Terug
Gepubliceerd op 16/05/2023

2023_CBS_00509 - OMV - Vergunning - Rozenstraat z/n - 2023/00006 - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 09/05/2023 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_CBS_00509 - OMV - Vergunning - Rozenstraat z/n - 2023/00006 - Goedkeuring 2023_CBS_00509 - OMV - Vergunning - Rozenstraat z/n - 2023/00006 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer:    2023/00006
Referentie omgevingsloket: OMV_2023008011

De aanvraag, ingediend door de heer Bart Telen met als contactadres Kerkplein 1 te 3520 Zonhoven, de heer Johny De Raeve met als contactadres Kerkplein 1 te 3520 Zonhoven en de heer Stijn Franssen met als contactadres Kerkplein 1 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 19/01/2023 en op 14/03/2023 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Rozenstraat z/n, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F nrs. 594N21 en 594T20.

De aanvraag gaat over het aanleggen van een sportterrein met speelconstructies, de regularisatie van parkeerplaatsen en de aanpassing van een openbare wandel- en fietsweg binnen het openbaar domein.

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).

1.    STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebieden.
De locatie is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,... goedgekeurd op 23 juni 2006;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

2.    HISTORIEK
Er zijn geen historische dossiers voor deze aanvraag.

3.    BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
De percelen bevinden zich aan de Rozenstraat en de Leliestraat, twee gemeentewegen in ‘Tuinwijk’, een woonwijk aan de rand van de deelkern Terdonk in het zuidwesten van de gemeente Zonhoven. Het perceel F594T20 grenst aan de noordelijke en westelijke zijde aan de Rozenstraat en aan de oostelijke zijde aan de Leliestraat. De zuidelijke grens wordt bepaald door een trage verbinding. Het perceel F594N21 grenst aan de noordelijke zijde aan de Rozenstraat en aan de westelijke zijde aan de Leliestraat. De zuidkant van dit perceel ligt aan een trage verbinding die deel uitmaakt van de Leliestraat.
De omgeving bestaat hoofdzakelijk uit eengezinswoningen in een halfopen en gesloten bebouwing. De bebouwing bestaat uit één of twee bouwlagen onder zowel hellende als platte daken, en is voornamelijk afgewerkt in een bruine gevelsteen.
Op de percelen bevinden zich onvergunde verhardingen in de vorm van parkeerplaatsen en voetpaden.
De percelen zijn verder beperkt begroeid met struikgewas en enkele hoogstammige bomen.

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag gaat over het regulariseren van de niet-vergunde parkeerplaatsen, het slopen van niet-overdekte verhardingen, het wijzigen van de trage verbinding op het openbaar domein, aanleggen van een basketbalterrein met en bijkomende aanleg van het terrein en het plaatsen van speeltoestellen.

Op perceel F594T20 wordt een voetpad van ongeveer 95m² verwijderd.  Verder bevinden er zich delen van niet-vergunde parkeerplaatsen met een totale verharde oppervlakte van 63,7 m².  Deze verhardingen moeten geregulariseerd worden.  Tenslotte worden er op het oostelijk deel van het perceel een schommel en een lignet geplaatst.  De schommel heeft een breedte van 3,8 meter, een lengte van 2,6 meter en een hoogte van 2,8 meter.  Onder de schommel wordt een veiligheidszone van 20m² omzoomd met betonnen boorden die zich bijna volledig in de grond bevinden.  Het lignet heeft een lengte van 3 meter, een breedte van 2,1 meter en een hoogte van 2,2 meter.  De veiligheidszone onder het lignet heeft een lengte van 6,78 meter en een breedte van 5,88 meter.  Uit onze gegevens blijkt dat de werkelijke inplanting van de veiligheidszones van de toestellen niet zal overeenkomen met de toestand zoals ingetekend op de ingediende plannen maar op een afstand van tenminste 1 meter van de zuidelijke perceelsgrens, 6,8 meter van de Leliestraat en op 7,3 meter van de Rozenstraat.

Op het perceel F594N21 zal er een basketbalterrein aangelegd worden met een oppervlakte van 221m².  Dit sportveld zal afgesloten worden door een open afsluiting met een hoogte van 3 meter.  Rondom dit terrein zal een voetpad aangelegd worden met een breedte van 1,5 meter dat aan de zuidkant aansluiting vindt met de nieuwe trage wegverbinding en aan de noordkant met de Rozenstraat.  De verhardingen zullen op een afstand van tenminste 3 meter geplaatst worden van de oostelijke perceelsgrens.  Verder zullen er ook een fietsparkeerplaats voor een zestal fietsen, met een oppervlakte van 13,5m² en twee zitplaatsen, met een totale oppervlakte van 6m² voorzien worden.  De niet-vergunde delen van de parkeerzones, met een totale oppervlakte van ongeveer 63m², die op het perceel zijn geplaatst moeten ook hier geregulariseerd worden.  
De totale verhardingsgraad van het perceel zal na de uitvoering van de werken verhogen naar 66,7%.
Op het terrein wordt ook een wadi voorzien met een buffercapaciteit van 8,5m³ en worden er groenbuffers aangeplant om de hinder naar de omwonenden te beperken.
Het bestaande terreinprofiel van beide percelen blijft behouden met uitzondering van het basketbalterrein waar ten behoeve van de afwatering een verhoging van maximaal 0,17 meter voorzien wordt.

Het noordelijke deel van de trage wegverbinding, uitgevoerd in betonklinkers, die deel uitmaakt van de Leliestraat zal binnen de grenzen van het openbaar domein en over een oppervlakte van ongeveer 85m² aangepast worden.  De verharding zal tot tegen de grens met het perceel F594N21 geplaatst worden en versmald worden tot een breedte van 1,5 meter.

4.    OPENBAAR ONDERZOEK
Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.

5.    ADVIEZEN
Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:
• dienst patrimonium
• dienst contractmanagement
• Fluvius System Operator
• Inter Vlaanderen.

6.    PROJECT-MER
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.

7.    INHOUDELIJKE BEOORDELING
 Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Rozenstraat een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.

Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.

Toegankelijkheid
De aanvraag valt onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 en latere wijzigingen, tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid. Dit besluit trad in werking op 1 maart 2010.
Om die reden werd er d.d. 14/03/2023 advies gevraagd aan Inter Vlaanderen.

Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.
Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:
De verordening is niet van toepassing, omdat het hemelwater doorheen dan wel naast de voorziene verhardingen in het terrein kan infiltreren.
Uit de watertoets blijkt dat er verder geen bijkomende bijzondere maatregelen genomen moeten worden.

Natuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied.  Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.

Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving. 
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m² en het goed zich niet in een beschermde archeologische site en ook niet in een vastgestelde archeologische zone bevindt.

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid
Het recreatieve karakter van het sportterrein en de speeltoestellen biedt welgekomen ontspanningsmogelijkheden voor de hele wijk en dus een ondersteuning aan de woonfunctie.

Mobiliteitsimpact
De regularisatie van de bestaande parkeerplaatsen voor bezoekers en bewoners en de realisatie van een fietsenstalling komt tegemoet aan de noden van de buurt en stimuleert het fietsgebruik ten behoeve van de nieuwe ontspanningsmogelijkheden.
De gevraagde aanpassing van de Leliestraat zal de functionaliteit ervan versterken.
Er wordt verder geen impact op het bestaande verkeer verwacht.

Schaal
De aanleg van het sportterrein heeft, met uitzondering van de afsluiting en de doelen, een hoofdzakelijk horizontale dimensie.  Aangezien de afsluiting ervan een open karakter heeft, zal de schaal van het sportterrein weinig impact hebben op de omgeving.  Ook de omvang van de speeltoestellen is van dergelijke aard dat deimpact op het straatbeeld beperkt blijft.

Ruimtegebruik en bouwdichtheid
De verharding op het perceel F594N21 zal aanzienlijk boven de norm komen te liggen die in de gemeente Zonhoven gehanteerd wordt. Toch is deze aanvaardbaar aangezien het hemelwater dat erop valt niet afgevoerd wordt maar naast de verhardingen in de grond kan infiltreren en er een zeer ruime buffer- en infiltratievoorziening ingericht wordt. Ook kunnen alle nieuw aan te leggen voetpaden en toegangen waterdoorlatend uitgevoerd worden. Tenslotte kan deze verhardingsgraad verantwoord worden door de maatschappelijke en sociale wenselijkheid van dergelijke voorzieningen voor de hele wijk.
De verhardingsgraad van perceel F594T20 zal verlagen aangezien er meer onthard dan verhard wordt.
De inplanting van de toestellen ligt op voldoende veilige afstand van de omliggende straten.
Aangezien er geen woningen gecreëerd worden, zal de woondichtheid op de percelen dezelfde blijven.

