Terug
Gepubliceerd op 26/04/2023

2023_GR_00069 - Burgerinitiatief naar aanleiding van de gevaarlijke en hinderlijke situaties die zijn ontstaan door de aangelegde wegversmalling/plantvakken in de Beverzakstraat - Afwijzing

Gemeenteraad
ma 24/04/2023 - 20:00 raadzaal
Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur

Verontschuldigd

Pol Bos; Libera Crescente; Sven Lieten

Secretaris

Bart Telen, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00069 - Burgerinitiatief naar aanleiding van de gevaarlijke en hinderlijke situaties die zijn ontstaan door de aangelegde wegversmalling/plantvakken in de Beverzakstraat - Afwijzing

Aanwezig

Sofie Vanoppen, Johny De Raeve, Bram De Raeve, Frederick Vandeput, Johan Vanhoyland, Frank Vandebeek, Johan Schraepen, Ria Hendrikx, Yannick Aerts, Inge Becks, Jean-Paul Briers, Nathalie Claes, Bart Heleven, Katrien Hoebers, Lennert Kippers, Kris Knuts, Johny Lenskens, Steven Reynders, Céderique Schellis, Karen Schillebeeks, Dominic Tholen, Lieve Vandeput, Martin Vandereyt, Bart Vanhorenbeek, Bart Telen
Stemmen voor 10
Nathalie Claes, Steven Reynders, Martin Vandereyt, Lieve Vandeput, Bart Vanhorenbeek, Jean-Paul Briers, Inge Becks, Dominic Tholen, Johny Lenskens, Yannick Aerts
Stemmen tegen 14
Céderique Schellis, Frederick Vandeput, Bart Heleven, Johan Schraepen, Karen Schillebeeks, Lennert Kippers, Ria Hendrikx, Bram De Raeve, Johny De Raeve, Frank Vandebeek, Johan Vanhoyland, Sofie Vanoppen, Katrien Hoebers, Kris Knuts
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00069 - Burgerinitiatief naar aanleiding van de gevaarlijke en hinderlijke situaties die zijn ontstaan door de aangelegde wegversmalling/plantvakken in de Beverzakstraat - Afwijzing 2023_GR_00069 - Burgerinitiatief naar aanleiding van de gevaarlijke en hinderlijke situaties die zijn ontstaan door de aangelegde wegversmalling/plantvakken in de Beverzakstraat - Afwijzing

Motivering

Verwijzingsdocumenten

De procedure burgerinitiatief: https://www.zonhoven.be/burgerinitiatief

Feiten context en argumentatie

Via de procedure burgerinitiatief ontving het college van burgemeester en schepenen op 8 maart 2023 een schrijven aangaande de wegversmalling/plantvakken Beverzakstraat. Bijgevoegd bij dit schrijven is een petitie met 366 ondertekenden. In dit schrijven wordt de gevaarlijke verkeerssituatie ten gevolge van de recent aangelengde plantvakken/wegversmalling aangekaart. Volgende punten worden aangehaald in dit schrijven:

  • bewoners van de Beverzakstraat hebben geen inspraak gekregen in deze werken en waren bij gevolg hier niet van op de hoogte;
  • door het plaatsen van de wegversmalling is de snelheidsproblematiek niet opgelost. De snelheid wordt slechts zeer tijdelijk afgeremd, waarbij de bestuurders voorbij de wegversmalling terug de snelheid opvoeren;
  • beperkte zichtbaarheid voor bestuurders ter hoogte van de wegversmalling, dewelke al dan niet in de voorrang;
  • bij de inplanting van de wegversmallingen werd geen rekening gehouden met de bestaande en nog aan te leggen inritten;
  • geen rekening gehouden met de zwakke weggebruiker doordat er slecht zicht is bij het in- en uitrijden aan de woningen voor de fietsers; 
  • bovenmatige hinder voor de omwonenden in de form van privacyhinder door filevorming thv de wegversmalling, verhoging CO2-uitstoot door het afremmen en optrekken, geluidsoverlast. 

Volgende alternatieve oplossingen worden voorgesteld in het schrijven:

  • trajectcontrole aan 50 km/u;
  • flitspalen zetten en de toegelaten snelheid behouden op 70 km/u;
  • gevaarlijke bocht aan 50 km/u;
  • werken met gescheiden fietspaden, weg versmallen en de snelheid verlagen;
  • ... 

Er wordt gevraagd naar een aanvaardbaar alternatief. Het schrijven is terug te vinden in bijlage. 

