Terug
Gepubliceerd op 14/06/2023

2023_CBS_00628 - OMV - Vergunning - Oppelsenweg 69A en 69B - 2023/00042 - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 06/06/2023 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_CBS_00628 - OMV - Vergunning - Oppelsenweg 69A en 69B - 2023/00042 - Goedkeuring 2023_CBS_00628 - OMV - Vergunning - Oppelsenweg 69A en 69B - 2023/00042 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer:                                       2023/00042

Referentie omgevingsloket:                  OMV_2023032193

De aanvraag, ingediend door mevrouw Ingrid Lieten wonende te Nieuwe Hazendansweg 13 te 3520 Zonhoven, de heer Pim Wouters wonende te Oppelsenweg 71 te 3520 Zonhoven en de heer Rudi Wouters wonende te Nieuwe Hazendansweg 13 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 14/03/2023 en op 11/04/2023 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Oppelsenweg 69A en 69B, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie E nrs. 570B, 574X en 574R.

De aanvraag gaat over het bouwen van een tweewoonst, het bouwen van carports, het bouwen van een fietsenstalling en het aanleggen van een private weg na het slopen van een garage en een tuinhuis.

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten). 

1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebieden.

De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.

De locatie van de aanvraag is gelegen binnen het ruimtelijk uitvoeringsplan grup afbakening regionaalstedelijk gebied Hasselt-Genk, goedgekeurd op 20 juni 2014.

De aanvraag wijkt niet af van de geldende verkavelingsvoorschriften.

Het project maakt deel uit van de goedgekeurde verkaveling OMV_2018151748/1278.E.874.2     goedgekeurd op 23 april 2019. Het betreft lot 4 van de verkaveling (Onderzoek op verzoek). 

Volgende verordeningen zijn van kracht:

  • algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,... goedgekeurd op 23 juni 2006;
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009. 

2. Historiek

 

Volgende dossiers zijn relevant:

  • Omgevingsvergunning 1278.E.874.2/OMV_2018151748 voor het verkavelen van het binnengebied bij de nieuwe hazendansweg en oppelsenweg in 6 loten en het heraanleggen van de vijver goedgekeurd op 23/04/2019.
  • Omgevingsvergunning 2022/00094/OMV_2022042769 voor het slopen van een vrijstaand bijgebouw, het vellen en aanplanten van bomen, het wijzigen van enkele perceelsgrenzen en het bouwen van een meergezinswoning van 4 entiteiten goedgekeurd op 20/09/2022.
  • Stedenbouwkundige vergunning (1968/00163) voor bouwen van een woonhuis - geweigerd op 27/05/1968.
  • Stedenbouwkundige vergunning (1968/00062) voor woonhuis - goedgekeurd op 15/07/1968.
  • Stedenbouwkundige vergunning (1969/00124) voor aanleg van vijver - goedgekeurd op 14/07/1969.
  • Stedenbouwkundige vergunning (1977/00148) voor uitbreiden woonhuis - goedgekeurd op 18/04/1977.
  • Stedenbouwkundige vergunning (1997/07711) voor bijbouwen van een veranda aan achterkant van het woonhuis - goedgekeurd op 02/03/1998.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2012/00067) voor het omvormen van een woning naar kantoorruimte en het vellen van 2 berken - goedgekeurd op 18/06/2012.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2016/00012) voor het dempen van een vijver voor herbestemming naar paardenweide en een amfibiepoel, het plaatsen van een houten omheining en bouwen van een schuilhok - geweigerd op 24/05/2016. 

3. Beschrijving omgeving en aanvraag


Beschrijving van de plaats & omgeving

Het perceel bevindt zich aan de Oppelsenweg, een voldoende uitgeruste gemeenteweg van de gemeente Zonhoven.

De nabije en ruimere omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande en halfopen eengezinswoningen al dan niet met een nevenbestemming. De bebouwing bestaat uit een variatie van 1 à 2 bouwlagen onder zowel hellende als platte daken en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.

Het perceel is onbebouwd en is begroeid met struikgewas. 

