Terug
Gepubliceerd op 28/06/2023

2023_CBS_00674 - OMV - Vergunning - Berkenenstraat 43 - 2023/00046 - Gedeeltelijke goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 20/06/2023 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Frank Vandebeek, 4de schepen

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_CBS_00674 - OMV - Vergunning - Berkenenstraat 43 - 2023/00046 - Gedeeltelijke goedkeuring 2023_CBS_00674 - OMV - Vergunning - Berkenenstraat 43 - 2023/00046 - Gedeeltelijke goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer:    2023/00046

Referentie omgevingsloket:    OMV_2022141039

De aanvraag, ingediend door de heer Peter Guelinckx met als contactadres Herkenrodesingel 8c te 3500 Hasselt, werd ontvangen op 17/03/2023 en op 05/05/2023 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Berkenenstraat 43, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie C nrs. 42N, 42P en 45N.

De aanvraag gaat over het regulariseren en uitvoeren van de verbouwing en uitbreiding van de woning, de aanleg van een zwembad, het oprichten van een nieuw bijgebouw, het slopen van diverse bijgebouwen en niet overdekte constructies en de heraanleg en regularisatie van verhardingen.

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).

1.    STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS

De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied met landelijk karakter, gebieden voor dagrecreatie en agrarisch gebied.

De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.

De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

Volgende verordeningen zijn van kracht:

•    algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,... goedgekeurd op 23 juni 2006;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

2.    HISTORIEK

Volgende dossiers zijn relevant: 

•    Stedenbouwkundige vergunning (1959/00020) voor bouwen van een bergplaats - goedgekeurd op 07/04/1959.

•    Stedenbouwkundige vergunning (1998/07891) voor verbouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 03/08/1998.

•    Stedenbouwkundige vergunning (2000/08309) voor bouwen van een villa. - goedgekeurd op 22/02/2000.

•    Stedenbouwkundige vergunning (2005/10164) voor bouwen van een ontspanningsruimte - goedgekeurd op 06/02/2006.

•    Stedenbouwkundige vergunning (2010/11801) voor het bouwen van een veranda - goedgekeurd op 09/08/2010.

•    Stedenbouwkundig attest 1999/00042 voor het afbreken van een oude hoeve en het bouwen van een nieuwe woning - GEEN BESLISSING op .

3.    BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG

Beschrijving van de plaats & omgeving

Het perceel bevindt zich aan de Berkenenstraat, een gemeenteweg ten noordoosten van het centrum van Zonhoven.

De omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande en halfopen eengezinswoningen, gelegen in een woonlint met achterliggend een agrarisch gebied en een recreatiegebied aan de noordzijde en een woonuitbreidingsgebied aan zuidelijke kant.

De aanwezige bebouwing bestaat uit 1 à 2 twee bouwlagen onder zowel voornamelijk hellende als platte daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.

Het goed van de aanvraag is achteraan gelegen in agrarisch gebied, het links gelegen terrein is thans nog onbebouwd maar bestemd voor 6 kavels voor vrijstaande bebouwing, het rechts gelegen terrein is bebouwd met een vrijstaande eengezinswoning met 1 bouwlaag onder een zadeldak.

Op het perceel van de aanvraag bevindt zich een vrijstaande eengezinswoning met 1 bouwlaag onder een hellend dak.

Er zijn 3 bijgebouwen en een vijver aanwezig alsook een ruime oppervlakte aan verhardingen. Ook op het achterliggende terrein, in het agrarisch gebied, zijn/ waren diverse overdekte en niet overdekte constructies aanwezig.

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag gaat over het regulariseren en uitvoeren van de verbouwing en uitbreiding van de woning, de aanleg van een zwembad, het oprichten van een nieuw bijgebouw, het slopen van diverse bijgebouwen en niet overdekte constructies en de heraanleg en regularisatie van verhardingen.

