Terug
Gepubliceerd op 28/06/2023

2023_CBS_00673 - OMV - Vergunning - Stoutenveldweg 8, 10, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20 en 21 - 2022/00306 - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 20/06/2023 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Frank Vandebeek, 4de schepen

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_CBS_00673 - OMV - Vergunning - Stoutenveldweg 8, 10, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20 en 21 - 2022/00306 - Goedkeuring 2023_CBS_00673 - OMV - Vergunning - Stoutenveldweg 8, 10, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20 en 21 - 2022/00306 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer:    2022/00306
Referentie omgevingsloket: OMV_2022172532

De aanvraag, ingediend door IMMO RABO BVBA gevestigd te Bosstraat 189A te 3930 Hamont-Achel, werd ontvangen op 29/12/2022 en op 15/03/2023 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Stoutenveldweg 8, 10, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20 en 21, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F nrs. 849E en 849D.

De aanvraag gaat over het bouwen van 10 eengezinswoningen met inpandige garage of carport.

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).

1.    STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is gelegen binnen het ruimtelijk uitvoeringsplan grup afbakening regionaalstedelijk gebied Hasselt-Genk, goedgekeurd op 20 juni 2014.
Het project maakt deel uit van de goedgekeurde verkaveling 1231.F.874.2  goedgekeurd op 24 oktober 2017. Het betreft lot 1 t.e.m. 3 en lot 5 t.e.m. 11 van de verkaveling.

Men vraagt volgende beperkte afwijkingen volgens art. 4.4.1 van de VCRO:
- De carports van loten 7 en 9 worden niet ingeplant tussen 0,50m en1,50m vanaf de voorgevel, maar op 4m.
- De kroonlijsthoogte van lot 8 bedraagt plaatselijk maximaal 6,95m ten opzichte van het maaiveld i.p.v. maximaal 6m.
- De kroonlijsthoogte van lot 2 bedraagt plaatselijk maximaal 6,62m ten opzichte van het maaiveld i.pv. maximaal 6m.
- De inritten in het project hebben voorzien een breedte tussen 3,05m en 3,10 ter hoogte van de rooilijn i.p.v. maximaal 3m.

Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,... goedgekeurd op 23 juni 2006;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

2.    HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Omgevingsvergunning 2022/00048MM/OMV_2022028245 voor een tijdelijke bemaling voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel voor een nieuwe verkaveling, voor een totaaldebiet van 12500 m³ geakteerd op 11/03/2022.
• Verkavelingsvergunning (1231.F.874.2) voor het verkavelen van de percelen tot 11 loten voor open, halfopen en gesloten bebouwing, met daarnaast percelen voor aanleg wegenis en wadi alsook peststroken en reststroken. - goedgekeurd op 24/10/2017.

3.    BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel bevindt zich aan de Stoutenveldweg, een voldoende uitgeruste gemeenteweg.
De nabije/ruimere omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande en halfopen eengezinswoningen. De bebouwing bestaat uit twee bouwlagen onder voornamelijk hellende en platte daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.
De percelen zijn onbebouwd en begroeid met struikgewas.

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag gaat over het bouwen van 10 eengezinswoningen met inpandige garage of carport. De woningen zullen per 2 of per 3 aan elkaar gebouwd worden. Verder zullen deze blokken aan elkaar gekoppeld worden door middel van carports. 

Op de loten 1 t.e.m. 3 worden eengezinswoningen voorzien waarbij lot 2 een gesloten bebouwing zal zijn. De loten 1 en 3 zullen bebouwd worden met halfopen woningen. De woningen worden ingeplant op 6m van de rooilijn en de halfopen woningen worden ingeplant op minstens 3,70m van de zijdelingse perceelgrenzen. De woningen worden opgetrokken met 2 bouwlagen met een hellend dak. Voor woning 1 en 3 bedraagt de maximale kroonlijsthoogte 5,60m ten opzichte van het maaiveld. Voor de woning op lot 2 bedraagt de maximale kroonlijsthoogte 6,62m. De maximale nokhoogte bedraagt 9,20m voor iedere woning in dit blok. De maximale bouwdiepte voor de woningen op de loten 1 en 3 bedraagt 13,50m op het gelijkvloers en 10m voor de woning op lot 2. De maximale bouwdiepte op het verdiepingsniveau bedraagt 9,25m voor de woningen op de loten 2 en 3 en 10m voor de woning op lot 1. De afwerking van de woningen zal gebeuren in rood genuanceerde gevelsteen en gekaleide witte gevelsteen. Het dak bestaat uit antraciete dakpannen.

