STEDENBOUWKUNDIG EN MILIEUTECHNISCH advies - verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar
De aanvraag betreft het bouwen van 20 sociale BEN-woningen in halfopen en open verband met bijhorende carport en tuinberging.
De aanvraag werd op 08/08/2022 ontvangen.
Op 06/09/2022 werd aanvullende informatie opgevraagd.
Op 26/09/2022 werd de gevraagde aanvullende informatie aangeleverd.
Op 20/10/2022 werd de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard.
De gewone vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden, lopende van 30/10/2022 tot en met 28/11/2022, gesloten met 0 bezwaarschriften.
HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
Omgevingsvergunning
De aanvraag werd verschillende keren in overleg gebracht met de gemeentelijke administratie.
De aanvraag houdt rekening met de resultaten van het voorafgaandelijk overleg.
Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.
Milieu
Het perceel is niet opgenomen in het Grondeninformatieregister.
OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de gewone procedure behandeld. Er werd bijgevolg een openbaar onderzoek gehouden.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden, lopende van 30/10/2022 tot en met 28/11/2022. Er werden geen bezwaren ingediend.
ADVIEZEN
Fluvius
Dienst Facilitair Management
Dienst Contractmanagement
Dienst Patrimonium
Proximus
De Watergroep
MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE
Het project komt voor op bijlage III van het project-mer-besluit wat maakt dat een project MER opgemaakt moet worden, tenzij de initiatiefnemer via een project-m.e.r.-screening kan aantonen dat het project geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken. Er werd een project-m.e.r.-screening bij de aanvraag gevoegd. De effecten op milieu en omgeving werden voldoende omschreven en er bleek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
STEDENBOUWKUNDIG ADVIES
TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN
OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Gewestplan
De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, deels gelegen in woongebied en deels gelegen in woonuitbreidingsgebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van een goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving (artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen en latere wijzigingen).
De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel de overheid geen besluit tot vaststelling van de uitgaven voor de voorziening heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor (artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen en latere wijzigingen).
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg, noch in een ruimtelijk uitvoeringsplan, noch in een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
De aanvraag voldoet principieel aan de geldende bestemmingsvoorschriften. De aanvraag betreft het bouwen van 20 sociale BEN-woningen in halfopen en open verband met bijhorende carport en tuinberging door de sociale huisvestigingsmaatschappij “Vooruitzien”.
Stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater
De aanvraag valt onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 en latere wijzigingen, houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De plannen geven aan dat voor elke nieuw opgerichte woning met carport/tuinberging een gecombineerde put wordt voorzien van 6.000 liter waarbij een hemelwaterput wordt voorzien met een inhoud van 5 000 liter en recuperatie van het hemelwater voor het sanitair gebruik en een buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening waarvan de oppervlakte en het volume voldoen aan de verordening.
De verordening is niet van toepassing voor wat betreft de aanleg van de voorziene verhardingen omdat het hemelwater dat op de verharding valt niet wordt opgevangen en afgevoerd, maar op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem kan infiltreren.
De aanvraag voldoet aan deze stedenbouwkundige verordening.
Watertoets
Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013 en het wijzigingsbesluit van 25 november 2022, verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.
Het voorliggende bouwproject heeft een vrij omvangrijke oppervlakte, maar ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone voor overstromingen, noch in een overstromingsgevoelig gebied (fluviaal of pluviaal), zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. De aanvraag is wel gelegen in de onmiddellijke nabijheid van een overstromingsgevoelig gebied (pluviaal). Er worden evenwel voldoende maatregelen genomen om enige overlast te voorkomen.
Enkel wordt door de toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Voor het betrokken project werd de watertoets uitgevoerd volgens de richtlijnen van het uitvoeringsbesluit van 20 juli 2006. Dit Watertoetsbesluit werd gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2011. Dit besluit is in werking getreden op 1 maart 2012.
Daaruit volgt dat een positieve uitspraak mogelijk is indien de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater wordt nageleefd. Zoals hoger aangehaald voldoet de aanvraag aan deze verordening.
Het ontwerp is verenigbaar met de doelstellingen van artikel 5 van het decreet integraal waterbeleid. De aanvraag doorstaat de watertoets.
