De goedgekeurde notulen worden bekend gemaakt via de website.
De gemeenteraad heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 27 maart 2023 goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van 27 maart 2023 goed.
Deontologische code zoals goedgekeurd op de gemeenteraad in zitting op 30/03/2020;
Art. 39 en 74 decreet lokaal bestuur;
Ontwerp-deontologische code.
Als gevolg van een recente wetswijziging zijn steden en gemeenten verplicht om deontologische commissies op te richten, één voor de gemeenteraad en één voor de raad voor maatschappelijk welzijn.
Dit vloeit voort uit het nieuwe artikel 39 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
De gemeenteraad neemt een deontologische code aan en richt een deontologische commissie op. De deontologische code regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie. De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad.
De taak van deze deontologische commissies is om toe te zien op de verantwoordelijke invulling van de politieke mandaten. In het bijzonder zullen deze commissies moeten samenkomen en beraadslagen wanneer er een vermoeden heerst dat een lokale mandataris de deontologische code heeft overtreden.
Om bovenstaande reden werd een artikel 31bis ingevoerd in de deontologische code dewelke de oprichting, samenstelling, werking en bevoegdheid regelt. Verder werden artikels 34 t.e.m. 36 aangepast zodat het bestaan van deze commissie geïncorporeerd wordt in de behandeling van vermoedens van overtredingen van de deontologische code door lokale mandatarissen.
In het geval de commissie na onderzoek en beraadslaging zou oordelen dat er sprake zou van een schending, brengt de commissie een gemotiveerd verslag uit aan de gemeenteraad omtrent de overtreding en geeft deze eveneens een advies aan de raad omtrent de te nemen beslissing.
De deontologische commissie bestaat in principe uit de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, aangevuld met minstens één vertegenwoordiger per fractie. Het aantal vertegenwoordigers per fractie wordt verhoudingsgewijs tot de grootte van de fractie in de raad bepaald. De concrete invulling van de commissie op naam zal ter kennis worden gebracht aan de gemeenteraad, wat eveneens het geval zal zijn bij elke wijziging van de samenstelling daarvan.
Omdat de deontologische code op heden gewijzigd wordt, wordt eveneens gebruik gemaakt van deze gelegenheid een artikel uit de algemene bepalingen te verwijderen dewelke in praktijk niet toegepast wordt. Het gaat om het artikel 51 van de code zoals goedgekeurd in de zitting van de gemeenteraad op 30 maart 2020, dewelke bepaalt dat de fractievoorzitters minstens één keer per bestuursperiode de deontologische code evalueren bij het fractievoorzittersoverleg.
De gemeenteraad keurt de aangepaste deontologische code, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, integraal goed. Deze deontologische code annuleert en vervangt de versie goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 maart 2020, alsook alle vorige versies.
Deontologische code
Conform art. 31bis, §2 van de deontologische code kiest elke fractie in de raad één vertegenwoordiger alsook één plaatsvervanger uit diens raadsleden om deel uit te maken van de deontologische commissie. De samenstelling van de commissie wordt ter kennis gebracht aan de raad.
De deontologische commissie bestaat uit:
- De voorzitter van de gemeenteraad, Sofie Vanoppen. Mevrouw Sofie Vanoppen fungeert als voorzitter van deontologische commissie;
- Conform de deontologische code wordt de voorzitter vervangen door het raadslid met de hoogste rangorde zoals bedoeld in art. 6 § 7 van het decreet lokaal bestuur in het geval de vermeende inbreuk over de voorzitter zou handelen of bij afwezigheid. Dit betreft in de huidige bezetting van de raad burgemeester Johny De Raeve.
