Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van de bestelbons goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons van 2023 goed voor een bedrag van € 36.484,37.
De brief van 25 mei 2023 van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw (VVOG), Predikherenrei 1C, 8000 Brugge met de uitnodiging voor de jaarlijkse statutaire algemene ledenvergadering van vrijdag 23 juni 2023 om 17.00 uur.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de Vereniging voor Openbaar Groen vzw.
Het gemeenteraadsbesluit van 14 september 2020 betreffende de aanstelling van de plaatsvervangend afgevaardigde voor de Vereniging voor Openbaar Groen vzw.
Gelet op:
De gemeente Zonhoven is deelnemer van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw.
De vereniging voor Openbaar Groen vzw roept een jaarlijkse statutaire algemene ledenvergadering samen op vrijdag 23 juni 2023 om 17.00 uur te 3210 Lubbeek, in de raadzaal van het gemeentehuis, Gellenberg 16.
De agenda bevat volgende punten:
1. Financieel verslag:
- voorstelling balans en resultatenrekening 2022;
- toelichting door de bedrijfsrevisor en commentaar door de directeur;
- kwijtscheiding aan de leden van het Bestuursorgaan;
2. Begroting 2023 (goedkeuring);
- voorstelling en toelichting;
3. Vaststelling van de contributie voor 2024 (goedkeuring);
4. Jaarverslag 2022 (goedkeuring);
5. Voordracht nieuw lid Bestuursorgaan (goedkeuring).
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad van 28 januari 2019 stelde de volgende afgevaardigden aan:
Afgevaardigde: De heer Stijn Franssen, verantwoordelijke groendienst;
Plaatsvervangend afgevaardigde: De heer Tommy Timmermans, verantwoordelijke facilitair management.
De afgevaardigde wordt rechtstreeks uitgenodigd door de Vereniging voor Openbaar Groen vzw.
Het college van burgemeester en schepenen beslist haar goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene ledenvergadering van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw van vrijdag 23 juni 2023 met als agendapunten:
1. Financieel verslag:
- voorstelling balans en resultatenrekening 2022;
- toelichting door de bedrijfsrevisor en commentaar door de directeur;
- kwijtscheiding aan de leden van het Bestuursorgaan;
2. Begroting 2023 (goedkeuring);
- voorstelling en toelichting;
3. Vaststelling van de contributie voor 2024 (goedkeuring);
4. Jaarverslag 2022 (goedkeuring);
5. Voordracht nieuw lid Bestuursorgaan (goedkeuring).
De vertegenwoordiger (of bij belet de plaatsvervanger) wordt gemandateerd om op de in artikel 1 vermelde vergadering (of op iedere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Via aangetekende zending werd op 24/05/2023 een petitielijst, aangaande de omgevingsvergunning voor het aanleggen van het terrein (rendierjagerspad) en verhardingen met ref. 2023/00101, ontvangen met volgende inhoud:
"PETITIE / bezwaarschrift: GEEN nieuwe bijkomende parking Holsteenweg en aanverwante omgeving!
JA, ik teken de petitie!
Voor het behoud van een verkeersluwe, rustige, veilige en groene omgeving rond de Holsteenweg en aanverwante omgeving!
- Een parking voor 60 wagens in landschappelijk waardevol
landbouwgebied en natuurgebied betekent:
* Constante in- en uitstroom van wagens iedere dag van s' morgens tot s '
avonds!
* Constante lawaaihinder en omgevingsvervuiling.
* Nog meer verkeer op onze smalle wegen (op sommige plaatsen amper 3m!) Wat met wandelaars en fietsers?
* weer een stuk bos dat gekapt moet worden!
* De parking komt middenin een decennia lange oversteekzone van hertjes en ander wild van de Teut naar het voormalige militair domein.
* Het te kappen bos is de habitat van een vleermuis-kolonie en o.a. de broedplaats van de bonte specht, boomklevers, zanglijsters enz...
- Er is geen mobiliteitsoplossing voorzien indien de parking vol is.
Gevolg: wildparkeerders en de ganse dag auto's die in de aanpalende straten gaan ronddwalen en hun wagen daar achterlaten!
Daarom wensen wij een behoud van onze rustige, groene en veilige omgeving en voor alle dieren die hier al jaren hun habitat hebben.
Dit kan niet met een drukbezochte parking en constante in- en uitstroom van verkeer!"
REACTIE DIENST
Het betreffende omgevingsdossier werd ingediend op 17/05/2023 maar werd nog niet opgestart, dus in het kader van het openbaar onderzoek wordt met deze petitielijst geen rekening mee houden.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van petitielijst d.d. 24/05/2023 aangaande de omgevingsvergunning voor het aanleggen van het terrein (rendierjagerspad) en verhardingen met ref. 2023/00101.
VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2023/00055
Referentie omgevingsloket: OMV_2022142885
De aanvraag, ingediend door mevrouw Carine Bosman wonende te Weldadigheidsstraat 66 te 3000 Leuven, werd ontvangen op 28/03/2023 en op 12/04/2023 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Manerikweg 10, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie D nr. 113L.
De aanvraag gaat over het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning, het regulariseren en verbouwen van een vrijstaand bijgebouw en het herinrichten van het terrein.
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,... goedgekeurd op 23 juni 2006;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
2. HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Stedenbouwkundige vergunning (1958/00010) voor bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 03/12/1958.
3. BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel bevindt zich aan de Manerikstraat, een voldoende uitgeruste gemeenteweg. De omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande eengezinswoningen. De bebouwing bestaat uit een of twee bouwlagen onder voornamelijk hellende daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.
Op het perceel bevindt zich een vrijstaande eengezinswoning, een niet-vergund vrijstaand bijgebouw (33,48 m²), hierop aansluitend een niet-vergunde berging (20,52 m²) en een tuinhuisje (4 m²). Het perceel heeft een hoge verhardingsgraad zowel in de zij- als achtertuinstrook.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag gaat over het verbouwen en uitbreiden van een vrijstaande eengezinswoning, het regulariseren en verbouwen van een vrijstaand bijgebouw en het herinrichten van het terrein.
Op het perceel bevindt zich een vrijstaande eengezinswoning die ingeplant is op minimum 4,60 m van de rooilijn, op minimum 5,30 m van de linker perceelgrens en op minimum 3,10 m van de rechter perceelgrens. De woning heeft 1 bouwlaag en een hellend dak met een kroonlijsthoogte van 3,86 m en een nokhoogte van 9,37 m t.o.v. de as van de weg. De maximale bouwdiepte bedraagt 11,46 m en de maximale bouwbreedte bedraagt 11,35 m. De veranda aan de achtergevel wordt afgebroken en vervangen door een nieuw gelijkvloers volume met een plat dak met een dakrandhoogte van 3,75 m t.o.v. de as van de weg. Er wordt buitengevelisolatie geplaatst tegen de bestaande en nieuwe gevels. Dit zal afgewerkt worden met crepi in een witte tint en een donkergrijze plint. Er zullen enkele raam- en deuropeningen aangepast of verwijderd worden in de zij- en achtergevel. Er wordt tevens nieuw buitenschrijnwerk voorzien in een antracietgrijze kleur. Het dak met bruine dakpannen blijft behouden.
Er staat een niet-vergund vrijstaand bijgebouw in de achtertuin met een oppervlakte van 33,48 m² (garage) en hierop aansluitend aan de rechterzijde bevindt zich een niet-vergunde berging met een oppervlakte van 20,52 m². De garage heeft een maximale bouwbreedte van 6,20 m en maximale bouwdiepte van 5,40 m. Ze werd uitgevoerd met 1 bouwlaag en een licht hellend dak (kroonlijsthoogte 2,32 m en nokhoogte 2,92 m t.o.v. het maaiveld). Ze is opgebouwd uit betonplaten voor de gevels met aluminium poorten en een golfplaten dak.
De berging heeft een maximale bouwbreedte van 3,80 m en een maximale bouwdiepte van 5,40 m. Ze werd uitgevoerd met een plat dak. Er wordt enkel voor de garage een regularisatie aangevraagd. Het niet-vergunde bijgebouw met als functie berging (20,52 m²) zal gesloopt worden. Het slopen hiervan is niet vergunningsplichtig. Er bevindt zich een te behouden houten tuinhuisje in de achtertuin met een oppervlakte van 4 m².
De aanvraag omvat ook een ontharding en herinrichting van het terrein om beter te voldoen aan de normen van de gemeente Zonhoven voor wat betreft de verhouding bebouwing/verharding versus groenaanleg. De asfalt oprit aan de linkerzijde van het perceel wordt verwijderd en vervangen door een karrespoor in klinkers naar de garage toe. Het toegangspad naar de voordeur blijft behouden. In de achtertuin wordt het betegelde terras grotendeels verwijderd. Er blijft een terraszone aanwezig met een totale oppervlakte van 12,15 m² in niet waterdoorlatend materiaal. De overige tuinzone wordt aangelegd met gazon.
4. OPENBAAR ONDERZOEK
Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.
5. ADVIEZEN
Er zijn geen adviezen vereist.
6. PROJECT-MER
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
7. INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Manerikweg een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.
Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.
Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.
Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:
De verordening is niet van toepassing, omdat de uitbreiding van de woning slechts 12,35 m² bedraagt. Voor de vrijstaande bijgebouwen (33,48 m² en 4 m²) kan het hemelwater op natuurlijke wijze infiltreren in de bodem.
Natuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied.
Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m².
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar op deze locatie.
Mobiliteitsimpact
De gemeente Zonhoven hanteert volgende parkeernorm voor een woning: 1,5 autostaanplaatsen. De aanvraag komt hieraan tegemoet, want de woning heeft een bestaande oprit met een lengte van ± 17 m waarop 2 tot 3 wagens kunnen parkeren. Er kan tevens 1 voertuig overdekt parkeren in de vrijstaande garage. Het stallen van de voertuigen kan dan ook geheel op eigen terrein opgevangen worden waardoor de last van het autobezit niet wordt afgeschoven naar het openbaar domein.
Schaal
Het volume van de woning wordt beperkt verruimd o.w.v. het isoleren van de bestaande gevels langs de buitenzijde. Ze worden tevens afgewerkt met crepi. Het geveloppervlak zal bijgevolg opgedikt worden met ongeveer 20 cm. Het zadeldak wordt langs de binnenzijde geïsoleerd. Deze ingrepen zorgen voor een betere energetische prestatie van de woning en worden aldus aanvaard. De tegen de achtergevel aangebouwde veranda wordt afgebroken en vervangen door een volume met een plat dak met nagenoeg dezelfde voetafdruk als de huidige veranda. De bouwdiepte zal namelijk slechts verruimen met 22 cm. De veranda zal tevens beter geïsoleerd worden waardoor het gebruiksgenot van deze zuidgerichte ruimte aanzienlijk zal verhogen.
