Terug
Gepubliceerd op 18/01/2023

Notulen  College van burgemeester en schepenen

di 10/01/2023 - 13:30 schepenzaal

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Frank Vandebeek, 4de schepen

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2023_CBS_00001 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2023_CBS_00001 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2023_CBS_00001 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring
2.

2023_CBS_00002 - Afvoering van ambtswege - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2023_CBS_00002 - Afvoering van ambtswege - Goedkeuring

2023_CBS_00002 - Afvoering van ambtswege - Goedkeuring
3.

2023_CBS_00003 - Goedkeuring bestelbons - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
3.

2023_CBS_00003 - Goedkeuring bestelbons - Goedkeuring

2023_CBS_00003 - Goedkeuring bestelbons - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van de bestelbons goed.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 67.698,37.

4.

2022_CBS_01255 - Retributiereglement op de gemeentelijke begraafplaatsen vanaf 1/2/2023 - opheffing gemeenteraadsbesluit van 20/12/2010 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
4.

2022_CBS_01255 - Retributiereglement op de gemeentelijke begraafplaatsen vanaf 1/2/2023 - opheffing gemeenteraadsbesluit van 20/12/2010 - Kennisneming

2022_CBS_01255 - Retributiereglement op de gemeentelijke begraafplaatsen vanaf 1/2/2023 - opheffing gemeenteraadsbesluit van 20/12/2010 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het huidige retributiereglement voldoet niet meer aan de dienstverlening uitgevoerd op de gemeentelijke begraafplaatsen, die nu tot een parkbegraafplaats zijn omgevormd.  Concessieovereenkomsten voor de grond kunnen niet langer worden afgesloten. Dit brengt mee dat er een aangepast retributie dient gestemd voor de verschillende begraafmogelijkheden zoals strooiweide, sterretjesweide, strooivijver, urnekelders, columbarium, grafkelder en kindergraven.

Ook de prijs van de aanmaak  naamplaatjes is opgetrokken naar de werkelijke kostprijs. 

Een formule tot jaarlijks aanpassing van de tarieven aan de evolutie van consumptieprijsindex is bijkomend opgenomen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het retributiereglement, waarin naast de aanpassing van de tarieven voor "inwoners" en "niet-inwoners" een jaarlijkse  indexeringsformule is opgenomen.  Ze agendeert dit besluit voor goedkeuring op de gemeenteraad van 30 januari 2023.

5.

2023_CBS_00005 - Investeringstoelage voor het plaatsen van LED-verlichting FC Halveweg - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
5.

2023_CBS_00005 - Investeringstoelage voor het plaatsen van LED-verlichting FC Halveweg - Goedkeuring

2023_CBS_00005 - Investeringstoelage voor het plaatsen van LED-verlichting FC Halveweg - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college neemt kennis van de vraag van FC Halveweg voor het plaatsen van LED-verlichting in hun gebouw (kleedkamers, kantine en buitenverlichting) en het bekomen van een toelage voor het uitvoeren van deze werken in eigen beheer.

Volgens het principe van een euro om een euro vraagt de club een investeringstoelage van 50% voor deze werken. De club heeft een offerte ingediend voor een totaalbedrag van 4 332 euro incl. BTW (zie offerte in bijlage). De toelage van het gemeentebestuur zou aldus 2 166 euro bedragen. 

Advies van de dienst

Aangezien het gaat om een beperkte toelage die zorgt voor een duurzame aanpassing aan de infrastructuur en dit voordelen heeft voor zowel de club als het gemeentebestuur, stellen wij voor om deze toelage toe te kennen. De kosten worden gelijk verdeeld tussen beide partijen en de werken worden uitgevoerd door de club zelf. 

Er is budget beschikbaar op de actie MJP000558 (investeringstoelage FC Halveweg voor plaatsing van LED-verlichting). Op deze actie werd in 2020 reeds een toelage aan de club uitbetaald voor het plaatsen van LED-verlichting op het A-terrein. In 2023 is op deze actie opnieuw 20 730 euro beschikbaar.


Adviezen
Financiƫle dienst Gunstig advies

Het visum kan verleend worden volgens art. 266 van het Decreet Lokaal Bestuur: ‘de voorgenomen financiële verbintenissen, die resulteren in een uitgaande netto-kasstroom, zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan’.
De procedure voor deze voorgenomen verbintenis is wettig en regelmatig.
Er is in het meerjarenplan 2020-2025 bij AC001392 (MJP000558) een krediet van € 20.730 voorzien voor plaatsen LED-verlichting.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen is akkoord om een investeringstoelage te voorzien voor FC Halveweg voor het vervangen van de verlichting naar LED-verlichting in hun gebouw. Er wordt een toelage voorzien van 50% van de effectieve kostprijs, na voorlegging van de factuur en met een maximum van 2 166 euro. 

6.

2023_CBS_00006 - OMV - Ongunstig advies tegen het beroep ingediend tegen omgevingsvergunning 1346.F.874.2, gelegen langs Keurstraat 11 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
6.

2023_CBS_00006 - OMV - Ongunstig advies tegen het beroep ingediend tegen omgevingsvergunning 1346.F.874.2, gelegen langs Keurstraat 11 - Goedkeuring

2023_CBS_00006 - OMV - Ongunstig advies tegen het beroep ingediend tegen omgevingsvergunning 1346.F.874.2, gelegen langs Keurstraat 11 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schrijven van de provincie Limburg van 13 december 2022, nl.:

“Hierbij deel ik u mee dat het beroep van Irène Bielen, ingesteld tegen de beslissing d.d. 25 oktober 2022 van het schepencollege van Zonhoven waarbij een omgevingsvergunning werd geweigerd aan Irène Bielen voor een verkaveling te Zonhoven ter plaatse Keurstraat 11 als administratief volledig en ontvankelijk wordt beschouwd. Het onderzoek van het beroep wordt heden gestart.

Dit beroep werd ingediend via het omgevingsloket.

Het college van burgemeester en schepenen wordt verzocht om advies uit te brengen over het ingediende beroep binnen een termijn van 50 dagen.”

Volgende argumentatie werd gevoegd bij het beroepsdossier:
1. “Het schepencollege is op 9 januari 1989 akkoord gegaan dat de loten 1, 2 en 3 goedgekeurd worden, lot 4 dient voorbehouden te blijven voor het aanleggen van een toegangsweg naar de achterliggende gronden (zie bijlage 1)

Op 13 januari 1989 is er een schrijven van Notaris Janssen, betreft een schenking van mijn vader (Bielen Jozef) aan kinderen (Bielen Albert en Bielen Irène) waarin hetzelfde vermeld staat. Akte opgemaakt op 17 oktober 1989.

Op 26 september 1996 is er een nieuw verkavelingsplan opgemaakt van deze grond, ingediend door mijn broer (Bielen Albert) waarin lot 1 nu voorbehouden moet blijven voor toegangsweg. (Zonder mij, Bielen Irène, hiervan in kennis te stellen)

Voor mij is lot 4 nog altijd de toegangsweg en NIET lot 1. (zie bijlage 2)

2. Het college van burgemeester en schepenen wenst de ontsluitingsmogelijkheden van het ingesloten woonuitbreidingsgebied zo maximaal mogelijk te houden tot er een definitieve uitspraak wordt gedaan over de al dan niet ontwikkelbaarheid van het achterliggende woonuitbreidingsgebied. Voorliggende aanvraag hypothekeert een ontsluiting van het binnengebied via de Keurstraat, thans in het bericht van 30/04/2021 van de stedenbouwkundig ambtenaar gericht aan onze landmeter Gillissen mogen er geen woonuitbreidingsgebieden meer aangesneden worden in Zonhoven (zie bijlage 3)

3. De verduidelijkende motivatienota van landmeter Gillissen (zie bijlage)” 

Advies dienst:

De gemeentelijk omgevingsambtenaar (GOA) blijft bij het voorgaand standpunt en wenst hiervoor te verwijzen naar het verslag GOA d.d. 17 oktober 2022. 

