Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de petitie, dd 26.01.2023, ondertekend door acht gezinnen uit de Blikveldweg. In hun schrijven wordt de gevaarlijke verkeerssituatie aangehaald omwille van de snelheidsproblematiek en het sluipverkeer in hun straat. Het gescheiden fietspad in de toekomst wordt aanzien als een goede zaak, doch verandert dit niets aan de snelheden van de auto's en de aantallen. Ze vragen om minstens twee verkeersvertragende elementen om de snelheid van 50 km/u af te dwingen.
Context
De Blikveldweg is volgens het mobiliteitsplan een erftoegangsweg met als functie toegang te geven tot de percelen. Dit betekent dat enkel plaatselijk verkeer wenselijk is in deze straat. In de praktijk blijkt echter dat de straat onderdeel is van de sluiproute tussen de Molenweg en de Waardstraat. Deze route is tot 1 minuut sneller dan deze via de gepaste route langs de ontsluitings- en verbindingswegen (Molenweg - Oppelsenweg - Boddenveldweg - Vaartstraat - Kleine Hemmenweg).
Vaststellingen door LRH in 2019 bevestigen de door de bewoners aangekaarte snelheidsproblematiek: 82% van de voertuigen rijdt er sneller dan 50 km/u. Meermaals per dag werden snelheden van meer dan 100 km/u gemeten. De straat wordt door de bewoners omschreven als zeer druk. Ook dit komt naar voor in de metingen: gemiddeld passeerden er tussen de 242 - 399 voertuigen per uur.
Binnen het riolerings- en wegenisproject regio Grote Hemmenweg is er een heraanleg van de Blikveldweg voorzien als volgt:
De heraanleg van de weg zorgt ervoor dat de actieve weggebruikers gescheiden worden van het gemotoriseerd verkeer. Dit is positief voor hun veiligheid en comfort enerzijds maar betekent anderzijds ook dat het gedeelte van de rijweg voor gemotoriseerde voertuigen nog steeds kan aanzetten tot vlotter/sneller doorrijden. Er moet immers niet meer uitgeweken worden voor fietsverkeer. Doordat de weg smaller wordt, zal kruisend verkeer gedwongen worden om trager te rijden. Dit is positief. Bij niet kruisend verkeer kan echter nog steeds een hogere snelheid dan 50 km/u worden aangehouden: de weg blijft immers na heraanleg nog steeds kaarsrecht en dus uitnodigend om er sneller te rijden dan toegestaan. In het huidige goedgekeurde wegenisplan zijn geen bijkomende snelheidsvertragende elementen voorzien. In verband met de verkeersdrukte is de verwachting dat deze na heraanleg niet zal dalen. De route blijft immers een sneller alternatief voor het doorgaand verkeer richting Genk/Houthalen-Helchteren.
Argumentatie
De dienst mobiliteit oordeelt dat, zelfs na heraanleg van de Blikveldweg, de problematiek van drukte en snelheid niet afdoende zal opgelost zijn. Voor de fietsers zal de veiligheid en het comfort wel toenemen. Bijkomend aan het versmallen van de rijweg hebben verkeers vertragende elementen een impact op de gereden snelheid. Het college van burgemeester en schepenen besliste eerder echter geen verkeers vertragende elementen te voorzien. Dergelijke verkeersremmers hebben bovendien het nadeel dat ze mogelijk geluidsoverlast (remmen/optrekken) veroorzaken voor de directe omwonenden.
De meest effectieve aanpak om het sluipverkeer te weren is een knip/filter doorvoeren.
Vanuit deze optiek is het wenselijk dat de bewoners de kans krijgen om hierover in gesprek te gaan met het bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de petitie van de bewoners Blikveldweg i.v.m. het sluipverkeer en de snelheidsproblematiek.
Het college van burgemeester en schepenen wenst elke deelnemer aan de petitie schriftelijk te informeren dat er geen bijkomende snelheidsbeperkende maatregelen genomen worden dan deze die in het huidige ontwerp zijn opgenomen.