Terug
Gepubliceerd op 22/02/2023

2023_CBS_00173 - OMV - Vergunning - Bruinstraat 29 - 2022/00259 - Gedeeltelijke goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 14/02/2023 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_CBS_00173 - OMV - Vergunning - Bruinstraat 29 - 2022/00259 - Gedeeltelijke goedkeuring 2023_CBS_00173 - OMV - Vergunning - Bruinstraat 29 - 2022/00259 - Gedeeltelijke goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer:                                 2022/00259

Referentie omgevingsloket:              OMV_2022142711

De aanvraag, ingediend door mevrouw Laura Derwael wonende te Bruinstraat 29 te 3520 Zonhoven en de heer Mitchel Bammens wonende te Bruinstraat 29 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 26/10/2022 en op 21/12/2022 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Bruinstraat 29, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie A nr. 563V.

De aanvraag gaat over de sloop en de regularisatie van diverse vrijstaande bijgebouwen, de verbouwing van een eengezinswoning en de bouw van een carport.

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).

  1. SREDENBOUWKUNDIGE GEGEVENS

 

De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in: woongebied met landelijk karakter.

De locatie is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.

 De locatie is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

 Volgende verordeningen zijn van kracht:

Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,... goedgekeurd op 23 juni 2006;

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009. 

        2. HISTORIEK

 

Volgende dossiers zijn relevant:

Stedenbouwkundige vergunning (1962/00206) voor het bouwen van een garage - goedgekeurd op 23/03/1963.

Stedenbouwkundige vergunning (1955/00102) voor het bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 20/12/1955.

Milieuvergunning 3VL100/nde voor lozing nha en een totaal van 6200 mazoutopslag

         3. BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING EN DE AANVRAAG

 

Beschrijving van de plaats en omgeving

Het perceel bevindt zich aan de Bruinstraat, een gemeenteweg in het gehucht Eikenen-Kolveren van de gemeente Zonhoven.

De nabije omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande eengezinswoningen, gelegen in een woonlint met achterliggend agrarisch gebied.  De bebouwing bestaat uit twee bouwlagen onder voornamelijk hellende daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.

Op het perceel bevindt zich een vergunde eengezinswoning met vrijstaande garage.  Volgens de gegevens waarover de gemeente Zonhoven beschikt zijn er op het terrein diverse handelingen zonder vergunning uitgevoerd.  Het gaat om:

  • het plaatsen van niet-noodzakelijke verhardingen in de voortuin ;
  • het bouwen van vrijstaande bijgebouwen met een totale oppervlakte van meer dan 40m² ;
  • het bouwen van een vrijstaand bijgebouw in de achtertuin op een afstand van minder dan 1 meter van de perceelsgrens ;
  • het bouwen van vrijstaande bijgebouwen op een afstand van meer dan 30 meter van een hoofdzakelijk vergunde woning ;
  • het plaatsen van een aangebouwd bijgebouw.

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag gaat over het verbouwen van een eengezinswoning ingeplant op 5,86 meter van de rooilijn en op een afstand van tenminste 3,95 meter van de rechter perceelgrens en tenminste 4,4 meter van de linker perceelsgrens. De bouwdiepte van het gelijkvloers bedraagt 17 meter, die van de verdieping 13 meter. 

Het dak van de woning wordt gedeeltelijk uitgevoerd als een zadeldak en gedeeltelijk als twee platte daken.  De dakrandhoogtes van de twee platte daken bedragen 3,45 meter en 6,25 meter.  Het plat dak ter hoogte van de slaapkamer 1 en de dressing wordt gedeeltelijk uitgevoerd als groendak en gedeeltelijk als dakterras.  De kroonlijsthoogte van het zadeldak bedraagt 4,54 meter, de nokhoogte bedraagt 9,15 meter.

De bestaande gedeeltelijke onderkeldering van de woning blijft behouden. 

De muren worden bekleed met een witte gevelbepleistering en bijkomend geïsoleerd.  Het buitenschrijnwerk wordt vervangen en geconstrueerd uit zwart aluminium.  Dit geldt ook voor de gevelbekleding en de dakrandprofielen.  De kroonlijst wordt afgewerkt met zwarte HPL-platen. 

Een plint onderaan het gebouw en de dorpels worden uitgevoerd in grijs arduin. 

Tegen de linkerzijde van het gebouw wordt op de voorgevellijn een open carport geplaatst met een diepte van 8,96 meter.  De carport wordt tot tegen de perceelsgrens ingeplant. 

Er wordt een regularisatie aangevraagd voor enkele vrijstaande maar aan elkaar gekoppelde bijgebouwen in de achtertuin, op een afstand van ongeveer 39 meter van de achtergevel van de woning.  De minimale afstand tot de rechter perceelsgrens bedraagt 0,5 meter, die tot de linker perceelsgrens bedraagt 1,2 meter.  De totale oppervlakte van de vrijstaande bijgebouwen bedraagt 98,07m². 

De daken van de bijgebouwen zijn uitgevoerd als lessenaarsdaken waarvan de maximale dakrandhoogte 3,15 meter bedraagt.

In de nieuwe toestand worden de daken volledig uitgevoerd met grijze metalen profielplaten.  De buitenwanden worden bekleed met natuurkleurige geïmpregneerde grenen gevelpanelen. 

Naast de noodzakelijke inrit met poort en toegang tot de woning in de voortuin, wordt er in de zij- en achtertuin een terras voorzien van 43,8 m².