Visueel-vormelijke elementen
De aanleg van het sportterrein, de speeltoestellen en de groenaanleg heeft een kleine doch positieve impact op het straatbeeld en er wordt verwacht dat deze werken de aantrekkelijkheid en sociale cohesie van de buurt zullen verhogen.

Cultuurhistorische aspecten
Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.

Bodemreliëf
Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd.

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
Gezien het doelpubliek en de locatie van de speeltoestellen wordt er niet verwacht dat deze voor ernstige bijkomende hinder zullen zorgen op het vlak van privacy of geluidshinder.
Enige geluidshinder en impact op de privacy van de omwonenden door het basketbalterrein wordt beperkt door het volgroeien van de aangelegde groenbuffers met vlinderstruiken en struikganzerik en de nieuwe bomen.
Toch blijft er voldoende zichtbaarheid op de terreinen om een gevoel van veiligheid te waarborgen en heeft de locatie van de speeltoestellen en de afsluiting en de toegangsmogelijkheden van het sportveld geen negatieve impact op de verkeersveiligheid.  Integendeel zorgt de ontharding van het voetpad en versmalling van de Leliestraat voor een verbetering van de situatie.

Bespreking van de adviezen
• Het advies van Fluvius System Operator d.d. 22 maart 2023 is gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig.
Fluvius System Operator maakt bezwaar inzake de afvloeiing van het hemelwater naar de naastliggende groenzones. Daarbij wordt verder geen detaillering of uitleg betreffende het bezwaar verschaft.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich niet aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten niet gevolgd worden aangezien de afvloeiing vermoedelijk bevorderlijk zal zijn voor de groenzones en er bovendien een aanzienlijke en bovendien niet verplichte buffer- en infiltratievoorziening geplaatst wordt ter compensatie van de afvloeiing.

•    Het advies van Inter Vlaanderen d.d. 24 maart 2023 is gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig.
De toegang tot en het gebruik van de schommel door kinderen met een mobiele beperking moet mogelijk gemaakt worden, ter hoogte van de rustplaatsen moet opstelruimte voorzien worden voor mensen met een mobiele beperking, er moeten zitbanken voorzien worden aan de speeltoestellen, de vorm van de zitbanken moet aangepast zijn aan minder mobiele mensen en de aard van de verhardingen moet in die zin aangepast wortden.  De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich deels aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden, met uitzondering van het plaatsen van extra zitbanken aan de speeltoestellen.  Dit kan achteraf namelijk nog steeds voorzien worden wanneer de vraag zich stelt.

•    Het advies van dienst patrimonium d.d. 17 maart 2023 is gunstig.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. 

•    Het advies van dienst contractmanagement d.d. 15 maart 2023 is gunstig.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.

8.    ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
Gezien de aanpassingen van de verharding op het openbaar domein als vrijgesteld beschouwd kunnen worden, worden hier verder geen uitspraken over gedaan.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:
Stedenbouwkundige voorwaarde
• De verhardingen van de voetpaden of toegangsmogelijkheden in betonstraatstenen of -tegels die heraangelegd, aangepast of aangelegd worden, moeten waterdoorlatend worden uitgevoerd.
• Het advies van Inter Vlaanderen moet opgevolgd worden met uitzondering van het plaatsen van zitplaatsen bij de speeltoestellen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 02/05/2023 en volgt dit standpunt integraal.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan de heer Bart Telen met als contactadres te 3520 Zonhoven, de heer Johny De Raeve met als contactadres te 3520 Zonhoven en de heer Stijn Franssen met als contactadres te 3520 Zonhoven voor het aanleggen van een sportterrein met speelconstructies, de regularisatie van parkeerplaatsen en de aanpassing van een openbare wandel- en fietsweg binnen het openbaar domein, gelegen te Rozenstraat z/n, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F nrs. 594N21 en 594T20.

Artikel 3

Volgende voorwaarden worden opgelegd:

  • De verhardingen van de voetpaden of toegangsmogelijkheden in betonstraatstenen of -tegels die heraangelegd, aangepast of aangelegd worden, moeten waterdoorlatend worden uitgevoerd.
  • Het advies van Inter Vlaanderen moet opgevolgd worden met uitzondering van het plaatsen van zitplaatsen bij de speeltoestellen.