Terug
Gepubliceerd op 16/05/2023

2023_CBS_00512 - OMV - Vergunning - Molenweg 21 - 2022/00304 - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 09/05/2023 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_CBS_00512 - OMV - Vergunning - Molenweg 21 - 2022/00304 - Goedkeuring 2023_CBS_00512 - OMV - Vergunning - Molenweg 21 - 2022/00304 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer:    2022/00304
Referentie omgevingsloket: OMV_2022162792
Inrichtingsnummer: 20221215-0062
Ondernemingsnummer exploitant:    0507680182  

De aanvraag, ingediend door VONCKERS gevestigd te Molenweg 21 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 28/12/2022 en op 16/03/2023 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Molenweg 21, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie E nrs. 519/3 H en 519/3 K.

De aanvraag gaat over het slopen van de bestaande bebouwing, het bouwen van een handelshuis met terreinaanleg, het starten van een ingedeelde inrichting of activiteit, het wijzigen van een kleinhandelsbedrijf.

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen, de exploitatie van een of meerdere ingedeelde inrichtingen of activiteiten en kleinhandelsactiviteiten.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).

1.    STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied met landelijk karakter.
De locatie is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,... goedgekeurd op 23 juni 2006;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

2.    HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Stedenbouwkundige vergunning (1952/00102) voor bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 08/05/1952.
• Stedenbouwkundige vergunning (1965/00077) voor verbouwen woonhuis - goedgekeurd op 18/05/1965.
• Stedenbouwkundige vergunning (2009/11284) voor het wijzigen van de bestemming van de garage naar een handelspand, het bijbouwen aan de garage van een overdekte ruimte met toilet, het voorzien van een aantal parkeerplaatsen en een verharde inrit. - goedgekeurd op 30/03/2009.
• Milieuvergunning 752.4-187 voor lozing nha en ondergrondse mazoutopslag 5000 l – gunstig op 22/03/1993.
• Milieuvergunning 1VL201/nde voor opslag van 5000 l benzine - gunstig op 07/11/1951.

3.    BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG

    Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel bevindt zich aan de Molenweg en de Hennepveldweg, twee gemeentewegen buiten het gehucht Termolen, in het oosten van de gemeente Zonhoven.
De nabije en ruimere omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande eengezinswoningen, gelegen in een woonlint met achterliggend natuurgebied al dan niet met een wetenschappelijke waarde en agrarisch gebied. De bebouwing bestaat uit één of twee bouwlagen onder voornamelijk hellende daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.
Op het perceel bevindt zich een vergunde eengezinswoning met een handelspand in een aangebouwd bijgebouw, en zeven vergunde parkeerplaatsen met bijkomende verharding in de voortuin.
Verder zijn er op het terrein diverse onvergunde aangebouwde en vrijstaande constructies en verhardingen geplaatst.
Ook zijn er zonder vergunning 6 bomen gerooid waarvan sommige vergunningsplichtig.
Gezien de bijzondere locatie van het perceel, beschikt het gebouw over drie voorgevels en voortuinen en een zijgevel en zijtuin. Er is geen achtergevel en ook geen achtertuin.
Het terrein is begroeid met verschillende hoogstammige en andere bomen en struiken.