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag gaat over het bouwen van 2 eengezinswoningen, een gekoppelde fietsenstalling, een vrijstaande carport voor 5 wagens en het inrichten van het terrein met verhardingen (terrassen, paden, een private toegangsweg en brandweg), een zwembad en groenaanleg, dit na het slopen van een garage en een tuinhuis.

Op het inplantingsplan werd tevens een schuilhok ingetekend van 40m², dit buiten de grenzen van de verkaveling. Deze constructie valt onder de bepalingen van het vrijstellingsbesluit. 

De aangevraagde overdekte constructies worden volledig voorzien binnen de projectzone van lot 4 van de geldende verkaveling. De projectzone situeert zich achter de bestaande bebouwing langsheen de Oppelsenweg.

De kleinste afstand van de bebouwing tot de perceelgrenzen bedraagt 6,38m, de grootste afstand bedraagt meer dan 20m. 

Vanaf de Oppelsenweg wordt een private toegangsweg in grasdallen aangelegd, tevens dienstig als brandweg, over een lengte van ca. 40m met een breedte van 4m. Deze verharding in grasdallen wordt verder doorgetrokken over een lengte van ca. 15m en met een breedte van 6,38m voor de toegang tot de carport voor 5 wagens. In functie van de brandweg werd ook een verharde zone in grasdallen aan de voorzijde van het gebouw aangelegd over een lengte van ca. 20m met een breedte van 4,65m. Voor de toegang tot de fietsenstalling tussen de woningen en het toegangspad naar de inkom van woning 2, wordt de breedte van de verharding beperkt tot ca. 2,10m.

De verharding in grasdallen heeft een totale oppervlakte van 490m². 

De carport bevindt zich aan de rechterzijde van de oprit, links van woning 1, met een breedte van 5,84m en een bouwdiepte van ca. 10,15m. De carport is een open constructie in hout, voorzien  van een plat dak (groendak) met een dakrandhoogte van 2,98m.

De rechter zijgevel van de carport staat op een afstand van ca. 0,9m van de linker zijgevel van woning 1, de voorgevellijn van beide gebouwen loopt gelijk.

Er wordt opgemerkt dat op de grondplannen en gevelzichten de carport zich nog voor de voorgevellijn van de woning bevindt; de inplanting werd echter aangepast naar aanleiding van voorwaarden van de brandweer betreffende de brandweg. De constructie zelf blijft verder ongewijzigd. 

Woning 1 heeft een bouwbreedte van 14,82m en een bouwdiepte van 16,65m. De dakrandhoogte van de 1ste bouwlaag bedraagt 3,85m, de dakrandhoogte van de 2de bouwlaag is gelegen op 6,76m tot maximaal 7,50m boven het maaiveld voor de nok van het lessenaarsdak.

De verdieping met een breedte van 14,40m, springt minimaal 4,25m in ten opzichte van de voorgevellijn van het gelijkvloers en 2,56m ten opzichte van de achtergevellijn. Het achterste gedeelte (14,40m x 6m)wordt uitgevoerd met een lessenaarsdak, een beperkt gedeelte aan de rechterzijde van 3,92m breed op 3,84m diep is voorzien van een plat dak.

De daken worden uitgevoerd als groendak, behoudens de zone van 2 daklichten en de patio (6,86m breed x 3,84m diep) voor de inkomzone.

Gelijkvloers omvat de woning een toegang via de linker zijgevel naar de patio, een ruimte voor technieken, een ruime inkomhal, aan de voorzijde een ruime slaapkamer met aansluitende badkamer, een wasplaats en de traphal met ook een lift naar de verdieping. In het achterste gedeelte van de woning situeren zich de leefruimte met open keuken en berging, voorzien van grote glaspartijen die uitzicht bieden op het aansluitende overdekte (afsluitbare) terras, het open terras en het zwembad en de reeds aanwezige vijver erachter.

Op de verdieping is een ruime nachthal aanwezig met bureauhoek, een berging en loopzone naar de lift en de trap. Verder is hier een 2de ruime slaapkamer met aansluitende dressing en een badkamer met klein overdekt terras en jacuzzi aanwezig.

