Audit Vlaanderen startte naar aanleiding van o.m. de cyberaanval op de stad Antwerpen het initiatief “cyberveilige gemeenten” op met als doel om alle Vlaamse lokale besturen beter te wapenen tegen aanvallen door cyber criminelen. Via het raamcontract voor Audit Vlaanderen is er de mogelijkheid om een externe audit te laten uitvoeren door het studiebureau Deloitte
De medewerkers van Deloitte zijn “Ethical Hackers” en IT beveiligingsexperts die zich gespecialiseerd hebben in technische maatregelen, bewustmaking van medewerkers of de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG/GDPR). Zij zullen aanbevelingen op maat bezorgen om de weerbaarheid van onze diensten tegen cyber aanvallen te verhogen.
De kostprijs van deze audit (basispakket inclusief workshop) bedraagt 6,208.52 euro incl. BTW, voor deze audit is er een cofinanciering van 2/3e door Audit Vlaanderen waardoor het gemeentebestuur Zonhoven slechts 1/3e van de totale prijs dient te dragen.
Advies administratie
De diensten ICT en informatiemanagement adviseren om van deze mogelijkheid gebruik te maken en in te tekenen op deze audit.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de cyberveiligheidsaudit uitgevoerd door de firma Deloitte goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van de bestelbons goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons van 2023 goed voor een bedrag van € 31.695,44.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van de bestelbons goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt volgende bijkomende bestelbons goed voor Zonhoven Trapt Door voor een bedrag van € 13.853,35.
- bestelbon 3507 Obelink Vrijetijdsmarkt, voor 10 parasolgrondpennen voor een bedrag van € 54,45 - Zonhoven Trapt Door;
- bestelbon 3515 Franz Colruyt voor allerlei producten voor backstage voor een bedrag van € 370,00 - Zonhoven Trapt Door
;
- bestelbon 3557 Festicup voor levering herbruikbare bekers voor een bedrag van € 4.154,79 - Zonhoven Trapt Door
;
- bestelbon 3518 Telenet NV voor internetverbinding ZTD voor een bedrag van € 756,25 - Zonhoven Trapt Door;
- bestelbon 3517 SABAM CVBA voor auteursrechten (Sabam + billijke vergoeding) voor zondag 25/6 voor een bedrag van € 4.141,95 -Zonhoven Trapt Door
;
- bestelbon 3516 SABAM CVBA voor auteursrechten (Sabam + billijke vergoeding) voor zaterdag 24/6 voor een bedrag van € 4.145,91 - Zonhoven Trapt Door;
- bestelbon 3556 Depot Margo vzw voor de aankoop van pampers maat 6 in het kader van het Huis van het Kind voor een bedrag van € 230,00.
Op basis van het schema van vorig seizoen werd er een nieuw schema uitgewerkt voor sportseizoen 2023-2024.
In vergelijking met vorig jaar zijn er enkele wijzigingen. 5 Sportclubs zijn gestopt (Balletschool Vanderstraeten, Sensa Soccer Academy, Ivo Lauwers Atletiek, Agadir Boys Zaalvoetbal en Michiel Bijnens Zaalvoetbal Terdonk.
Nieuwe clubs dit jaar zijn Greet Alberghs kleuterbeweging/turnen en Johnny Briers Kickboks.
Een aantal clubs heeft bijkomende uren gekregen of werden uren verplaatst. Het volledig overzicht in detail zit in bijlage.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de verdeling van de sporturen goed voor het seizoen 2023-2024.
Onderzoeksstudie vergunningstoestand
BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Gewestplan
De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979 (inwerkingtreding 07/06/1979), gelegen in woongebied
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van een goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving (artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen en latere wijzigingen).
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg, noch in een ruimtelijk uitvoeringsplan, noch in een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
Volgende aanvragen kregen in het verleden een positieve of negatieve uitspraak:
bouwvergunning op 17/8/1960 voor het bouwen van een woonhuis met als dossiernummer 1960/00112
Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.
KADASTRALE GEGEVENS
De woning op perceel 588M2 werd volgens de gegevens van het kadaster opgericht in 1962.
REGELGEVING
Artikel 4.2.14. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
§ 1. Bestaande constructies waarvan door enig rechtens toegelaten bewijsmiddel wordt aangetoond dat ze gebouwd werden vóór 22 april 1962, worden voor de toepassing van deze codex te allen tijde geacht te zijn vergund.
§ 2. Bestaande constructies waarvan door enig rechtens toegelaten bewijsmiddel wordt aangetoond dat ze gebouwd werden in de periode vanaf 22 april 1962 tot de eerste inwerkingtreding van het gewestplan waarbinnen zij gelegen zijn, worden voor de toepassing van deze codex geacht te zijn vergund, tenzij het vergund karakter wordt tegengesproken middels een proces-verbaal of een niet anoniem bezwaarschrift, telkens opgesteld binnen een termijn van vijf jaar na het optrekken of plaatsen van de constructie.
§ 3. Indien met betrekking tot een vergund geachte constructie handelingen zijn verricht die niet aan de voorwaarden van § 1 en § 2, eerste lid, voldoen, worden deze handelingen niet door de vermoedens, vermeld in dit artikel, gedekt.
DE AANVRAAG
De aanvraag behelst de vraag tot opname in het gemeentelijk vergunningenregister voor wat betreft de woning met veranda en bijgebouwen.
BEWIJSVOERING
Aan de aanvraag werd volgende toegevoegd:
OVERIGE REGELGEVING
Erfdienstbaarheden / gemene muren/ lichten en zichten
Vergunningen hebben een zakelijk karakter. Zij worden verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten.
Het is niet de taak van de administratieve overheid zich uit te spreken over het bestaan, de interpretatie en de omvang van subjectieve rechten, zoals bijvoorbeeld het bestaan van een erfdienstbaarheid / het overnemen van een gemene muur / de bepalingen inzake zichten en lichten.
BEOORDELING
Op de historische meetschets van 1975 en historische luchtfoto van 1977 zijn de woning met veranda en garage volledig terug te vinden waardoor ze bijgevolg beschouwd kunnen worden als zijnde vergund.
Het afdak achter de garage en de overige bijgebouwen (tuinhuis, hondenhok en stal) dewelke niet duidelijk zichtbaar zijn op de luchtfoto van 1977, kunnen niet beschouwd worden als zijnde vergund.
Algemeen besluit
De woning met veranda en garage kunnen beschouwd worden als zijnde hoofdzakelijk vergund op basis van artikel 4.2.14 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het afdak achter de garage en de overige bijgebouwen (tuinhuis, hondenhok en stal) die niet terug te vinden zijn op de historische meetschets en historische luchtfoto kunnen niet beschouwd worden als zijnde vergund.
In het geval er vergunningsplichtige handelingen werden uitgevoerd na 1977, kunnen deze niet worden beschouwd als zijnde vergund op basis van de bepalingen van artikel 4.2.14 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.
Op voorwaarde dat het vergund karakter niet is tegengesproken middels een proces-verbaal of een niet anoniem bezwaarschrift, telkens opgesteld binnen een termijn van vijf jaar na het optrekken of plaatsen van de constructie.
Het college van burgemeester en schepenen neemt de woning met veranda en garage op in het vergunningenregister als vergund geacht. Op voorwaarde dat het vergund karakter niet is tegengesproken middels een proces-verbaal of een niet anoniem bezwaarschrift, telkens opgesteld binnen een termijn van vijf jaar na het optrekken of plaatsen van de constructie.
Het afdak achter de garage en de overige bijgebouwen (tuinhuis, hondenhok en stal) die niet terug te vinden zijn op de historische kadasterschets en historische luchtfoto kunnen niet worden beschouwd als zijnde vergund op basis van de bepalingen van artikel 4.2.14 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.
In het geval er vergunningsplichtige handelingen werden uitgevoerd na 1977, kunnen deze niet worden beschouwd als zijnde vergund op basis van de bepalingen van artikel 4.2.14 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.
De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte gebracht worden.
VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2022/00306
Referentie omgevingsloket: OMV_2022172532
De aanvraag, ingediend door IMMO RABO BVBA gevestigd te Bosstraat 189A te 3930 Hamont-Achel, werd ontvangen op 29/12/2022 en op 15/03/2023 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Stoutenveldweg 8, 10, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20 en 21, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F nrs. 849E en 849D.
De aanvraag gaat over het bouwen van 10 eengezinswoningen met inpandige garage of carport.
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is gelegen binnen het ruimtelijk uitvoeringsplan grup afbakening regionaalstedelijk gebied Hasselt-Genk, goedgekeurd op 20 juni 2014.
Het project maakt deel uit van de goedgekeurde verkaveling 1231.F.874.2 goedgekeurd op 24 oktober 2017. Het betreft lot 1 t.e.m. 3 en lot 5 t.e.m. 11 van de verkaveling.
Men vraagt volgende beperkte afwijkingen volgens art. 4.4.1 van de VCRO:
- De carports van loten 7 en 9 worden niet ingeplant tussen 0,50m en1,50m vanaf de voorgevel, maar op 4m.
- De kroonlijsthoogte van lot 8 bedraagt plaatselijk maximaal 6,95m ten opzichte van het maaiveld i.p.v. maximaal 6m.
- De kroonlijsthoogte van lot 2 bedraagt plaatselijk maximaal 6,62m ten opzichte van het maaiveld i.pv. maximaal 6m.
- De inritten in het project hebben voorzien een breedte tussen 3,05m en 3,10 ter hoogte van de rooilijn i.p.v. maximaal 3m.
Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,... goedgekeurd op 23 juni 2006;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
2. HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Omgevingsvergunning 2022/00048MM/OMV_2022028245 voor een tijdelijke bemaling voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel voor een nieuwe verkaveling, voor een totaaldebiet van 12500 m³ geakteerd op 11/03/2022.
• Verkavelingsvergunning (1231.F.874.2) voor het verkavelen van de percelen tot 11 loten voor open, halfopen en gesloten bebouwing, met daarnaast percelen voor aanleg wegenis en wadi alsook peststroken en reststroken. - goedgekeurd op 24/10/2017.
3. BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel bevindt zich aan de Stoutenveldweg, een voldoende uitgeruste gemeenteweg.
De nabije/ruimere omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande en halfopen eengezinswoningen. De bebouwing bestaat uit twee bouwlagen onder voornamelijk hellende en platte daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.
De percelen zijn onbebouwd en begroeid met struikgewas.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag gaat over het bouwen van 10 eengezinswoningen met inpandige garage of carport. De woningen zullen per 2 of per 3 aan elkaar gebouwd worden. Verder zullen deze blokken aan elkaar gekoppeld worden door middel van carports.
Op de loten 1 t.e.m. 3 worden eengezinswoningen voorzien waarbij lot 2 een gesloten bebouwing zal zijn. De loten 1 en 3 zullen bebouwd worden met halfopen woningen. De woningen worden ingeplant op 6m van de rooilijn en de halfopen woningen worden ingeplant op minstens 3,70m van de zijdelingse perceelgrenzen. De woningen worden opgetrokken met 2 bouwlagen met een hellend dak. Voor woning 1 en 3 bedraagt de maximale kroonlijsthoogte 5,60m ten opzichte van het maaiveld. Voor de woning op lot 2 bedraagt de maximale kroonlijsthoogte 6,62m. De maximale nokhoogte bedraagt 9,20m voor iedere woning in dit blok. De maximale bouwdiepte voor de woningen op de loten 1 en 3 bedraagt 13,50m op het gelijkvloers en 10m voor de woning op lot 2. De maximale bouwdiepte op het verdiepingsniveau bedraagt 9,25m voor de woningen op de loten 2 en 3 en 10m voor de woning op lot 1. De afwerking van de woningen zal gebeuren in rood genuanceerde gevelsteen en gekaleide witte gevelsteen. Het dak bestaat uit antraciete dakpannen.
Op de loten 5 en 6 worden halfopen eengezinswoningen gerealiseerd. Beide woningen worden ingeplant op 9m vanaf de rooilijn en op minstens 3m van de zijdelingse perceelgrenzen. De woningen zullen bestaan uit 2 bouwlagen met een hellend dak waarvan de maximale kroonlijsthoogte 5,95m bedraagt en de maximale nokhoogte 10,05m bedraagt ten opzichte van het maaiveld. De maximale bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt voor beide woningen 15m en voor het verdiepingsniveau bedraagt deze maximaal 10m. Aan de woning op lot 5 wordt er rechts van de woning een uitbouw voorzien om de leefruimte te vergroten. Bij deze woning zal er ook een inpandige garage voorzien worden. Bij de andere woning wordt een carport geplaatst in de linkerzijtuinstrook op 1m van de voorgevel met een dakrandhoogte van 2,85m. De afwerking van de woningen zal gebeuren in rood genuanceerde gevelsteen en gekaleide witte gevelsteen. Het dak bestaat uit antraciete dakpannen.
Op de loten 7 t.e.m. 9 worden eengezinswoningen voorzien waarbij lot 8 een gesloten bebouwing zal zijn. De loten 7 en 9 zullen bebouwd worden met halfopen woningen. De woningen worden ingeplant op 6m van de rooilijn en de halfopen woningen worden ingeplant op minstens 3,70m van de zijdelingse perceelgrenzen. De woningen worden opgetrokken met 2 bouwlagen met een hellend dak. Voor woning 7 en 9 bedraagt de maximale kroonlijsthoogte 6,05m ten opzichte van het maaiveld. Voor de woning op lot 8 bedraagt de maximale kroonlijsthoogte 6,95m. De maximale nokhoogte bedraagt 10,15m voor iedere woning in dit blok. De maximale bouwdiepte voor de woningen bedraagt 15m op het gelijkvloers en de maximale bouwdiepte op het verdiepingsniveau bedraagt 10m. De woning op lot 8 wordt voorzien van een inpandige garage. Beide halfopen woningen zullen een carport hebben in de zijtuinstrook die opgericht wordt op 4m van de voorgevel met een dakrandhoogte van maximaal 2,95m. De afwerking van de woningen zal gebeuren in rood genuanceerde gevelsteen en gekaleide witte gevelsteen. Het dak bestaat uit antraciete dakpannen.
Op de loten 10 en 11 worden halfopen eengezinswoningen gerealiseerd. Beide woningen worden ingeplant op 6m vanaf de rooilijn en op minstens 3,70m van de zijdelingse perceelgrenzen. De woningen zullen bestaan uit 2 bouwlagen met een hellend dak waarvan de maximale kroonlijsthoogte 6,05m bedraagt en de maximale nokhoogte 10,15m bedraagt ten opzichte van het maaiveld. De maximale bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt voor beide woningen 15m en voor het verdiepingsniveau bedraagt deze maximaal 10m. Aan de woning op lot 5 wordt er rechts van de woning een uitbouw voorzien om de leefruimte te vergroten. Bij deze woning zal er ook een inpandige garage voorzien worden. Bij de andere woning wordt een carport geplaatst in de linkerzijtuinstrook op 1m van de voorgevel met een dakrandhoogte van 2,95m. De afwerking van de woningen zal gebeuren in rood genuanceerde gevelsteen en gekaleide witte gevelsteen. Het dak bestaat uit antraciete dakpannen.
Op elk lot wordt er een inrit voorzien en een beperkt pad naar de voordeur vanuit deze inrit. Deze verhardingen worden uitgevoerd in waterdoorlatende klinkers. Ook wordt er bij elke woning een terras voorzien, bestaande uit niet-waterdoorlatende materialen, aan de achterzijde. Dit terras heeft altijd een oppervlakte van ± 22m². De overige zones op de loten worden groen aangeplant.
4. OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 25 maart 2023 t.e.m. 23 april 2023.
5. ADVIEZEN
Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:
• dienst contractmanagement
• dienst facilitair management
• dienst patrimonium
• De Watergroep
• Fluvius
• Proximus
6. PROJECT-MER
Het project komt voor op bijlage III van het project-m.e.r.-besluit, nl. rubriek 10b – stadsontwikkelingsprojecten. Daarom moet een project-m.e.r. opgemaakt worden, tenzij de initiatiefnemer via een project-m.e.r.-screeningsnota kan aantonen dat het project geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken.
Er werd een project-m.e.r.-screeningsnota bij de aanvraag gevoegd. De effecten op milieu en omgeving werden voldoende omschreven en uit de nota blijkt dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
7. INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Stoutenveldweg een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.
Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er zal riolering aanwezig zijn en aangesloten worden een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.
Toegankelijkheid
De aanvraag valt niet onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 en latere wijzigingen, tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid. Dit besluit trad in werking op 1 maart 2010.
Bescheiden woonaanbod
Een woonaanbod is bescheiden als het aan een of meer van volgende voorwaarden voldoet:
1. één of meer kavels met een oppervlakte van ten hoogte 500 m², OF
2. één of meer eengezinswoningen met een bouwvolume van ten hoogste 550 m³, OF
3. overige woningen met een bouwvolume van ten hoogste 240 m³, te verhogen met 50 m³ voor woningen met drie of meer slaapkamers.
Aan de aanvraag moet, conform de voorwaarden van artikel 5.100 van de Vlaamse Codex Wonen, een last bescheiden woonaanbod gekoppeld worden.
Het project gaat namelijk over het volgende:
- Een groepswoningbouwproject waarbij ten minste 10 woongelegenheden ontwikkeld worden.
De aanvraag voorziet het bescheiden woonaanbod op de loten 1 en 2. Beide loten voldoen aan bovenstaande voorwaarden. Er werd in de bijlagen van het dossier een document toegevoegd dat deel uitmaakt van de aankoopoptie omtrent het bescheiden woonaanbod. Hierin wordt het duidelijk dat het bescheiden woonaanbod in natura zal uitgevoerd worden door de realisatie van loten 1 en 2 kleiner dan 500m².
Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.
Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:
De plannen geven aan dat voor de nieuw op te richten woningen met een horizontale dakoppervlakte tussen 81,91m² en 127,57m² per woning een hemelwaterput voorzien wordt met een inhoud van 5 000 liter en recuperatie van het hemelwater voor toiletten en een buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening waarvan de oppervlakte en het volume voldoen aan de verordening.
De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen. Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren.
Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.
Natuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied.
Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is een bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel groter is dan 3000 m². Er werd een archeologienota ingediend bij het Agentschap Onroerend Erfgoed met ref.929 via de link https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/929. Er werd door het Agentschap akte genomen van de nota.
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag voldoet grotendeels aan de voorschriften van de verkaveling. Er worden afwijkingen gevraagd volgens art. 4.4.1 van de VCRO. Gezien de voorschriften de criteria van een goede ruimtelijke ordening weergeven, stemt de aanvraag hiermee overeen, met uitzondering van de gevraagde afwijkingen:
- De carports van loten 7 en 9 worden niet ingeplant tussen 0,50m en1,50m vanaf de voorgevel, maar op 4m.
De woningen op loten 7, 8 en 9 zijn ingeplant op 3m voor de bouwlijn van de naastliggende woningen, dit conform de verkavelingsvoorschriften.
De carports van de loten 7 en 9 worden geschakeld met deze van de loten 6 en 10. Het is dan ook logisch dat de carports op de loten 7 en 9 verder naar achter worden ingeplant, nl. op 4m achter de voorgevel.
Zoals hoger aangehaald worden de carports geschakeld met de naastliggende percelen zodat het geheel mooi aansluit.
Tevens werd op het verkavelingsplan reeds een zone aangeduid voor de carports. De huidige inplanting stemt overeen met deze zonering.
Er kan dan ook akkoord gegaan worden met de voorgestelde inplanting van de carports voor de loten 7 en 9.
- De kroonlijsthoogte van lot 8 bedraagt plaatselijk maximaal 6,95m ten opzichte van het maaiveld i.p.v. maximaal 6m.
Het betreft een beperkte uitbouw centraal in de achtergevel van de woning.