Met uitzondering van de inrit met een breedte van 3 meter wordt de rest van het perceel ontoegankelijk gemaakt voor het verkeer door een haag en inheems struikgewas.

         4. RAADPLEGING EIGENAARS AANPALENDE PERCELEN

 

Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.

Aangezien de aanvraag gaat over de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom, werden de betrokken aanpalende eigenaars aangeschreven per beveiligde zending met de vraag hun standpunt kenbaar te maken binnen de 30 dagen.

Er werd geen bezwaar ingediend.

         5. ADVIEZEN

 

Aan de volgende adviesverleners werd advies gevraagd:

  • Dienst Patrimonium

         6. PROJECT-MER

 

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.

         7. INHOUDELIJKE BEOORDELING

 

Decretale beoordelingselementen

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Bruinstraat een voldoende uitgeruste openbare weg is.   

De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning. 

De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook. 

Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.

Zonering

Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden. 

Waterparagraaf

Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.   

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone voor overstromingen.  Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening: 

De plannen geven aan dat voor de verbouwing en uitbreiding met een uiteindelijke horizontale dakoppervlakte van 186,53 m² een hemelwaterput voorzien wordt met een inhoud van 10000 liter en recuperatie van het hemelwater voor sanitair en een buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening waarvan de oppervlakte en het volume voldoen aan de verordening. 

De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen. Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren. 

Natuurtoets

Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.

Erfgoed- & Archeologietoets

Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving. 

Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien het project zich volledig buiten een beschermde archeologische site en een vastgestelde archeologische zone bevindt en de oppervlakte van het perceel minder is dan 3000 m².

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid 

De bestaande woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar op deze locatie, nl. het gehucht Kolveren. 

Mobiliteitsimpact 

De gemeente Zonhoven hanteert volgende parkeernorm voor een woning: 1,5 autostaanplaatsen. 

De aanvraag komt hieraan tegemoet, want er is een carport voorzien in de zijtuin en de inrit biedt verder plaats aan 1 voertuig voor bezoekers. 

Schaal  

Na de werken zal de bouwbreedte van de woning bedraagt 9,5 meter. Gezien de afstanden tot de zijdelingse perceelsgrenzen een aanvaardbare waarde.

Het voorstel voorziet in een grondige uitbreiding van het bouwvolume en de bouwdiepte op de verdieping is groter dan gebruikelijk maar is aanvaardbaar aangezien er zich geen probleem stelt op het vlak van privacy.  Het bouwvolume is vergroot maar vergelijkbaar met de bouwvolumes van andere woningen in de nabije en ruimere omgeving.  Het perceel leent er zich toe en de verhardingsgraad op het goed blijft laag.

Ruimtegebruik en bouwdichtheid 

Het aandeel aan verhardingen en andere constructies op het goed bedraagt 27,58%.  Het aandeel aan verhardingen in de voortuin bedraagt 27,72%.     Beide waarden zijn in overeenstemming met de visie van de gemeente.

Visueel-vormelijke elementen 

Het uitzicht van de woning ondergaat een grondige facelift en modernisering waarbij het gebouw voornamelijk een eigentijds en enkele gevels een modern karakter krijgen.  De gebruikte materialen zijn in de nabije omgeving niet vaak voorkomend, maar zijn gangbaar.

Gezien de variatie aan stijlen van klassiek en landelijk naar eigentijds en modern, past het uitzicht in de nabije en ruimere omgeving.

Cultuurhistorische aspecten 

Niet van toepassing.

Bodemreliëf 

Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd. 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen  

De bouwdiepte van de verdieping vormt geen hinder voor de privacy aangezien er geen vensters in de zijgevels geplaatst worden na 7,44 meter van de voorgevellijn.

Het dakterras in combinatie met de grote bouwdiepte op de verdieping vormt wel hinder voor de privacy en het gebruiksgenot van de tuin van de buren.  Het dakterras is bijgevolg niet aanvaardbaar.

Inzake de carport tot op de perceelsgrens werden de eigenaars van het perceel links aangeschreven.  Zij hebben daarover geen bezwaar ingediend.     De carport is bijgevolg aanvaardbaar.

De raadpleging van de eigenaars van de aanpalende percelen

Er werd geen reactie ontvangen van de eigenaars van de aanpalende percelen.

Bespreking van de adviezen

De dienst Patrimonium heeft een gunstig advies gegeven inzake de inrit die ter hoogte van het openbaar domein een breedte heeft van 5,24 meter.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. 

        8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

            Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde gedeeltelijk verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening.  Het dakterras is niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening zoals hoger gemotiveerd.  De rest van de aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar van 7/02/2023 omtrent het sluiten van het openbaar onderzoek en tot het afleveren van een gedeeltelijke omgevingsvergunning aan de aanvrager.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een gedeeltelijke omgevingsvergunning aan de aanvrager. 

Het college van burgemeester en schepenen weigert de omgevingsaanvraag voor het bouwen van een dakterras op de eerste verdieping tegen de achtergevel, zoals weergegeven op de ingediende plannen.

Het college van burgemeester en schepenen vergunt de omgevingsaanvraag voor de sloop en de regularisatie van diverse vrijstaande bijgebouwen, de verbouwing van een eengezinswoning en de bouw van een carport, zoals weergegeven op de ingediende plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden.