Terug
Gepubliceerd op 03/07/2023

2023_RMW_00023 - Verkoop grond Hortweidenweg - Goedkeuring

Raad voor maatschappelijk welzijn
ma 26/06/2023 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Sofie Vanoppen, voorzitter; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Inge Becks; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Sven Lieten; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt, raadsleden; Bart Telen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart Vanhorenbeek

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_RMW_00023 - Verkoop grond Hortweidenweg - Goedkeuring 2023_RMW_00023 - Verkoop grond Hortweidenweg - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Opmetingsplannen;

Schattingsverslagen;

Testament.

Feiten context en argumentatie

Dhr. Vanhoyland heeft zijn woning op de Hortweideweg met bijhorende grond via testament geschonken aan het OCMW, zijnde het perceel gelegen afd.1, sectie B, nr. 147e, groot 23a12ca. Het OCMW heeft ook de rustoordkosten betaald van Dhr. Vanhoyland. In zijn testament was opgenomen dat de grond niet verkocht kon worden aan particulieren en dat deze gebruikt diende te worden voor sociale doeleinden.

Er ligt een klein perceel grond eigendom van de gemeente voor het perceel eigendom van het OCMW, zijnde het perceel afd. 1, sectie B, nr. 147/02, groot 88ca. Hieronder worden deze twee percelen samen besproken daar deze in feite logischerwijze één geheel uitmaken.

Op 15/06/2021 heeft het Vast Bureau de beslissing genomen bij de Sociale Huisvestingsmaatschappijen te polsen of zij interesse hebben in de aankoop van deze percelen.

Er werd een schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Guy Gillissen. Deze bedroeg € 415.720,00. Deze schatting bedraagt de verkoopwaarde bij normale verkoop, rekening houdend met de aard van het perceel in de huidige toestand en de mogelijkheden rondom verkaveling van het perceel. 

Het Vast Bureau besliste op 26/04/2022 principieel om de gronden te verkopen met het oog op sociale verhuring, d.w.z. aan Kempisch Tehuis, aan een prijs lager dan de schattingsprijs, nog te onderhandelen met Kempisch Tehuis.

De waarde van de grond bestemd voor een sociale huur, is nl. niet te vergelijken met de waarde van de grond bij normale verkoop. Hiernaast spelen de bepalingen van het testament, dewelke een enorme beperking qua bestemming en verkoopbaarheid opleggen, dewelke ook een grote impact heeft op de verkoopwaarde van de grond waar het schattingsverslag geen rekening mee (kan) houd(t)(en). Het geschonken goed dient voor sociale doeleinden gebruikt worden zoals opgenomen in het testament.

Het Kempisch Tehuis liet, na duidelijkheid verkregen te hebben omtrent de bebouwbaarheid, in het bijzonder het aantal wooneenheden, € 150.000 te bieden voor de gronden op voorwaarde dat er minimum 5 wooneenheden kunnen gerealiseerd worden. Dit laatste is realistisch.

Een sociale huisvestingsmaatschappij/woonmaatschappij dient het algemeen belang, nl. het realiseren van betaalbare woningen voor personen onder een bepaalde inkomensgrens. Conform art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur is de taak van een lokaal bestuur: "De gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden." Een sociale huisvestingsmaatschappij/woonmaatschappij heeft, deels, dezelfde taakstelling als een lokaal bestuur door het voorzien in betaalbare woningen voor personen onder een bepaalde inkomensgrens. Hiernaast heeft het lokaal bestuur Zonhoven zelf inspraak in het Kempisch Tehuis aangezien het aandeelhouder is. Deze vereniging, alsook de opvolger Wonen In Limburg, is grotendeels gecontroleerd door lokale overheden. Het is dus goed te motiveren om op basis van dezelfde redenen om van de schattingsprijs af te wijken, in het algemeen belang, de specifieke bepalingen uit het testament, het specifiek statuut dewelke Kempisch Tehuis, alsook diens opvolger Wonen In Limburg behelst (semi-overheid) en de taakstelling van een lokaal bestuur zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur.

Hiernaast is de ontwikkeling van deze bijkomende sociale woningen van belang voor het behalen van het BSO. Dit klein project, dewelke gelet op de locatie ook als gevolg heeft dat er een goede sociale mix bestaat, kadert in het behalen van dat objectief. Een verkoop onder schattingsprijs kan ook mede gemotiveerd worden op basis daarvan.

Gelet op het feit dat deze site zowel een groot perceel eigendom van het OCMW betreft en een klein perceel van de gemeente, dient de raad voor maatschappelijk welzijn een beslissing te nemen over het ene perceel en de gemeenteraad over het andere. Om dezelfde reden wordt de totaalprijs van € 150.000,00 opgesplitst tussen beide, in verhouding tot de oppervlakte, zijnde € 148.500,00 enerzijds en € 1.500,00 anderzijds.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn besluit het perceel afd. 1, sectie B, nr. 147e (groot 23a12ca), te verkopen aan het Kempisch Tehuis, dat middels fusie Wonen in Limburg zal worden vanaf 1/07/2023, voor de prijs van € 148.500,00.

Artikel 2

De voorzitter van het vast bureau, Johny De Raeve, en de algemeen directeur, Bart Telen, of hun afgevaardigden, worden gemachtigd om de akte te ondertekenen.

Artikel 3

De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt uitdrukkelijk ontslagen van het nemen van een ambtshalve inschrijving uit hoofde van eender welke bepaling in de akte.