De GOA wenst als volgt te reageren op de beroepsargumenten:

In het beroepschrift worden geen nieuwe elementen aangehaald t.o.v. de initiële aanvraag. 

De gemeente wenst de ontsluitingsmogelijkheden van het ingesloten woonuitbreidingsgebied zo maximaal mogelijk te houden tot er een definitieve uitspraak wordt gedaan over de al dan niet ontwikkelbaarheid van het achterliggende woonuitbreidingsgebied. Voorliggende aanvraag hypothekeert een ontsluiting van het binnengebied via de Keurstraat. 

In het bericht van 30/04/2021 van de stedenbouwkundig ambtenaar gericht aan landmeter Gillissen wordt gesteld dat de gemeente de komende jaren geen nieuwe woonuitbreidingsgebieden wenst aan te snijden. Enkel reeds lopende projecten (= reeds opgestart en reeds in overleg met de gemeente) kunnen worden afgerond.
Dit bericht sluit aan bij de weigeringsgrond van voorliggende aanvraag. Het college van burgemeester en schepenen wenst de verdere regelgeving rond woonuitbreidingsgebieden af te wachten vooraleer een definitief standpunt in te nemen.

Beroeper verwijst in haar beroepsschrift naar een stedenbouwkundig attest van 10 januari 1989 waarin gesteld wordt dat “het schepencollege dd. 9/1/1989 is akkoord gegaan dat de loten 1, 2 en 3 kunnen goedgekeurd worden, mits het indienen van een nieuwe verkaveling. Lot 4 dient echter voorbehouden te blijven voor het aanleggen van een toegangsweg naar de achterliggende gronden.”

Op 18/12/1996 werd een verkavelingsvergunning afgeleverd op het rechts aanpalende eigendom (3de afd. sectie F nr. 607D, m.n. de loten 2, 3 en 4 van het stedenbouwkundig attest) door het college van burgemeester en schepen voor 3 loten voor vrijstaande bebouwing. Op het verkavelingsplan horende bij deze verkavelingsvergunning werd perceel 607 E (lot 1 van het stedenbouwkundig attest) voorbehouden voor ontsluiting (7204V96/331).
Het ingenomen standpunt van 17 oktober 2022 sluit aan bij de genomen beslissing van 18/12/1996 en vrijwaart de ontsluiting van het achterliggende gebied.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist het ingediende beroep negatief te beoordelen en behoudt het standpunt van 25 oktober 2022.  

7.

2023_CBS_00007 - OMV - Besluit Deputatie - vergroening Dorpshart - 2022/00213 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
7.

2023_CBS_00007 - OMV - Besluit Deputatie - vergroening Dorpshart - 2022/00213 - Kennisneming

2023_CBS_00007 - OMV - Besluit Deputatie - vergroening Dorpshart - 2022/00213 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de beslissing van de deputatie van 13 januari 2022:

BESLUIT

Artikel 1

§1 Aan de gemeente Zonhoven wordt, onder de voorwaarden bepaald in dit besluit, de omgevingsvergunning verleend voor het project 'Vergroening Dorpshart’ (met inrichtingsnummer 20220708-0051), met als voorwerp:

de volgende stedenbouwkundige handelingen:

  • Het heraanleggen van de verhardingen van het Kerkplein - Infrastructuur – Planaanduiding: Verharding
  • Het aanleggen van riolering - Infrastructuur - Planaanduiding: Riolering
  • Het bouwen van een brugconstructie over de Roosterbeek - Infrastructuur - Planaanduiding: Constructie
  • Het openleggen van de Roosterbeek en het voorzien van een muurconstructie - Infrastructuur – Planaanduiding: Waterloop
  • Het hermeanderen van de Roosterbeek - Reliëfwijziging - Planaanduiding: Waterloop
  • Het aanleggen van een oever langs de waterloop - Reliëfwijziging - Planaanduiding: Terrein 1
  • Het aanleggen van een speelheuvel als speelzone – Reliëfwijzigingen – Planaanduiding: Terrein 2
  • Het rooien van hoogstammige bomen – Rooien – Planaanduiding: Rooien
  • Het slopen van een bestaande marktkiosk - Slopen – Planaanduiding: Slopen

met betrekking tot een terrein gelegen te Zonhoven, kadastraal gekend: Afdeling 1, Sectie B, perceelnrs. 568N e.a. en openbaar domein;

de volgende ingedeelde inrichting en activiteiten:

de exploitatie van de bemalingswerken voor de aanleg van verschillende rioleringsstrengen (gescheiden riolering) in het centrum van Zonhoven, waarvoor volgende rubrieken uit de indelingslijst van Vlarem II, bijlage I van toepassing zijn:

  • Rubriek 3.4.2'’: lozen van bedrijfsafvalwater, zonder afvalwaterzuiveringsinstallatie met een debiet van meer dan 2 m3/u tot en met 100 m3/u aangevraagd: lozing van bemalingswater dat gevaarlijke stoffen bevat, vermeld in bijlage 2C, in concentraties hoger dan het IC - totaal: 75 m3/uur (klasse 2}
  • Rubriek 53.2.2'b)2’: winning van grondwater: bronbemaling voor bouwkundige werken of openbare nutsvoorzieningen: m.i.v. terugpompingen, in ander gebied dan vermeld in punt I', netto opgepompt debiet >30.000 m3 per jaar en max. verlaging grondwaterpeil bedraagt > 4 m onder maaiveld totaal vergund: grondwaterwinning (bemaling), met een jaardebiet van 86.391m3/jaar. Maximum grondwaterverlaging tot 4,1 m-mv. - totaal: 86.391 m3/jaar (klasse 2)
     met betrekking tot een terrein gelegen ter plaatse Kerkplein 80, 3520 Zonhoven, kadastraal gekend/ 71443F0006/00L000, 71066B0547/00B000, 71443F0008/00L000, 71066B0543/00A000, 71443FO020/OONOOO, 71443FOO02/OOHOOO. 

§2 Deze vergunning wordt ook beschouwd als machtiging voor de uitvoering van werken van wijziging of verbetering aan Roosterbeek, zoals vermeld in het advies d.d. 30 september 2022 van de Dienst Waterlopen en Domeinen van het Provinciebestuur met referentie 2022N097175 - 2022- 1152. 

§3 De plannen zoals opgeladen in het omgevingsloket onder projectinhoudversie V3 en opgenomen in bijgevoegde lijst, maken integraal deel uit van het vergunningsbesluit. 

Artikel 2

De in artikel 1 bedoelde vergunning wordt verleend:

- voor wat betreft de stedenbouwkundige handelingen: voor onbepaalde duur

- voor wat betreft de ingedeelde inrichtingen of activiteiten: voor een termijn van 1 jaar vanaf de start van de werken. 

Artikel 3

De in artikel 1 bedoelde vergunning wordt verleend:

§1 voor wat betreft de stedenbouwkundige handelingen, onder volgende voorwaarden:

  1. Het voorgestelde programma van maatregelen zoals opgenomen in de archeologienota met referentienummer "ID: 23015' moeten strikt uitgevoerd worden zoals beschreven in de archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden hieraan en conform het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
  2. De adviezen en machtigingen van de afdeling waterbeheer dienen strikt nageleefd te worden.
  3. De richtlijnen en voorwaarden uit het advies van de Hulpverleningzone Zuid west Limburg dienen strikt na geleefd te worden.
  4. De richtlijnen en voorwaarden uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dienen strikt na geleefd te worden.
  5. De richtlijnen en voorwaarden uit het advies van de provinciale afdeling Waterbeheer dienen strikt na geleefd te worden.
  6. De hoogstammige bomen die niet aangegeven zijn op het inplantingplan als te rooien, dienen behouden te blijven.
  7. De afbraak van de constructies dient te gebeuren tot in de grond en de plaats moet hersteld worden in de vorige toestand. Aan de afbraak is geen milieuvergunningsplicht verbonden, wel dient rekening gehouden te worden met de wettelijke verplichtingen opgenomen in het milieuvergunningsdecreet, het bodemsaneringsdecreet en het materialendecreet. Vooraleer te starten met de afbraakwerken dienen de constructies volledig ontruimd te worden. De afvalstoffen die vrijkomen bij de afbraakwerken dienen selectief ingezameld te worden. Alle bouw-, sloop- en infrastructuurwerken in open lucht dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II, hoofdstuk 6.12 Beheersing van stofemissies tijdens bouw-, sloop- en infrastructuurwerken”, indien deze uitgevoerd worden door een aannemer. Het verwijderen van asbest dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem ll Beheersing van asbest, hoofdstuk 6.4.
  8. De maatregelen opgenomen in de sloopinventaris dienen te worden nageleefd.
  9. Na de uitvoering van de werken dient de integrale toegankelijkheid van de projectzone te voldoen aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid. De bouwheer dient de normbepalingen van hoofdstuk III van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid na te leven. 

