VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2022/00276
Referentie omgevingsloket: OMV_2022156773
De aanvraag, ingediend door de heer Peter Vandeweerdt wonende te Halveweg 29 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 25/11/2022 en op 19/12/2022 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Halveweg 29 en 29A, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie B nr. 920Z3.
De aanvraag gaat over het wijzigen van de functie van winkelruimte naar woongelegenheid en het plaatsen van een buitentrap.
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in: woongebied.
De locatie is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Volgende verordeningen zijn van kracht:
Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,... goedgekeurd op 23 juni 2006;
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
2. HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
Stedenbouwkundige vergunning (1967/00075) voor het verbouwen van het woonhuis - goedgekeurd op 08/05/1967.
Stedenbouwkundige vergunning (2016/00072) voor het regulariseren van een dakkapel en dakterras, interne wijzigingen en gevelwijzigingen en het aanbrengen van publiciteit - goedgekeurd op 23/11/2016.
Milieuvergunning 1VL159/nde voor metaalbewerking - uitbreiding en wijziging --> zie dossierstuk - GEEN BESLISSING op 09/12/1985.
Milieuvergunning 1VL174/nde voor schrijnwerkerij voor mechanische houtbewerking en houtopslagplaats van 100 m3 - GEEN BESLISSING op 01/05/1959.
Milieuvergunning 1VL175/nde voor schrijnwerkerij voor mechanische houtbewerking - uitbreiding met atelier en elektrische laspost met transformator van minder dan 50 kva - GEEN BESLISSING op 29/03/1961.
Milieuvergunning 1VL177/nde voor schrijnwerkerij - uitbreiding met opslag van benzine en gasolie - GEEN BESLISSING op 18/11/1965.
3. BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING EN DE AANVRAAG
Beschrijving van de plaats en omgeving
Het perceel bevindt zich aan de Halveweg, een gewestweg.
De omgeving bestaat uit vrijstaande, halfopen alsook gesloten bebouwing. De omgeving wordt gekenmerkt door zowel eengezinswoningen, appartementen, handel alsook horeca. Het betreft dan ook een zeer gevarieerd straatbeeld, dit zowel op vlak van functie, bouwhoogte, dakprofiel alsook materiaalgebruik.
Het perceel is bebouwd met een halfopen woonst bestaande uit een gelijkvloers handelspand (krantenwinkel/broodjeszaak) met bovenliggende woonst.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag gaat over het wijzigen van de functie van winkelruimte naar woongelegenheid en het plaatsen van een buitentrap.
Het gebouw is ingeplant op 12,20m uit de as van de weg, tegen de linker perceelgrens en op minimum 3,92m van de rechter perceelgrens.
De winkelruimte wordt omgevormd tot een woongelegenheid.
Deze gelijkvloerse woonentiteit beschikt over een inkomhal, vestiaire, een keuken met geïntegreerde zithoek, een badkamer, een slaapkamer en een berging.
Aan de rechter voorzijde wordt een terras voorzien met een oppervlakte van 10,71m². Dit terras is toegankelijk via de zithoek. Aan de voorzijde wordt het terras afgeschermd d.m.v. een schutting met een hoogte van 1,80m en aan de rechterzijde, ter hoogte van de inrit, d.m.v. bloembakken (hoogte 0,80m).
Om de woongelegenheid op de verdieping toegankelijk te maken wordt aan het bestaande terras aan de rechtergevel een buitentrap geplaatst.
De bouwdiepte van het gebouw, nl. 14,35m blijft behouden. Tevens blijft de maximale bouwbreedte van 14,20m ongewijzigd.
Op het gelijkvloers wordt ter hoogte van de badkamer, het bestaande raam dichtgemaakt.
Het gebouw is uitgevoerd in een witgeverfde gevelsteen gecombineerd met sandwichpanelen en de dakbedekking werd uitgevoerd met antracietkleurige leien.
4. OPENBAAR ONDERZOEK
Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.
5. ADVIEZEN
Aan de volgende adviesverleners werd advies gevraagd:
• PROXIMUS
• Agentschap Wegen en Verkeer
• Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie
• De Watergroep
• Fluvius System Operator
6. PROJECT-MER
Het project komt voor op bijlage III van het project-m.e.r.-besluit, nl. rubriek 10b – stadsontwikkelingsprojecten.
