30.060,89.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur liet op 2september 2022 het college van burgemeester en schepenen en de leden van het vast bureau van het OCMW weten dat de jaarrekening 2021 goedgekeurd werd. Het besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn (met toepassing van artikel 332 §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur).
De college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW Zonhoven door de gouverneur van Limburg en beslist de goedkeuring voor te leggen aan de eerstvolgende gemeenteraad.
aktes d.d. 14/12/1936 en d.d. 20/12/1951 verleden voor notaris Gruyters
Het notariaat Ernst van Soest is gelast met de verkoop van verschillende percelen gelegen in en in de buurt van de Kapelbergweg, namelijk, 2de afdeling:
1. Een weide, gelegen « Molen Weyer », kadastraal gekend volgens recent kadastraal uittreksel sectie D nummer 0122PP0000, met een oppervlakte van achtendertig are zeven centiare (3.807 m²);
2. Een bouwgrond, grenzend aan de Kapelbergweg, kadastraal gekend volgens recent kadastraal uittreksel sectie D nummer 0124N29P0000, met een oppervlakte van zeven are zes centiare (706 m²);
3. Een weide, grenzend aan de Kapelberweg, kadastraal gekend gelegen « Molenheide » volgens recent kadastraal uittreksel sectie D nummer 0124L14P0000, met een oppervlakte van zeven are vierendertig centiare (734 m²);
4. Een weide, grenzend aan de Kapelberweg, kadastraal gekend gelegen « Molenheide » volgens recent kadastraal uittreksel sectie D nummer 0124B14P0000, met een oppervlakte van vier are negentig centiare (490 m²).
Uit de eigendomstitels van deze gronden (uit 1936 en 1951) blijkt dat er bepaalde lasten en voorwaarden destijds opgelegd zijn door de gemeente Zonhoven als verkoper.
Deze lasten en voorwaarden werden zo bepaald dat deze eveneens hun toepassing behielden in geval van vervreemding van deze percelen aan derden. Aangezien nooit anders beslist werd, zijn deze lasten en voorwaarden op heden bij de verkoop nog steeds van toepassing.
Deze lasten en voorwaarden zijn integraal terug te vinden in de aktes in bijlage.
Deze betreffen voorwaarden zoals (akte 1936) dat de gronden elke drie jaar ontgonnen en winstgevend gemaakt moet worden door akkerbouw, bos(ch)bouw, maken van vijvers of oprichten van gebouwen. Indien aan dit laatste niet tegemoet gekomen zou zijn, zou die grond in volle(n) eigendom terugke(e)ren tot de gemeente. De voorwaarden uit de akte van 1951 bepaalt een bouwverbod op loten 1, 2 en 4 maar het is moeilijk te bepalen welke loten dat dat op heden precies betreffen.
In ieder geval lijken deze oude voorwaarden en lasten geen belang meer te hebben. De regelgeving RO, pas in werking gegaan na deze aktes, houdt voldoende waarborgen in om gronden op een goede ruimtelijke manier in te richten. Om die reden wordt aangeraden dat het college van burgemeester en schepenen beslist dat deze lasten en voorwaarden uit de aktes uit 1936 en 1951 niet meer van toepassing zijn en bijgevolg niet meer moeten worden opgelegd in nieuwe of toekomende aktes betreffende deze gronden.
Het college van burgemeester en schepenen beslist dat de lasten en voorwaarden zoals bepaald in de aktes d.d. 14/12/1936 en d.d. 20/12/1951 verleden voor notaris Gruyters niet meer van toepassing zijn en geen uitwerking meer hebben. Het college van burgemeester en schepenen beslist bijgevolg dat deze lasten en voorwaarden niet meer moeten opgenomen worden in toekomstige aktes voor betreffende percelen.
Situering van de opdracht
De ontwerpopdracht herontwikkeling dorpshart Zonhoven omvat de opmaak van een masterplan voor het centrale dorpshart. Het masterplan wordt gezien als een globale ontwerpschets voor het centrale dorpshart van de gemeente, waarbij dit projectgebied kan worden opgedeeld in afzonderlijk uitvoerbare deelprojecten.
Eén van de deelprojecten is het openleggen van de Roosterbeek in de zone tussen kerk en gemeentehuis en gelijktijdig het ontharden en vergroenen van deze zone. De beekvallei van de Roosterbeek loopt dwars door het centrum, maar is sinds jaar en dag overwelfd en dus niet zichtbaar. Het gemeentebestuur wil het verborgen water van de Roosterbeek als een groenblauw netwerk opnieuw zichtbaar door het centrum zien stromen, waardoor er unieke kansen ontstaan voor meer verblijfskwaliteit in het dorp.
Omwille van het openleggen van de Roosterbeek in de zone tussen kerk en gemeentehuis dienen meerdere monumenten een nieuwe plaats te krijgen.
Door het studiebureau werd een voorstel voor herlokalisatie van de aanwezige monumenten uitgewerkt (zie document in bijlage), waarbij alle monumenten opnieuw een plaats krijgen in het vernieuwde dorpshart.
Advies vanuit sector stadsontwikkeling:
Het aanvoelen is dat niet alle monumenten opnieuw een plaats moeten krijgen in het vernieuwde dorpshart van Zonhoven. Less is more! Monumenten dienen vooral teruggeplaatst te worden in functie van hun bijzondere meerwaarde voor de locatie.
Volgende monumenten krijgen opnieuw een plaats in het vernieuwde dorpshart van Zonhoven:
De gedenkplaat kan worden bevestigd tegen de buitenzijde van de Sint-Quintinuskerk, zijde kerkkoor. Op deze manier wordt de connectiviteit met de locatie waar het geboortehuis stond bewaard.
Volgende monumenten worden NIET teruggeplaatst in het vernieuwde dorpshart van Zonhoven:
Het college van burgemeester en schepenen beslist om:
een nieuwe locatie in het dorpshart te geven omdat ze een bijzondere connectie hebben met de locatie.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om:
niet terug te plaatsen in het dorpshart, maar hiervoor een alternatieve locatie te zoeken in het centrum.
De percelen zijn kadastraal gekend als afdeling 3, sectie F, nummers 62R, 63A2 en 63Z.
De delen van de percelen 62R, 63A2 en 63Z, weergegeven als lot 1 op het opmetingsplan van 16/08/2022, opgesteld door landmeter-expert Jocelyn Vannut, hebben een oppervlakte van 38m².
De delen van de percelen 62R, 63A2 en 63Z, weergegeven als lot 1 op het opmetingsplan van 16/08/2022, opgesteld door landmeter-expert Jocelyn Vannut, worden gevoegd bij het openbaar domein.
De percelen zijn volgens het gewestplan gelegen in woongebied.
De percelen zijn niet gelegen binnen een BPA/RUP of binnen de grenzen van een goedgekeurde verkaveling.
Op de percelen werden volgende relevante vergunningen afgeleverd:
Deze aanvraag kadert in het uitvoeren van een voorwaarde bij de omgevingsvergunning, namelijk het akkoord met de gemeente in verband met een gratis grondafstand.
Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen bij de aanvraag om delen van de percelen 62R, 63A2 en 63Z, weergegeven als lot 1 op het opmetingsplan van 16/08/2022, opgesteld door landmeter-expert Jocelyn Vannut, met een oppervlakte van 38m², gratis af te staan aan de gemeente om deze te voegen bij het openbaar domein.
STEDENBOUWKUNDIG EN MILIEUTECHNISCH advies - verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar
De aanvraag betreft het bouwen van een eengezinswoning en het rooien van 2 bomen.
De aanvraag werd op 3 mei 2022 ontvangen en op 2 juni 2022 ontvankelijk en volledig verklaard.
De gewone vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden, lopende van 12 juni 2022 tot en met 11 juli 2022.
De eigenaars van de aanpalende percelen werden verzocht hun standpunt kenbaar te maken.
Het openbaar onderzoek werd gesloten met 1 bezwaarschrift.
HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
Stedenbouwkundig
Op 23 maart 2021 werd een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden afgeleverd voor het slopen van een schuilhok en het verkavelen van gronden in 2 loten voor open bebouwing. (1318.B.874.2)
De aanvraag werd in overleg gebracht met de gemeentelijke administratie. (VB_2019_002)
19 augustus 2021:
“Volgens art 3.4 van de verkavelingsvoorschriften dienen de bestaande hoogstammige bomen behouden te blijven en kunnen deze enkel gekapt worden onder bepaalde voorwaarden, opgesomd in dit artikel.
Bij de indiening van de omgevingsvergunningsaanvraag, waarin dan ook het kappen van de bomen wordt opgenomen, zal het advies van de Dienst Werken in eigen beheer worden ingewonnen. Er zal dan iemand van de groendienst ter plaatste gaan en oordelen.
Wij kunnen niet garanderen dat de bomen gekapt mogen worden. In feite is het voorzien van zonnepanelen niet voldoende motivatie voor de kap.
Wij wensen u erop te wijzen dat het afleveren van een vergunning te allen tijde afhankelijk is van de eigenschappen van een concreet dossier, de ruimtelijke context, het openbaar onderzoek en de in te winnen adviezen.”
24 augustus 2021:
“Het is inderdaad zo dat op het plan 'bestaande toestand' de bomen staan ingetekend en op het verkavelingsontwerp niet.
Dit betekent echter niet dat men rekening heeft gehouden met het feit dat deze bomen te dicht tegen de bouwzone zouden staan en daarom gekapt mogen worden en dat dat de reden is dat ze niet meer ingetekend staan op het plan. De verkavelingsvoorschriften primeren steeds op het verkavelingsplan.