De aanvraag omvat ook een regularisatie van een niet-vergund bijgebouw (dubbele garage met een totale opp. van 33,48 m²) en een sloop van berging (met een totale opp. van 20,52 m²), die aansluit op de garage aan de rechterzijde. De volledig geasfalteerde oprit die naar de garage leidt, wordt volledig opgebroken en vervangen door een karrespoor in klinkerverharding met omliggend groenaanleg. Deze aanpassing zorgt voor een kwalitatievere zijtuinstrook met voldoende ruimte voor hemelwaterinfiltratie hetgeen het naastliggende perceel ten goede komt. Door het feit dat het bijgebouw beperkt blijft tot 33,48 m² en de verharding ernaar toe tot een minimum beperkt wordt, kunnen we de regularisatie van het vrijstaande bijgebouw (dubbele garage) positief beoordelen. Samen met het tuinhuis van 4 m² blijft het totaal aan vrijstaande bijgebouwen onder de 40 m² zoals gewoonlijk toegepast.
Ruimtegebruik en bouwdichtheid
Gezien de functie als eengezinswoning ongewijzigd blijft en de woondichtheid bijgevolg behouden blijft, is deze aanvaardbaar op deze locatie.
Er werden heel wat maatregelen genomen om te voldoen aan de norm van de gemeente Zonhoven om de verharde oppervlakte (gebouwen + verhardingen) te beperken tot 40% van de totale oppervlakte van het perceel. Van het vrijstaande bijgebouw (garage + berging) wordt het deel met het platte dak afgebroken. Verder worden bestaande verhardingen afgebroken, namelijk de oprit in asfalt (89 m²), het betegelde terras in de achtertuin (37,5 m²) en het tuinpad aan de voorgevel (4 m²). Ze worden vervangen door een beperkter aantal nieuwe verhardingen, namelijk een betegeld terras (12,15 m²) aansluitend aan de achtergevel, een karrespoor in klinkers in de zijtuinstrook (20 m²) en een beperkt tuinpad in klinkers van de garage naar het terras. Door deze ingrepen verlaagt de footprint aanzienlijk op het perceel (van 61 % naar 41 %) en wordt de tuinzone klimaatrobuuster en kwalitatiever ingericht, hetgeen meer gebruiksgenot zal opleveren voor de bewoners. De klinkerverharding op het openbaar domein dient herleid te worden tot max. 3 m.
Visueel-vormelijke elementen
Het bestaande hoofdvolume met 1 bouwlaag en een zadeldak blijft behouden. De woning zal afgewerkt worden met crepi in een witte tint en een donkergrijze plint, hetgeen niet als storend ervaren zal worden in het straatbeeld.
Cultuurhistorische aspecten
Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.
Bodemreliëf
Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
De aanvraag creëert voldoende woonkwaliteit en gebruiksgenot voor de bewoners. Door de aanvraag ontstaat geen bijkomende hinder.
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert de volgende voorwaarde op te leggen:
Stedenbouwkundige voorwaarde
• De klinkerverharding op het openbaar domein moet herleid worden tot maximum 3 m. De overige ruimte dient als groenzone aangelegd te worden.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 30/05/2023 en volgt dit standpunt integraal.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan mevrouw Carine Bosman wonende te Weldadigheidsstraat 66 te 3000 Leuven voor het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning, het regulariseren en verbouwen van een vrijstaand bijgebouw en het herinrichten van het terrein, gelegen te Manerikweg 10 kadastraal gekend als afdeling 2 sectie D nr. 113L.
Volgende voorwaarde wordt opgelegd:
De klinkerverharding op het openbaar domein moet herleid worden tot maximum 3 m. De overige ruimte dient als groenzone aangelegd te worden.
VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2023/00011
Referentie omgevingsloket: OMV_2023011215
De aanvraag, ingediend door de heer Muhammed Demirtas wonende te Teutseweg 3 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 26/01/2023 en op 23/02/2023 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Teutseweg 3, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie C nr. 1251P.
De aanvraag gaat over het regulariseren van bijgebouwen, verhardingen, een zwembad en een veranda, het slopen van bijgebouwen en het wijzigen van de gevels door plaatsing van isolatie en gevelbepleistering (13,5cm).
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied met landelijk karakter en natuurgebied.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is gelegen binnen het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP zonevreemde woningen, goedgekeurd op 29 november 2017gelegen binnen perimeter heidegebied
De aanvraag is gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Men vraagt volgende beperkte afwijkingen van de verkavelingsvoorschriften volgens art. 4.4.1 van de VCRO:
• Titel I – art.2 – vrijstaande achtergebouwtjes
De inplanting dient voorzien te worden op minimum 6m achter de achtergevellijn van het woongebouw, de bijgebouwen dienen opgetrokken in dezelfde materialen als het hoofdgebouw (indien zichtbaar vanaf enige openbare weg) en de dakhelling dient in harmonie te zijn met deze van het hoofdgebouw.
De aanvraag voorziet 2 bijgebouwen, opgetrokken in hout, waarvan 1 bijgebouw met een plat dak ingeplant werd op 3,8m achter de woning en 1 bijgebouw met hellend dak ingeplant werd rechts van de woning (op ca. 5,5m afstand ervan).
• Titel I – art.6 - c) dakbedekking
Bij dakhellingen van minder dan 15° is roofing verplicht, alle andere daken dienen belegd met pannen, natuurleien of kunstleien. Andere materialen zijn verboden.
De te regulariseren veranda heeft een schuin dak voorzien van glaspanelen.
Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,... goedgekeurd op 23 juni 2006;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
2. HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Stedenbouwkundige vergunning (1968/00130) voor het bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 04/11/1968.
• Verkavelingsvergunning (7204.V.102) voor het verkavelen van een grond in 8 loten - goedgekeurd op 23/03/1965.
• Verkavelingsvergunning (7204.V.102\01) voor afwijking verkaveling, nl. het oprichten van een muur op de perceelsscheiding met een hoogte van 2m20 en een lengte van 27,50 ipv een haagbeplanting van 0,70m - geweigerd op 28/10/1991.
3. BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel bevindt zich aan de Teutseweg, een gemeenteweg ten noordoosten van het centrum van Zonhoven, ter hoogte van de aansluiting met de Waardstraat.
De omgeving bestaat uit vrijstaande eengezinswoningen in een woonlint langsheen de straat. De bebouwing bestaat uit 1 à 2 bouwlagen onder voornamelijk hellende daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.
Aan de achterzijde grenst het goed aan een uitgestrekt natuurgebied. Het perceel van de aanvraag zelf is eveneens gelegen in natuurgebied, doch binnen een goedgekeurde niet vervallen verkaveling.
Op het perceel bevindt zich een vrijstaande eengezinswoning met 1 bouwlaag onder een hellend dak. Er zijn diverse bijgebouwen aanwezig alsook een openluchtzwembad en verhardingen. Voor het overige is het perceel groen ingericht.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag gaat over het regulariseren van bijgebouwen, verhardingen, een zwembad en een veranda, het slopen van bijgebouwen en het wijzigen van de gevels door plaatsing van isolatie en gevelbepleistering (13,5cm).
De bestaande vrijstaande eengezinswoning dateert van 1968. De woning heeft 1 bouwlaag onder een zadeldak. De bouwbreedte varieert van 9,62m tot 16,60m en de totale bouwdiepte bedraagt 25,46m.
Uit nazicht van de vergunde toestand blijken volgende overdekte en niet overdekte constructies aanwezig zonder de nodige vergunning:
• Veranda aangebouwd tegen de rechter zijgevel
• Oprichting van 4 bijgebouwen
• Plaatsen van een zwembad
• Aanleg van diverse niet strikt noodzakelijke verhardingen
Met de huidige aanvraag wenst men 2 bijgebouwen te verwijderen en zich in regel te stellen voor de overige constructies alsook de gevels van de woning te isoleren aan de buitenzijde en af te werken met sierpleister.
De veranda met een grondoppervlakte van ca. 37m² werd voorzien aan de rechter zijgevel van de woning, ter hoogte van de leefruimte, op de plaats van het vergunde terras. De bouwbreedte bedraagt 3,76m, de bouwdiepte bedraagt 10m. Er was reeds een dakoversteek aanwezig van 1,76m, de bijkomende breedte van de overdekte ruimte bedraagt hierdoor 2m. De constructie bestaat uit glas met een draagstructuur in pvc met witte kleur.
De volledige woning (behoudens de veranda in glas) wordt voorzien van isolatie en een sierpleister met lichte kleur aan de buitengevels. Dit om te voldoen aan de huidige normen qua isolatie en het wooncomfort te verhogen. De dikte van de gevels zal hierdoor toenemen met 13,5cm.
Van de 4 aanwezige bijgebouwen, worden de 2 bijgebouwen achteraan in de tuinzone verwijderd. De 2 andere bijgebouwen wenst men te regulariseren.
Eén bijgebouw bevindt zich achter de woning. Het betreft een houten constructie met een plat dak en een oppervlakte van 8m². Het bijgebouw werd ingeplant op 3m afstand tot de linker perceelgrens en op 3,80m afstand tot de achtergevel van de woning. De bouwbreedte bedraagt 2m, de bouwdiepte bedraagt 4m.
Het andere bijgebouw situeert zich rechts van de woning ter hoogte van het zwembad. Het betreft een houten tuinhuis met licht hellend zadeldak en een oppervlakte van 19,6m². De bouwbreedte bedraagt 4,35m en de bouwdiepte bedraagt 4,50m (inclusief dakoversteek) en de minimale afstand tot de rechter perceelgrens is 2,15m.
Aan de rechterzijde van de woning werd een openlucht zwembad aangelegd met een oppervlakte van 38m². De breedte varieert van 2,76m (instapzone) tot 4m (zwemzone) over een totale lengte van 10,15m en met een zwemdiepte van 1,50m.
Behoudens de strikt noodzakelijke toegangen, zijnde een oprit naar de dubbele garage en een pad naar de inkom, werden bijkomende verhardingen aangelegd in de voortuin en zijtuin.