De uitbouw is beperkt in breedte. Tevens situeert de uitbouw zich in de achtergevel waardoor deze geen impact heeft op het straatbeeld.
Er kan dan ook akkoord gegaan worden met de voorgestelde kroonlijsthoogte voor lot 8.
- De kroonlijsthoogte van lot 2 bedraagt plaatselijk maximaal 6,62m ten opzichte van het maaiveld i.pv. maximaal 6m.
De kroonlijsthoogte werd beperkt opgetrokken aan de achtergevel van de woning waardoor deze geen impact heeft op het straatbeeld.
Tevens wordt door de verspringing van de kroonlijsthoogte geen massieve eentonige blok gecreëerd maar een luchtiger en speelser geheel.
Er kan dan ook akkoord gegaan worden met de voorgestelde kroonlijsthoogte voor lot 2.
- De inritten in het project hebben voorzien een breedte tussen 3,05m en 3,10 ter hoogte van de rooilijn i.p.v. maximaal 3m.
De algemeen gehanteerde breedte van de inritten bedraagt 3m. Het verbreden van de inritten voor eengezinswoningen met een inpandige carport of garage is geen noodzaak. Bijgevolg dient de breedte van de inritten beperkt te worden tot 3m ter hoogte van de rooilijn / voorste perceelgrens.
Dit standpunt werd tevens gevolgd door andere interne diensten (facilitair Management en patrimonium) zoals blijkt uit hun afgeleverde advies in deze aanvraag.
De gevraagde afwijking voor de breedte van de inritten wordt bijgevolg negatief beoordeeld.
De aanvraag creëert voldoende woonkwaliteit en gebruiksgenot voor de bewoners. De footprint op de percelen voldoen aan de normen die de gemeente Zonhoven nastreeft.
Resultaten van het openbaar onderzoek
Er werden geen bezwaren ingediend.
Bespreking van de adviezen
• Het advies van De Watergroep d.d. 16 maart 2023 is gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig, nl.:
“Advies Aftakkingen en Aansluitingen
Gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden.
Voor hogervermeld perceel is geen uitbreiding van het waterleidingnet nodig.
Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken.
De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.
Bij het plaatsen van de energiebocht dient rekening gehouden te worden met de afmetingen van de drinkwateraftakking, er dient een minimum afstand van 1,22 te worden voorzien voor het plaatsen van de watermeter.
Elke aftakking moet in rechte lijn, haaks op de rijweg kunnen uitgevoerd worden.
De kosten van de nieuwe aftakking(en) zijn ten laste van de aanvrager(s).”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
• Het advies van Fluvius d.d. 13 april 2023 is gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig, nl.:
“Naar aanleiding van uw aanvraag over de stedenbouwkundige vergunning voor bovenvermeld project geven we geen specifiek advies voor elektriciteit en gas.
Voor dit project is er sprake van een verkaveling en moet er voldaan zijn aan alle verkavelingsvoorwaarden.
Voor riolering kunnen we een voorwaardelijk gunstig advies geven, op voorwaarde dat voldaan wordt aan de hierna volgende specifieke opmerkingen.
Voor riolering dient voldaan te worden aan de gewestelijke en/of provinciale stedenbouwkundige verordeningen inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater die in uw gemeente van kracht zijn.
Fluvius doet geen nazicht van de bepalingen van deze verordening. Dit advies handelt over de aansluitbaarheid op het openbaar saneringsnetwerk.
1. Algemene bepalingen voor riolering en waterafvoer
De aanvrager dient het Algemeen Waterverkoopreglement, de aanvullende voorwaarden en de aanvullende technische voorschriften van Fluvius na te leven.
De aanvrager dient ook de voorwaarden zoals bepaald in afdeling 6.2.2. van Vlarem II voor de afvoer van hemel- en afvalwater na te leven.
De aanvrager staat in voor de plaatsing van de privériolering voor het bouwproject en is verplicht deze uit te voeren volgens de wettelijke bepalingen ter zake. Zo dient hij onder meer te voldoen aan de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (GSV ‘hemelwater’) van 5/07/2013.
Als voor het bouwproject een aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel noodzakelijk is, dient de aanvrager zo snel mogelijk na het bekomen van de bouwvergunning een aanvraag tot aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel aan te vragen. Dit kan online via www.fluvius.be.
Van zodra de aansluitputjes (1 DWA- & 1 RWA-putje) geplaatst zijn, is de effectieve plaats en diepte van de aansluiting gekend. De privéwaterafvoer dient hierop afgestemd te worden. Alle maatregelen die de aanvrager dient te nemen tot het aanpassen van de privéwaterafvoer om te kunnen aansluiten, als niet aan deze voorwaarden voldaan wordt, zijn ten laste van de aanvrager.
Alleen Fluvius of een door ons aangestelde uitvoerder zorgt voor de realisatie van het gedeelte van de aansluiting op het openbaar domein tot aan de perceelsgrens van het privédomein.
Als de privériolering niet correct en volledig volgens deze wettelijke bepalingen werd uitgevoerd, zelfs als dit niet expliciet door de stedenbouwkundige vergunning werd opgelegd, behoudt Fluvius zich het recht voor om dit perceel niet aan te sluiten op het openbaar rioleringsstelsel.
Als de bouwplannen en meer specifiek het rioleringsplan niet in overeenstemming zijn met deze voorschriften, hebben deze voorschriften voorrang.
2. Specifieke bepalingen voor riolering en waterafvoer voor dit bouwproject
Voor elk perceel zijn de aansluitingsputjes voor de afvoer van afvalwater (DWA) en eventueel hemelwater (RWA) op het openbaar rioleringsstelsel reeds geplaatst. Hierop dient de aanvrager de privéwaterafvoer aan te koppelen. De diameter van de afvoerbuis voor vuilwater (DWA) is 125 mm, voor regenwater (RWA) is dit 160 mm. Alvorens de riolering in gebruik te nemen (te mogen lozen) dient een aanvraag tot aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel bij Fluvius te gebeuren. De aanvraag kan gebeuren via www.fluvius.be.
We raden aan om:
• Geen sifonputjes te plaatsen op de vuilwaterafvoerleiding(en) aangezien deze putjes vaak verstoppen en in principe alle waterafvoeren in de woning een waterslot/sifon hebben.
• Het opgeslagen water van de hemelwaterput optimaal te gebruiken voor eventueel het spoelen van de toiletten, een buitenkraan voor het wassen van de auto, het besproeien van de tuin, … en eventueel voor de wasmachine.
• Een terugslagklep te plaatsen op de overloop van de hemelwaterput om terugstuwing vanuit de riolering te vermijden.
• Een ontluchting te voorzien op het private vuilwaterafvoerstelsel, eventueel via een ontluchtingspijp door het dak.
• Het is niet toegestaan om drainageleidingen aan te sluiten op de openbare riolering. Overeenkomstig de milieuwetgeving dient dit op eigen terrein geïnfiltreerd te worden.
3. Keuring privéwaterafvoer
Door het in voege treden van het Algemeen Waterverkoopreglement is de keuring van de privéwaterafvoer verplicht sinds 1 juli 2011. Elke rioleringsaansluiting op het openbaar rioleringsstelsel dient een keuring van de privéwaterafvoer te ondergaan conform artikel 12/1, §1 van het Algemeen Waterverkoopreglement. De keuring dient uitgevoerd te worden vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer.
De lijst van Fluvius erkende keurders kan u vinden op: www.fluvius.be/nl/thema/aansluitingen/keuring-riolering.
Alvast bedankt om zo spoedig mogelijk uw aansluitingsaanvraag in te dienen.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
• Het advies van Proximus d.d. 4 april 2023 is voorwaardelijk gunstig, nl.:
“Op basis van de informatie waarover wij momenteel beschikken, geven wij graag een gunstig advies indien u volgende voorwaarden opneemt in uw vergunning:
- Een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan.
- Uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.
- Van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het formulier als bijlage ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com.
- De Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan.
- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via netwerkstudie.a22@proximus.com
Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
• Het advies van de dienst contractmanagement werd niet ontvangen binnen de termijn. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.
• Het advies van dienst facilitair management d.d. 16 maart 2023 is voorwaardelijk gunstig, nl.:
“Gunstig voor de werken zoals voorgesteld, mits voldaan wordt aan aan volgende voorwaarden:
• De breedte van de inritten t.h.v. de rooilijn mogen niet breder zijn dan 3 meter, volgens huidige plannen 3,05 meter (loten 6 t.e.m. 11) en 3,10 meter (loten 1, 2, 3 en 5)
• Aanplanten van 17 streekeigen en/of klimaat robuuste hoogstambomen van minstens 2de grootte in een maat niet kliener dan 16-18. Deze bomen dienen als volgt te worden verdeeld over het project:
Lot 1, 2 en 8: bij elk perceel minstens 1 boom in voortuin,
loten 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 en 11: bij elk perceel minstens 1 boom in de voortuin en minstens 1 boom in de achtertuin
• Er dient voor aanvang der werken een duidelijke plaatsbescrhrijving te worden opgemaakt m.b.t. de toestand van het de in 2022 aangelegde wegen, aanplantingen, verlichting ea.
• De nodige maatregelen worden genomen om de bestaande aanplantingen te beschermen en te vrijwaren,
• Moest er ondanks de nodige inspanningen toch schade toegebracht worden aan wegenis, aanplantingen, verlichting ea. deze hersteld worden in de toestand zoals opgenomen in de plaatsbeschrijving.
• Het ontbreken van een plaatsbeschrijving maakt dat de bouwheer aangeeft dat alles in orde is en dient dus elke schade die vastgesteld wordt na beeindigen van de bouwwerken hersteld te worden.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
• Het advies van dienst patrimonium d.d. 17 maart 2023 is voorwaardelijk gunstig, nl.:
“De inritten op openbaar domein mogen maximaal 3m breed te zijn. Een dubbele inrit mag maximaal 6m breed zijn. De overige berm moet ingericht worden als grasberm.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:
Stedenbouwkundige voorwaarden
• Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van De Watergroep zoals gevoegd in bijlage;
• Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van Fluvius zoals gevoegd in bijlage;
• Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van Proximus zoals gevoegd in bijlage;
• Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van dienst facilitair management zoals gevoegd in bijlage;
• Er dient integraal voldaan te worden aan het advies van dienst patrimonium zoals gevoegd in bijlage.