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag gaat over de sloop van alle verhardingen en constructies op het terrein en het bouwen van een onderkelderd handelshuis (met hoofdfuncties wonen en horeca) met een eengezinswoning op de eerste verdieping.
Verder wordt het volledige terrein aangelegd met daarbij 18 parkeerplaatsen, een fietsenstalling voor 30 fietsen en een niet overdekt terras.
Het handelshuis wordt ter hoogte van het gelijkvloers ingeplant op 6 meter van de perceelsgrens met de Molenweg en op de verdieping op 4,5 meter ervan. Dit gebeurt via een volledig overkragende uitsprong die geen steun vindt op het maaiveld. De inplanting ten opzichte van de Hennepveldweg bedraagt minimaal 13,03 meter. De afstand tot de enige zijdelingse perceelsgrens is minimaal 6,28 meter.
De bouwdiepte van het gelijkvloers ten opzichte van twee van de drie voorste perceelsgrenzen bedraagt 15 meter. Die van de verdieping meet 12 meter. Naar analogie hiervan is de bouwbreedte 28,75 meter.
De dakrandhoogte ten opzichte van de nieuwe toestand van het maaiveld bedraagt 6,88 meter.
De totale nuttige oppervlakte van de handelszaak bedraagt 531,49 m² en die van de woning is 281,33 m².
Het gebouw wordt afgewerkt in een grijsbeige in wildverband gelijmde gevelsteen. Het buitenschrijnwerk, de dakrand en een deel van de gevelbekleding bestaan uit aluminium in bronze-kleur. Een ander deel van de gevelbekleding zal in hout uitgevoerd worden.
Langs de westelijke perceelsgrens wordt een groenbuffer voorzien met een breedte van minimaal 3,28 meter.
De aanvraag voorziet in het rooien van 8 bomen en de regularisatie van het rooien van 6 bomen.
Met uitzondering van de 3 toegangsmogelijkheden wordt bijna het hele perceel ontoegankelijk gemaakt voor het verkeer. Het gaat om een haag met een hoogte van 0,7 meter, inheemse beplanting met een hoogte van 0,5 meter en een draadafsluiting met een hoogte van 0,7 meter en 1,8 meter.
De inrit ter hoogte van de perceelsgrens met de Hennepveldweg is 4 meter breed. Langs de Molenweg zijn er 2 toegangsmogelijkheden voorzien, namelijk een inrit naar de parkeerplaatsen van de woning en het personeel van 2,4 meter breed en een fiets-/voetpad met een breedte van 3 meter. De inrit van het personeel wordt uitgevoerd als een karrespoor in beton. De inrit aan de Hennepveldweg en het toegangspad vertrekkende van de personeelparking bestaan uit kiezelverharding. De andere toegangspaden bestaan uit een klinkerverharding.
Er worden 4 parkeerplaatsen voorzien voor het personeel, 2 voor de eengezinswoning en 11 voor de handelszaak waarvan 1 parkeerplaats voor mensen met een beperking. Bijna alle parkeerplaatsen worden in grasdallen uitgevoerd. De parkeerplaats voor mensen met een beperking wordt in klinkerverharding uitgevoerd. Er wordt in functie van de handelszaak ook een fietsenstalling aangelegd op een verharding in grindgazon.
Gezien de locatie beschikt het perceel met een oppervlakte van 2106m² in de nieuwe toestand over 1635,74m² voortuin en 129,75m² zijtuin. De verhardingsgraad van de voortuin bedraagt ca. 38,72%. De verhardingsgraad van het perceel in de nieuwe toestand zal ca. 48,36% bedragen.
Het terrein zal met 0,1 meter opgehoogd worden tot 0,3 meter boven de as van de Molenweg en 0,15 meter boven de as van de Hennepveldweg.

Beschrijving van de milieuaspecten
De aanvraag betreft een nieuwe inrichting voor de exploitatie van een ijssalon met de volgende rubrieken:   

Rubriek

Omschrijving

klasse

16.3.2°a)

Inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen): koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen, met uitzondering van inrichtingen die ingedeeld zijn in rubriek 16.9, c), met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW (20kW);
Koelunit op plat dak (5,75 kW), koelcel in berging (1,5 kW), 2 verticale diepvriezen (elks 0,72 kW), 2 verticale frigo’s (elks 0,4 kW), 2 ijsvitrines (elks 2,5 kW) – totaal geïnstalleerde drijfkracht 14,49 kW

3

45.4.e)1°

inrichtingen voor het behandelen van andere producten van dierlijke oorsprong; opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong, met uitzondering van de producten, vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton ( 3 ton stock in koeling)  

3

45.6.a)1°b)

De bewerking en verwerking van zuivelproducten (melk, boter, eieren, kaas enzovoort) met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied;
2 pasteurisatieketels (elks 16 kW), 2 ijsturbines (elks 8 kW), een slagroomtoestel (0,2 kW) – totaal geïnstalleerde drijfkracht 48,2 kW  

3

 

De uitbating is reeds meerdere jaren actief als ijssalon, echter zonder te beschikken over de juiste omgevingsvergunning. 

Met volgende aangevraagde rubrieken: 

Rubriek

Omschrijving

Hoeveelheid

Klasse

16.3.2°a)

Toestellen : zie bijlage C7 (Nieuw)

14,49 kW

3

45.4.e)1°

Max 3 ton boter, melk, eieren, enz (Nieuw)

3 ton

3

45.6.a)1°b)

Zie bijlage C (Nieuw)

48,2 kW

3

 Zodat de ingedeelde inrichting of activiteit voortaan omvat: 

Rubriek

Omschrijving

Hoeveelheid

Klasse

16.3.2°a)

Toestellen : zie bijlage C7 (Nieuw)

14,49 kW

3

45.4.e)1°

Max 3 ton boter, melk, eieren, enz (Nieuw)

3 ton

3

45.6.a)1°b)

Zie bijlage C (Nieuw)

48,2 kW

3

 

Beschrijving van de aangevraagde kleinhandelsactiviteiten
De aanvraag gaat over een nieuw handelshuis waarbij de netto oppervlakte die toegankelijk is voor het publiek kleiner is dan 400m².  Het gaat echter niet om de hoofdfunctie handel, maar wel om de hoofdfunctie horeca (ijssalon).

4.    OPENBAAR ONDERZOEK
Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.

5.    ADVIEZEN
Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:
• dienst mobiliteit
• dienst lokale economie
• dienst facilitair management
• dienst patrimonium
• Provincie Limburg
• Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie
• Inter Vlaanderen
•  Fluvius System Operator.

6.    PROJECT-MER
Het project komt voor op bijlage III van het project-m.e.r.-besluit, nl. rubriek 10b – stadsontwikkelingsprojecten. Daarom moet een project-m.e.r. opgemaakt worden, tenzij de initiatiefnemer via een project-m.e.r.-screeningsnota kan aantonen dat het project geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken.
Er werd een project-m.e.r.-screeningsnota bij de aanvraag gevoegd. De effecten op milieu en omgeving werden voldoende omschreven en uit de nota blijkt dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

7.    INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Molenweg en de Hennepveldweg voldoende uitgeruste openbare wegen zijn.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Op 20/10/1977 heeft de gemeenteraad volgende beslissing genomen: definitieve goedkeuring van het rooilijnplan ter verbreding van de Hennepveldweg.

Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.

Toegankelijkheid
De aanvraag valt onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 en latere wijzigingen, tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid. Dit besluit trad in werking op 1 maart 2010.

Om die reden werd er d.d. 15/03/2023 advies gevraagd aan Inter Vlaanderen.

Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone voor overstromingen. Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:

De plannen geven aan dat voor de nieuw opgerichte woning met een horizontale dakoppervlakte van 342,75 m² een hemelwaterput voorzien wordt met een inhoud van 20000 liter en recuperatie van het hemelwater voor 7 toiletten en een buitenkraantje.  De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening waarvan de oppervlakte en het volume voldoen aan de verordening.

De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen. Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren.

Natuurtoets
Het perceel is op korte afstand van een natuurgebied gelegen. Dit natuurgebied is een speciale beschermingszone, zijnde het Habitatrichtlijngebied “Valleien van de Laambeek, Zonderikbeek, Slangebeek en Roosterbeek met vijvergebieden en heiden”. Dit gebied is eveneens VEN-gebied, zijnde het Vijvergebied Midden-Limburg.   Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden, zie hiervoor ook de beschrijving van de milieuaspecten eerder in dit verslag.

Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving. 
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner/groter is dan 3000 m² en het goed zich niet in een beschermde archeologische site en ook niet in een vastgestelde archeologische zone bevindt.

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande functie van handelshuis blijft behouden.  De hoofdfuncties betreffen wonen en een ijssalon (horeca), wat functioneel inpasbaar is op deze locatie, de lokale verbindingsweg tussen het centrum en het gehucht Termolen.

Mobiliteitsimpact
De gemeente Zonhoven hanteert volgende parkeernorm voor een woning met handels-/horecazaak: 1 autostaanplaats voor de bewoners, 0,5 autostaanplaatsen (naar boven afgerond) voor de bezoekers van de woning en 1 autostaanplaats per 20m² publiek toegankelijke inpandige handelsruimte.
De aanvraag komt hieraan tegemoet.
Er wordt 1 parkeerplaatsen voor bewoners ingericht. Er wordt 1 parkeerplaats voor bezoekers van de woning voorzien en voor de klanten en het personeel worden er 16 parkeerplaatsen voorzien waaronder 1 parkeerplaats voor mensen met een handicap.

Schaal
De bouwdiepte van het gebouw voldoet aan de norm van 15m die in Zonhoven doorgaans gehanteerd wordt.  De hoogte van de dakrand ligt aanvaardbaar boven de norm, gezien de afmetingen van het perceel en de afstand tot het naastliggende gebouw aan de linkerkant.  Twee bouwlagen onder een plat dak is geen courante bouwvorm in de straat, maar is niet storend gezien de grote afmetingen van de meeste percelen.

Ruimtegebruik en bouwdichtheid
Het aantal wooneenheden op het perceel wijzigt niet.
De verhardingsgraad van de voortuinen is lager dan 50% van de voortuinstroken, wat binnen de gemeente Zonhoven doorgaans als maximum wordt gehanteerd. Daarnaast wordt er gestreefd naar een maximale footprint van 40% per perceel. Het aandeel aan verhardingen en constructies op het het perceel ligt boven deze norm. Om de hinder voor de nabije omgeving te beperken is het natuurlijk wenselijk om voldoende parkeerruimte te voorzien, toch zien we nog mogelijk om de aanwezige verharding verder te beperken.
Zo is de toegang langs de Molenweg enkel nodig voor voetgangers en fietsers en is bijgevolg een breedte van 1,5 meter voldoende. De aangevraagde breedte creëert de facto een bijkomende toegang tot het perceel voor voertuigen wat niet wenselijk is.
De redenering dat er op die locatie ruimte moet voorzien worden om de wachtenden te plaatsen wordt niet weerhouden aangezien er in de voortuin voldoende ruimte voorhanden is.
De inplanting van de overkragende verdieping ligt wat voor de bouwlijn van de naastgelegen woning, maar dit is niet storend gezien de overkraging geen steun zoekt met de grond.

Visueel-vormelijke elementen
Het gebouw wordt bekleed met een grijze-beige genuanceerde gevelsteen. Het buitenschrijnwerk, de panelen boven de vensters aan de zijde van de Hennepveldweg en de dakrand bestaan uit een bronze-kleurig aluminium. De rest van de gevelbekleding bestaat uit hout.
Gezien de verschillende architecturale typologieën past deze moderne en warme uitstraling in de omgeving.
De huidige site is rommelig, de nieuwbouw zal zorgen voor een kwalitatieve site en een opwaardering van het straatbeeld.

Cultuurhistorische aspecten
Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.

Bodemreliëf
Het maaiveld wordt beperkt gewijzigd in functie van de inplanting van de woning. De aanvraag verduidelijkt niet hoe de aansluiting op de aanpalende percelen zal gebeuren. Om hinder op vlak van o.a. de waterhuishouding te voorkomen, moeten volgende voorwaarden worden opgelegd:
Een strook van 1 m langsheen de perceelsgrenzen mag bij eventuele terreinwijzigingen nooit hoger worden gebracht dan het niveau van de aanpalende percelen.

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
De hinder voor de omwonenden wordt op volgende manieren beperkt:
• er wordt op het terrein meer parkeerplaats voorzien dan de norm voorschrijft,
• er wordt een groenbuffer voorzien.
De verkeersveiligheid wordt gewaarborgd door de hoogte van de beplanting of afsluiting tot op 5 meter van de voorste perceelsgrens te beperken tot 0,7 meter.
Inzake het verzoek in de aanvraag om 5 dennenbomen, 1 wilg, 2 beuken te mogen vellen en de regularisatie van het rooien van 1 dennenboom en 5 andere niet- geïdentificeerde bomen verwijzen we naar het advies van de dienst facilitair management van de gemeente Zonhoven.

Milieutechnisch luik
MILIEU-ASPECTEN
De Inrichting is gesitueerd binnen woongebied en ligt op korte afstand van een natuurgebied. Dit natuurgebied is een speciale beschermingszone, zijnde het Habitatrichtlijngebied “Valleien van de Laambeek, Zonderikbeek, Slangebeek en Roosterbeek met vijvergebieden en heiden”. Dit gebied is eveneens VEN-gebied, zijnde het Vijvergebied Midden-Limburg.

Afval
Er worden drie containers voorzien van elk 1100 liter voor de fracties PMD, papier en karton, en restafval. De containers zijn niet toegankelijk voor klanten en worden wekelijks geledigd. Indien nodig kan de ophalingsfrequentie wijzigen. Voor klanten worden kleinere afvalbakken voorzien die in de grotere containers geledigd zullen worden.  

Afvalwater
Bij de bouw van de nieuwe inrichting worden twee hemelwaterputten voorzien die tezamen 20.000 liter kunnen opvangen. Dit hemelwater wordt gebruikt voor sanitaire doeleinden. De nieuwe inrichting zal worden aangesloten op het gemengde rioolstelsel van de Molenweg.
In het verleden ontving de dienst leefmilieu meermaals de melding van de conservator van het natuurgebied de Ballewijer, over ijscrème en etensresten in de oploop van de vijver. Dit was afkomstig van bovenvermelde uitbating gezien hun afvalwater was aangesloten op de ingebuisde gracht van de Hennepveldweg en deze onder de Molenweg loopt en hierdoor ook dienst doet als oploop voor de vijver in het natuurgebied. Exploitant werd hierop aangesproken door de milieuambtenaar doch werden geen gepaste maatregelen getroffen.
In de aanvraag werd geen melding gemaakt van een vetafscheider. Volgens het zoneringsplan is het perceel in centraal gebied gelegen. Om te kunnen voldoen aan de lozingswaarden van Vlarem II (artikel 4.2.8.2.1 en artikel 6.2.2.2.1) is het nodig bij de afvoer van het afvalwater een vetafscheider te voorzien. Na terugkoppeling met de VMM werden deze voorwaarden bevestigd.
Door de aansluiting op het gemengd stelsel van de Molenweg én een vetafscheider te voorzien is de uitbating conform de wetgeving. 