Er werd een project-m.e.r.-screeningsnota bij de aanvraag gevoegd. De effecten op milieu en omgeving werden voldoende omschreven en uit de nota blijkt dat de mogelijke effecten van het project niet aanzienlijk zijn.
7. INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Halveweg een voldoende uitgeruste openbare weg is.
Uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat de rooilijn gelegen is op 13m uit de as van de gewestweg. Gezien het gebouw ingeplant is op 12,20m uit de as van deze weg, is het gebouw getroffen door de rooilijn. Er werd door het Agentschap Wegen en Verkeer een voorwaardelijk gunstig advies verleend.
Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.
Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Het voorliggende project heeft geen enkele invloed op het watersysteem, zodat in alle redelijkheid geoordeeld moet worden dat er geen schadelijk effect veroorzaakt wordt. Er moeten dan ook geen voorwaarden of maatregelen opgelegd worden.
Natuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied.
Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m².
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De functie van een meergezinswoning is niet vreemd in de omgeving en is functioneel inpasbaar op deze locatie.
Mobiliteitsimpact
De gemeente Zonhoven hanteert een parkeernorm van 1,5 voertuigen per woongelegenheid.
Het ontwerp voorziet 2 woongelegenheden waardoor 3 parkeerplaatsen voorzien moeten worden op eigen terrein. Het ontwerp voorziet een garage waar 2 voertuigen in gestald worden en 1 niet-verdekte parkeerplaats aan de rechter achterzijde op het perceel.
Het Agentschap Wegen en Verkeer legt echter als voorwaarde op dat de voertuigen het perceel steeds voorwaarts moeten betreden en verlaten.
Het perceel is echter onvoldoende ruim om aan deze voorwaarde te voldoen.
Tevens is het verlaten van de garage niet gebruiksvriendelijk als er een voertuig geparkeerd staat op de niet-overdekte parkeerplaats.
Uit het ingediende plan alsook uit de nota blijkt dat de garage gebruikt zal worden voor het stallen van de voertuigen van de woongelegenheid op de verdieping. De niet-overdekte parkeerplaats is i.f.v. de nieuwe gelijkvloerse woongelegenheid.
Het ontwerp voorziet geen extra parkeerplaats voor bezoekers.
Tevens wordt geen bergruimte voorzien voor het stallen van fietsen. De bewoners van de woongelegenheid op de verdieping kunnen hun fietsen eventueel stallen in de garage. Voor de nieuwe gelijkvloerse woongelegenheid wordt er geen bergruimte voorzien voor het stallen van fietsen. Bij het creëren van nieuwe woongelegenheid dient een duurzame mobiliteit zoveel mogelijk te worden gestimuleerd. Om die reden moet er bij de oprichting van nieuwe meergezinswoningen naar gestreefd worden steeds een comfortabele overdekte fietsenstalling te voorzien voor het maximale aantal bewoners (1 fiets per hoofdkussen). Hieraan wordt niet voldaan binnen huidige aanvraag.
Schaal
De maximale bouwdiepte alsook bouwbreedte blijven ongewijzigd.
Het volledige terrein wordt bebouwd en verhard. Er is bijgevolg geen groenzone meer aanwezig op het terrein.
Uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat de rooilijn gelegen is op 13m uit de as van de gewestweg. AWV legt onder meer als voorwaarde op dat geen nieuwe constructies opgericht mogen worden voor de rooilijn.
Het ontwerp voorziet voor de gelijkvloerse woongelegenheid een terras met schutting ingeplant op 12,20m uit de as van de weg. Deze constructies worden bijgevolg niet uitgevoerd conform de voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Ruimtegebruik en bouwdichtheid
Het ontwerp voorziet een meergezinswoning (2 woonentiteiten) op het perceel.
Volgens de kadastrale gegevens heeft het perceel een oppervlakte van 3a 27ca.
Het voorzien van 2 woonentiteiten op dit perceel stemt overeen met een woondichtheid van 61WE/ha, wat te dens is voor de locatie.
Tevens wordt de niet bebouwde zone volledig verhard waardoor er geen groenzone meer aanwezig is op het terrein. Hieruit blijkt dat de draagkracht van het perceel wordt overschreden.