• Indien een boom afsterft, dient de heraanplanting herhaald te worden. Dit wordt herhaald tot de boom aanslaat.
Bewijs van de nieuwe aanplanting (foto’s, aankoopbewijs,…) dient overgemaakt te worden aan de dienst planning en vergunningen, uiterlijk 1 maand na de nieuwe aanplant.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 25/05/2023 en volgt dit standpunt integraal.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan IMMO RABO BVBA gevestigd te Bosstraat 189A te 3930 Hamont-Achel voor het bouwen van 10 eengezinswoningen met inpandige garage of carport, gelegen te Stoutenveldweg 8, 10, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20 en 21, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F, nrs. 849E en 849D.
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2023/00046
Referentie omgevingsloket: OMV_2022141039
De aanvraag, ingediend door de heer Peter Guelinckx met als contactadres Herkenrodesingel 8c te 3500 Hasselt, werd ontvangen op 17/03/2023 en op 05/05/2023 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Berkenenstraat 43, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie C nrs. 42N, 42P en 45N.
De aanvraag gaat over het regulariseren en uitvoeren van de verbouwing en uitbreiding van de woning, de aanleg van een zwembad, het oprichten van een nieuw bijgebouw, het slopen van diverse bijgebouwen en niet overdekte constructies en de heraanleg en regularisatie van verhardingen.
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied met landelijk karakter, gebieden voor dagrecreatie en agrarisch gebied.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,... goedgekeurd op 23 juni 2006;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
2. HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Stedenbouwkundige vergunning (1959/00020) voor bouwen van een bergplaats - goedgekeurd op 07/04/1959.
• Stedenbouwkundige vergunning (1998/07891) voor verbouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 03/08/1998.
• Stedenbouwkundige vergunning (2000/08309) voor bouwen van een villa. - goedgekeurd op 22/02/2000.
• Stedenbouwkundige vergunning (2005/10164) voor bouwen van een ontspanningsruimte - goedgekeurd op 06/02/2006.
• Stedenbouwkundige vergunning (2010/11801) voor het bouwen van een veranda - goedgekeurd op 09/08/2010.
• Stedenbouwkundig attest 1999/00042 voor het afbreken van een oude hoeve en het bouwen van een nieuwe woning - GEEN BESLISSING op .
3. BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel bevindt zich aan de Berkenenstraat, een gemeenteweg ten noordoosten van het centrum van Zonhoven.
De omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande en halfopen eengezinswoningen, gelegen in een woonlint met achterliggend een agrarisch gebied en een recreatiegebied aan de noordzijde en een woonuitbreidingsgebied aan zuidelijke kant.
De aanwezige bebouwing bestaat uit 1 à 2 twee bouwlagen onder zowel voornamelijk hellende als platte daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.
Het goed van de aanvraag is achteraan gelegen in agrarisch gebied, het links gelegen terrein is thans nog onbebouwd maar bestemd voor 6 kavels voor vrijstaande bebouwing, het rechts gelegen terrein is bebouwd met een vrijstaande eengezinswoning met 1 bouwlaag onder een zadeldak.
Op het perceel van de aanvraag bevindt zich een vrijstaande eengezinswoning met 1 bouwlaag onder een hellend dak.
Er zijn 3 bijgebouwen en een vijver aanwezig alsook een ruime oppervlakte aan verhardingen. Ook op het achterliggende terrein, in het agrarisch gebied, zijn/ waren diverse overdekte en niet overdekte constructies aanwezig.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag gaat over het regulariseren en uitvoeren van de verbouwing en uitbreiding van de woning, de aanleg van een zwembad, het oprichten van een nieuw bijgebouw, het slopen van diverse bijgebouwen en niet overdekte constructies en de heraanleg en regularisatie van verhardingen.
Binnen het woongebied met landelijk karakter (perceel 45N) worden volgende handelingen voorzien (reeds in uitvoering):
• Het slopen van een bestaande veranda
• Het verwijderen van 2 pergola’s
• Het slopen van een tuinberging
• Het verwijderen van een omheining, tuinpoorten en een vijver
• Het verwijderen van enkele laagstammige bomen in de voortuinstrook
• Het verwijderen van 550m² verhardingen
• Uitbreiding van de woning aan de voorzijde ifv de inkom en bureauruimte, 20,62m²
• Het uitbreiden van de woning met een veranda van 50,46m² aan de achterzijde
• Het bouwen van een tuinpaviljoen van 58,97m²
• Het aanleggen van een zwembad van 59,72m²
• Het aanleggen van verhardingen in grind, hout, kasseien, terrastegels met een totale oppervlakte van 358,42m²
• Het vernieuwen van groenaanleg
Uit de aanvraag blijkt dat de aangevraagde verbouwings- en uitbreidingswerken aan de woning reeds een aanvang genomen hebben en ook de werken in de tuinzone zijn al volop in uitvoering gegaan.
De aanvrager wordt erop gewezen dat dit niet de bedoeling kan zijn en dat hierdoor geen rechten bekomen worden op het vergunnen van de werken. Het kan niet zijn dat een regulariserende aanvraag soepeler beoordeeld wordt, dit zou het begaan van overtredingen slechts stimuleren.
Binnen het agrarische gebied (op percelen 42N en 42P) worden volgende handelingen voorzien:
• Het verwijderen van 5 niet vergunde bijgebouwen
• Het verwijderen van een niet vergunde vijver en fontein
• Het verwijderen van 99,71m² niet vergunde klinkerverharding
• Het regulariseren van 325,85m² aan wandelpaden in kiezel
• Het nieuw aanleggen van een toegangsweg in kasseien van 99,71m²
De bestaande woning, een laagbouwvilla met hellend dak, bevindt zich op ca. 10m afstand tot de voorste perceelgrens en heeft een bouwbreedte van 23,20m en een bouwdiepte van 17m. Aan de linkerzijde rest ca. 4,65m zijtuinstrook, aan de rechterzijde ca. 3,34m. Achter de woning rest ongeveer 24m tuinzone in het woongebied landelijk karakter met daarachter een ruim terrein van zo’n 91 are in agrarisch gebied.
In de tuinzone van de huiskavel bevindt zich links achteraan een vergund bijgebouw (ontspanningsruimte). De vijver en pergola’s en verhardingen werden reeds verwijderd. Het zwembad is reeds geplaatst.
Werken in en aan de woning
Ter hoogte van de inham in de voorgevel bevinden zich de inkomhal links en een bureauruimte rechts. Het gedeelte voor de inkomdeur en bureauruimte wordt uitgebreid met een aanbouw met plat dak met een bouwbreedte van 7,11m, een bouwdiepte van 2,90m en de dakrandhoogte bedraagt 3,12m. De voorzijde van deze aanbouw ligt op 0,6m achter de bestaande voorgevellijn.
De aanbouw bestaat uit een overdekking voor de inkomzone van 2,34m breed en verder een uitbreiding van de bureauruimte met een breedte van 4,77m waarvan de gevels volledig in glaspartijen voorzien zijn. De bestaande voorgevel wordt ter hoogte van de bureauruimte doorbroken in functie van de uitbreiding.
Aan de achterzijde werd de bestaande veranda verwijderd en wordt een nieuwe veranda gebouwd met een breedte van 10,32m tot 0,90m achter de achtergevellijn. De bouwdiepte van de veranda bedraagt 3,79m à 5,44m. Hiermee komt de totale bouwdiepte plaatselijk tot op 17,90m.
Intern worden ruimtes opengewerkt en qua omvang/ indeling aangepast aan de behoeftes van de bewoners.
In de voorgevel worden de boogvormige rollagen verwijderd en krijgen alle gevelopeningen (ramen, garagepoorten, deuren) een rechthoekige vorm. De ronde raamopeningen in de puntgevels worden gedicht.
Het buitenschrijnwerk wordt overal vervangen door nieuw buitenschrijnwerk met zwartkleurige profielen en de gevels worden allen licht gekaleid.
Het hellend dak met zwarte pannen wordt aan de voorzijde voorzien van enkele dakvlakvensters.
De woning verkrijgt met de aangevraagde werken een iets strakker hedendaags uiterlijk dat evenwel in harmonie is met de oorspronkelijke landelijke stijl en omgeving.
Bijgebouw
Rechts achteraan op de huiskavel wordt het reeds gesloopte bijgebouw vervangen door een nieuw tuinpaviljoen met plat dak met een oppervlakte van 58,97m². Het bijgebouw krijgt een bouwbreedte van 7,40m en een bouwdiepte van 9,72m. De dakrandhoogte is voorzien op 3,27m boven het (plaatselijke) maaiveld.
De inplanting is op 1m tot de achterste perceelgrens (van perceel 45N), op 14,33m afstand tot de achtergevel van de woning en op minimaal 1,63m afstand tot de rechter perceelgrens.
De gevelafwerking bestaat uit zichtbeton met houtstructuur, de dakrand en het buitenschrijnwerk zal uitgevoerd worden in aluminium met zwarte kleur.
Behoudens de rechter zijgevel, zijn de overige gevels voorzien van ruime glaspartijen. De rechtergevel is gesloten op een deuropening na.
Het paviljoen omvat intern 1 grote open ruimte in L-vorm en achteraan rechts een kleine berging. Aan de linkerzijde zijn 2 overdekte terraszones voorzien.
Zwembad
Het zwembad werd aangelegd achter de woning, op 4,78m afstand ervan. De breedte van het zwembad bedraagt 14,93m en de diepte 4m, de zwemdiepte bedraagt 1,50m (met eronder een bodem van gewapend beton van 30cm dikte).