Geluid en trillingen
Gelet op het feit dat het huidige ijssalon geen effect op geluid heeft, worden hier geen problemen verwacht. Bovendien voldoen de nieuw te installeren toestellen aan de meest strenge normen waardoor deze een lagere impact zullen hebben dan de huidige toestellen. Bij de plaatsing van de koelunit op het plat dak, dient ook rekening gehouden te worden met mogelijk geluidsoverlast. Indien blijkt dat de koelunit voor overlast zorgt, moeten gepaste maatregelen genomen worden.

VERGUNNINGSTERMIJNEN
Het omgevingsproject vraagt een omgevingsvergunning van onbepaalde duur. Gelet op bovenstaande, kan dit gevolgd worden.  

ADVIES –VOORWAARDEN – DUUR:
Advies – voorwaarden:
Gelet op het onderzoek dat ingesteld werd door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, gebaseerd op de gegevens die beschikbaar werden gesteld door de bedrijfsleiding binnen het omgevingsproject wordt volgende geadviseerd:

Aktename melding met de volgende rubrieken:  

Rubriek

Omschrijving

klasse

16.3.2°a)

Inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen): koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen, met uitzondering van inrichtingen die ingedeeld zijn in rubriek 16.9, c), met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW (20kW);
Koelunit op plat dak (5,75 kW), koelcel in berging (1,5 kW), 2 verticale diepvriezen (elks 0,72 kW), 2 verticale frigo’s (elks 0,4 kW), 2 ijsvitrines (elks 2,5 kW) – totaal geïnstalleerde drijfkracht 14,49 kW

3

45.4.e)1°

inrichtingen voor het behandelen van andere producten van dierlijke oorsprong; opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong, met uitzondering van de producten, vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton ( 3 ton stock in koeling)  

3

45.6.a)1°b)

De bewerking en verwerking van zuivelproducten (melk, boter, eieren, kaas enzovoort) met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied;
2 pasteurisatieketels (elks 16 kW), 2 ijsturbines (elks 8 kW), een slagroomtoestel (0,2 kW) – totaal geïnstalleerde drijfkracht 48,2 kW  

3

Voorwaarden:
• Mits naleving van de van toepassing zijnde algemene en sectorale voorwaarden van VLAREM:
• Hoofdstuk 5.16. Behandelen van gassen
• Hoofdstuk 5.45. Voedingsnijverheid en – handel.
• Mits installatie van een vetvanger tussen de keukenafvoer en het rioolstelsel.
• Indien blijkt dat koelunit op het dak voor geluidshinder zorgt, moeten gepaste maatregelen genomen worden door de uitbater om deze hinder te beperken (vb. geluidsdempende omkasting).

Duur:
De vergunningsduur kan verleend worden voor onbepaalde duur.

Toets van de aangevraagde kleinhandelsactiviteiten
Gezien het gaat om een ijssalon (horeca), bevat de aanvraag geen kleinhandelsactiviteiten.

Bespreking van de adviezen
• Het advies van Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie d.d. 24 april 2023 is gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

•    Provincie Limburg heeft op 13 april 2023 aangegeven dat ze geen advies gaan verstrekken. 