Of het noodzakelijk is om de bomen te rooien, zal pas blijken uit het ingediend dossier en hoe de groendienst hierover zal oordelen.
Wij kunnen geen garantie bieden dat dit zal worden toegestaan.
Wij wensen u erop te wijzen dat het afleveren van een vergunning te allen tijde afhankelijk is van de eigenschappen van een concreet dossier, de ruimtelijke context, het openbaar onderzoek en de in te winnen adviezen.”
De aanvraag houdt rekening met de resultaten van het voorafgaandelijk overleg / advies.
Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.
Milieu
Het perceel is niet opgenomen in het Grondeninformatieregister.
OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de gewone procedure behandeld.
Er werd bijgevolg een openbaar onderzoek gehouden.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 12 juni 2022 tot en met 11 juli 2022.
Er werd 1 bezwaar ingediend op 7 juli 2022, nl.:
“Gegeven:
Verkavelingsvoorschriften stellen duidelijk dat de bestaande hoogstammige bomen behouden moeten blijven.
Vergunningsvraag voorziet desondanks toch in een afwijking hiermee het rooien van 2 bomen.
Standpunt:
Bezwaar tegen afwijking op het verbod tot rooien van bomen. Bomen moeten behouden blijven!
Redenen:
Bespreking bezwaarschrift:
De gemeentelijke omgevingsambtenaren nemen omtrent dit bezwaarschrift het volgende standpunt in:
De linker boom is aangetast door een reuzenzwam waardoor deze boom op termijn zal afsterven.
Hierdoor wordt toegestaan dat deze boom gerooid mag worden mits de aanplant van 2 inheemse bomen van minstens 2de grootte en plantmaat 16/18.
De rechter boom die het kortst gesitueerd is bij de rechter perceelgrens is een gezonde boom en dient behouden te blijven. Er worden maatregelen opgelegd om de boom tijdens de werken maximaal te beschermen (zie bespreking externe adviezen).
Het bezwaar is dan ook gedeeltelijk gegrond.
ADVIEZEN
Agentschap Natuur en Bos
Dienst Facilitair Management
MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
STEDENBOUWKUNDIG ADVIES
TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN
OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Gewestplan
De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, deels gelegen in woongebied en deels in parkgebied.
De voorgestelde werken bevinden zich volledig in het woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van een goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving (artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen en latere wijzigingen).
Verkaveling
Het goed is gekend als lot 2 binnen de omschrijving van een behoorlijk vergunde verkaveling, waarvan de vergunning is afgeleverd op 23 maart 2021 door het college van burgemeester en schepenen. (1318.B.874.2)
De verkavelingsvergunning is voor dit perceel niet vervallen.
De kavel kreeg als bestemming eengezinswoning.
De aanvraag voldoet principieel aan de geldende bestemmingsvoorschriften maar niet aan de verkavelingsvoorschriften. Daarom wordt de aanvraag verder onderzocht op basis van de afwijkingsbepalingen zoals voorgeschreven in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de gehanteerde richtlijnen en omzendbrieven.
AFWIJKINGEN VAN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Beperkte afwijkingen
Art. 4.4.1.
§1. In een vergunning kunnen, na een openbaar onderzoek, beperkte afwijkingen worden toegestaan op stedenbouwkundige voorschriften en verkavelingsvoorschriften met betrekking tot perceelafmetingen, de afmetingen en de inplanting van constructies, de dakvorm en de gebruikte materialen.
Afwijkingen kunnen niet worden toegestaan voor wat betreft:
1° de bestemming;
2° de maximaal mogelijke vloerterreinindex;
3° het aantal bouwlagen.
De aanvraag wijkt af van volgende verkavelingsvoorschriften:
De verkavelingsvoorschriften bepalen dat een carport mag ingeplant worden in de zijtuinstrook voor zover:
Het ontwerp voorziet een carport in de linker zijtuinstrook. De carport met een bouwdiepte van 6m, wordt ingeplant in het verlengde van de voorgevel van het hoofdgebouw en tot tegen de linker perceelgrens. De carport wordt aan de voorzijde afgesloten met een poort waardoor de doorgang naar de achterliggende tuin niet gevrijwaard blijft.
De verkavelingsvoorschriften bepalen dat de bestaande hoogstammige bomen dienen behouden te blijven.
Het ontwerp voorziet het rooien van 2 bomen.
De aanvraag voldoet aan de afwijkingsbepalingen.
Stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater
De aanvraag valt onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 en latere wijzigingen, houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De plannen geven aan dat voor de nieuw opgerichte woning met een horizontale dakoppervlakte van 173,81m² een hemelwaterput wordt voorzien met een inhoud van 10 000 liter en recuperatie van het hemelwater voor het sanitair gebruik en een buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening waarvan de oppervlakte (4,56m²) en het volume (2 850 liter) voldoen aan de verordening.
De verordening is niet van toepassing voor wat betreft de aanleg van de voorziene verhardingen omdat het hemelwater dat op de verharding valt niet wordt opgevangen en afgevoerd, maar op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem kan infiltreren.
De aanvraag voldoet aan deze stedenbouwkundige verordening.
Riolering
Het perceel is op het zoneringplan voor riolering, goedgekeurd bij Ministerieel besluit de dato 19 september 2008, gelegen in “centrale gebied”. Een individuele voorbehandelinginstallatie (septische put) moet niet aangelegd worden.
Standaardbepalingen rioleringsbeheerder Fluvius omgevingsvergunningen
Algemene bepalingen betreffende riolering en waterafvoer:
We raden aan om:
Keuring privéwaterafvoer
Door het in voege treden van het Algemeen Waterverkoopreglement is de keuring van privéwaterafvoer verplicht vanaf 1 juli 2011. Elke rioleringsaansluiting op het openbaar saneringsnet dient een keuring van de privéwaterafvoer te ondergaan conform artikel 12, §1 van het Algemeen Waterverkoopreglement en dit bij de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer. Enkel de door Fluvius erkende keurders komen hiervoor in aanmerking (een lijst kan u terugvinden op de website van Fluvius: www.fluvius.be).
Watertoets
Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013,verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone voor overstromingen, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel wordt door de toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Voor het betrokken project werd de watertoets uitgevoerd volgens de richtlijnen van het uitvoeringsbesluit van 20 juli 2006. Dit Watertoetsbesluit werd gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2011. Dit besluit is in werking getreden op 1 maart 2012.
Daaruit volgt dat een positieve uitspraak mogelijk is indien de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater wordt nageleefd. Zoals hoger aangehaald voldoet het voorliggende ontwerp aan deze verordening. Het ontwerp is verenigbaar met de doelstellingen van artikel 5 van het decreet integraal waterbeleid.
De aanvraag doorstaat de watertoets.
Decretale beoordelingselementen
Art. 4.3.5. Uitgeruste weg
§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie “wonen”, “verblijfsrecreatie”, “dagrecreatie”, met inbegrip van sport, “detailhandel”, “dancing”, “restaurant en café”, “kantoorfunctie”, “dienstverlening”, “vrije beroepen”, “industrie”, “bedrijvigheid”, “gemeenschapsvoorzieningen” of “openbare nutsvoorzieningen”, kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.
Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
Het perceel is gelegen langs de Veldhinweg, een uitgeruste gemeenteweg.
De aanvraag voldoet aan deze bepaling.
Archeologienota
Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de perceelsoppervlakte kleiner is dan 3 000m².
Indien men niet verplicht is tot het opstellen van een archeologienota en tijdens de uitvoering komen er toch archeologische sporen of vondsten aan het licht, dan dient de bouwheer dit te melden binnen de 3 dagen aan het agentschap Onroerend Erfgoed (www.onroerenderfgoed.be).
Overige regelgeving
Decreet rookmelders
Het decreet van 10 maart 2017, houdende wijziging van het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, wat het verbeteren van de brandveiligheid door het algemeen invoeren van optische rookmelders voor woningen betreft, bepaalt dat alle woningen in Vlaanderen moeten uitgerust worden met correct geïnstalleerde rookmelders of dienen te beschikken over een branddetectiesysteem.
De voorliggende aanvraag voldoet hieraan gezien er een rookmelder geplaatst wordt in de wasplaats en de overloop.
Energiedecreet
De aanvraag dient te voldoen aan het energiedecreet van 8 mei 2009 en het energiebesluit van 19 november 2010 en hun latere aanvullingen en wijzigingen.
Grondverzet
Uit het ingediende dossier blijkt niet dat een grondverzet (met aanvoer/ afvoer) van meer dan 250m³ zal plaatsvinden. De regelgeving omtrent grondverzet is niet van toepassing.
Erfdienstbaarheden / gemene muren
Vergunningen hebben een zakelijk karakter. Zij worden verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten.
Het is niet de taak van de administratieve overheid zich uit te spreken over het bestaan, de interpretatie en de omvang van subjectieve rechten, zoals bijvoorbeeld het bestaan van een erfdienstbaarheid / het overnemen van een gemene muur.
De overeenstemming van de aanvraag met een goede ruimtelijke ordening wordt echter beoordeeld met inachtneming van beginselen als hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4 van de VCRO.
De aanvrager wordt erop gewezen dat omtrent de gemene muren/ de mandeligheid van muren / bestaande erfdienstbaarheden / erfscheidingen … geen afbreuk wordt gedaan aan de burgerlijke rechten van de betrokken aanpalende eigenaars door het afleveren van een omgevingsvergunning / omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden / bijstelling van de omgevingsvergunning / stedenbouwkundig attest.
Dat het aangewezen is hieromtrent een (schriftelijke) overeenkomst/ akkoordverklaring te bekomen alvorens aan te vatten met de werken.
De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving.
Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening
OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG
De aanvraag omvat het bouwen van een eengezinswoning en het rooien van 2 bomen.
De woning wordt ingeplant op minimum 5m achter de rooilijn / voorste perceelgrens, op 3m van de rechter perceelgrens en tegen de linker perceelgrens.
De inplanting tegen de linker perceelgrens is te wijten aan de aanplanting van een carport in de linker zijtuinstrook.
De bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt maximaal 15m en op de verdieping 9,20m. De verdieping vangt aan op 1,40m achter de voorgevel van de woning.
De dakrandhoogte is deels gelegen op 3,40m en deels op 6,20m ten opzichte van het maaiveld.
De carport in de linker zijtuinstrook heeft een bouwbreedte van 3,30m en een bouwdiepte van 6m.
De carport wordt net als de woning uitgevoerd met een plat dak. De dakrandhoogte is gelegen op 3,40m ten opzichte van het maaiveld.
De carport vormt één geheel met de woning.
De woning wordt uitgevoerd in een wit-grijze gevelsteen gecombineerd met zwarte gevelpanelen.
Behoudens het gebouw worden ook verhardingen voorzien.
In de voortuin wordt een inrit aangelegd alsook een toegangspad naar de voordeur van de woning.
Rondom de woning wordt een pad aangelegd en aan de rechterachterzijde van de woning wordt een niet-overdekt terras aangelegd.
De verhardingen worden uitgevoerd in waterdoorlatende klinkers en de totale oppervlakte bedraagt 62,13m².
De voorziene verhardingen zijn gebruikelijk bij een eengezinswoning en er resteert nog voldoende onverharde ruimte die ingericht kan worden als tuin/ groenzone.
De aanvraag omvat tevens het rooien van 2 eiken in de achtertuin.
Hieromtrent werd advies gevraagd aan de dienst Facilitair Management.
Uit de beschrijvende nota die aan de aanvraag werd toegevoegd blijkt dat de linker boom is aangetast door een reuzenzwam waardoor deze boom op termijn zal afsterven.
Er kan dan ook akkoord gegaan worden met het rooien van deze boom mits de aanplant van 2 nieuwe inheemse bomen van minstens 2de grootte en plantmaat 16/18.
De bomen dienen ingeplant te worden op minimum 2m van de perceelgrenzen.
De nieuwe aanplanting dient uitgevoerd te worden het 1ste plantseizoen volgend op de kapping.
Indien de boom afsterft, dient de heraanplanting herhaald te worden. Dit wordt herhaald tot de boom aanslaat.
Bewijs van de nieuwe aanplanting (foto’s, aankoopbewijs,…) dient overgemaakt te worden aan de dienst planning en vergunningen, uiterlijk 1 maand na de nieuwe aanplant.
De andere eik, het kortst ingeplant tegen de rechter perceelgrens is een gezonde boom die ingeplant is op voldoende afstand van de achtergevel van de woning.
Door het opleggen van beschermingsmaatregelen kan deze boom behouden blijven.
Bijgevolg zal opgelegd worden dat deze boom behouden dient te blijven.
De aanvraag voldoet gedeeltelijk aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving.
De aanvraag voldoet niet aan de criteria voor het rooien van 1 eik (het dichtst ingeplant bij de rechter perceelgrens).
BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING
De aanvraag is gelegen in een gebied dat geordend wordt door een ruimtelijk uitvoeringsplan, een gemeentelijk plan van aanleg of een verkavelingsvergunning waarvan op geldige wijze afgeweken wordt. Dit plan of die vergunning bevat voorschriften die de aandachtspunten, vermeld in art. 4.3.1 §2 1° van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening, behandelen en regelen. Deze voorschriften worden geacht de criteria van de goede ruimtelijke ordening weer te geven.
De aanvraag integreert zich hierin volledig qua architectuur, materiaalgebruik en volume behoudens de gevraagde afwijkingen voor de inplanting van de carport en het rooien van bomen.
De verkavelingsvoorschriften bepalen dat een carport mag ingeplant worden in de zijtuinstrook voor zover:
Het ontwerp voorziet een carport in de linker zijtuinstrook. De carport met een bouwdiepte van 6m, wordt ingeplant in het verlengde van de voorgevel van het hoofdgebouw en tot tegen de linker perceelgrens. De carport wordt aan de voorzijde afgesloten met een poort waardoor de doorgang naar de achterliggende tuin niet gevrijwaard blijft.
De carport is ondergeschikt aan het hoofdvolume en vormt architecturaal een geheel met de woning.
De eigenaars van het linker aangrenzende perceel tekenden de plannen mee voor akkoord.
De verkavelingsvoorschriften bepalen dat de bestaande hoogstammige bomen dienen behouden te blijven.
Het ontwerp voorziet het rooien van 2 bomen.
Hieromtrent werd advies gevraagd aan de dienst Facilitair Management.
Uit de beschrijvende nota die aan de aanvraag werd toegevoegd blijkt dat de linker boom is aangetast door een reuzenzwam waardoor deze boom op termijn zal afsterven.
Er kan dan ook akkoord gegaan worden met het rooien van deze boom mits de aanplant van 2 nieuwe inheemse bomen van minstens 2de grootte en plantmaat 16/18.
De bomen dienen ingeplant te worden op minimum 2m van de perceelgrenzen.
De nieuwe aanplanting dient uitgevoerd te worden het 1ste plantseizoen volgend op de kapping.
Indien de boom afsterft, dient de heraanplanting herhaald te worden. Dit wordt herhaald tot de boom aanslaat.
Bewijs van de nieuwe aanplanting (foto’s, aankoopbewijs,…) dient overgemaakt te worden aan de dienst planning en vergunningen, uiterlijk 1 maand na de nieuwe aanplant.
De andere eik, het kortst ingeplant tegen de rechter perceelgrens is een gezonde boom die ingeplant is op voldoende afstand van de achtergevel van de woning.
Door het opleggen van beschermingsmaatregelen kan deze boom behouden blijven.
Bijgevolg kan slechts gedeeltelijk akkoord gegaan worden met de gevraagde afwijking.
De aanvraag voldoet gedeeltelijk aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving.
BESPREKING ADVIEZEN
Op 17 juni 2022 verleende de dienst Facilitair Management een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies, nl.:
“Gunstig voor de werken zoals voorgesteld op de plannen mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
De meest westelijke boom, deze het dichtst bij de perceelsgrens, dient behouden te blijven. Ook dienen er tijdens de werken voldoende maatregelen genomen te worden om de boom tijdens de werken maximaal te beschermen. Volgende maatregelen moeten zeker in acht genomen worden:
De vier inheemse en/of klimaat robuuste bomen die aangeplant worden, zijn hoogstam bomen van minstens 2de grootte en worden aangeplant in een maat niet kleiner dan 16/18.
Volgende links kunnen een hulp zijn in het kiezen van de meest geschikte boomsoort voor de heraanplant:
Volgende links kunnen een hulp zijn m.b.t. het beschermen van de te behouden boom tijdens de werken:
De gemeentelijke omgevingsambtenaren sluiten zich gedeeltelijk aan bij dit advies.
Gezien slechts 1 eik gerooid wordt dienen er slechts 2 nieuwe inheemse bomen aangeplant te worden i.p.v. 4.
De omgevingsambtenaar wenst bijkomend enkele voorwaarden toe te voegen aan het advies.
De bomen dienen ingeplant te worden op minimum 2m van de perceelgrenzen.
De nieuwe aanplanting dient uitgevoerd te worden het 1ste plantseizoen volgend op de kapping.
Indien de boom afsterft, dient de heraanplanting herhaald te worden. Dit wordt herhaald tot de boom aanslaat.
Bewijs van de nieuwe aanplanting (foto’s, aankoopbewijs,…) dient overgemaakt te worden aan de dienst planning en vergunningen, uiterlijk 1 maand na de nieuwe aanplant.
Op 18 juli 2022 liet het Agentschap Natuur en Bos weten dat er voor dit project geen adviesvereiste is van het Agentschap Natuur en Bos.
Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de schaal en het uiterlijk van de voorgenomen werken op voldoende wijze ruimtelijk inpassen in de onmiddellijke en ruime omgeving. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening uitgezonder het rooien van de rechter eik (ingeplant het dichtst bij de rechter perceelgrens).
MILIEUTECHNISCH ADVIES
Niet van toepassing.
GECOÖRDINEERD EINDADVIES
Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp deels verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving.
De aanvraag is gedeeltelijk vatbaar voor een omgevingsvergunning mits het opleggen van voorwaarden.
Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig.
De omgevingsambtenaar adviseert de aanvraag voorwaardelijk gunstig voor het bouwen van een eengezinswoning en het rooien van 1 eik (links) en ongunstig voor het rooien van de rechter eik (het dichtst bij de rechter perceelgrens ingeplant).
Volgende voorwaarden dienen strikt nageleefd te worden:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
De bezwaarindieners worden op de hoogte gebracht van de beslissing van het schepencollege.
Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar omtrent het sluiten van het openbaar onderzoek, het afwijken van de verkavelingvoorschriften en tot het afleveren van een gedeeltelijke omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een gedeeltelijke omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
Het college van burgemeester en schepenen weigert de omgevingsaanvraag voor het rooien van de rechter eik (het dichtst bij de rechter perceelgrens ingeplant), zoals weergegeven op de ingediende plannen.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt onder voorwaarden de omgevingsaanvraag voor het bouwen van een eengezinswoning en het rooien van 1 eik (links), zoals weergegeven op de ingediende plannen die als bijlage de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.
