Terug
Gepubliceerd op 08/02/2023

2023_CBS_00124 - Schrijven stad Hasselt-gemeente Kortessem betreffende gemeentefusies - Kennisneming

College van burgemeester en schepenen
di 31/01/2023 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_CBS_00124 - Schrijven stad Hasselt-gemeente Kortessem betreffende gemeentefusies - Kennisneming 2023_CBS_00124 - Schrijven stad Hasselt-gemeente Kortessem betreffende gemeentefusies - Kennisneming

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Schrijven stad Hasselt-gemeente Kortessem met bijlage.

Feiten context en argumentatie

De burgemeesters van stad Hasselt en gemeente Kortessem hebben een brief verzonden naar alle gemeentes omringend van stad Hasselt, nl .Genk, Diepenbeek, Wellen, Nieuwerkerken, Herk-de-Stad, Lummen, Heusden-Zolder en Zonhoven.

In deze zending wordt de gemeente Zonhoven in kennis gesteld van de beslissing van de gemeenteraden van Hasselt en Kortessem, waarbij de colleges van burgemeester en schepenen het mandaat gegeven werden in gesprek te gaan over een eventuele gemeentefusie tussen beiden.

De stad Hasselt en gemeente Kortessem nodigen de gemeente Zonhoven, alsook alle andere voornoemde gemeentes, eveneens uit om een eerste gesprek aan te gaan over een eventueel fusietraject met Hasselt-Kortessem.

Er wordt eveneens een summiere analyse met allerlei gegevens (financiële gegevens, demografie, arbeidsmarkt, personeel etc.) bijgevoegd met informatie van alle voornoemde gemeenten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schrijven van stad Hasselt en gemeente Kortessem betreffende het fusietraject en besluit deze zending eveneens ter kennis voor te leggen aan de eerstvolgende gemeenteraad.