- Vanuit de Open VLD-fractie: Johny De Raeve, Ria Hendrikx, Frederick Vandeput, Frank Vandebeek, Bart Heleven, Katrien Hoebers en Karen Schillebeeks als vaste leden, Bram De Raeve als plaatsvervangend lid;
- Vanuit de Zonshoven-fractie: Johny Lenskens en Sven Lieten als vaste leden, Inge Becks als plaatsvervangend lid;
- Vanuit de CD&V/Groen-fractie: Lieve Vandeput en Dominic Tholen als vaste leden, Steven Reynders als plaatsvervangend lid;
- Vanuit de NVA-fractie: Bart Vanhorenbeek en Nathalie Claes als vaste leden, Yannick Aerts als plaatsvervangend lid;
- Vanuit de Vlaams Belang-fractie: Jean-Paul Briers als vast lid, Libera Crescente als plaatsvervangend lid;
- De algemeen directeur, Bart Telen, als secretaris en onafhankelijk expert zonder stemrecht.
Indien de vermeende inbreuk over een lid van de deontologische commissie handelt, wordt deze vervangen door de plaatsvervanger uit diens fractie.
De gemeenteraad neemt kennis van de samenstelling van de deontologische commissie, zijnde:
- De voorzitter van de gemeenteraad, Sofie Vanoppen. Mevrouw Sofie Vanoppen fungeert als voorzitter van deontologische commissie;
- Vanuit de Open VLD-fractie: Johny De Raeve, Ria Hendrikx, Frederick Vandeput, Frank Vandebeek, Bart Heleven, Katrien Hoebers en Karen Schillebeeks als vaste leden, Bram De Raeve als plaatsvervangend lid;
- Vanuit de Zonshoven-fractie: Johny Lenskens en Sven Lieten als vaste leden, Inge Becks als plaatsvervangend lid;
- Vanuit de CD&V/Groen-fractie: Lieve Vandeput en Dominic Tholen als vaste leden, Steven Reynders als plaatsvervangend lid;
- Vanuit de NVA-fractie: Bart Vanhorenbeek en Nathalie Claes als vaste leden, Yannick Aerts als plaatsvervangend lid;
- Vanuit de Vlaams Belang-fractie: Jean-Paul Briers als vast lid, Libera Crescente als plaatsvervangend lid;
- De algemeen directeur, Bart Telen, als secretaris en onafhankelijk expert zonder stemrecht.
Conform artikel 170 van het decreet lokaal bestuur is de algemeen directeur bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn dienen het begrip "dagelijks personeelsbeheer" te bepalen, met uitzondering van de bevoegdheid decretaal toegewezen aan het college van burgemeester en schepenen zoals uiteengezet in art. 56, zijnde de aanstellings-, sanctie- en tuchtbevoegdheid..
Met het oog op een efficiënt en goed personeelsbeleid, wordt aangeraden volgende bevoegdheden op te nemen onder het begrip "dagelijks personeelsbeheer":
De gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn omschrijft het begrip "dagelijks personeelsbeheer" als volgt:
De Grondwet, artikel 170, §4
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
De Vlaamse Codex Wonen van 2021
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021
Het Onroerend Erfgoeddecreet van 12 juli 2013
Het besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2019 tot oprichting van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers samen met de gemeenten Diepenbeek en Kortessem en projectuitvoerder Stebo vzw, en de goedkeuring van het projectplan IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers voor de projectperiode 2020-2025.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2022 tot herziening van het projectplan IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers, waarin de opstart van de aanvullende activiteit “verwaarloosde gebouwen en woningen opsporen, registreren en aanpakken” voor de projectperiode 2023-2025 werd goedgekeurd.
De Vlaamse regelgeving rond wonen werd gecodificeerd in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021. Deze regelgeving is de rechtsgrond voor de aanpak van verwaarlozing.
Verwaarlozing van woningen en gebouwen op het grondgebied van de gemeente moet voorkomen en bestreden worden om volgende redenen:
Gemeenten kunnen op basis van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder artikel 2.15 tot en met 2.20, een register van verwaarloosde woningen en gebouwen bijhouden. Om nadere materiële en procedurele regels voor het verwaarlozingsregister te bepalen kan de gemeente een reglement aannemen. De strijd tegen de verwaarloosde woningen en gebouwen zal maar een effect hebben als de opname in een verwaarlozingsregister ook leidt tot een belasting. De vrijstellingen van belasting die in dit reglement zijn opgenomen, sluiten het best aan bij de noden en het beleid van de gemeente.