Volgende voorwaarden dienen strikt nageleefd te worden:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
De bezwaarindieners worden op de hoogte gebracht van de beslissing van het schepencollege.
verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar
De aanvraag betreft het verkavelen van een grond in 2 loten (lot 1 en lot 2) voor halfopen bebouwing na ontbossen en het slopen van de bestaande constructies. Lot 3 is gelegen in woonuitbreidingsgebied en wordt uit de verkaveling gesloten. Lot 4 wordt gratis afgestaan aan de gemeente ter verbreding van de weg.
De aanvraag werd op 17/02/2022 ontvangen.
Op 18/03/2022 werd aanvullende informatie opgevraagd.
Op 19/03/2022 werd de gevraagde aanvullende informatie aangeleverd.
Op 04/04/2022 werd de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard.
De gewone vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden, lopende van 14 april 2022 tot en met 13 mei 2022. Het openbaar onderzoek werd gesloten zonder bezwaarschriften.
HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
Stedenbouwkundig
1991/00077: bouwvergunning op 24/06/1991 voor het afbreken van een oude woning.
De aanvraag werd in overleg gebracht met de gemeentelijke administratie op 15 april 2021:
“Het perceel is momenteel bebost, er wordt best een boscompensatieformulier toegevoegd aan de aanvraag. Indien er waardevolle bomen aanwezig zijn op het perceel, op voldoende afstand tot de bouwzone, vragen we deze te behouden. De bomen binnen woonuitbreidingsgebied dienen te worden behouden.
De bouwzone zoals voorgesteld is mogelijk maar, om de footprint op het terrein te beperken, gaat onze voorkeur uit naar een max. bouwdiepte van 15m op het gelijkvloers, waarbij een max. bouwdiepte van 12m op de verdieping kan worden gehanteerd.”
De aanvraag houdt rekening met de resultaten van het voorafgaandelijk advies. Voorliggende aanvraag voorziet in het verkavelen van een grond in 2 loten voor halfopen bebouwing met een max. bouwdiepte van 15m op het gelijkvloers, en een max. bouwdiepte van 10m op de verdieping. Een boscompensatieformulier werd toegevoegd aan de aanvraag.
Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.
OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de gewone procedure behandeld.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 14 april 2022 tot en met 13 mei 2022. Er werden geen bezwaren ingediend.
ADVIEZEN
Op 04/04/2022 werd advies gevraagd aan de Dienst Facilitair Management.
Op 04/04/2022 werd advies gevraagd aan het Agentschap Natuur en Bos.
Op 04/04/2022 werd advies gevraagd aan De Watergroep.
Op 04/04/2022 werd advies gevraagd aan Fluvius System Operator.
Op 04/04/2022 werd advies gevraagd aan Proximus.
MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE
Het project komt voor op bijlage III van het project-mer-besluit wat maakt dat een project MER opgemaakt moet worden, tenzij de initiatiefnemer via een project-m.e.r.-screening kan aantonen dat het project geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken. Er werd een project-m.e.r.-screening bij de aanvraag gevoegd. De effecten op milieu en omgeving werden voldoende omschreven en uit de screening bleek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
STEDENBOUWKUNDIG ADVIES
TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN
OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Gewestplan
De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, gelegen in woongebied i.f.v. de voorliggende weg (50 meter) en dieperliggend woonuitbreidingsgebied. De aanvraag situeert zich volledig in het woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van een goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving (artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen en latere wijzigingen).
Gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Afbakening regionaal stedelijk gebied Hasselt - Genk” dat op 20 juni 2014 definitief werd vastgesteld door de Vlaamse Regering. Er is geen bestemmingswijziging ten opzichte van het gewestplan voorzien voor dit perceel.
Bijzonder plan van aanleg, gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan of verkaveling
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg, noch in een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, noch in een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
De aanvraag voldoet principieel aan de geldende bestemmingsvoorschriften.
Watertoets
Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.
De watertoets werd uitgevoerd op 04 april 2022. Hieruit bleek dat geen adviezen dienden aangevraagd te worden.
Algemeen kan wel gesteld worden dat:
Decretale beoordelingselementen
Art. 4.3.5.
§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie “wonen”, “verblijfsrecreatie”, “dagrecreatie”, met inbegrip van sport, “detailhandel”, “dancing”, “restaurant en café”, “kantoorfunctie”, “dienstverlening”, “vrije beroepen”, “industrie”, “bedrijvigheid”, “gemeenschapsvoorzieningen” of “openbare nutsvoorzieningen”, kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.
De aanvraag voldoet aan deze bepaling.
Archeologienota
Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de perceeloppervlakte kleiner is dan 3 000m². Indien men niet verplicht is tot het opstellen van een archeologienota en tijdens de uitvoering komen er toch archeologische sporen of vondsten aan het licht, dan dient de bouwheer dit te melden binnen de 3 dagen aan het agentschap Onroerend Erfgoed (www.onroerenderfgoed.be).
VERKAVELINGSVERGUNNINGSPLICHT
Artikel 4.2.15. § 1. Niemand mag zonder voorafgaande omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een stuk grond verkavelen voor woningbouw of voor het opstellen van vaste of verplaatsbare constructies die voor bewoning kunnen worden gebruikt.
Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden kan worden aangevraagd en verleend voor het verkavelen voor de aanleg en het bebouwen van terreinen voor andere functies.
§ 2. Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden omvat reglementaire voorschriften aangaande de wijze waarop de verkaveling ingericht wordt en de kavels bebouwd kunnen worden.
§ 3. De verkavelaar zorgt ervoor dat de in de verkaveling opgenomen loten kunnen aansluiten op alle voorzieningen van openbaar nut die vereist worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan. In voorkomend geval bepaalt de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden op welke wijze in de nodige infrastructuur voor de nutsvoorzieningen wordt voorzien.
Artikel 4.2.16. § 1. Een kavel uit een vergunde verkaveling of verkavelingsfase kan enkel verkocht worden, verhuurd worden voor méér dan negen jaar, of bezwaard worden met een recht van erfpacht of opstal, nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is verleden.
§ 2. De verkavelingsakte wordt eerst verleden na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen, waaruit blijkt dat, voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de lasten uitgevoerd is of gewaarborgd is door :
1° de storting van een afdoende financiële waarborg;
2° een door een bankinstelling op onherroepelijke wijze verleende afdoende financiële waarborg.
Het attest, vermeld in het eerste lid, kan worden afgeleverd indien de vergunninghouder deels zelf de lasten heeft uitgevoerd, deels de nodige waarborgen heeft gegeven.
Artikel 4.2.17. Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden geldt als omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen wat betreft alle handelingen die zijn opgenomen in de vergunning en die de verkaveling bouwrijp maken, zoals in het bijzonder:
1° de aanleg van nieuwe verkeerswegen, of de tracéwijziging, verbreding of opheffing daarvan;
2° de wijziging van het reliëf van de bodem;
3° de ontbossing, met behoud van de toepassing van artikel 90bis van het Bosdecreet van 13 juni 1990;
4° het afbreken van constructies.
Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden geldt tevens als omgevingsvergunning voor het wijzigen van de vegetatie, vermeld in artikel 9bis, § 7, en artikel 13, § 4 en § 5, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, wat betreft alle handelingen die zijn opgenomen in de vergunning en die de verkaveling bouwrijp maken.
Het eerste en het tweede lid gelden als de vergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden voldoet aan de vereisten inzake ontvankelijkheid en volledigheid die gelden voor de aanvraag voor stedenbouwkundige handelingen of voor het wijzigen van de vegetatie.
De aanvraag voldoet aan deze bepalingen voor wat betreft het slopen van de bestaande constructies. De omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden kan dus gelden als omgevingsvergunning voor de sloop van de bestaande constructies.
De aanvraag voldoet aan deze bepalingen voor wat betreft het ontbossen. Op 20/05/2022 bracht het Agentschap voor Natuur en Bos een voorwaardelijk gunstig advies uit:
“Ruimtelijke bestemming
woonuitbreidingsgebieden, woongebieden
Beschermingsstatus
Niet in VEN, habitatrichtlijn- of vogelrichtlijngebied gelegen.
Biologische waarderingskaart
ua + kp°,ua,n + sz + gml
Rechtsgrond
Dit advies wordt verstrekt door het Agentschap voor Natuur en Bos op basis van de volgende wetgeving:
Artikel 35. § 4 Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Artikel 90 bis Bosdecreet van 13 juni 1990 (in het kader van ontbossing).
Bespreking aanvraag
De aanvraag behelst een verkavelingsaanvraag voor 2 kavels voor half-open bebouwing. Ontbossing op lot 1 en 2, rooien van 5 solitaire dennen en 1 omgewaaide eik en het slopen van 3 constructies. Lot 4 is een gratis grondafstand ter verbreding van het openbaar domein en wordt uit de verkaveling gesloten. Lot 3 is gelegen in woonuitbreidingsgebied en wordt uit de verkaveling gesloten.
De voorgesteld werken kunnen een invulling vormen van de ruimtelijke bestemming. Bijgevolg kan het Agentschap voor Natuur en Bos de ontbossing noodzakelijk voor de realisatie van dit project gedogen.
Gelet op de ruimtelijke bestemming is er buiten het gegeven van goed- of afkeuring van het boscompensatievoorstel en beoordeling van de eigenlijke ontbossing geen verdere adviesvereiste aan ons agentschap.
Lotverdeling: zie tekening in advies.
Bespreking boscompensatievoorstel
Uit het dossier kan afgeleid worden dat de aanvrager een oppervlakte van 985 m² wenst te ontbossen.
Volgens onze gegevens is het perceel bezet met gemengd bos .
Het compensatievoorstel wordt aangepast, de aanvrager gaf aan dat het bos om inheems bos ging (factor 2), volgens onze gegevens gaat het om een gemengd bosbestand en bedraagt de factor 1,5 (gemengd bos).