Er werd 158,6m² aan klinkers voorzien voor de oprit en paden. De verharding aan de linkerzijde van de woning bevindt zich nagenoeg volledig op 3m afstand tot de linker perceelgrens, verder loopt er een pad langs de voorgevel en rechter zijgevel tot aan de veranda.
Aan de rechterzijde van de woning werd ca. 145m² verharding aangelegd tussen de woning, het zwembad en het bijgebouw. Deze bestaat grotendeel uit terrastegels en een klein gedeelte is voorzien in klinkers.
Het perceel van de aanvraag heeft een totale oppervlakte van 2454m².
De oppervlakte van de bestaande woning (345,8m²), de veranda (uitbreiding 16,9m²) en de bijgebouwen (8m² en 19,6m²) geeft in totaal een bebouwde oppervlakte van 390,3m².
De totale oppervlakte van de niet overdekte constructies (verhardingen en zwembad) bedraagt 341,6m².
De bebouwde/ verharde oppervlakte bedraagt in totaal 731,9m², dit is ongeveer 30% van de perceeloppervlakte.
De overige 1722m² van het terrein wordt ingericht als groene ruimte.
4. OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 5 maart 2023 t.e.m. 4 april 2023.
5. ADVIEZEN
Er zijn geen adviezen vereist.
6. PROJECT-MER
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
7. INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Teutseweg een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.
Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in collectief geoptimaliseerd buitengebied. Er is recent riolering aangelegd en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.
Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.
Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:
De plannen geven aan dat volgende constructies te regulariseren zijn:
• Veranda/ uitbreiding aan de woning van 37,11m². Door de bestaande dakoversteek van de woning bedraagt de uitbreiding van de dakoppervlakte ca.17m². Het hemelwater infiltreert op natuurlijke wijze op eigen terrein.
• Bijgebouw 8m². Het hemelwater kan op natuurlijke wijze infiltreren in de tuinzone.
• Bijgebouw 19,6m². Het hemelwater kan op natuurlijke wijze infiltreren in de tuinzone.
• Zwembad 38m². De overloop is aangesloten op de hemelwaterafvoer van de woning.
• Verhardingen voor oprit, paden en terras van in totaal 303,5m², grotendeels uitgevoerd in waterdoorlatende klinkers, deels in terrastegels. Het hemelwater kan naast en/ of door de verharding op natuurlijke wijze infiltreren in bodem/ groenzones.
De verordening is niet van toepassing op de aanvraag. Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren en de omvang van het zwembad is kleiner dan 40m².
Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.
Natuurtoets
Het perceel is gelegen binnen een natuurgebied.
Omwille van de ligging binnen een goedgekeurde niet vervallen verkaveling, het feit dat het om een reeds bebouwde huiskavel gaat, de aard en de omvang van het project, wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.
Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000m².
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag voldoet grotendeels aan de voorschriften van de verkaveling.
Er worden afwijkingen gevraagd volgens art. 4.4.1 van de VCRO.
Gezien de voorschriften de criteria van een goede ruimtelijke ordening weergeven, stemt de aanvraag hiermee overeen, met uitzondering van de gevraagde afwijkingen:
• Titel I – art.2 – vrijstaande achtergebouwtjes
De inplanting dient voorzien te worden op minimum 6m achter de achtergevellijn van het woongebouw, de bijgebouwen dienen opgetrokken in dezelfde materialen als het hoofdgebouw (indien zichtbaar vanaf enige openbare weg) en de dakhelling dient in harmonie te zijn met deze van het hoofdgebouw.
De aanvraag voorziet 2 bijgebouwen, opgetrokken in hout, waarvan 1 bijgebouw met een plat dak ingeplant werd op 3,8m achter de woning en 1 bijgebouw met hellend dak ingeplant werd rechts van de woning (op ca. 5,5m afstand ervan).
Het gebruik van hout voor kleinere tuinconstructies is vrij gebruikelijk en is niet storend in deze omgeving. Door de inplanting op kortere afstand tot het hoofdgebouw, blijft de achtertuin grotendeels gevrijwaard van bebouwing. De omvang van de bijgebouwen is eerder beperkt en niet storend voor de nabije omgeving. De gevraagde afwijkingen voor de bijgebouwen zijn dan ook aanvaardbaar.
• Titel I – art.6 - c) dakbedekking
Bij dakhellingen van minder dan 15° is roofing verplicht, alle andere daken dienen belegd met pannen, natuurleien of kunstleien. Andere materialen zijn verboden.
De te regulariseren veranda heeft een schuin dak voorzien van glaspanelen.
Het gebruik van glas voor wanden en daken van veranda’s is standaard. Het betreft een zeer lichte constructie met beperkte omvang die een harmonieus geheel vormt met de rest van de woning. De gevraagde afwijking is dan ook aanvaardbaar.
De aanvraag voorziet voldoende woonkwaliteit en gebruiksgenot voor de bewoners. De footprint (geheel van bebouwing en verharding) op het perceel voldoet aan de normen die de gemeente Zonhoven nastreeft.
Resultaten van het openbaar onderzoek
Er werden geen bezwaren ingediend.
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert de volgende voorwaarde op te leggen:
Stedenbouwkundige voorwaarde
• De 2 bijgebouwen achteraan in de tuinzone dienen verwijderd te worden binnen een termijn van 6 maanden na uitvoerbaarheid van onderhavige vergunning. Het bewijs hiervan (foto’s) dient aangeleverd te worden aan de dienst vergunningen en handhaving.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 31/05/2023 en volgt dit standpunt integraal.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan de heer Muhammed Demirtas wonende te Teutseweg 3 te 3520 Zonhoven voor het regulariseren van bijgebouwen, verhardingen, een zwembad en een veranda, het slopen van bijgebouwen en het wijzigen van de gevels door plaatsing van isolatie en gevelbepleistering (13,5cm), gelegen te Teutseweg 3 kadastraal gekend als afdeling 2 sectie C nr. 1251P.
Volgende voorwaarde wordt opgelegd:
De 2 bijgebouwen achteraan in de tuinzone dienen verwijderd te worden binnen een termijn van 6 maanden na uitvoerbaarheid van onderhavige vergunning. Het bewijs hiervan (foto’s) dient aangeleverd te worden aan de dienst vergunningen en handhaving.
VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2023/00042
Referentie omgevingsloket: OMV_2023032193
De aanvraag, ingediend door mevrouw Ingrid Lieten wonende te Nieuwe Hazendansweg 13 te 3520 Zonhoven, de heer Pim Wouters wonende te Oppelsenweg 71 te 3520 Zonhoven en de heer Rudi Wouters wonende te Nieuwe Hazendansweg 13 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 14/03/2023 en op 11/04/2023 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Oppelsenweg 69A en 69B, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie E nrs. 570B, 574X en 574R.
De aanvraag gaat over het bouwen van een tweewoonst, het bouwen van carports, het bouwen van een fietsenstalling en het aanleggen van een private weg na het slopen van een garage en een tuinhuis.
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. Stedenbouwkundige basisgegevens
| De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebieden. De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg. De locatie van de aanvraag is gelegen binnen het ruimtelijk uitvoeringsplan grup afbakening regionaalstedelijk gebied Hasselt-Genk, goedgekeurd op 20 juni 2014. De aanvraag wijkt niet af van de geldende verkavelingsvoorschriften. Het project maakt deel uit van de goedgekeurde verkaveling OMV_2018151748/1278.E.874.2 goedgekeurd op 23 april 2019. Het betreft lot 4 van de verkaveling (Onderzoek op verzoek). Volgende verordeningen zijn van kracht:
|
2. Historiek
| Volgende dossiers zijn relevant:
|
3. Beschrijving omgeving en aanvraag
Beschrijving van de plaats & omgeving Het perceel bevindt zich aan de Oppelsenweg, een voldoende uitgeruste gemeenteweg van de gemeente Zonhoven. De nabije en ruimere omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande en halfopen eengezinswoningen al dan niet met een nevenbestemming. De bebouwing bestaat uit een variatie van 1 à 2 bouwlagen onder zowel hellende als platte daken en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen. Het perceel is onbebouwd en is begroeid met struikgewas. Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen De aanvraag gaat over het bouwen van 2 eengezinswoningen, een gekoppelde fietsenstalling, een vrijstaande carport voor 5 wagens en het inrichten van het terrein met verhardingen (terrassen, paden, een private toegangsweg en brandweg), een zwembad en groenaanleg, dit na het slopen van een garage en een tuinhuis. Op het inplantingsplan werd tevens een schuilhok ingetekend van 40m², dit buiten de grenzen van de verkaveling. Deze constructie valt onder de bepalingen van het vrijstellingsbesluit. De aangevraagde overdekte constructies worden volledig voorzien binnen de projectzone van lot 4 van de geldende verkaveling. De projectzone situeert zich achter de bestaande bebouwing langsheen de Oppelsenweg. De kleinste afstand van de bebouwing tot de perceelgrenzen bedraagt 6,38m, de grootste afstand bedraagt meer dan 20m. Vanaf de Oppelsenweg wordt een private toegangsweg in grasdallen aangelegd, tevens dienstig als brandweg, over een lengte van ca. 40m met een breedte van 4m. Deze verharding in grasdallen wordt verder doorgetrokken over een lengte van ca. 15m en met een breedte van 6,38m voor de toegang tot de carport voor 5 wagens. In functie van de brandweg werd ook een verharde zone in grasdallen aan de voorzijde van het gebouw aangelegd over een lengte van ca. 20m met een breedte van 4,65m. Voor de toegang tot de fietsenstalling tussen de woningen en het toegangspad naar de inkom van woning 2, wordt de breedte van de verharding beperkt tot ca. 2,10m. De verharding in grasdallen heeft een totale oppervlakte van 490m². De carport bevindt zich aan de rechterzijde van de oprit, links van woning 1, met een breedte van 5,84m en een bouwdiepte van ca. 10,15m. De carport is een open constructie in hout, voorzien van een plat dak (groendak) met een dakrandhoogte van 2,98m. De rechter zijgevel van de carport staat op een afstand van ca. 0,9m van de linker zijgevel van woning 1, de voorgevellijn van beide gebouwen loopt gelijk. Er wordt opgemerkt