De administratie stelt voor om op zondag 26 februari 2023 van 9 tot 11 uur een ontbijt te organiseren voor de vrijwilligers bij gemeente en OCMW. In grote lijnen herhalen we het vrijwilligersfeest van de voorbije jaren.
Locatie: polyvalente zaal Evenementenhal Den Dijk
Uitgangspunten
Volgende vrijwilligersgroepen worden per post uitgenodigd:
Ontbijt bestaande uit:
Offertes werden opgevraagd bij David's Catering, Slagerij Schepers, Mange Tout, A Point Catering, Catering 4You, Jelle Bertels, Traiteur Robby, Wat de pot schaft, Catering Express en 2Taste.
Deze offertes verwachten we uiterlijk woensdag 18 januari 2023.
Programma
Het college van burgemeester en schepenen geeft de goedkeuring over de organisatie van het ontbijt voor de Week van de vrijwilliger.
Zending bisdom Hasselt d.d. 27/12/2022, met als bijlage het expertiseverslag betreffende de parochiezaal.
Er werd een expertiseverslag opgemaakt betreffende de staat van het gebouw, in het bijzonder het dak, parochiehuis Halveweg, eigendom van het Bisdom Hasselt. Een schrijven hieromtrent werd gericht aan de uitbaters van de parochiezaal, een kopie werd naar de gemeente verstuurd.
De conclusie van de experten is dat het gebouw in de huidige staat in principe nog veilig open kan blijven tot 30/06/2023 maar dat het - behoudens in het geval de noodzakelijke dakwerken uitgevoerd zouden worden - gesloten zou moeten zijn na die datum. Tot dat moment kan de zaal in principe openblijven, behalve bij sneeuw of stormweer.
Gelet op het risico voor de veiligheid, werd deze brief door het Bisdom ter kennis gebracht aan het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de zending van het Bisdom Hasselt betreffende het parochiehuis Halveweg.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen besluit de brandweer de opdracht te geven een controle qua brandveiligheid in het gebouw uit te voeren.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen besluit een zending te sturen naar de eigenaars en uitbaters van de parochiezaal Halveweg met de boodschap om zich aan het advies van de experten te houden alsook dat de gemeente de brandweer zal vragen een controle qua brandveiligheid uit te voeren.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van de bestelbons goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 86.385,69.
Op 18 maart 2022 verleende Matthias Diependaele, Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed een premie aan de kerkfabriek Sint-Quintinus voor het uitvoeren van werken (restauratie daken zijbeuk west) aan de Sint-Quintinuskerk te Zonhoven, geraamd op 212.472,54 euro, waarvan 208.872,54 euro in aanmerking komt voor de berekening van de premie (bedragen btw exclusief).
De offerte van Renotec bleek de meest gunstige te zijn aan een bedrag van € 423.406,38 (BTW incl.).
Overeenkomstig artikel 20, §2 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 14
december 2001 houdende vaststelling van het premiestelsel voor restauratiewerkzaamheden
aan beschermde monumenten, toebehorend aan lokale besturen en die bestemd zijn voor
een erkende eredienst, seminaries en pastorieën, laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse
Regering van 10 januari 2014, worden de kosten van de werken verdeeld als volgt:
De Vlaamse overheid 80 % bedrag excl BTW
Gemeentebestuur Zonhoven 10 % bedrag excl. BTW
Kerkfabriek Sint-Quintinus 10 % + BTW
Voor de financiering door het kerkfabriek vraagt men een waarborg van het gemeentebestuur voor een lening bij KBC bedrag van € 200.000 aan een rentevoet van 3,75 % met een looptijd van 20 jaar. In zitting van 2 augustus 2022 heeft het college van burgemeester en schepenen reeds een principiële goedkeuring gegeven voor deze bankwaarborg.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de vraag van Kerkfabriek Sint-Quintinus voor een gemeentelijke bankwaarborg voor een lening van € 200.000 met een rentevoet van 3,75 % met een looptijd van 20 jaar. Het college beslist de toekenning van de gemeentelijke bankwaarborg voor te leggen aan de eerstvolgende gemeenteraad.
Volgens de omzendbrief BB 2013 van minister Bourgeois moet voor de goede gang van zaken in een meer-gemeentezone de gemeentelijke dotatie van elke gemeente niet alleen worden ingeschreven in de budgetten (meerjarenplan) van de gemeente, maar ook vastgesteld worden in een afzonderlijk besluit.
De afzonderlijke vaststelling van de gemeentelijke dotatie is in het kader van de uitoefening van het bestuurlijk toezicht, maar ook aan specifiek federaal toezicht onderworpen voor wat de bepaling van het bedrag betreft.
De dotaties in de begroting van de politiezone komen ten laste van de verschillende gemeenten van de zone en van de federale staat.
De respectievelijke bijdrage van de gemeenten
van een meergemeentezone in de globale gemeentelijke dotatie wordt in principe in onderling overleg en bij
algemeen akkoord bepaald.
De begroting 2022 werd aan de politieraad van 16 december 2021 voorgelegd, rekening houdend met dotaties die vanaf 2020 voorlopig
en tot nader order met maximum 3,8% per jaar stijgen, doch tussentijds zullen worden geëvalueerd om daarna te
worden geactualiseerd aan de hand van de resultaten uit de begrotingsrekeningen en de gewijzigde cijfers tijdens
een begrotingsjaar (bijvoorbeeld in verband met de nog te verwachten achterstallen uit het
verkeersveiligheidsfonds).
Volgens het besluit van de politieraad van 15 december 2022 van de politiezone Limburg Regio Hoofdstad bedraagt de dotatie 2023 voor de gemeente Zonhoven € 2.896.582.
In het meerjarig financieel beleidsplan van de gemeente Zonhoven is voor het jaar 2023 hetzelfde bedrag voorzien.
De dotatie voor 2021 en 2022 was respectievelijk € 2.355.804
en € 2.455.325.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de beslissing van de politieraad van 15/12/2022 betreffende de begroting 2023 van de politiezone Limburg Regio Hoofdstad voor het jaar 2023. De dotatie 2023 voor de gemeente Zonhoven bedraagt € 2.896.582. Het bedrag is voorzien in het gemeentelijke meerjarenplan.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de gemeentelijke dotatie 2023 ter goedkeuring voor te leggen aan de eerstvolgende gemeenteraad.
Het perceel is kadastraal gekend als afdeling 1, sectie B, nummer 868W2/deel.
Het deel van het perceel 868W2, weergegeven als lot 3 op het bijgevoegd plan, heeft een oppervlakte van 87ca.
Het deel van het perceel 868W2, weergegeven als lot 3 op het bijgevoegd plan, wordt gevoegd bij het perceel 855R.
Het geheel grenst alzo aan het openbaar domein en is bebouwbaar.
Het perceel is volgens het gewestplan gelegen in woonuitbreidingsgebied.
Het perceel is gelegen binnen het BPA Halveweg-herziening II, in een zone voor sociale woningbouw.
Het perceel doet momenteel dienst als peststrook bij de ontwikkeling van het binnengebied.
Het college van burgemeester en schepenen beslist volgende inlichtingen mee te delen betreffende de splitsing:
Het deel van het perceel 868W2, weergegeven als lot 3 op het bijgevoegd plan, met een oppervlakte van 87ca wordt gevoegd bij het perceel 855R om alzo een volwaardig bouwkavel te realiseren.
STEDENBOUWKUNDIG EN MILIEUTECHNISCH advies - verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar
De aanvraag betreft het bouwen van een carport.
De aanvraag werd op 11 oktober 2022 ontvangen.
Op 3 november 2022 werd aanvullende informatie opgevraagd.
Op 17 november 2022 werd de gevraagde aanvullende informatie aangeleverd.
Op 18 november 2022 werd de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard.
De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Er werd geen openbaar onderzoek gehouden.
Conform artikel 83 van het Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het omgevingsvergunningsdecreet, werden de betrokken aanpalende eigenaars aangeschreven per beveiligde zending met het verzoek hun standpunt kenbaar te maken binnen de 30 dagen.
Er werden geen bezwaren ingediend.
HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
Stedenbouwkundig
Op 8 februari 2010 werd er een verkavelingsvergunning afgeleverd voor het verkavelen van grond in 23 loten waarvan loten 1, 2, 20, 21 en 31 voor halfopen bebouwing en loten 3 t.e.m. 19 als open zuid gerichte bebouwing door het college van burgemeester en schepenen. Tegen deze beslissing werd er beroep aangetekend bij de deputatie door een derde. Op 10 juni 2010 werd er door de deputatie beslist dat het beroep niet werd ingewilligd. (1085.D.874.2)
Op 30 april 2019 werd een omgevingsvergunning afgeleverd voor het bouwen van een halfopen eengezinswoning en een losstaande garage. (2018/00284)
Op 28 september 2022 werd een meldingsaanvraag ingediend voor het bouwen van een carport. Deze aanvraag werd op 11 oktober 2022 ingetrokken door de aanvrager. (2022/00239M)
Op 1 juni 2021 werd een omgevingsvergunning afgeleverd voor het bijstellen van de verkavelingsvoorschriften voor lot 1 en lot 2, nl.: de inplanting van de vrijstaande bijgebouwen (op de perceelgrens mits akkoord van de aanpalende eigenaar i.p.v. op 2m) en het wijzigen van de inplanting van de woningen (afstand rooilijn 10m i.p.v. 8m en afstand zijdelingse perceelgrenzen 3m i.p.v. 4m).