Op de loten 5 en 6 worden halfopen eengezinswoningen gerealiseerd. Beide woningen worden ingeplant op 9m vanaf de rooilijn en op minstens 3m van de zijdelingse perceelgrenzen. De woningen zullen bestaan uit 2 bouwlagen met een hellend dak waarvan de maximale kroonlijsthoogte 5,95m bedraagt en de maximale nokhoogte 10,05m bedraagt ten opzichte van het maaiveld. De maximale bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt voor beide woningen 15m en voor het verdiepingsniveau bedraagt deze maximaal 10m. Aan de woning op lot 5 wordt er rechts van de woning een uitbouw voorzien om de leefruimte te vergroten. Bij deze woning zal er ook een inpandige garage voorzien worden. Bij de andere woning wordt een carport geplaatst in de linkerzijtuinstrook op 1m van de voorgevel met een dakrandhoogte van 2,85m. De afwerking van de woningen zal gebeuren in rood genuanceerde gevelsteen en gekaleide witte gevelsteen. Het dak bestaat uit antraciete dakpannen.

Op de loten 7 t.e.m. 9 worden eengezinswoningen voorzien waarbij lot 8 een gesloten bebouwing zal zijn. De loten 7 en 9 zullen bebouwd worden met halfopen woningen. De woningen worden ingeplant op 6m van de rooilijn en de halfopen woningen worden ingeplant op minstens 3,70m van de zijdelingse perceelgrenzen. De woningen worden opgetrokken met 2 bouwlagen met een hellend dak. Voor woning 7 en 9 bedraagt de maximale kroonlijsthoogte 6,05m ten opzichte van het maaiveld. Voor de woning op lot 8 bedraagt de maximale kroonlijsthoogte 6,95m. De maximale nokhoogte bedraagt 10,15m voor iedere woning in dit blok. De maximale bouwdiepte voor de woningen bedraagt 15m op het gelijkvloers en de maximale bouwdiepte op het verdiepingsniveau bedraagt 10m. De woning op lot 8 wordt voorzien van een inpandige garage. Beide halfopen woningen zullen een carport hebben in de zijtuinstrook die opgericht wordt op 4m van de voorgevel met een dakrandhoogte van maximaal 2,95m. De afwerking van de woningen zal gebeuren in rood genuanceerde gevelsteen en gekaleide witte gevelsteen. Het dak bestaat uit antraciete dakpannen.

Op de loten 10 en 11 worden halfopen eengezinswoningen gerealiseerd. Beide woningen worden ingeplant op 6m vanaf de rooilijn en op minstens 3,70m van de zijdelingse perceelgrenzen. De woningen zullen bestaan uit 2 bouwlagen met een hellend dak waarvan de maximale kroonlijsthoogte 6,05m bedraagt en de maximale nokhoogte 10,15m bedraagt ten opzichte van het maaiveld. De maximale bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt voor beide woningen 15m en voor het verdiepingsniveau bedraagt deze maximaal 10m. Aan de woning op lot 5 wordt er rechts van de woning een uitbouw voorzien om de leefruimte te vergroten. Bij deze woning zal er ook een inpandige garage voorzien worden. Bij de andere woning wordt een carport geplaatst in de linkerzijtuinstrook op 1m van de voorgevel met een dakrandhoogte van 2,95m. De afwerking van de woningen zal gebeuren in rood genuanceerde gevelsteen en gekaleide witte gevelsteen. Het dak bestaat uit antraciete dakpannen.

Op elk lot wordt er een inrit voorzien en een beperkt pad naar de voordeur vanuit deze inrit. Deze verhardingen worden uitgevoerd in waterdoorlatende klinkers. Ook wordt er bij elke woning een terras voorzien, bestaande uit niet-waterdoorlatende materialen, aan de achterzijde. Dit terras heeft altijd een oppervlakte van ± 22m². De overige zones op de loten worden groen aangeplant. 