dat op de grondplannen en gevelzichten de carport zich nog voor de voorgevellijn van de woning bevindt; de inplanting werd echter aangepast naar aanleiding van voorwaarden van de brandweer betreffende de brandweg. De constructie zelf blijft verder ongewijzigd. Woning 1 heeft een bouwbreedte van 14,82m en een bouwdiepte van 16,65m. De dakrandhoogte van de 1ste bouwlaag bedraagt 3,85m, de dakrandhoogte van de 2de bouwlaag is gelegen op 6,76m tot maximaal 7,50m boven het maaiveld voor de nok van het lessenaarsdak. De verdieping met een breedte van 14,40m, springt minimaal 4,25m in ten opzichte van de voorgevellijn van het gelijkvloers en 2,56m ten opzichte van de achtergevellijn. Het achterste gedeelte (14,40m x 6m)wordt uitgevoerd met een lessenaarsdak, een beperkt gedeelte aan de rechterzijde van 3,92m breed op 3,84m diep is voorzien van een plat dak. De daken worden uitgevoerd als groendak, behoudens de zone van 2 daklichten en de patio (6,86m breed x 3,84m diep) voor de inkomzone. Gelijkvloers omvat de woning een toegang via de linker zijgevel naar de patio, een ruimte voor technieken, een ruime inkomhal, aan de voorzijde een ruime slaapkamer met aansluitende badkamer, een wasplaats en de traphal met ook een lift naar de verdieping. In het achterste gedeelte van de woning situeren zich de leefruimte met open keuken en berging, voorzien van grote glaspartijen die uitzicht bieden op het aansluitende overdekte (afsluitbare) terras, het open terras en het zwembad en de reeds aanwezige vijver erachter. Op de verdieping is een ruime nachthal aanwezig met bureauhoek, een berging en loopzone naar de lift en de trap. Verder is hier een 2de ruime slaapkamer met aansluitende dressing en een badkamer met klein overdekt terras en jacuzzi aanwezig. Het niet overdekt terras (26,6m²) aan de achterzijde loopt over de volledige breedte van de woning met rechts een overdekte zone voor sauna (4,2m²) en daarachter sluit een openluchtzwembad aan van 8m breed op 4m diep (zwemdiepte ca. 1,50m). Woning 2 heeft een bouwbreedte van 10,12m en een bouwdiepte van 16,65m. De dakrandhoogte van de 1ste bouwlaag bedraagt 3,85m, de dakrandhoogte van de 2de bouwlaag is gelegen op 6,75m tot maximaal 7,42m boven het maaiveld voor de nok van het lessenaarsdak. De verdieping met een breedte van 10,12m, springt 2,20m in ten opzichte van de voorgevellijn van het gelijkvloers en 5,50m ten opzichte van de achtergevellijn. Het dak van de verdieping wordt uitgevoerd met een lessenaarsdak, de overige delen van de 1ste bouwlaag zijn voorzien van een plat dak, grotendeels uitgevoerd als groendaken behoudens een dakterras aan de achterzijde. Gelijkvloers omvat de woning een hoofdinkom aan de voorzijde. Van hieruit komt men in de zithoek aan de rechterzijde en aan de linkerzijde bevindt zich een toilet en een slaapkamer met aansluitende doucheruimte. Er is ook een toegang via de linker zijgevel die uitkomt in een open bergruimte en de traphal. In het achterste gedeelte van de woning is een ruime leefkeuken met eetruimte aanwezig. Via de grote glaspartijen in de achtergevel komt men uit op het overdekt, afsluitbaar terras (28m²) dat uitgeeft op de bestaande vijver. Aan de rechterzijde van de woning wordt nog een niet overdekt terras voorzien van ca. 20m². Op de verdieping is een nachthal aanwezig met bureauhoek, een toilet, 3 slaapkamers waarvan 1 met aansluitende doucheruimte en nog een aparte badkamer. De slaapkamer rechts achteraan heeft ook een dakterras van 10m². In het verlengde van de achtergevels van de woningen, wordt een gesloten fietsenstalling/ afvalberging opgericht die beide gebouwen verbindt. Vanaf de achterzijde gezien vormt de gevel van het gelijkvloers een doorlopende lijn over een breedte van 30,48m. De constructie heeft een bouwbreedte van 5,54m en een bouwdiepte van 3,83m. De hoogte van de dakrand bedraagt 3,85m. Het plat dak wordt ook hier aangelegd als groendak. De architectuur van het project vormt een harmonisch geheel. De gevelafwerking is voorzien in gevelbepleistering, het buitenschrijnwerk in aluminium met zwarte kleur. De carport betreft een houten open constructie. De daken zijn bijna volledig voorzien als groendaken. Het terrein is vrij vlak en er zijn geen wijzigingen van het algemene terreinniveau voorzien. Voor de funderingen en aanleg van het zwembad zal een beperkte afgraving nodig zijn. Naast de voorziene bebouwing en verhardingen, wordt het terrein aangelegd met zones met gras en langsheen de grens met de tuinzones van de aanpalende percelen komt een bufferbeplanting. Het terrein achter de projectzone blijft aangehouden als graasweide voor paarden, ook de vijver blijft behouden. |
4. Openbaar onderzoek
| Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld. |
5. Adviezen
| Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:
|
6. Project-MER
| Het project komt voor op bijlage III van het project-m.e.r.-besluit, nl. rubriek 10b – stadsontwikkelingsprojecten. Daarom moet een project-m.e.r. opgemaakt worden, tenzij de initiatiefnemer via een project-m.e.r.-screeningsnota kan aantonen dat het project geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken. Er werd een project-m.e.r.-screeningsnota bij de aanvraag gevoegd. De effecten op milieu en omgeving werden voldoende omschreven en uit de nota blijkt dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. |
7. Inhoudelijke beoordeling
| Decretale beoordelingselementen In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Oppelsenweg een voldoende uitgeruste openbare weg is. De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning. De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook. Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn. Zonering Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden. Waterparagraaf Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte. Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast. Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd. Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening: De plannen geven aan dat voor de nieuw op te richten tweewoonst met een horizontale dakoppervlakte van 451,9 m² een hemelwaterput voorzien wordt met een inhoud van 10 000 liter en recuperatie van het hemelwater voor sanitair en een buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening waarvan de oppervlakte en het volume voldoen aan de verordening. De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen. Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren. Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden. Natuurtoets Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Erfgoed- & Archeologietoets Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.  Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is een/geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel groter is dan 3000 m² en/of het goed zich niet in een beschermde archeologische site en/of ook niet in een vastgestelde archeologische zone bevindt. Er werd een archeologienota ingediend bij het Agentschap Onroerend Erfgoed met ref. https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/9001. Er werd door het agentschap akte genomen van de nota.  Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening De aanvraag voldoet volledig aan de voorschriften van de verkaveling. Gezien deze voorschriften de criteria van een goede ruimtelijke ordening weergeven, stemt de aanvraag hiermee overeen. De aanvraag creëert voldoende woonkwaliteit en gebruiksgenot voor de bewoners. De footprint op het perceel voldoet aan de normen die de gemeente Zonhoven nastreeft. Bespreking van de adviezen
Gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden Advies Aftakkingen en Aansluitingen Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaande betaald worden:
Voor de afbraak van het bestaande gebouw dient de eigenaar schriftelijk De Watergroep te verwittigen voor uitbraak van de bestaande aftakking. De watergroep plaatst geen hoofdleidingen op privaat domein. Voor de aansluiting van meerdere woningen op privaat domein kan wel een verdeelleiding aangelegd worden. Voor de aanleg, het onderhoud, de herstelling en vernieuwing van bovenvermelde verdeelleiding zal steeds een kosteloze erfdienstbaarheid gevestigd moeten worden samen met een kosteloze erfdienstbaarheid van overgang (permanent en onbelemmerd) voor personeel en/of aannemers, voertuigen en materiaal van De Watergroep. Voormelde te vestigen erfdienstbaarheden dienen eeuwigdurend te zijn en vastgelegd in een notariële akte. De Watergroep plaatst géén hydranten, spoelpunten of vakafsluiters op private eigendommen. Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken. De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep. De kosten van de nieuwe aftakkingen zijn ten laste van de individuele aanvragers. Advies ivm bovengrondse watermeterkast : De kast moet uitgevoerd zijn in duurzame materialen die aan de weersomstandigheden kunnen weerstaan ( bijvoorbeeld: plaatstaal met een geschikte duurzame buitencoating. HPL- plaat voor buitentoepassingen,¿) De kast dient voldoende geïsoleerd te zijn zodat de binnenzijde vorstvrij blijft en er geen bevriezing kan ontstaan. De klant blijft volledig verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de constructie inclusief de uitvoering van de isolatie. De afmetingen kan u terug vinden op de website van De Watergroep . Het aanvragen van een bouwvergunning is mogelijk vereist voor deze constructie. Er werd meer info gevraagd ivm de afsluiting en de positionering van de watermeters. na overleg met de architect werden de plannen aangepast, zie bijlage. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om de watermeters te voorzien voor elke woning apart we zullen daarom ook geen poort voorzien zodat deze 24/7 toegankelijk zijn. Onze eerste keuzen is om de watermeters te plaatsen in de technische lokalen van elke woning (optie blauw) moest dit niet mogelijk zijn voor jullie hadden we de watermeters graag samen geplaatst naast het afvallokaal (optie rood). De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. Op 29/05/2023 werd een aangepast inplantingsplan aangeleverd waarbij de plaats van de watermeters werd aangegeven. Elke woning krijgt een aparte watermeter, deze werd aangeduid op het plan.
