Terug
Gepubliceerd op 10/05/2023

2023_CBS_00484 - GC Tentakel - Zelfstandige uitbating horecazaak - Starten procedure - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 02/05/2023 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_CBS_00484 - GC Tentakel - Zelfstandige uitbating horecazaak - Starten procedure - Goedkeuring 2023_CBS_00484 - GC Tentakel - Zelfstandige uitbating horecazaak - Starten procedure - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De huidige uitbater van GC Tentakel heeft aangegeven de concessieovereenkomst te willen beëindigen. Hierdoor dient de nieuwe procedure zo snel mogelijk opgestart te worden. 

De beëindiging van de overeenkomst met de huidige uitbater zal te gepasten tijde in een apart CBS-dossier worden voorgebracht, zodat er met voldoende details naar het college van burgemeester en schepenen kan gegaan worden.

De gemeenteraad dd. 27 april 2020 heeft de model concessieovereenkomst voor de uitbating van de horecazaak in GC Tentakel goedgekeurd. De selectie- en gunningscriteria voor het voeren van een selectieprocedure voor de aanstelling van een nieuwe concessiehouder, werden vastgesteld.

Volgende selectie- en gunningscriteria werden goedgekeurd:

Selectiecriteria:

  • De gunning zal gebeuren bij wijze van zelfstandige uitbating.
  • Een recent bewijs van goed gedrag en zeden dient voorgelegd te worden.
  • Bewijs van niet-faillissement gedurende de laatste 5 jaar voor de inschrijvers die al eerder een zelfstandige activiteit uitoefenden.

De attesten dienen verplicht gevoegd te worden bij de kandidatuurstelling, op straffe van nietigheid van de inschrijving.

Gunningscriteria:

  • Relevante ervaring => 30 punten
  • Ondernemingsplan waaruit het commercieel inzicht en het organisatievermogen van de kandidaat blijkt => 20 punten
  • Contactvaardigheid => 20 punten
  • Presentatie => 10 punten
  • Voeling met het vrijetijdsgebeuren en de cultuursector in het bijzonder => 10 punten
  • Voorgestelde concessievergoeding, minimum € 1.660,59 per maand => 10 punten 

Aangezien er geen wezenlijke wijzigingen aan de overeenkomst of procedure gebeuren, dewelke de bevoegdheden van de gemeenteraad zijn, moet dit niet opnieuw goedgekeurd worden door de gemeenteraad. 

Er werden enkele niet-wezenlijke wijzigingen aangebracht: 

  • Indexering van de vergoedingen;
  • Verduidelijking conciërgetaken ("Bijhouden en organiseren stocktelling materialen keuken");
  • Wijziging partijgegevens;
  • Wijziging data,...

De uiterste indieningsdatum wordt vastgelegd op 15 juni 2023 om 12.00 uur. 

Na een eerste toetsing op basis van de ingediende documenten (CV kandida(a)t(en) - in geval van inschrijving door vennootschap: CV zaakvoerder(s) + motivatiebrief + nota over visie/plan van aanpak) zal een selectie worden gemaakt van de beste gerangschikten. Deze zullen worden uitgenodigd voor een mondeling gesprek op woensdag 28 juni 2023, voor een jury bestaande uit de algemeen directeur, cultuurfunctionaris en Jo Lambrechts als ervaringsexpert.

De startdatum zal in onderling overleg met de best gerangschikte kandidaat gebeuren, met dien verstande dat het wenselijk is dat deze uiterlijk op 1 oktober 2023 kan starten. 

Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de selectieprocedure op te starten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de niet-wezenlijke wijzigingen aan de concessieovereenkomst, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 april 2020, zoals aangeduid in bijlage, goed. 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen start de procedure op.

Artikel 3

De uiterste indieningsdatum voor de kandidaturen is op 15 juni 2023 om 12.00 uur. 

De kandidaten zijn verplicht om volgende informatie in te dienen:

  • CV kandida(a)t(en) - in geval van vennootschap: CV zaakvoerder(s);
  • Motivatiebrief;
  • Nota over visie/plan van aanpak;
  • De door de kandidaat voorgestelde concessievergoeding, met een minimum van € 1.660,59 per maand

Op basis van de schriftelijk ingediende documenten zal, op basis van de goedgekeurde selectie- en gunningscriteria, een selectie gebeuren waarbij enkel de best gerangschikten, d.w.z. die op basis van die ingediende documenten minimum de helft van de score behalen, uitgenodigd zullen worden voor een mondelinge verdediging en toelichting voor de selectiecommissie. De selectiecommissie beoordeelt de kandidaten op dezelfde criteria. De uitbating zal worden toegewezen op basis van de score toebedeeld door de selectiecommissie na de mondelinge verdediging.

Artikel 4

De publicatie zal gebeuren door de dienst communicatie via de meest geschikte kanalen, waaronder ook een publicatie in de weekendkranten.

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen stelt selectiecommissie samen, bestaande uit: 

  • Algemeen directeur (Bart Telen), met plaatsvervanger sectormanager mens & maatschappij (Liselotte Alentijns);
  • Cultuurfunctionaris (Griet Dumoulin), met plaatsvervanger afdelingshoofd vrije tijd (An Buekers);
  • Jo Lambrechts, zaakvoerder YES.