Terug
Gepubliceerd op 26/04/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/04/2023 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur

Verontschuldigd

Pol Bos; Libera Crescente; Sven Lieten

Secretaris

Bart Telen, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2023_GR_00060 - Notulen en zittingsverslag - gemeenteraad 27 maart 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pol Bos; Libera Crescente; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
1.

2023_GR_00060 - Notulen en zittingsverslag - gemeenteraad 27 maart 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00060 - Notulen en zittingsverslag - gemeenteraad 27 maart 2023 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De goedgekeurde notulen worden bekend gemaakt via de website.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 27 maart 2023 goedgekeurd.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het zittingsverslag van 27 maart 2023 goed.

2.

2023_GR_00062 - Deontologische code gemeenteraad - aanpassing - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pol Bos; Libera Crescente; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
2.

2023_GR_00062 - Deontologische code gemeenteraad - aanpassing - Goedkeuring

2023_GR_00062 - Deontologische code gemeenteraad - aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Deontologische code zoals goedgekeurd op de gemeenteraad in zitting op 30/03/2020;

Art. 39 en 74 decreet lokaal bestuur;

Ontwerp-deontologische code.

Feiten context en argumentatie

Als gevolg van een recente wetswijziging zijn steden en gemeenten verplicht om deontologische commissies op te richten, één voor de gemeenteraad en één voor de raad voor maatschappelijk welzijn. 

Dit vloeit voort uit het nieuwe artikel 39 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:

De gemeenteraad neemt een deontologische code aan en richt een deontologische commissie op. De deontologische code regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie. De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad.

De taak van deze deontologische commissies is om toe te zien op de verantwoordelijke invulling van de politieke mandaten. In het bijzonder zullen deze commissies moeten samenkomen en beraadslagen wanneer er een vermoeden heerst dat een lokale mandataris de deontologische code heeft overtreden.

Om bovenstaande reden werd een artikel 31bis ingevoerd in de deontologische code dewelke de oprichting, samenstelling, werking en bevoegdheid regelt. Verder werden artikels 34 t.e.m. 36 aangepast zodat het bestaan van deze commissie geïncorporeerd wordt in de behandeling van vermoedens van overtredingen van de deontologische code door lokale mandatarissen.

In het geval de commissie na onderzoek en beraadslaging zou oordelen dat er sprake zou van een schending, brengt de commissie een gemotiveerd verslag uit aan de gemeenteraad omtrent de overtreding en geeft deze eveneens een advies aan de raad omtrent de te nemen beslissing.

De deontologische commissie bestaat in principe uit de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, aangevuld met minstens één vertegenwoordiger per fractie. Het aantal vertegenwoordigers per fractie wordt verhoudingsgewijs tot de grootte van de fractie in de raad bepaald. De concrete invulling van de commissie op naam zal ter kennis worden gebracht aan de gemeenteraad, wat eveneens het geval zal zijn bij elke wijziging van de samenstelling daarvan.

Omdat de deontologische code op heden gewijzigd wordt, wordt eveneens gebruik gemaakt van deze gelegenheid een artikel uit de algemene bepalingen te verwijderen dewelke in praktijk niet toegepast wordt. Het gaat om het artikel 51 van de code zoals goedgekeurd in de zitting van de gemeenteraad op 30 maart 2020, dewelke bepaalt dat de fractievoorzitters minstens één keer per bestuursperiode de deontologische code evalueren bij het fractievoorzittersoverleg.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aangepaste deontologische code, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, integraal goed. Deze deontologische code annuleert en vervangt de versie goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 maart 2020, alsook alle vorige versies.

3.

2023_GR_00071 - Deontologische commissie - Samenstelling - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pol Bos; Libera Crescente; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
3.

2023_GR_00071 - Deontologische commissie - Samenstelling - Kennisneming

2023_GR_00071 - Deontologische commissie - Samenstelling - Kennisneming

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Deontologische code

Feiten context en argumentatie

Conform art. 31bis, §2 van de deontologische code kiest elke fractie in de raad één vertegenwoordiger alsook één plaatsvervanger uit diens raadsleden om deel uit te maken van de deontologische commissie. De samenstelling van de commissie wordt ter kennis gebracht aan de raad.

De deontologische commissie bestaat uit:

- De voorzitter van de gemeenteraad, Sofie Vanoppen. Mevrouw Sofie Vanoppen fungeert als voorzitter van deontologische commissie;

            - Conform de deontologische code wordt de voorzitter vervangen door het raadslid met de hoogste rangorde zoals bedoeld in art. 6 § 7 van het decreet lokaal bestuur in het geval de vermeende inbreuk over de voorzitter zou handelen of bij afwezigheid. Dit betreft in de huidige bezetting van de raad burgemeester Johny De Raeve.

- Vanuit de Open VLD-fractie: Johny De Raeve, Ria Hendrikx, Frederick Vandeput, Frank Vandebeek, Bart Heleven, Katrien Hoebers en Karen Schillebeeks als vaste leden, Bram De Raeve als plaatsvervangend lid;

- Vanuit de Zonshoven-fractie: Johny Lenskens en Sven Lieten als vaste leden, Inge Becks als plaatsvervangend lid;

- Vanuit de CD&V/Groen-fractie: Lieve Vandeput en Dominic Tholen als vaste leden, Steven Reynders als plaatsvervangend lid;

- Vanuit de NVA-fractie: Bart Vanhorenbeek en Nathalie Claes als vaste leden, Yannick Aerts als plaatsvervangend lid;

- Vanuit de Vlaams Belang-fractie: Jean-Paul Briers als vast lid, Libera Crescente als plaatsvervangend lid;

- De algemeen directeur, Bart Telen, als secretaris en onafhankelijk expert zonder stemrecht.

Indien de vermeende inbreuk over een lid van de deontologische commissie handelt, wordt deze vervangen door de plaatsvervanger uit diens fractie.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de samenstelling van de deontologische commissie, zijnde:

- De voorzitter van de gemeenteraad, Sofie Vanoppen. Mevrouw Sofie Vanoppen fungeert als voorzitter van deontologische commissie;

- Vanuit de Open VLD-fractie: Johny De Raeve, Ria Hendrikx, Frederick Vandeput, Frank Vandebeek, Bart Heleven, Katrien Hoebers en Karen Schillebeeks als vaste leden, Bram De Raeve als plaatsvervangend lid;

- Vanuit de Zonshoven-fractie: Johny Lenskens en Sven Lieten als vaste leden, Inge Becks als plaatsvervangend lid;

- Vanuit de CD&V/Groen-fractie: Lieve Vandeput en Dominic Tholen als vaste leden, Steven Reynders als plaatsvervangend lid;

- Vanuit de NVA-fractie: Bart Vanhorenbeek en Nathalie Claes als vaste leden, Yannick Aerts als plaatsvervangend lid;

- Vanuit de Vlaams Belang-fractie: Jean-Paul Briers als vast lid, Libera Crescente als plaatsvervangend lid;

- De algemeen directeur, Bart Telen, als secretaris en onafhankelijk expert zonder stemrecht.