Archeologienota
Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag, aangezien bij de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het uitvoeren van riolerings- en infrastructuurwerken voor een nieuw bouwproject een archeologienota “Zonhoven – Lichtenbergweg” met bijhorend programma van maatregelen toegevoegd werd met volgend gemotiveerd advies en conclusie:
“Gemotiveerd advies
Op basis van de verzamelde gegevens van het bureauonderzoek uitgevoerd in september 2019 (2019H48; ID : 12600), het landschappelijk booronderzoek (2020C139) en het verkennend booronderzoek (2019B233) en het proefsleuvenonderzoek en de veldkartering/metaaldetectie (2020C177) uitgevoerd door ARCHEBO bvba op 20 mei 2020, wordt geen archeologisch vervolgonderzoek aanbevolen. Het uitgevoerde vooronderzoek in de vorm van een bureaustudie is volledig. Alle relevante beschikbare bronnen zijn geraadpleegd. Voor dit bureauonderzoek werd gebruik gemaakt van zo veel mogelijk beschikbare bodemkaarten, geologische kaarten, historische kaarten en archeologische gegevens. Uit het bureauonderzoek kon geconcludeerd dat er een lage verwachting is naar steentijdsites op het onderzochte terrein. Sporensites kunnen eveneens verwacht worden. Echter het vooronderzoek in de vorm van verkennende boringen bracht geen artefacten uit de Steentijd aan het licht. Ook het vooronderzoek in de vorm van proefsleuven gaf slechts beperkte resultaten. Op basis van de vooronderzoeken, bureaustudie en proefsleuvenonderzoek, stelt ARCHEBO bvba dat er geen verdere archeologische onderzoek dient plaats te vinden.
Conclusie:
Het uitgevoerde vooronderzoek is volledig. Alle revelante beschikbare bronnen zijn geraadpleegd.
Er dient geen verder archeologisch onderzoek te gebeuren in welke vorm dan ook.
Deze nota ontslaat de opdrachtgever, noch de aannemer van de geplande werken, niet van zijn verplichting om tijdens de bouwwerken rekening te houden met de wettelijke archeologische meldingsplicht indien er alsnog archeologische resten aan het licht komen.”
Het Agentschap Onroerend Erfgoed besliste op 28/06/2020 tot aktename.
Overige regelgeving
Decreet rookmelders
Het decreet van 10 maart 2017, houdende wijziging van het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, wat het verbeteren van de brandveiligheid door het algemeen invoeren van optische rookmelders voor woningen betreft, bepaalt dat alle woningen in Vlaanderen moeten uitgerust worden met correct geïnstalleerde rookmelders of dienen te beschikken over een branddetectiesysteem. De voorliggende aanvraag voldoet hieraan: er worden rookmelders voorzien in iedere woning op het gelijkvloers en 1ste verdieping.
Energiedecreet
De aanvraag dient te voldoen aan het energiedecreet van 8 mei 2009 en het energiebesluit van 19 november 2010 en hun latere aanvullingen en wijzigingen.
Grondverzet
Uit het ingediende dossier blijkt dat een grondverzet (met aanvoer/ afvoer) van meer dan 250m³ zal plaatsvinden. De regelgeving omtrent grondverzet is van toepassing.
De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving.
Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening
OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG
De aanvraag betreft het bouwen van 20 sociale BEN-woningen in halfopen en open verband met bijhorende carport en tuinberging.
BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING
De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen:
1° het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4;
2° het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in 1°, in rekening brengen;
Omschrijving ligging en omgeving
De percelen van de aanvraag zijn gelegen aan de Lichtenbergweg, een gemeenteweg nabij het centrum Halveweg. De omgeving wordt gekenmerkt door voornamelijk residentiële bebouwing in open en halfopen verband. Het terrein is momenteel braakliggend. Op 7 juni 2022 werd een omgevingsvergunning afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen voor riolerings- en infrastructuurwerken voor het nieuwe bouwproject. De werken werden nog niet aangevat.
Omschrijving van de aanvraag
Op het projectgebied met een totale oppervlakte van 9.921m² wordt een bouwproject voorzien met 20 nieuwe wooneenheden met bijhorende carport/tuinberging/verharding en tuinzone.
Van deze 20 woningen zijn er veertien woningen met 3 slaapkamers voor 4 personen en zes woningen met 3 slaapkamers voor 5 personen.
Functionele inpasbaarheid in de onmiddellijke en ruime omgeving
Het voorzien van 20 sociale BEN-woningen in halfopen en open verband binnen een woongebied en woonuitbreidingsgebied in een omgeving dewelke wordt gekenmerkt door residentiële bebouwing, is functioneel inpasbaar in de onmiddellijke en ruime omgeving.