•    Het advies van Fluvius System Operator d.d. 4 april 2023 is gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig.
1. Specifieke bepalingen voor riolering en waterafvoer voor dit bouwproject:
o Bij de sloop van een pand dient de bestaande huisaansluiting op het openbaar rioleringsstelsel tijdelijk buiten gebruik gesteld te worden door de aanvrager en wel op zo een manier dat de huisaansluiting water- en gronddicht afgesloten wordt en detecteerbaar blijft op eigen terrein.
o Bij de aanleg van een nieuwe privéwaterafvoer dient de bouwheer de bestaande rioleringsaansluiting te detecteren en te hergebruiken. De nieuwe privéwaterafvoer voor vuilwater en eventueel hemelwater dient ter hoogte van de rooilijn tot aan en niet dieper dan de bestaande huisaansluiting gebracht te worden. Ter hoogte van de bestaande huisaansluiting voorziet de bouwheer aan de rooilijn op het privéterrein aparte controleputjes, één voor de vuilwaterafvoer en één voor de hemelwaterafvoer, indien deze nog niet aanwezig zijn. De diameter van de afvoerbuis voor vuilwater (DWA) is 125 mm (max.160 mm), voor regenwater (RWA) is dit 160 mm. Dit ontslaat de bouwheer niet van het indienen van een aanvraag tot heraansluiting op het openbaar rioleringsstelsel bij Fluvius. De aanvraag is terug te vinden op www.fluvius.be.
o Daarnaast dient u uiteraard ook te voldoen aan alle geldende gewestelijke, provinciale en gemeentelijke wettelijke bepalingen dienaangaande. Fluvius doet hierop geen nazicht.
o Dit advies handelt over de technische aansluitbaarheid op het openbaar rioleringsnetwerk indien aanwezig. De Fluvius-aansluitingsvoorwaarden voor o.a. diepte, diameter en locatie, zijn terug te vinden op www.fluvius.be.
o    Als voor uw bouwproject een (her-)aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel noodzakelijk is, dient u zo snel als mogelijk na het bekomen van de bouwvergunning een aanvraag tot aansluiting op het openbaar rioleringsnetwerk aan te vragen. Dit kan online via www.fluvius.be. Dit is belangrijk om verloren kosten te vermijden daar wij de locatie en diepte van de aansluiting pas kunnen garanderen na realisatie van de aansluiting op openbaar domein. Alleen Fluvius of een door ons aangestelde uitvoerder zorgt voor de realisatie van het gedeelte van de aansluiting op het openbaar domein.

2. Keuring privéwaterafvoer
o Elke rioleringsaansluiting op het openbaar rioleringsstelsel dient een keuring van de privéwaterafvoer te ondergaan conform de wettelijke bepalingen (oa Algemeen Waterverkoopreglement en ministerieel besluit voor de keuring).
o Enkel de door Fluvius erkende keurders komen voor deze keuring in aanmerking (zie website: Keuring riolering | Fluvius).
o    Als de privériolering niet correct en volledig volgens de wettelijke bepalingen werd uitgevoerd, zelfs als dit niet expliciet door de stedenbouwkundige vergunning werd opgelegd, behoudt Fluvius zich het recht voor om de aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel van dit perceel te schorsen.De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich (deels/ niet) aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. 

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

•    Het advies van dienst mobiliteit d.d. 3 april 2023 is voorwaardelijk gunstig.
o De inrichting van de fietsstallingen aanpassen in functie van de aanbevelingen van het vademecum fietsvoorzieningen.
o De toegang voor klanten langs de Molenweg versmallen en zodanig inrichten dat hier geen auto’s inrijden. Een bijkomende fietsenstalling langs dit toegangspad is dan ook wenselijk in functie van de veiligheid.
o De manoeuvreerruimte voor de parking personeel/bewoners aanpassen voor vlotte parkeerbewegingen.
o    Het openbaar domein tussen de perceelsgrens en de rijbaan dient een grasberm te zijn.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich deels aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies moeten gevolgd worden, met uitzondering van de manoeuvreerruimte voor de parking personeel/bewoners aangezien deze voldoen aan het Vademecum Duurzaam Parkeerbeleid van de Vlaamse overheid.

•    Het advies van dienst lokale economie werd niet ontvangen binnen de termijn.  Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.

•    Het advies van dienst facilitair management d.d. 5 april 2023 is voorwaardelijk gunstig.
o De beuk t.h.v. de Hennepveldweg, noordzijde perceel, dient behouden te blijven.
o De wilg t.h.v. de Hennepveldweg, noordzijde perceel, dient behouden te blijven.
o Tijdens de werken moeten al de nodige maatregelen genomen worden om de te behouden bomen te beschermen. Zo mogen er binnen de kruinproject geen werken worden uitgevoerd, mogen er geen ophogingen of afgravingen uitgevoerd worden, worden er geen materialen gestapeld en worden maatregelen getroffen om de bomen te vrijwaren van schade tijdens de werken.
o Worden er minstens 4 streekeigen en/of klimaat robuuste hoogstambomen aangeplant ter compensatie van de 6 bomen die er binnen deze vergunning gerooid gaan worden. De aan te planten bomen zijn van minstens 2de grootte en hebben een plantmaat die niet kleiner is dan 14-16.
o Worden er minstens 2 streekeigen en/of klimaat robuuste hoogstambomen aangeplant ter compensatie van de bomen die al gerooid werden zonder hiervoor de nodige vergunningen aan te vragen. Het gaat hier vnl. over bomen die stonden in de Noordoost hoek van het perceel. De aan te planten bomen zijn van minstens 2de grootte en hebben een plantmaat die niet kleiner is dan 14-16.
o Voor de bomen die nu behouden dienen te worden en de bomen die aangeplant dienen te worden kan men zich niet meer beroepen op de vrijstelling van vergunningsplicht voor bomen op minder dan 15 meter van de vergunde bebouwing. In de toekomst moeten er dus voor elke boom die men wenst te rooien de nodige vergunningen worden aangevraagd.