4.    OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 25 maart 2023 t.e.m. 23 april 2023.

5.    ADVIEZEN
Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:
• dienst contractmanagement
• dienst facilitair management
• dienst patrimonium
• De Watergroep
• Fluvius
• Proximus

6.    PROJECT-MER
Het project komt voor op bijlage III van het project-m.e.r.-besluit, nl. rubriek 10b – stadsontwikkelingsprojecten. Daarom moet een project-m.e.r. opgemaakt worden, tenzij de initiatiefnemer via een project-m.e.r.-screeningsnota kan aantonen dat het project geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken.
Er werd een project-m.e.r.-screeningsnota bij de aanvraag gevoegd. De effecten op milieu en omgeving werden voldoende omschreven en uit de nota blijkt dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

7.    INHOUDELIJKE BEOORDELING
 Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Stoutenveldweg een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.

Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er zal riolering aanwezig zijn en aangesloten worden een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden. 

Toegankelijkheid
De aanvraag valt niet onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 en latere wijzigingen, tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid. Dit besluit trad in werking op 1 maart 2010. 

Bescheiden woonaanbod
Een woonaanbod is bescheiden als het aan een of meer van volgende voorwaarden voldoet:
1. één of meer kavels met een oppervlakte van ten hoogte 500 m², OF
2. één of meer eengezinswoningen met een bouwvolume van ten hoogste 550 m³, OF
3. overige woningen met een bouwvolume van ten hoogste 240 m³, te verhogen met 50 m³ voor woningen met drie of meer slaapkamers. 

Aan de aanvraag moet, conform de voorwaarden van artikel 5.100 van de Vlaamse Codex Wonen, een last bescheiden woonaanbod gekoppeld worden.
Het project gaat namelijk over het volgende:
-    Een groepswoningbouwproject waarbij ten minste 10 woongelegenheden ontwikkeld worden.  

De aanvraag voorziet het bescheiden woonaanbod op de loten 1 en 2.  Beide loten voldoen aan bovenstaande voorwaarden. Er werd in de bijlagen van het dossier een document toegevoegd dat deel uitmaakt van de aankoopoptie omtrent het bescheiden woonaanbod. Hierin wordt het duidelijk dat het bescheiden woonaanbod in natura zal uitgevoerd worden door de realisatie van loten 1 en 2 kleiner dan 500m².

Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.  

Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023.  De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd. 

Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:

De plannen geven aan dat voor de nieuw op te richten woningen met een horizontale dakoppervlakte tussen 81,91m² en 127,57m² per woning een hemelwaterput voorzien wordt met een inhoud van 5 000 liter en recuperatie van het hemelwater voor toiletten en een buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening waarvan de oppervlakte en het volume voldoen aan de verordening.

De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen. Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren.

Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets.  Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.

Natuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. 

Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.  

Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is een bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel groter is dan 3000 m². Er werd een archeologienota ingediend bij het Agentschap Onroerend Erfgoed met ref.929 via de link https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/929. Er werd door het Agentschap akte genomen van de nota.  

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag voldoet grotendeels aan de voorschriften van de verkaveling. Er worden afwijkingen gevraagd volgens art. 4.4.1 van de VCRO. Gezien de voorschriften de criteria van een goede ruimtelijke ordening weergeven, stemt de aanvraag hiermee overeen, met uitzondering van de gevraagde afwijkingen:
- De carports van loten 7 en 9 worden niet ingeplant tussen 0,50m en1,50m vanaf de voorgevel, maar op 4m.
De woningen op loten 7, 8 en 9 zijn ingeplant op 3m voor de bouwlijn van de naastliggende woningen, dit conform de verkavelingsvoorschriften.
De carports van de loten 7 en 9 worden geschakeld met deze van de loten 6 en 10. Het is dan ook logisch dat de carports op de loten 7 en 9 verder naar achter worden ingeplant, nl. op 4m achter de voorgevel.
Zoals hoger aangehaald worden de carports geschakeld met de naastliggende percelen zodat het geheel mooi aansluit.
Tevens werd op het verkavelingsplan reeds een zone aangeduid voor de carports. De huidige inplanting stemt overeen met deze zonering.
Er kan dan ook akkoord gegaan worden met de voorgestelde inplanting van de carports voor de loten 7 en 9.