Volgens het Agentschap voor Natuur en Bos is er voor het uitvoeren van de geplande werken een ontbossing nodig van 985 m².
651 m² dient als bos behouden te worden.
Het dossier is bij het Agentschap voor Natuur en Bos geregistreerd onder het kenmerk 22-206168.
Wanneer u als vergunningverlenende instantie het advies van Agentschap voor Natuur en Bos niet wenst te volgen en de ontbossing voor een andere oppervlakte wenst toe te staan dan vermeld in het goedgekeurde of aangepaste compensatievoorstel, dan moet u voorafgaand aan het verlenen van de vergunning het compensatievoorstel opnieuw aan ons agentschap voorleggen, met de vraag om het aan te passen naar de gewenste bosoppervlakte. Het is belangrijk dat de te compenseren bosoppervlakte overeenstemt met de vergunde te ontbossen oppervlakte. De vergunningverlenende instantie heeft zelf niet de bevoegdheid om het compensatievoorstel aan te passen.
Het overschrijvingsformulier voor het vereffenen van de bosbehoudsbijdrage zal rechtstreeks door ons Agentschap worden overgemaakt aan de aanvrager van zodra de vergunning van kracht wordt.
Conclusie
Op basis van bovenstaande uiteenzetting verleent het Agentschap voor Natuur en Bos een gunstig advies onder de volgende voorwaarde:
Het aangepaste goedgekeurde boscompensatievoorstel met inbegrip van haar voorwaarde(n) op het gebied van compenserende maatregelen dient integraal deel uit te maken van de stedenbouwkundige vergunning.
De vergunningverlenende overheid kan de vergunning slechts toekennen mits naleving van deze voorwaarden.
Onderstaande direct werkende normen zijn hierbij van toepassing:
• Artikel 90 bis Decreet Bosdecreet van 13.06.1990
• Artikel 2 Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels inzake compensatie van ontbossing en ontheffing van het verbod op ontbossing van 16.02.2001
Volgende voorwaarden moeten letterlijk in de vergunningsvoorwaarden van de omgevingsvergunning worden opgenomen:
Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren.
Om een correcte inning van de bosbehoudsbijdrage en/of controle op de compenserende bebossingen mogelijk te maken, is het verplicht dat de vergunningverlenende instantie zo snel mogelijk een afschrift van haar beslissing bezorgt aan het Agentschap voor Natuur en Bos. De vergunningverlenende instantie dient ons ook op de hoogte te brengen van een eventuele (opschortende) beroepsprocedure tegen de genomen beslissing.”
De omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden kan dus gelden als omgevingsvergunning voor het ontbossen.
OVERIGE REGELGEVING
Slopen
De afbraak dient te gebeuren tot in de grond en de plaats moet hersteld worden in de vorige toestand. Aan de afbraak is geen milieuvergunningsplicht verbonden, wel dient rekening gehouden te worden met de wettelijke verplichtingen opgenomen in het milieuvergunningsdecreet, het bodemsaneringsdecreet en het materialendecreet. Vooraleer te starten met de afbraakwerken dienen de constructies volledig ontruimd te worden. De afvalstoffen die vrijkomen bij de afbraakwerken dienen selectief ingezameld te worden.
Alle bouw-, sloop- en infrastructuurwerken in open lucht dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II, hoofdstuk 6.12 Beheersing van stofemissies tijdens bouw-, sloop- en infrastructuurwerken”, indien deze uitgevoerd worden door een aannemer.
Het verwijderen van asbest dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II Beheersing van asbest, hoofdstuk 6.4.
Alle bebouwing dient afgebroken te worden alvorens er een verkoop van het lot en/of een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan bekomen worden. De volledige verkaveling dient vrij en onbelast te zijn van materialen.
Erfdienstbaarheden
Uit het verkavelingsplan, opgesteld door landmeter – expert Guy Gillissen, blijkt dat er geen waterlopen noch erfdienstbaarheden aanwezig zijn op het terrein. Hier dient dan ook geen rekening mee gehouden te worden in voorliggende aanvraag.
Decreet grond- en pandenbeleid
De aanvraag voorziet minder dan 10 loten bestemd voor woningbouw, noch heeft de verkaveling een grondoppervlakte die groter is dan een halve hectare.
De verkaveling sluit niet aan op een andere, ook door de aanvrager te ontwikkelen perceel, die samen met de percelen waarop de aanvraag betrekking heeft, een oppervlakte van meer dan een halve hectare beslaan. Er dient bijgevolg geen sociaal, noch bescheiden woonaanbod gerealiseerd te worden.
De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften.
Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening
OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG
De aanvraag betreft het verkavelen van een grond in 2 loten (lot 1 en lot 2) voor halfopen bebouwing na ontbossen en het slopen van de bestaande constructies. Lot 3 is gelegen in woonuitbreidingsgebied en wordt uit de verkaveling gesloten. Lot 4 wordt gratis afgestaan aan de gemeente ter verbreding van de weg.
BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING
De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen:
1° het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4;
2° het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in 1°, in rekening brengen;
Omschrijving ligging en omgeving
Het perceel van de aanvraag is gelegen aan de Lazarijstraat, een gemeenteweg ten zuiden van de kern van Zonhoven. In de directe omgeving van het eigendom bestaat de bebouwing uit hoofdzakelijk vrijstaande en halfopen eengezinswoningen. De woningen bestaan uit 1 of 2 bouwlagen en hebben een schuin dak. Rechts van het eigendom is een winkel gevestigd bestaande uit 2 bouwlagen en plat dak.
Verkavelingsvoorwerp
Het verkavelingsontwerp voorziet 2 loten (lot 1 en lot 2) met een oppervlakte van respectievelijk 719m² en 767m² voor het oprichten van een halfopen eengezinswoning met maximaal 2 bouwlagen en een hellend of plat dak. De woning wordt opgericht op 6 meter uit de rooilijn en op minimum 3 meter van de zijdelingse perceelgrenzen. De achtertuinzone is ca. 28,5 meter diep. De bouwstrook heeft een maximale breedte van respectievelijk 8,08 meter en 10 meter op de voorgevelbouwlijn en een maximale diepte van 15 meter.
Lot 4 wordt uitgesloten uit de verkaveling en is bedoeld als gratis grondafstand ter verbreding van het openbaar domein. Dit blijkt uit de akkoordverklaring bijgevoegd in het verkavelingsdossier. De gemeenteraad dient akkoord te gaan met deze gratis grondafstand. In zitting van 27 juni 2022 keurde de gemeenteraad de gratis grondafstand en het ontwerp tracé van de weg, zoals weergegeven op het ingediende verkavelingsplan, goed op voorwaarden van het bekomen van de verkavelingsvergunning en op datum akte effectieve gratis grondafstand aan de gemeente van het voorliggende lot met een oppervlakte van 54ca.
Functionele inpasbaarheid in de onmiddellijke en ruime omgeving
Het voorzien van 2 halfopen ééngezinswoningen, met een kleinschalige ondergeschikte nevenbestemming op het gelijkvloers of een zorgwoning, in een residentiële woonomgeving, is functioneel inpasbaar in de onmiddellijke en ruime omgeving.
Mobiliteitsimpact
De last van het autobezit kan niet volledig op het openbaar domein worden afgeschoven.
Het stallen van voertuigen dient op eigen terrein georganiseerd te worden. Voertuigen kunnen onoverdekt gestald worden in de voor- en/of zijtuin. Overdekt kunnen de voertuigen gestald worden in een inpandige garage en/of carports binnen het hoofdvolume en/of de zijtuinstrook.
De schaal van de voorgenomen werken
In de omgeving is een diversiteit van bouwvolumes aanwezig gaande van 1 bouwlaag tot 2 bouwlagen met schuin of plat dak. Een maximale bouwdiepte van 15 meter op het gelijkvloers en 12 meter op de verdieping, een maximale kroonlijsthoogte van 6,5 meter en een zadeldak of plat dak past zich goed in in deze omgeving. Als materiaal wordt binnen de verkavelingsvoorschriften opgelegd dat dit in overeenstemming moet zijn met de omgeving.
Het ruimtegebruik en de bouwdichtheid
De inplanting van de woning wordt voorzien op 6 meter uit de rooilijn en op minimum 3 meter van de zijdelingse perceelsgrenzen. Deze inplanting sluit aan bij de aanpalende woningen.
Er worden bijgebouwen tot 40m² voorgesteld. Het lot kan deze oppervlakte dragen. Er dient wel voorkomen te worden dat er een overdreven terreinverharding ontstaat. Er wordt bijgevolg opgelegd dat vrijstaande bijgebouwen enkel i.f.v. een berging en/of ondersteunende functies aan het hoofdvolume (overdekte zitplaats / sauna) mogelijk zijn. Een garagefunctie wordt uitgesloten voor het vrijstaand bijgebouw. Er rest nog voldoende ruimte op het perceel om aan te leggen als kwalitatieve tuinzone.
Door het oprichten van 2 woningen wordt een woondichtheid bekomen van ca. 13,5 woningen per hectare wat aanvaardbaar is in deze omgeving.
Men vraagt eveneens nog het kappen van 5 dennenbomen aan. Alvorens deze bomen kunnen gekapt worden, dient er eerst een omgevingsvergunning voor het oprichten van een woning bekomen te worden.
Visueel-vormelijke elementen
In de omgeving is een diversiteit van bouwvolumes aanwezig gaande van 1 bouwlaag tot 2 bouwlagen met schuin of plat dak. Het voorgestelde profiel in de verkavelingsvoorschriften sluit aan bij deze in de omgeving. Als materiaal wordt binnen de verkavelingsvoorschriften opgelegd dat dit in overeenstemming moet zijn met de omgeving.