Voor dit project is een distributiecabine nodig (zie bijgevoegde brief). Een gunstig advies kan pas afgegeven worden als er ons een aangepast plan wordt toegestuurd waarop de cabine staat ingetekend. Conform artikel 4.4 van het projectreglement heeft onze studie uitgewezen dat een distributiecabine noodzakelijk is in deze projectzone. Voor een vlotte afhandeling kan u de distributiecabine mee opnemen in de omgevingsvergunningaanvraag. Belangrijk is dat u het inplantingsplan volledig overneemt en de plannen ter goedkeuring overmaakt aan de dienst Patrimonium Limburg Noord vóór de aanvraag van de omgevingsvergunning. Voor de oprichting van deze distributiecabine is er een perceel grond nodig met de vereiste afmetingen van 5m x 6m. Deze grond zal door de initiatiefnemer kosteloos worden afgestaan aan Fluvius. De overeenkomst tussen Fluvius en de initiatiefnemer over deze grondafstand en de bijhorende erfdienstbaarheden/recht van doorgang voor de leidingen en de toegang zal door Fluvius opgemaakt worden vóór aanvang van de werken en zal bij notariële akte worden bekrachtigd. Verder is het belangrijk dat het lot van de cabine een eigen lotnummer krijgt binnen de vergunde verkaveling. De initiatiefnemer zorgt tevens voor een opmetingsplan met precad referentienummer van dit lot. Verdere kosten verbonden aan de notariële akte vallen ten laste van Fluvius. Volgende documenten (opvragen bij de dienst Patrimonium) dient u op te laden in het omgevingsloket:
U dient zelf nog te zorgen voor een inplantingsplan van de cabine op het betreffende perceel, ondertekend door de landmeter, minstens 4 foto’s ter plaatse met richtingsaanduiding op plan, een terreinprofiel en de bijhorende legende. Wij ontvangen graag, na het bekomen van de omgevingsvergunning, volgende stukken om de overeenkomst betreffende de grondafstand vast te leggen: Contactgegevens van de eigenaar van het cabineperceel (firmanaam, ondernemingsnummer, adres, naam en functie van de persoon gemachtigd om de overeenkomst te tekenen, telefoonnummer en mailadres); Contactgegevens van de door u gekozen notaris; Contactgegevens van de landmeter van uw project; Vergund opmetingsplan van het cabineperceel en precad referentienummer (+ de documentatie van het kadaster betreffende deze referentienummer) Fluvius zorgt voor de verzending naar de notaris na de interne goedkeuring door onze Raad van Bestuur. Indien u hierover nog bijkomende inlichtingen wenst, kan u ons contacteren via het mailadres bovenaan deze brief. Wij helpen u graag verder. Bijlage 1: Voorbeeld inplanting prefab cabine (zie advies) De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich niet aan bij dit advies. Op 23/04/2019 werd een (gedeeltelijke) vergunning afgeleverd voor verkaveling OMV_2018151748 (onze ref. 1278.E.874.2) voor het verkavelen van gronden met voorwaarden aan de aanvrager voor fase 1, zijnde de creatie van 1 lot met als bestemming projectzone voor minimum 2 en maximum 4 wooneenheden met bijhorende wijziging van het reliëf van de bodem, het kappen van bomen en het aanleggen van wegenis. Fase 2 werd niet vergund. In het voorwaardelijk gunstig advies van Fluvius voor deze verkavelingsaanvraag werd aangegeven: “Voor de activiteiten aardgas - elektriciteit - kabeltelevisie kunnen er uitbreidingen en/of verplaatsingen en/of aanpassingen nodig zijn aan de verdeelnetten om de percelen/woningen aansluitbaar te maken. De kosten hiervoor zijn steeds ten laste van de initiatiefnemer van het project. Voor projecten zonder netuitbreiding sturen wij de initiatiefnemer een offerte ter dekking van de kosten voor het capaciteitsbeslag. Voor projecten waarbij netuitbreidingen nodig zijn, bezorgen wij de initiatiefnemer het formulier ‘studie-en offerteaanvraag voor verkavelingen en bouwprojecten”. Dit formulier dient de initiatiefnemer ons ingevuld en ondertekend terug te bezorgen. Nà ontvangst van dit formulier zal Infrax een netstudie starten waaruit een gedetailleerde offerte zal volgen aan de initiatiefnemer. De initiatiefnemer dient de gevraagde tussenkomsten, zoals vermeld in deze offerte, steeds te betalen aan Infrax vóór het in uitvoering brengen van zijn vergunning. In deze offerte zullen tevens alle specifieke voorwaarden voor dit project worden opgenomen. Zo dient o.a. een vrije, openbare ruimte ter beschikking te zijn langsheen alle percelen, en dit met een breedte van minstens 1,5 m tegen de rooilijn en indien van toepassing langs beide zijden van de straat, waarin de nutsvoorzieningen aangelegd worden. Zowel bovengronds als ondergronds (tot op een diepte van 1,5 m ten opzichte van het maaiveld) mogen zich geen hindernissen bevinden in deze ruimte. Afhankelijk van de grootte van het project dienen mogelijks een of meerdere ruimte(s) voor een distributiecabine elektriciteit en/of aardgas ter beschikking gesteld te worden aan Infrax. Voor elektriciteit heeft deze zone altijd minimale afmetingen van 6,45m x 5,70m. Voor aardgas heeft deze zone altijd minimale afmetingen van 3,50m x 3,60m. Beide zones moeten rechtstreeks bereikbaar zijn vanop het openbaar domein. De bereikbaarheid, inplanting en bouwkundige voorwaarden dienen besproken te worden met Infrax, en dit vóór het in uitvoering brengen van de vergunning. Wij dienen van de initiatiefnemer de schriftelijke toelating(en) te ontvangen in verband met de inplanting(en) en de kosteloze overdracht van de nodige grond(en) voor zover deze niet in het openbaar domein wordt voorzien. Indien de woningen niet 100% verticaal gescheiden zijn moet – omwille van veiligheidsredenen met betrekking tot aardgas - één (of meerdere) gemeenschappelijke tellerlokalen worden voorzien op de gelijkvloerse verdieping die voor alle woonheden beschikbaar zijn, en dit zowel voor de tellers aardgas als elektriciteit” Er is binnen de voorschriften van de verkaveling geen ruimte voorzien voor het plaatsen van een (aparte) cabine, in het niet bebouwde gedeelte zijn geen (kleine) constructies toegelaten (auto’s, berging), enkel voor zaken zoals een schommel, speeltuig, hondenhok…tot 4m² zijn er mogelijkheden. Op 20/09/2022 werd een omgevingsvergunning afgeleverd, onze ref. 2022/00094 en OMV_2022042769, voor het bouwen van een residentieel project met 4 woonentiteiten, het aanleggen van parkeerplaatsen en het kappen van bomen. Hierover gaf Fluvius op 25/08/2022 een voorwaardelijk gunstig advies: “Na overleg met de bouwheer zullen de aansluitkabels naar de straat gebracht worden. Iedere woning krijgt een individuele aansluiting. De toegangspoort dient verwijderd te worden en werd door de bouwheer bevestigd. De klant staat in voor de uitvoering van de aansluitingen. Fluvius voorziet een aansluitpunt aan de straatzijde van de Oppelsenweg.” Met de huidige aanvraag reduceert men de woning van 4 naar 2 en wordt er ongunstig geadviseerd. De aanvrager werd binnen voorgaande aanvragen nergens gewezen op de noodzaak tot plaatsing van een cabine en we dienen er vanuit te gaan dat aan de voorwaarden van Fluvius binnen de verkaveling voldaan werd en dat uit de studie gebleken is dat geen netuitbreiding nodig was en alleszins geen distributiecabine. De huidige aanvraag loopt volgens de vereenvoudigde procedure aangezien voldaan wordt aan de verkavelingsvoorschriften. De plaatsing van een cabine kan niet zonder een bijstelling/ afwijking van de verkaveling (als vrijstaand bijgebouw). De omgevingsambtenaar wenst omwille van hogere motivatie niet in te gaan op de voorwaarde van Fluvius tot het plaatsen van een elektriciteitscabine. Aan de aanvragers wordt evenwel het advies gegeven om alsnog over te gaan tot het voorzien van een cabine in overleg met Fluvius om toekomstige problemen te vermijden. De aanvraag voor een bijstelling vormt geen hinder voor de uitvoering van huidige aanvraag.
Algemene eisen vertrekkende van het KB van 07 juli 1994 en latere wijzigingen 1. Voor de gebouwen met meer dan één bouwlaag moeten de voertuigen van de brandweer minstens in één punt een gevel kunnen bereiken die op herkenbare plaatsen toegang geeft tot iedere bouwlaag. Daartoe moeten de voertuigen beschikken over een toegangsmogelijkheid en een opstelplaats:
Bijkomende verharding (grasdallen) voorzien om aan bovenstaande eisen te voldoen zodanig dat de bereikbaarheid van de achterliggende woning gegarandeerd kan worden. Tekening: zie advies. De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. Op 29/05/2023 werd een aangepast inplantingsplan aangeleverd waarbij de inplanting van de carport en de omvang van de verhardingen werden aangepast in functie van de brandweg.
|
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening.
Gezien het schuilhok als vrijgesteld beschouwd kan worden, wordt hier verder geen uitspraak over gedaan.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 31/05/2023 en volgt dit standpunt integraal.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van de omgevingsvergunning aan mevrouw Ingrid Lieten wonende te Nieuwe Hazendansweg 13 te 3520 Zonhoven, de heer Pim Wouters wonende te Oppelsenweg 71 te 3520 Zonhoven en de heer Rudi Wouters wonende te Nieuwe Hazendansweg 13 te 3520 Zonhoven voor het bouwen van een tweewoonst, het bouwen van carports, het bouwen van een fietsenstalling en het aanleggen van een private weg na het slopen van een garage en een tuinhuis, gelegen te Oppelsenweg 69A en 69B kadastraal gekend als afdeling 3 sectie E nrs. 570B, 574X en 574R.
Het college van burgemeester en schepenen verklaart de hiernavolgende verkaveling vervallen:
1253.C.874.2, 4de afdeling sectie C nummer 4N6:
Gelet op de aanvraag ingediend op 20 november 2017 door Batens Marianne wonende te 9660 Brakel, Molenberg 1 met betrekking tot het verkavelen van het perceel, 4de afdeling sectie C nummer 4N6, gelegen langs de Zwanenstraat 9;
Gelet op artikel 102 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het feit dat de verkavelingsvergunning afgeleverd op 8 mei 2018 aan Batens Marianne, onder nummer 1253.C.874.2, vervallen is voor lot 1A en lot 2A om reden dat er vóór 8 mei 2023 de verkoop en registrering van minstens één derde van de kavels niet heeft plaats gehad.
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
De goedgekeurde verkavelingsvergunning van 8 mei 2018, op naam van Batens Marianne, voornoemd voor de grond gelegen langs de Zwanenstraat 9 vervallen te verklaren voor alle loten.
Een afschrift van dit besluit zal betekend worden aan volgende eigenaars:
Een afschrift van dit besluit wordt ook overgemaakt aan de volgende instanties:
Het college van burgemeester en schepenen verklaart de hiernavolgende verkaveling vervallen:
1252.C.874.2, 2de afdeling sectie C nummer 1131A:
Gelet op de aanvraag ingediend op 20 november 2017 door Schepers Agnes wonende te 3520 Zonhoven, Haagdoornstraat 14 met betrekking tot het verkavelen van het perceel, 2de afdeling sectie C nummer 1131A, gelegen langs de Haagdoornstraat;
Gelet op artikel 102 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het feit dat de verkavelingsvergunning afgeleverd op 8 mei 2018 aan Schepers Agnes, onder nummer 1252.C.874.2, vervallen is voor lot 1 en lot 2 om reden dat er vóór 8 mei 2023 de verkoop en registrering van minstens één derde van de kavels niet heeft plaats gehad.