Binnen het woongebied met landelijk karakter (perceel 45N) worden volgende handelingen voorzien (reeds in uitvoering):

•    Het slopen van een bestaande veranda

•    Het verwijderen van 2 pergola’s

•    Het slopen van een tuinberging

•    Het verwijderen van een omheining, tuinpoorten en een vijver

•    Het verwijderen van enkele laagstammige bomen in de voortuinstrook

•    Het verwijderen van 550m² verhardingen

•    Uitbreiding van de woning aan de voorzijde ifv de inkom en bureauruimte, 20,62m²

•    Het uitbreiden van de woning met een veranda van 50,46m² aan de achterzijde

•    Het bouwen van een tuinpaviljoen van 58,97m²

•    Het aanleggen van een zwembad van 59,72m²

•    Het aanleggen van verhardingen in grind, hout, kasseien, terrastegels met een totale oppervlakte van 358,42m²

•    Het vernieuwen van groenaanleg

Uit de aanvraag blijkt dat de aangevraagde verbouwings- en uitbreidingswerken aan de woning reeds een aanvang genomen hebben en ook de werken in de tuinzone zijn al volop in uitvoering gegaan.

De aanvrager wordt erop gewezen dat dit niet de bedoeling kan zijn en dat hierdoor geen rechten bekomen worden op het vergunnen van de werken. Het kan niet zijn dat een regulariserende aanvraag soepeler beoordeeld wordt, dit zou het begaan van overtredingen slechts stimuleren.

Binnen het agrarische gebied (op percelen 42N en 42P) worden volgende handelingen voorzien:

•    Het verwijderen van 5 niet vergunde bijgebouwen

•    Het verwijderen van een niet vergunde vijver en fontein

•    Het verwijderen van 99,71m² niet vergunde klinkerverharding

•    Het regulariseren van 325,85m² aan wandelpaden in kiezel

•    Het nieuw aanleggen van een toegangsweg in kasseien van 99,71m²

De bestaande woning, een laagbouwvilla met hellend dak, bevindt zich op ca. 10m afstand tot de voorste perceelgrens en heeft een bouwbreedte van 23,20m en een bouwdiepte van 17m. Aan de linkerzijde rest ca. 4,65m zijtuinstrook, aan de rechterzijde ca. 3,34m. Achter de woning rest ongeveer 24m tuinzone in het woongebied landelijk karakter met daarachter een ruim terrein van zo’n 91 are in agrarisch gebied. 

In de tuinzone van de huiskavel bevindt zich links achteraan een vergund bijgebouw (ontspanningsruimte). De vijver en pergola’s en verhardingen werden reeds verwijderd. Het zwembad is reeds geplaatst.

Werken in en aan de woning

Ter hoogte van de inham in de voorgevel bevinden zich de inkomhal links en een bureauruimte rechts. Het gedeelte voor de inkomdeur en bureauruimte wordt uitgebreid met een aanbouw met plat dak met een bouwbreedte van 7,11m, een bouwdiepte van  2,90m en de dakrandhoogte bedraagt 3,12m. De voorzijde van deze aanbouw ligt op 0,6m achter de bestaande voorgevellijn.

De aanbouw bestaat uit een overdekking voor de inkomzone van 2,34m breed en verder een uitbreiding van de bureauruimte met een breedte van 4,77m waarvan de gevels volledig in glaspartijen voorzien zijn. De bestaande voorgevel wordt ter hoogte van de bureauruimte doorbroken in functie van de uitbreiding.

Aan de achterzijde werd de bestaande veranda verwijderd en wordt een nieuwe veranda gebouwd met een breedte van 10,32m tot 0,90m achter de achtergevellijn. De bouwdiepte van de veranda bedraagt 3,79m à 5,44m. Hiermee komt de totale bouwdiepte plaatselijk tot op 17,90m.

Intern worden ruimtes opengewerkt en qua omvang/ indeling aangepast aan de behoeftes van de bewoners.