Door de goedkeuring van de uitbreiding van het projectplan voor IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers voor de periode 2023-2025, engageerde de gemeente zich tot het opsporen, het inventariseren en het aanpakken van verwaarloosde woningen en gebouwen.
Stebo vzw werd opgenomen als projectuitvoerder binnen het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers en ondersteunt de gemeente bij de uitvoering van het lokaal woonbeleid, waaronder de aanpak verwaarlozing.
Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van dit reglement wordt begrepen onder:
3° Beroepsinstantie: het college van burgemeester en schepenen.
4° Gebouw: elk bebouwd onroerend goed, dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat, met uitsluiting van bedrijfsruimten, vermeld in artikel 2, 1° van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, zoals vermeld artikel 1.3, §1, 14° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
5° Gewestelijke inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen: de inventaris zoals beschreven in artikel 3.19 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
6° Verwaarlozingsregister: het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen zoals vermeld in artikel 4 van dit reglement.
7° Opnamedatum: de datum waarop de woning of het gebouw voor de eerste maal in het verwaarlozingsregister wordt opgenomen.
8° Renovatienota: een gedetailleerde, gedateerde en ondertekende nota die door het college van burgemeester en schepenen wordt goedgekeurd en waarin minstens volgende elementen zijn opgenomen:
9° Verjaardag: het ogenblik van het verstrijken van elke nieuwe periode van twaalf maanden vanaf de opnamedatum, zolang de woning of het gebouw niet uit het verwaarlozingsregister is geschrapt.
10° Woning: elk onroerend goed of deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande, zoals vermeld in artikel 1.3, §1, 66° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
11° Zakelijk gerechtigde: de houder van één van de volgende zakelijke rechten:
12° Ramp: elke gebeurtenis die uiterlijk waarneembare schade veroorzaakt aan het gebouw of de woning, waardoor het gebruik of de bewoning van het gebouw of de woning geheel of ten dele onmogelijk wordt.
Dit reglement treedt in werking vanaf 24 april 2023.
Vaststelling van de verwaarlozing
§1. Het college van burgemeester en schepenen stelt de personeelsleden aan voor de opsporing van verwaarloosde woningen en gebouwen. Zowel eigen personeelsleden als medewerkers van het intergemeentelijke samenwerkingsverband kunnen hiertoe aangesteld worden. De onderzoeks-, controle- en vaststellingsbevoegdheden van de aangestelde personeelsleden worden omschreven in het artikel 6 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
§2. De aangestelde personeelsleden stellen de verwaarlozing van een woning of een gebouw vast in een genummerde administratieve akte, aan de hand van het model van technisch verslag dat als bijlage is toegevoegd aan dit reglement. Daarbij geldt een gebrek van categorie I voor één punt, van categorie II voor drie punten, van categorie III voor negen punten en van categorie IV voor achttien punten.
Er is sprake van verwaarlozing als de indicaties in dit verslag een eindscore opleveren van minimaal 15 punten. Aan het verslag wordt minstens één foto van de woning of het gebouw toegevoegd.
Verwaarlozingsregister
§1. De gemeente houdt een verwaarlozingsregister bij.
§2. In dit register worden de volgende gegevens opgenomen:
Registratie van verwaarloosde woningen en gebouwen
§1. Een verwaarloosde woning of gebouw wordt opgenomen in het verwaarlozingsregister aan de hand van een genummerde administratieve akte, waarbij één of meerdere foto’s en een technisch verslag, met vermelding van de indicaties die verwaarlozing staven, gevoegd worden. De datum van de administratieve akte geldt als de datum van de vaststelling van de verwaarlozing en geldt als opnamedatum in het verwaarlozingsregister.