4.

2023_GR_00064 - Bepaling begrip dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pol Bos; Libera Crescente; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
4.

2023_GR_00064 - Bepaling begrip dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring

2023_GR_00064 - Bepaling begrip dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Conform artikel 170 van het decreet lokaal bestuur is de algemeen directeur bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer.

De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn dienen het begrip "dagelijks personeelsbeheer" te bepalen, met uitzondering van de bevoegdheid decretaal toegewezen aan het college van burgemeester en schepenen zoals uiteengezet in art. 56, zijnde de aanstellings-, sanctie- en tuchtbevoegdheid..

Met het oog op een efficiënt en goed personeelsbeleid, wordt aangeraden volgende bevoegdheden op te nemen onder het begrip "dagelijks personeelsbeheer":

  • De individuele weddevaststellingen
  • Toekennen waarnemingstoelagen
  • Toekennen opdrachthouderschap
  • Toekennen loopbaanverminderingen en loopbaanonderbrekingen
  • Toekennen onbetaald verlof

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn omschrijft het begrip "dagelijks personeelsbeheer" als volgt:

  • De individuele weddevaststellingen
  • Toekennen waarnemingstoelagen
  • Toekennen opdrachthouderschap
  • Toekennen loopbaanverminderingen en loopbaanonderbrekingen
  • Toekennen onbetaald verlof
6.

2023_GR_00070 - Gemeentelijk reglement over de inventarisering van verwaarloosde gebouwen en woningen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pol Bos; Libera Crescente; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
6.

2023_GR_00070 - Gemeentelijk reglement over de inventarisering van verwaarloosde gebouwen en woningen - Goedkeuring

2023_GR_00070 - Gemeentelijk reglement over de inventarisering van verwaarloosde gebouwen en woningen - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

De Grondwet, artikel 170, §4

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018

De Vlaamse Codex Wonen van 2021

Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021

Het Onroerend Erfgoeddecreet van 12 juli 2013

Het besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2019 tot oprichting van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers samen met de gemeenten Diepenbeek en Kortessem en projectuitvoerder Stebo vzw, en de goedkeuring van het projectplan IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers voor de projectperiode 2020-2025.

Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2022 tot herziening van het projectplan IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers, waarin de opstart van de aanvullende activiteit “verwaarloosde gebouwen en woningen opsporen, registreren en aanpakken” voor de projectperiode 2023-2025 werd goedgekeurd.

De Vlaamse regelgeving rond wonen werd gecodificeerd in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021. Deze regelgeving is de rechtsgrond voor de aanpak van verwaarlozing.

Feiten context en argumentatie

Verwaarlozing van woningen en gebouwen op het grondgebied van de gemeente moet voorkomen en bestreden worden om volgende redenen:

  • Verwaarlozing is de voorbode van verkrotting: een toestand waarin woningen en gebouwen waardeloos zijn of zelfs gevaarlijk, wat niet enkel voor de eigenaar, maar ook voor de gemeente een verarming betekent;
  • verwaarloosde woningen en gebouwen vormen makkelijker het mikpunt van vandalisme en vervuiling, omdat een goed waarvoor geen zorg gedragen wordt, weinig respect wekt bij passanten en buurtbewoners;
  • verwaarlozing kan een gevoel van onveiligheid creëren, wat een hogere inzet van politie- en veiligheidsdiensten vraagt;
  • verwaarloosde woningen of gebouwen maken het minder aantrekkelijk voor andere eigenaars in de straat of in de buurt om hun woning te renoveren of te verbeteren;
  • verwaarloosde gevels in het straatbeeld doen de inspanningen van de gemeente om het openbaar domein opnieuw aan te leggen of net te houden grotendeels teniet;
  • verwaarloosde woningen en gebouwen zijn minder of niet bruikbaar voor hun functie, waardoor ze ruimte in beslag nemen zonder die optimaal te benutten, terwijl de ecologische en maatschappelijke druk om ruimte zuinig en zorgvuldig te gebruiken steeds toeneemt;
  • het is wenselijk dat het woningen- en gebouwenbestand dat op het grondgebied van de gemeente beschikbaar is niet alleen gebruikt wordt, maar ook in goede staat blijft, omdat verwaarlozing leidt tot verloedering, wat extra taken meebrengt voor de gemeente.

Gemeenten kunnen op basis van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder artikel 2.15 tot en met 2.20, een register van verwaarloosde woningen en gebouwen bijhouden. Om nadere materiële en procedurele regels voor het verwaarlozingsregister te bepalen kan de gemeente een reglement aannemen. De strijd tegen de verwaarloosde woningen en gebouwen zal maar een effect hebben als de opname in een verwaarlozingsregister ook leidt tot een belasting. De vrijstellingen van belasting die in dit reglement zijn opgenomen, sluiten het best aan bij de noden en het beleid van de gemeente.  

Door de goedkeuring van de uitbreiding van het projectplan voor IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers voor de periode 2023-2025, engageerde de gemeente zich tot het opsporen, het inventariseren en het aanpakken van verwaarloosde woningen en gebouwen.

Stebo vzw werd opgenomen als projectuitvoerder binnen het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers en ondersteunt de gemeente bij de uitvoering van het lokaal woonbeleid, waaronder de aanpak verwaarlozing.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van dit reglement wordt begrepen onder:

  1. administratie: de gemeentelijke administratieve eenheid die door het gemeentebestuur wordt belast met de opmaak, de opbouw, het beheer en de actualisatie van het register van verwaarloosde woningen en gebouwen. De gemeente kan hiervoor beroep doen op medewerkers van het intergemeentelijk samenwerkingsverband.
  2. Beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijzen:
  1. een aangetekend schrijven
  2. een afgifte tegen ontvangstbewijs

3° Beroepsinstantie: het college van burgemeester en schepenen.

4° Gebouw: elk bebouwd onroerend goed, dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat, met uitsluiting van bedrijfsruimten, vermeld in artikel 2, 1° van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, zoals vermeld artikel 1.3, §1, 14° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

5° Gewestelijke inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen: de inventaris zoals  beschreven in artikel 3.19 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

6° Verwaarlozingsregister: het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen zoals vermeld in artikel 4 van dit reglement.

7° Opnamedatum: de datum waarop de woning of het gebouw voor de eerste maal in het verwaarlozingsregister wordt opgenomen.