Cultuurhistorische aspecten
Niet van toepassing.
Bodemreliëf
Het betreft een vrij vlak terrein. Een ophoging van het bodemreliëf is slechts toegelaten tot op gelijke hoogte of tot op maximaal 30cm boven het straat- of trottoirniveau. Een strook van 1m langsheen de perceelsgrenzen mag bij eventuele terreinwijzigingen nooit hoger gebracht worden dan het niveau van de aanpalende percelen. Alle overtollige grond die vrijkomt bij het graven van de kelder en/of funderingen, dient verwijderd te worden via een erkende grondwerker of naar een erkende grondreinigingsplaats.
Hinderaspecten met betrekking tot gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
Er wordt geen hinder verwacht door voorliggende aanvraag m.b.t. tot de gezondheid, het gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De aanvraag voldoet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving mits te voldoen aan de voorschriften in bijlage, opgesteld door het college van burgemeester en schepenen.
BESPREKING VAN DE ADVIEZEN
1.- Het advies van 05/04/2022 van de Watergroep is voorwaardelijk gunstig:
“Advies Aftakkingen en Aansluitingen
Gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden
Voor de afbraak van het bestaande gebouw dient de eigenaar schriftelijk De Watergroep te verwittigen voor uitbraak van de bestaande aftakking.
Advies Ontwerpbureau
Volledig gunstig advies met voorwaarden
Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaande betaald worden:
Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan zal De Watergroep de gemeente hiervan op de hoogte brengen, pas dan zal de gemeente cfr. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening een verkoopbaarheidsattest afleveren.
Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken.
De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.
De kosten van de nieuwe aftakkingen zijn ten laste van de individuele aanvragers.
Bijkomende informatie kan u vinden op : www.dewatergroep.be.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
2.- Het advies van 05/04/2022 van Proximus is gunstig: “Met aandacht hebben wij uw adviesvraag onderzocht. Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project. Aanvragen tot aansluiting op het Proximus netwerk kunnen door de aanvrager gericht worden naar onze klantendienst via het nummer 0800 22 800. In functie van de beschikbare capaciteit van onze infrastructuur op dat moment, bekijken we de mogelijkheden om een aansluiting te voorzien.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
3.- Het advies van 07/04/2022 van de Dienst Facilitair Management is voorwaardelijk gunstig: “Gunstig voor de verkaveling zoals voorgesteld, mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
- aanplanten van minstens 1 hoogstam boom in de voortuin. Deze boom dient een streekeigen hoogstam boom of fruitboom te zijn, wordt aangeplant in een plantmaat niet kleiner dan 16/18 en moet een boomsoort van minstens 2de grootte zijn.
- aanplanten van minstens één hoogstam boom in de achtertuin. Deze boom dient een streekeigen hoogstam boom of fruitboom te zijn, wordt aangeplant in een plantmaat niet kleiner dan 16/18 en moet een boomsoort van minstens 2de grootte zijn.
boomgrootte 1a: hoger dan 20 m
boomgrootte 1b: tussen de 12 m en 20 m
boomgrootte 2: tussen de 6 m en 12 m
boomgrootte 3: kleiner dan 6 m”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden
4.- Het advies van 20/05/2022 van het Agentschap Natuur en Bos is voorwaardelijk gunstig zoals hierboven reeds weergegeven.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden
5.- Het advies van Fluvius System Operator werd niet binnen de wettelijk opgelegde termijn ontvangen. Er wordt bijgevolg aan de adviesvereiste voorbij gegaan.
Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de ruimtelijke draagkracht van het gebied niet wordt overschreden en dat de voorziene verweving van functies de aanwezige of te realiseren bestemmingen in de onmiddellijke omgeving niet in het gedrang brengen noch verstoren. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
EINDADVIES
Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving.
De aanvraag is vatbaar voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een grond in 2 loten (lot 1 en lot 2) voor halfopen bebouwing na ontbossen en het slopen van de bestaande constructies, mits het opleggen van voorwaarden.
Bijgevolg adviseert de gemeentelijke omgevingsambtenaar het dossier voorwaardelijk gunstig voor het verkavelen van een grond in 2 loten (lot 1 en lot 2) voor halfopen bebouwing na ontbossen en het slopen van de bestaande constructies, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden:
Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
De omgevingsvergunning omvat het verkavelen van een grond in 2 loten (lot 1 en lot 2) voor halfopen bebouwing na ontbossen en het slopen van de bestaande constructies, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan deze omgevingsaanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.
De omgevingsvergunning wordt aldus afgegeven onder volgende voorwaarden:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar
De aanvraag betreft de bijstelling van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden voor wat betreft lot 21 voor het wijzigen van de verkavelingsvoorschriften m.b.t. de kroonlijsthoogte (6 meter i.p.v. hoogte begrepen tussen 2,5 meter en 4,5 meter) en het aantal bouwlagen (2 volwaardige bouwlagen onder de kroonlijst i.p.v. 1 volwaardige bouwlaag onder de kroonlijst).
De aanvraag werd op 23 mei 2022 ontvangen en op 17 juni 2022 ontvankelijk en volledig verklaard.
De gewone vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden, lopende van 27 juni 2022 tot en met 26 juli 2022.
Het openbaar onderzoek werd gesloten met 0 bezwaarschriften
HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
De aanvraag werd in overleg gebracht met de gemeentelijke administratie op 23 februari 2021:
“… In principe worden ook wijzigingen van de verkaveling mee in overweging genomen, ook bij verkavelingen ouder dan 15 jaar.
Gezien volgende overwegingen: de oorspronkelijke verkavelingsvoorschriften sluiten een 2e bouwlaag niet uit en laten een kroonlijsthoogte van 6m toe, de zeer gevarieerde bebouwing in de nabije omgeving met 1 of 2 bouwlagen, de ligging binnen een reeds geordend gebied en binnen de afbakening regionaalstedelijk gebied, zien wij een 2e bouwlaag als motiveerbaar.
Er dient in dat geval wel voorafgaandelijk aan de omgevingsaanvraag een bijstelling van de verkaveling bekomen te worden (maw: er zijn 2 procedures noodzakelijk).
De bematingen zoals weergegeven op het plan van de wijziging lijken mij de maximale (6m tov Lemkenshofstraat, 3m bouwvrije strook tov rechts perceel, max. 17m bouwdiepte tov Tiendenstraat). Enkel de inplanting tov de Tiendenstraat (nu op 15m) kan eventueel nog beperkt gewijzigd worden om een overgang te vormen tussen nr. 17 en de toekomstige woning op lot 21, een voorstel hiervoor wordt best voorafgaandelijk voorgelegd aan onze dienst (idem voor eventuele andere afwijkingen tov de voorschriften).
Afwijken van verkavelingsvoorschriften mag uiteraard geen bijkomende hinderaspecten veroorzaken, aanvragen zullen dus ook steeds getoetst worden aan de goede ruimtelijke ordening.”
De aanvraag houdt rekening met de resultaten van het voorafgaandelijk overleg / advies. Er werd een bijstelling voor het verkavelen van gronden ingediend voor het wijzigen van de kroonlijsthoogte en het aantal bouwlagen.
Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.
OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de gewone procedure behandeld.
Er werd bijgevolg een openbaar onderzoek gehouden. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 27 juni 2022 tot en met 26 juli 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
ADVIEZEN
Geen adviezen vereist.
MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
STEDENBOUWKUNDIG ADVIES
TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN
OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Gewestplan
De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, gelegen in woonuitbreidingsgebied.
De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel de overheid geen besluit tot vaststelling van de uitgaven voor de voorziening heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor (artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen en latere wijzigingen).
Gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Afbakening regionaal stedelijk gebied Hasselt - Genk” dat op 20 juni 2014 definitief werd vastgesteld door de Vlaamse Regering. Er is geen bestemmingswijziging ten opzichte van het gewestplan voorzien voor dit perceel.
Verkaveling
Het goed is gekend als lot 21 binnen de omschrijving van een behoorlijk vergunde en niet-vervallen verkaveling, waarvan de vergunning is afgeleverd op 24 november 1969 door het college van burgemeester en schepenen en gekend is onder nummer 7204.V.259 en gewijzigd werd op 24 februari 1992 voor de loten 21 t.e.m. 25 (7204.V.259\02). De kavels kregen als bestemming residentieel gebruik (één woongelegenheid per kavel).
Omdat de aanvraag een bijstelling van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden omvat, dient de aanvraag getoetst te worden aan de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan. De aanvraag voldoet principieel aan deze bestemmingsvoorschriften. De ordening van het woonuitbreidingsgebied is gekend door de reeds afgeleverde verkavelingsvergunningen.
Watertoets
Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013,verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.
De watertoets werd uitgevoerd op 17 juni 2022. Hieruit bleek dat geen adviezen dienden aangevraagd te worden.
Algemeen kan wel gesteld worden dat:
Decretale beoordelingselementen
Art. 4.3.5.
§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie “wonen”, “verblijfsrecreatie”, “dagrecreatie”, met inbegrip van sport, “detailhandel”, “dancing”, “restaurant en café”, “kantoorfunctie”, “dienstverlening”, “vrije beroepen”, “industrie”, “bedrijvigheid”, “gemeenschapsvoorzieningen” of “openbare nutsvoorzieningen”, kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.
De aanvraag voldoet aan deze bepaling.
Archeologienota
Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag.
OVERIGE REGELGEVING
Erfdienstbaarheden
Vergunningen hebben een zakelijk karakter. Zij worden verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten. Het is niet de taak van de administratieve overheid zich uit te spreken over het bestaan, de interpretatie en de omvang van subjectieve rechten, zoals bijvoorbeeld het bestaan van een erfdienstbaarheid.