Op volgende webpagina's kan men meer info vinden over hoe men bomen best beschermt op een werf:
o https://www.vvog.info/publicaties/beschermen-van-bomen
o https://www.deboomdokter.be/bomen-beschermen/
Volgende webpagina's kunnen en hulp zijn in het bepalen van de boomsoorten voor de heraanplant:
o https://bomenwijzer.be/zoeken
o https://www.plantvanhier.be/plantengids

We hebben vastgesteld dat er tussen 2007 en nu redelijk wat bomen verdwenen zijn t.g.v. van kappingen. Voor een deel van deze kappingen hadden de nodige vergunningen aangevraagd moeten worden. Voor een deel niet, de bomen die vrijgesteld waren van deze vergunningsplicht waren de bomen die op minder dan 15 meter van de vergunde woning stonden. Als bijlage plannetje waarop de zone staat aangeduid waarbinnen de bomen die er stonden zonder vergunning konden gerooid worden.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

•    Het advies van dienst patrimonium d.d. 17 maart 2023 is voorwaardelijk gunstig.
o    De toegangen moeten op openbaar domein voorzien worden in waterdoorlatende of waterpasserende verhardingen.
o    De overige berm dient een grasberm te zijn.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

•    Het advies van Inter Vlaanderen d.d. 3 mei 2023 is gunstig.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De bemerkingen en het aangepast plan gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

8.    ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Stedenbouwkundig Advies
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.  
Gezien het rooien van 4 van de 6 onvergund gevelde bomen als vrijgesteld beschouwd kan worden, wordt er hier verder geen uitspraken over gedaan.

Gezien het bedrijf niet valt onder de voorwaarden voor vergunningsplicht inzake kleinhandelsactiviteiten wordt er hier verder geen uitspraak over gedaan.

Milieu Advies
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de uitbating in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, mits het opleggen van voorwaarden. 

Dit voor volgende rubrieken: 

Rubriek

Omschrijving

klasse

16.3.2°a)

Inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen): koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen, met uitzondering van inrichtingen die ingedeeld zijn in rubriek 16.9, c), met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW (20kW);
Koelunit op plat dak (5,75 kW), koelcel in berging (1,5 kW), 2 verticale diepvriezen (elks 0,72 kW), 2 verticale frigo’s (elks 0,4 kW), 2 ijsvitrines (elks 2,5 kW) – totaal geïnstalleerde drijfkracht 14,49 kW

3

45.4.e)1°

inrichtingen voor het behandelen van andere producten van dierlijke oorsprong; opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong, met uitzondering van de producten, vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton ( 3 ton stock in koeling)  

3

45.6.a)1°b)

De bewerking en verwerking van zuivelproducten (melk, boter, eieren, kaas enzovoort) met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied;
2 pasteurisatieketels (elks 16 kW), 2 ijsturbines (elks 8 kW), een slagroomtoestel (0,2 kW) – totaal geïnstalleerde drijfkracht 48,2 kW  

3

 