(VB_2018_231)
De aanvraag werd in overleg gebracht met de gemeentelijke administratie op 12 september 2022, nl.:
“Perkstraat 1 omvat lot 1 van verkaveling 1085.D.874.2, goedgekeurd op 08/02/2010. Op 01/06/2021 werd voor de loten 1 en 2 binnen deze verkaveling een bijstelling van de voorschriften goedgekeurd.
Volgens de oorspronkelijke verkavelingsvoorschriften (bijlage) is het mogelijk om binnen de voorziene zijtuinstroken een constructie te voorzien (art 1.4.2). Het akkoord van de aanpalende eigenaar is hierbij wel vereist (art.1.4.3).
Er dient voor de carport/overkapping een omgevingsvergunning aangevraagd met medewerking van een architect omdat de kroonlijsthoogte meer bedraagt dan 3 meter.
Wanneer de kroonlijsthoogte beperkt is tot 3 meter kan de aanvraag door uzelf worden ingediend via het omgevingsloket.
In bijlage vindt u een voorbeelddossier (van de stad Genk) en een leidraad voor het plaatsen van een carport. Dit document helpt u op weg bij het online indienen.
Voor de aanvraag dienen minimaal de volgende documenten opgeladen te worden in het loket:
Indien u problemen ondervindt bij de indiening, kan u steeds een afspraak maken zodat wij u hiermee verder kunnen helpen.
Wij wensen u erop te wijzen dat het afleveren van een vergunning te allen tijde afhankelijk is van de eigenschappen van een concreet dossier, de ruimtelijke context, het openbaar onderzoek en de in te winnen adviezen.”
De aanvraag houdt rekening met de resultaten van het voorafgaandelijk overleg / advies.
Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.
Milieu
Het perceel is niet opgenomen in het Grondeninformatieregister.
OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.
Overeenkomstig artikel 83 van het Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het omgevingsvergunningsdecreet, werden de betrokken aanpalende eigenaars aangeschreven per beveiligde zending met het verzoek hun standpunt kenbaar te maken binnen de 30 dagen.
Er werden geen bezwaren ingediend.
ADVIEZEN
Geen adviezen vereist.
MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
STEDENBOUWKUNDIG ADVIES
TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN
OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Gewestplan
De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, gelegen in woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van een goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving (artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen en latere wijzigingen).
Verkaveling
Het goed is gekend als lot 1 binnen de omschrijving van een behoorlijk vergunde verkaveling, waarvan de vergunning is afgeleverd op 8 februari 2010 door het college van burgemeester en schepenen. (1085.D.874.2.)
De verkavelingsvergunning is voor dit perceel vervallen.
De kavel kreeg als bestemming eengezinswoning in halfopen bebouwing.
De aanvraag voldoet principieel aan de geldende bestemmingsvoorschriften en de verkavelingsvoorschriften.
Stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater
De aanvraag valt niet onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 en latere wijzigingen, houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater gezien de horizontale dakoppervlakte van de carport minder dan 40m² bedraagt.
Riolering
Het perceel is op het zoneringplan voor riolering, goedgekeurd bij Ministerieel besluit de dato 19 september 2008, gelegen in “centrale gebied”. Een individuele voorbehandelinginstallatie (septische put) moet niet aangelegd worden.
Standaardbepalingen rioleringsbeheerder Fluvius omgevingsvergunningen
Algemene bepalingen betreffende riolering en waterafvoer:
We raden aan om:
Keuring privéwaterafvoer
Door het in voege treden van het Algemeen Waterverkoopreglement is de keuring van privéwaterafvoer verplicht vanaf 1 juli 2011. Elke rioleringsaansluiting op het openbaar saneringsnet dient een keuring van de privéwaterafvoer te ondergaan conform artikel 12, §1 van het Algemeen Waterverkoopreglement en dit bij de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer. Enkel de door Fluvius erkende keurders komen hiervoor in aanmerking (een lijst kan u terugvinden op de website van Fluvius: www.fluvius.be).
Watertoets
Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013,verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone voor overstromingen, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel wordt door de toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Voor het betrokken project werd de watertoets uitgevoerd volgens de richtlijnen van het uitvoeringsbesluit van 20 juli 2006. Dit Watertoetsbesluit werd gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2011. Dit besluit is in werking getreden op 1 maart 2012.
Daaruit volgt dat een positieve uitspraak mogelijk is indien de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater wordt nageleefd. Zoals hoger aangehaald valt de aanvraag niet onder toepassing van deze verordening. Het ontwerp is verenigbaar met de doelstellingen van artikel 5 van het decreet integraal waterbeleid.
De aanvraag doorstaat de watertoets.
Archeologienota
Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de perceelsoppervlakte kleiner is dan 3 000m².
Indien men niet verplicht is tot het opstellen van een archeologienota en tijdens de uitvoering komen er toch archeologische sporen of vondsten aan het licht, dan dient de bouwheer dit te melden binnen de 3 dagen aan het agentschap Onroerend Erfgoed (www.onroerenderfgoed.be).
Overige regelgeving
Decreet rookmelders
Het decreet van 10 maart 2017, houdende wijziging van het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, wat het verbeteren van de brandveiligheid door het algemeen invoeren van optische rookmelders voor woningen betreft, bepaalt dat alle woningen in Vlaanderen moeten uitgerust worden met correct geïnstalleerde rookmelders of dienen te beschikken over een branddetectiesysteem.
De voorliggende aanvraag blijkt niet of er voldaan is aan het decreet betreffende optische rookmelders. Bijgevolg zal als voorwaarde worden opgenomen dat voldaan moet worden aan het decreet.
Grondverzet
Uit het ingediende dossier blijkt niet dat een grondverzet (met aanvoer/ afvoer) van meer dan 250m³ zal plaatsvinden. De regelgeving omtrent grondverzet is niet van toepassing.
Erfdienstbaarheden / gemene muren
Vergunningen hebben een zakelijk karakter. Zij worden verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten.
Het is niet de taak van de administratieve overheid zich uit te spreken over het bestaan, de interpretatie en de omvang van subjectieve rechten, zoals bijvoorbeeld het bestaan van een erfdienstbaarheid / het overnemen van een gemene muur.
De overeenstemming van de aanvraag met een goede ruimtelijke ordening wordt echter beoordeeld met inachtneming van beginselen als hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4 van de VCRO.
De aanvrager wordt erop gewezen dat omtrent de gemene muren/ de mandeligheid van muren / bestaande erfdienstbaarheden / erfscheidingen … geen afbreuk wordt gedaan aan de burgerlijke rechten van de betrokken aanpalende eigenaars door het afleveren van een omgevingsvergunning / omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden / bijstelling van de omgevingsvergunning / stedenbouwkundig attest.
Dat het aangewezen is hieromtrent een (schriftelijke) overeenkomst/ akkoordverklaring te bekomen alvorens aan te vatten met de werken.
De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving.
Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening
OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG
De aanvraag betreft het bouwen van een carport.
De carport wordt ingeplant in de linker zijtuinstrook. De carport wordt ingeplant op 5,31m achter de voorgevel van de woning en tot tegen de linker perceelgrens.
De carport heeft een bouwdiepte van 4,70m en een maximale bouwbreedte van 3,63m.
De carport wordt uitgevoerd met een plat dak. De dakrandhoogte is gelegen op 3m ten opzichte van het maaiveld.
De constructie wordt uitgevoerd in staal en afgewerkt met hout.
Het ontwerp voorziet geen bijkomende verharding.
Als bemerking wordt meegegeven dat er voor de houten afwerking van de carport bij voorkeur geopteerd wordt voor een lokale (Europese) houtsoort uit duurzaam beheerde bossen (aangetoond met label).
BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING
De aanvraag is gelegen in een gebied dat geordend wordt door een verkavelingsvergunning waarvan niet afgeweken wordt. Dit plan of die vergunning bevat voorschriften die de aandachtspunten, vermeld in art. 4.3.1 §2 1° van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening, behandelen en regelen. Deze voorschriften worden geacht de criteria van de goede ruimtelijke ordening weer te geven.
De aanvraag integreert zich hierin volledig qua architectuur, materiaalgebruik en volume.
De aanvraag voldoet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving.
BESPREKING ADVIEZEN
Er werden geen adviezen opgevraagd.
Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de schaal en het uiterlijk van de voorgenomen werken op voldoende wijze ruimtelijk inpassen in de onmiddellijke en ruime omgeving. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Als bemerking wordt meegegeven dat er voor de houten afwerking van de carport bij voorkeur geopteerd wordt voor een lokale (Europese) houtsoort uit duurzaam beheerde bossen (aangetoond met label).