Het niet overdekt terras (26,6m²) aan de achterzijde loopt over de volledige breedte van de woning met rechts een overdekte zone voor sauna (4,2m²) en daarachter sluit een openluchtzwembad aan van 8m breed op 4m diep (zwemdiepte ca. 1,50m). 

Woning 2 heeft een bouwbreedte van 10,12m en een bouwdiepte van 16,65m. De dakrandhoogte van de 1ste bouwlaag bedraagt 3,85m, de dakrandhoogte van de 2de bouwlaag is gelegen op 6,75m tot maximaal 7,42m boven het maaiveld voor de nok van het lessenaarsdak.

De verdieping met een breedte van 10,12m, springt 2,20m in ten opzichte van de voorgevellijn van het gelijkvloers en 5,50m ten opzichte van de achtergevellijn.

Het dak van de verdieping wordt uitgevoerd met een lessenaarsdak, de overige delen van de 1ste bouwlaag zijn voorzien van een plat dak, grotendeels uitgevoerd als groendaken behoudens een dakterras aan de achterzijde.

Gelijkvloers omvat de woning een hoofdinkom aan de voorzijde. Van hieruit komt men in de zithoek aan de rechterzijde en aan de linkerzijde bevindt zich een toilet en een slaapkamer met aansluitende doucheruimte. Er is ook een toegang via de linker zijgevel die uitkomt in een open bergruimte en de traphal. In het achterste gedeelte van de woning is een ruime leefkeuken met eetruimte aanwezig. Via de grote glaspartijen in de achtergevel komt men uit op het overdekt, afsluitbaar terras (28m²) dat uitgeeft op de bestaande vijver. Aan de rechterzijde van de woning wordt nog een niet overdekt terras voorzien van ca. 20m².

Op de verdieping is een nachthal aanwezig met bureauhoek, een toilet, 3 slaapkamers waarvan 1 met aansluitende doucheruimte en nog een aparte badkamer. De slaapkamer rechts achteraan heeft ook een dakterras van 10m². 

In het verlengde van de achtergevels van de woningen, wordt een gesloten fietsenstalling/ afvalberging opgericht die beide gebouwen verbindt. Vanaf de achterzijde gezien vormt de gevel van het gelijkvloers een doorlopende lijn over een breedte van 30,48m. De constructie heeft een bouwbreedte van 5,54m en een bouwdiepte van 3,83m. De hoogte van de dakrand bedraagt 3,85m. Het plat dak wordt ook hier aangelegd als groendak. 

De architectuur van het project vormt een harmonisch geheel.

De gevelafwerking is voorzien in gevelbepleistering, het buitenschrijnwerk in aluminium met zwarte kleur.

De carport betreft een houten open constructie.

De daken zijn bijna volledig voorzien als groendaken. 

Het terrein is vrij vlak en er zijn geen wijzigingen van het algemene terreinniveau voorzien. Voor de funderingen en aanleg van het zwembad zal een beperkte afgraving nodig zijn.

Naast de voorziene bebouwing en verhardingen, wordt het terrein aangelegd met zones met gras en langsheen de grens met de tuinzones van de aanpalende percelen komt een bufferbeplanting. Het terrein achter de projectzone blijft aangehouden als graasweide voor paarden, ook de vijver blijft behouden.

 4. Openbaar onderzoek

 

Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.

 5. Adviezen

 

Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:

  • De Watergroep
  • Fluvius
  • Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie
  • Proximus. 

6. Project-MER

 

Het project komt voor op bijlage III van het project-m.e.r.-besluit, nl. rubriek 10b – stadsontwikkelingsprojecten.  Daarom moet een project-m.e.r. opgemaakt worden, tenzij de initiatiefnemer via een project-m.e.r.-screeningsnota kan aantonen dat het project geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken.

Er werd een project-m.e.r.-screeningsnota bij de aanvraag gevoegd. De effecten op milieu en omgeving werden voldoende omschreven en uit de nota blijkt dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 7. Inhoudelijke beoordeling

 

Decretale beoordelingselementen

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Oppelsenweg een voldoende uitgeruste openbare weg is.

