Beslissing vast bureau van 19 januari 2019;
Beslissing vast bureau van 25 januari 2022;
Ontwerp-huishoudelijk reglement in bijlage.
Het decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten wat betreft de versterking van de lokale democratie heeft, naast de fysieke vergadervorm, ook de vergadervormen digitaal en hybride vergaderen voor de lokale vergaderorganen decretaal verankerd. Fysiek vergaderen blijft het uitgangspunt maar indien het huishoudelijk reglement dit voorziet, kan het vast bureau hybride of digitaal vergaderen. Middels beslissing van het vast bureau werd in januari 2022 de mogelijkheid tot digitaal vergaderen ingevoerd in het huishoudelijk reglement, waarbij dezelfde redenen waarbij een digitale vergadering mogelijk is voor de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn en het BCSD, werden overgenomen in het huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau.
Het vast bureau wenst de mogelijkheid tot hybride vergaderen ook in te voeren. Eveneens is het de wens van het vast bureau om de mogelijkheid tot digitaal en hybride vergaderen te versoepelen.
Om bovenstaande redenen is het noodzakelijk om het huishoudelijk reglement te wijzigen.
Er wordt voor de volledigheid opgemerkt dat het digitaal en/of hybride vergaderen voor de raad voor maatschappelijk welzijn (/gemeenteraad) en BCSD niet onder dezelfde soepele regeling plaats kan vinden dan een digitale en/of hybride vergadering door het college van burgemeester en schepenen / vast bureau.
Het vast bureau besluit het aangepaste huishoudelijk reglement college van burgemeester en schepenen/vast bureau, zoals toegevoegd als bijlage, integraal goed te keuren.
Artikel 2
Onderhavig huishoudelijk reglement annuleert en vervangt alle voorgaande huishoudelijk reglementen en treedt onmiddellijk in werking na bekendmaking.