MILIEUTECHNISCH ADVIES
Niet van toepassing.
GECOÖRDINEERD EINDADVIES
Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving.
De aanvraag is vatbaar voor een omgevingsvergunning mits het opleggen van voorwaarden.
Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier voorwaardelijk gunstig voor het bouwen van een carport zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden:
Riolering:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Als bemerking wordt meegegeven dat er voor de houten afwerking van de carport bij voorkeur geopteerd wordt voor een lokale (Europese) houtsoort uit duurzaam beheerde bossen (aangetoond met label).
Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar omtrent tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
De omgevingsvergunning omvat het bouwen van een carport zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan deze omgevingsaanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.
De omgevingsvergunning wordt aldus afgegeven onder volgende voorwaarden:
Riolering:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Als bemerking wordt meegegeven dat er voor de houten afwerking van de carport bij voorkeur geopteerd wordt voor een lokale (Europese) houtsoort uit duurzaam beheerde bossen (aangetoond met label).
verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar
De aanvraag betreft het verkavelen van een grond in 1 lot voor open bebouwing (lot 1), waarbij lot 2 uit de verkaveling wordt gesloten wegens bebouwd.
De aanvraag werd op 08 augustus 2022 ontvangen
Op 06 september 2022 werd aanvullende informatie opgevraagd.
Op 16 september 2022 werd de gevraagde aanvullende informatie aangeleverd.
Op 10 oktober 2022 werd de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard.
De gewone vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden, lopende van 20 oktober 2022 tot en met 18 november 2022. Het openbaar onderzoek werd gesloten zonder bezwaarschriften.
HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
Stedenbouwkundig
Arrest Grondwettelijk Hof, nr. 80/2019 van 23 mei 2019:
Door de ‘Codextrein’ (goedgekeurd d.d. 08/12/2017) werd de definitie van verkavelen aangepast waardoor het afsplitsen van 1 lot van een bestaand perceel niet langer verkavelingsvergunningsplichtig was. Hierdoor was de splitsing van het lot uit de aanvraag mogelijk. Het Grondwettelijk Hof vernietigde deze wijziging van de definitie van verkavelen op 23/05/2019 en dit met terugwerkende kracht. Om deze reden dient alsnog een verkavelingsvergunning te worden aangevraagd (de huidige aanvraag).
Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.
OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de gewone procedure behandeld.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 20 oktober 2022 tot en met 18 november 2022. Er werden geen bezwaren ingediend.
ADVIEZEN
Op 10/10/2022 werd advies gevraagd aan de Dienst Facilitair Management.
Op 10/10/2022 werd advies gevraagd aan De Watergroep.
Op 10/10/2022 werd advies gevraagd aan Fluvius System Operator.
Op 10/10/2022 werd advies gevraagd aan Proximus.
MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
STEDENBOUWKUNDIG ADVIES
TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN
OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Gewestplan
De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, gelegen in woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van een goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving (artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen en latere wijzigingen).
RUP of verkaveling
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan, noch in een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Bijzonder plan van aanleg
Het goed is gelegen binnen het BPA "Halveweg - Beskensstraat herziening 2", goedgekeurd op 15 juni 2006. Het goed kreeg als bestemming zone voor open bebouwing (art. 12) en semi-publieke voortuinstrook (art. 24).
De aanvraag voldoet principieel aan de geldende bestemmingsvoorschriften maar niet aan de stedenbouwkundige voorschriften van het bijzonder plan van aanleg. De aanvraag wijkt af van deze voorschriften voor o.a. wat betreft de inplanting van de woning (niet i.f.v. Hortstraat) en de inrichting van de tuinzone. Daarom wordt de aanvraag verder onderzocht op basis van de bepalingen van artikel 4.4.9/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, gewijzigd door het decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving (zgn. Codextrein).
AFWIJKINGEN VAN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Handelingen sorterend onder voorschriften van een bijzonder plan van aanleg dat ouder is dan 15 jaar
Art. 4.4.9/1.
Het vergunningverlenende bestuursorgaan mag bij het verlenen van een omgevingsvergunning afwijken van de stedenbouwkundige voorschriften van een bijzonder plan van aanleg, voor zover dit plan ouder is dan vijftien jaar op het ogenblik van de indiening van de aanvraag.
Afwijkingen kunnen niet toegestaan worden voor wat betreft wegenis, openbaar groen en erfgoedwaarden.
De afwijkingsmogelijkheid, vermeld in het eerste lid, kan slechts worden toegepast voor stedenbouwkundige voorschriften van bijzondere plannen van aanleg die een aanvulling vormen op:
1° de volgende gebiedsaanduidingen, vermeld in het koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en gewestplannen:
a) woongebieden, met uitzondering van woonparken;
b) industriegebieden in de ruime zin;
c) dienstverleningsgebieden;
d) gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen;
2° de volgende aanvullende voorschriften van het gewestplan:
a) gebieden voor service-residentie;
b) kantoor- en dienstenzones;
c) gebieden voor handelsbeursactiviteiten en grootschalige activiteiten;
d) lokale en regionale bedrijventerreinen;
e) luchthavengebonden bedrijventerreinen;
f) gebieden voor luchthavengerelateerde kantoren en diensten;
g) businessparken;
h) teleport;
i) gebieden voor hoofdkwartierfunctie;
j) gebieden hoofdzakelijk bestemd voor de vestiging van grootwinkelbedrijven;
k) zones voor kleinhandel en kleine en middelgrote ondernemingen;
l) kleinhandelszones;
m) zones van handelsvestigingen;
n) gebieden voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;
o) zeehavengebieden;
p) gebieden voor watergebonden bedrijven;
q) transportzones;
r) regionale gemengde zones voor diensten en handel;
s) research-, universiteits- en wetenschapsparken;
t) bedrijfsgebied met stedelijk karakter;
u) gemengde woon- en industriegebieden;
v) gemengde gemeenschapsvoorzienings- en dienstverleningsgebied;
w) stedelijke ontwikkelingsgebieden;
x) gebieden voor duurzame stedelijke ontwikkeling;
y) gebieden voor kernontwikkeling.
De afwijkingsmogelijkheid, vermeld in het eerste lid, kan niet worden toegepast voor bijzondere plannen van aanleg die voorzien in stedenbouwkundige voorschriften voor agrarisch gebied, ruimtelijk kwetsbaar gebied of recreatiegebied in afwijking van het gewestplan of voor gebieden die in uitvoering van artikel 5.6.8 van deze codex aangeduid zijn als watergevoelig openruimtegebied.
Elke aanvraag tot afwijking overeenkomstig het eerste lid, wordt onderworpen aan een openbaar onderzoek.
De aanvraag voldoet aan de afwijkingsbepalingen.
Watertoets
Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.
De watertoets werd uitgevoerd op 10 oktober 2022. Hieruit bleek dat geen adviezen dienden aangevraagd te worden.
Algemeen kan wel gesteld worden dat:
Decretale beoordelingselementen
Art. 4.3.5.
§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie “wonen”, “verblijfsrecreatie”, “dagrecreatie”, met inbegrip van sport, “detailhandel”, “dancing”, “restaurant en café”, “kantoorfunctie”, “dienstverlening”, “vrije beroepen”, “industrie”, “bedrijvigheid”, “gemeenschapsvoorzieningen” of “openbare nutsvoorzieningen”, kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.
De aanvraag voldoet aan deze bepaling.
Archeologienota
Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag.
VERKAVELINGSVERGUNNINGSPLICHT
Artikel 4.2.15. § 1. Niemand mag zonder voorafgaande omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een stuk grond verkavelen voor woningbouw of voor het opstellen van vaste of verplaatsbare constructies die voor bewoning kunnen worden gebruikt.
Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden kan worden aangevraagd en verleend voor het verkavelen voor de aanleg en het bebouwen van terreinen voor andere functies.
§ 2. Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden omvat reglementaire voorschriften aangaande de wijze waarop de verkaveling ingericht wordt en de kavels bebouwd kunnen worden.
§ 3. De verkavelaar zorgt ervoor dat de in de verkaveling opgenomen loten kunnen aansluiten op alle voorzieningen van openbaar nut die vereist worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan. In voorkomend geval bepaalt de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden op welke wijze in de nodige infrastructuur voor de nutsvoorzieningen wordt voorzien.
Artikel 4.2.16. § 1. Een kavel uit een vergunde verkaveling of verkavelingsfase kan enkel verkocht worden, verhuurd worden voor méér dan negen jaar, of bezwaard worden met een recht van erfpacht of opstal, nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is verleden.
§ 2. De verkavelingsakte wordt eerst verleden na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen, waaruit blijkt dat, voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de lasten uitgevoerd is of gewaarborgd is door :
1° de storting van een afdoende financiële waarborg;
2° een door een bankinstelling op onherroepelijke wijze verleende afdoende financiële waarborg.
Het attest, vermeld in het eerste lid, kan worden afgeleverd indien de vergunninghouder deels zelf de lasten heeft uitgevoerd, deels de nodige waarborgen heeft gegeven.