§2. Een woning die of een gebouw dat opgenomen is in het gemeentelijk register van leegstaande gebouwen of woningen, kan eveneens worden opgenomen in het verwaarlozingsregister.
Een woning die opgenomen is in de gewestelijke inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen, kan eveneens worden opgenomen in het verwaarlozingsregister.Kennisgeving van de voorgenomen registratie
Alle zakelijk gerechtigden, zoals bekend bij de FOD Financiën, worden met een beveiligde zending in kennis gesteld van het voornemen om de woning of het gebouw op te nemen in het verwaarlozingsregister.Deze kennisgeving bevat:
Beroep tegen de voorgenomen registratie
§1. Tegen het voornemen om een woning of een gebouw op te nemen in het verwaarlozingsregister, vermeld in artikel 6, kan een zakelijk gerechtigde een beroep indienen bij de beroepsinstantie.
Op straffe van nietigheid moet het beroepschrift:
§2. De vaststelling van de verwaarlozing kan betwist worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, uitgezonderd de eed.
§3. Een laattijdig ingediend beroep tegen een voorgenomen registratie wordt behandeld als een verzoek tot schrapping als vermeld in artikel 8.
Bij betekening per aangetekend schrijven geldt de datum van verzending als datum van de indiening van het beroepschrift.
§4. Als het beroepschrift ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de zakelijk gerechtigde, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.
§5. Elk inkomend beroepschrift wordt in het verwaarlozingsregister geregistreerd en aan de indiener wordt een ontvangstbevestiging door middel van een brief of een e-mail verstuurd.
§6. Als het beroep onontvankelijk is, deelt de gemeente dit onverwijld mee aan de indiener. Het indienen van een aangepast of nieuw beroep is mogelijk zolang de beroepstermijn van §1 niet verstreken is.
§7. De beroepsinstantie onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften. Het onderzoek gebeurt op stukken als de feiten vatbaar zijn voor een directe, eenvoudige vaststelling.
Als een onderzoek op stukken niet volstaat, wordt een feitenonderzoek uitgevoerd door de met opsporing van verwaarloosde woningen en gebouwen belaste personeelsleden. Het beroep wordt geacht ongegrond te zijn als de toegang tot een gebouw of een woning geweigerd of verhinderd wordt voor een feitenonderzoek.
§8. De beroepsinstantie doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing met een beveiligde zending aan de indiener ervan, binnen een termijn van orde van negentig dagen, die ingaat de dag na de betekening van het beroepschrift.
§9. Indien het beroep wordt ingewilligd, dan wordt de woning of het gebouw niet opgenomen in het verwaarlozingsregister.
§10. Als de beslissing tot opname in het verwaarlozingsregister niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de zakelijk gerechtelijke onontvankelijk of ongegrond verklaard wordt, blijft de woning of het gebouw opgenomen in het verwaarlozingsregister.Schrapping uit het verwaarlozingsregister
§1. De gemeente schrapt een woning of een gebouw uit het verwaarlozingsregister wanneer de zakelijk gerechtigde bewijst dat de woning of het gebouw geen indicaties van verwaarlozing meer vertoont die bij quotering in het model van technisch verslag, vermeld in artikel 3, 15 punten of meer zouden opleveren. In geval van sloop moet alle puin geruimd zijn. De zakelijk gerechtigde richt hiertoe een schriftelijk verzoek aan de gemeente.
Op straffe van nietigheid moet dit verzoek:
Bij betekening per aangetekend schrijven geldt de datum van verzending als datum van de indiening van het verzoek tot schrapping uit het verwaarlozingsregister.
§2. De beëindiging van de staat van verwaarlozing kan aangetoond worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, uitgezonderd de eed.
§3. Als het verzoek tot schrapping ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de zakelijk gerechtigde, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.