8° Renovatienota: een gedetailleerde, gedateerde en ondertekende nota die door het college van burgemeester en schepenen wordt goedgekeurd en waarin minstens volgende elementen zijn opgenomen:

  1. een overzicht van de voorgenomen werken.
  2. een gedetailleerd tijdschema waaruit blijkt dat binnen een periode van maximaal 36 maanden de woning bewoonbaar wordt gemaakt.
  3. offertes en/of facturen ten bedrage van minimaal 10.000,00 euro met betrekking tot de voorgenomen werken waarin de verschillende onderdelen duidelijk vermeld worden. Deze offertes en/of facturen mogen niet ouder zijn dan 1 jaar.
  4. fotoreportage met weergave van de bestaande toestand van de te renoveren onderdelen.

9° Verjaardag: het ogenblik van het verstrijken van elke nieuwe periode van twaalf maanden vanaf de opnamedatum, zolang de woning of het gebouw niet uit het verwaarlozingsregister is geschrapt.

10° Woning: elk onroerend goed of deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande, zoals vermeld in artikel 1.3, §1, 66° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

11° Zakelijk gerechtigde: de houder van één van de volgende zakelijke rechten:

  1. de volle eigendom
  2. de blote eigenaar
  3. het recht van opstal of van erfpacht
  4. het vruchtgebruik.

12° Ramp: elke gebeurtenis die uiterlijk waarneembare schade veroorzaakt aan het gebouw of de woning, waardoor het gebruik of de bewoning van het gebouw of de woning geheel of ten dele onmogelijk wordt.

Artikel 2

Dit reglement treedt in werking vanaf 24 april 2023.

Artikel 3

Vaststelling van de verwaarlozing

§1. Het college van burgemeester en schepenen stelt de personeelsleden aan voor de opsporing van verwaarloosde woningen en gebouwen. Zowel eigen personeelsleden als medewerkers van het intergemeentelijke samenwerkingsverband kunnen hiertoe aangesteld worden. De onderzoeks-, controle- en vaststellingsbevoegdheden van de aangestelde personeelsleden worden omschreven in het artikel 6 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

§2. De aangestelde personeelsleden stellen de verwaarlozing van een woning of een gebouw vast in een genummerde administratieve akte, aan de hand van het model van technisch verslag dat als bijlage is toegevoegd aan dit reglement. Daarbij geldt een gebrek van categorie I voor één punt, van categorie II voor drie punten, van categorie III voor negen punten en van categorie IV voor achttien punten.

Er is sprake van verwaarlozing als de indicaties in dit verslag een eindscore opleveren van minimaal 15 punten. Aan het verslag wordt minstens één foto van de woning of het gebouw toegevoegd.

Artikel 4

Verwaarlozingsregister

§1. De gemeente houdt een verwaarlozingsregister bij.

§2. In dit register worden de volgende gegevens opgenomen:

  1. het adres van de verwaarloosde woning of het verwaarloosde gebouw
  2. de kadastrale gegevens van de verwaarloosde woning of het verwaarloosde gebouw 
  3. de identiteit en het adres van alle zakelijk gerechtigden
  4. het nummer en de datum van de administratieve akte
  5. het technisch verslag, met de gebreken en tekenen van verval die aanleiding geven tot de opname
  6. de eventuele ligging binnen de grenzen van een door de bevoegde overheid goedgekeurd onteigeningsplan
de eventuele voorbereiding van een onteigeningsplan waarbinnen het verwaarloosd gebouw zich situeert.

Artikel 5

Registratie van verwaarloosde woningen en gebouwen

§1. Een verwaarloosde woning of gebouw wordt opgenomen in het verwaarlozingsregister aan de hand van een genummerde administratieve akte, waarbij één of meerdere foto’s en een technisch verslag, met vermelding van de indicaties die verwaarlozing staven, gevoegd worden. De datum van de administratieve akte geldt als de datum van de vaststelling van de verwaarlozing en geldt als opnamedatum in het verwaarlozingsregister.

§2. Een woning die of een gebouw dat opgenomen is in het gemeentelijk register van leegstaande gebouwen of woningen, kan eveneens worden opgenomen in het verwaarlozingsregister.

Een woning die opgenomen is in de gewestelijke inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen, kan eveneens worden opgenomen in het verwaarlozingsregister.

Artikel 6

Kennisgeving van de voorgenomen registratie

Alle zakelijk gerechtigden, zoals bekend bij de FOD Financiën, worden met een beveiligde zending in kennis gesteld van het voornemen om de woning of het gebouw op te nemen in het verwaarlozingsregister.

Deze kennisgeving bevat:

  1. de genummerde administratieve akte
  2. het technisch verslag
  3. informatie over de gevolgen van de registratie, inclusief verwijzing naar dit reglement
  4. informatie over de beroepsprocedure tegen de opname in het verwaarlozingsregister
  5. informatie over de mogelijkheid tot schrapping uit het verwaarlozingsregister.
De beveiligde zending wordt gericht aan de woonplaats van de zakelijk gerechtigde(n). Is een woonplaats van een zakelijk gerechtigde niet gekend, dan wordt de beveiligde zending gericht aan zijn verblijfplaats. Is de verblijfplaats van een zakelijk gerechtigde niet gekend, dan vindt de betekening plaats aan het adres van de woning of het gebouw waarop de administratieve akte betrekking heeft.

Artikel 7

Beroep tegen de voorgenomen registratie

§1. Tegen het voornemen om een woning of een gebouw op te nemen in het verwaarlozingsregister, vermeld in artikel 6, kan een zakelijk gerechtigde een beroep indienen bij de beroepsinstantie.

Op straffe van nietigheid moet het beroepschrift:

  1. ondertekend en gemotiveerd zijn
  2. met een beveiligde zending worden ingediend, via e-mail naar wonen@zonhoven.be of via het online formulier
  3. minimaal de volgende gegevens bevatten:
  1. de identiteit en het adres van de indiener
  2. de vermelding van het nummer van de administratieve akte
  3. de vermelding van het adres van de woning of het gebouw waarop het beroepschrift betrekking heeft
  4. de bewijsstukken die aantonen dat de woning of het gebouw niet voldoet aan de voorwaarden om opgenomen te worden in het verwaarlozingsregister
  1. worden betekend binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat de dag na de betekening van de beveiligde zending vermeld in artikel 6.

§2. De vaststelling van de verwaarlozing kan betwist worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, uitgezonderd de eed.

§3. Een laattijdig ingediend beroep tegen een voorgenomen registratie wordt behandeld als een verzoek tot schrapping als vermeld in artikel 8.

Bij betekening per aangetekend schrijven geldt de datum van verzending als datum van de indiening van het beroepschrift.

§4. Als het beroepschrift ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de zakelijk gerechtigde, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.

§5. Elk inkomend beroepschrift wordt in het verwaarlozingsregister geregistreerd en aan de indiener wordt een ontvangstbevestiging door middel van een brief of een e-mail verstuurd.