De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften.
Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening
OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG
De aanvraag betreft de bijstelling van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden voor wat betreft lot 21 voor het wijzigen van de verkavelingsvoorschriften m.b.t. de kroonlijsthoogte (6 meter i.p.v. hoogte begrepen tussen 2,5 meter en 4,5 meter) en het aantal bouwlagen (2 volwaardige bouwlagen onder de kroonlijst i.p.v. 1 volwaardige bouwlaag onder de kroonlijst).
BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING
De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen:
1° het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4;
2° het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in 1°, in rekening brengen;
Het perceel van de aanvraag situeert zich op de hoek van de Tiendenstraat met de Lemkenshofstraat, beide gemeentewegen. De omgeving wordt gekenmerkt door voornamelijk residentiële bebouwing in open bebouwing met een zeer gevarieerde bebouwingstypologie waaronder woningen met 1 bouwlaag en zadeldak, woningen met 1,5 bouwlaag met zadeldak als woningen met 2 bouwlagen met zadeldak.
De aanvraag heeft betrekking op lot 21 en voorziet in het wijzigen van de verkavelingsvoorschriften voor wat betreft de kroonlijsthoogte (6 meter i.p.v. hoogte begrepen tussen 2,5 meter en 4,5 meter) en het aantal bouwlagen (2 volwaardige bouwlagen onder de kroonlijst i.p.v. 1 volwaardige bouwlaag onder de kroonlijst).
In de verkavelingsvoorschriften van de oorspronkelijke vergunde verkaveling d.d. 24 november 1969 werd een kroonlijsthoogte van 6 meter toegelaten. De voorschriften voor o.a. de kroonlijsthoogte en het aantal bouwlagen werd aangepast in de op 24 februari 1992 afgeleverde wijziging van de verkavelingsvergunning voor de loten 21 t.e.m. 25. Enkel voor deze loten werd de kroonlijsthoogte en het aantal bouwlagen beperkt. Voor de overige loten uit de oorspronkelijke verkaveling is nog steeds een kroonlijsthoogte van 6 meter toegelaten.
Op 29 maart 2022 werd een omgevingsvergunning afgeleverd op lot 23 voor het wijzigen van de verkavelingsvoorschriften m.b.t. de kroonlijsthoogte (6 meter i.p.v. hoogte begrepen tussen 2,5 meter en 4,5 meter) en het aantal bouwlagen (2 bouwlagen i.p.v. 1 volwaardige bouwlaag onder de kroonlijst),
Het voorliggend lot 21 heeft een vergelijkbare perceeloppervlakte als lot 23 en de overige loten uit de oorspronkelijke verkaveling. Er wordt niet direct hinder verwacht door het voorzien van een woning met 2 bouwlagen (kroonlijsthoogte van 6 meter) naar de aanpalende eigendommen aangezien de afstand tot de zijdelingse perceelgrenzen minimum 3 meter bedraagt. Er werden geen bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Bijkomend bestaat de bebouwing in de omgeving uit een zeer gevarieerde bebouwingstypologie waardoor een kroonlijsthoogte van 6 meter en 2 bouwlagen inpasbaar is in de omgeving.
Het voorzien van een woning met 2 bouwlagen onder een kroonlijsthoogte van 6 meter is ruimtelijk aanvaardbaar in deze omgeving.
De aanvraag voldoet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving.
BESPREKING VAN DE ADVIEZEN
Er werden geen adviezen opgevraagd.
Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de schaal en het uiterlijk van de voorgenomen werken op voldoende wijze ruimtelijk inpassen in de onmiddellijke en ruime omgeving. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
EINDADVIES
Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving.
De aanvraag is vatbaar voor de bijstelling van de omgevingsvergunning voor wat betreft lot 21 voor het wijzigen van de verkavelingsvoorschriften m.b.t. de kroonlijsthoogte (6 meter i.p.v. hoogte begrepen tussen 2,5 meter en 4,5 meter) en het aantal bouwlagen (2 volwaardige bouwlagen onder de kroonlijst i.p.v. 1 volwaardige bouwlaag onder de kroonlijst), mits het opleggen van voorwaarden.
Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier voorwaardelijk gunstig voor de bijstelling van de omgevingsvergunning voor wat betreft lot 21 voor het wijzigen van de verkavelingsvoorschriften m.b.t. de kroonlijsthoogte (6 meter i.p.v. hoogte begrepen tussen 2,5 meter en 4,5 meter) en het aantal bouwlagen (2 volwaardige bouwlagen onder de kroonlijst i.p.v. 1 volwaardige bouwlaag onder de kroonlijst), zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
De omgevingsvergunning omvat de bijstelling van de omgevingsvergunning voor wat betreft lot 21 voor het wijzigen van de verkavelingsvoorschriften m.b.t. de kroonlijsthoogte (6 meter i.p.v. hoogte begrepen tussen 2,5 meter en 4,5 meter) en het aantal bouwlagen (2 volwaardige bouwlagen onder de kroonlijst i.p.v. 1 volwaardige bouwlaag onder de kroonlijst), zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan deze omgevingsaanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.
De omgevingsvergunning wordt aldus afgegeven onder volgende voorwaarden:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het voorstel vanwege de Heemkundekring tot straatnaamgeving voor de nieuw aan te leggen wegverbinding vertrekkende vanuit de Schutenseweg als volgt: MELDERTSTRAAT.
In het boek van Jos Molemans, Zonhoven vinden jullie wat meer uitleg op p. 502. 'Meldert' zou volgens hem komen van een persoonsnaam 'Melder(t)s'. Misschien stond het huisje van die Melderts ooit op die plek. Wij hebben het kaartje en de uitleg voor jullie gekopieerd; je vindt ze als bijlage.
Verdere procedure:
Principiële aanvaarding gemeenteraad
Openbaar onderzoek door aanplakking
Advies gemeentelijke raad voor cultuurbeleid
Definitieve aanvaarding gemeenteraad
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het voorstel om voor de nieuwe wegverbinding vanuit de Schutenseweg de straatnaam “MELDERTSTRAAT” toe te kennen.
Het college van burgemeester en schepenen besluit het dossier ter principiële aanvaarding voor te leggen aan de gemeenteraad.
Overwegende dat het in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid noodzakelijk is dat er voor de inrichting van bovengenoemde manifestaties, bijzondere verkeersmaatregelen worden getroffen;
Het college van burgemeester en schepenen besluit om een tijdelijk aanvullend verkeersreglement inzake “Strapdag” op vrijdag 16 september 2022 uit te vaardigen als volgt:
Op vrijdag 16 september 2022 tussen 8.45 en 15.00 uur is het stilstaan en parkeren van voertuigen verboden op de parking sporthal Ter Donk.
Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens E3 met gepast onderbord.
Op vrijdag 16 september 2022 tussen 8.45 en 15.00 uur is het verkeer van voertuigen verboden op de parking sporthal Ter Donk en de Kievitveldstraat.
Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens C3, geplaatst op een nadarafsluiting welke de volledige rijbaan inneemt. De signalisatie moet worden verlicht tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en als de zichtbaarheid minder is dan 200 meter.
Door dit reglement worden de bestaande aanvullende gemeentelijke verkeersreglementen opgeschort voor zover zij betrekking hebben op de straten bedoeld in artikels 2 en 4 en dit voor zover deze strijdig zijn met huidig reglement.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening kunnen vastgesteld worden door de leden van de federale en lokale politie.
De politie kan bijkomende maatregelen nemen om de openbare orde, rust en veiligheid te handhaven en zowel inrichters als de deelnemer moeten deze naleven.
Het college van burgemeester en schepenen beveelt dat onderhavige verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet.
Afschriften van deze verordening worden gezonden aan de Provinciegouverneur en aan de Hoofdgriffiers van de Rechtbank van Eerste Aanleg en Politierechtbank te Hasselt.
De jaarkalender voor het voorjaar 2023 werd tijdens de laatste planningsdag vrije tijd opgemaakt.
De publieksactiviteiten van onze vrijetijdsdiensten, alsook de publieke evenementen door particulieren worden hierin opgenomen. Graag willen we deze kalender ter kennisname voorleggen aan het college en tegelijk ook nog enkele vragen hierbij aftoetsen en opmerkingen meegeven.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de kalender met het vrijetijdsaanbod voorjaar 2023 en beslist volgende aanpassingen te doen:
Het college neemt kennis van de gepresteerde uren van de leerkrachten van Academie+3 tijdens het tweede semester van het schooljaar 2021-2022.
Tijdens het tweede semester werden er 13 lessen (1) gegeven. Taallessen duren 2 uren, kunstlessen duren 3 uren.
(1) dit getal kan afwijkend zijn - niet gepresteerde lessen in het eerste semester worden in het tweede semester ingehaald. In totaal worden er voor elke cursus 25 lessen gegeven.
De leerkrachten ontvangen per lesuur € 9 vrijwilligersvergoeding.
Het algemeen totaal aan leraarsvergoedingen voor het tweede semester van het lesjaar 2021-2022 bedraagt € 9 099.
Het algemeen totaal aan vergoeding voor bestuursleden/vrijwilligers voor het tweede semester van het lesjaar 2021-2022 bedraagt € 36.
Voor het nieuwe schooljaar werden de tarieven voor de cursisten geïndexeerd en verhoogd. Wij stellen voor om naar analogie hiermee ook de vrijwilligersvergoeding van de leerkrachten aan te passen en te verhogen naar 11 euro per uur. De vergoeding van de leerkrachten werd sedert schooljaar 2014-2015 niet meer aangepast en bedroeg tot hiertoe 9 euro per uur.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de vergoedingen zoals hierboven vermeld uit te betalen.