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
De goedgekeurde verkavelingsvergunning van 8 mei 2018, op naam van Schepers Agnes, voornoemd voor de grond gelegen langs de Haagdoornstraat vervallen te verklaren voor alle loten.
Een afschrift van dit besluit zal betekend worden aan volgende eigenaars:
Een afschrift van dit besluit wordt ook overgemaakt aan de volgende instanties:
Het college van burgemeester en schepenen verklaart de hiernavolgende verkaveling vervallen:
1251.C.874.2, 2de afdeling sectie C nummer 1145F:
Gelet op de aanvraag ingediend op 20 november 2017 door Schepers Agnes wonende te 3520 Zonhoven, Haagdoornstraat 14 met betrekking tot het verkavelen van het perceel, 2de afdeling sectie C nummer 1145F, gelegen langs de Waardstraat - Haagdoornstraat;
Gelet op artikel 102 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het feit dat de verkavelingsvergunning afgeleverd op 8 mei 2018 aan Schepers Agnes, onder nummer 1251.C.874.2, vervallen is voor loten 1 t/m 6 om reden dat er vóór 8 mei 2023 de verkoop en registrering van minstens één derde van de kavels niet heeft plaats gehad.
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
De goedgekeurde verkavelingsvergunning van 8 mei 2018, op naam van Schepers Agnes, voornoemd voor de grond gelegen langs de Waardstraat - Haagdoornstraat vervallen te verklaren voor alle loten.
Een afschrift van dit besluit zal betekend worden aan volgende eigenaars:
Een afschrift van dit besluit wordt ook overgemaakt aan de volgende instanties:
Het Vlinderplein en zijn omgeving kennen een hoge verhardingsgraad. Het Vlinderplein zelf, gelegen als centraal plein tussen twee appartementsblokken, wordt wel gebruikt als basketbalterrein waardoor hier geen nood tot ontharding aanwezig is. Het plein ten noordoosten van het Vlinderplein, gelegen aan de Boskrekelstraat op 60 meter afstand, heeft echter geen effectieve functie en kan onthard en vergroend worden om een aangenamere omgeving te creëren met een hogere biodiversiteitswaarde. Dit klinkerplein heeft een oppervlakte van 13 meter x 22 meter en sluit aan op een grasstrook met enkele bomen. We willen dit omvormen tot een volwaardig park met de naam 'Boskrekelpark'. Het plein en grasveld zijn in eigendom van de gemeente Zonhoven.
Momenteel is er redelijk wat gras aanwezig in de omgeving van het Vlinderplein, maar door aan het Boskrekelpark verschillende landschapselementen te creëren met inheemse bomen, struiken en bloemen, kan de biodiversiteit bevorderd worden. Daarnaast kunnen extra banken een sociale functie in deze wijk vervullen. Door te investeren in een groenere omgeving wordt er een aangename ontmoetingsplaats voor de buurt gecreëerd. Bovendien kadert dit project mooi binnen de campagne 'ZonHOFje' en de verschillende onthardingsacties die de gemeente reeds ondernomen heeft om nutteloze verharding te verwijderen. Daarnaast wordt er zo extra ruimte gecreëerd om bijkomende bomen te planten.
Door de groenambtenaar werd een eerste ontwerp getekend wat verder gaat dan enkel ontharden en vergroenen. Het ontwerp is opgesteld met een trapveldje en speelelementen. Een raming hiervan bedraagt +/- 74.000 euro. Dit kán een mogelijke invulling betekenen. De dienst stelt voor om een participatietraject op te starten om input van buurtbewoners te krijgen en verschillende noden af te toetsen. In bijlage het ontwerp. Concreet wordt er 286 m² onthard en ca. 2.650 m² vergroend. De ontharding, vergroening kan deels in eigen beheer gebeuren.
Daarnaast behoren een trage verbinding tussen de Viervlekstraat en de Eikenuilstraat met extra banken, bomen, bloemenweides, etc. ook nog allemaal tot de mogelijkheden (rekening houdende met de bestaande leidingen). Een eventuele vergroening van de verdere omgeving kan in de toekomst bekeken worden.
Voor deze vergroening kunnen we beroep doen op de projectoproep 'Natuur in je Buurt' van het Agentschap voor Natuur en Bos. Deze projectoproep ondersteunt projecten die, door natuurontwikkeling of door aanleg van natuurelementen, tegemoet komen aan een duidelijke maatschappelijke nood én ook bijdragen aan een robuuste en veerkrachtige Vlaamse natuur zodat ook onze biodiversiteit ondersteund wordt.
Projectvoorstellen kunnen tot en met 11 juni 2023 ingediend worden. Kennisgeving van financiering volgt in december 2023.
Volgende voorwaarden hangen aan het project vast:
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het verwijderen van de verharding van het plein en het verder vergroenen van het park aan de Boskrekelstraat. Een subsidieaanvraag zal ingediend worden bij ANB ikv 'Natuur in je Buurt'. De dienst zal het participatietraject verder uitwerken.
De volledige titel is: Versterking van het Lokaal energie- en klimaatpact om energie-armoede te voorkomen. De hieronder omschreven doelstellingen moeten gerealiseerd worden voor eind 2025 in plaats van 2030.
Die versterking gaat over doelstellingen van werf 2 (verrijk je wijk - renovatie en hernieuwbare energie) en houdt het volgende in voor onze gemeente:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Nota dienst
Het voorziene budget van 16 mio euro wordt verdeeld onder de deelnemende gemeentes voor het pact 2.1. Het is momenteel niet duidelijk hoeveel subsidie Zonhoven zou ontvangen bij intekening. Het pact 2.1 houdt in dat doelstellingen van werf 2 uit het pact 2.0 vervroegd behaald moeten worden, zijnde in 2025.
Als gemeente hebben we nog veel werk om de doelstellingen van het pact 2.0 uit te voeren. Eén van de doelstellingen is de organisatie van een coöperatief of participatief hernieuwbaar energieproject, waar we momenteel nog geen zicht op hebben naar uitvoering en dus nog zoekende zijn. Wanneer we intekenen op dit pact 2.1, zou deze doelstelling vervroegd gerealiseerd moeten zijn (in 2025). Vanuit de inwoners is er momenteel bijvoorbeeld ook geen vraag naar energiegemeenschappen. Deze doelstelling is een extra doelstelling tov pact 2.0.
Onze prioriteit is het uitvoeren en behalen van de doelstellingen van het pact 2.0 tegen 2030. De tijdspanne (2025) die het pact 2.1 voorop stelt, is o.i. moeilijk haalbaar.
Net als voor het pact 1.0 en 2.0 moet ook hier inhoudelijk gerapporteerd worden over de vooruitgang en de realisatie van de doelstellingen binnen werf 2 van pact 2.1 voor 2025. Dit betekent de mogelijk te ontvangen subsidies enkel mogen ingezet worden op de doelstellingen van pact 2.1.
Uit informele gesprekken met de provinciale dienst is er het aanvoelen dat het aantal inschrijvingen zeer beperkt (30-tal) zal zijn, met vooral de steden die hierop intekenen.
Na verder informeren bij het Agentschap Binnenlands Bestuur hebben we het volgende vernomen (zie ook mail in bijlage):
- De campagne 'Zonhoven Isoleert, doe jij mee?' valt onder de eerste doelstelling. Ze geven mee dat deze doelstelling komt bovenop de doelstelling die in 2.0 staat. Hiervoor moeten we 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden waarvan de helft fossielvrij is.
- Doelstelling 2 kan niet gerealiseerd worden via onze reeds lopende campagne. Hiervoor moet een bijkomende intensieve campagne opgestart worden.
- Doelstelling 3 kan gestart maar niet gerealiseerd worden, moesten we de PV-installatie op het dak van het gemeentehuis doen via het raamcontract stroomafname overeenkomst bij het VEB met burgerparticipatie. Het project op het gemeentehuis zou dan 1 van de 44 zijn.
- Voor doelstelling 4 komt het energiedelen binnen het gemeentelijk/OCMW patrimonium niet in aanmerking. Wanneer we zouden delen met bijvoorbeeld de inwoners van de sociale woningen van het OCMW of de SHM zou dit wel in aanmerking komen.
Uit bovenstaande blijkt dat, om de doelstellingen te kunnen behalen, we nog zeer grote inspanningen dienen te leveren om aan de doelstellingen te kunnen voldoen. Deze doelstellingen worden ook op gemeentelijk niveau beoordeeld en niet op Vlaams niveau zoals wel het geval is in 1.0 en 2.0.
De dienst adviseert om niet in te tekenen op het pact 2.1 en ons te focussen op de doelstellingen van het pact 1.0 en 2.0.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om niet in te tekenen op het Lokaal energie- en klimaatpact 2.1.
Toetsing aan de wettelijke voorwaarden:
Advies dienst:
De dienst adviseert ongunstig voor de inrichting van een speelstraat in de Koolstraat (tussen Reuvoortweg en huisnr. 61) omdat niet aan alle voorwaarden werd voldaan.
Het college van burgemeester en schepenen besluit om een tijdelijk aanvullend verkeersreglement inzake speelstraat Koolstraat (tussen het kruispunt met de Reuvoortweg en huisnr. 61) uit te vaardigen als volgt:
Van zaterdag 1 juli 2023 tot en met donderdag 31 augustus 2023 wordt de Koolstraat (tussen het kruispunt met de Reuvoortweg en huisnr. 61) ingericht als speelstraat tussen 09.00 en 21.00 uur.
Het verkeer van voertuigen, uitgezonderd deze van de bewoners, de hulp- en veiligheidsdiensten, wordt verboden in de Koolstraat (tussen het kruispunt met de Reuvoortweg en huisnr. 61).
Het verbod wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord C3, met onderbord “speelstraat”, geplaatst op een nadarafsluiting over de volledige breedte van de rijweg.
De inwoners van de Koolstraat (tussen het kruispunt met de Reuvoortweg en huisnr. 61) zullen instaan voor het dagelijks plaatsen en wegnemen van de signalisatie, welke hen ter beschikking wordt gesteld door het gemeentebestuur.
Door dit reglement worden de bestaande aanvullende gemeentelijke verkeersreglementen opgeschort voor zover zij betrekking hebben op de straten bedoeld in artikel 2 en dit voor zover deze strijdig zijn met huidig reglement.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening kunnen vastgesteld worden door de leden van de federale en lokale politie.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover door wetten die op dit stuk zouden bestaan, geen andere straffen zijn voorzien.