Mobiliteitsimpact
Er wordt geen negatieve impact op de mobiliteit verwacht door voorliggende aanvraag. Per wooneenheid wordt één overdekte en één niet-overdekte autostaanplaats voorzien.
De schaal van de voorgenomen werken, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid en de visueel-vormelijke elementen
De aanvraag betreft het bouwen van 20 sociale BEN-woningen in halfopen en open verband met bijhorende carport en tuinberging. De woningen worden opgericht met twee bouwlagen en afgedekt met een plat dak. De bouwdiepte van de woningen op het gelijkvloers bedraagt maximum 10,65 meter. De bouwdiepte op de eerste verdieping bedraagt maximum 8,90 meter. De kroonlijsthoogte bedraagt 6,10 meter gemeten vanaf de nul-pas of het vloerpeil van de woning. De carport met tuinberging wordt aansluitend aan de woning voorzien in de zijtuinstrook. Tussen de rooilijn en de voorgevel wordt overal minstens 5 meter voortuin voorzien. De zijtuinen zijn minstens 3m breed en de achtertuinen minstens 10m diep.
De gevels van de constructies worden afgewerkt in licht bruingrijs genuanceerd gevelmetselwerk en trespa zwarte gevelbekleding. Het buitenschrijnwerk bestaat uit zwarte aluminium en arduin, en het dakrandprofiel bestaat eveneens uit zwarte aluminium. De regenwaterafvoer wordt in antraciet/grijs zink voorzien.
Het voorgestelde profiel en de voorgestelde materialen van de woningen zijn algemeen gangbaar in een woonomgeving binnen de gemeente Zonhoven en zijn derhalve aanvaardbaar.
Na het oprichten van de woningen met carport en tuinberging en het aanleggen van de verhardingen blijft er nog voldoende onbebouwde/onverharde ruimte over op elk individueel perceel om aan te leggen als een kwalitatieve groenzone.
Een woondichtheid van 20 woningen/ha binnen de vooropgestelde woonomgeving i.f.v. een sociaal woonproject is ruimtelijk aanvaardbaar.
Bodemreliëf
Het bestaande bodemreliëf wordt zoveel als mogelijk behouden. Ter hoogte van de woningen wordt het terrein licht opgehoogd. De voorziene werken hebben geen negatieve impact op de aanpalende eigendommen. Het hemelwater infiltreert op eigen terrein.
Hinderaspecten met betrekking tot gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
Er wordt door voorliggende aanvraag geen hinder verwacht m.b.t. de gezondheid, het gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen. Tijdens het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ingediend.
De aanvraag voldoet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving.
BESPREKING ADVIEZEN
1.- Het advies van 17/11/2022 van Fluvius System Operator is voorwaardelijk gunstig:
“Als bijlage sturen wij u ons advies naar aanleiding van de aanvraag van Firma Vooruitzien, Bert Cox voor de opmaak van een studie voor de uitrusting van bovenvermelde project.
Als U opmerkingen heeft, hadden wij deze graag ontvangen vóór 17 december 2022.
Gelieve deze voorwaarden op te nemen in de omgevingsvergunning. Het omgevingsloketnummer is: 2021183090
De loten mogen pas worden verkocht wanneer de offerte met alle daarin beschreven verplichtingen door Firma Vooruitzien Bert Cox werd ondertekend voor akkoord en vervolgens de facturen m.b.t. deze offerte vereffend zijn. U wordt hiervan in kennis gesteld van zodra de voorwaarden voldaan zijn. Het volledige projectreglement kunt u raadplegen op www.fluvius.be of op eenvoudig verzoek aanvragen.
Indien u nog vragen hebt of bijkomende informatie wenst, kunt u ons altijd contacteren.
Naar aanleiding van uw vraag hebben wij een studie opgemaakt voor de aanleg en/of aanpassingen van de nutsleidingen voor het bovenvermeld project en dit op basis van de gegevens waarover wij vandaag beschikken.
Voor uw project zijn volgende werken van toepassing en noodzakelijk:
- Aanleg van nieuwe nutsleidingen voor elektriciteit
- Kabeldistributie reeds aanwezig
- Openbare Verlichting
Deze voorwaarden worden gelijktijdig overgemaakt aan u en aan het betrokken college van burgemeester en schepenen van de gemeente Zonhoven, die de voorwaarden mee zal opnemen in de omgevingsvergunning.