§6. Als het beroep onontvankelijk is, deelt de gemeente dit onverwijld mee aan de indiener. Het indienen van een aangepast of nieuw beroep is mogelijk zolang de beroepstermijn van §1 niet verstreken is.

§7. De beroepsinstantie onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften. Het onderzoek gebeurt op stukken als de feiten vatbaar zijn voor een directe, eenvoudige vaststelling. 

Als een onderzoek op stukken niet volstaat, wordt een feitenonderzoek uitgevoerd door de met opsporing van verwaarloosde woningen en gebouwen belaste personeelsleden. Het beroep wordt geacht ongegrond te zijn als de toegang tot een gebouw of een woning geweigerd of verhinderd wordt voor een feitenonderzoek.

§8. De beroepsinstantie doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing met een beveiligde zending aan de indiener ervan, binnen een termijn van orde van negentig dagen, die ingaat de dag na de betekening van het beroepschrift.

§9. Indien het beroep wordt ingewilligd, dan wordt de woning of het gebouw niet opgenomen in het verwaarlozingsregister.

§10. Als de beslissing tot opname in het verwaarlozingsregister niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de zakelijk gerechtelijke onontvankelijk of ongegrond verklaard wordt, blijft de woning of het gebouw opgenomen in het verwaarlozingsregister.

Artikel 8

Schrapping uit het verwaarlozingsregister

§1. De gemeente schrapt een woning of een gebouw uit het verwaarlozingsregister wanneer de zakelijk gerechtigde bewijst dat de woning of het gebouw geen indicaties van verwaarlozing meer vertoont die bij quotering in het model van technisch verslag, vermeld in artikel 3, 15 punten of meer zouden opleveren. In geval van sloop moet alle puin geruimd zijn. De zakelijk gerechtigde richt hiertoe een schriftelijk verzoek aan de gemeente.

Op straffe van nietigheid moet dit verzoek:

  1. ondertekend en gemotiveerd zijn
  2. met een beveiligde zending worden ingediend, via e-mail naar wonen@zonhoven.be of via het online formulier
  3. minimaal de volgende gegevens bevatten:
    1. de identiteit en het adres van de indiener
    2. de vermelding van het adres van de woning of het gebouw waarop het verzoek betrekking heeft
    3. de bewijsstukken die aantonen dat de woning of het gebouw geschrapt mag worden uit het verwaarlozingsregister.

Bij betekening per aangetekend schrijven geldt de datum van verzending als datum van de indiening van het verzoek tot schrapping uit het verwaarlozingsregister.

§2. De beëindiging van de staat van verwaarlozing kan aangetoond worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, uitgezonderd de eed.

§3. Als het verzoek tot schrapping ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de zakelijk gerechtigde, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.

§4. De gemeente onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke verzoeken tot schrapping. Het onderzoek gebeurt op stukken als de feiten vatbaar zijn voor een directe, eenvoudige vaststelling. Als een onderzoek op stukken niet volstaat, wordt een feitenonderzoek uitgevoerd door de met opsporing van verwaarloosde woningen en gebouwen belaste personeelsleden.

§5. De gemeente doet uitspraak over het verzoek tot schrapping en betekent zijn beslissing met een beveiligde zending aan de indiener ervan, binnen een termijn van negentig dagen die ingaat de dag na de betekening van verzoek.

Als de kennisgeving vermeld in het eerste lid niet is gebeurd binnen de voorziene termijn, wordt het verzoek tot schrapping geacht te zijn ingewilligd.

§6. Wordt het verzoek ingewilligd, dan wordt de woning of het gebouw geschrapt uit het verwaarlozingsregister. De datum van betekening van het verzoek tot schrapping geldt als datum van schrapping uit het verwaarlozingsregister.

Artikel 9

Beroep tegen weigering tot schrapping

§1. Tegen de beslissing tot weigering van de schrapping van een woning of gebouw uit het verwaarlozingsregister kan de zakelijk gerechtigde beroep aantekenen bij de beroepsinstantie. Op straffe van nietigheid moet dit beroep:

  1. ondertekend en gemotiveerd zijn
  2. met een beveiligde zending worden ingediend
  3. minimaal de volgende gegevens bevatten:
  1. de identiteit en het adres van de indiener
  2. de vermelding van het adres van de woning of het gebouw waarop het verzoek betrekking heeft
  3. de weigeringsbeslissing
  4. de bewijsstukken die aantonen dat de woning of het gebouw geschrapt mag worden uit het verwaarlozingsregister.
  1. worden betekend binnen een termijn van 30 dagen die ingaat de dag na de betekening van de weigeringsbeslissing.

§2. De beëindiging van de staat van verwaarlozing kan aangetoond worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, uitgezonderd de eed.

§3. Als het beroep ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de zakelijk gerechtigde, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.

§4. De beroepsinstantie onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepen. Het onderzoek gebeurt op stukken als de feiten vatbaar zijn voor een directe, eenvoudige vaststelling.

Als een onderzoek op stukken niet volstaat, wordt een feitenonderzoek uitgevoerd door de met opsporing van verwaarloosde woningen en gebouwen belaste personeelsleden.

§5. De beroepsinstantie doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing met een beveiligde zending aan de indiener ervan binnen een termijn van negentig dagen die ingaat de dag na de betekening van het beroep.

Als de kennisgeving vermeld in het eerste lid niet is gebeurd binnen de voorziene termijn, wordt het beroep geacht te zijn ingewilligd.

§6. Wordt het beroep ingewilligd, dan wordt de woning of het gebouw geschrapt uit het verwaarlozingsregister.

Artikel 10

Belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen

De belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen wordt geregeld met het belastingreglement op verwaarloosde woningen en gebouwen dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad van dd. 24 april 2023.
7.

2023_GR_00065 - Aankoop stukken grond gelegen aan de Genkerbaan nr. 45, sectie E 13a2/deel, 13r/deel en 13k2/deel, voor inlijving bij het openbaar domein - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2023_GR_00065 - Aankoop stukken grond gelegen aan de Genkerbaan nr. 45, sectie E 13a2/deel, 13r/deel en 13k2/deel, voor inlijving bij het openbaar domein - Goedkeuring

2023_GR_00065 - Aankoop stukken grond gelegen aan de Genkerbaan nr. 45, sectie E 13a2/deel, 13r/deel en 13k2/deel, voor inlijving bij het openbaar domein - Goedkeuring
8.

2023_GR_00066 - Aankoop stuk grond gelegen aan de Genkerbaan nr. 13, sectie E 8e3/deel, voor inlijving bij het openbaar domein - Goedkeuring

Goedgekeurd
8.

2023_GR_00066 - Aankoop stuk grond gelegen aan de Genkerbaan nr. 13, sectie E 8e3/deel, voor inlijving bij het openbaar domein - Goedkeuring

2023_GR_00066 - Aankoop stuk grond gelegen aan de Genkerbaan nr. 13, sectie E 8e3/deel, voor inlijving bij het openbaar domein - Goedkeuring
9.