De politie kan bijkomende maatregelen nemen om de openbare orde, rust en veiligheid te handhaven en zowel inrichters als de deelnemer moeten deze naleven.
De aanvrager is aansprakelijk voor de schade aan het openbaar domein zo deze rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van het bestaan van de manifestatie.
Het college van burgemeester en schepenen beveelt dat onderhavige verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet.
Afschriften van deze verordening worden gezonden aan de Provinciegouverneur en aan de Hoofdgriffiers van de Rechtbank van Eerste Aanleg en Politierechtbank te Hasselt.
De gunstige adviezen vanwege het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg dd. 25/05/2023 (vergunning met kenmerk AV/700/2023/00079)
Het gunstig advies vanwege De Lijn Limburg dd. 23/05/2023;
Overwegende dat het in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid noodzakelijk is dat er voor de inrichting van bovengenoemde manifestaties, bijzondere verkeersmaatregelen worden getroffen;
Het college van burgemeester en schepenen besluit om een tijdelijk aanvullend verkeersreglement inzake Zonhoven Trapt door op vrijdag 23, zaterdag 24 en zondag 25 juni 2023 uit te vaardigen.
Het is verboden stil te staan en te parkeren, uitgezonderd deelnemers aan het evenement en vergunninghouders, op de hierna vermelde wegen en weggedeelten:
Van dinsdag 20 juni 2023 om 07.30 uur tot maandag 26 juni 2023 om 01.00 uur:
Van vrijdag 23 juni 2023 om 08.00 uur tot zaterdag 24 juni 2023 om 04.00 uur:
Van zaterdag 24 juni 2023 om 17.00 uur tot maandag 26 juni 2023 om 01.00 uur:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens E3 met gepast onderbord.
Het verkeer van voertuigen, uitgezonderd hulp- en veiligheidsdiensten en deze die deelnemen aan de manifestaties en vergunninghouders, is verboden tijdens de volgende periodes op de volgende wegen/weggedeelten:
Van vrijdag 23 juni 2023 om 09.00 uur tot zaterdag 24 juni 2023 om 04.00 uur:
Van zaterdag 24 juni 2023 om 17.00 uur tot maandag 26 juni 2023 om 01.00 uur:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens C3 al dan niet voorzien met een onderbord, en bijvoeging van de tekens F41 en F45, geplaatst op een nadarafsluiting. De signalisatie moet worden verlicht tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en als de zichtbaarheid minder is dan200 meter.
Het verkeer van voertuigen, uitgezonderd plaatselijk verkeer, is verboden tijdens de volgende periodes op de volgende wegen/weggedeelten:
Van vrijdag 23 juni 2023 om 09.00 uur tot zaterdag 24 juni 2023 om 04.00 uur:
Van zaterdag 24 juni 2023 om 17.00 uur tot maandag 26 juni 2023 om 01.00 uur:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens C3 voorzien met een onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer”, en bijvoeging van de tekens F41 en F45, geplaatst op een nadarafsluiting. De signalisatie moet worden verlicht tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en als de zichtbaarheid minder is dan200 meter.
Voor het doorgaand verkeer zal de volgende wegomlegging ingelegd worden:
Van vrijdag 23 juni 2023 om 08.00 uur tot zaterdag 24 juni 2023 om 04.00 uur:
Heuveneindeweg – Herestraat – Kludweg – Boddenveldweg – Vaartstraat – Kleine Hemmenweg – Van Paeschenstraat en omgekeerd
Deze wegomleggingen worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door de verkeerstekens F41.
Voor het lokale verkeer:
Van zaterdag 24 juni 2023 om 17.00 uur tot maandag 26 juni 2023 om 01.00 uur
Donkweg – Heuvenstraat en vervolgens aansluitend op de plaatselijke wegomlegging in functie van de wegeniswerken Dorpshart
Deze wegomleggingen worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door de verkeerstekens F41.
De politiediensten kunnen voertuigen, voorwerpen, bouwsels, kramen enz. die het verkeer of het vlot verloop van de manifestatie hinderen of in gevaar brengen of in strijd met de beschikkingen van onderhavige verordening gebruikt worden, op risico en kosten van de overtreder laten weghalen.
De politie kan bijkomende maatregelen nemen om de openbare orde, rust en veiligheid te handhaven en zowel inrichters als de deelnemer moeten deze naleven.
De aanvrager is aansprakelijk voor de schade aan het openbaar domein zo deze rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van het bestaan van de manifestatie.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover door wetten die op dit stuk zouden bestaan, geen andere straffen zijn voorzien.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover door wetten die op dit stuk zouden bestaan, geen andere straffen zijn voorzien.
Afschriften van deze verordening worden gezonden aan de Provinciegouverneur en aan de Hoofdgriffiers van de Rechtbank van Eerste Aanleg en Politierechtbank te Hasselt.
Overwegende dat het in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid noodzakelijk is dat er voor de inrichting van bovengenoemde manifestaties, bijzondere verkeersmaatregelen worden getroffen
Het college van burgemeester en schepenen besluit om een tijdelijk aanvullend verkeersreglement inzake buurtfeest Beverjoutjes op zaterdag 1 juli 2023 uit te vaardigen.
Zaterdag 1 juli 2023 van 12.00 uur tot zondag 2 juli 2023 om 02.00 uur is het verkeer van voertuigen, uitgezonderd deze van hulp- en veiligheidsdiensten, verboden in het Joutstraat.
Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens C3 geplaatst op een nadarafsluiting over de volledige breedte van de rijbaan. De signalisatie moet worden verlicht tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en als de zichtbaarheid minder is dan 200 meter.
Door dit reglement worden de bestaande aanvullende gemeentelijke verkeersreglementen opgeschort voor zover zij betrekking hebben op de straten bedoeld in de artikel 2 en dit voor zover deze strijdig zijn met huidig reglement.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening kunnen vastgesteld worden door de leden van de federale en lokale politie.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover door wetten die op dit stuk zouden bestaan, geen andere straffen zijn voorzien.
De politie kan bijkomende maatregelen nemen om de openbare orde, rust en veiligheid te handhaven en zowel inrichters als de deelnemer moeten deze naleven.
De aanvrager is aansprakelijk voor de schade aan het openbaar domein zo deze rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van het bestaan van de manifestatie.
Het college van burgemeester en schepenen beveelt dat onderhavige verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet.
Omwille van wegeniswerken in het dorpshart is het Kerkplein afgesloten tussen het kruispunt met de Dorpsstraat en de parking Achter de Hoven. Er is tijdelijk geen doorgaand verkeer mogelijk op het Kerkplein richting Klodsbergweg/Hoge Valweg. Het tijdelijk aanvullend verkeersreglement (wekelijkse zondagsmarkt 2023_CBS_00584 ) dient gewijzigd te worden in functie van de omleiding.
Elke zondag vanaf 11 juni 2023 tot het einde van de werken op 29 december 2024 wordt het betreffende tijdelijke aanvullende verkeersreglement zondagsmarkt (wekelijkse zondagsmarkt 2023_CBS_00584 ) opgeheven en vervangen door onderhavig besluit.
Overwegende dat het in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid noodzakelijk is dat er voor de inrichting van bovengenoemde manifestaties, bijzondere verkeersmaatregelen worden getroffen;
Het college van burgemeester en schepenen besluit om een tijdelijk aanvullend verkeersreglement voor de wekelijkse zondagsmarkt uit te vaardigen als volgt:
Elke zondag vanaf 11 juni 2023 tot en met 29 december 2024 van 05.00 tot 15.00 is het verkeer van voertuigen, uitgezonderd deze die deelnemen aan de markt, verboden in:
Dit verbod wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door middel van een afsluiting over de ganse breedte van de rijbaan, voorzien van het verkeersbord C3. De signalisatie moet worden verlicht tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en als de zichtbaarheid minder is dan 200 meter.
Elke zondag vanaf 11 juni 2023 tot en met 29 december 2024 van 05.00 tot 15.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren, uitgezonderd voor de marktkramers:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens E3 met gepast onderbord.
Elke zondag vanaf 11 juni 2023 tot en met 29 december 2024 van 05.00 tot 15.00 uur is er uitgezonderd plaatselijk verkeer in:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens C3 met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'.
Voor het doorgaand verkeer uit het zuiden zal de volgende wegomlegging ingelegd worden:
Dorpsstraat - Genkerbaan - Boddenveldweg - Vaartstraat - Kleine Hemmenweg.
Voor het doorgaand verkeer uit het noorden zal de volgende wegomlegging ingelegd worden:
Kleine Hemmenweg - Vaartstraat - Boddenveldweg - Genkerbaan - Grote Eggestraat - Kapelhof - Heuvenstraat.
Deze wegomleggingen worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door de verkeerstekens F41 en F45.
Door dit reglement worden de bestaande aanvullende gemeentelijke verkeersreglementen opgeschort voor zover zij betrekking hebben op de straten bedoeld in de artikelen 2, 4, en 6 en dit voor zover deze strijdig zijn met huidig reglement.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening kunnen vastgesteld worden door de leden van de federale en lokale politie.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover door wetten die op dit stuk zouden bestaan, geen andere straffen zijn voorzien.
Het college van burgemeester en schepenen beveelt dat onderhavige verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet.
Prijsvergelijking;
Verslag van nazicht.
Via Jo Lambrechts werden er prijsvragen verstuurd en werd er onderhandeld om te komen tot een zo voordelig mogelijk aanbod voor de levering van dranken en toebehoren voor Zonhoven Trapt Door.
Er werden 3 offertes ingediend: door Coca-Cola, door AB Inbev en door Cristal Alken.
Coca-Cola
Coca-Cola levert promotionele en financiële sponsoring en voorziet kortingen voor de afnames via een plaatselijke handelaar (in dit geval Marlou). Dit geldt voor het assortiment waters en frisdranken.
AB Inbev
AB Inbev heeft een voorstel ingediend waarbij materialen voor de inrichting van de togen voorzien worden en de leveringen rechtstreeks vanuit het centrale depot aan ons geleverd worden, zonder plaatselijke handelaar.
De prijzen voor de bieren zijn hierdoor (nipt) voordeliger, maar het nadeel aan dit verhaal is dat er geen ondersteuning voorzien is op het terrein en er evenmin “naleveringen” kunnen gebeuren bij groot verbruik tijdens het weekend. De installatie en aansluitingen van alle tapkranen dient door onszelf te gebeuren, terwijl dit eigenlijk “specialistenwerk” is. Er wordt geen service na verkoop voorzien bij levering door AB Inbev en dit is een groot minpunt bij deze offerte.