De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.

De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.

Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn. 

Zonering

Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden. 

Waterparagraaf

Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.

Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023.  De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.

Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:

De plannen geven aan dat voor de nieuw op te richten tweewoonst met een horizontale dakoppervlakte van 451,9 m² een hemelwaterput voorzien wordt met een inhoud van 10 000 liter en recuperatie van het hemelwater voor sanitair en een buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening waarvan de oppervlakte en het volume voldoen aan de verordening.

De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen. Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren.

Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden. 

Natuurtoets

Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. 

Erfgoed- & Archeologietoets

Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.  

Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is een/geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel groter is dan 3000 m² en/of het goed zich niet in een beschermde archeologische site en/of ook niet in een vastgestelde archeologische zone bevindt. Er werd een archeologienota ingediend bij het Agentschap Onroerend Erfgoed met ref. https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/9001. Er werd door het agentschap akte genomen van de nota.   

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

De aanvraag voldoet volledig aan de voorschriften van de verkaveling. Gezien deze voorschriften de criteria van een goede ruimtelijke ordening weergeven, stemt de aanvraag hiermee overeen.

De aanvraag creëert voldoende woonkwaliteit en gebruiksgenot voor de bewoners. De footprint op het perceel voldoet aan de normen die de gemeente Zonhoven nastreeft. 

Bespreking van de adviezen

  • Het advies van De Watergroep d.d. 12 april 2023 is gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig.
     Het reeds eerder afgeleverde advies dd. 05/07/2022 bij de voorgaande aanvraag (2022/00094) wordt hernomen:

Gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden

Advies Aftakkingen en Aansluitingen
 
Gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden

Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaande betaald worden:

  1. een forfaitaire kost per bijkomend aan te sluiten kavel
  2. een kost voor ontwerp en veiligheidscoördinatie per project

Voor de afbraak van het bestaande gebouw dient de eigenaar schriftelijk De Watergroep te verwittigen voor uitbraak van de bestaande aftakking.

De watergroep plaatst geen hoofdleidingen op privaat domein. Voor de aansluiting van meerdere woningen op privaat domein kan wel een verdeelleiding aangelegd worden. Voor de aanleg, het onderhoud, de herstelling en vernieuwing van bovenvermelde verdeelleiding zal steeds een kosteloze erfdienstbaarheid gevestigd moeten worden samen met een kosteloze erfdienstbaarheid van overgang (permanent en onbelemmerd) voor personeel en/of aannemers, voertuigen en materiaal van De Watergroep. Voormelde te vestigen erfdienstbaarheden dienen eeuwigdurend te zijn en vastgelegd in een notariële akte. De Watergroep plaatst géén hydranten, spoelpunten of vakafsluiters op private eigendommen.

Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken. 

De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.

De kosten van de nieuwe aftakkingen zijn ten laste van de individuele  aanvragers.

Advies ivm bovengrondse watermeterkast : 

De kast moet uitgevoerd zijn in duurzame materialen die aan de weersomstandigheden kunnen weerstaan ( bijvoorbeeld: plaatstaal met een geschikte duurzame buitencoating. HPL- plaat voor buitentoepassingen,¿)

De kast dient voldoende geïsoleerd te zijn zodat de binnenzijde vorstvrij blijft en er geen bevriezing kan ontstaan. De klant blijft volledig verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de constructie inclusief de uitvoering van de isolatie.

De afmetingen kan u terug vinden op de website van De Watergroep .

Het aanvragen van een bouwvergunning is mogelijk vereist voor deze constructie.

Er werd meer info gevraagd ivm de afsluiting en de positionering van de watermeters. na overleg met de architect werden de plannen aangepast, zie bijlage.

Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om de watermeters te voorzien voor elke woning apart we zullen daarom ook geen poort voorzien zodat deze 24/7 toegankelijk zijn.

Onze eerste keuzen is om de watermeters te plaatsen in de technische lokalen van elke woning (optie blauw) moest dit niet mogelijk zijn voor jullie hadden we de watermeters graag samen geplaatst naast het afvallokaal (optie rood). 

