Terug
Gepubliceerd op 26/04/2023

2023_CBS_00419 - OMV - Vergunning - Wellekensveldweg 14 - 2023/00010 - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 18/04/2023 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Johny De Raeve, burgemeester

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_CBS_00419 - OMV - Vergunning - Wellekensveldweg 14 - 2023/00010 - Goedkeuring 2023_CBS_00419 - OMV - Vergunning - Wellekensveldweg 14 - 2023/00010 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer: 2023/00010

Referentie omgevingsloket: OMV_2023009967

De aanvraag, ingediend door mevrouw Christine Daniels met als contactadres Bikschotelaan 234 bus 4 te 2140 Borgerhout, werd ontvangen op 24/01/2023 en op 28/02/2023 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Wellekensveldweg 14, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie E nr. 763N.

De aanvraag gaat over het regulariseren van een afdak aan de woning, het regulariseren van een afdak aan een vrijstaande garage en het regulariseren van een vrijstaand bijgebouw (houtstalling).

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).

1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS

De locatie van de aanvraag is volgens het origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied.

De locatie is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.

De locatie is gelegen binnen het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Afbakening regionaalstedelijk gebied Hasselt-Genk” goedgekeurd op 20 juni 2014. Er is geen bestemmingswijziging ten opzichte van het gewestplan voorzien voor dit perceel.

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

Volgende verordeningen zijn van kracht:

• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;

• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;

• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,... goedgekeurd op 23 juni 2006;

• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

2. HISTORIEK

Volgende dossiers zijn relevant:

• Stedenbouwkundige vergunning (2004/09652) voor het bouwen van een bergruimte van 30m² - goedgekeurd op 05/07/2004.

• Verkavelingsvergunning (7204.V.394/1) voor ggk. door bestendige deputatie van 7 maart 1974 nu vervallen voor lot 1+2 - goedgekeurd op 07/03/1974.

3. BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG

Beschrijving van de plaats & omgeving

Het perceel bevindt zich aan de Wellekensveldweg, een voldoende uitgeruste gemeenteweg. De omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande eengezinswoningen. De bebouwing bestaat zowel uit één als twee bouwlagen onder voornamelijk hellende daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.

Op het perceel bevindt zich een hoofdzakelijk vergunde vrijstaande eengezinswoning en een hoofdzakelijk vergund bijgebouw. Daarnaast bevinden zich op het perceel een te regulariseren afdak rechts van de eengezinswoning, een te regulariseren afdak rechts van het vrijstaande bijgebouw en een te regulariseren vrijstaand bijgebouw (houtstalling).

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen De aanvraag gaat over het regulariseren van een afdak aan de woning, het regulariseren van een afdak aan een vrijstaande garage en het regulariseren van een vrijstaand bijgebouw (houtstalling). 

Het te regulariseren afdak A situeert zich aan de rechterzijde van de vrijstaande woning, heeft een grondoppervlakte van 10,6m² en een volume van 21m². De kroonlijsthoogte bedraagt maximaal 1,98 meter en de nokhoogte bedraagt maximaal 2,5 meter. De minimale afstand van het afdak tot de rechter perceelgrens bedraagt 5 meter. Het afdak werd opgebouwd uit hout en heeft een zwart pannen dak. 

Het te regulariseren afdak B situeert zich aan de rechterzijde van de vrijstaande garage, heeft een grondoppervlakte van 13m² en een volume van 26,65m². De kroonlijsthoogte bedraagt maximaal 2,05 meter en de nokhoogte bedraagt maximaal 2,9 meter. De minimale afstand van het afdak tot de rechter perceelgrens bedraagt 1,10 meter. Het afdak werd opgebouwd uit hout en heeft een rood pannen dak.

Het te regulariseren vrijstaande bijgebouw C situeert zich aan de linkerzijde van de woning, op 12,5 meter van de Bokrijkseweg en op minimum 2 meter van de overige perceelgrenzen. Het gebouw heeft een grondoppervlakte van 34,75m² en een volume van 53,86m³. De kroonlijsthoogte bedraagt maximaal 1,55 meter en de nokhoogte bedraagt maximaal 2 meter. Het bijgebouw werd opgebouwd uit hout en heeft een zwart golfplaten dak.

4. OPENBAAR ONDERZOEK

Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.

Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.

5. ADVIEZEN

Er zijn geen adviezen vereist.

6. PROJECT-MER

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.

7. INHOUDELIJKE BEOORDELING

Decretale beoordelingselementen

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Wellekensveldweg een voldoende uitgeruste openbare weg is.

De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.

De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.

Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.

Zonering

Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM),

gelegen in collectief te optimaliseren buitengebied.

Waterparagraaf

Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.

Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers

ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige

gebieden werd aangepast.

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd. Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke  hemelwaterverordening.

Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater is evenwel niet van toepassing omdat de te regulariseren constructies een horizontale dakoppervlakte hebben van minder dan 40m² en omdat het hemelwater dat op de constructies valt, niet wordt afgevoerd, maar volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreert.

De aanvraag doorstaat de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden, hetgeen in voorliggende aanvraag het geval is.

De aanvraag doorstaat de watertoets.

Natuurtoets

Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied.

Erfgoed- & Archeologietoets

Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.

Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m².

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

Een regularisatie moet met dezelfde criteria beoordeeld worden als een nieuwe aanvraag. Het kan immers niet zijn dat de regularisatie soepeler zou beoordeeld worden om reden dat de werken reeds uitgevoerd zijn.

Functionele inpasbaarheid

De bestaande woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar in deze woonomgeving.

Mobiliteitsimpact

De voorliggende aanvraag wijzigt niets aan de bestaande parkeersituatie. Er blijft voldoende ruimte over op het eigen perceel voor het stallen van minimum twee wagens. De aanvraag heeft geen negatieve impact op de mobiliteit.

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid en visueel-vormelijke elementen 

De te regulariseren constructies zijn beperkt van oppervlakte (respectievelijk 10,6m², 13m² en 34,75m²) en hebben een maximale bouwhoogte van 2,9 meter. De te regulariseren constructies bevinden zich bijkomend op voldoende afstand van de perceelsgrenzen, waardoor er geen onaanvaardbare visuele - en/of schaduwhinder ontstaat op de aanpalende eigendommen. De gebruikte materialen (hout, pannen en golfplaten) zijn gangbaar voor woningbijgebouwen en passen zich in in de onmiddellijke omgeving.

Er blijft voldoende onbebouwde/onverharde ruimte over op het terrein om aan te leggen als kwalitatieve tuinzone.

Cultuurhistorische aspecten

Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.

Bodemreliëf

Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd.

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen Er wordt geen hinder verwacht door voorliggende aanvraag m.b.t. de privacy, het gebruiksgenot van de woning en de verkeersveiligheid bij het verlaten van het perceel.

8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 12/04/2023 en volgt dit standpunt integraal.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van de omgevingsvergunning aan mevrouw Christine Daniels (2023/00010), Bikschotelaan 234 bus 4 te 2140 Borgerhout, voor het regulariseren van een afdak aan de woning, het regulariseren van een afdak aan een vrijstaande garage en het regulariseren van een vrijstaand bijgebouw (houtstalling), gelegen op kadastraal perceel afdeling 3, sectie E, nr. 763N en gelegen aan Wellekensveldweg 14.