-    De kroonlijsthoogte van lot 8 bedraagt plaatselijk maximaal 6,95m ten opzichte van het maaiveld i.p.v. maximaal 6m.
Het betreft een beperkte uitbouw centraal in de achtergevel van de woning.
De uitbouw is beperkt in breedte. Tevens situeert de uitbouw zich in de achtergevel waardoor deze geen impact heeft op het straatbeeld.
Er kan dan ook akkoord gegaan worden met de voorgestelde kroonlijsthoogte voor lot 8.

-    De kroonlijsthoogte van lot 2 bedraagt plaatselijk maximaal 6,62m ten opzichte van het maaiveld i.pv. maximaal 6m.
De kroonlijsthoogte werd beperkt opgetrokken aan de achtergevel van de woning waardoor deze geen impact heeft op het straatbeeld.
Tevens wordt door de verspringing van de kroonlijsthoogte geen massieve eentonige blok gecreëerd maar een luchtiger en speelser geheel.
Er kan dan ook akkoord gegaan worden met de voorgestelde kroonlijsthoogte voor lot 2.

-    De inritten in het project hebben voorzien een breedte tussen 3,05m en 3,10 ter hoogte van de rooilijn i.p.v. maximaal 3m.
De algemeen gehanteerde breedte van de inritten bedraagt 3m. Het verbreden van de inritten voor eengezinswoningen met een inpandige carport of garage is geen noodzaak. Bijgevolg dient de breedte van de inritten beperkt te worden tot 3m ter hoogte van de rooilijn / voorste perceelgrens.
Dit standpunt werd tevens gevolgd door andere interne diensten (facilitair Management en patrimonium) zoals blijkt uit hun afgeleverde advies in deze aanvraag.
De gevraagde afwijking voor de breedte van de inritten wordt bijgevolg negatief beoordeeld.

De aanvraag creëert voldoende woonkwaliteit en gebruiksgenot voor de bewoners. De footprint op de percelen voldoen aan de normen die de gemeente Zonhoven nastreeft.

Resultaten van het openbaar onderzoek
Er werden geen bezwaren ingediend.

Bespreking van de adviezen
• Het advies van De Watergroep d.d. 16 maart 2023 is gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig, nl.:

Advies Aftakkingen en Aansluitingen
Gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden.
Voor hogervermeld perceel is geen uitbreiding van het waterleidingnet nodig.
Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken.

De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.

Bij het plaatsen van de energiebocht dient rekening gehouden te worden met de afmetingen van de drinkwateraftakking, er dient een minimum afstand van 1,22 te worden voorzien voor het plaatsen van de watermeter.

Elke aftakking moet in rechte lijn, haaks op de rijweg kunnen uitgevoerd worden.
De kosten van de nieuwe aftakking(en) zijn ten laste van de aanvrager(s).”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

•    Het advies van Fluvius d.d. 13 april 2023 is gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig, nl.:

“Naar aanleiding van uw aanvraag over de stedenbouwkundige vergunning voor bovenvermeld project geven we geen specifiek advies voor elektriciteit en gas.
Voor dit project is er sprake van een verkaveling en moet er voldaan zijn aan alle verkavelingsvoorwaarden. 

Voor riolering kunnen we een voorwaardelijk gunstig advies geven, op voorwaarde dat voldaan wordt aan de hierna volgende specifieke opmerkingen.
Voor riolering dient voldaan te worden aan de gewestelijke en/of provinciale stedenbouwkundige verordeningen inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater die in uw gemeente van kracht zijn. 

Fluvius doet geen nazicht van de bepalingen van deze verordening. Dit advies handelt over de aansluitbaarheid op het openbaar saneringsnetwerk. 

1. Algemene bepalingen voor riolering en waterafvoer
De aanvrager dient het Algemeen Waterverkoopreglement, de aanvullende voorwaarden en de aanvullende technische voorschriften van Fluvius na te leven. 