§4. De gemeente onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke verzoeken tot schrapping. Het onderzoek gebeurt op stukken als de feiten vatbaar zijn voor een directe, eenvoudige vaststelling. Als een onderzoek op stukken niet volstaat, wordt een feitenonderzoek uitgevoerd door de met opsporing van verwaarloosde woningen en gebouwen belaste personeelsleden.
§5. De gemeente doet uitspraak over het verzoek tot schrapping en betekent zijn beslissing met een beveiligde zending aan de indiener ervan, binnen een termijn van negentig dagen die ingaat de dag na de betekening van verzoek.
Als de kennisgeving vermeld in het eerste lid niet is gebeurd binnen de voorziene termijn, wordt het verzoek tot schrapping geacht te zijn ingewilligd.
§6. Wordt het verzoek ingewilligd, dan wordt de woning of het gebouw geschrapt uit het verwaarlozingsregister. De datum van betekening van het verzoek tot schrapping geldt als datum van schrapping uit het verwaarlozingsregister.Beroep tegen weigering tot schrapping
§1. Tegen de beslissing tot weigering van de schrapping van een woning of gebouw uit het verwaarlozingsregister kan de zakelijk gerechtigde beroep aantekenen bij de beroepsinstantie. Op straffe van nietigheid moet dit beroep:
§2. De beëindiging van de staat van verwaarlozing kan aangetoond worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, uitgezonderd de eed.
§3. Als het beroep ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de zakelijk gerechtigde, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.
§4. De beroepsinstantie onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepen. Het onderzoek gebeurt op stukken als de feiten vatbaar zijn voor een directe, eenvoudige vaststelling.
Als een onderzoek op stukken niet volstaat, wordt een feitenonderzoek uitgevoerd door de met opsporing van verwaarloosde woningen en gebouwen belaste personeelsleden.
§5. De beroepsinstantie doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing met een beveiligde zending aan de indiener ervan binnen een termijn van negentig dagen die ingaat de dag na de betekening van het beroep.
Als de kennisgeving vermeld in het eerste lid niet is gebeurd binnen de voorziene termijn, wordt het beroep geacht te zijn ingewilligd.
§6. Wordt het beroep ingewilligd, dan wordt de woning of het gebouw geschrapt uit het verwaarlozingsregister.Belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen
De belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen wordt geregeld met het belastingreglement op verwaarloosde woningen en gebouwen dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad van dd. 24 april 2023.Het inventariseringsreglement op de verwaarloosde woningen en gebouwen, dat eveneens in deze gemeenteraadszitting voorligt.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 stelt de gemeente aan als coördinator en regisseur van het lokale woonbeleid.
Verwaarlozing van woningen en gebouwen op het grondgebied van de gemeente moet voorkomen en bestreden worden om volgende redenen:
Gemeenten kunnen op basis van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder artikel 2.15 tot en met 2.20, een register van verwaarloosde woningen en gebouwen bijhouden. Hierna verwaarlozingsregister genoemd.
Gemeenten kunnen een reglement aannemen om nadere materiële en procedurele regels voor het verwaarlozingsregister te bepalen.
De strijd tegen de verwaarloosde woningen en gebouwen zal maar een effect hebben als de opname in een verwaarlozingsregister ook leidt tot een belasting.
De vrijstellingen van belasting die in dit reglement zijn opgenomen, sluiten het best aan bij de noden en het beleid van de gemeente.
Door de goedkeuring van de uitbreiding van het projectplan voor IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers voor de periode 2023-2025, engageerde de gemeente zich tot het opsporen, het inventariseren en het aanpakken van verwaarloosde woningen en gebouwen.
Stebo vzw werd opgenomen als projectuitvoerder binnen het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers en ondersteunt de gemeente bij de uitvoering van het lokaal woonbeleid, waaronder de aanpak verwaarlozing.
De gemeenteraad beslist de kohierbelasting op de verwaarloosde woningen en gebouwen goed te keuren voor de dienstjaren 2024 tot en met 2026.