Het college vraagt een overzicht van de vergoedingen en voorwaarden waaronder de andere gemeentelijke vrijwilligers worden ingeschakeld om op die manier een vergelijking te kunnen maken en een eventuele aangepaste vergoeding voor de leerkrachten van Academie +3 hierop te kunnen afstemmen.
Vernieuwd concept
Vorig jaar werkten we een vernieuwd concept uit voor de kerstmarkt onder de noemer van "Kerstdorp" gedurende twee dagen op het kioskplein. Alle voorbereidingen werden getroffen, maar door corona moest deze editie op het laatste moment geannuleerd worden.
Voor dit jaar willen we het Kerstdorp op een gelijkaardige manier uitwerken en organiseren samen met de Zonhovense handelaars en verenigingen, eveneens volgens dezelfde voorwaarden als vorig jaar.
Op het kioskplein wordt er een centrale attractie voorzien om sfeer te scheppen, publiek te trekken en interactie te verzekeren (voor dit jaar werd de zweefmolen opnieuw vastgelegd).
Elke dag wordt er een mooie culturele “activiteit” voorzien die samen met het kerstdorp versterkend werkt
Verenigingen/handelaars
Om een mooier geheel te krijgen en alles in dezelfde kerstsfeer zullen alle deelnemers een tent (5x5m) van de gemeente dienen te huren aan een vaste dagprijs (75 euro) of weekendprijs (100 euro). Zonhovense verenigingen mogen ook samenwerken en samen één tent huren en deze elk één dag gebruiken.
De tenten worden opgebouwd en klaargezet door een externe verhuurder, het gemeentebestuur zorgt enkel voor een stroom- en watervoorziening tot aan elke standplaats.
De gemeente zorgt verder voor de algemene opbouw van het evenement, voor verlichting en inkleding van het terrein, achtergrondmuziek, animatie ed.
De indeling van het terrein en toewijzing van de standplaatsen gebeurt door de gemeente rekening houdend met het aantal deelnemers per dag. Handelaars met een eigen foodtruck kunnen na overleg toegelaten worden met hun foodtruck. De plaatsgeving gebeurt door het gemeentebestuur en het standgeld blijft in dit geval ook van toepassing.
Van de handelaars/verenigingen wordt het volgende verwacht:
- Verplichte aanwezigheid/openen van hun stand op vrijdag 16 december van 18-22u (facultatief van 17-2u) en zaterdag 17 december (gezinsdag) van 14-22u (facultatief van 12-2u);
- Volledige inrichting en inkleding van de standplaats (incl. verwarmingsbronnen) met voldoende aandacht voor het thema “Kerstmis”. De gemeente komt hier op geen enkele manier in tussen.
Om alles te stroomlijnen dienen er natuurlijk duidelijke afspraken en richtlijnen te zijn voor alle deelnemers. In bijlage bevindt zich het “afsprakenkader” dat we de komende weken aan de verenigingen/handelaars willen bezorgen.
Nota. Deelnemers die een wijziging aan hun tent willen aanbrengen of die een grotere tent wensen dan aangeboden door het gemeentebestuur (bv. Rotary) kunnen enkel na overleg en goedkeuring afwijken van de richtlijnen en dit volledig op eigen kosten. Zij staan -na akkoord- zelf in voor het inhuren, opbouwen en afbreken van de betreffende tent.
Standgeld
Overzicht deelnameprijzen per dag (incl. opbouw, stroom, water en verlichting) met tent of foodtruck.
Zonhovense verenigingen en handelaars
1 dag 75 euro
2 dagen 100 euro
Niet-Zonhovense verenigingen en handelaars
2 dagen 200 euro
Programma
Vrijdag 16 december 2022
Verplichte openingsuren van 18 tot 22 uur.
Facultatieve openingsuren van 17 tot 02 uur.
Animatie
Lichtstoet/kerstparade Rotary doorheen het centrum om 18.30 uur
Kerstconcert Yentl Big Band in de St. Quintinuskerk om 20.15 uur
Zaterdag 17 december 2022
Verplichte openingsuren van 14 tot 22 uur.
Facultatieve openingsuren van 12 tot 02 uur.
Animatie
Opening nieuwe Lotje wandeling “De Kerstboom van Lotje” en aansteken van de kerstboomlichtjes om 16.30 uur
Openlucht voorstelling “Perenlicht” door Circus Paljasso op het grasveld voor de bib: 3 voorstellingen om 18.30, 19.30 en 20.30 uur.Doorlopend
Zweefmolen op het kioskplein voor alle bezoekers.
Budget
Voor de organisatie van deze kerstmarkt hebben we onderstaande (voorzichtige) budgetraming opgemaakt.
In het meerjarenplan is er budget voorzien voor een opwaardering van de kerstmarkt. Deze middelen zullen aangewend worden voor de uitvoering van dit nieuwe concept.
| Budget kerstmarkt 2022 | |
| Vrijdag 16 en zaterdag 17 december 2022 | |
| UITGAVEN | |
| Netto kost huur 40 tenten 5x5m | 4.000,00 € |
| Aankleding terrein (verlichting, kerstbomen, muziek, …) | 8.500,00 € |
| Huur attracties en animatie | 9.000,00 € |
| Nachtbewaking terrein | 1.000,00 € |
| Openlucht voorstelling "Perenlicht" | budget Tentakel |
| Opening Lotje wandeling | budget bib |
| Kerstconcert Yentl Big Band | budget Tentakel |
| Lichtstoet | budget Rotary |
| TOTAAL UIT | 22.500,00 € |
Het college van burgemeester en schepenen is akkoord met de conceptnota voor het "Kerstdorp 2022" en beslist om dit evenement verder uit te werken volgens deze afspraken en voorwaarden.
Artikel 2
Zonhovense handelaars en verenigingen zullen geïnformeerd worden en krijgen voorrang om in te schrijven tot 10 oktober 2022. Daarna kunnen er ook niet-Zonhovense handelaars/verenigingen toegelaten worden, in functie van het aanbod.
Termolenkermis gaat altijd door op de derde zondag van mei.
In 2023 valt dit in het verlengde weekend van Onze-Heer-Hemelvaart.
De standhouders van Termolenkermis hebben dan allemaal in andere dorpen/steden al een kermis, wat inhoudt dat er geen attracties zijn voor Zonhoven.
Bij een rondvraag bij de standhouders blijkt dat iedereen vrij is in het weekend van 14 tot en met 15 mei 2023.
Naast de kermis en de avondmarkt is het de bedoeling om in de maand mei op Termolen onder de noemer ‘Termolen leeft’ een programma uit te werken in het kader van buurtwerking. Onder bijvoorbeeld de naam ‘Zonhoven wijkt uit’ liggen ook al initiatieven op Halveweg (‘Halveweg feest’) en Ter Donk (‘Ter Donk beeft’, bij Halloween) op tafel. Onze rol bestaat erin de contacten te faciliteren en de algemene communicatie te doen, het is aan de verenigingen zelf om iets op poten te zetten. Het programma voor Termolen zou er als volgt kunnen uit zien:
Weekend 05/05 – 06/05
Weekend 12/05 – 13/05
Weekend 19/05 – 20/05
Weekend 26/05 – 27/05 – 28/05 (Pinksterweekend)
In de laatste twee weekends kunnen dan de volgende zaken georganiseerd en door ons gecommuniceerd worden, dit na overleg met de verenigingen:
Op vrijdag 12 mei 2023 vindt er een voorstelling (Eric Van Looy) plaats in GC Tentakel. Na overleg met de Griet, Etienne en Timmy Panis (kermis) werd overeengekomen dat de kermis de muziek uitzet of lager zet zodat de voorstelling geen hinder ondervindt van de kermis.
Er wordt een wc-wagen geplaatst zodat de toegang van Tentakel kan afgesloten worden.
De muziekgroep die Etienne geboekt heeft, start na de voorstelling. Etienne kan zijn terras uitbreiden met een tapwagen op de kermis.
De kermis wordt op de parking voor Tentakel geplaatst. De rechterzijde blijft vrij voor parking, ook naar de school toe.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om in 2023 Termolenkermis te laten doorgaan op vrijdag 12, zaterdag 13, zondag 14 en maandag 15 mei rekening houdend met volgende:
- de kermis is op vrijdag 12 mei prikkelarm - geluidsarm (rekening houdend met avondvoorstelling in Tentakel)
- de kermis wordt op de parking voor GC Tentakel geplaatst. De rechterzijde blijft vrij als parking
- de avondmarkt gaat door op vrijdag 12 mei. Er dienen duidelijke afspraken gemaakt te worden over taakverdeling tussen gemeente, marktcommissie en de communicatie naar onze inwoners.
- project 'Termolen leeft ' wordt niet verder uitgewerkt vanuit de gemeente. Het initiatief voor organisatie, promotie en communicatie van het niet-gemeentelijk aanbod blijft bij de verenigingen en particuliere organisaties liggen.
Opdrachtdocumenten.
De Elstrekenweg wordt heraangelegd.
In het kader van deze opdracht werden de opdrachtdocumenten opgemaakt, dewelke zijn toegevoegd als bijlage en integraal deel uitmaken van dit besluit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.460.947,71 (excl. btw) of € 1.767.746,73 (incl. btw).
De gemeenteraad heeft in zitting van 12 september 2022 de opdrachtdocumenten, raming en gunningswijze, namelijk de openbare procedure, goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de openbare procedure voor de opdracht "Werken Elstrekenweg" op te starten.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 24 oktober, 12:00u.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.