2023_GR_00068 - Kohierbelasting op de verwaarloosde woningen en gebouwen dienstjaren 2024 tot en met 2026 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pol Bos; Libera Crescente; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00068 - Kohierbelasting op de verwaarloosde woningen en gebouwen dienstjaren 2024 tot en met 2026 - Goedkeuring
Aanwezig
Sofie Vanoppen, Johny De Raeve, Bram De Raeve, Frederick Vandeput, Johan Vanhoyland, Frank Vandebeek, Johan Schraepen, Ria Hendrikx, Yannick Aerts, Inge Becks, Jean-Paul Briers, Nathalie Claes, Bart Heleven, Katrien Hoebers, Lennert Kippers, Kris Knuts, Johny Lenskens, Steven Reynders, Céderique Schellis, Karen Schillebeeks, Dominic Tholen, Lieve Vandeput, Martin Vandereyt, Bart Vanhorenbeek, Bart Telen
Stemmen voor 22
Nathalie Claes, Céderique Schellis, Frederick Vandeput, Bart Heleven, Johan Schraepen, Karen Schillebeeks, Lennert Kippers, Ria Hendrikx, Lieve Vandeput, Bart Vanhorenbeek, Bram De Raeve, Johny De Raeve, Frank Vandebeek, Johan Vanhoyland, Sofie Vanoppen, Jean-Paul Briers, Inge Becks, Dominic Tholen, Johny Lenskens, Katrien Hoebers, Yannick Aerts, Kris Knuts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Steven Reynders, Martin Vandereyt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2023_GR_00068 - Kohierbelasting op de verwaarloosde woningen en gebouwen dienstjaren 2024 tot en met 2026 - Goedkeuring

2023_GR_00068 - Kohierbelasting op de verwaarloosde woningen en gebouwen dienstjaren 2024 tot en met 2026 - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Het inventariseringsreglement op de verwaarloosde woningen en gebouwen, dat eveneens in deze gemeenteraadszitting voorligt. 

Feiten context en argumentatie

De Vlaamse Codex Wonen van 2021 stelt de gemeente aan als coördinator en regisseur van het lokale woonbeleid.

Verwaarlozing van woningen en gebouwen op het grondgebied van de gemeente moet voorkomen en bestreden worden om volgende redenen:

  • Verwaarlozing is de voorbode van verkrotting: een toestand waarin woningen en gebouwen waardeloos zijn of zelfs gevaarlijk, wat niet enkel voor de eigenaar, maar ook voor de gemeente een verarming betekent;
  • verwaarloosde woningen en gebouwen vormen makkelijker het mikpunt van vandalisme en vervuiling, omdat een goed waarvoor geen zorg gedragen wordt, weinig respect wekt bij passanten en buurtbewoners;
  • verwaarlozing kan een gevoel van onveiligheid creëren, wat een hogere inzet van politie- en veiligheidsdiensten vraagt;
  • verwaarloosde woningen of gebouwen maken het minder aantrekkelijk voor andere eigenaars in de straat of in de buurt om hun woning te renoveren of te verbeteren;
  • verwaarloosde gevels in het straatbeeld doen de inspanningen van de gemeente om het openbaar domein opnieuw aan te leggen of net te houden grotendeels teniet;
  • verwaarloosde woningen en gebouwen zijn minder of niet bruikbaar voor hun functie, waardoor ze ruimte in beslag nemen zonder die optimaal te benutten, terwijl de ecologische en maatschappelijke druk om ruimte zuinig en zorgvuldig te gebruiken steeds toeneemt;
  • het is wenselijk dat het woningen- en gebouwenbestand dat op het grondgebied van de gemeente beschikbaar is niet alleen gebruikt wordt, maar ook in goede staat blijft, omdat verwaarlozing leidt tot verloedering, wat extra taken meebrengt voor de gemeente.

Gemeenten kunnen op basis van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder artikel 2.15 tot en met 2.20, een register van verwaarloosde woningen en gebouwen bijhouden. Hierna verwaarlozingsregister genoemd.

Gemeenten kunnen een reglement aannemen om nadere materiële en procedurele regels voor het verwaarlozingsregister te bepalen.

De strijd tegen de verwaarloosde woningen en gebouwen zal maar een effect hebben als de opname in een verwaarlozingsregister ook leidt tot een belasting.

De vrijstellingen van belasting die in dit reglement zijn opgenomen, sluiten het best aan bij de noden en het beleid van de gemeente.

Door de goedkeuring van de uitbreiding van het projectplan voor IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers voor de periode 2023-2025, engageerde de gemeente zich tot het opsporen, het inventariseren en het aanpakken van verwaarloosde woningen en gebouwen.

Stebo vzw werd opgenomen als projectuitvoerder binnen het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGSW Wonen aan Mombeek en Wijers en ondersteunt de gemeente bij de uitvoering van het lokaal woonbeleid, waaronder de aanpak verwaarlozing.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist de kohierbelasting op de verwaarloosde woningen en gebouwen goed te keuren voor de dienstjaren 2024 tot en met 2026.

10.

2023_GR_00047 - Projectvereniging wijk-werken Midden Limburg - aanpassing statuten - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pol Bos; Libera Crescente; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
10.

2023_GR_00047 - Projectvereniging wijk-werken Midden Limburg - aanpassing statuten - Goedkeuring

2023_GR_00047 - Projectvereniging wijk-werken Midden Limburg - aanpassing statuten - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Aanleiding en context

Op 14 maart 2022 keurde de Vlaamse Regering de verbreding van de bestaande regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie goed naar sociale economie en werk. Op deze manier tracht men de samenwerking tussen de Vlaamse Overheid en de lokale besturen op het vlak van werk en sociale economie te versterken. De uitbreiding van de regierol op het vlak van werk richt zich tot de werkzoekenden, leefloners en niet-beroepsactieven.

Momenteel wordt de regierol sociale economie voor onze gemeente opgenomen in samenwerking met Hasselt en Diepenbeek via de interlokale vereniging Werkgelegenheid Midden-Limburg (artikel 3 §2).

Voor dezelfde besturen is ook de projectvereniging Wijk-werken Midden-Limburg actief. De projectvereniging heeft de organisatie van wijk-werken tot doel en wenst de samenwerking tussen de deelnemende besturen onderling en andere betrokken partners (die als doelstelling hebben het stimuleren van tewerkstellings- en activeringsbeleid) te bevorderen.