§2 voor wat betreft de ingedeelde inrichtingen of activiteiten, onder volgende voorwaarden:

  • Naast de algemene lozingsvoorwaarden voor het lozen van bedrijfsafvalwater op oppervlaktewater geldt volgende bijzondere lozingsvoorwaarde (emissiegrenswaarde): As totaal 10 pg/l.
  • In afwijking op artikel 4.2.5.1.1.91 van Vlarem II wordt de hoeveelheid grondwater die opgepompt en afgevoerd wordt, bepaald d.m.v. een meetmethode conform hoofdstuk 5.53 van Vlarem II. Om de kwaliteit van het geloosde grondwater te bepalen, zullen er staalnames gedaan worden via een aftapkraan.
  • De start- en stopdatum van de bemaling dient gecommuniceerd te worden via grondwater.lim.vera@vmm.be.
  • Bij infiltratie/retour van het bemalingswater (via de vijver) geldt de milieukwaliteitsnorm voor grondwater (Bijlage 2.4.1 van VLAREM II), en bij gebrek daaraan de richtwaarde (Bijlage II van VLAREBO) en de rapportagegrens voor PFAS.
  • Ter hoogte van OVAM-dossier 30988 is een verontreiniging met VOCI aanwezig in het grondwater. Gezien de verontreiniging op het terrein saneringsplichtig is en er gedurende vijf jaar een monitoring van de VOC;1-pluimlo pende is dient exploitant contact op te nemen met de erkende bodemsaneringsdeskundige zodat de werken afgestemd kunnen worden op de meest recente analysegegevens. De peilbuizen ter hoogte van de verontreiniging dienen gemonitord te worden zodoende geweten is wat de exacte impact is op de verontreiniging en bij opstart fase 2 geweten is of al dan niet rechtstreeks de waterzuivering dient ingeschakeld te worden. 

Artikel 4

§1 Van de in artikel 1 bedoelde vergunning mag gebruik worden gemaakt als de aanvrager niet binnen een termijn van vijfendertig dagen die ingaat na de eerste dag van de aanplakking, op de hoogte is gebracht van de instelling van een schorsend administratief beroep als vermeld in artikel 52 van het OVD.

§2 De aanvrager mag onmiddellijk gebruikmaken van de omgevingsvergunning in de gevallen, vermeld in artikel 55, tweede lid van het OVD. 

Artikel 5

De beslissing wordt ter beschikking gesteld van:

  1. de vergunningsaanvrager, met name gemeente Zonhoven
  2. het college van burgemeester en schepenen van Zonhoven
  3. het departement Omgeving, Afdeling GC)P - RO - Limburg, Koningin Astridlaan 50/1 te 3500 Hasselt
  4. het departement Omgeving, Afdeling GC)P - Milieuvergunningen - Limburg, Koningin Astridlaan 50/5 te 3500 HASSELT
  5. de adviesinstanties, vermeld in artikel 35 en/of 37 die advies verlenen in eerste aanleg
  6. de Provinciale Omgevingsvergunningscommissie
  7. de NV AQUAFIN, Dijkstraat 8 te 2630 AARTSELAAR
  8. het Agentschap Onroerend Erfgoed, Koningin Astridlaan 50/1 te 3500 Hasselt
  9. het departement Omgeving, Vlaamse Landmaatschappij, Koningin Astridlaan 50 te 3500 HASSELT
  10. het departement Omgeving, Afdeling Handhaving Limburg, Koningin Astridlaan 50/5 te 3500 HASSELT 

Artikel 6

De beslissing wordt, overeenkomstig de artikelen 56 t.e.m. 63 van het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014 (OVB), bekendgemaakt door:

  1. in voorkomend geval, de aanplakking van een affiche op de plaats waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 59;
  2. de publicatie op de website van de gemeente waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 60;
  3. in voorkomend geval, de publicatie in een dag- of weekblad, conform artikel 61;
  4. in voorkomend geval, de individuele kennisgeving, conform artikel 62;
  5. de analoge of digitale terinzagelegging van de beslissing in het gemeentehuis van de gemeente waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 63; 

Artikel 7

Tegen deze beslissing kan, overeenkomstig artikel 52 en volgende van het decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014 (OVD) en artikel 73 en volgende van het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (OVB), een beroep worden ingediend bij de Vlaamse Regering, digitaal via het omgevingsloket of analoog p/a Afdeling GOP - Directie Omgevingsprojecten, Koning Albert II-laan 20 bus 8 te 1000 Brussel.

Het beroep moet op straffe van onontvankelijkheid ingesteld worden per beveiligde zending binnen een termijn van dertig dagen die ingaat:

- de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;

- de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;

- de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen;

De beroeper bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig en per beveiligde zending een afschrift van het beroepschrift aan:

1 de vergunningsaanvrager behalve als hij zelf het beroep instelt

2 de deputatie als die in eerste administratieve aanleg de beslissing heeft genomen

3 het college van burgemeester en schepenen behalve als het zelf het beroep instelt.

Het beroepschrift moet op straffe van onontvankelijkheid de gegevens en bewijsstukken bevatten zoals vermeld in artikel 74 van het OVB. Bij het indienen van een beroep tegen een beslissing in eerste aanleg over een aanvraag voor een omgevingsvergunning is een dossiertaks verschuldigd overeenkomstig de bepalingen van artikel 12 van het OVD.

Als met toepassing van artikel 31/1 van het OVD bij de Vlaamse regering een georganiseerd administratief beroep werd ingesteld tegen het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, bevat het beroep op straffe van onontvankelijkheid een afschrift van het beroepschrift bij de Vlaamse regering.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de beslissing van de Bestendige deputatie van 22 december 2022.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen besluit over te gaan tot de bekendmaking van deze beslissing overeenkomstig de artikelen 56 t.e.m. 63 van het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014.

8.

2023_CBS_00008 - OMV - Besluit Deputatie - Kruisstraat 13 - 2021/00291 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
8.

2023_CBS_00008 - OMV - Besluit Deputatie - Kruisstraat 13 - 2021/00291 - Kennisneming

2023_CBS_00008 - OMV - Besluit Deputatie - Kruisstraat 13 - 2021/00291 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Beslissing van de Bestendige deputatie van 22 december 2022:

Artikel 1

§1 Aan Betonprofiel NV wordt, onder de voorwaarden bepaald in dit besluit, de omgevingsvergunning verleend voor het project “Betonprofiel V5'’ (met inrichtingsnummer 20200729-002), omvattende:

- de volgende stedenbouwkundige handelingen:

  • Bouwen van een kantoorgebouw: Bouwen of herbouwen, in functie van commerciële functies met bedrijfswoning (onafscheidbaar bij verkoop of verhuur)
  • Regularisatie Productiehal l: Bouwen of herbouwen, in functie van industrie en bedrijvigheid
  • Regularisatie productiehal 2: Bouwen of herbouwen, in functie van industrie en bedrijvigheid
  • Bouwen productiehal: Bouwen of herbouwen, in functie van industrie en bedrijvigheid
  • Regularisatie Betoncentrale: Bouwen of herbouwen, in functie van industrie en bedrijvigheid

met betrekking tot een terrein gelegen te Zonhoven, Kruisstraat 1 3 en 13A kadastraal gekend: Afdeling 2, Sectie D, perceelnrs. 130A34 en 130Z33;