Verhardingen
Achter de woning tot naast het zwembad worden terrassen aangelegd, deels in hout en deels in terrastegels. Het houten dek aan de linkerzijde krijgt een oppervlakte van 45,68m² en het gedeelte in terrastegels zal een oppervlakte krijgen van 69,11m².
Rond de woning en naar de bijgebouwen en het achterliggende terrein, worden paden aangelegd in voornamelijk kasseien (ca.105m²) en deels in grind (ca. 27m²).
In de voortuin wordt de oprit naar de dubbele garage eveneens heraangelegd in kasseien alsook een pad naar de inkom (ca. 93,20m²). De oprit heeft een breedte van 6,60m.
Vooraan het perceel wordt over de resterende perceelbreedte een grondstrook aangelegd over een diepte van ca. 2,50m op privé grond met aansluitend een kiezelverharding in de berm (openbaar domein) over een diepte van ca. 2m.
Inrichting van het agrarische gebied
Op de achterliggende percelen werden in het verleden diverse overdekte en niet overdekte constructies aangelegd/ geplaatst. Het merendeel werd reeds verwijderd. De wandelpaden in kiezelverharding met een totale oppervlakte van 325,85m² wenst men te behouden en de toegangsweg in klinkers naar de rechts gelegen erfdienstbare wegenis wenst men her aan te leggen in kasseien over eenzelfde oppervlakte van 99,71m².
Het geheel van de aangevraagde verhardingen/ niet overdekte constructies heeft een oppervlakte van 843,70m² waarvan 418,14m² zich op de huiskavel bevindt en 425,56m² zich in het achterliggende agrarisch gebied bevindt.
De aangevraagde bebouwing situeert zich volledig op de huiskavel en heeft een totale oppervlakte van 480,49m².
De totale verharde oppervlakte (overdekte en niet overdekte constructies) op het volledige terrein komt neer op 1324,19m².
Op het perceel in het woongebied met een oppervlakte van 1766m² (de huiskavel), wordt 898,63m² bebouwd/ verhard, een footprint van zo’n 50%.
4. OPENBAAR ONDERZOEK
Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.
5. ADVIEZEN
Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:
• dienst patrimonium
• Departement Landbouw en Visserij.
6. PROJECT-MER
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
7. INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Berkenenstraat een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.
Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.
Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.
Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:
Er wordt een afwijking gevraagd van de hemelwaterverordening.
De plannen geven aan dat voor de woning reeds een hemelwaterput met een inhoud van 15 000 liter aanwezig is, met hergebruik voor buitenkranen (bevloeiing tuin). De inhoud en het hergebruik staat niet in verhouding, er zal enkel hergebruik zijn in drogere periodes.
Voor de huidige aanvraag wenst men 5000 liter van de aanwezige hemelwaterput in te brengen en hiervoor 60m² dakoppervlakte af te trekken. Er is echter geen bijkomend hergebruik voorzien. De hemelwaterput zal vaak als buffervolume dienen doordat er geen sanitaire voorzieningen ( toiletten, wasmachine, dienstkranen…) op aangesloten zijn maar enkel buitenkranen voor de tuinbevloeiing.
In de aanstiplijst wordt verder aangegeven dat er 312,21m² van de verhardingen (nieuw/ heraanleg) afgevoerd wordt en dat de nieuwe/ herbouwde dakoppervlakte 199,13m² bedraagt; in totaal 511,34m².
Het is onduidelijk waar deze oppervlaktes vandaan komen. Voor de verhardingen werden geen afvoergoten ingetekend, behoudens het houten dek (45,68m²) en het tegelterras (69,11m²), kan het hemelwater van de paden en oprit in de naastliggende groenzone infiltreren.
Er is tevens een tegenstrijdigheid tussen de inhoud van de infiltratieput op de hemelwateraanstiplijst en het rioleringsplan; men geeft 6500 liter aan in de berekening en 6000 liter op plan.
De voorgestelde afwijking is niet aanvaardbaar.
Voor de uitbreidingen aan de woning (71,08m²), het tuinpaviljoen (58,97m²), het zwembad (59,72m²) en de verharding achter de woning (114,79m²) dient een infiltratievoorziening geplaatst te worden, berekend op 304,56m², met een minimale inhoud van 7614 liter en een minimale infiltratieoppervlakte van 12,18m².
De thans voorziene infiltratievoorziening voldoet hier niet aan. Er wordt een inhoud van minimaal 600 liter voorzien en een minimale infiltratieoppervlakte van 12m².
De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen in grind en kasseien (243,63m²). Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren in de aangrenzende groenzones en/ of door het gebruik van waterdoorlatende materialen.
Mits de plaatsing van een infiltratievoorziening met een minimale inhoud van 7614 liter en een minimale infiltratieoppervlakte van 12,18m², voldoet de aanvraag aan de hemelwaterverordening en doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.
Natuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.
Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van de bodemingreep kleiner is dan 1000 m² en het goed zich niet in een beschermde archeologische site en ook niet in een vastgestelde archeologische zone bevindt.
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande woonfunctie op de huiskavel blijft behouden en is functioneel inpasbaar in de omgeving. Het geheel aan bijgebouwen (bestaand en nieuw) is vrij ruim (ca. 88m²) maar de voorziene functie is wel verenigbaar met het woongebeuren en staat in functie van de tuinbeleving. Het is evenwel vreemd dat geen van beide bijgebouwen als tuinberging dienstig is, men kan zich afvragen waar men het materiaal/ materieel voor onderhoud van de toch wel ruime tuin zal stockeren.
Wat de percelen 42N en 42P betreft, is de vertuining en de aanleg van verhardingen niet in overstemming met de onderliggende bestemming van agrarisch gebied. Hier wordt dan ook het ongunstige advies van het Departement Landbouw en visserij gevolgd.
Mobiliteitsimpact
Binnen de bestaande woning is een dubbele garage aanwezig. Op de voorliggende oprit kunnen bijkomend 2 wagens parkeren.
Daarnaast werd ook een strook grind over de volledige resterende perceelbreedte voorzien evenals verharding in de berm. Het is niet aangegeven waarom deze verharding nodig zou zijn, alleszins is deze niet wenselijk, noch verkeersveilig en dient binnen de aangegeven zones op privaat terrein en openbaar domein levend groen voorzien te worden (een grasberm voor de openbare wegberm).
Er resteren dan 4 parkeerplaatsen, 2 overdekte en 2 in openlucht.
Schaal
Voor de uitbreidingen aan de woning kan gesteld worden dat er een afwijkende bouwdiepte bekomen wordt door de veranda aan de achterzijde, nl. 17,90m ipv 17m. De eerder beperkte afwijking van 0,90m en het feit dat de gevel volledig uit glaspartijen bestaat maakt dit evenwel aanvaardbaar. Er resteert ook nog voldoende tuinzone achter de woning.
Voor het overige worden geen afwijkende bouwhoogtes/ bouwbreedtes vastgesteld.
Zoals hoger reeds aangehaald is er een ruime oppervlakte (ca. 88m²) aan bijgebouwen aanwezig waarbij geen tuinberging voorzien werd. Gelet op de omvang van het gehele terrein lijkt dit evenwel aangewezen voor stockage van materiaal/ materieel. In geval van onderhoud door een externe persoon/ firma, is het wel mogelijk dat dit geen omvangrijk volume behoeft en binnen het nieuwe bijgebouw kan voorzien worden. Alleszins zijn bijkomende uitbreidingen niet meer aan de orde.
De omvang van de verhardingen is behoorlijk ruim en niet noodzakelijk. De functies van de verharding zijn niet ongebruikelijk, de afmetingen ervan zorgen wel voor onnodig veel verharde oppervlakte.
Ruimtegebruik en bouwdichtheid
De eengezinswoning blijft behouden waardoor de woondichtheid eveneens aangehouden blijft.
De verhouding tussen de bebouwde/verharde ruimte en de groene ruimte strookt niet met de visie van de gemeente en de algemene doelstellingen inzake ontharden van Ruimte Vlaanderen.
De totale oppervlakte aan verhardingen en niet overdekte constructies bedraagt 843,70m².
De verhardingen binnen het agrarische gebied (425,56m²) zijn, zoals hoger aangehaald, niet verenigbaar met de bestemmingsvoorschriften en bijgevolg niet vergunbaar.
Binnen de huiskavel (perceel 45N) resteert dan nog steeds een oppervlakte van 418,14m² (verhardingen en zwembad).
Samen met de ruime oppervlakte aan bebouwing van 480,49m² komt dit neer op een percentage van ca. 50% aan bebouwing/ verharde oppervlakte. Gezien de omvang van het perceel (1766m²) is dit niet aanvaardbaar.
Er dient gestreefd te worden naar een footprint van maximaal 40%; dit betekent dat ca. 192m² verwijderd/ niet uitgevoerd mag worden.
De zone aangegeven met “grind” aan de voorzijde van het perceel dient alleszins ingericht te worden als groenzone (struiken, siergrassen, gazon…). Hierdoor kan de verharding reeds met zo’n 62m² gereduceerd worden. Voor het overige (nog 130m²) zal men de omvang van de paden moeten inperken tot louter het functionele.
Binnen de huidige aanvraag worden dan ook slechts de strikt noodzakelijke toegangen tot de woning aanvaard (een oprit van 3m breed die uitwaaiert tot max. 6,60m en een inkompad van 1m breed) en wordt verder enkel het terras in hout (45,68m²), het terras in tegels (69,11m²) en het zwembad aan de achterzijde vergund.
Minstens de aangegeven groenzones dienen als dusdanig uitgevoerd te worden.
Visueel-vormelijke elementen
De materiaalkeuzes en vormgeving resulteren in een harmonieus geheel en sluiten mooi aan op de bestaande architectuur en de omgeving. Het straatbeeld zal op positieve wijze beïnvloed worden.
Cultuurhistorische aspecten
Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.
Bodemreliëf
Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd behoudens voor de plaatselijke uitgraving voor het zwembad en lichte aanhoging rond het nieuwe bijgebouw.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
Er valt geen hinder te verwachten.