In de voorgevel worden de boogvormige rollagen verwijderd en krijgen alle gevelopeningen (ramen, garagepoorten, deuren) een rechthoekige vorm. De ronde raamopeningen in de puntgevels worden gedicht.

Het buitenschrijnwerk wordt overal vervangen door nieuw buitenschrijnwerk met zwartkleurige profielen en de gevels worden allen licht gekaleid.

Het hellend dak met zwarte pannen wordt aan de voorzijde voorzien van enkele dakvlakvensters.

De woning verkrijgt met de aangevraagde werken een iets strakker hedendaags uiterlijk dat evenwel in harmonie is met de oorspronkelijke landelijke stijl en omgeving.

Bijgebouw 

Rechts achteraan op de huiskavel wordt het reeds gesloopte bijgebouw vervangen door een nieuw tuinpaviljoen met plat dak met een oppervlakte van 58,97m². Het bijgebouw krijgt een bouwbreedte van 7,40m en een bouwdiepte van 9,72m. De dakrandhoogte is voorzien op 3,27m boven het (plaatselijke) maaiveld.

De inplanting is op 1m tot de achterste perceelgrens (van perceel 45N), op 14,33m afstand tot de achtergevel van de woning en op minimaal 1,63m afstand tot de rechter perceelgrens.

De gevelafwerking bestaat uit zichtbeton met houtstructuur, de dakrand en het buitenschrijnwerk zal uitgevoerd worden in aluminium met zwarte kleur.

Behoudens de rechter zijgevel, zijn de overige gevels voorzien van ruime glaspartijen. De rechtergevel is gesloten op een deuropening na.

Het paviljoen omvat intern 1 grote open ruimte in L-vorm en achteraan rechts een kleine berging. Aan de linkerzijde zijn 2 overdekte terraszones voorzien.

Zwembad 

Het zwembad werd aangelegd achter de woning, op 4,78m afstand ervan. De breedte van het zwembad bedraagt 14,93m en de diepte 4m, de zwemdiepte bedraagt 1,50m (met eronder een bodem van gewapend beton van 30cm dikte).

Verhardingen 

Achter de woning tot naast het zwembad worden terrassen aangelegd, deels in hout en deels in terrastegels. Het houten dek aan de linkerzijde krijgt een oppervlakte van 45,68m² en het gedeelte in terrastegels zal een oppervlakte krijgen van 69,11m².

Rond de woning en naar de bijgebouwen en het achterliggende terrein, worden paden aangelegd in voornamelijk kasseien (ca.105m²) en deels in grind (ca. 27m²).

In de voortuin wordt de oprit naar de dubbele garage eveneens heraangelegd in kasseien alsook een pad naar de inkom (ca. 93,20m²). De oprit heeft een breedte van 6,60m.

Vooraan het perceel wordt over de resterende perceelbreedte een grondstrook aangelegd over een diepte van ca. 2,50m op privé grond met aansluitend een kiezelverharding in de berm (openbaar domein) over een diepte van ca. 2m.

Inrichting van het agrarische gebied

Op de achterliggende percelen werden in het verleden diverse overdekte en niet overdekte constructies aangelegd/ geplaatst. Het merendeel werd reeds verwijderd. De wandelpaden in kiezelverharding met een totale oppervlakte van 325,85m² wenst men te behouden en de toegangsweg in klinkers naar de rechts gelegen erfdienstbare wegenis wenst men her aan te leggen in kasseien over eenzelfde oppervlakte van 99,71m².

Het geheel van de aangevraagde verhardingen/ niet overdekte constructies heeft een oppervlakte van 843,70m² waarvan 418,14m² zich op de huiskavel bevindt en 425,56m² zich in het achterliggende agrarisch gebied bevindt.

De aangevraagde bebouwing situeert zich volledig op de huiskavel en heeft een totale oppervlakte van 480,49m².

De totale verharde oppervlakte (overdekte en niet overdekte constructies) op het volledige terrein komt neer op 1324,19m².