- de volgende ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

  • de hernieuwing van de vergunning en de verandering door uitbreiding en wijziging van de inrichting gespecialiseerd in de productie van betonelementen, zodat deze in totaliteit volgende rubrieken uit de indelingslijst van Vlarem II, bijlage 1 omvat:

Rubriek 6.4.1'’: opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 1 tot en met 50.000 1

vergund: de opslag van 5.000 liter diesel in een bovengrondse, dubbelwandige opslaghouder - totaal: 5000 liter

verandering: verandering door vervangen van de opslaghouder

Bijkomende opslag kleine verpakkingen - totaal: 1950 liter

totaal na verandering: de opslag van in totaal 6.950 liter:

de opslag van 2.950 liter gasolie in een bovengrondse, dubbelwandige opslaghouder

de opslag van 3.000 liter oliën in 2 bovengrondse, dubbelwandige opslaghouders

de opslag van 1.000 liter diversen in kleine verpakkingen

(klasse 3)

Rubriek 6.5.1': brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen: Inrichtingen voor de verdeling van vloeistoffen, vermeld in rubriek 17.3.2.1.1. of 6.4., met maximaal 2 verdeelslangen

verqund: 1 verdeelslang

veranderinq: hernieuwing

totaal na verandering: 1 verdeelslang

(klasse 3)

Rubriek 12.1.1 .1'a): elektriciteitsproductie: niet in rubriek 20.1 .5 en 20.1.6 bedoelde inrichtingen die wisselspanning opwekken met geïnstalleerd totaal elektrisch schijnbaar vermogen van 150 kVA tot en met 800 kVA, inrichting volledig gelegen in industriegebied

verqund: een stroomgenerator met een vermogen van 140 kW - totaal: 140 kW

veranderinq: verandering - vervangen van de stroomgenerator

totaal na veranderinq: een stroomgenerator met een vermogen van 165 kVA - totaal: 165 kVA

(klasse 3)

Rubriek 16.3.2'’a): inrichtingen fysisch behandelen gassen: koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, e.a., m.u.v. inrichtingen die ingedeeld zijn in rubriek 16.9, c), met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW t.e.m. 200 kW

verqund: een compressor met een geïnstalleerd vermogen van 15 kW - totaal: 15 kW

veranderinq: verandering - vervangen van de compressor - totaal: - 5 kW

totaal na verandering: een compressor met een totaal geïnstalleerde drijfkracht van 10 kW - totaal: 10 kW

(klasse 3)

Rubriek 17.3.4.2'a): gevaarlijke producten: opslagplaatsen voor bijtende vloeistoffen en vaste stoffen o,b.v. gevarenpictogram GHS05 met gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton t.e.m. 100 ton, inrichting volledig gelegen in industriegebied

verqund: de opslag van 45 ton cement in een bovengrondse silo - totaal: 45 ton

verandering: hernieuwing

totaal na verandering: de opslag van 45 ton cement in een bovengrondse silo - totaal: 45 ton

(klasse 2)

Rubriek 1 7.4.: gevaarlijke producten: opslagplaats voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen (m.u.v. rubriek 48) o.b.v. gevarenpictogram GHS01, in verpakkingen met een. inhoudsvermogen van max. 30 liter of 30 kg, voor zover de max. opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 1 en 5000 kg of 5000 1

verqund: /

verandering: nieuwe rubriek

totaal na veranderinq: de opslag van 1.000 liter/kg diversen in kleine verpakkingen - totaal: 1.000 liter

{klasse 3)

Rubriek 29.5.2.1'a): metalen/voorwerpen metaal: smederijen (muv deze bedoeld in rubriek 29.5.1), inrichtingen mechanisch behandelen metalen en vervaardigen voorwerpen, met tot geïnstalleerde drijfkracht van: 5 kW tem 200 kW, wanneer de inrichting volledig gelegen in industriegebied

verqund: /

verandering: nieuwe rubriek

totaal na verandering: diverse metaalbewerkingstoestellen met een totaal geïnstalleerde drijfkracht van 15 kW - totaal: 15 kW

(klasse 3)

Rubriek 30.2.1'b): minerale industrie: de productie van voorwerpen uit klei, gips, asse, ceramiek, gebakken aarde, beton enz, met totale geïnstalleerde drijfkracht van: > 10 kW tot en met 200 kW

verqund: diverse toestellen voor de productie van betonelementen met een totaal geïnstalleerde drijfkracht van 140 kW - totaal: 140 kW

veranderinq: hernieuwing

totaal na veranderinq: diverse toestellen voor de productie van betonelementen met een totaal geïnstalleerde drijfkracht van 140 kW - totaal: 140 kW

(klasse 2)

gelegen ter plaatse Kruisstraat 12B, 3520 Zonhoven, kadastraal gekend 71442D0130/00G040, 71442D0130/OOA034, 71442D0130/OOZ033, 71442D0130/OOV039, 71442D0130/OOS040.

§2. De plannen, zoals opgeladen in het omgevingsloket onder projectinhoudversie V5 en opgenomen in bijgevoegde lijst, maken integraal deel uit van het vergunningsbesluit.

Artikel 2

De in artikel 1 bedoelde vergunning wordt verleend voor onbepaalde duur.

Artikel 3

De in artikel 1 bedoelde vergunning wordt verleend

$1 Voor wat betreft de stedenbouwkundige handelingen:

  • onder volgende voorwaarden:
    1. Gunstig advies d.d. 10 november 2022 van het Agentschap voor Natuur en Bos na te leven.
    2. Gunstig advies d.d. 18 oktober 2022 van Provincie Limburg – afdeling Waterbeheer na te leven.
    3. Gunstig advies d.d. 23 maart 2022 van Hulpverleningszone Zuid West Limburg na te leven.
    4. De buffer dient aan de achterzijde van het gebouw over de volledige lijn te worden doorgetrokken tot aan de containers. Beplanting in nabijheid van de containers/silo kan uitzonderlijk voorzien worden dmv plantenbakken
    5. De buffer met een breedte van 5 meter aan de achterzijde moet, ter hoogte van de transportband, voor een breedte van minimum 3m ten allen tijden beplant zijn met de vermelde haagbeuk of een equivalent. Indien er één afsterft, dient deze vervangen te worden. In de overige 2m van de buffer mogen geen tijdelijke of vast constructies worden aangebracht, tenzij i.f.v. het groenbehoud;
    6. Het kantoorgebouw met conciërgewoning dient voorzien te worden van een groendak.
    7. De Punus Lauro Ceranus beplanting in de buffer t.o.v. de woning dient vervangen te worden door streekeigen beplanting conform het BPA.

§2 voor wat betreft de ingedeelde inrichtingen of activiteiten, onder volgende voorwaarden:

a) de algemene en sectorale voorwaarden van Vlarem II

Artikel 4

De beslissing wordt ter beschikking gesteld van

1) de vergunningsaanvrager, met name Betonprofiel NV, de heer Davy BuIen

2) de beroeper, met name Departement Omgeving

3) het college van burgemeester en schepenen van Zonhoven

4) het departement Omgeving, Afdeling GOP - RO - Limburg, Koningin Astridlaan 50/1 te 3500 Hasselt

5) het departement Omgeving, Afdeling GOP - Milieuvergunningen - Limburg, Koningin Astridlaan 50/5 te

3500 HASSELT

6) de adviesinstanties, vermeld in artikel 35 en/of 37 die advies verlenen in eerste aanleg

7) de Provinciale Omgevingsvergunningscommissie

8) het departement Omgeving, Afdeling Handhaving Limburg, Koningin Astridlaan 50/5 te 3500 HASSELT

Artikel 5

De beslissing wordt, overeenkomstig de artikelen 56 t.e.m. 63 van het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014 (OVB), bekendgemaakt door:

  1.  in voorkomend geval, de aanplakking van een affiche op de plaats waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 59;
  2. de publicatie op de website van de gemeente waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 60;
  3. in voorkomend geval, de publicatie in een dag- of weekblad, conform artikel 61;
  4. in voorkomend geval, de individuele kennisgeving, conform artikel 62;
  5. de analoge of digitale terinzagelegging van de beslissing in het gemeentehuis van de gemeente waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 63;

Artikel 6

Tegen deze beslissing is geen georganiseerd administratief beroep mogelijk.