Bespreking van de adviezen
• Het advies van Departement Landbouw en Visserij d.d. 9 mei 2023 is gedeeltelijk gunstig:
Het Departement Landbouw en Visserij heeft uw in het onderwerp vermelde adviesaanvraag vanuit landbouwkundig standpunt onderzocht en formuleert er om de volgende redenen een deels voorwaardelijk gunstig en deels ongunstig advies bij.
De betreffende percelen zijn met de voorste 50m gelegen binnen woongebied met landelijk karakter en vervolgens binnen agrarisch gebied.
Voorliggende aanvraag omvat o.a. de regularisatie van een wandelweg van circa 326m² kiezelverharding binnen agrarisch gebied en een kasseienverharding van circa 100m².
Op basis van de publiek beschikbare luchtfoto’s dient te worden vastgesteld dat de grootschalige vertuining van het agrarisch gebied heeft plaatsgevonden tussen 2003 en 2007 en bijgevolg niet als vergund geacht kan beschouwd worden.
De gevraagde regularisatie van de verhardingen is in strijd met de agrarische gebiedsbestemming, aangezien de aanvraag niet in functie staat van enige professionele landbouwactiviteit.
Er bestaat geen enkele juridische vergunningsgrond voor het bestendigen van deze niet -vergunde aanlegwerken binnen agrarisch gebied.
Het bestendigen van de aanwezige verhardingen hypothekeert een normale landbouwuitbating en brengt de algemene gebiedsbestemming in het gedrang. Los daarvan staat deze verharding en de vraag tot regularisatie ervan haaks op de Vlaamse beleidsdoelstellingen van ontharding in het buitengebied.
Binnen de agrarische gebieden kunnen enkel de verhardingen worden aangenomen die strikt noodzakelijk zijn voor inrit en toegang tot de gebouwen en die verhardingen die zijn vrijgesteld van de vergunningsplicht. Het voorgestelde voldoet hier niet aan.
De verordende bestemmingsvoorschriften van het gewestplan dienen te worden gerespecteerd. De niet-vergunde toestand dient hersteld te worden naar de (geachte) vergunde toestand. Voor herstel van de niet vergunde toestand in het agrarisch gebied wordt bij voorkeur een uiterlijke termijn opgelegd.
Gelet op bovenstaande overwegingen wordt er vanuit het Departement Landbouw en Visserij een ongunstig advies verleend de regularisatie en vernieuwing van de bestaande verhardingen binnen agrarisch gebied.
De aanwezige verhardingen moeten binnen de 6 maand na het afleveren van een vergunningsbeslissing verwijderd te worden.
Voor de werken gelegen binnen woongebied met landelijk karakter bestaan geen overwegende bezwaren vanuit landbouwkundig oogpunt.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
• Het advies van dienst patrimonium d.d. 11 mei 2023 is voorwaardelijk gunstig.
De inrit op openbaar domein dient in waterdoorlatende of waterpasserende materialen te worden voorzien.
De overige berm op openbaar domein dient aangelegd te worden in als grasberm of met bodembedekkers.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag deels in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde deels verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
Gezien het verwijderen van niet vergunde overdekte en niet overdekte constructies als vrijgesteld beschouwd kan worden, worden hier verder geen uitspraken over gedaan.
De volgende verhardingen worden geweigerd:
• Alle verhardingen binnen het agrarische gebied (percelen 42N, 42P);
• Alle verhardingen op de huiskavel (45N) behoudens de strikt noodzakelijke toegangen tot de woning (een oprit van 3m breed die uitwaaiert tot max. 6,60m en een inkompad van 1m breed) en het terras in hout (45,68m²) en het terras in tegels (69,11m²) aan de achterzijde van de woning.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:
Stedenbouwkundige voorwaarden
• De infiltratievoorziening dient een minimale inhoud van 7614 liter te hebben en een minimale infiltratieoppervlakte van 12,18m².
• De inrit op openbaar domein dient in waterdoorlatende of waterpasserende materialen te worden voorzien.
De overige berm op openbaar domein dient aangelegd te worden in als grasberm of met bodembedekkers.
• De aanwezige verhardingen binnen het agrarisch gebied moeten binnen de 6 maand na het afleveren van een vergunningsbeslissing verwijderd te worden in navolging van het ongunstig advies van het Departement Landbouw en Visserij.
Het bewijs hiervan (foto’s) dient aangeleverd te worden door de vergunninghouder aan de dienst vergunningen en handhaving.
• Binnen de huidige aanvraag worden slechts de strikt noodzakelijke toegangen tot de woning aanvaard (een oprit van 3m breed die uitwaaiert tot max. 6,60m en een inkompad van 1m breed) en wordt verder enkel het terras in hout (45,68m²), het terras in tegels (69,11m²) en het zwembad aanvaard.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 08/06/2023 en volgt dit standpunt integraal.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het gedeeltelijk voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan de heer Peter Guelinckx met als contactadres Herkenrodesingel 8c te 3500 Hasselt voor het regulariseren en uitvoeren van de verbouwing en uitbreiding van de woning, de aanleg van een zwembad, het oprichten van een nieuw bijgebouw, het slopen van diverse bijgebouwen en niet overdekte constructies.
Het college van burgemeester en schepenen weigert de omgevingsaanvraag voor de volgende verhardingen:
Volgende voorwaarde wordt opgelegd:
Het betreft een droogzuiging voor de bouw van een onderkelderde meergezinswoning, te Heuvenstraat 106, Zonhoven, afdeling 3, sectie F, nrs. 91R en 85D.
Voor de realisatie van de bouw moet een grondwatertafelverlaging van 3 meter bekomen worden. Er zullen 47 aanzuigpunten geplaatst worden, op een diepte van max. 7,7 meter.
Het gevraagde debiet bedraagt 10,5 m³/uur, gedurende 90 dagen. Dit komt neer op een jaardebiet van 25.000 m³.
Indien er meer dan 10 m³/uur geloosd wordt op een gemengd stelsel, dient op voorhand een toelating bij Aquafin aangevraagd te worden.
Het lozingspunt bevindt zich op de Heuvenstraat, dit is een gemengd stelsel. In de onmiddellijk omgeving zijn er geen mogelijkheden om het grondwater af te voeren naar een gescheiden stelsel of in een oppervlakte water.
De aanvraag is realistisch en kan gunstig beoordeeld worden gezien het beperkt debiet en de beperkte tijdsduur.
Gunstig voor een bronbemaling te Heuvenstraat 106, voor de realisatie van een onderkelderde meergezinswoning, voor een debiet van 10,5 m³/dag, 25.000 m³/jaar, mits volgende voorwaarden:
* Indien de bemaling in werking is tussen de maanden april tot en met september moet de mogelijkheid tot hergebruik van het grondwater worden aangeboden aan derden. Dit kan door de plaatsing van een open opvangbak met overloop naar het gemengd stelsel, op de rooilijn. Via de toegestuurde affiche maakt de bouwheer dit kenbaar aan derden met eventueel zijn/haar contactgegevens erbij.
* Een goed functionerende debietsteller moet aanwezig zijn op elke pomp.
* De start en stopdatum van de bemaling met telkens de stand van de debietsteller wordt gemeld aan de gemeentelijke dienst milieubeleid via leefmilieu@zonhoven.be.
* Wekelijks dient er een registratie te gebeuren van de opgepompte debieten grondwater. Deze gegevens worden in een logboek bijgehouden dat elke 1e en 15de van de maand naar leefmilieu@zonhoven.be gemaild wordt.
* Indien blijkt dat het aangevraagde debiet niet overeenkomt met het opgepompte debiet, m.n. een overschrijding, dient er een nieuwe omgevingsaanvraag ingediend te worden binnen de 10 dagen na overschrijding van 25.000 m³.
* De sectorale voorwaarden van Vlarem II, hoofdstuk 5.53, moeten nageleefd worden.
* Indien een volume van meer dan 10 m³/uur wordt geloosd op een gemengd rioleringsstelsel, moet de aanvrager op voorhand een toelating bekomen van Aquafin (art. 5.53.6.1.1 van Vlarem II) op www.aquafin.be. Het startvolume van de bronbemaling wordt ook in rekening gebracht bij het bepalen van het uurdebiet.
* De droogzuiging wordt onmiddellijk verwijderd zodra dit bouwtechnisch mogelijk is en wordt beperkt in tijd en debiet tot het absolute, noodzakelijke, minimum.
* De lozing van het grondwater mag geen wateroverlast voor derden veroorzaken.
* Indien de stroomgroep geluidshinder vormt voor de omwonenden, moeten onmiddellijk gepaste maatregelen genomen worden om de hinder tot een absoluut minimum te beperken (eventueel overschakelen op een elektrische pomp).
* De bemaling zal max. 90 dagen in werking zijn.
Besluit:
Artikel 1
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft op 12/06/2023 akte genomen van de melding ingediend door Pieter Luyten namens Bouwonderneming Haex NV, Klein-Heidestraat 25 te 3670 Oudsbergen, voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit, zijnde een tijdelijke bronbemaling voor de bouw van een meergezinswoning met een maximaal jaardebiet van 25.000m³, voor een periode van maximaal 90 dagen, gelegen aan Heuvenstraat 106 te 3520 Zonhoven, kadastraal bekend: 3de afdeling, sectie F, nummer 19R en 85D met rubriek: 53.2.2°a).
53.2.2°a) | maximaal 30.000 m3 per jaar | Bemaling voor het uitgraven en plaatsen van kelder |
Artikel 2
Volgende voorwaarden moeten worden nageleefd:
Deze aktename stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het besluit van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Op 2 juni werd de startvergadering gehouden omtrent de ontwikkeling van de voormalige militaire site Jaco Lenaertsstraat. Dit overleg werd gehouden met Vlaio (opdrachtgever), Sweco - BUUR (studiebureaus), departement omgeving en het gemeentebestuur. De studie heeft als doel een ruimtelijke toekomstvisie uitwerken waarbij de relatie met de omgeving onderzocht wordt (Terheide, aangrenzend KMO-zone, woonwijk).