Art. 4.2.17 Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden geldt als omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen wat betreft alle handelingen die zijn opgenomen in de vergunning en die de verkaveling bouwrijp maken, zoals in het bijzonder:
1° de aanleg van nieuwe verkeerswegen, of de tracéwijziging, verbreding of opheffing daarvan;
2° de wijziging van het reliëf van de bodem;
3° de ontbossing, met behoud van de toepassing van artikel 90bis van het Bosdecreet van 13 juni 1990;
4° het afbreken van constructies.
Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden geldt tevens als omgevingsvergunning voor het wijzigen van de vegetatie, vermeld in artikel 9bis, § 7, en artikel 13, § 4 en § 5, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, wat betreft alle handelingen die zijn opgenomen in de vergunning en die de verkaveling bouwrijp maken.
Het eerste en het tweede lid gelden als de vergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden voldoet aan de vereisten inzake ontvankelijkheid en volledigheid die gelden voor de aanvraag voor stedenbouwkundige handelingen of voor het wijzigen van de vegetatie.
In voorliggende aanvraag wordt voorgesteld om een constructie in de tuinzone af te breken, dewelke evenwel valt onder het vrijstellingsbesluit.
Vooraleer de verkaveling ten uitvoer kan worden gebracht dient alle bebouwing te worden gesloopt. Dit houdt in dat zolang aan de opschortende voorwaarde tot sloping, die verbonden is aan de omgevingsvergunning tot het verkavelen van gronden zelf en waarvan de naleving rust op de verkavelaar zelf, niet voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot verkoop van de loten, noch een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan verkregen worden. Onder afbraak wordt tevens het verwijderen van de vloerplaten en van al het materiaal / afval van het terrein bedoeld. Alle materialen / afval dienen afgevoerd te worden naar een erkende verwerker. De volledige verkaveling dient vrij en onbelast te zijn van gebouwen, materialen en afval.
OVERIGE REGELGEVING
Erfdienstbaarheden
Uit het verkavelingsplan, opgesteld door Landmeesters, blijkt dat er geen waterlopen noch erfdienstbaarheden aanwezig zijn op het terrein. Hier dient dan ook geen rekening mee gehouden te worden.
Decreet grond- en pandenbeleid
De aanvraag voorziet minder dan 10 loten bestemd voor woningbouw, noch heeft de verkaveling een grondoppervlakte die groter is dan een halve hectare.
De verkaveling sluit niet aan op een andere, ook door de aanvrager te ontwikkelen perceel, die samen met de percelen waarop de aanvraag betrekking heeft, een oppervlakte van meer dan een halve hectare beslaan. Er dient bijgevolg geen sociaal, noch bescheiden woonaanbod gerealiseerd te worden.
De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften.
Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening
OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG
De aanvraag betreft het verkavelen van een grond in 1 lot voor open bebouwing (lot 1), waarbij lot 2 uit de verkaveling wordt gesloten wegens bebouwd.
BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING
Artikel 4.4.9/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat in een vergunning – na een openbaar onderzoek – afwijkingen kunnen worden toegestaan van de stedenbouwkundige voorschriften van een bijzonder plan van aanleg of een wijziging ervan, voor zover dit plan ouder is dan 15 jaar op het ogenblik van de indiening van de aanvraag
Het hierboven genoemde bijzonder plan van aanleg is goedgekeurd dd. 15 juni 2006 en dus kan er principieel worden afgeweken van de voorschriften. Evenwel kan de afwijking niet worden toegestaan voor wat betreft wegenis, openbaar groen en erfgoedwaarden. Het betreft geen van deze elementen en dus kan de afwijking worden toegestaan. Tenslotte dient de aanvraag getoetst aan de goede ruimtelijke ordening.
De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen:
1° het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4;
2° het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in 1°, in rekening brengen;
Omschrijving ligging en omgeving
Het perceel van de aanvraag (lot 1) wordt ontsloten via de Mierenleeuwstraat, een gemeenteweg. Tegenover het te verkavelen perceel vindt men een recente sociale woonwijk met hoofdzakelijk gesloten en halfopen bebouwingen. Links en rechts zijn de percelen onbebouwd. Achterliggend aan de Hortstraat situeren zich woningen in open en halfopen bebouwing.
Verkavelingsvoorwerp
Het verkavelingsontwerp voorziet in het afsplitsen van een deel van de tuinzone van de bestaande woning voor het creëren van een lot met een oppervlakte van 640m² voor het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning met maximaal 2 bouwlagen en een hellend of plat dak. De woning wordt opgericht op minimum 5 meter uit de rooilijn en op minimum 3 meter van de zijdelingse perceelgrenzen. De achtertuinzone bedraagt minimum 16 meter. De bouwstrook heeft een maximale breedte van 10,25 meter op de voorgevelbouwlijn en een maximale diepte van 15 meter.
Functionele inpasbaarheid in de onmiddellijke en ruime omgeving
Het voorzien van een vrijstaande eengezinswoning, met een beperkte complementaire functie en/of een zorgwoning, in een residentiële woonomgeving, is functioneel inpasbaar in de onmiddellijke en ruime omgeving.
Mobiliteitsimpact
Het college van burgemeester en schepenen verwacht bij het oprichten van een eengezinswoning principieel een aantal autostaanplaatsen dat overeenkomt met het aantal woongelegenheden. De last van het autobezit kan niet volledig op het openbaar domein worden afgeschoven. Er moet een inpandige garage en/of carport voorzien worden of een carport in de zijtuinstrook om de tuin te vrijwaren van overdreven bebouwing en verharding.
De voorschriften voorzien in een bijgebouw in functie van een berging of garage. Het stallen van auto’s in het vrijstaande bijgebouw zal niet worden toegestaan om de tuinen maximaal te vrijwaren van bebouwing en verharding. Bijgebouwen zijn uitsluitend bestemd voor ondersteunende functies die inherent verbonden zijn met de hoofdbestemmingen van het hoofdgebouw zoals de berging van goederen en gebruiksvoorwerpen. Ondanks het feit dat er geen garages worden toegestaan in de vrijstaande bijgebouwen, kan het parkeren op eigen terrein gebeuren (inpandig of in de zijtuinstrook). De aanvraag heeft geen negatieve impact op de mobiliteit.
De schaal van de voorgenomen werken
In de omgeving is een diversiteit van bouwvolumes aanwezig gaande van 1 bouwlaag tot 2 bouwlagen met schuin of plat dak. De maximale bouwdiepte van 15 meter op het gelijkvloers en 12 meter (i.p.v. de voorgestelde 10 meter) op de verdieping, een maximale kroonlijsthoogte van 6,5 meter en een zadeldak of plat dak stemt overeen met de normaal gehanteerde normen voor bebouwing in deze omgeving en zijn aanvaardbaar.
Het ruimtegebruik en de bouwdichtheid
De inplanting van de nieuwe woning wordt voorzien op minimum 5 meter uit de rooilijn en op minimum 3 meter van de zijdelingse perceelgrenzen. Deze inplanting sluit aan bij de normaal gehanteerde normen voor bebouwing in deze omgeving.
Er wordt een bijgebouw tot 40m² voorgesteld. Lot 1 kan deze oppervlakte dragen. Er dient wel voorkomen te worden dat er een overdreven terreinverharding ontstaat. Er wordt bijgevolg opgelegd dat vrijstaande bijgebouwen enkel i.f.v. een berging en/of ondersteunende functies aan het hoofdvolume (overdekte zitplaats / sauna) mogelijk zijn. Een garagefunctie wordt uitgesloten voor het vrijstaand bijgebouw. Mits naleving van deze voorschriften rest er nog voldoende ruimte op het eigendom om aan te leggen als kwalitatieve tuinzone.
Door het oprichten van 1 extra woning op het terrein wordt een woondichtheid bekomen van ca. 15,7 woningen per hectare wat aanvaardbaar is in deze omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De omgeving wordt gekenmerkt door een verscheidenheid aan bebouwing, niet alleen qua bouwlagen maar ook naar bouwvorm (vrijstaande en gekoppelde), dakvorm (schuin dak en plat dak) en materiaalgebruik. Het voorgestelde profiel in de verkavelingsvoorschriften sluit aan bij deze in de omgeving. Als materiaal wordt binnen de verkavelingsvoorschriften opgelegd dat dit in overeenstemming moet zijn met de omgeving.
Cultuurhistorische aspecten
Niet van toepassing.
Bodemreliëf
Het terrein ligt quasi vlak en op niveau van de Mierenleeuwstraat. In de aangepaste verkavelingsvoorschriften zal gesteld worden dat reliëfwijzigingen zoveel mogelijk beperkt moeten worden. Het vloerpeil van de nieuw op te richten woning dient evenwel boven het straat- of trottoirniveau (maximaal 30cm) gelegen te zijn om mogelijke waterschade te voorkomen. Alle overtollige grond die vrijkomt bij het graven van de kelder en/of funderingen, dient verwijderd te worden via een erkende grondwerker of naar een erkende grondreinigingsplaats.