Er kan enkel nog een beroep ingesteld worden bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, Ellips-gebouw, Koning Albert II-laan 35 bus 81 in 1030 Brussel.

Het beroep kan worden ingesteld door:

  1. de vergunningsaanvrager, de vergunningshouder, de exploitant of de persoon die de melding heeft verricht;
  2. het betrokken publiek;
  3. de leidend ambtenaar van de adviesinstanties, vermeld in artikel 24 of in artikel 42 (van het OVD) of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde, als die instantie tijdig advies heeft verstrekt of als aan hem ten onrechte niet om advies werd verzocht;
  4. het college van burgemeester en schepenen als het tijdig advies heeft verstrekt of als het ten onrechte niet om advies werd verzocht;
  5. ( ,)
  6. de leidend ambtenaar van het departement Omgeving, of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde
  7. de leidend ambtenaar van het agentschap Innoveren & Ondernemen of bij zijn afwezigheid, zijn gemachtigde, als het project vergunningsplichtige kleinhandelsactiviteiten omvat;
  8. de leidend ambtenaar van het agentschap, bevoegd voor natuur en bos, of, bij zijn afwezigheid, zijn gemachtigde als het project vergunningsplichtige wijzigingen van de vegetatie omvat;

De persoon aan wie kan worden verweten dat hij een voor hem nadelige vergunningsbeslissing niet heeft bestreden door middel van het daartoe openstaande georganiseerd administratief beroep bij de bevoegde overheid, vermeld in artikel 52 OVD wordt geacht te hebben verzaakt aan zijn recht om zich tot de Raad voor Vergunningsbetwistingen te wenden Het beroep moet met een verzoekschrift tot vernietiging en/of schorsing, al dan niet bij uiterste dringende noodzakelijkheid, op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending worden ingesteld binnen een vervaltermijn van 45 dagen, die ingaat:

  1. de dag na de datum van de betekening voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt
  2. de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing in de overige gevallen.

Het indienen per beveiligde zending kan via een aangetekend schrijven, een afgifte tegen ontvangstbewijs tijdens de openingsuren van de griffie of een elektronische neerlegging via het digitaal loket bereikbaar via de website https://www.dbrc.be/loket volgens de modaliteiten bepaald in artikel 8/1 Besluit van de Vlaamse Regering houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges.

In geval van een vordering tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid, kan het verzoekschrift aan de Raad voor Vergunningsbetwistingen ook bezorgd worden via het e-mailadres udn.verqunningsbetwistinqen@vlaanderen.be. De verzoeker bezorgt dan, op straffe van onontvankelijkheid, het verzoekschrift uiterlijk de eerstvolgende werkdag per beveiligde zending zoals hierboven vermeld.

Het indienen van een verzoekschrift bij de Raad impliceert de betaling van een rolrecht, te storten op de rekening van het Fonds Bestuursrechtscolleges waarbij de naam van de verzoekende partij wordt opgenomen als vrije mededeling. Het verschuldigde rolrecht bedraagt:

-200 euro per verzoekende partij bij de indiening van een verzoekschrift tot vernietiging

-100 euro per verzoekende partij bij de indiening van een verzoekschrift tot schorsing.

Gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift moet, op straffe van onontvankelijkheid, het bewijs geleverd worden dat een overschrijvingsopdracht is gegeven of dat een storting is uitgevoerd tot betaling van het vermelde rolrecht.

Gelijktijdig met het indienen van het verzoekschrift bij de Raad moet tevens, ter informatie, een afschrift van dat verzoekschrift bezorgd worden aan de overheid wiens beslissing bestreden wordt en, in voorkomend geval, aan de begunstigde van de bestreden beslissing.

Met betrekking tot de inhoud van het verzoekschrift gelden voorts de modaliteiten bepaald in artikel 13 e.v. evenals artikel 55 e.v. van het besluit van de Vlaamse Regering houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse bestuursrechtcolleges. Een nadere toelichting van deze modaliteiten kan worden verkregen via de website https://www.dbrc.be/veHunnirWsbetwistinqen of via info.vergunningsbetwistingen@vlaanderen.be.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de beslissing van de Bestendige deputatie van 22 december 2022.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen besluit over te gaan tot de bekendmaking van deze beslissing overeenkomstig de artikelen 56 t.e.m 63 van het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014.

9.

2023_CBS_00009 - OMV - Hoorzitting beroep - Elstrekenweg - 2022/00029 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
9.

2023_CBS_00009 - OMV - Hoorzitting beroep - Elstrekenweg - 2022/00029 - Kennisneming

2023_CBS_00009 - OMV - Hoorzitting beroep - Elstrekenweg - 2022/00029 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Aanvraag van de heer Johny De Raeve namens Gemeente Zonhoven (2022/00029), Kerkplein 1 te 3520 Zonhoven, voor de heraanleg van wegenis en de aanleg van vrijliggende fietspaden, gelegen op kadastraal perceel 2de afdeling, sectie D, nummers 132S108, 132B115, 132P80, 132L115, 132P85, 132E71, 132T85, 132K102, 132E104, 132T67, 132V85, 132Y70, 132P35, 132A48, 132Y90, 132C91, 132Z114, 132S98, 132T98, 132P68, 132T91 en 134D, gelegen aan de Elstrekenweg.

De hoorzitting inzake het beroep van de heer Peter Nysen tegen de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van Zonhoven, waarbij een vergunning werd verleend voor het uitvoeren van reliëfwijzigingen in het kader van de aanleg van grachten te Zonhoven, Elstrekenweg, zal plaatsvinden op dinsdag 07 februari 2023 om 10.20 uur.

Deze hoorzitting zal plaatshebben in de Europazaal van het Bestuursgebouw van het Provinciehuis, Universiteitslaan 1 te Hasselt.

Onderstaande richtlijnen dienen aangehouden te worden bij het bezoek aan het provinciehuis:
- Er worden slechts 2 personen toegelaten voor iedere betrokken partij. Dit betekent dat enkel uzelf met uw vertegenwoordiger aanwezig kan zijn op de hoorzitting.
- Indien personen ziektesymptomen vertonen of personen in hun gezin ziek zijn of symptomen vertonen, wordt met aandrang gevraagd NIET naar de hoorzitting te komen en een vertegenwoordiger af te vaardigen.
- Om de samenkomst van het aantal wachtende personen te beperken vragen we om enkel naar het provinciehuis te komen op het gevraagde uur.
- De aanwijzingen op de voorziene stickers/bordjes zijn strikt op te volgen.
- De spreektijd zal beperkt worden tot ca.10 minuten per partij. Dit om de strikte timing van de hoorzittingen te kunnen garanderen.
- De Europazaal is uitgerust met een grote tafel van ca. 4m bij 4m waarbij de aanwezige personen kunnen vergaderen met inachtneming van een fysieke afstand van 1,5m.

Met het oog op een vlot verloop van de hoorzitting wordt aangeraden om het verslag van de Provinciale Omgevingsambtenaar voorafgaandelijk te raadplegen. Een afschrift van dit verslag zal beschikbaar worden gesteld via het Omgevingsloket door middel van een bericht dat u kan terugvinden onder ‘alle gebeurtenissen’ of via een bericht voor het beroepschrift dat u kan terugvinden onder de procedurestap ‘fase beroepsperiode’ > ‘beroepschrift’ > ‘acties en overzicht’. Zodra het verslag wordt opgeladen op het Omgevingsloket zal u hiervan een melding ontvangen per e-mail.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist aanwezig te zijn op de hoorzitting van 07 februari 2023 en zich hiervoor te laten vertegenwoordigen door 1 of 2 medewerkers van de betrokken diensten.

10.