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

Op 29/05/2023 werd een aangepast inplantingsplan aangeleverd waarbij de plaats van de watermeters werd aangegeven. Elke woning krijgt een aparte watermeter, deze werd aangeduid op het plan. 

  • Het advies van Fluvius System Operator d.d. 9 mei 2023 is ongunstig:
    Naar aanleiding van uw adviesvraag van 12-04-2023 over de stedenbouwkundige vergunning voor bovenvermeld project, afdeling 3, sectie E, nummer(s) 570B 574X – 574R, geven we een ongunstig advies omwille van volgende redenen: 

Voor dit project is een distributiecabine nodig (zie bijgevoegde brief). Een gunstig advies kan pas afgegeven worden als er ons een aangepast plan wordt toegestuurd waarop de cabine staat ingetekend.

Conform artikel 4.4 van het projectreglement heeft onze studie uitgewezen dat een distributiecabine noodzakelijk is in deze projectzone. Voor een vlotte afhandeling kan u de distributiecabine mee opnemen in de omgevingsvergunningaanvraag. Belangrijk is dat u het inplantingsplan volledig overneemt en de plannen ter goedkeuring overmaakt aan de dienst Patrimonium Limburg Noord vóór de aanvraag van de omgevingsvergunning.

Voor de oprichting van deze distributiecabine is er een perceel grond nodig met de vereiste afmetingen van 5m x 6m. Deze grond zal door de initiatiefnemer kosteloos worden afgestaan aan Fluvius. De overeenkomst tussen Fluvius en de initiatiefnemer over deze grondafstand en de bijhorende erfdienstbaarheden/recht van doorgang voor de leidingen en de toegang zal door Fluvius opgemaakt worden vóór aanvang van de werken en zal bij notariële akte worden bekrachtigd.

Verder is het belangrijk dat het lot van de cabine een eigen lotnummer krijgt binnen de vergunde verkaveling. De initiatiefnemer zorgt tevens voor een opmetingsplan met precad referentienummer van dit lot. Verdere kosten verbonden aan de notariële akte vallen ten laste van Fluvius.

Volgende documenten (opvragen bij de dienst Patrimonium) dient u op te laden in het omgevingsloket:

  1. Constructietekening;
  2. Zij aanzichten MS cabine;
  3. Grondplan;
  4. Detail doorsnede;
  5. Voorbeeldfoto.

U dient zelf nog te zorgen voor een inplantingsplan van de cabine op het betreffende perceel, ondertekend door de landmeter, minstens 4 foto’s ter plaatse met richtingsaanduiding op plan, een terreinprofiel en de bijhorende legende.

Wij ontvangen graag, na het bekomen van de omgevingsvergunning, volgende stukken om de overeenkomst betreffende de grondafstand vast te leggen:

Contactgegevens van de eigenaar van het cabineperceel (firmanaam, ondernemingsnummer, adres, naam en functie van de persoon gemachtigd om de overeenkomst te tekenen, telefoonnummer en mailadres);

Contactgegevens van de door u gekozen notaris;

Contactgegevens van de landmeter van uw project;

Vergund opmetingsplan van het cabineperceel en precad referentienummer (+ de documentatie van het kadaster betreffende deze referentienummer)

Fluvius zorgt voor de verzending naar de notaris na de interne goedkeuring door onze Raad van Bestuur.

Indien u hierover nog bijkomende inlichtingen wenst, kan u ons contacteren via het mailadres bovenaan deze brief. Wij helpen u graag verder.

Bijlage 1: Voorbeeld inplanting prefab cabine (zie advies)

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich niet aan bij dit advies.