Hinderaspecten met betrekking tot gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
Er wordt geen hinder verwacht door voorliggende aanvraag m.b.t. tot de gezondheid, het gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen. Er werden geen bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag voldoet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving mits te voldoen aan de voorschriften in bijlage, opgesteld door het college van burgemeester en schepenen.
BESPREKING VAN DE ADVIEZEN
1.- Het advies van 21/10/2022 van de Watergroep is voorwaardelijk gunstig:
“Advies Ontwerpbureau
Volledig gunstig advies met voorwaarden
Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaande betaald worden:
Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan zal De Watergroep de gemeente hiervan op de hoogte brengen, pas dan zal de gemeente cfr. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening een verkoopbaarheidsattest afleveren.
Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken.
De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.
De kosten van de nieuwe aftakkingen zijn ten laste van de individuele aanvragers.
Bijkomende informatie kan u vinden op : www.dewatergroep.be”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
2.- Het advies van 13/10/2022 van Fluvius System Operator is voorwaardelijk gunstig:
“Bijgevoegd ons advies, geen kosten.
Als bijlage sturen wij u ons advies naar aanleiding van de aanvraag van De heer Diederik Dirickx voor de opmaak van een studie voor de uitrusting van bovenvermelde project.
Als U opmerkingen heeft, hadden wij deze graag ontvangen vóór 12 november 2022.
Gelieve deze voorwaarden op te nemen in de omgevingsvergunning. Het omgevingsloketnummer is: 2022107003
De loten mogen pas worden verkocht als aan alle verplichtingen uit de offerte is voldaan. Het volledige projectreglement kunt u raadplegen op www.fluvius.be of op eenvoudig verzoek aanvragen.
Indien u nog vragen hebt of bijkomende informatie wenst, kunt u ons altijd contacteren.
Naar aanleiding van uw vraag hebben wij een studie opgemaakt voor de aanleg en/of aanpassingen van de nutsleidingen voor het bovenvermeld project en dit op basis van de gegevens waarover wij vandaag beschikken.
Voor dit project dient Fluvius geen werken uit te voeren, noch kosten aan te rekenen. Bij deze hebt u aan onze financiële voorwaarden voldaan. Hiernaast dient u ook aan de technische voorwaarden in dit schrijven en de technische brochures Fluvius te voldoen. Wij brengen de gemeente hiervan op de hoogte. De gemeente zal volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, dit advies opnemen in de omgevingsvergunning.
Bij een eventuele wijziging, zeker indien het gaat om een wijziging van de gevraagde vermogens, of herverkaveling, moet u een nieuwe aanvraag indienen. Op basis van de gewijzigde gegevens zullen wij een studie uitvoeren om te bepalen of een netuitbreiding en/of het plaatsen van een nieuwe distributiecabine vereist is om het project te kunnen aansluiten. De bouwheer dient in dat geval een grond of lokaal op het gelijkvloers ter beschikking te stellen voor deze distributiecabine.
De aansluitingskosten van de individuele woningen, appartementen of panden zijn niet inbegrepen in deze voorwaarden, zij worden later met de offerte voor aansluiting afgerekend. Bijkomende kosten die moeten worden gemaakt naar aanleiding van het verplaatsen van bestaande leidingen of installaties, kunnen afzonderlijk worden aangerekend na de vaststelling van de noodzaak tot verplaatsing.
De volledige reglementering kunt u raadplegen op www.fluvius.be. U dient deze na te leven.
Dit advies blijft geldig tot zes maand na datum en is onder voorbehoud van wijzigingen zoals hierboven vermeld.
U wenst geen aardgas voor dit project. U dient dan wel de toekomstige perceel- of gebouweigenaars in kennis te stellen van het ontbreken van aardgas binnen dit project.
Individuele klanten die na de realisatie van het project nog wensen aan te sluiten op het aardgasnet zullen de kost voor de netuitbreiding moeten dragen.
Riolering:
Voor de activiteit riolering, kunnen deze loten/woningen aangesloten worden op de riolering in de aanpalende straat.
De toekomstige eigenaars van de respectievelijke loten/woningen dienen voor hun rioolaansluiting een aanvraag in te dienen bij Fluvius, telefonisch via 078 35 35 34 of online via www.fluvius.be/aansluitingen. Wij raden de klanten ten zeerste aan om zo vroeg mogelijk een aansluitingsaanvraag riolering in te dienen bij Fluvius vooraleer de grondwerken op privé aan te vatten. De mogelijke diepte van aansluiting is pas gekend na plaatsing van de huisaansluitputjes door Fluvius. De klant dient de privé-riolering op deze diepte af te stemmen.
De eigenaars dienen een vergoeding voor de 1ste ingebruikname te betalen.
Indien de huisaansluitputjes reeds voorafgaandelijk geplaatst werden op het perceel, ontslaat dit de klant niet van het indienen van een aansluitingsaanvraag bij Fluvius. De klant mag, na het doorlopen van de aanvraagprocedure, dan zelf aansluiten op de huisaansluitputjes. Fluvius zal dan niet meer ter plaatse komen, om de verbinding van de aansluitputjes naar de privé-riolering te maken.
Indien de huisaansluitputjes nog niet geplaatst zouden zijn op het perceel en de privériolering werd wel reeds uitgevoerd tot op de grens openbaar/privé, zal Fluvius op het moment van de plaatsing van de huisaansluitputjes (na aanvraag procedure), deze putjes met de privé-riolering (indien technisch mogelijk) verbinden.
De klant dient zelf in te staan voor het plaatsen van de privé-riolering voor zijn nieuwe woning en is verplicht deze uit te voeren volgens de wettelijke bepalingen ter zake. Voor meer info kan u terecht op www.fluvius.be/aansluitingen.
Indien de privé-riolering niet correct en volledig volgens deze wettelijke bepalingen werd uitgevoerd, zelfs indien dit niet expliciet door de omgevingsvergunning opgelegd is, behoudt Fluvius het recht om de woning niet aan te sluiten op het rioleringsnet. Dit gescheiden stelsel op privaat terrein dient doorgetrokken te worden met afzonderlijke leidingen vuilwater en indien van toepassing regenwater tot aan de huisaansluitputjes.
Fluvius voorziet per aansluiting 1 vuilwaterhuisaansluitputje met aansluitdiameter 125 mm en indien van toepassing 1 regenwaterhuisaansluitputje met aansluitdiameter 160mm op privé-grond (net achter de rooilijn) en zal instaan voor de aansluiting van deze privé-riolering op het rioleringsnet op openbaar domein.
Door de invoering van het Algemeen Waterverkoopreglement is de keuring van privériolering verplicht vanaf 1 juli 2011. De lijst van Fluvius erkende keurders kan u vinden op: www.fluvius.be/nl/thema/aansluitingen/keuring-riolering.
Opmerkingen betreffende de bestaande wegenis:
Voor dit project is het u als initiatiefnemer niet toegestaan zelf in te staan voor het sleufwerk voor de aanleg van de nutsleidingen, omvat in deze aanbieding.
Wij hopen u met deze informatie van dienst te zijn. Indien u hieromtrent nog vragen hebt, kunt u ons altijd contacteren.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
3.- Het advies van Proximus werd niet binnen de wettelijk opgelegde termijn ontvangen. Er wordt bijgevolg aan de adviesvereiste voorbij gegaan.
4.- Het advies van 21/10/2022 van de Dienst Facilitair management is voorwaardelijk gunstig:
“Gunstig voor de verkaveling zoals voorgesteld, mits er voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
Aanplanten van minstens 1 hoogstam boom in de voortuin.
Aanplanten van minstens 1 hoogstam boom in de achtertuin.
De aan te planten bomen zijn minstens van de 2de grootte en dienen streekeigen en/of klimaatrobuust te zijn.
Volgende linken kunnen een hulp zijn bij het zoeken naar geschikte bomen:
- https://bomenwijzer.be/zoeken
- https://www.plantvanhier.be/plantengids”
Gezien de gemeente Zonhoven streeft naar een vergroening van het straatbeeld en de gemeente, sluit de gemeentelijke omgevingsambtenaar zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden. De aanplant van deze bomen zal worden opgenomen in de verkavelingsvoorschriften, gezien het niet mogelijk is deze bomen aan te planten voor de bouw van een woning op het perceel, maar dit na de bouw dient te gebeuren. Bij een omgevingsaanvraag tot bouwen van een woning moet uit de plannen blijken waar deze bomen worden aangeplant.
Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de ruimtelijke draagkracht van het gebied niet wordt overschreden en dat de voorziene verweving van functies de aanwezige of te realiseren bestemmingen in de onmiddellijke omgeving niet in het gedrang brengen noch verstoren. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
EINDADVIES
Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving.
De aanvraag is vatbaar voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een grond in 1 lot voor een open eengezinswoning (lot 1) en waarbij lot 2 uit de verkaveling wordt gesloten wegens reeds bebouwd, mits het opleggen van voorwaarden.