Er wordt gevraagd welke rol het bestuur op zich wenst te nemen bij de ontwikkeling van de site. Wenst het bestuur de ontwikkeling wel of niet in eigen handen te houden. Mogelijkheden:
Nota dienst:
De studieopdracht zit in de beginfase waardoor het moeilijk is voor het bestuur om een degelijke afweging te maken over haar rol. De piste om al dan niet zelf te ontwikkelen kan reeds genomen worden. Wanneer het bestuur er weinig voor voelt om de ontwikkeling zelf te organiseren, kan dit meegenomen worden bij verdere besprekingen.
Het college van burgemeester en schepenen wenst de ontwikkeling niet in eigen regie uit te voeren en wacht het verdere verloop van de studie af voordat een beslissing genomen wordt.
FASTNED en de eigenaar van het perceel hebben de vraag gesteld aan het gemeentebestuur om over te gaan tot de ontwikkeling van een privé-perceel tot een laadstation.
Het gaat over perceel 3, F, 563A, met een grootte van 45a 42 ca, gelegen in deels woonuitbreidingsgebied, deels parkgebied, grenzend aan de omleidingsweg N74 Hasselt - Eindhoven.
Advocaat van de eigenaar heeft contact opgenomen met het kabinet Peeters en AWV. Beide partijen zouden bereid zijn om constructief mee te werken voor de ontwikkeling van het WUG. Er wordt gevraagd of dit in lijn ligt met de gemeentelijke visie.
Nota dienst:
Aftoetsing aan de huidige regelgeving:
De vraag werd reeds voorgelegd aan het departement omgeving en werd ook al teruggekoppeld aan de eigenaar. Er is momenteel geen wettelijke basis om een laadstation te kunnen vergunnen, wanneer dit niet gelegen is op openbaar domein en gezien de ligging in woonuitbreidingsgebied. Verder wordt deze locatie door de dienst gezien als decentraal. Een laadstation wordt bij voorkeur geclusterd aan bestaande voorzieningen. Een betere ligging is het handelspand van de eigenaar, naast het bestaand tankstation te Heuveneindeweg 76.
Gezien de ligging naast de omleidingsweg en het spartacusplan werd deze vraag voorgelegd aan De werkvennootschap (coördinatie van het NZ project en spartacus). Om de toekomstige projecten op en nabij de omleidingsweg niet te hypothekeren, is terughoudendheid om een voorafname te doen.
Een RUP opmaken voor enkel dit perceel is niet wenselijk en juridisch niet correct. Een RUP moet immers het particuliere belang overstijgen.
Aftoetsing aan de toekomstige regelgeving:
Mr. Poelmans refereert naar het woonuitbreidingsdecreet (decreet woonreservegebieden). Dit is nog niet in voege maar wel reeds goedgekeurd door het Vlaamse parlement. Verwacht wordt dat dit kortelings gepubliceerd zal worden in het Belgisch staatsblad. Gebaseerd op deze wetgeving kan de ontwikkeling van een WRG (woonreservegebied) gebeuren door een RUP of een vrijgavebesluit. Bij een vrijgavebesluit is het aan de eigenaars om een uitgewerkt project in te dienen mét een visie voor het gehele gebied. Binnen dit decreet worden ook andere functies dan wonen toegelaten zolang ze een ondersteunende functie hebben. Of een laadstation hier ook zou kunnen onder vallen, moet afgetoetst worden. Enkel wanneer de gemeente een andere functie dan wonen ziet in een WRG is de gemeente aan zet om een RUP op te maken. Er is dan sprake van een herbestemming waarbij rekening gehouden moet worden met het instrumentendecreet (planbaten en planschade), eveneens nog niet in voege.
Andere relevante info:
De ligging van dit perceel is gelegen in hetzelfde WUG van Vooruitzien-Kempisch Tehuis. Op dit ogenblik is het nog steeds twijfelachtig of de sociale huisvestingsmaatschappijen een volwaardig project kunnen indienen vóór de inwerkingtreding van het nieuwe decreet. Indien dit niet mogelijk is, en de SHM alsnog een ontwikkeling wenst van hun eigendommen, moet een studie opgemaakt worden van het volledige WRG om te kunnen komen tot een vrijgavebesluit van de gemeenteraad. Dit betekent dat het desbetreffende perceel ook onderzocht zal worden.
Gelet op bovenstaande blijft de dienst bij haar standpunt. In de toekomstig visie is de ontwikkeling van een laadstation gelinkt aan andere factoren zoals de ontwikkeling door de SHM, spartacuslijn, goedkeuring decreet woonreservegebieden en instrumentendecreet, dewelke momenteel te onduidelijk zijn om hierover een uitspraak te kunnen doen.
Het college van burgemeester en schepenen besluit besluit om momenteel geen stappen te ondernemen voor de ontwikkeling van een laadstation op de voorgestelde locatie en volgt het standpunt van de dienst.
Toetsing aan de wettelijke voorwaarden:
Advies dienst:
De dienst adviseert gunstig voor de inrichting van een speelstraat in de Wellekensveldweg (tussen Reuvoortweg en Poelstraat) omdat aan alle voorwaarden werd voldaan.
Van zaterdag 1 juli 2023 tot en met donderdag 31 augustus 2023 wordt de Wellekensveldweg (tussen Reuvoortweg en Poelstraat) ingericht als speelstraat tussen 09.00 en 21.00 uur.
Het verkeer van voertuigen, uitgezonderd deze van de bewoners, de hulp- en veiligheidsdiensten, wordt verboden in de Wellekensveldweg (tussen Reuvoortweg en Poelstraat) .
Het verbod wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord C3, met onderbord “speelstraat”, geplaatst op een nadarafsluiting over de volledige breedte van de rijweg.
De inwoners van de Wellekensveldweg (tussen Reuvoortweg en Poelstraat) zullen instaan voor het dagelijks plaatsen en wegnemen van de signalisatie, welke hen ter beschikking wordt gesteld door het gemeentebestuur.
Door dit reglement worden de bestaande aanvullende gemeentelijke verkeersreglementen opgeschort voor zover zij betrekking hebben op de straten bedoeld in artikel 2 en dit voor zover deze strijdig zijn met huidig reglement.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening kunnen vastgesteld worden door de leden van de federale en lokale politie.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover door wetten die op dit stuk zouden bestaan, geen andere straffen zijn voorzien.
De politie kan bijkomende maatregelen nemen om de openbare orde, rust en veiligheid te handhaven en zowel inrichters als de deelnemers moeten deze naleven.
De aanvrager is aansprakelijk voor de schade aan het openbaar domein zo deze rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van het bestaan van de manifestatie.
Onderhavige verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur.
Afschrift van deze verordening wordt gezonden aan de griffie van de politierechtbank te Hasselt.
Toetsing aan de wettelijke voorwaarden:
Advies dienst:
De dienst adviseert gunstig voor de inrichting van een speelstraat in de Mommersbosweg omdat aan alle voorwaarden werd voldaan.
Van zaterdag 1 juli 2023 tot en met donderdag 31 augustus 2023 wordt de Mommersbosweg ingericht als speelstraat tussen 09.00 en 21.00 uur.
Het verkeer van voertuigen, uitgezonderd deze van de bewoners, de hulp- en veiligheidsdiensten, wordt verboden in de Mommersbosweg.
Het verbod wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord C3, met onderbord “speelstraat”, geplaatst op een nadarafsluiting over de volledige breedte van de rijweg.
De inwoners van de Mommersbosweg zullen instaan voor het dagelijks plaatsen en wegnemen van de signalisatie, welke hen ter beschikking wordt gesteld door het gemeentebestuur.
Door dit reglement worden de bestaande aanvullende gemeentelijke verkeersreglementen opgeschort voor zover zij betrekking hebben op de straten bedoeld in artikel 2 en dit voor zover deze strijdig zijn met huidig reglement.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening kunnen vastgesteld worden door de leden van de federale en lokale politie.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover door wetten die op dit stuk zouden bestaan, geen andere straffen zijn voorzien.
De politie kan bijkomende maatregelen nemen om de openbare orde, rust en veiligheid te handhaven en zowel inrichters als de deelnemers moeten deze naleven.
De aanvrager is aansprakelijk voor de schade aan het openbaar domein zo deze rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van het bestaan van de manifestatie.
Onderhavige verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur.
Afschrift van deze verordening wordt gezonden aan de griffie van de politierechtbank te Hasselt.
Omwille van wegeniswerken in het dorpshart is het Kerkplein afgesloten tussen het kruispunt met de Dorpsstraat en de parking Achter de Hoven. Er is tijdelijk geen doorgaand verkeer mogelijk op het Kerkplein richting Klodsbergweg/Hoge Valweg. Het tijdelijk aanvullend verkeersreglement (wekelijkse zondagsmarkt 2023_CBS_00584 ) dient gewijzigd te worden in functie van de omleiding.
Elke zondag vanaf 25 juni 2023 tot het einde van de werken op 29 december 2024 wordt het betreffende tijdelijke aanvullende verkeersreglement zondagsmarkt (wekelijkse zondagsmarkt 2023_CBS_00584 ) opgeheven en vervangen door onderhavig besluit.
Overwegende dat het in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid noodzakelijk is dat er voor de inrichting van bovengenoemde manifestaties, bijzondere verkeersmaatregelen worden getroffen;
Het college van burgemeester en schepenen besluit om een tijdelijk aanvullend verkeersreglement voor de wekelijkse zondagsmarkt uit te vaardigen als volgt:
Elke zondag vanaf 25 juni 2023 tot en met 29 december 2024 van 05.00 tot 15.00 is het verkeer van voertuigen, uitgezonderd deze die deelnemen aan de markt, verboden in:
Dit verbod wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door middel van een afsluiting over de ganse breedte van de rijbaan, voorzien van het verkeersbord C3. De signalisatie moet worden verlicht tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en als de zichtbaarheid minder is dan 200 meter.