Op 23/04/2019 werd een (gedeeltelijke) vergunning afgeleverd voor verkaveling OMV_2018151748 (onze ref. 1278.E.874.2) voor het verkavelen van gronden met voorwaarden aan de aanvrager voor fase 1, zijnde de creatie van 1 lot met als bestemming projectzone voor minimum 2 en maximum 4 wooneenheden met bijhorende wijziging van het reliëf van de bodem, het kappen van bomen en het aanleggen van wegenis. Fase 2 werd niet vergund. In het voorwaardelijk gunstig advies van Fluvius voor deze verkavelingsaanvraag werd aangegeven:

“Voor de activiteiten aardgas - elektriciteit - kabeltelevisie kunnen er uitbreidingen en/of verplaatsingen en/of aanpassingen nodig zijn aan de verdeelnetten om de percelen/woningen aansluitbaar te maken. De kosten hiervoor zijn steeds ten laste van de initiatiefnemer van het project.

Voor projecten zonder netuitbreiding sturen wij de initiatiefnemer een offerte ter dekking van de kosten voor het capaciteitsbeslag.

Voor projecten waarbij netuitbreidingen nodig zijn, bezorgen wij de initiatiefnemer het formulier ‘studie-en offerteaanvraag voor verkavelingen en bouwprojecten”. Dit formulier dient de initiatiefnemer ons ingevuld en ondertekend terug te bezorgen. Nà ontvangst van dit formulier zal Infrax een netstudie starten waaruit een gedetailleerde offerte zal volgen aan de initiatiefnemer.

De initiatiefnemer dient de gevraagde tussenkomsten, zoals vermeld in deze offerte, steeds te betalen aan Infrax vóór het in uitvoering brengen van zijn vergunning.

In deze offerte zullen tevens alle specifieke voorwaarden voor dit project worden opgenomen.

Zo dient o.a. een vrije, openbare ruimte ter beschikking te zijn langsheen alle percelen, en dit met een breedte van minstens 1,5 m tegen de rooilijn en indien van toepassing langs beide zijden van de straat, waarin de nutsvoorzieningen aangelegd worden. Zowel bovengronds als ondergronds (tot op een diepte van 1,5 m ten opzichte van het maaiveld) mogen zich geen hindernissen bevinden in deze ruimte.

Afhankelijk van de grootte van het project dienen mogelijks een of meerdere ruimte(s) voor een distributiecabine elektriciteit en/of aardgas ter beschikking gesteld te worden aan Infrax. Voor elektriciteit heeft deze zone altijd minimale afmetingen van 6,45m x 5,70m. Voor aardgas heeft deze zone altijd minimale afmetingen van 3,50m x 3,60m. Beide zones moeten rechtstreeks bereikbaar zijn vanop het openbaar domein.

De bereikbaarheid, inplanting en bouwkundige voorwaarden dienen besproken te worden met Infrax, en dit vóór het in uitvoering brengen van de vergunning. Wij dienen van de initiatiefnemer de schriftelijke toelating(en) te ontvangen in verband met de inplanting(en) en de kosteloze overdracht van de nodige grond(en) voor zover deze niet in het openbaar domein wordt voorzien.

Indien de woningen niet 100% verticaal gescheiden zijn moet – omwille van veiligheidsredenen met betrekking tot aardgas - één (of meerdere) gemeenschappelijke tellerlokalen worden voorzien op de gelijkvloerse verdieping die voor alle woonheden beschikbaar zijn, en dit zowel voor de tellers aardgas als elektriciteit”

Er is binnen de voorschriften van de verkaveling geen ruimte voorzien voor het plaatsen van een (aparte) cabine, in het niet bebouwde gedeelte zijn geen (kleine) constructies toegelaten (auto’s, berging), enkel voor zaken zoals een schommel, speeltuig, hondenhok…tot 4m² zijn er mogelijkheden.

Op 20/09/2022 werd een omgevingsvergunning afgeleverd, onze ref. 2022/00094 en OMV_2022042769, voor het bouwen van een residentieel project met 4 woonentiteiten, het aanleggen van parkeerplaatsen en het kappen van bomen.

Hierover gaf Fluvius op 25/08/2022 een voorwaardelijk gunstig advies:

“Na overleg met de bouwheer zullen de aansluitkabels naar de straat gebracht worden. Iedere woning krijgt een individuele aansluiting. De toegangspoort dient verwijderd te worden en werd door de bouwheer bevestigd. De klant staat in voor de uitvoering van de aansluitingen. Fluvius voorziet een aansluitpunt aan de straatzijde van de Oppelsenweg.”