Op het perceel in het woongebied met een oppervlakte van 1766m² (de huiskavel), wordt 898,63m² bebouwd/ verhard, een footprint van zo’n 50%.

4.    OPENBAAR ONDERZOEK 

 Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.

Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.

5.    ADVIEZEN

    Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:

•    dienst patrimonium

•    Departement Landbouw en Visserij.

6.    PROJECT-MER

 De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.

7.    INHOUDELIJKE BEOORDELING

Decretale beoordelingselementen

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Berkenenstraat een voldoende uitgeruste openbare weg is.

De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.

De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.

Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.

Zonering

Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.

Waterparagraaf

Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.

Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023.  De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.

Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:

Er wordt een afwijking gevraagd van de hemelwaterverordening.

De plannen geven aan dat voor de woning reeds een hemelwaterput met een inhoud van 15 000 liter aanwezig is, met hergebruik voor buitenkranen (bevloeiing tuin). De inhoud en het hergebruik staat niet in verhouding, er zal enkel hergebruik zijn in drogere periodes.

Voor de huidige aanvraag wenst men 5000 liter van de aanwezige hemelwaterput in te brengen en hiervoor 60m² dakoppervlakte af te trekken. Er is echter geen bijkomend hergebruik voorzien. De hemelwaterput zal vaak als buffervolume dienen doordat er geen sanitaire voorzieningen ( toiletten, wasmachine, dienstkranen…) op aangesloten zijn maar enkel buitenkranen voor de tuinbevloeiing.

In de aanstiplijst wordt verder aangegeven dat er 312,21m² van de verhardingen (nieuw/ heraanleg) afgevoerd wordt en dat de nieuwe/ herbouwde dakoppervlakte 199,13m² bedraagt; in totaal 511,34m².

Het is onduidelijk waar deze oppervlaktes vandaan komen. Voor de verhardingen werden geen afvoergoten ingetekend, behoudens het houten dek (45,68m²) en het tegelterras (69,11m²), kan het hemelwater van de paden en oprit in de naastliggende groenzone infiltreren.

Er is tevens een tegenstrijdigheid tussen de inhoud van de infiltratieput op de hemelwateraanstiplijst en het rioleringsplan; men geeft 6500 liter aan in de berekening en 6000 liter op plan.

De voorgestelde afwijking is niet aanvaardbaar.

Voor de uitbreidingen aan de woning (71,08m²), het tuinpaviljoen (58,97m²), het zwembad (59,72m²) en de verharding achter de woning (114,79m²) dient een infiltratievoorziening geplaatst te worden, berekend op 304,56m², met een minimale inhoud van 7614 liter en een minimale infiltratieoppervlakte van 12,18m².

De thans voorziene infiltratievoorziening voldoet hier niet aan. Er wordt een inhoud van minimaal 600 liter voorzien en een minimale infiltratieoppervlakte van 12m².

De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen in grind en kasseien (243,63m²). Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren in de aangrenzende groenzones en/ of door het gebruik van waterdoorlatende materialen.

Mits de plaatsing van een infiltratievoorziening met een minimale inhoud van 7614 liter en een minimale infiltratieoppervlakte van 12,18m², voldoet de aanvraag aan de hemelwaterverordening en doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.

Natuurtoets

Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.

Erfgoed- & Archeologietoets

Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.  

Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van de bodemingreep kleiner is dan 1000 m² en het goed zich niet in een beschermde archeologische site en ook niet in een vastgestelde archeologische zone bevindt. 

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De bestaande woonfunctie op de huiskavel blijft behouden en is functioneel inpasbaar in de omgeving. Het geheel aan bijgebouwen (bestaand en nieuw) is vrij ruim (ca. 88m²) maar de voorziene functie is wel verenigbaar met het woongebeuren en staat in functie van de tuinbeleving. Het is evenwel vreemd dat geen van beide bijgebouwen als tuinberging dienstig is, men kan zich afvragen waar men het materiaal/ materieel voor onderhoud van de toch wel ruime tuin zal stockeren.