2023_CBS_00010 - Notarisinfo - artikel 5.2.2 - 2023/00001/SPLITSING - Kortestraat 62 - inlichtingen notariƫle splitsing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
10.

2023_CBS_00010 - Notarisinfo - artikel 5.2.2 - 2023/00001/SPLITSING - Kortestraat 62 - inlichtingen notariƫle splitsing

2023_CBS_00010 - Notarisinfo - artikel 5.2.2 - 2023/00001/SPLITSING - Kortestraat 62 - inlichtingen notariƫle splitsing

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het perceel hooiland afdeling 4, sectie B, nummer 624A:

  • Het perceel heeft een oppervlakte van 45a 00ca.
  • Het bestaande perceel wordt verdeeld in 2 loten met telkens een oppervlakte van 22a 50ca.
  • Het perceel is volgens het gewestplan gelegen in natuurgebied.
  • Het perceel is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurde verkaveling.
  • Op het perceel werden geen vergunningen afgeleverd.

Het perceel woonhuis afdeling 1, sectie B, nummer 945N:

  • Het perceel (woning) heeft een oppervlakte van 03a 24ca.
  • Het perceel is volgens het gewestplan gelegen in woongebied.
  • Het perceel is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurde verkaveling.
  • Op het perceel werden volgende relevante vergunningen afgeleverd:
    1. Stedenbouwkundige vergunning voor het bouwen van een woonhuis dd. 18/05/1953.
    2. Stedenbouwkundige vergunning voor het bouwen van een veranda dd. 28/03/1962.
  • Aan de woning werden verschillende constructies zonder vergunning aangebouwd.
    Onvergunde constructies moeten verwijderd of geregulariseerd worden.

Het perceel weiland afdeling 1, sectie B, nummer 945P:

  • Het perceel heeft een oppervlakte van 61a 22ca.
  • Het perceel is volgens het gewestplan gedeeltelijk gelegen in woongebied en gedeeltelijk gelegen in woonuitbreidingsgebied.
  • Het perceel is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurde verkaveling.
  • Op het perceel werden geen vergunningen afgeleverd.
  • Op het perceel bevindt zich een bomenrij (landschapselement nr. 1950) welke te behouden is.
  • Op het perceel bevinden zich tal van onvergunde constructies.
  • Indien men het afgesplitste deel van het perceel 945P (lot 2) wenst te bebouwen dient hiervoor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van grond aangevraagd te worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen wenst volgende opmerkingen mee te geven, bij wijze van inlichting:

  • Voor het hooiland dient gezorgd dat de bereikbaarheid van elk lot steeds gegarandeerd blijft.
  • Aan de woning (Kortestraat 62) werden verschillende constructies zonder vergunning aangebouwd.
    Deze onvergunde constructies moeten verwijderd of geregulariseerd worden.
  • Op het perceel 945P werden verschillende constructies opgericht zonder de nodige vergunningen.
    Het is dan ook nodig dat deze constructies worden verwijderd of worden geregulariseerd.
    Indien men het afgesplitste deel van het perceel 945P (lot 2) wenst te bebouwen dient hiervoor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van grond aangevraagd te worden.
    De bomenrij dient te allen tijde behouden te blijven.
11.

2023_CBS_00011 - Attest conform artikel 4.2.16 - verkaveling 7204.V.5_02 - Burkweg 12 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
11.

2023_CBS_00011 - Attest conform artikel 4.2.16 - verkaveling 7204.V.5_02 - Burkweg 12 - Goedkeuring

2023_CBS_00011 - Attest conform artikel 4.2.16 - verkaveling 7204.V.5_02 - Burkweg 12 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Artikel 4.2.16§1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening omschrijft: 

§ 1. Een kavel uit een vergunde verkaveling of verkavelingsfase kan enkel verkocht worden, verhuurd worden voor méér dan negen jaar, of bezwaard worden met een recht van erfpacht of opstal, nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is verleden.
§ 2. De verkavelingsakte wordt eerst verleden na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen, waaruit blijkt dat, voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de lasten uitgevoerd is of gewaarborgd is door:
1° de storting van een afdoende financiële waarborg;
2° een door een bankinstelling op onherroepelijke wijze verleende afdoende financiële waarborg.
Het attest, vermeld in het eerste lid, kan worden afgeleverd indien de vergunninghouder deels zelf de lasten heeft uitgevoerd, deels de nodige waarborgen heeft gegeven.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist het attest conform artikel 4.2.16§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening af te leveren aan BV Bovend’aerde & Manshoven – geassocieerde notarissen / Ann Brems  met volgende opmerkingen:

Er werd voldaan aan de volgende voorwaarden:
1) Er dient voldaan te worden aan de voorwaarden en aanbevelingen opgelegd in het advies van Fluvius System Operator, zoals gevoegd in bijlage.
8) De paalstenen aan de rooilijn dienen geplaatst te worden.

Er werd gedeeltelijk voldaan aan de volgende voorwaarden, andere onderdelen zijn pas uit te voeren bij ontwikkeling waardoor de voorwaarde geldig blijft:
2) Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door De Watergroep. (watermeter, aftakkingen)

Wel dient opgemerkt te worden dat de volgende verplichtingen geldig blijven:
3) Te voldoen aan volgende voorwaarden met betrekking tot de watertoets:
a) De toekomstige aanvragen tot omgevingsvergunning dienen te voorzien in maatregelen voor opvang en lozing van hemelwater. De bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (Besluit Vlaamse Regering dd. 5 juli 2013) moeten alleszins nageleefd worden.
b) Indien er ondergrondse constructies worden opgericht, de bemaling voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in Vlarem II.
c) Een permanente drainage, ook al is dit in functie van een aanleg van een ondergrondse constructie, mag niet voorzien worden aangezien permanente drainage een continue verlaging van de grondwaterstand tot gevolg heeft.
4) De initiatiefnemer handelt volgens en voldoet aan de reglementeringen van de nutsmaatschappijen.
5) Kosten voor het voorzien / verleggen of uitbreiden van de nutsleidingen moeten gedragen worden door de verkavelaar;
6) Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van de omgevingsaanvraag of de toekomstige omgevingsaanvraag zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting op het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden of een omgevingsaanvraag van een particulier, blijft ten laste van de aanvrager.
7) De omgevingsvergunning verleent geen machtiging tot het kappen van bomen. De kapping dient beoordeeld te worden binnen een omgevingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen.
9) De verkavelingsvoorschriften in bijlage, opgesteld door het college van burgemeester en schepenen zijn van toepassing op voorliggende aanvraag.

Het college van burgemeester en schepenen beslist tevens een afschrift van dit attest te versturen naar:

  • Departement Omgeving
  • De Watergroep
  • Fluvius System Operator cvba
12.

2023_CBS_00012 - Attest conform artikel 4.2.16 - verkaveling 7204.V.191_02 - Houthalenseweg 10 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
12.

2023_CBS_00012 - Attest conform artikel 4.2.16 - verkaveling 7204.V.191_02 - Houthalenseweg 10 - Goedkeuring

2023_CBS_00012 - Attest conform artikel 4.2.16 - verkaveling 7204.V.191_02 - Houthalenseweg 10 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Artikel 4.2.16§1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening omschrijft: 

§ 1. Een kavel uit een vergunde verkaveling of verkavelingsfase kan enkel verkocht worden, verhuurd worden voor méér dan negen jaar, of bezwaard worden met een recht van erfpacht of opstal, nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is verleden.
§ 2. De verkavelingsakte wordt eerst verleden na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen, waaruit blijkt dat, voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de lasten uitgevoerd is of gewaarborgd is door:
1° de storting van een afdoende financiële waarborg;
2° een door een bankinstelling op onherroepelijke wijze verleende afdoende financiële waarborg.
Het attest, vermeld in het eerste lid, kan worden afgeleverd indien de vergunninghouder deels zelf de lasten heeft uitgevoerd, deels de nodige waarborgen heeft gegeven.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist het attest conform artikel 4.2.16§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening af te leveren aan BV Bovend’aerde & Manshoven – geassocieerde notarissen / Sarah Gerrits met volgende opmerkingen:

Er werd voldaan aan de volgende voorwaarden:
3) Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door Fluvius.
11) De paalstenen aan de rooilijn dienen geplaatst te worden.