De dienst mobiliteit heeft het schrijven onderzocht en haalt volgende argumentatie aan:

  • De Beverzakstraat is volgens het mobiliteitsplan van de gemeente ingedeeld als verbindingsweg. Het snelheidsregime is 70 km/u, er zijn aanliggende fietspaden. Het wegprofiel is recht met een bocht t.h.v. de Maaswinkelstraat. De ontwerpsnelheid voor deze inrichting is hoger dan 70 km/u en dateert uit een periode dat de snelheid op wegen buiten de bebouwde kom 90km/u bedroeg. In de praktijk betekent dit dat dit wegbeeld niet aanzet om het huidige snelheidsregime van 70 km/u te respecteren.
  • Meetgegevens van de voorbije jaren bevestigen dat de gereden snelheid structureel hoger ligt dan 70 km/u. Uit de ongevalscijfers blijkt dat er twee gevaarlijke punten zijn: de bocht t.h.v. de Maaswinkelstraat en het kruispunt Beverzakstraat/Reuvoortweg. Ook bewoners signaleerden meermaals deze knelpunten. Herhaaldelijk drong men er vanuit de buurt op aan om snelheidsbeperkende maatregelen te nemen.
  • Om te komen tot een structurele oplossing voor de snelheidsproblematiek is een volledige herinrichting van deze straat wenselijk. Dergelijke ingrepen worden doorgaans gecombineerd met rioleringswerken die in samenspraak met netbeheerder Fluvius dienen te gebeuren. 
  • In afwachting van een totale herinrichting over het ganse tracé van de Beverzakstraat is beslist om deze twee gevaarlijke punten al aan te pakken. In het kader van rioleringswerken in de Reuvoortweg is ook de herinrichting van het kruispunt met de Beverzakstraat meegenomen in functie van de veiligheid en de snelheidsproblematiek. De procedure voor deze ingreep, die vergunningsplichtig is, is opgestart. Betrokken bewoners worden in het kader van het openbaar onderzoek hiervan op de hoogte gebracht. 
  • Het knelpunt t.h.v. de bocht aan de Maaswinkelstraat is in de maand november 2022 aangepakt door het plaatsen van snelheid vertragende plantvakken. Voorafgaand is de best mogelijke locatie bepaald door de dienst mobiliteit. Er is rekening gehouden met de bestaande inritten en met mogelijke toekomstige inritten op de onbebouwde percelen. Ook werd rekening gehouden met het kruispunt met de Weutenswijerweg en de afstand tot de bocht t.h.v. de Maaswinkelstraat. Voor het aanleggen van dergelijke plantvakken is er geen omgevingsvergunning nodig en dient de procedure van het openbaar onderzoek (incl. de infomomenten voor de bewoners) niet doorlopen te worden. 
  • De bewoners wiens inrit in de wegversmalling ligt zijn op voorhand schriftelijk geïnformeerd over deze ingreep.
  • Het vraagt bij elke verkeersingreep de nodige tijd aan weggebruikers om zich aan te passen aan de gewijzigde toestand. Dit geldt eveneens voor de bewoners met inrit t.h.v. de wegversmalling. We monitoren deze situatie i.s.m. de multidisciplinaire gemeentelijke verkeerscommissie en de verkeerspolitie. Nadien volgt een grondige evaluatie en, indien nodig, een bijsturing. Dit is afhankelijk van de bevindingen. De evaluatie bestaat o.a. uit een analyse van de verkeersbewegingen ter plaatse, een analyse van de meldingen van bewoners/weggebruikers, en het opvolgen van de gemeten snelheden i.s.m. de verkeerspolitie van Limburg Regio Hoofdstad. 

Op 29.03.2023 werd een schrijven verstuurd naar alle ondertekenden met achterinformatie omtrent de aanleg van deze wegversmalling. Zij werden tevens uitgenodigd om het infomoment op 17.04.2023 bij te wonen. Zie bijlage.

Schepen Frederick Vandeput stelt ter zitting voor om een evaluatie van de huidige inrichting te houden één jaar na aanleg van de huidige inrichting. Deze evaluatie zal objectief gebeuren, onder meer met inbreng van de politiediensten, de interne dienst en een extern deskundige. De betrokken inwoners zullen hier eveneens in gehoord worden. Op basis van deze evaluatie zal er nagegaan worden welke ingrepen of aanpassingen er eventueel dienen te gebeuren en zullen er eveneens mogelijke alternatieven onderzocht worden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad wijst het voorstel dat er een aanvaardbaar alternatief wordt uitgewerkt, af. Dit alternatief heeft als doel om de snelheid te beperken en het gevaar in de bocht t.h.v. de Maaswinkelstraat op te lossen.