Wat de percelen 42N en 42P betreft, is de vertuining en de aanleg van verhardingen niet in overstemming met de onderliggende bestemming van agrarisch gebied. Hier wordt dan ook het ongunstige advies van het Departement Landbouw en visserij gevolgd.

Mobiliteitsimpact

Binnen de bestaande woning is een dubbele garage aanwezig. Op de voorliggende oprit kunnen bijkomend 2 wagens parkeren.

Daarnaast werd ook een strook grind over de volledige resterende perceelbreedte voorzien evenals verharding in de berm. Het is niet aangegeven waarom deze verharding nodig zou zijn, alleszins is deze niet wenselijk, noch verkeersveilig en dient binnen de aangegeven zones op privaat terrein en openbaar domein levend groen voorzien te worden (een grasberm voor de openbare wegberm).

Er resteren dan 4 parkeerplaatsen, 2 overdekte en 2 in openlucht.

Schaal

Voor de uitbreidingen aan de woning kan gesteld worden dat er een afwijkende bouwdiepte bekomen wordt door de veranda aan de achterzijde, nl. 17,90m ipv 17m. De eerder beperkte afwijking van 0,90m en het feit dat de gevel volledig uit glaspartijen bestaat maakt dit evenwel aanvaardbaar. Er resteert ook nog voldoende tuinzone achter de woning.

Voor het overige worden geen afwijkende bouwhoogtes/ bouwbreedtes vastgesteld.

Zoals hoger reeds aangehaald is er een ruime oppervlakte (ca. 88m²) aan bijgebouwen aanwezig waarbij geen tuinberging voorzien werd. Gelet op de omvang van het gehele terrein lijkt dit evenwel aangewezen voor stockage van materiaal/ materieel. In geval van onderhoud door een externe persoon/ firma, is het wel mogelijk dat dit geen omvangrijk volume behoeft en binnen het nieuwe bijgebouw kan voorzien worden. Alleszins zijn bijkomende uitbreidingen niet meer aan de orde.

De omvang van de verhardingen is behoorlijk ruim en niet noodzakelijk. De functies van de verharding zijn niet ongebruikelijk, de afmetingen ervan zorgen wel voor onnodig veel verharde oppervlakte.

Ruimtegebruik en bouwdichtheid

De eengezinswoning blijft behouden waardoor de woondichtheid eveneens aangehouden blijft.

De verhouding tussen de bebouwde/verharde ruimte en de groene ruimte strookt niet met de visie van de gemeente en de algemene doelstellingen inzake ontharden van Ruimte Vlaanderen.

De totale oppervlakte aan verhardingen en niet overdekte constructies bedraagt  843,70m².

De verhardingen binnen het agrarische gebied (425,56m²) zijn, zoals hoger aangehaald, niet verenigbaar met de bestemmingsvoorschriften en bijgevolg niet vergunbaar.

Binnen de huiskavel (perceel 45N) resteert dan nog steeds een oppervlakte van 418,14m² (verhardingen en zwembad).

Samen met de ruime oppervlakte aan bebouwing van 480,49m² komt dit neer op een percentage van ca. 50% aan bebouwing/ verharde oppervlakte. Gezien de omvang van het perceel (1766m²) is dit niet aanvaardbaar.

Er dient gestreefd te worden naar een footprint van maximaal 40%; dit betekent dat ca. 192m² verwijderd/ niet uitgevoerd mag worden.

De zone aangegeven met “grind” aan de voorzijde van het perceel dient alleszins ingericht te worden als groenzone (struiken, siergrassen, gazon…). Hierdoor kan de verharding reeds met zo’n 62m² gereduceerd worden. Voor het overige (nog 130m²) zal men de omvang van de paden moeten inperken tot louter het functionele.