Op 14 maart 2022 keurde de Vlaamse Regering de verbreding van de bestaande regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie goed naar sociale economie en werk. Op deze manier tracht men de samenwerking tussen de Vlaamse Overheid en de lokale besturen op het vlak van werk en sociale economie te versterken. De uitbreiding van de regierol op het vlak van werk richt zich tot de werkzoekenden, leefloners en niet-beroepsactieven.
Momenteel wordt de regierol sociale economie voor onze gemeente opgenomen in samenwerking met Hasselt en Diepenbeek via de interlokale vereniging Werkgelegenheid Midden-Limburg (artikel 3 §2).
Voor dezelfde besturen is ook de projectvereniging Wijk-werken Midden-Limburg actief. De projectvereniging heeft de organisatie van wijk-werken tot doel en wenst de samenwerking tussen de deelnemende besturen onderling en andere betrokken partners (die als doelstelling hebben het stimuleren van tewerkstellings- en activeringsbeleid) te bevorderen.
Wijk-werken heeft als doelstelling om werkzoekenden met een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt werkervaring te laten opdoen minstens gericht op het behoud van reeds verworven competenties. Dit gebeurt door het uitvoeren van maatschappelijk relevante activiteiten binnen een reële arbeidsmarktomgeving door middel van werkplekken op lokaal niveau bij een gebruiker. De werkzoekende kan werkervaring opbouwen in functie van een individueel traject naar werk gericht op het normaal economisch circuit.
Gezien de uitbreiding van de regierol naar sociale economie en werk zijn de doelstellingen van beide verenigingen gelijkaardig. Daarenboven kunnen de middelen die gegenereerd worden via het wijkwerken door een samensmelting ook ingezet worden op het bredere tewerkstellings- en activeringsbeleid.
De statuten van de projectvereniging wijk-werken Midden Limburg zouden als volgt aangepast worden.
Artikel 3 : DOEL
De doelen van de projectvereniging zijn:
§1 de organisatie van wijk-werken: wijk-werken heeft als doelstelling om werkzoekenden met een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt werkervaring te laten opdoen minstens gericht op het behoud van reeds verworven competenties. Dit gebeurt door het uitvoeren van maatschappelijk relevante activiteiten binnen een reële arbeidsmarktomgeving door middel van werkplekken op lokaal niveau bij een gebruiker. De werkzoekende kan werkervaring opbouwen in functie van een individueel traject naar werk gericht op het normaal economisch circuit.
§2 de samenwerking tussen de deelnemende besturen onderling en andere betrokken partners (die als doelstelling hebben het stimuleren van tewerkstellings- en activeringsbeleid) te bevorderen en te streven naar de uitvoering van projecten die de tewerkstellingsgraad van kwetsbare groepen in het werkingsgebied verhogen en de aansluiting tussen de arbeidsmarkt en de kansengroepen te verbeteren.
§3 het opnemen van de regierol sociale economie zoals bepaald in het decreet betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op vlak van sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Artikel 11
De raad van bestuur heeft een algemeen coördinerende opdracht en legt prioriteiten inzake beleid en werking vast.
De raad van bestuur stelt het huishoudelijk reglement op. Dit kan gewijzigd worden door een gewone meerderheid.
De werkingsmodaliteiten van de raad van bestuur worden vastgesteld in een bij de statuten gevoegd huishoudelijk reglement dat gewijzigd kan worden door de raad van bestuur met een gewone meerderheid.
Daarnaast behoren tot de taken van de Raad van Bestuur:
De raad van bestuur kan elke persoon wiens aanwezigheid hij nuttig oordeelt, uitnodigen tot het bijwonen van zijn vergaderingen. Hun aanwezigheid wordt vermeld in de notulen. Deze personen hebben geen stemrecht.
De gemeenteraad keurt de aanpassing in de statuten van de projectvereniging Wijk-werken Midden-Limburg goed.