Bij een eventuele wijziging, zeker indien het gaat om een wijziging van de gevraagde vermogens, of herverkaveling, moet u een nieuwe aanvraag indienen. Op basis van de gewijzigde gegevens zullen wij een studie uitvoeren om te bepalen of een netuitbreiding en/of het plaatsen van een nieuwe distributiecabine vereist is om het project te kunnen aansluiten. De bouwheer dient in dat geval een grond of lokaal op het gelijkvloers ter beschikking te stellen voor deze distributiecabine.
De aansluitingskosten van de individuele woningen, appartementen of panden zijn niet inbegrepen in deze voorwaarden, zij worden later met de offerte voor aansluiting afgerekend. Bijkomende kosten die moeten worden gemaakt naar aanleiding van het verplaatsen van bestaande leidingen of installaties, kunnen afzonderlijk worden aangerekend na de vaststelling van de noodzaak tot verplaatsing.
Indien u deze werken wenst te laten uitvoeren, verzoeken wij u dit document voor akkoord te ondertekenen en terug te sturen via het digitaal omgevingsloket via ('Acties' > 'Versturen bericht') of via bovenstaand e-mailadres.
De volledige reglementering kunt u raadplegen op www.fluvius.be. U dient deze na te leven.
Het detail van de voorwaarden en de daaraan verbonden financiële tussenkomsten zijn opgenomen in onderstaande tabel en schematisch aangeduid op het voorontwerp als bijlage.
Tabel: zie advies.
De voorwaarden blijven 6 maanden geldig.
U wenst geen aardgas voor dit project. U dient dan wel de toekomstige perceel- of gebouweigenaars in kennis te stellen van het ontbreken van aardgas binnen dit project. Individuele klanten die na de realisatie van het project nog wensen aan te sluiten op het aardgasnet zullen de kost voor de netuitbreiding moeten dragen.
Openbare verlichting:
In het kader van dit project wordt nieuwe openbare verlichting geplaatst.
De materiaaltypes voor openbare verlichting zoals vermeld in onderstaande tabel zijn onder voorbehoud van de beschikbaarheid van deze materialen op het moment van uitvoering van de werken. Indien deze materiaaltypes niet meer beschikbaar zijn, dan worden ze vervangen door evenwaardige materialen met gelijkwaardige technische specificaties.
Patrimonium en overdracht:
De installaties voor openbare verlichting (palen en armaturen) blijven eigendom van de distributienetbeheerder. Ook alle leidingen en overige installaties blijven eigendom van de distributienetbeheerder.
Opmerkingen betreffende de bestaande wegenis:
Voor dit project is het u als initiatiefnemer niet toegestaan zelf in te staan voor het sleufwerk voor de aanleg van de nutsleidingen, omvat in deze aanbieding.
Verdere verloop van de procedure:
Als u akkoord gaat met de voorwaarden van deze offerte, starten wij met de voorbereiding van het dossier, nemen wij de uitvoering ervan op in onze planning en versturen wij u de bijhorende facturen.
Na uw akkoord, moet u rekening houden met een termijn van minimum 120 werkdagen voor de start van de infrastructuurwerken.
U moet ook rekening houden met de levertermijn van materialen en eventuele vergunningen. Ten vroegste 8 weken nadat uw facturen zijn betaald, kunnen de werken worden aangevat.
Na ontvangst van uw akkoord wordt de factuur opgemaakt om deze binnen de 30 dagen te betalen.
Er moet een nieuwe aanvraag worden ingediend bij wijziging of herverdeling. De overeenkomst vervalt als de omgevingsvergunning wordt geweigerd.
De gemeente wordt in kennis gesteld als u aan alle voorwaarden heeft voldaan. De gemeente zal dan volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening een verkoopbaarheidsattest afleveren. De omgevingsvergunning die reeds is afgeleverd mag in uitvoering gebracht worden.
Wij hopen u met deze informatie van dienst te zijn. Indien u hieromtrent nog vragen hebt, kunt u ons altijd contacteren.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
2.- Het advies van 27/10/2022 van de Dienst Facilitair Management is voorwaardelijk gunstig:
“Gunstig voor de werken zoals voorgesteld, mits er aan volgende voorwaarden wordt voldaan:
Aanplanten van minstens 1 hoogstam boom van minstens 2de grootte in de achtertuinen van volgende percelen:
- Lichtenbergweg 1 en 2
- Hooiwagenstraat 2, 3, 5, 7, 8 en 9
Aanplanten van minstens 1 hoogstam boom van minstens 3de grootte in al de andere achtertuinen.
De aan te planten hoogstam bomen zijn allen klimaat robuust en/of streekeigen en worden aangeplant in een maat niet kleiner dan 16/18.