Er werd gedeeltelijk voldaan aan de volgende voorwaarden, andere onderdelen zijn pas uit te voeren bij ontwikkeling waardoor de voorwaarde geldig blijft:
6) Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door De Watergroep. (watermeter, aftakkingen)

Wel dient opgemerkt te worden dat de volgende verplichtingen geldig blijven:
1) De verkavelingsvoorschriften in bijlage, opgesteld door het college van burgemeester en schepenen zijn van toepassing op voorliggende aanvraag.
2) Om de privacy van de aanpalende eigendommen maximaal te respecteren zal een terras op de eerste verdieping inpandig, binnen de bouwstrook, moeten worden voorzien.
4) Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door het Agentschap wegen en Verkeer.
5) Te voldoen aan de voorwaarde gesteld door de Dienst Facilitair management.
7) Te voldoen aan volgende voorwaarden met betrekking tot de watertoets:
- De toekomstige aanvragen tot omgevingsvergunning dienen te voorzien in maatregelen voor opvang en lozing van hemelwater. De bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (Besluit Vlaamse Regering dd. 5 juli 2013) moeten alleszins nageleefd worden.
- Indien er ondergrondse constructies worden opgericht, de bemaling voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in Vlarem II.
- Een permanente drainage, ook al is dit in functie van een aanleg van een ondergrondse constructie, mag niet voorzien worden aangezien permanente drainage een continue verlaging van de grondwaterstand tot gevolg heeft.
8) De initiatiefnemer handelt volgens en voldoet aan de reglementeringen van de nutsmaatschappijen.
9) Kosten voor het voorzien / verleggen of uitbreiden van de nutsleidingen moeten gedragen worden door de verkavelaar;
10) Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van de omgevingsaanvraag of de toekomstige omgevingsaanvraag zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting op het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden of een omgevingsaanvraag van een particulier, blijft ten laste van de aanvrager.
12) Alvorens de boom kan gekapt worden, dient er eerst een omgevingsvergunning voor het oprichten van een woning bekomen te worden.

Het college van burgemeester en schepenen beslist tevens een afschrift van dit attest te versturen naar:

  • Departement Omgeving
  • De Watergroep
  • Fluvius System Operator cvba
  • Agentschap Wegen en Verkeer
13.

2023_CBS_00013 - GECORO - verslag 30.11.2022 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
13.

2023_CBS_00013 - GECORO - verslag 30.11.2022 - Kennisneming

2023_CBS_00013 - GECORO - verslag 30.11.2022 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de vergadering van de GECORO op 30.11.2022. 

Zie bijlage.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de vergadering van de GECORO dd 30.11.2022. 

14.

2023_CBS_00014 - Adviesraad voor Leefmilieu - verslag vergadering 2022.12.07 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
14.

2023_CBS_00014 - Adviesraad voor Leefmilieu - verslag vergadering 2022.12.07 - Goedkeuring

2023_CBS_00014 - Adviesraad voor Leefmilieu - verslag vergadering 2022.12.07 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de vergadering van de Adviesraad voor leefmilieu op 07.12.2022.  Zie  bijlage.

De raad stelt volgende uitdrukkelijke vragen aan het college:

1. Vismigratieknelpunt:

Omkadering: In onze gemeente zijn 3 vismigratieknelpunten op de Roosterbeek. Op 1 locatie, sluis Dellestraat, kan dit vismigratieknelpunt weggewerkt worden mits aanpassingen aan de sluis.

Huidige situatie: de sluis van de Dellestraat staat quasi continu dicht, wat niet nodig is. Enkel bij het stuwen moet de sluis dichtgezet worden. Door het dichtzetten van de sluis is er een knelpunt voor de vissen en tevens slibophoping wat door een aangrenzende wordt geruimd!? Het beheer van de sluis ligt bij de gemeente.

De milieuraad vraagt  uitdrukkelijk aan het college om aanpassingen door te voeren zodat dit vismigratieknelpunt wordt weggewerkt.

Nota dienst: 

Feedback FAM:  Vroeger werd de sluis open en dichtgedraaid dmv een hendel. De nieuwe sluis aan de Dellestraat kan enkel in en uitgezet worden met een kraan. Dat betekent dat de werkplaatsen steeds met een kraan moeten langskomen. 

Bovenstaande werd ook teruggekoppeld met de dienst patrimonium. Zij stellen voor om het systeem van de sluis aan te passen zodat dit eenvoudiger te bedienen is. Kostprijs 5.000 euro (eventueel te bekijken met Facilitair management wat mogelijk is). Budget is beschikbaar op MJP 461. 

2. Vergroening Dorpshart: hemelwaterafvoer gemeentelijke gebouwen binnen dit project:

Omkadering: Deze vraag werd meermaals overgemaakt aan SWECO waarbij enkel de feedback kwam dat dit punt meegenomen zou worden tijdens werken. Doel is om ter plaatse maximaal te infiltreren en niet versneld af te voeren naar de Roosterbeek.  Echter wordt de bedenking gemaakt dat dergelijke aanpassingen op voorhand uitgeklaard moeten worden, waarbij volgende vragen onderzocht moeten worden: 

  • Onderzoek welke gebouwen afgekoppeld zullen worden (kerk, Uitpunt, gemeentehuis, OCMW, serviceflats?);
  • De volledige dakoppervlakte of enkel bepaalde afvoeren (gravitaire invloed onderzoeken);
  • Noodzakelijke infiltratieoppervlakte (bij voorkeur bovengronds) en inpasbaar maken in het ontwerp; 
  • Welke materialen zijn hier voor nodig? Mogelijkheid om bijkomend te voorzien in de opdracht?

 De milieuraad vraagt met aandrang aan het college om bovenstaande ter degen op te pikken zodat er geen opportuniteiten verloren gaan.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de Adviesraad voor Leefmilieu dd 07.12.2022.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de opdracht te geven aan de dienst Patrimonium voor de aanpassing van de sluis Dellestraat.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen geeft het studiebureau SWECO de opdracht om te zorgen voor een maximale afkoppeling van gemeentelijke gebouwen (gemeentehuis, Uitpunt, OCMWgebouw, serviceflats) en de kerk te onderzoeken bij het openleggen van de Roosterbeek. 

15.

2023_CBS_00015 - Herstelvordering Wooninspectie Limburg - Goedkeuring

Goedgekeurd
15.

2023_CBS_00015 - Herstelvordering Wooninspectie Limburg - Goedkeuring

2023_CBS_00015 - Herstelvordering Wooninspectie Limburg - Goedkeuring
16.

2023_CBS_00016 - Herstelvordering Wooninspectie Limburg - Goedkeuring

Goedgekeurd
16.

2023_CBS_00016 - Herstelvordering Wooninspectie Limburg - Goedkeuring

2023_CBS_00016 - Herstelvordering Wooninspectie Limburg - Goedkeuring
17.

2023_CBS_00018 - Tijdelijk aanvullend verkeersreglement - nieuwjaarsborrel Kortestraat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
17.

2023_CBS_00018 - Tijdelijk aanvullend verkeersreglement - nieuwjaarsborrel Kortestraat - Goedkeuring

2023_CBS_00018 - Tijdelijk aanvullend verkeersreglement - nieuwjaarsborrel Kortestraat - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Overwegende dat het in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid noodzakelijk is dat er voor de inrichting van bovengenoemde manifestaties, bijzondere verkeersmaatregelen worden getroffen;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen besluit om een tijdelijk aanvullend verkeersreglement inzake nieuwjaarsborrel Kortestraat op zaterdag 21 januari 2023 uit te vaardigen als volgt:

Artikel 2

Van zaterdag 21 januari 2023 te 09.00 uur tot zondag 22 januari 2023 te 12.00 uur is het verkeer van voertuigen, uitgezonderd bewoners en hulp- en veiligheidsdiensten, verboden in de Kortestraat tussen Delheidestraat en Moverkensstraat.