De gemeenteraad keurt de opheffing van de interlokale vereniging Werkgelegenheid Midden-Limburg met ingang van 01.01.2023 goed.
-Het bestek en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen”.
De opdracht "Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen" werd reeds opgestart (goedkeuring gemeenteraad 21 november 2022) en gepubliceerd (goedkeuring college van burgemeester en schepenen 22 november 2022). De opdracht werd stopgezet aangezien er geen offertes werden ingediend. Het bestek werd gewijzigd en de procedure kan nu heropgestart worden.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen” werd een bestek met nr. 2023-592-meldkamer-bewaking opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 25.753,00 excl. btw of € 31.161,13 incl. 21 % btw voor de volledige looptijd van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Het bestek met nr. 2023-592-meldkamer-bewaking en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 25.753,00 excl. btw of € 31.161,13 incl. 21 % btw voor de volledige looptijd van 48 maanden.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000374 (patrimonium).
Het bestek en de raming voor de opdracht “Manueel ruimen van grachten (2023)”.
De overeenkomst voor de opdracht “Manueel ruimen van grachten (2019)” van 1 december 2019 met De Winning te Lummen, loopt ten einde op 30 november 2023. Het is dus aangewezen om een nieuwe procedure uit te schrijven voor het manueel ruimen van de grachten op het grondgebied van de gemeente Zonhoven.
In het kader van de opdracht “Manueel ruimen van grachten (2023)” werd een bestek met nr. 2023-607-ruimen_grachten opgesteld.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 92.561,96 excl. btw of € 112.000,00 incl. 21 % btw voor de volledige looptijd van 48 maanden.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 1 jaar, met 3 mogelijke stilzwijgende verlengingen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestek met nr. 2023-607-ruimen_grachten en de raming voor de opdracht “Manueel ruimen van grachten (2023)” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 92.561,96 excl. btw of € 112.000,00 incl. 21 % btw voor de volledige looptijd van 48 maanden.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, is de opdracht voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000175 (facilitair management).
Ingediend door raadslid Jean-Paul Briers via mail op 20 april 2023:
Toelichting:
Naar aanleiding van een bevraging van De Standaard begin maart jl. gaven 143 Vlaamse gemeenten heel duidelijk aan geen extra asielzoekers en vluchtelingen meer te willen opvangen. Steeds meer blijkt dat niet alleen bij de bevolking maar ook bij de lokale besturen het draagvlak voor het creëren van extra opvangplaatsen voor asielzoekers compleet wegebt.
Niettemin houdt federaal staatssecretaris voor Asiel en Migratie de Moor vast aan een blijvende zoektocht naar nieuwe opvangplaatsen voor asielzoekers in onze steden en gemeenten. Zij ziet een mogelijkheid daartoe in een medewerking van de kerkfabrieken. Het kabinet van de staatssecretaris zou intussen aan de parochiale afdelingen, de congregaties en de kerkfabrieken van de bisdommen gevraagd hebben of ze opvangplaatsen voor asielzoekers kunnen vrijmaken. Ook de kerkfabrieken in onze gemeente zouden daaraan kunnen meewerken.
De fractie Vlaams Belang heeft dan ook volgende vragen:
Ingediend door raadslid Jean-Paul Briers via mail op 20 april 2023:
Betreft: voormalige militaire site aan de Jacob Lenaertsstaat
Op de gemeenteraad van vorige maand heeft onze fractie de asbestvervuiling aangekaart op de voormalige site van defensie langs de Jacob Lenaertsstraat in onze gemeente.
Verdere vragen hieromtrent dringen zich op, aangezien de vzw Bokrijk deze site niet meer gaat gebruiken als opslag en het PLOT ondertussen deze site heeft geschrapt als oefenlocatie.
-Heeft defensie het bestuur van onze gemeente al gecontacteerd i.v.m. aankoop van deze site die al 26 jaar ligt te verkommeren?