Bijgevolg adviseert de gemeentelijke omgevingsambtenaar het dossier voorwaardelijk gunstig voor het verkavelen van een grond in 1 lot voor een open eengezinswoning (lot 1) en waarbij lot 2 uit de verkaveling wordt gesloten wegens reeds bebouwd, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden:
a) De toekomstige aanvragen tot omgevingsvergunning dienen te voorzien in maatregelen voor opvang en lozing van hemelwater. De bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (Besluit Vlaamse Regering dd. 5 juli 2013) moeten alleszins nageleefd worden.
b) Indien er ondergrondse constructies worden opgericht, de bemaling voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in Vlarem II.
c) Een permanente drainage, ook al is dit in functie van een aanleg van een ondergrondse constructie, mag niet voorzien worden aangezien permanente drainage een continue verlaging van de grondwaterstand tot gevolg heeft.
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar omtrent het sluiten van het openbaar onderzoek en tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan de aanvrager.
De omgevingsvergunning omvat het verkavelen van een grond in 1 lot voor een open eengezinswoning (lot 1) en waarbij lot 2 uit de verkaveling wordt gesloten wegens reeds bebouwd, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan deze omgevingsaanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.
De omgevingsvergunning wordt aldus afgegeven onder volgende voorwaarden:
a) De toekomstige aanvragen tot omgevingsvergunning dienen te voorzien in maatregelen voor opvang en lozing van hemelwater. De bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (Besluit Vlaamse Regering dd. 5 juli 2013) moeten alleszins nageleefd worden.
b) Indien er ondergrondse constructies worden opgericht, de bemaling voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in Vlarem II.
c) Een permanente drainage, ook al is dit in functie van een aanleg van een ondergrondse constructie, mag niet voorzien worden aangezien permanente drainage een continue verlaging van de grondwaterstand tot gevolg heeft.
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Voorwerp van de melding
De melding omvat de volgende stedenbouwkundige handelingen:
De melding heeft betrekking op een terrein, gelegen Blikveldweg 27 te 3520 Zonhoven, kadastraal bekend: afdeling 3 , sectie E, nr. 550S.
De meldingsaanvraag werd op 27/12/2022 ontvangen.
Bevoegdheid
De melding heeft geen betrekking op een Vlaams of provinciaal project, noch op een ingedeelde inrichting van klasse 1, noch op een gemeentegrensoverschrijdend project.
Het college van burgemeester en schepenen is dan ook bevoegd voor de aktename.
Onderzoek van het meldingsplichtig en niet-verboden karakter
Er zijn geen ingedeelde inrichtingen of activiteiten verbonden aan de melding.
De handelingen voldoen aan artikel 4.2.4 van de gecodificeerde decreten Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009:
In elk van de volgende gevallen is de verwezenlijking van een ondergeschikte wooneenheid met het oog op de creatie van een vorm van zorgwonen meldingsplichtig, voor de duur van de zorgsituatie, vermeld in artikel 4.1.1, 18°, b), van deze codex:
1° de ondergeschikte wooneenheid wordt verwezenlijkt binnen het bestaande bouwvolume van de hoofdzakelijk vergunde woning, waarbij voldaan is aan al de volgende voorwaarden:
a) de ondergeschikte wooneenheid vormt één fysiek geheel met de hoofdwooneenheid;
b) de brutovloeroppervlakte van de ondergeschikte wooneenheid maakt ten hoogste één derde uit van de brutovloeroppervlakte van de volledige woning. De ruimten die gedeeld worden met de hoofdwooneenheid, worden niet meegerekend bij het bepalen van de brutovloeroppervlakte van de ondergeschikte wooneenheid;
2° de ondergeschikte wooneenheid wordt verwezenlijkt in een bestaand, hoofdzakelijk vergund vrijstaand bijgebouw, waarbij voldaan is aan al de volgende voorwaarden:
a) de brutovloeroppervlakte van de ondergeschikte wooneenheid bedraagt maximaal vijftig vierkante meter;
b) er wordt geen bijkomende verharding aangelegd, met uitzondering van een strikt noodzakelijke toegang tot de ondergeschikte wooneenheid;
c) de noodzakelijke nutsvoorzieningen van de ondergeschikte wooneenheid takken aan op de bestaande nutsvoorzieningen van de hoofdwooneenheid;
d) de afvoer van het afvalwater van de ondergeschikte wooneenheid sluit aan op de bestaande waterafvoer van de hoofdwooneenheid;
3° een tijdelijke, verplaatsbare constructie wordt geplaatst waarin de ondergeschikte wooneenheid wordt verwezenlijkt en waarbij voldaan is aan al de volgende voorwaarden:
a) de tijdelijke, verplaatsbare constructie wordt volledig geplaatst binnen een straal van dertig meter van de hoofdwooneenheid op hetzelfde perceel als de hoofdwooneenheid of op een perceel dat onmiddellijk paalt aan het perceel van de hoofdwooneenheid;
b) de tijdelijke, verplaatsbare constructie wordt op een van de volgende plaatsen geplaatst:
1) in de zijtuin, al dan niet vrijstaand, tot op drie meter van de perceelsgrenzen;
2) in de achtertuin, al dan niet vrijstaand, tot op een meter van de perceelsgrenzen. De ondergeschikte wooneenheid kan in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht wordt en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt;
c) de tijdelijke, verplaatsbare constructie heeft een maximale hoogte van 3,5 meter;
d) de tijdelijke, verplaatsbare constructie heeft een maximale brutovloeroppervlakte van vijftig vierkante meter;
e) er wordt geen bijkomende verharding aangelegd, met uitzondering van de tijdelijke, verplaatsbare constructie zelf en een strikt noodzakelijke toegang tot de tijdelijke, verplaatsbare constructie;
f) de plaatsing van de tijdelijke, verplaatsbare constructie gaat niet gepaard met een ontbossing als vermeld in artikel 4, 15, van het Bosdecreet van 13 juni 1990 of met het aanmerkelijk wijzigen van het reliëf van de bodem, en gebeurt niet in een overstromingsgebied, vermeld in artikel 1.1.2, 10°, a), 10), van deze codex, noch in een ruimtelijk kwetsbaar gebied, met uitzondering van agrarisch gebied met ecologische waarde, agrarisch gebied met ecologisch belang en parkgebied;
g) de noodzakelijke nutsvoorzieningen takken aan op de bestaande nutsvoorzieningen van de hoofdwooneenheid;
h) de afvoer van het afvalwater sluit aan op de bestaande waterafvoer van de hoofdwooneenheid;
i) de plaatsing is tijdelijk voor een maximale totale duur van drie jaar per hoofdwooneenheid. De duur van de plaatsing kan met een nieuwe melding één keer verlengd worden met een aanvullende periode van maximaal drie jaar;
j) binnen een termijn van drie maanden na het beëindigen van de zorgsituatie, vermeld in artikel 4.1.1, 18°, b), van deze codex, worden de tijdelijke, verplaatsbare constructie en de hiervoor aangelegde strikt noodzakelijke toegang verwijderd.
Het beëindigen van de zorgsituatie, vermeld in artikel 4.1.1, 18°, b), is ook meldingsplichtig.
De gemelde stedenbouwkundige handelingen zijn dus meldingsplichtig en niet verboden.
Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige of verkavelingsvoorschriften:
De melding is volgens het gewestplan ‘Hasselt-Genk’, vastgesteld bij het koninklijk besluit van 03/04/1979, gelegen in woongebied met een landelijk karakter .
De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurd BPA/RUP.
De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde verkaveling.
De aanvraag is verenigbaar met de planologische voorschriften.
De zorgwoning wordt gecreëerd in een bestaand, hoofdzakelijk vergund, vrijstaand bijgebouw (de garage), dat voldoet aan de bovenvermelde meldingsvoorwaarden.
Voor het perceel waar de aanvraag gelegen is werden volgende vergunningen afgeleverd:
Toetsing aan de stedenbouwkundige verordening hemelwater:
De stedenbouwkundige verordening hemelwater is niet van toepassing.
MILIEUTECHNISCH ADVIES
Niet van toepassing.
GECOÖRDINEERD EINDADVIES
Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening.
Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier voorwaardelijk gunstig voor de aktename van het melden van de aanvang zorgwoning, zoals voorgesteld op het voorgebrachte plan dat als bijlage aan de aanvraag is verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden:
Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door Marina Cruyts voor het starten van een zorgwoning in een vergund vrijstaand bijgebouw , gelegen Blikveldweg 27 te 3520 Zonhoven, kadastraal bekend als afdeling 3, sectie E, nr. 550S.
De plannen en het meldingsdossier waarop deze akte gebaseerd is, maken integraal deel uit van de meldingsakte.
De aktename is afhankelijk van de strikte naleving van de volgende voorwaarden:
MILIEUTECHNISCH ADVIES – verslag omgevingsambtenaar
Aanvraag: het betreft een bedrijf gespecialiseerd in het polijsten van glas, alsook het herstellen van krassen en schade aan raam- en deurprofielen, al dan niet in een spuitcabine
Identificatiegegevens:
Aanvrager:
Naam: PRO SERV BVBA
Adres: Dennenweg 78 3520 Zonhoven
Locatie:
Straat: KMO-zone Molenheide 4082, 3520 Zonhoven
Kadastraal: 2de afdeling, sectie D, 130H39
Essentiële basisgegevens:
a. Zone volgens gewestplan: ambachtelijke zone
De aanvraag houdt in: de melding van een uitbating van een bedrijf gespecialiseerd in het polijsten van glas, alsook het herstellen van krassen en schade aan raam- en deurprofielen, al dan niet in een spuitcabine, en betreft een nieuwe inrichting.