Met de huidige aanvraag reduceert men de woning van 4 naar 2 en wordt er ongunstig geadviseerd. De aanvrager werd binnen voorgaande aanvragen nergens gewezen op de noodzaak tot plaatsing van een cabine en we dienen er vanuit te gaan dat aan de voorwaarden van Fluvius binnen de verkaveling voldaan werd en dat uit de studie gebleken is dat geen netuitbreiding nodig was en alleszins geen distributiecabine.

De huidige aanvraag loopt volgens de vereenvoudigde procedure aangezien voldaan wordt aan de verkavelingsvoorschriften. De plaatsing van een cabine kan niet zonder een bijstelling/ afwijking van de verkaveling (als vrijstaand bijgebouw).

De omgevingsambtenaar wenst omwille van hogere motivatie niet in te gaan op de voorwaarde van Fluvius tot het plaatsen van een elektriciteitscabine.

Aan de aanvragers wordt evenwel het advies gegeven om alsnog over te gaan tot het voorzien van een cabine in overleg met Fluvius om toekomstige problemen te vermijden. De aanvraag voor een bijstelling vormt geen hinder voor de uitvoering van huidige aanvraag. 

  • Het advies van Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie d.d. 3 mei 2023 is voorwaardelijk gunstig.
    Opmerkingen

Algemene eisen vertrekkende van het KB van 07 juli 1994 en latere wijzigingen

1. Voor de gebouwen met meer dan één bouwlaag moeten de voertuigen van de brandweer minstens in één punt een gevel kunnen bereiken die op herkenbare plaatsen toegang geeft tot iedere bouwlaag. Daartoe moeten de voertuigen beschikken over een toegangsmogelijkheid en een opstelplaats:

    • ofwel op de berijdbare rijweg van de openbare weg;
    • ofwel op een bijzondere toegangsweg vanaf de berijdbare rijweg van de openbare weg en die de volgende karakteristieken vertoont:
    • minimale vrije breedte: 4 m;
    • minimale draaicirkel met draaistraal 11 m (aan de binnenkant) en 15 m (aan de buitenkant);
    • minimale vrije hoogte: 4 m;
    • maximale helling: 6 %;
    • draagvermogen: derwijze dat voertuigen, zonder verzinken, met een maximale asbelasting van 13 ton er kunnen rijden en stilstaan, zelfs wanneer ze het terrein vervormen. Voor de kunstwerken welke zich op de toegangswegen bevinden, richt men zich naar NBN B 03-101. (KB 7-7-1994 en latere wijzigingen art 1.1)

Bijkomende verharding (grasdallen) voorzien om aan bovenstaande eisen te voldoen zodanig dat de bereikbaarheid van de achterliggende woning gegarandeerd kan worden.

Tekening: zie advies. 

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

Op 29/05/2023 werd een aangepast inplantingsplan aangeleverd waarbij de inplanting van de carport en de omvang van de verhardingen werden aangepast in functie van de brandweg. 

  • Het advies van PROXIMUS d.d. 17 april 2023 is voorwaardelijk gunstig.
     
    De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. 

8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening. 

Gezien het schuilhok als vrijgesteld beschouwd kan worden, wordt hier verder geen uitspraak over gedaan.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 31/05/2023 en volgt dit standpunt integraal.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van de omgevingsvergunning aan mevrouw Ingrid Lieten wonende te Nieuwe Hazendansweg 13 te 3520 Zonhoven, de heer Pim Wouters wonende te Oppelsenweg 71 te 3520 Zonhoven en de heer Rudi Wouters wonende te Nieuwe Hazendansweg 13 te 3520 Zonhoven voor het bouwen van een tweewoonst, het bouwen van carports, het bouwen van een fietsenstalling en het aanleggen van een private weg na het slopen van een garage en een tuinhuis, gelegen te Oppelsenweg 69A en 69B kadastraal gekend als afdeling 3 sectie E nrs. 570B, 574X en 574R.