Artikel 3

Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens C3, geplaatst op een nadarafsluiting. De signalisatie moet worden verlicht tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en als de zichtbaarheid minder is dan 200 meter.

Artikel 4

Voor het doorgaand verkeer zal de volgende wegomlegging ingelegd worden: Kortestraat – Delheidestraat – Wijvestraat – Moverkensstraat en omgekeerd.

Artikel 5

Deze wegomlegging wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door de verkeerstekens F41.

Artikel 6

Door dit reglement worden de bestaande aanvullende gemeentelijke verkeersreglementen opgeschort voor zover zij betrekking hebben op de straten bedoeld in artikel 2 en 4 en dit voor zover deze strijdig zijn met huidig reglement.

Artikel 7

Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening kunnen vastgesteld worden door de leden van de federale en lokale politie.

Artikel 8

Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover door wetten die op dit stuk zouden bestaan, geen andere straffen zijn voorzien.

Artikel 9

De politie kan bijkomende maatregelen nemen om de openbare orde, rust en veiligheid te handhaven en zowel inrichters als de deelnemer moeten deze naleven.

Artikel 10

De aanvrager zorgt ervoor dat ten allen tijden een obstakelvrije doorgang wordt voorzien van minimum 3,00 meter voor de hulp- en veiligheidsdiensten.

Artikel 11

De aanvrager is aansprakelijk voor de schade aan het openbaar domein zo deze rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van het bestaan van de manifestatie.

Artikel 12

Het college van burgemeester en schepenen beveelt dat onderhavige verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet.

18.

2023_CBS_00019 - Indexering gemeentelijke mantelzorgpremie - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
18.

2023_CBS_00019 - Indexering gemeentelijke mantelzorgpremie - Goedkeuring

2023_CBS_00019 - Indexering gemeentelijke mantelzorgpremie - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De gemeente geeft een toelage aan personen die instaan voor de thuisverzorging van een (hun) hulpbehoevende ouder(s) en/of grootouder(s).

Voorwaarden:

  • Inwonen bij een zorgbehoevende oudere (+65 /geen partners);
  • Minimum 6 maanden in Zonhoven wonen;
  • Zorgbehoevendheid moet worden aangetoond via een medisch document;
  • De zorgbehoevende geniet de verhoogde tegemoetkoming.

Het niet-geïndexeerd basisbedrag van de gemeentelijk mantelzorgpremie is € 30 voor één zorgbehoevend persoon en € 45 voor twee zorgbehoevende personen. Deze bedragen worden elk jaar geïndexeerd.  De huidige gezondheidsindex (december 2022 - kolom 2004=100) bedraagt 154,45. Als we deze toepassen op het basisbedrag krijgen we een premie van resp. € 40,70 voor één persoon en € 61,05 voor twee personen. Hiermee stijgt de maandelijkse mantelzorgpremie t.o.v. de vorige bedragen van resp. € 36,79 en € 55,19. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen heeft kennis genomen van de huidige bedragen van de gemeentelijke mantelzorgpremie o.b.v. gezondheidsindex december 2022, zijnde € 40,70 voor één zorgbehoevende persoon en € 61, 05 voor twee zorgbehoevende personen en gaat akkoord met de toepassing ervan vanaf januari 2023.

19.

2023_CBS_00020 - Vervanging van het buitenschrijnwerk en het isoleren en afwerken van de buitengevels van het gemeentehuis - definitieve oplevering Lot 2 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
19.

2023_CBS_00020 - Vervanging van het buitenschrijnwerk en het isoleren en afwerken van de buitengevels van het gemeentehuis - definitieve oplevering Lot 2 - Goedkeuring

2023_CBS_00020 - Vervanging van het buitenschrijnwerk en het isoleren en afwerken van de buitengevels van het gemeentehuis - definitieve oplevering Lot 2 - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 31 maart 2020 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Vervanging van het buitenschrijnwerk en het isoleren en afwerken van de buitengevels van het gemeentehuis  - Lot 2” aan Indestege Marc, KMO-zone Molenheide 4061 te 3520 Zonhoven tegen het nagerekende offertebedrag van € 311.155,67 exclusief btw of € 376.498,36 inclusief 21 % btw.

De uitvoering moest gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 861.1 - IV 521 van 24 juni 2019.

De ontwerper, SFAR Architectenbureau bvba, Lange Schouwenstraat 31C te 3520 Zonhoven stelde een proces-verbaal op van voorlopige oplevering, die plaatsvond op 9 november 2021. 

Het college van burgemeester en schepenen keurde het proces verbaal van voorlopige oplevering goed in de zitting van 23 november 2021.

De eerste helft van borgtocht nr. VLAAGO0012380 (Borgstellingskas: KBC Bank) van € 15.560,00 werd vrijgegeven.

De waarborgtermijn werd in het bestek vastgesteld op 12 maanden.

Feiten context en argumentatie

De aannemer Indestege Marc, KMO-zone Molenheide 4061 te 3520 Zonhoven heeft aan zijn verplichtingen voldaan.

De ontwerper, SFAR Architectenbureau bvba, Lange Schouwenstraat 31C te 3520 Zonhoven stelde een proces-verbaal op van definitieve oplevering, die plaatsvond op 20 december 2022.

Uit het bijgevoegde proces-verbaal van definitieve oplevering blijkt dat er geen opmerkingen zijn.

De tweede helft van borgtocht nr. VLAAGO0012380 (Borgstellingskas: KBC Bank) van € 15.560,00 mag worden vrijgegeven.*

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De opdracht “Vervanging van het buitenschrijnwerk en het isoleren en afwerken van de buitengevels van het gemeentehuis  - Lot 2” wordt definitief opgeleverd.

Artikel 2

De tweede helft van borgtocht nr. VLAAGO0012380 (Borgstellingskas: KBC Bank) van € 15.560,00 mag worden vrijgegeven.

20.

2023_CBS_00021 - Onderhoudswerken Kapel Ten Eikenen - Aanstelling ontwerper: Lastvoorwaarden en starten procedure - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Frank Vandebeek, 4de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
20.

2023_CBS_00021 - Onderhoudswerken Kapel Ten Eikenen - Aanstelling ontwerper: Lastvoorwaarden en starten procedure - Goedkeuring

2023_CBS_00021 - Onderhoudswerken Kapel Ten Eikenen - Aanstelling ontwerper: Lastvoorwaarden en starten procedure - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Bestek en bijlage voor de opdracht "Onderhoudswerken Kapel Ten Eikenen - Aanstelling ontwerper".

Feiten context en argumentatie

In het kader van de opdracht “Onderhoudswerken Kapel Ten Eikenen - aanstelling ontwerper” werd een bestek met nr. 2022-070 opgesteld.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 12.000,00 excl. btw of € 14.520,00 incl. 21 % btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking, en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2022-070-ontwerper_Kapel_Ten_Eikenen en de raming voor de opdracht “Onderhoudswerken Kapel Ten Eikenen - aanstelling ontwerper”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 12.000,00 excl. btw of € 14.520,00 incl. 21 % btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 28 februari 2023 om 14.00 uur.

Artikel 5

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000176: Nodige en nuttige herstellingswerken worden uitgevoerd aan de gemeentelijke infrastructuur.

21.

2023_CBS_00022 - Openverklaring betrekking bij aanwerving en bevordering : een voltijds contractueel deskundige informatiemanagement B1-B3 - Goedkeuring

Goedgekeurd
21.

2023_CBS_00022 - Openverklaring betrekking bij aanwerving en bevordering : een voltijds contractueel deskundige informatiemanagement B1-B3 - Goedkeuring

2023_CBS_00022 - Openverklaring betrekking bij aanwerving en bevordering : een voltijds contractueel deskundige informatiemanagement B1-B3 - Goedkeuring
22.

2023_CBS_00023 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissing algemeen directeur - Kennisneming

Goedgekeurd
22.

2023_CBS_00023 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissing algemeen directeur - Kennisneming

2023_CBS_00023 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissing algemeen directeur - Kennisneming