Wijk-werken heeft als doelstelling om werkzoekenden met een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt werkervaring te laten opdoen minstens gericht op het behoud van reeds verworven competenties. Dit gebeurt door het uitvoeren van maatschappelijk relevante activiteiten binnen een reële arbeidsmarktomgeving door middel van werkplekken op lokaal niveau bij een gebruiker. De werkzoekende kan werkervaring opbouwen in functie van een individueel traject naar werk gericht op het normaal economisch circuit.

Gezien de uitbreiding van de regierol naar sociale economie en werk zijn de doelstellingen van beide verenigingen gelijkaardig. Daarenboven kunnen de middelen die gegenereerd worden via het wijkwerken door een samensmelting ook ingezet worden op het bredere tewerkstellings- en activeringsbeleid.

Argumentatie

De statuten van de projectvereniging wijk-werken Midden Limburg zouden als volgt aangepast worden.

Artikel 3 : DOEL

De doelen van de projectvereniging zijn:

§1 de organisatie van wijk-werken: wijk-werken heeft als doelstelling om werkzoekenden met een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt werkervaring te laten opdoen minstens gericht op het behoud van reeds verworven competenties. Dit gebeurt door het uitvoeren van maatschappelijk relevante activiteiten binnen een reële arbeidsmarktomgeving door middel van werkplekken op lokaal niveau bij een gebruiker. De werkzoekende kan werkervaring opbouwen in functie van een individueel traject naar werk gericht op het normaal economisch circuit.

§2 de samenwerking tussen de deelnemende besturen onderling en andere betrokken partners (die als doelstelling hebben het stimuleren van tewerkstellings- en activeringsbeleid) te bevorderen en te streven naar de uitvoering van projecten die de tewerkstellingsgraad van kwetsbare groepen in het werkingsgebied verhogen en de aansluiting tussen de arbeidsmarkt en de kansengroepen te verbeteren.

§3 het opnemen van de regierol sociale economie zoals bepaald in het decreet betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op vlak van sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Artikel 11

De raad van bestuur heeft een algemeen coördinerende opdracht en legt prioriteiten inzake beleid en werking vast.

De raad van bestuur stelt het huishoudelijk reglement op. Dit kan gewijzigd worden door een gewone meerderheid.

De werkingsmodaliteiten van de raad van bestuur worden vastgesteld in een bij de statuten gevoegd huishoudelijk reglement dat gewijzigd kan worden door de raad van bestuur met een gewone meerderheid.

Daarnaast behoren tot de taken van de Raad van Bestuur:

  • Het overleggen over de wijze waarop deze overeenkomst wordt uitgevoerd;
  • Het wijzigen van het huishoudelijk reglement;
  • Het voorbereiden en vastleggen van het programma en de begroting voor de volgende werkjaren;
  • Het opmaken van een jaarverslag;
  • Het vastleggen van de rekeningen van de projectvereniging;
  • Het voorleggen van de rekeningen en het jaarverslag aan de raden van de deelnemende besturen;
  • Het formuleren van adviezen met betrekking tot de wijziging van de samenwerking;
  • Het organiseren van het toezicht op het bereiken van de doelstellingen van de vereniging;
  • Aanstelling accountant en coördinator;
  • Het personeelsbeleid;
  • Het organiseren van de regierol sociale economie;
  • Het rapporteren van de jaarlijkse acties in het kader van de regierol aan de subsidiërende overheid.

De raad van bestuur kan elke persoon wiens aanwezigheid hij nuttig oordeelt, uitnodigen tot het bijwonen van zijn vergaderingen. Hun aanwezigheid wordt vermeld in de notulen. Deze personen hebben geen stemrecht.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanpassing in de statuten van de projectvereniging Wijk-werken Midden-Limburg goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de opheffing van de interlokale vereniging Werkgelegenheid Midden-Limburg met ingang van 01.01.2023 goed.

11.

2023_GR_00063 - Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pol Bos; Libera Crescente; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
11.

2023_GR_00063 - Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2023_GR_00063 - Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

-Het bestek en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen”.

Feiten context en argumentatie

De opdracht "Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen" werd reeds opgestart (goedkeuring gemeenteraad 21 november 2022) en gepubliceerd (goedkeuring college van burgemeester en schepenen 22 november 2022). De opdracht werd stopgezet aangezien er geen offertes werden ingediend. Het bestek werd gewijzigd en de procedure kan nu heropgestart worden.

In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen” werd een bestek met nr. 2023-592-meldkamer-bewaking opgesteld.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 25.753,00 excl. btw of € 31.161,13 incl. 21 % btw voor de volledige looptijd van 48 maanden.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2023-592-meldkamer-bewaking en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst meldkamer en mobiele bewaking van gemeentelijke gebouwen” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 25.753,00 excl. btw of € 31.161,13 incl. 21 % btw voor de volledige looptijd van 48 maanden.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000374 (patrimonium).

12.

2023_GR_00067 - Manueel ruimen van grachten (2023) - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pol Bos; Libera Crescente; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
12.

2023_GR_00067 - Manueel ruimen van grachten (2023) - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2023_GR_00067 - Manueel ruimen van grachten (2023) - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Het bestek en de raming voor de opdracht “Manueel ruimen van grachten (2023)”.

Feiten context en argumentatie

De overeenkomst voor de opdracht “Manueel ruimen van grachten (2019)” van 1 december 2019 met De Winning te Lummen, loopt ten einde op 30 november 2023.  Het is dus aangewezen om een nieuwe procedure uit te schrijven voor het manueel ruimen van de grachten op het grondgebied van de gemeente Zonhoven.

In het kader van de opdracht “Manueel ruimen van grachten (2023)” werd een bestek met nr. 2023-607-ruimen_grachten opgesteld.

De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 92.561,96 excl. btw of € 112.000,00 incl. 21 % btw voor de volledige looptijd van 48 maanden. 

De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 1 jaar, met 3 mogelijke stilzwijgende verlengingen.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2023-607-ruimen_grachten en de raming voor de opdracht “Manueel ruimen van grachten (2023)” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 92.561,96 excl. btw of € 112.000,00 incl. 21 % btw voor de volledige looptijd van 48 maanden.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, is de opdracht voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben.

Artikel 4

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 5

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000175 (facilitair management).

13.

2023_GR_00078 - Variapunten - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pol Bos; Libera Crescente; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
13.

2023_GR_00078 - Variapunten - Kennisneming

2023_GR_00078 - Variapunten - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Ingediend door raadslid Jean-Paul Briers via mail op 20 april  2023:

 Inschakelen van kerkfabrieken in de opvang van asielzoekers?

 
Toelichting:

Naar aanleiding van een bevraging van De Standaard begin maart jl. gaven 143 Vlaamse gemeenten heel duidelijk aan geen extra asielzoekers en vluchtelingen meer te willen opvangen. Steeds meer blijkt dat niet alleen bij de bevolking maar ook bij de lokale besturen het draagvlak voor het creëren van extra opvangplaatsen voor asielzoekers compleet wegebt.