Elke zondag vanaf 25 juni 2023 tot en met 29 december 2024 van 05.00 tot 15.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren, uitgezonderd voor de marktkramers:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens E3 met gepast onderbord.
Elke zondag vanaf 25 juni 2023 tot en met 29 december 2024 van 05.00 tot 15.00 uur is er uitgezonderd plaatselijk verkeer in:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens C3 met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'.
Voor het doorgaand verkeer uit het zuiden zal de volgende wegomlegging ingelegd worden:
Dorpsstraat - Genkerbaan - Boddenveldweg - Vaartstraat - Kleine Hemmenweg.
Voor het doorgaand verkeer uit het noorden zal de volgende wegomlegging ingelegd worden:
Kleine Hemmenweg - Vaartstraat - Boddenveldweg - Genkerbaan - Grote Eggestraat - Kapelhof - Heuvenstraat.
Deze wegomleggingen worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door de verkeerstekens F41 en F45.
Door dit reglement worden de bestaande aanvullende gemeentelijke verkeersreglementen opgeschort voor zover zij betrekking hebben op de straten bedoeld in de artikelen 2, 4, en 6 en dit voor zover deze strijdig zijn met huidig reglement.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening kunnen vastgesteld worden door de leden van de federale en lokale politie.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover door wetten die op dit stuk zouden bestaan, geen andere straffen zijn voorzien.
Het college van burgemeester en schepenen beveelt dat onderhavige verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet.
Inschrijvingen kandidaten;
Het college van burgemeester en schepenen besloot op 2 mei 2023 de procedure op te starten voor een nieuwe zelfstandige uitbater voor GC Tentakel.
Er werd besloten op basis van de schriftelijk ingediende documenten, op basis van de goedgekeurde selectie- en gunningscriteria, een selectie zou gebeuren waarbij enkel de best gerangschikten, d.w.z. die op basis van die ingediende documenten minimum de helft van de score behalen, uitgenodigd zullen worden voor een mondelinge verdediging en toelichting voor de selectiecommissie. De rangschikking en keuze van beste kandidaat wordt gekozen door de selectiecommissie, na de mondelinge toelichting.
Drie kandidaten dienden tijdig hun kandidatuur in:
- Mario Polderdijk;
- Johan Hoydonckx samen met Sabrina De Keyser;
- Patrick Van Dijck.
Vijf anderen lieten hun interesse blijken. Na ter kennis gegeven werd dat hun kandidatuur meer informatie diende te bevatten of meer informatie bekomen te hebben, lieten deze niets meer weten.
De kandidaatstelling van Patrick Van Dijck bevatte ruim onvoldoende informatie deze kandidaat te beoordelen, ondanks meerdere herinneringen en vragen naar meer informatie. Hierdoor voldeed deze niet aan de minimum in te dienen documenten, daarom werd besloten deze inschrijving te weren.
De twee resterende kandidaten, dhr. Polderdijk en Hoydonckx-De Keyser, hun kandidaatstelling bevat alle noodzakelijke informatie en behalen op basis van de ingediende documenten de helft van de score, waardoor aangeraden wordt deze uit te nodigen voor een mondelinge verdediging en toelichting voor de selectiecommissie.
De selectiecommissie beslist, na de mondelinge verdediging, over de beoordeling van de kandidaten. De selectiecommissie kan op basis van hun vaststellingen en beoordeling na de mondelinge toelichting afwijken van de bevindingen uit deze schriftelijke fase. Deze schriftelijke selectie bindt de selectiecommissie m.a.w. op geen enkele manier.
Het college van burgemeester en schepenen beslist onderstaand vermelde kandidaten uit te nodigen voor een mondelinge verdediging en toelichting voor de selectiecommissie:
- Mario Polderdijk;
- Johan Hoydonckx samen met Sabrina De Keyser.
De uitbating zal worden toegewezen op basis van de score toebedeeld door de selectiecommissie na de mondelinge verdediging.
Het bestek voor de opdracht "Aankoop van 2 elektrische bestelwagens".
De offerte van VMF Mechelen.
Het tussentijdse verslag van nazicht.
Het definitief verslag van nazicht.
In het kader van de opdracht “Aankoop van 2 bestelwagens” werd een bestek met nr. 2022-066-bestelwagens opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 165.289,26 excl. btw of € 200.000,00 incl. 21 % btw.
De gemeenteraad verleende in zitting van 30 januari 2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 31 januari 2023 de plaatsingsprocedure te starten.
De offertes dienden het bestuur ten laatste te bereiken op 7 maart 2023 om 11.00 uur.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 5 juli 2023.
Gelet op de procedure die wordt gevoerd in opeenvolgende fases waarbij het aantal te onderhandelen offertes geleidelijk verminderd wordt.
Initiële offertes
Er werden 7 offertes ontvangen :
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 28 maart 2023 beslist, rekening houdend met het tussentijds verslag van nazicht, om de firma VMF Mechelen, Antwerpsesteenweg 273 te 2800 Mechelen, uit te nodigen voor de tweede fase van deze opdracht, namelijk de demo.
Finale onderhandelingsfase
Er werd een demo uitgevoerd door de firma.
Er werd, na aanvraag van een aangepast offerte, 1 offerte ontvangen van VMF Mechelen, Antwerpsesteenweg 273 te 2800 Mechelen (€ 155.305,66 excl. btw of € 187.919,85 incl. 21 % btw).
Er wordt voorgesteld om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde VMF Mechelen, Antwerpsesteenweg 273 te 2800 Mechelen tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 155.305,66 excl. btw of € 187.919,85 incl. 21 % btw.
Goedkeuring wordt verleend aan het gunningsvoorstel.
Het verslag van nazicht in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De opdracht “Aankoop van 2 bestelwagens” wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde VMF Mechelen, Antwerpsesteenweg 273 te 2800 Mechelen tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 155.305,66 excl. btw of € 187.919,85 incl. 21 % btw.
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2022-066-bestelwagens.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het budget van het meerjarenplan 2020-2025 bij MJP000185 'afgeschreven voertuigen worden vervangen en/of nieuwe voertuigen worden aangekocht waarbij milieuvriendelijkheid centraal staat'.
Er dient wel een overboeking te gebeuren van budget vanuit MJP000186 (machines).
Er werd op 2 mei 2023 Japanse Duizendknoop aangetroffen op de site de Kwint.
De projectontwikkelaars baseerden zich op de PPS-overeenkomst om te stellen dat de kosten hiervoor ten laste van de opdrachtgever, de gemeente, lagen aangezien het volgens hen om "verontreiniging" ging.
De gemeente behoudt standpunt dat dit, eveneens op basis van de PPS-overeenkomst, om een "hindernis" gaat die uitgeroeid moet worden, waarvan de kosten ten laste van de opdrachtnemer zijn.
Beide standpunt staan m.a.w. lijnrecht tegenover elkaar, noch de opdrachtnemer noch de gemeente wijkt van diens standpunt.
De totale meerkosten, op basis van een raming door de opdrachtnemer, bedragen € 169.110,48. Dit bedrag zou evenwel nog kunnen oplopen in het geval de bevoegd ingenieur van mening zou zijn dat de grond eveneens aangevuld zou moeten worden met gestabiliseerd zand (t.b.v. 79,13 €/m³) of als de grond meer zou wegen dan ingeschat.
In een navolgend gesprek en bijhorende schriftelijke communicatie, werd voorgesteld tot een compromis te komen om uit de impasse te raken en de goede samenwerking tussen partijen niet verder te hypothekeren. Finaal werd voorgesteld door de gemeente om de helft van de werken t.g.v. de biochemische reiniging te betalen alsook het aanvullen met breekzand. Deze twee posten zijn een reëel gevolg van de verwijdering van het onkruid en lijken correct begroot. De overige posten (samen € 20.607,51) werden niet in rekening genomen daar de administratie niet met zekerheid kan zeggen dat deze effectief een gevolg zijn enkel en alleen van het aantreffen en ruimen van de Japanse Duizendknoop.
Gelet op het feit dat het onmogelijk met zekerheid te controleren valt dat de vrachtbrieven, prijzen etc. volledig correct zijn en er de vrees heerst dat er nog bijkomende werken, al dan niet terecht, bij gefactureerd zouden worden o.b.v. een studie door hun ingenieur (i.h.b. het gestabiliseerd zand t.b.v. 79,13 €/m³ waarvan hierboven sprake), werd voorgesteld om een eenmalig totaal forfait van € 74.251,50 te betalen aan de opdrachtnemer om de zaak omtrent de Japanse Duizendknoop af te sluiten. Dat bedrag is een totaal forfait, hier dient geen btw of eender welke andere som nog bijgeteld worden.
Op basis van de overeenkomst met de Kerkfabriek, dient de Kerkfabriek de helft van deze kost te dragen. De totale uitgave van de gemeente bedraag m.a.w. € 37.125,75.
De gemeente zou in totaal € 65.000,00 moeten krijgen na voltooiing van alle werken, ook te delen met de Kerkfabriek. Dit bedrag is door deze problematiek al volledig weg, waardoor het geen project geen financiële nuloperatie meer is zoals initieel het uitgangspunt was.
Bovenstaande betreft de uitvoering van de overheidsopdracht "PPS De Kwint" zoals op 24 november 2020 gegund door het college van burgemeester en schepenen. Op basis van art. art. 56, §3, 4° van het decreet lokaal bestuur is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de uitvoering van overheidsopdrachten. Op basis van art. 20 van de PPS-overeenkomst, kunnen er overeenkomsten gesloten worden om uit geschillen te geraken en valt deze regeling m.a.w. onder voormelde bepaling.
Het college van burgemeester en schepenen beslist, in uitvoering van de overheidsopdracht "PPS De Kwint" zoals op 24 november 2020 gegund en op basis van art. 20 van de PPS-overeenkomst, een eenmalig totaal forfaitair bedrag van 74.251,50 euro te betalen aan de TM Van Hout Projects-Kolmont Woonprojecten om de problematiek van de Japanse Duizendknoop op de projectsite van Site De Kwint definitief af te sluiten.