AANVRAAG
Met volgende aangevraagde rubrieken:
HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
Stedenbouwkundig:
De huidige, aanwezige loods komt overeen met de bovenstaande vergunningen. De voorwaarden behorende bij de vergunningen werden evenwel niet uitgevoerd, zoals de beplanting. De volledige site is verhard (voortuin, zijkanten en achtertuin). Er is geen enkele vorm van beplanting uitgevoerd. Dit vormt echter geen weigeringsgrond omdat de aanplant niet onlosmakelijk verbonden is met de uitbating. Echter wordt dit wel als aandachtspunt meegegeven.
Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3.§3 van het DABM.
MILIEUEFFECTRAPPORT
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
MILIEU-ASPECTEN
Ligging ten opzichte van de buurt
De inrichting is volgens het gewestplan gelegen in kmo-gebied.
BODEM
Het bedrijf valt met volgende rubrieknummers uit de Vlarem-indelingslijst onder de categorie van risico-inrichting: 4.3.a)1° waarbij categorie A - oriënterend bodemonderzoek verplicht bij overdracht, sluiting en faillissement, en om de 20 jaar.
De gevaarlijke producten worden opgeslaan binnen de voorzien opslagzone.
GELUIDSHINDER
Er wordt enkel gewerkt binnen de normale bedrijfsuren, op de kmo-zone.
Alle activiteiten vinden plaats in het bedrijfsgebouw.
De uitbating dient te voldoen aan art. 5.4.3.1.3. § 5. “Onverminderd de bepalingen van hoofdstuk 4.5. zijn rustverstorende werkzaamheden verboden op werkdagen tussen 19 uur en 7 uur alsmede op zon- en feestdagen, tenzij anders vermeld in de omgevingsvergunning voor de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit.”
GEURHINDER
Er is een spuitcabine aanwezig en is voorzien van luchtafzuiging met filterinstallatie en brander. De spuitcabine zal beperkt gebruikt worden. De brander wordt gevoed met aardgas.
Er wordt geen informatie meegedeeld over het soort bedekkingsmiddelen die worden gebruikt binnen het bedrijf, bijgevolg is het niet duidelijk welke emissiegrenswaarden van toepassing zijn.
LICHTBEHEERSING
Gelet op hoofdstuk 4.6 van Vlarem II: het gebruik en de intensiteit van lichtbronnen in open lucht zijn beperkt tot de noodwendigheden inzake uitbating en veiligheid. Niet-functionele lichtoverdracht naar de omgeving wordt maximaal beperkt. Klemtoonverlichting wordt gericht op de inrichting of onderdelen ervan.
Lichtreclame mag de normale intensiteit van de openbare verlichting niet overtreffen.
Dit is van belang gezien de aangrenzende ligging aan het natuurgebied.
LOZING VAN AFVALWATER
Er is enkel lozing van huishoudelijk afvalwater, geen bedrijfsafvalwater.
Art. 5.4.3.1.4.§4 vermeldt volgende:
De vloer, de werkplaatsen en de toestellen moeten regelmatig zorgvuldig met veel water grondig gereinigd worden. Het afvalwater afkomstig van deze reinigingen dient opgevangen en zo nodig afgevoerd naar een afwaterzuiveringsinstallatie.
De aanvraag vermeldt echter dat er geen afvalwater buiten huishoudelijk aanwezig is. Hetgeen niet in overeenstemming is met bovenstaand artikel, waarbij duidelijk is dat bedrijfsafvalwater zal voorkomen.
AFVALSTOFFEN
Afvalstoffen worden gescheiden opgehaald conform de wetgeving.
ADVIES –VOORWAARDEN – DUUR:
Advies – voorwaarden:
Gelet op het onderzoek dat ingesteld werd door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, gebaseerd op de gegevens die beschikbaar werden gesteld door de bedrijfsleiding binnen het omgevingsproject wordt volgende geadviseerd:
Gunstig mits volgende voorwaarden worden opgelegd mits voldaan wordt aan volgende:
- De algemene en sectorale voorwaarden;
- Rustverstorende werkzaamheden zijn verboden op werkdagen tussen 19 uur en 7 uur alsmede op zon- en feestdagen.
- beschikken over een positief brandweerattest voor de uitbating, 6 maanden na het afleveren van huidige omgevingsmelding;
- Art. 5.4.3.1.4.§4 van Vlarem II:
“De vloer, de werkplaatsen en de toestellen moeten regelmatig zorgvuldig met veel water grondig gereinigd worden. Het afvalwater afkomstig van deze reinigingen dient opgevangen en zo nodig afgevoerd naar een afwaterzuiveringsinstallatie.”
Dit houdt in dat bijkomend de rubriek van bedrijfsafvalwater moet aangevraagd worden.
- De van toepassing zijnde emissiegrenswaarden voor de spuitcabine moeten behaald worden. Op vraag van de vergunningverlenende overheid dient dit aangetoond te worden aan de hand van een metingen.
- Gelet op hoofdstuk 4.6 van Vlarem II: het gebruik en de intensiteit van lichtbronnen in open lucht zijn beperkt tot de noodwendigheden inzake uitbating en veiligheid. Niet-functionele lichtoverdracht naar de omgeving wordt maximaal beperkt. Klemtoonverlichting wordt gericht op de inrichting of onderdelen ervan.
- aandachtspunt:
De voorwaarden behorende bij de 2 stedenbouwkundige vergunning van 2009 en 2010 dienen nog steeds uitgevoerd te worden, dit ten laatste in 2023!
Besluit:
Artikel 1
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft op 09/01/2023 akte genomen van de melding ingediend door Claudio Prochilo namens Pro Serv BVBA, met als adres Dennenweg 78 te 3520 Zonhoven, voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit, zijnde de uitbating van een bedrijf gespecialiseerd in het polijsten van glas, alsook het herstellen van krassen en schade aan raam- en deurprofielen, al dan niet in een spuitcabine, en een nieuwe inrichting, gelegen aan KMO-zone Molenheide 4082 te 3520 Zonhoven, kadastraal bekend: 2de afdeling, sectie D, nummer 130H39 met rubrieken: 4.3.a)1°i), 6.4.1° en 17.4.
4.3.a)1°i) | 5 kW tot en met 60 kW, als de inrichting volledig is gelegen in een industriegebied | Een spuitcabine uitgerust met filterinstallatie met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 15 kW |
6.4.1° | 200 l tot en met 50.000 l uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt | De opslag van diversen in kleine verpakkingen met een totaal van max. 500 liter |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van de opslagplaatsen, vermeld in rubriek 48, en producten, gekenmerkt door gevarenpictogram GHS01, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kilogram, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 l en 5000 kg of 5000 l | De opslag van diversen in kleine verpakkingen met een totaal van max. 500 liter |
Artikel 2
Volgende voorwaarden moeten worden nageleefd:
- De algemene en sectorale voorwaarden;
- Rustverstorende werkzaamheden zijn verboden op werkdagen tussen 19 uur en 7 uur alsmede op zon- en feestdagen.
- beschikken over een positief brandweerattest voor de uitbating, 6 maanden na het afleveren van huidige omgevingsmelding;
- Art. 5.4.3.1.4.§4 van Vlarem II:
“De vloer, de werkplaatsen en de toestellen moeten regelmatig zorgvuldig met veel water grondig gereinigd worden. Het afvalwater afkomstig van deze reinigingen dient opgevangen en zo nodig afgevoerd naar een afwaterzuiveringsinstallatie.”
Dit houdt in dat bijkomend de rubriek van bedrijfsafvalwater moet aangevraagd worden.
- De van toepassing zijnde emissiegrenswaarden voor de spuitcabine moeten behaald worden. Op vraag van de vergunningverlenende overheid dient dit aangetoond te worden aan de hand van een metingen.
- Gelet op hoofdstuk 4.6 van Vlarem II: het gebruik en de intensiteit van lichtbronnen in open lucht zijn beperkt tot de noodwendigheden inzake uitbating en veiligheid. Niet-functionele lichtoverdracht naar de omgeving wordt maximaal beperkt. Klemtoonverlichting wordt gericht op de inrichting of onderdelen ervan.
- aandachtspunt:
De voorwaarden behorende bij de 2 stedenbouwkundige vergunning van 2009 en 2010 dienen nog steeds uitgevoerd te worden, dit ten laatste in 2023!
Deze aktename stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het besluit van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
De zwerfvuilactie vindt plaats op vrijdag 17, zaterdag 18 en zondag 19 maart 2023.
Limburg.net ondersteunt de gemeenten met een financiële tussenkomst van 15 euro per opgeruimde kilometer en het bekostigen van de communicatiecampagne. Dit bedrag wordt integraal overgemaakt aan de deelnemende verenigingen.