Nemen van voldoende maatregelen om de bestaande en te behouden bomen maximaal te beschermen. Dit laatste houdt in dat:
- werken binnen de kruinprojectie van deze te behouden bomen tot het absolute minimum beperkt worden,
- schade aan wortels en of kruin ten gevolge van de werken op een correcte en oordeelkundige manier wordt aangepakt,
- Stapelen van materialen binnen de kruinprojectie van deze bomen verboden is,
- Verdichten van de grond in de zone van de kruinprojectie vergroot met 2 meter ten alle tijden moet vermeden worden.
Via volgende links kunnen een hulp zijn in de zoektocht naar een geschikte boomsoort:
- https://bomenwijzer.be/zoeken
- https://www.plantvanhier.be/plantengids
Volgende links geven aan hoe bomen best beschermd worden binnen een werkzone:
- https://www.vvog.info/publicaties/beschermen-van-bomen
- deboomdokter.be/consulteer-de-boomdokter/bomen-beschermen/.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden. Deze voorwaarden worden als volgt verder aangevuld:
De bomen moeten aangeplant worden in het eerstvolgend plantseizoen na het bekomen van de omgevingsvergunning. Bewijs hiervan moet aangeleverd worden aan de dienst Vergunningen en handhaving, uiterlijk 3 maanden na de aanplant. Bij afsterfte dienen deze bomen steeds heraangeplant te worden.
3.- Het advies van 25/10/2022 van de Dienst Patrimonium is voorwaardelijk gunstig:
“Rond de hoogspanningscabine dient de groenaanleg te worden voorzien zoals vergund in de verkavelingsvergunning. De enkele inritten mogen op openbaar domein 3m breed zijn en de laatste meter 1m uitwaaieren. De klinkers van de inritten op openbaar domein voorzien in waterdoorlatende klinkers.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden. Opgemerkt dient te worden dat er geen verkavelingsvergunning werd afgeleverd, maar een omgevingsvergunning voor riolerings- & infrastructuurwerken voor een nieuw bouwproject.
4.- Het advies van 14/11/2022 van de Dienst Contractmanagement is voorwaardelijk gunstig:
“Gratis en kosteloze overdracht van deel percelen met nrs. 952/b46, 952/s32 en 952/d47 (3.790m²), in het bijzonder het deel aangeduid met een groene kleur en de naam "openbaar domein" op het rooilijnplan (PDF-Document met als naam BA_INFRA_P_N_2_rooilijnplan), opgemaakt door landmeter-expert ing. Olivier Buyckx dd. 12/05/2021.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
5.- Het advies van 3/11/2022 van Proximus is voorwaardelijk gunstig:
“Op basis van de informatie waarover wij momenteel beschikken, geven wij graag een gunstig advies indien u volgende voorwaarden opneemt in uw vergunning :
- Een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan.
- Uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.
- Van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het formulier als bijlage ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com.
- De Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan.
- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via netwerkstudie.a22@proximus.com
Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.“
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
6.- Het advies van 21/10/2022 van De Watergroep is voorwaardelijk gunstig:
“Advies Aftakkingen en Aansluitingen
Gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden
Voor hogervermeld perceel is een uitbreiding van het waterleidingnet nodig.
Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken.
De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.
Bij het plaatsen van de energiebocht dient rekening gehouden te worden met de afmetingen van de drinkwateraftakking.
Elke aftakking moet in rechte lijn, haaks op de rijweg kunnen uitgevoerd worden.
De kosten van de nieuwe aftakking(en) zijn ten laste van de aanvrager(s).”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de schaal en het uiterlijk van de voorgenomen werken op voldoende wijze ruimtelijk inpassen in de onmiddellijke en ruime omgeving. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
MILIEUTECHNISCH ADVIES
Niet van toepassing.
EINDADVIES
Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving. De aanvraag is vatbaar voor een omgevingsvergunning voor het bouwen van 20 sociale BEN-woningen in halfopen en open verband met bijhorende carport en tuinberging.
Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier voorwaardelijk gunstig voor het bouwen van 20 sociale BEN-woningen in halfopen en open verband met bijhorende carport en tuinberging zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden:
Riolering:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar omtrent het sluiten van het openbaar onderzoek en het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
De omgevingsvergunning omvat het bouwen van 20 sociale BEN-woningen in halfopen en open verband met bijhorende carport en tuinberging zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan deze omgevingsaanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.
De omgevingsvergunning wordt aldus afgegeven onder volgende voorwaarden:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.