Niettemin houdt federaal staatssecretaris voor Asiel en Migratie de Moor vast aan een blijvende zoektocht naar nieuwe opvangplaatsen voor asielzoekers in onze steden en gemeenten. Zij ziet een mogelijkheid daartoe in een medewerking van de kerkfabrieken. Het kabinet van de staatssecretaris zou intussen aan de parochiale afdelingen, de congregaties en de kerkfabrieken van de bisdommen gevraagd hebben of ze opvangplaatsen voor asielzoekers kunnen vrijmaken. Ook de kerkfabrieken in onze gemeente zouden daaraan kunnen meewerken.

De fractie Vlaams Belang heeft dan ook volgende vragen:
 

  • Zijn de kerkfabrieken in onze gemeente reeds gecontacteerd door staatssecretaris de Moor, haar kabinet of door Fedasil in het kader van de opvang van asielzoekers? Zo ja, wat hield dat contact in en wat was de reactie van de kerkfabriek?
  • Indien de kerkfabrieken alsnog gecontacteerd worden in het kader van de opvang van asielzoekers, wat zal dan de houding van het gemeentebestuur daartegenover zijn? Het gemeentebestuur moet er rekening mee houden dat meewerken aan die opvang voor de kerkfabriek een extra kost kan betekenen en dat die desgevallend mee door de gemeente moet gedragen worden. De gemeente heeft immers de plicht de tekorten van de exploitatie van de kerkfabrieken bij te passen.
  • Indien een kerkfabriek (eventueel op eigen initiatief) te kennen geeft te willen meewerken aan de opvang van asielzoekers in onze gemeente zal het gemeentebestuur dat dan faciliteren of ontraden? Met ander woorden: welke houding zal het gemeentebestuur dan aannemen?
  • Heeft het gemeentebestuur in het kader van de opvang van asielzoekers al overleg gehad met de kerkfabrieken in onze gemeente? Zo ja, tot welk besluit kwam dat overleg?


Ingediend door raadslid Jean-Paul Briers via mail op 20 april 2023:

 Betreft: voormalige militaire site aan de Jacob Lenaertsstaat

Op de gemeenteraad van vorige maand heeft onze fractie de asbestvervuiling aangekaart op de voormalige site van defensie langs de Jacob Lenaertsstraat in onze gemeente.

Verdere vragen hieromtrent dringen zich op, aangezien de vzw Bokrijk deze site niet meer gaat gebruiken als opslag en het PLOT ondertussen deze site heeft geschrapt als oefenlocatie.

 

-Heeft defensie het bestuur van onze gemeente al gecontacteerd i.v.m. aankoop van deze site die al 26 jaar ligt te verkommeren?

- Zo ja. Is het bestuur van plan om deze site aan te kopen? Welke nieuwe bestemming gaat aan dit domein gegeven worden? Wie draait op voor de saneringskosten   (asbest)?

-Zo neen. Is het bestuur van plan om defensie te contacteren met het oog op aankoop van deze site?

-Kan het bestuur defensie verder contacteren om de loodsen aan de kant van MPI te sluiten om bij hevige wind de verspreiding van asbestvezels tot een minimum te beperken?



Ingediend door raadslid Bart Vanhorenbeek via mail op 24 april 2023:

Uit de info die ik ontving van enkele verantwoordelijken van voetbalclub FC Halveweg zijn er sinds eind januari 2023 serieuze problemen met de verwarmingsketel, die blijkbaar zou lekken en hoogstwaarschijnlijk moet vervangen worden.

 

Aangezien de gemeente als verhuurder verantwoordelijk is voor de herstelling en/of vervanging van deze verwarmingsketel werd dit probleem onmiddellijk gemeld, maar we zijn intussen drie maanden verder en de vervanging/herstelling van de verwarmingsketel is nog steeds niet gebeurd.

 

De voorbije drie maanden waren er bijgevolg heel veel problemen bij het douchen na de vele trainingen en wedstrijden, met als gevolg dat de spelers van FC Halveweg en ook de bezoekers zich geregeld niet konden douchen na een training of wedstrijd.

 

Volgens de gemeente zal er via de officiële weg een firma moeten aangesteld worden voor de vervanging of herstelling van de verwarmingsketel en is dat de reden waarom dit probleem zo lang aansleept, maar behoudens vergissing werd dit punt nog niet op de agenda van de gemeenteraad geplaatst.

 

Wat is de reden dat dit zo lang aansleept en kan er niet sneller gehandeld worden via een spoedprocedure om een firma bij voorrang aan te stellen ?

 

Wij hopen als fractie alvast dat de vele spelers van FC Halveweg op korte termijn terug kunnen genieten van een verkwikkende douche na een training of wedstrijd.

5.

2023_GR_00069 - Burgerinitiatief naar aanleiding van de gevaarlijke en hinderlijke situaties die zijn ontstaan door de aangelegde wegversmalling/plantvakken in de Beverzakstraat - Afwijzing

Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pol Bos; Libera Crescente; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00069 - Burgerinitiatief naar aanleiding van de gevaarlijke en hinderlijke situaties die zijn ontstaan door de aangelegde wegversmalling/plantvakken in de Beverzakstraat - Afwijzing
Aanwezig
Sofie Vanoppen, Johny De Raeve, Bram De Raeve, Frederick Vandeput, Johan Vanhoyland, Frank Vandebeek, Johan Schraepen, Ria Hendrikx, Yannick Aerts, Inge Becks, Jean-Paul Briers, Nathalie Claes, Bart Heleven, Katrien Hoebers, Lennert Kippers, Kris Knuts, Johny Lenskens, Steven Reynders, Céderique Schellis, Karen Schillebeeks, Dominic Tholen, Lieve Vandeput, Martin Vandereyt, Bart Vanhorenbeek, Bart Telen
Stemmen voor 10
Nathalie Claes, Steven Reynders, Martin Vandereyt, Lieve Vandeput, Bart Vanhorenbeek, Jean-Paul Briers, Inge Becks, Dominic Tholen, Johny Lenskens, Yannick Aerts
Stemmen tegen 14
Céderique Schellis, Frederick Vandeput, Bart Heleven, Johan Schraepen, Karen Schillebeeks, Lennert Kippers, Ria Hendrikx, Bram De Raeve, Johny De Raeve, Frank Vandebeek, Johan Vanhoyland, Sofie Vanoppen, Katrien Hoebers, Kris Knuts
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2023_GR_00069 - Burgerinitiatief naar aanleiding van de gevaarlijke en hinderlijke situaties die zijn ontstaan door de aangelegde wegversmalling/plantvakken in de Beverzakstraat - Afwijzing

2023_GR_00069 - Burgerinitiatief naar aanleiding van de gevaarlijke en hinderlijke situaties die zijn ontstaan door de aangelegde wegversmalling/plantvakken in de Beverzakstraat - Afwijzing