Nota dienst
Door deel te nemen aan deze campagne wordt het zwerfvuilprobleem in de kijker gezet. Limburg.net contacteert de scholen en verenigingen en zorgt voor de nodige materialen (grijpstokken, hesjes, vuilzakken, container, handschoenen, ...). De gemeente levert de adressenlijsten aan Limburg.net, zorgt voor de inschrijvingen en de bekendmakingen. Het voorstel van de dienst is om alle dagen deel te nemen aan de zwerfvuilactie. Tijdens deze dagen kunnen scholen en verenigingen zwerfvuil ruimen.
Het college van burgemeester en schepenen beslist deel te nemen aan de campagne Straat.net.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de werkgroep verkeer van 15 december 2022. Zie bijlage.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de werkgroep verkeer van 15 december 2022.
Gelet op het positief advies van het agentschap Wegen en Verkeer Limburg d.d. 05/01/2023;
Gelet op het positief advies van De Lijn d.d. 05/01/2023;
Overwegende dat het in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid noodzakelijk is dat er voor de inrichting van de manifestatie, bijzondere verkeersmaatregelen worden getroffen;
Het college van burgemeester en schepenen besluit om een tijdelijk aanvullend verkeersreglement inzake de carnavalstoet op zondag 19 februari 2023 uit te vaardigen als volgt:
Op zondag 19 februari 2023 tussen 12u30 en einde optocht (+/- 17.00 uur) is alle verkeer van voertuigen, uitgezonderd deze die deelnemen aan de carnavalstoet en deze van hulp- en veiligheidsdiensten verboden op volgende wegen of weggedeelten:
De weggebruikers worden in kennis door middel van een afsluiting over de ganse breedte van de rijbaan voorzien van het verkeersbord C3.
Op zondag 19 februari 2023 tussen 12u30 en einde optocht (+/- 17.00 uur) is het verboden stil te staan en te parkeren op de onder artikel 2 vermelde wegen en weggedeelten.
De weggebruikers worden in kennis door middel van verkeersborden E3.
Op zondag 19 februari 2023 tussen 12u30 en einde optocht (+/- 17.00 uur) is het verkeer van voertuigen, uitgezonderd plaatselijk verkeer, verboden op alle zijwegen uitkomend op de wegen vermeld onder artikel 2, tussen deze wegen en het eerstvolgende kruispunt van deze zijwegen.
Het gaat over volgende wegen:
De weggebruikers worden in kennis gesteld door middel van een afsluiting over de ganse breedte van de rijbaan voorzien van het verkeersbord C3, eventueel aangevuld met onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en verkeersbord F45 (doodlopende weg).
Voor het doorgaand verkeer wordt een omleiding voorzien via de Beverzakstraat, Ballewijerweg (via Molenweg naar Genk), Oppelsenweg, Boddenveldweg, Vaartstraat, Steentweg, Houthalenseweg (naar Houthalen) en omgekeerd.
De weggebruikers worden in kennis door middel van verkeersborden F41.
De politiediensten kunnen voertuigen, voorwerpen, bouwsels, kramen enz. die het verkeer of het vlot verloop van de stoet hinderen of in gevaar brengen of in strijd zijn met de beschikkingen van onderhavige verordening gebruikt worden op risico en kosten van de overtreder laten weghalen.
De politie kan bijkomende maatregelen nemen om de openbare orde, rust en veiligheid te handhaven en zowel inrichters als de deelnemers moeten deze naleven.
De aanvrager is aansprakelijk voor de schade aan het openbaar domein zo deze rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van het bestaan van de manifestatie.
De overtreders van de beschikkingen van onderhavige verordening kunnen gestraft worden met politiestraffen.
Onderhavige verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur.
Aanvraag 2023/001 - Toneelgezelschap Die Ghesellen
Het college neemt kennis van de aanvraag van Toneelensemble Die Ghesellen voor een subsidie voor hun 50-jarig bestaan in het kader van het reglement voor jubilerende verenigingen.
De aanvraag is tijdig en volledig.
Het advies van de dienst is positief.
Het college van burgemeester en schepenen beslist een subsidie van 250 euro te betalen aan Toneelgezelschap Die Ghesellen.
De Zonneridders stellen via dit schrijven het programma voor en vragen de goedkeuring:
De Zonneridders vragen de nodige vergunningen voor de organisatie van het Carnavalsweekend.
De Zonneridders vragen toestemming voor het gebruik van het Kerkplein voor de inrichting van een VIP-dorp met eetstandjes en kermisattracties.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het programma en beslist om De Zonneridders toelating te geven om het Carnavalsweekend te organiseren op zaterdag 18 en zondag 19 februari 2023. De nodige vergunningen zullen voorzien worden.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de Zonneridders de toelating te geven om een VIP-dorp in te richten op het plein tussen het Oud Gemeentehuis en de kerk. Het plein rond de kiosk moet vrij blijven voor de zondagsmarkt en mag niet gebruikt worden.
Nota van de dienst
Het provinciebestuur organiseert in samenwerking met de overige Vlaamse provincies en VLAIO tijdens de maand april een actie ter ondersteuning van de wekelijkse markten.
April, maand van de wekelijkse markt.
De 5 Vlaamse provincies coördineren en financieren de campagne en zorgen voor alle promotiemateriaal en een provinciale mediacampagne.
Van de gemeente wordt vooral logistieke ondersteuning verwacht en de organisatie van de prijsuitreiking.
Het gemeentebestuur zorgt voor 1 hoofdprijs. De kleinere prijzen worden door de marktkramers aangeboden.
Voorstel hoofdprijs: 50 aankoopbonnen van 50 euro, te besteden op de markt of 1 elektrische fiets
De engagementsverklaring vermeldt dat er een prijsuitreiking wordt georganiseerd en dat in aanwezigheid van de Deputé.
Er is voldoende budget voorzien.
Onder voorbehoud
Het provinciebestuur schenkt één hoofdprijs per wekelijkse markt.
Het college van burgemeester en schepenen besluit goedkeuring te verlenen aan de Vlaamse actie: 'april, maand van de markt' en voorziet een hoofdprijs ter waarde van 2 500 euro in de vorm van 50 aankoopbonnen voor 50 winnaars.
De vergunning voor D&D services werd door Houthalen-Helchteren afgeleverd. Onlangs verhuisde de firma naar Zonhoven.
De bestaande vergunning wordt overgenomen door Zonhoven alsook het innen van de retributies.
Er worden 2 voertuigen toegevoegd aan de vergunning:
Voertuig 6635 -kenteken T XAJ 530
Voertuig 6637 - kenteken T XAJ 592
Deze wijzigingen worden ook in de Centaurusdatabank doorgevoerd.
Nieuwe voertuigen:
voertuig 6635 - T XAJ 530
voertuig 6637 - T XAJ 592
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 31 augustus 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht “Wegmarkeringen 2021”, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 12 oktober 2021 goedkeuring aan de gunning van deze opdracht aan Nijs bvba, Puttestraat 11 te 3272 Messelbroek tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 51.548,72 excl. btw of € 62.373,95 incl. 21 % btw (€ 10.825,23 btw medecontractant).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. ID: 566.
De aannemer Nijs bvba, Puttestraat 11 te 3272 Messelbroek heeft aan zijn verplichtingen voldaan.
De dienst patrimonium stelde de eindafrekening op, waaruit blijkt dat het eindbedrag van de werken € 83.146,95 incl. btw bedraagt, als volgt gedetailleerd:
| Raming | € 49.696,25 | |
| Bestelbedrag | € 51.548,72 | |
| HV in meer | + | € 0,00 |
| HV in min | - | € 0,00 |
| Bijwerken | + | € 2.275,00 |
| Bestelbedrag na verrekeningen | = | € 53.823,72 |
| Nog te verrekenen (in meer) | - | € -0,01 |
| Afrekening VH (in meer) | + | € 9.925,49 |
| Reeds uitgevoerd | = | € 63.749,22 |
| Prijsherzieningen | + | € 4.967,26 |
| Totaal exclusief btw | = | € 68.716,48 |
| Btw | + | € 14.430,47 |
| Totaal inclusief btw | = | € 83.146,95 |
De eindafrekening overschrijdt het gunningsbedrag met 23,67% (exclusief € 4.967,26 prijsherzieningen).
De dienst patrimonium stelde een proces-verbaal op van voorlopige oplevering, die plaatsvond op 1 december 2022. Uit het bijgevoegde proces-verbaal van voorlopige oplevering blijkt dat er geen opmerkingen zijn.
Goedkeuring wordt verleend aan de eindafrekening voor de opdracht “Wegmarkeringen 2021”, opgesteld door de dienst patrimonium, waaruit blijkt dat de werken een eindtotaal bereikten van € 68.716,48 excl. btw of € 83.146,95 incl. 21% btw.
De opdracht “Wegmarkeringen 2021” wordt voorlopig opgeleverd.
De eerste helft van borgtocht nr. 3626/82110-50784-08 (Borgstellingskas: CS Bank Guarantees Antwerp - 2FA1X) van € 2.580,00 mag worden vrijgegeven.