Terug
Gepubliceerd op 28/06/2023

2023_CBS_00677 - Standpunt plaatsing laadpalen door FASTNED in woonuitbreidingsgebied - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 20/06/2023 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Frank Vandebeek, 4de schepen

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_CBS_00677 - Standpunt plaatsing laadpalen door FASTNED in woonuitbreidingsgebied - Goedkeuring 2023_CBS_00677 - Standpunt plaatsing laadpalen door FASTNED in woonuitbreidingsgebied - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

FASTNED en de eigenaar van het perceel hebben de vraag gesteld aan het gemeentebestuur om over te gaan tot de ontwikkeling van een privé-perceel tot een laadstation.

Het gaat over perceel 3, F, 563A, met een grootte van 45a 42 ca, gelegen in deels woonuitbreidingsgebied, deels parkgebied, grenzend aan de omleidingsweg N74 Hasselt - Eindhoven. 

Advocaat van de eigenaar heeft contact opgenomen met het kabinet Peeters en AWV. Beide partijen zouden bereid zijn om constructief mee te werken voor de ontwikkeling van het WUG. Er wordt gevraagd of dit in lijn ligt met de gemeentelijke visie. 

Nota dienst:

Aftoetsing aan de huidige regelgeving:

De vraag werd reeds voorgelegd aan het departement omgeving en  werd ook al teruggekoppeld aan de eigenaar. Er is momenteel geen wettelijke basis om een laadstation te kunnen vergunnen, wanneer dit niet gelegen is op openbaar domein en gezien de ligging in woonuitbreidingsgebied.  Verder wordt deze locatie door de dienst gezien als decentraal. Een laadstation wordt bij voorkeur geclusterd aan bestaande voorzieningen.  Een betere ligging is het handelspand van de eigenaar, naast het bestaand tankstation te Heuveneindeweg 76. 

Gezien de ligging naast de omleidingsweg en het spartacusplan werd deze vraag  voorgelegd aan De werkvennootschap (coördinatie van het NZ project en spartacus).  Om de toekomstige projecten op en nabij de omleidingsweg niet te hypothekeren, is terughoudendheid om een voorafname te doen.  

Een RUP opmaken voor enkel dit perceel is niet wenselijk en juridisch niet correct. Een RUP moet immers het particuliere belang overstijgen. 

Aftoetsing aan de toekomstige regelgeving:

Mr. Poelmans refereert naar het woonuitbreidingsdecreet (decreet woonreservegebieden).  Dit is nog niet in voege maar wel reeds goedgekeurd door het Vlaamse parlement. Verwacht wordt dat dit kortelings gepubliceerd zal worden in het Belgisch staatsblad. Gebaseerd op deze wetgeving kan de ontwikkeling van een WRG (woonreservegebied) gebeuren door een RUP of een vrijgavebesluit. Bij een vrijgavebesluit is het aan de eigenaars om een uitgewerkt project in te dienen mét een visie voor het gehele gebied. Binnen dit decreet worden ook andere functies dan wonen toegelaten zolang ze een ondersteunende functie hebben. Of een laadstation hier ook zou kunnen onder vallen, moet afgetoetst worden.  Enkel wanneer de gemeente een andere functie dan wonen ziet in een WRG is de gemeente aan zet om een RUP op te maken. Er is dan sprake van een herbestemming waarbij rekening gehouden moet worden met het instrumentendecreet (planbaten en planschade), eveneens nog niet in voege. 

Andere relevante info: 

De ligging van dit perceel is gelegen in hetzelfde WUG van Vooruitzien-Kempisch Tehuis. Op dit ogenblik is het nog steeds twijfelachtig of de sociale huisvestingsmaatschappijen een volwaardig project kunnen indienen vóór de inwerkingtreding van het nieuwe decreet. Indien dit niet mogelijk is, en de SHM alsnog een ontwikkeling wenst van hun eigendommen, moet een studie opgemaakt worden van het volledige WRG om te kunnen komen tot een vrijgavebesluit van de gemeenteraad. Dit betekent dat het desbetreffende perceel ook onderzocht zal worden. 

Gelet op bovenstaande blijft de dienst bij haar standpunt.  In de toekomstig visie is de ontwikkeling van een laadstation gelinkt aan andere factoren zoals de ontwikkeling door de SHM, spartacuslijn, goedkeuring decreet woonreservegebieden en instrumentendecreet, dewelke momenteel te onduidelijk zijn om hierover een uitspraak te kunnen doen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen besluit besluit om momenteel geen stappen te ondernemen voor de ontwikkeling van een laadstation op de voorgestelde locatie en volgt het standpunt van de dienst.