De aanvrager dient ook de voorwaarden zoals bepaald in afdeling 6.2.2. van Vlarem II voor de afvoer van hemel- en afvalwater na te leven. 

De aanvrager staat in voor de plaatsing van de privériolering voor het bouwproject en is verplicht deze uit te voeren volgens de wettelijke bepalingen ter zake. Zo dient hij onder meer te voldoen aan de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (GSV ‘hemelwater’) van 5/07/2013. 

Als voor het bouwproject een aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel noodzakelijk is, dient de aanvrager zo snel mogelijk na het bekomen van de bouwvergunning een aanvraag tot aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel aan te vragen. Dit kan online via www.fluvius.be. 

Van zodra de aansluitputjes (1 DWA- & 1 RWA-putje) geplaatst zijn, is de effectieve plaats en diepte van de aansluiting gekend. De privéwaterafvoer dient hierop afgestemd te worden. Alle maatregelen die de aanvrager dient te nemen tot het aanpassen van de privéwaterafvoer om te kunnen aansluiten, als niet aan deze voorwaarden voldaan wordt, zijn ten laste van de aanvrager.

Alleen Fluvius of een door ons aangestelde uitvoerder zorgt voor de realisatie van het gedeelte van de aansluiting op het openbaar domein tot aan de perceelsgrens van het privédomein. 

Als de privériolering niet correct en volledig volgens deze wettelijke bepalingen werd uitgevoerd, zelfs als dit niet expliciet door de stedenbouwkundige vergunning werd opgelegd, behoudt Fluvius zich het recht voor om dit perceel niet aan te sluiten op het openbaar rioleringsstelsel. 

Als de bouwplannen en meer specifiek het rioleringsplan niet in overeenstemming zijn met deze voorschriften, hebben deze voorschriften voorrang. 

2. Specifieke bepalingen voor riolering en waterafvoer voor dit bouwproject
Voor elk perceel zijn de aansluitingsputjes voor de afvoer van afvalwater (DWA) en eventueel hemelwater (RWA) op het openbaar rioleringsstelsel reeds geplaatst. Hierop dient de aanvrager de privéwaterafvoer aan te koppelen. De diameter van de afvoerbuis voor vuilwater (DWA) is 125 mm, voor regenwater (RWA) is dit 160 mm. Alvorens de riolering in gebruik te nemen (te mogen lozen) dient een aanvraag tot aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel bij Fluvius te gebeuren. De aanvraag kan gebeuren via www.fluvius.be. 

We raden aan om:
• Geen sifonputjes te plaatsen op de vuilwaterafvoerleiding(en) aangezien deze putjes vaak verstoppen en in principe alle waterafvoeren in de woning een waterslot/sifon hebben.
• Het opgeslagen water van de hemelwaterput optimaal te gebruiken voor eventueel het spoelen van de toiletten, een buitenkraan voor het wassen van de auto, het besproeien van de tuin, … en eventueel voor de wasmachine.
• Een terugslagklep te plaatsen op de overloop van de hemelwaterput om terugstuwing vanuit de riolering te vermijden.
• Een ontluchting te voorzien op het private vuilwaterafvoerstelsel, eventueel via een ontluchtingspijp door het dak.
•    Het is niet toegestaan om drainageleidingen aan te sluiten op de openbare riolering. Overeenkomstig de milieuwetgeving dient dit op eigen terrein geïnfiltreerd te worden. 

3. Keuring privéwaterafvoer
Door het in voege treden van het Algemeen Waterverkoopreglement is de keuring van de privéwaterafvoer verplicht sinds 1 juli 2011. Elke rioleringsaansluiting op het openbaar rioleringsstelsel dient een keuring van de privéwaterafvoer te ondergaan conform artikel 12/1, §1 van het Algemeen Waterverkoopreglement. De keuring dient uitgevoerd te worden vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer. 

De lijst van Fluvius erkende keurders kan u vinden op: www.fluvius.be/nl/thema/aansluitingen/keuring-riolering.