De vergunningsduur kan verleend worden voor onbepaalde duur.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:
Bijzondere milieuvoorwaarde
- Mits naleving van de van toepassing zijnde algemene en sectorale voorwaarden van VLAREM:
• Hoofdstuk 5.16. Behandelen van gassen
• Hoofdstuk 5.45. Voedingsnijverheid en – handel.
- Mits installatie van een vetvanger tussen de keukenafvoer en het rioolstelsel.
- Indien blijkt dat koelunit op het dak voor geluidshinder zorgt, moeten gepaste maatregelen genomen worden door de uitbater om deze hinder te beperken (vb. geluidsdempende omkasting).
Stedenbouwkundige voorwaarde
• De voorwaarden en aanbevelingen in het advies van de dienst facilitair management moeten volledig opgevolgd worden.
• De voorwaarden en aanbevelingen in het advies van de dienst mobiliteit moeten volledig opgevolgd worden, met uitzondering van het voorzien van bijkomende manouvreerruimte aan de parkeerplaatsen voor bewoners en personeel.
• De voorwaarden en aanbevelingen in het advies van de dienst patrimonium moeten volledig opgevolgd worden.
• De voorwaarden en aanbevelingen in het advies van Fluvius moeten volledig opgevolgd worden.
• De voorwaarden en aanbevelingen in het advies van Hulpverleningszone Zuid-West Limburg dienst preventie moeten volledig opgevolgd worden.
• Het grondplan van het gelijkvloers ‘nieuwe toestand’ dat integraal deel uitmaakt van het dossier wordt voor wat de toegankelijkheid betreft vervangen door het plan dat als bijlage is toegevoegd aan het advies van Inter Vlaanderen.
• De toegang die de Molenweg verbindt met de parkeerplaatsen voor het cliënteel mag niet toegankelijk zijn voor voertuigen. Derhalve mag de breedte maximaal 1,5 meter bedragen.
• Bomen die volgens de ingediende informatie en plannen of volgens het advies van de dienst facilitair management blijven staan of moeten aangeplant worden, mogen na de definitieve verlening van de omgevingsvergunning niet gerooid worden zonder het bekomen van een nieuwe omgevingsvergunning.
•    Een strook van 1 m langsheen de perceelsgrenzen mag bij eventuele terreinwijzigingen nooit hoger worden gebracht dan het niveau van de aanpalende percelen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 03/05/2023 en volgt dit standpunt integraal.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan VONCKERS gevestigd te Molenweg 21 te 3520 Zonhoven voor het slopen van de bestaande bebouwing, het bouwen van een handelshuis (functie wonen en horeca) met terreinaanleg en de uitbating van een ijssalon met aktename van de volgende rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Hoeveelheid

Klasse

16.3.2°a)

Toestellen : zie bijlage C7 (Nieuw)

14,49 kW

3

45.4.e)1°

Max 3 ton boter, melk, eieren, enz (Nieuw)

3 ton

3

45.6.a)1°b)

Zie bijlage C (Nieuw)

48,2 kW

3

gelegen te Molenweg 21 kadastraal gekend als afdeling 3 sectie E nrs. 519/3 H en 519/3 K.

Uit de motivering blijkt dat het integraal handelsvestigingsbeleid niet van toepassing is op het huidige dossier.

Artikel 3

Volgende voorwaarden worden opgelegd:
Stedenbouwkundige voorwaarden:
- De voorwaarden en aanbevelingen in het advies van de dienst facilitair management moeten volledig opgevolgd worden.

- De voorwaarden en aanbevelingen in het advies van de dienst mobiliteit moeten volledig opgevolgd worden, met uitzondering van het voorzien van bijkomende manouvreerruimte aan de parkeerplaatsen voor bewoners en personeel.

- De voorwaarden en aanbevelingen in het advies van de dienst patrimonium moeten volledig opgevolgd worden.

- De voorwaarden en aanbevelingen in het advies van Fluvius moeten volledig opgevolgd worden.

- De voorwaarden en aanbevelingen in het advies van Hulpverleningszone Zuid-West Limburg dienst preventie moeten volledig opgevolgd worden.

- Het grondplan van het gelijkvloers ‘nieuwe toestand’ dat integraal deel uitmaakt van het dossier wordt voor wat de toegankelijkheid betreft vervangen door het plan dat als bijlage is toegevoegd aan het advies van Inter Vlaanderen.

- De toegang die de Molenweg verbindt met de parkeerplaatsen voor het cliënteel mag niet toegankelijk zijn voor voertuigen.  Derhalve mag de breedte maximaal 1,5 meter bedragen.

- Bomen die volgens de ingediende informatie en plannen of volgens het advies van de dienst facilitair management blijven staan of moeten aangeplant worden, mogen na de definitieve verlening van de omgevingsvergunning niet gerooid worden zonder het bekomen van een nieuwe omgevingsvergunning.

- Een strook van 1 m langsheen de perceelsgrenzen mag bij eventuele terreinwijzigingen nooit hoger worden gebracht dan het niveau van de aanpalende percelen.

Bijzondere milieuvoorwaarden:
- Mits naleving van de van toepassing zijnde algemene en sectorale voorwaarden van VLAREM:
• Hoofdstuk 5.16. Behandelen van gassen
• Hoofdstuk 5.45. Voedingsnijverheid en – handel.
- Mits installatie van een vetvanger tussen de keukenafvoer en het rioolstelsel.
- Indien blijkt dat koelunit op het dak voor geluidshinder zorgt, moeten gepaste maatregelen genomen worden door de uitbater om deze hinder te beperken (vb. geluidsdempende omkasting).