Terug
Gepubliceerd op 03/05/2023

2023_CBS_00449 - Visienota laadpalen - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 25/04/2023 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_CBS_00449 - Visienota laadpalen - Goedkeuring 2023_CBS_00449 - Visienota laadpalen - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De gemeente Zonhoven ondertekende in 2019 de Burgemeesterconvenant. Naar aanleiding hiervan werd er een klimaatplan opgemaakt. Het klimaatplan werd op 27 januari 2020 goedgekeurd door de gemeenteraad. In dit klimaatplan hebben we ‘maatregel 36: Stimuleren van de transitie naar milieuvriendelijke en elektrische mobiliteit’. Daarnaast hebben wij in 2021 en 2022 het lokaal energie en klimaatpact 1.0 en 2.0 ondertekend. Één van de doelstellingen in dit pact is: per 100 inwoners 1,5 laadpunt te voorzien tegen 2030. Voor de gemeente wil dit zeggen dat er 317 laadpunten moeten komen of 159 laadpalen op publiek of semi-publiek terrein. Deze nieuwe laadinfrastructuur kan er op 4 manieren komen: (1) paal volgt wagen, (2) paal volgt paal, (3) strategisch gekozen locaties of (4) op basis van wettelijke (het energiebesluit 2010 en zijn wijzigingen) verplichtingen.

Als gemeentebestuur willen wij voor onze publiek toegankelijke parkeerplaatsen de norm van 10% hanteren. Dit wil zeggen dat wij voor al de publiek toegankelijke parkeerterreinen 10% van de beschikbare parkeerplaatsen tegen 2030 willen voorzien van een laadpunt. Hierbij wordt rekening gehouden met een straal van 250 meter van woningen waar, stallen op eigen terrein niet mogelijk is. Zo willen we al inspelen op het ‘paal volgt wagen’ principe.

Elke aanvraag voor laadinfrastructuur wordt afzonderlijk afgewogen. Dit op vlak van verkeersveiligheid, locatie en noodzaak. Dit om ongevallen al dan niet met de laadinfrastructuur te beperken tot het minimum en de aanwezige ruimte op het voet- en fietspad te maximaliseren.

Naar aanleiding van de regelgeving (energiebesluit 11/03/2021) zal bij elk niet woongebouw, in eigendom van de gemeente, met een parkeerterrein met meer dan 20 parkeerplaatsen minstens 2 oplaadpunten voorzien worden.

De uitbating zal gebeuren door degene die de opdracht krijgt om de paal te plaatsen (openbare aanbesteding gevoerd door de Vlaamse overheid) en niet door het gemeentebestuur.

De visienota en de lijst van strategische locaties zijn in bijlage toegevoegd. 

Vlaanderen heeft een openbare aanbesteding gehouden waarbij Engie de opdracht heeft binnen gehaald om de laadpalen. De kosten voor de plaatsing van de laadpalen ligt bij Engie. Infrastructurele aanpassingen (inrichting parkeerplaats, paal) liggen bij de gemeente.

Nota dienst

Deze nota is een werkdocument om de doelstelling tegen 2030 te kunnen behalen. De nota en bijhorende lijst van strategische locaties gaat regelmatig geëvalueerd worden en waar nodig bijgestuurd. De collega's van de dienst patrimonium zullen uitvoering geven aan de nota.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de visienota goed en beslist gebruik te maken van het aanbod van Engie.

Artikel 2

De visienota wordt overgemaakt aan de dienst Patrimonium voor uitvoering en opvolging.