Cristal Alken
Cristal Alken heeft een voorstel ingediend waarbij er materialen geleverd worden en kortingen voorzien worden via levering door een plaatselijke handelaar (in dit geval Marlou Dranken).
Het service-aanbod is bij Cristal Alken veel ruimer dan het voorstel van AB Inbev.
Het voordeel hierbij is dat er tijdens het weekend onbeperkt “naleveringen” kunnen gebeuren wanneer bepaalde producten uitgeput geraken en er is ook 24/7 technische ondersteuning voorzien bij mogelijke technische problemen aan de dranktogen. De tapkranen worden door een technieker van Cristal Alken volgens de regels van de kunst aangesloten.
Qua logistieke ondersteuning worden er iets meer materialen voorzien (T-shirts, gratis vaten, extra korting van 10€/HL bij meer dan 60 hectoliter verbruik).
De eenheidsprijzen voor afname van diverse bieren zijn duurder dan bij AB Inbev, maar de eenheidsprijzen van waters en frisdranken zijn dan weer goedkoper.
Besluit
Gelet op de ingediende offertes kunnen we besluiten dat de ingediende offertes qua prijzen vergelijkbaar zijn (bieren bij AB Inbev goedkoper, maar waters en frisdranken bij Cristal Alken goedkoper via sponsoring door Coca-Cola).
Aangezien er meer materialen geleverd worden is de offerte van Cristal Alken op vlak van geleverde toebehoren voor de uitrusting van de dranktogen voordeliger.
Het grootste verschil zit echter in de “dienst na verkoop” waarbij AB Inbev enkel dranken en materialen levert en er geen naleveringen of technische ondersteuning mogelijk is en waarbij Cristal Alken, via plaatselijke handelaar deze voordelen wel voorziet.
Aangezien het belangrijk is om bij een evenement van deze grootte toch steeds over voldoende drankvoorraad te beschikken en er ook voor mogelijke problemen met de drankvoorzieningen snel een oplossing komt is de offerte van Cristal Alken de meest voordelige.
We stellen voor om de gunning van dranken en toebehoren toe te kennen aan Cristal Alken en Coca-Cola met leveringen via de plaatselijke handelaar Marlou Dranken.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de levering van dranken en toebehoren voor het evenement Zonhoven Trapt Door 2023 toe te wijzen aan Cristal Alken en Coca-Cola met leveringen via de plaatselijke handelaar Marlou Dranken aan de eenheidsprijzen zoals vermeld in diens offerte.
Op vrijdag 26 mei 2023 vond de rondgang plaats in het bijzijn van:
Dhr. Jo Ginestra, Fluvius cvba
Dhr. Dirk Tytgat, Gemeente Zonhoven
Dhr. Tim Vandersmissen, Vandersmissen
Dhr. Dries Nys, Immo Top Invest
Dhr. Bert Poesen, Geotec bv
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het PV van voorlopige oplevering in VK Hortstraat.
Het bestek voor de opdracht "Manueel ruimten van grachten (2023)".
PV van opening.
Offerte van De Winning Maatwerk VZW.
Verslag van nazicht van de offertes.
In het kader van de opdracht “Manueel ruimen van grachten (2023)” werd een bestek met nr. 2023- 607-ruimen_grachten opgesteld.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 92.561,96 excl. btw of € 112.000,00 incl. 21 % btw voor de volledige looptijd van 48 maanden.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 1 jaar, met 3 mogelijke stilzwijgende verlengingen.
De gemeenteraad verleende in zitting van 24 april 2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 25 april 2023 de plaatsingsprocedure te starten.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 30 mei 2023 om 11.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 27 september 2023.
Er werden 5 offertes ontvangen :
Het verslag van nazicht van de offertes werd opgesteld op 30 mei 2023.
Bij vergelijking van de offertes werd duidelijk dat er maar één firma voldoet aan de voorwaarde dat dit een voorbehouden opdracht is.
Er wordt voorgesteld om, rekening houdende met het voorgaande, de opdracht te gunnen aan de firma met de enige regelmatige offerte (op basis van de prijs), zijnde De Winning Maatwerk vzw, Sint-Ferdinandstraat 1 te 3560 Lummen tegen het nagerekende offertebedrag van € 24.582,35 excl. btw of € 26.057,29 incl. 6 % btw.
Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 30 mei 2023.
Het verslag van nazicht van de offertes in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De basisopdracht wordt gegund aan de firma met de enige regelmatige offerte (op basis van de prijs), zijnde De Winning Maatwerk vzw, Sint-Ferdinandstraat 1 te 3560 Lummen tegen het nagerekende offertebedrag van € 24.582,35 excl. btw of € 26.057,29 incl. 6 % btw.
De verlengingen worden gegund tegen dezelfde voorwaarden als de basisopdracht.
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2023-607-ruimen_grachten.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het budget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000175 (facilitair management).
Het bestek voor de opdracht "Totaalrenovatie van twee personenliften".
PV van opening en offertes.
In het kader van de opdracht “Totaalrenovatie van twee personenliften” werd een bestek met nr. 2022-602-liften opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21 % btw (€ 21.000,00 btw medecontractant).
De gemeenteraad verleende in zitting van 30 januari 2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 31 januari 2023 de plaatsingsprocedure te starten.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 28 februari 2023 om 11.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 28 juni 2023.
Er werden 3 offertes ontvangen :
Ondertussen zijn er nieuwe elementen naar boven gekomen voor de herinrichting van het gemeentehuis naar publiekshuis, waaruit blijkt dat de lift in het gemeentehuis niet vervangen zal worden, waardoor deze lift uit deze opdracht geschrapt zou moeten worden. Dit zou neerkomen op een wezenlijke wijziging van de opdracht aangezien de helft van huidige opdracht verdwijnt, waardoor huidige procedure niet verder gezet kan worden zonder de aanpassing van de opdrachtdocumenten. Dit is een onvoorzienbare omstandigheid, die nog niet gekend was bij de opmaak en goedkeuring van de opdrachtdocumenten voor de opdracht "Totaalrenovatie van twee personenliften".
Rekening houdende met het voorgaande, is het aangewezen af te zien van de gunning van deze opdracht en de opdracht stop te zetten.
De plaatsingsprocedure voor "Totaalrenovatie van twee personenliften" wordt stopgezet. De opdracht wordt bijgevolg niet gegund.
Schrijven Consenso Advocaten (projectontwikkelaars);
De projectontwikkelaars, Vanhout-Kolmont, van site de Kwint meldden in een schrijven d.d. 25/05/2023 dat er Japanse Duizendknoop ontdekt werd op de site. Ze vragen een opschorting van het opstalrecht wegens vervuiling van de bodem alsook opschorting van de uitvoeringstermijn wegens onvoorziene omstandigheid.
Ze verwijzen hiervoor naar de PPS-overeenkomst. Volgens hun valt deze ontdekking namelijk onder "verontreiniging" in de zin van de PPS-overeenkomst.
De Japanse Duizendknoop werden een eerste keer opgemerkt op 2 mei 2023. De werken werden aangevat op 14 februari 2023. het eerste technisch verslag van de bodem, aan de hand van stalen genomen op 23 maart 2023 en afgeleverd op 19 april 2023, merkten géén Japanse Duizendknoop op.
Het college van burgemeester en schepenen in zitting op 30 mei 2023 nam hier kennis van en besloot dat dit geen grond was tot onvoorziene omstandigheden.
In navolging van bovenstaande meldde de projectontwikkelaars dat o.b.v. de PPS-overeenkomst, de aanbestedende overheid instaat voor de ruiming van deze invasieve plantensoort, ofwel op basis van de betaling van een meerwerk ofwel door zelf het nodige te doen voor deze ontruiming. De projectontwikkelaars hebben de (richtgevende) prijs meegegeven voor de meerwerken ten belope van € 143.395,00 (excl. btw), oftewel € 173.507,95 (incl btw).
De administratie is van mening dat hier echter géén sprake is van vervuiling van de grond zoals bedoeld in de PPS-overeenkomst waar door de projectontwikkelaars naar verwezen wordt. Op basis van de projectontwikkelaars is art. 8.14 van de PPS-overeenkomst, met als titel "bodemsanering" de grond dat de aanbestedende overheid instaat voor deze kost, in het bijzonder "[...] Indien alsnog op de Projectgronden verontreiniging wordt vastgesteld zal dit leiden tot een meerwerk of zal de Opdrachtgever zelf instaan voor de uitvoering van deze werken. [...] ". Dit hele artikel slaat echter op verontreiniging in de zin van het Bodemdecreet van 27 oktober 2006. Planten, zelfs invasieve exoten zoals de Japanse Duizendknoop, vallen niet onder de definitie van vervuiling/verontreiniging. Sterker nog: In het juridisch advies, opgemaakt door Consenso advocaten voor de projectontwikkelaars, wordt verwezen naar twee wetenschappelijke artikels waarin letterlijk te lezen valt dat invasieve exoten een hiaat zijn in de vigerende wetgeving omtrent bodemvervuiling.
De PPS-overeenkomst bepaalt in artikel 8.13, met als titel "Hindernissen", dat de opdrachtnemer voor de kosten instaat om hinderissen, bovengronds of ondergronds, bekend of onbekend, uit te roeien, af te breken, weg te nemen of te verplaatsen.
Er wordt aangeraden het standpunt in te nemen dat het ontdekken van de Japanse Duizendknoop géén vervuiling betreft zoals bedoeld in de PPS-overeenkomst en in het Bodemdecreet en dat, op basis van art. 8.13 van de PPS-overeenkomst, de projectontwikkelaar zelf instaat voor de kosten deze grond op een correcte manier af te voeren en zuiveren.
Het college van burgemeester en schepenen beslist, in aanvulling en nuancering op de beslissing genomen op 30 mei 2023, niet akkoord te gaan met het schrijven van de TM Van Hout Projects-Kolmont Woonprojecten betreffende de opschorting van de werken van site De Kwint wegens het aantreffen van Japanse Duizendknoop, aangezien het ontdekken van de exoot géén vervuiling betreft zoals bedoeld in art. 8.14 van de PPS-overeenkomst maar slechts een hindernis betreft zoals bedoeld in art. 8.13 van de PPS-overeenkomst, waarvoor de TM Van Hout Projects-Kolmont Woonprojecten zelf instaat voor de kosten.