Binnen de huidige aanvraag worden dan ook slechts de strikt noodzakelijke toegangen tot de woning aanvaard (een oprit van 3m breed die uitwaaiert tot max. 6,60m en een inkompad van 1m breed) en wordt verder enkel het terras in hout (45,68m²), het terras in tegels (69,11m²) en het zwembad aan de achterzijde vergund.

Minstens de aangegeven groenzones dienen als dusdanig uitgevoerd te worden.

Visueel-vormelijke elementen

De materiaalkeuzes en vormgeving resulteren in een harmonieus geheel en sluiten mooi aan op de bestaande architectuur en de omgeving. Het straatbeeld zal op positieve wijze beïnvloed worden.

Cultuurhistorische aspecten

Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.

Bodemreliëf

Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd behoudens voor de plaatselijke uitgraving voor het zwembad en lichte aanhoging rond het nieuwe bijgebouw.

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen

Er valt geen hinder te verwachten.

Bespreking van de adviezen

•    Het advies van Departement Landbouw en Visserij d.d. 9 mei 2023 is gedeeltelijk gunstig:

Het Departement Landbouw en Visserij heeft uw in het onderwerp vermelde adviesaanvraag vanuit landbouwkundig standpunt onderzocht en formuleert er om de volgende redenen een deels voorwaardelijk gunstig en deels ongunstig advies bij.

De betreffende percelen zijn met de voorste 50m gelegen binnen woongebied met landelijk karakter en vervolgens binnen agrarisch gebied.

Voorliggende aanvraag omvat o.a. de regularisatie van een wandelweg van circa 326m² kiezelverharding binnen agrarisch gebied en een kasseienverharding van circa 100m².

Op basis van de publiek beschikbare luchtfoto’s dient te worden vastgesteld dat de grootschalige vertuining van het agrarisch gebied heeft plaatsgevonden tussen 2003 en 2007 en bijgevolg niet als vergund geacht kan beschouwd worden.

De gevraagde regularisatie van de verhardingen is in strijd met de agrarische gebiedsbestemming, aangezien de aanvraag niet in functie staat van enige professionele landbouwactiviteit.

Er bestaat geen enkele juridische vergunningsgrond voor het bestendigen van deze niet -vergunde aanlegwerken binnen agrarisch gebied.

Het bestendigen van de aanwezige verhardingen hypothekeert een normale landbouwuitbating en brengt de algemene gebiedsbestemming in het gedrang. Los daarvan staat deze verharding en de vraag tot regularisatie ervan haaks op de Vlaamse beleidsdoelstellingen van ontharding in het buitengebied.

Binnen de agrarische gebieden kunnen enkel de verhardingen worden aangenomen die strikt noodzakelijk zijn voor inrit en toegang tot de gebouwen en die verhardingen die zijn vrijgesteld van de vergunningsplicht. Het voorgestelde voldoet hier niet aan.

De verordende bestemmingsvoorschriften van het gewestplan dienen te worden gerespecteerd. De niet-vergunde toestand dient hersteld te worden naar de (geachte) vergunde toestand. Voor herstel van de niet vergunde toestand in het agrarisch gebied wordt bij voorkeur een uiterlijke termijn opgelegd.

Gelet op bovenstaande overwegingen wordt er vanuit het Departement Landbouw en Visserij een ongunstig advies verleend de regularisatie en vernieuwing van de bestaande verhardingen binnen agrarisch gebied.

De aanwezige verhardingen moeten binnen de 6 maand na het afleveren van een vergunningsbeslissing verwijderd te worden.

Voor de werken gelegen binnen woongebied met landelijk karakter bestaan geen overwegende bezwaren vanuit landbouwkundig oogpunt.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. 

•    Het advies van dienst patrimonium d.d. 11 mei 2023 is voorwaardelijk gunstig.

De inrit op openbaar domein dient in waterdoorlatende of waterpasserende materialen te worden voorzien.

De overige berm op openbaar domein dient aangelegd te worden in als grasberm of met bodembedekkers.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

8.    ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag deels in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde deels verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.  