Alvast bedankt om zo spoedig mogelijk uw aansluitingsaanvraag in te dienen.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

•    Het advies van Proximus d.d. 4 april 2023 is voorwaardelijk gunstig, nl.:

“Op basis van de informatie waarover wij momenteel beschikken, geven wij graag een gunstig advies indien u volgende voorwaarden opneemt in uw vergunning:
- Een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan.
- Uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.
- Van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het formulier als bijlage ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com.
- De Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan.
- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via netwerkstudie.a22@proximus.com

Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

•    Het advies van de dienst contractmanagement werd niet ontvangen binnen de termijn. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.

•    Het advies van dienst facilitair management d.d. 16 maart 2023 is voorwaardelijk gunstig, nl.:

“Gunstig voor de werken zoals voorgesteld, mits voldaan wordt aan aan volgende voorwaarden:
• De breedte van de inritten t.h.v. de rooilijn mogen niet breder zijn dan 3 meter, volgens huidige plannen 3,05 meter (loten 6 t.e.m. 11) en 3,10 meter (loten 1, 2, 3 en 5)
• Aanplanten van 17 streekeigen en/of klimaat robuuste hoogstambomen van minstens 2de grootte in een maat niet kliener dan 16-18. Deze bomen dienen als volgt te worden verdeeld over het project:
 Lot 1, 2 en 8: bij elk perceel minstens 1 boom in voortuin,
 loten 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 en 11: bij elk perceel minstens 1 boom in de voortuin en minstens 1 boom in de achtertuin
• Er dient voor aanvang der werken een duidelijke plaatsbescrhrijving te worden opgemaakt m.b.t. de toestand van het de in 2022 aangelegde wegen, aanplantingen, verlichting ea.
• De nodige maatregelen worden genomen om de bestaande aanplantingen te beschermen en te vrijwaren,
• Moest er ondanks de nodige inspanningen toch schade toegebracht worden aan wegenis, aanplantingen, verlichting ea. deze hersteld worden in de toestand zoals opgenomen in de plaatsbeschrijving.
• Het ontbreken van een plaatsbeschrijving maakt dat de bouwheer aangeeft dat alles in orde is en dient dus elke schade die vastgesteld wordt na beeindigen van de bouwwerken hersteld te worden.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

•    Het advies van dienst patrimonium d.d. 17 maart 2023 is voorwaardelijk gunstig, nl.:

“De inritten op openbaar domein mogen maximaal 3m breed te zijn. Een dubbele inrit mag maximaal 6m breed zijn. De overige berm moet ingericht worden als grasberm.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

8.    ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:
Stedenbouwkundige voorwaarden
• Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van De Watergroep zoals gevoegd in bijlage;
• Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van Fluvius zoals gevoegd in bijlage;
• Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van Proximus zoals gevoegd in bijlage;
• Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van dienst facilitair management zoals gevoegd in bijlage;
• Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van dienst patrimonium zoals gevoegd in bijlage.
• Indien een boom afsterft, dient de heraanplanting herhaald te worden. Dit wordt herhaald tot de boom aanslaat.
Bewijs van de nieuwe aanplanting (foto’s, aankoopbewijs,…) dient overgemaakt te worden aan de dienst planning en vergunningen, uiterlijk 1 maand na de nieuwe aanplant.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 25/05/2023 en volgt dit standpunt integraal.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan IMMO RABO BVBA gevestigd te Bosstraat 189A te 3930 Hamont-Achel voor het bouwen van 10 eengezinswoningen met inpandige garage of carport, gelegen te Stoutenveldweg 8, 10, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20 en 21, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F, nrs. 849E en 849D.

Artikel 3

Volgende voorwaarden worden opgelegd:

    • Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van De Watergroep zoals gevoegd in bijlage;
    • Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van Fluvius zoals gevoegd in bijlage; 
    • Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van Proximus zoals gevoegd in bijlage; 
    • Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van dienst facilitair management zoals gevoegd in bijlage; 
    • Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van dienst patrimonium zoals gevoegd in bijlage.
    • Indien een boom afsterft, dient de heraanplanting herhaald te worden. Dit wordt herhaald tot de boom aanslaat.
      Bewijs van de nieuwe aanplanting (foto’s, aankoopbewijs,…) dient overgemaakt te worden aan de dienst planning en vergunningen, uiterlijk 1 maand na de nieuwe aanplant.