Terug
Gepubliceerd op 16/05/2023

2023_CBS_00502 - Realisatie fietspad Halveweg - Kwakstraat - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 09/05/2023 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_CBS_00502 - Realisatie fietspad Halveweg - Kwakstraat - Goedkeuring 2023_CBS_00502 - Realisatie fietspad Halveweg - Kwakstraat - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het voorstel voor de realisatie van een gedeelte fietsverbinding tussen de Halveweg en Kwakstraat, naast de spoorweg.

Het bestuur is reeds lange tijd vragende partij om de ontbrekende fietsverbinding tussen Halveweg en Kwakstraat te realiseren. Daar waar ANB destijds het standpunt innam dat dit moeilijk realiseerbaar is wegens ligging in habitatrichtlijn gebied is na onderzoek gebleken dat deze strook net buiten habitatrichtlijngebied valt.  Er zijn verdere contacten geweest met ANB over dit dossier waarbij de grens met habitatrichtlijngebied en VEN (Vlaams Ecologisch Netwerk) verder is besproken. Mits een goede dossieropbouw (ikv de omgevingsaanvraag), randvoorwaarden en het bekomen van een VEN-ontheffing, is er een mogelijkheid dat ANB dit dossier gunstig zou kunnen evalueren.

Project:

Concreet gaat het over de aanleg van een fietsverbinding, over een lengte van +/- 590 meter, naast de spoorwegbedding. Momenteel ligt hier een olifantenpad wat trage weggebruikers gebruiken.  Bedoeling is om hier een fietsverbinding te realiseren bestaand uit asfalt. Omwille van de ligging nabij habitatrichtlijngebied wordt geadviseerd om de breedte te beperken tot 2 meter. 

Deze fietsverbinding wordt op het openbaar domein van Infrabel aangelegd. Een verschuiving richting het westen, en dus op privé-domein, houdt in dat een overeenkomst voor 10 percelen en hun eigenaars bekomen moet worden en dat dit gelegen is in habitatrichtlijngebied. Op 1 locatie is het openbaar domein van Infrabel te smal om 2 meter aan te houden, vandaar het voorstel om hier over een beperkte lengte de breedte van 2 meter aan te beperken tot een minimum om hier niet op prive-grond te komen. 

Een omgevingsdossier moet hiervoor opgemaakt worden, met VEN-ontheffing. 

De provinciale visie voorziet hier een fietssnelweg, met een breedte van 4 meter.  De provincie zal dit dossier trekken, maar niet op korte termijn (eventueel volgende legislatuur). 

Er is momenteel geen overeenkomst met Infrabel om hun domein te gebruiken. Bij voorkeur wordt de principiële goedkeuring gevraagd vóór de opmaak van de omgevingsaanvraag. 

Budget:

De dienst patrimonium heeft een herberekening gedaan voor een pad in asfalt inclusief draadafsluiting 1,5 meter hoogte naast de spoorwegbedding. De prijs voor een breedte van 2 meter is 96.473 euro (incl. btw).  In 2021 was dit geraamd op 91.282 euro. 

De dienst heeft tevens een berekening gemaakt waarbij betonplaten gebruikt wordt (een modulair systeem bestaande uit betonnen platen met een dikte van 14 cm). De prijs hiervan bedraagt 182.569 euro (incl. btw).  De keuze gaat uit naar een pad in asfalt met draadafsluiting voor een budget van 100.000 euro. 

Voorgesteld stappenplan:

1. Allereerst wordt de principiële goedkeuring gevraagd aan Infrabel voor de aanleg van deze fietsverbinding.

2. Opmaak en indienen omgevingsvergunning door dienst vergunningen en gelijktijdig overeenkomst Infrabel door dienst contractmanagement; 

3. Na het bekomen van de omgevingsvergunning -> voorzien budget in de begroting van 100.000 euro en overdracht dossier naar dienst patrimonium ter uitvoering.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het voorgestelde stappenplan en beslist hiermee het dossier voor de fietsverbinding op te starten.