Visueel-vormelijke elementen
De gevelmaterialen alsook de dakbedekking blijven ongewijzigd en zijn dan ook niet storend in het straatbeeld.
Cultuurhistorische aspecten
Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.
Bodemreliëf
Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
Voor de gelijkvloerse woongelegenheid wordt aan de rechter voorzijde een niet-overdekt terras voorzien met een oppervlakte van 10,71m².
Het terras is toegankelijk via de zithoek.
Aan de voorzijde wordt het terras afgeschermd d.m.v. een schutting met een hoogte van 1,80m en aan de rechterzijde, ter hoogte van de inrit, d.m.v. bloembakken (hoogte 0,80m).
Het terras is gelegen langs de drukke gewestweg alsook langs de inrit. Het gebruiksgenot en de kwaliteit zijn dan ook ondermaats.
Om de woongelegenheid op de verdieping toegankelijk te maken wordt langs de rechter zijgevel een buitentrap aangebracht. Deze buitentrap sluit aan op het reeds bestaande terras.
Deze buitentrap zorgt echter voor inkijk op het niet-overdekt terras van de gelijkvloerse woongelegenheid alsook naar de aangrenzende (rechter en achterliggende) percelen. De privacy kan dan ook niet gegarandeerd worden voor de bewoners en de buren.
De aanvraag creëert onvoldoende woonkwaliteit en gebruiksgenot voor de bewoners.
Bespreking van de adviezen
EXTERNE ADVIESINSTANTIES:
Op 19/12/2022 werd advies gevraagd aan PROXIMUS; het advies werd ontvangen op 5 januari 2023 en luidt: gunstig.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
Op 19/12/2022 werd advies gevraagd aan Agentschap Wegen en Verkeer; het advies werd ontvangen op 18 januari 2023 en luidt voorwaardelijk gunstig als volgt:
“Ligging van het perceel:
straat: Halveweg 29
gemeente: 3520 Zonhoven
kadastrale gegevens: Afd. ZONHOVEN 1 AFD Sectie B Nr. 0920/00Z003
gewestweg: N0720002 van 2.4 -3 tot 2.4 -22 (rechts)
Werkzaamheden: Functiewijziging van winkelruimte naar woongelegenheid + Plaatsen buitentrap
Hierbij stuur ik u het advies van mijn afdeling. Gelieve mij een afschrift van de beslissing toe te sturen.
INLICHTINGEN EN BEPERKINGEN
1.Vastlegging ten opzichte van de bestaande as van de gewestweg (N0720002 van 2.4 -3 tot 2.4 -22):
• de grens van het openbaar domein is geschat op 11,5 meter.
• de rooilijn ligt op 13 meter volgens de vigerende wegnormen.
• de zone van achteruitbouw bedraagt 8 meter.
• de minimaal te respecteren bouwlijn ligt op 21 meter.
2. Constructie voor rooilijn
• De parkings op privégrond dienen ingepland te worden achter de voorgeschreven rooilijn.
• De Gemeente / Stad dient er op toe te zien dat de voorziene geveluitbreiding t.o.v. de huidige bouwlijn voldoet aan Art. 16 punt 3 van de bepalingen van het decreet houdende vaststelling en realisatie van rooilijnen d.d. 8 mei 2009 (het aanbrengen van gevelisolatie).
3 .Constructie in zone van achteruitbouw
• Peil van de dorpels van het gebouw : 31 cm hoger dan het peil van de uiterste rand van de verharding.
• Regenwaterputten, septische putten , bufferbekkens, een afrit naar een ondergrondse kelder/garage/souterrains, …e.d. dienen achter de bouwlijn te worden ingeplant.
• De sloopwerken / terreinwerken / kapwerken mogen geen hinder veroorzaken voor de weggebruikers. Eventuele vervuiling op openbaar domein ten gevolge van deze werken dient men dagelijks ten eigen laste te verwijderen.
4 . Constructie op of over openbaar domein
• De berm dient in zijn oorspronkelijke toestand, zijnde gras, te worden hersteld. Op de onverharde/verharde berm langs de gewestweg mogen er geen parkeerplaatsen ingericht worden. (Cfr BVR 29/03/2002 retributiebesluit).