Gezien het verwijderen van niet vergunde overdekte en niet overdekte constructies  als vrijgesteld beschouwd kan worden, worden hier verder geen uitspraken over gedaan.

De volgende verhardingen worden geweigerd:

•    Alle verhardingen binnen het agrarische gebied (percelen 42N, 42P);

•    Alle verhardingen op de huiskavel (45N) behoudens de strikt noodzakelijke toegangen tot de woning (een oprit van 3m breed die uitwaaiert tot max. 6,60m en een inkompad van 1m breed) en het terras in hout (45,68m²) en het terras in tegels (69,11m²) aan de achterzijde van de woning.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:

Stedenbouwkundige voorwaarden

•    De infiltratievoorziening dient een minimale inhoud van 7614 liter te hebben en een minimale infiltratieoppervlakte van 12,18m².

•    De inrit op openbaar domein dient in waterdoorlatende of waterpasserende materialen te worden voorzien.
De overige berm op openbaar domein dient aangelegd te worden in als grasberm of met bodembedekkers.

•    De aanwezige verhardingen binnen het agrarisch gebied moeten binnen de 6 maand na het afleveren van een vergunningsbeslissing verwijderd te worden in navolging van het ongunstig advies van het Departement Landbouw en Visserij.
Het bewijs hiervan (foto’s) dient aangeleverd te worden door de vergunninghouder aan de dienst vergunningen en handhaving.

•    Binnen de huidige aanvraag worden slechts de strikt noodzakelijke toegangen tot de woning aanvaard (een oprit van 3m breed die uitwaaiert tot max. 6,60m en een inkompad van 1m breed) en wordt verder enkel het terras in hout (45,68m²), het terras in tegels (69,11m²) en het zwembad aanvaard.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 08/06/2023 en volgt dit standpunt integraal.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het gedeeltelijk voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan de heer Peter Guelinckx met als contactadres Herkenrodesingel 8c te 3500 Hasselt voor het regulariseren en uitvoeren van de verbouwing en uitbreiding van de woning, de aanleg van een zwembad, het oprichten van een nieuw bijgebouw, het slopen van diverse bijgebouwen en niet overdekte constructies.

Het college van burgemeester en schepenen weigert de omgevingsaanvraag voor de volgende verhardingen:

  • Alle verhardingen binnen het agrarische gebied (percelen 42N, 42P);
  • Alle verhardingen op de huiskavel (45N) behoudens de strikt noodzakelijke toegangen tot de woning (een oprit van 3m breed die uitwaaiert tot max. 6,60m en een inkompad van 1m breed) en het terras in hout (45,68m²) en het terras in tegels (69,11m²) aan de achterzijde van de woning., gelegen te Berkenenstraat 43 kadastraal gekend als afdeling 2 sectie C nrs. 42N, 42P en 45N.

Artikel 3

Volgende voorwaarde wordt opgelegd:

  • De infiltratievoorziening dient een minimale inhoud van 7614 liter te hebben en een minimale infiltratieoppervlakte van 12,18m².
  • De inrit op openbaar domein dient in waterdoorlatende of waterpasserende materialen te worden voorzien.
    De overige berm op openbaar domein dient aangelegd te worden in als grasberm of met bodembedekkers.
  • De aanwezige verhardingen binnen het agrarisch gebied moeten binnen de 6 maand na het afleveren van een vergunningsbeslissing verwijderd te worden in navolging van het ongunstig advies van het Departement Landbouw en Visserij.
    Het bewijs hiervan (foto’s) dient aangeleverd te worden door de vergunninghouder aan de dienst vergunningen en handhaving.
  • Binnen de huidige aanvraag worden slechts de strikt noodzakelijke toegangen tot de woning aanvaard (een oprit van 3m breed die uitwaaiert tot max. 6,60m en een inkompad van 1m breed) en wordt verder enkel het terras in hout (45,68m²), het terras in tegels (69,11m²) en het zwembad aanvaard.