- Zo ja. Is het bestuur van plan om deze site aan te kopen? Welke nieuwe bestemming gaat aan dit domein gegeven worden? Wie draait op voor de saneringskosten (asbest)?
-Zo neen. Is het bestuur van plan om defensie te contacteren met het oog op aankoop van deze site?
-Kan het bestuur defensie verder contacteren om de loodsen aan de kant van MPI te sluiten om bij hevige wind de verspreiding van asbestvezels tot een minimum te beperken?
Ingediend door raadslid Bart Vanhorenbeek via mail op 24 april 2023:
Uit de info die ik ontving van enkele verantwoordelijken van voetbalclub FC Halveweg zijn er sinds eind januari 2023 serieuze problemen met de verwarmingsketel, die blijkbaar zou lekken en hoogstwaarschijnlijk moet vervangen worden.
Aangezien de gemeente als verhuurder verantwoordelijk is voor de herstelling en/of vervanging van deze verwarmingsketel werd dit probleem onmiddellijk gemeld, maar we zijn intussen drie maanden verder en de vervanging/herstelling van de verwarmingsketel is nog steeds niet gebeurd.
De voorbije drie maanden waren er bijgevolg heel veel problemen bij het douchen na de vele trainingen en wedstrijden, met als gevolg dat de spelers van FC Halveweg en ook de bezoekers zich geregeld niet konden douchen na een training of wedstrijd.
Volgens de gemeente zal er via de officiële weg een firma moeten aangesteld worden voor de vervanging of herstelling van de verwarmingsketel en is dat de reden waarom dit probleem zo lang aansleept, maar behoudens vergissing werd dit punt nog niet op de agenda van de gemeenteraad geplaatst.
Wat is de reden dat dit zo lang aansleept en kan er niet sneller gehandeld worden via een spoedprocedure om een firma bij voorrang aan te stellen ?
Wij hopen als fractie alvast dat de vele spelers van FC Halveweg op korte termijn terug kunnen genieten van een verkwikkende douche na een training of wedstrijd.
De procedure burgerinitiatief: https://www.zonhoven.be/burgerinitiatief
Via de procedure burgerinitiatief ontving het college van burgemeester en schepenen op 8 maart 2023 een schrijven aangaande de wegversmalling/plantvakken Beverzakstraat. Bijgevoegd bij dit schrijven is een petitie met 366 ondertekenden. In dit schrijven wordt de gevaarlijke verkeerssituatie ten gevolge van de recent aangelengde plantvakken/wegversmalling aangekaart. Volgende punten worden aangehaald in dit schrijven:
Volgende alternatieve oplossingen worden voorgesteld in het schrijven:
Er wordt gevraagd naar een aanvaardbaar alternatief. Het schrijven is terug te vinden in bijlage.
De dienst mobiliteit heeft het schrijven onderzocht en haalt volgende argumentatie aan:
Op 29.03.2023 werd een schrijven verstuurd naar alle ondertekenden met achterinformatie omtrent de aanleg van deze wegversmalling. Zij werden tevens uitgenodigd om het infomoment op 17.04.2023 bij te wonen. Zie bijlage.
Schepen Frederick Vandeput stelt ter zitting voor om een evaluatie van de huidige inrichting te houden één jaar na aanleg van de huidige inrichting. Deze evaluatie zal objectief gebeuren, onder meer met inbreng van de politiediensten, de interne dienst en een extern deskundige. De betrokken inwoners zullen hier eveneens in gehoord worden. Op basis van deze evaluatie zal er nagegaan worden welke ingrepen of aanpassingen er eventueel dienen te gebeuren en zullen er eveneens mogelijke alternatieven onderzocht worden.
De gemeenteraad wijst het voorstel dat er een aanvaardbaar alternatief wordt uitgewerkt, af. Dit alternatief heeft als doel om de snelheid te beperken en het gevaar in de bocht t.h.v. de Maaswinkelstraat op te lossen.