Motivering

Verwijzingsdocumenten

De procedure burgerinitiatief: https://www.zonhoven.be/burgerinitiatief

Feiten context en argumentatie

Via de procedure burgerinitiatief ontving het college van burgemeester en schepenen op 8 maart 2023 een schrijven aangaande de wegversmalling/plantvakken Beverzakstraat. Bijgevoegd bij dit schrijven is een petitie met 366 ondertekenden. In dit schrijven wordt de gevaarlijke verkeerssituatie ten gevolge van de recent aangelengde plantvakken/wegversmalling aangekaart. Volgende punten worden aangehaald in dit schrijven:

  • bewoners van de Beverzakstraat hebben geen inspraak gekregen in deze werken en waren bij gevolg hier niet van op de hoogte;
  • door het plaatsen van de wegversmalling is de snelheidsproblematiek niet opgelost. De snelheid wordt slechts zeer tijdelijk afgeremd, waarbij de bestuurders voorbij de wegversmalling terug de snelheid opvoeren;
  • beperkte zichtbaarheid voor bestuurders ter hoogte van de wegversmalling, dewelke al dan niet in de voorrang;
  • bij de inplanting van de wegversmallingen werd geen rekening gehouden met de bestaande en nog aan te leggen inritten;
  • geen rekening gehouden met de zwakke weggebruiker doordat er slecht zicht is bij het in- en uitrijden aan de woningen voor de fietsers; 
  • bovenmatige hinder voor de omwonenden in de form van privacyhinder door filevorming thv de wegversmalling, verhoging CO2-uitstoot door het afremmen en optrekken, geluidsoverlast. 

Volgende alternatieve oplossingen worden voorgesteld in het schrijven:

  • trajectcontrole aan 50 km/u;
  • flitspalen zetten en de toegelaten snelheid behouden op 70 km/u;
  • gevaarlijke bocht aan 50 km/u;
  • werken met gescheiden fietspaden, weg versmallen en de snelheid verlagen;
  • ... 

Er wordt gevraagd naar een aanvaardbaar alternatief. Het schrijven is terug te vinden in bijlage. 

De dienst mobiliteit heeft het schrijven onderzocht en haalt volgende argumentatie aan:

  • De Beverzakstraat is volgens het mobiliteitsplan van de gemeente ingedeeld als verbindingsweg. Het snelheidsregime is 70 km/u, er zijn aanliggende fietspaden. Het wegprofiel is recht met een bocht t.h.v. de Maaswinkelstraat. De ontwerpsnelheid voor deze inrichting is hoger dan 70 km/u en dateert uit een periode dat de snelheid op wegen buiten de bebouwde kom 90km/u bedroeg. In de praktijk betekent dit dat dit wegbeeld niet aanzet om het huidige snelheidsregime van 70 km/u te respecteren.
  • Meetgegevens van de voorbije jaren bevestigen dat de gereden snelheid structureel hoger ligt dan 70 km/u. Uit de ongevalscijfers blijkt dat er twee gevaarlijke punten zijn: de bocht t.h.v. de Maaswinkelstraat en het kruispunt Beverzakstraat/Reuvoortweg. Ook bewoners signaleerden meermaals deze knelpunten. Herhaaldelijk drong men er vanuit de buurt op aan om snelheidsbeperkende maatregelen te nemen.
  • Om te komen tot een structurele oplossing voor de snelheidsproblematiek is een volledige herinrichting van deze straat wenselijk. Dergelijke ingrepen worden doorgaans gecombineerd met rioleringswerken die in samenspraak met netbeheerder Fluvius dienen te gebeuren. 
  • In afwachting van een totale herinrichting over het ganse tracé van de Beverzakstraat is beslist om deze twee gevaarlijke punten al aan te pakken. In het kader van rioleringswerken in de Reuvoortweg is ook de herinrichting van het kruispunt met de Beverzakstraat meegenomen in functie van de veiligheid en de snelheidsproblematiek. De procedure voor deze ingreep, die vergunningsplichtig is, is opgestart. Betrokken bewoners worden in het kader van het openbaar onderzoek hiervan op de hoogte gebracht. 
  • Het knelpunt t.h.v. de bocht aan de Maaswinkelstraat is in de maand november 2022 aangepakt door het plaatsen van snelheid vertragende plantvakken. Voorafgaand is de best mogelijke locatie bepaald door de dienst mobiliteit. Er is rekening gehouden met de bestaande inritten en met mogelijke toekomstige inritten op de onbebouwde percelen. Ook werd rekening gehouden met het kruispunt met de Weutenswijerweg en de afstand tot de bocht t.h.v. de Maaswinkelstraat. Voor het aanleggen van dergelijke plantvakken is er geen omgevingsvergunning nodig en dient de procedure van het openbaar onderzoek (incl. de infomomenten voor de bewoners) niet doorlopen te worden. 
  • De bewoners wiens inrit in de wegversmalling ligt zijn op voorhand schriftelijk geïnformeerd over deze ingreep.
  • Het vraagt bij elke verkeersingreep de nodige tijd aan weggebruikers om zich aan te passen aan de gewijzigde toestand. Dit geldt eveneens voor de bewoners met inrit t.h.v. de wegversmalling. We monitoren deze situatie i.s.m. de multidisciplinaire gemeentelijke verkeerscommissie en de verkeerspolitie. Nadien volgt een grondige evaluatie en, indien nodig, een bijsturing. Dit is afhankelijk van de bevindingen. De evaluatie bestaat o.a. uit een analyse van de verkeersbewegingen ter plaatse, een analyse van de meldingen van bewoners/weggebruikers, en het opvolgen van de gemeten snelheden i.s.m. de verkeerspolitie van Limburg Regio Hoofdstad. 

Op 29.03.2023 werd een schrijven verstuurd naar alle ondertekenden met achterinformatie omtrent de aanleg van deze wegversmalling. Zij werden tevens uitgenodigd om het infomoment op 17.04.2023 bij te wonen. Zie bijlage.

Schepen Frederick Vandeput stelt ter zitting voor om een evaluatie van de huidige inrichting te houden één jaar na aanleg van de huidige inrichting. Deze evaluatie zal objectief gebeuren, onder meer met inbreng van de politiediensten, de interne dienst en een extern deskundige. De betrokken inwoners zullen hier eveneens in gehoord worden. Op basis van deze evaluatie zal er nagegaan worden welke ingrepen of aanpassingen er eventueel dienen te gebeuren en zullen er eveneens mogelijke alternatieven onderzocht worden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad wijst het voorstel dat er een aanvaardbaar alternatief wordt uitgewerkt, af. Dit alternatief heeft als doel om de snelheid te beperken en het gevaar in de bocht t.h.v. de Maaswinkelstraat op te lossen.