• Voor elke inname van het openbaar domein zie punt 10 van de algemene voorwaarden. Er dient voorafgaandelijk aan de werken een afzonderlijke aanvraag aan de diensten van Agentschap Wegen en Verkeer te gebeuren (District Centraal-Limburg, Trekschurenstraat 270, B-3500 Hasselt). Het is niet toegestaan om losse, kleinschalige materialen (zoals dolomiet, grind,…) te gebruiken op het openbaar domein.
5. Toegang
• Conform de bepalingen dient het perceel aan de perceelgrens onoverrijdbaar te worden afgesloten behoudens vergunde inrit.
• Voor private woningen en gebouwen met een beperkte verkeersgenererende activiteit wordt slechts 1 gebundelde in- en uitrit toegestaan met een maximumbreedte van 4,5 m rekening houdend met de op het openbare domein aanwezige hindernissen.
6. Mobiliteitsimpact
• Er dienen voldoende parkeerplaatsen (1,5 per woongelegenheid en 1/20m² handelsruimte) te worden voorzien op de privégrond. Dit zal anders zoekverkeer en overlast bezorgen aan het openbaar domein wat de verkeersveiligheid in het gedrang brengt.
• Insteekparkings langs een gewestweg zijn niet toegestaan omwille van de verkeersveiligheid. Het gebruik van insteekparkings geeft onvoldoende zicht bij het oprijden van de gewestweg, wat een gevaar is voor automobilisten en zwakke weggebruikers.
7. Publiciteit
Zie punt 17 van de algemene voorwaarden.
GUNSTIG ADVIES ONDER VOORWAARDEN
Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer VOORWAARDELIJK GUNSTIG.
De volgende voorwaarden dienen te worden opgelegd:
• De voertuigen dienen voorwaarts in en voorwaarts uit, het perceel te betreden/verlaten.
• Op de onverharde/verharde berm langs de gewestweg mogen er geen parkeerplaatsen ingericht worden, in de praktijk gebeurt dit vandaag wel. Hierop dient strikt te worden toegezien.
Bij de uitvoering van de vergunning dient de aanvrager rekening te houden met de hierna omschreven aandachtspunten.
AANDACHTSPUNTEN GEWESTWEG: zie advies.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich deels aan bij dit advies.
Eén van de opgelegde voorwaarden is dat de voertuigen het perceel voorwaarts in en uit moeten rijden. Uit de ingediende plannen blijkt dat het perceel onvoldoende ruim is om met een voertuig te kunnen keren. Bijgevolg is het niet mogelijk om aan deze gestelde voorwaarde te voldoen.
Op 19/12/2022 werd advies gevraagd aan Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie; het advies werd ontvangen op 23 januari 2023 en luidt: voorwaardelijk gunstig als volgt:.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
Op 19/12/2022 werd advies gevraagd aan De Watergroep; het advies werd ontvangen op 22 december 2022 en luidt gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig als volgt:
“Advies van De Watergroep
Advies Aftakkingen en Aansluitingen
Gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden
Er is geen uitbreiding van de waterleiding noodzakelijk.
Door de beslissing van de Vlaamse regering op 8/04/2011 moet elke wooneenheid over een eigen watermeter te beschikken. De plaats van de watermeters moet beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.
De plaats van de watermeter moet een gemeenschappelijke ruimte zijn en ook na de verbouwing aan de voorschriften voldoen.
Voor gemeenschappelijke ruimten geldt dat deze ruimte op elk moment voor elk van de gebruikers toegankelijk moet zijn.
Het plaatsen van een energiebocht is voor appartementen niet toegelaten, er moeten aparte wachtbuizen geplaatst worden die ver genoeg van mekaar staan zodat er voldoende ruimte is voor de plaatsing van alle nutsleidingen.
De kosten van de nieuwe aftakkingen zijn ten laste van de aanvragers.
Op het oorspronkelijke plan voldeed het meterlokaal niet aan de voorwaarden, daar het meterlokaal niet gemeenschappelijk was. Na overleg met de architect werden de plannen aangepast. Zie plannen in bijlage.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
Op 19/12/2022 werd advies gevraagd aan Fluvius System Operator; het advies werd ontvangen op 22 december 2022 en luidt gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig als volgt:
“Naar aanleiding van uw adviesvraag van 20-12-2022 over de stedenbouwkundige vergunning voor bovenvermeld project, afdeling 1, sectie B, nummer(s) 920Z3, kunnen we een voorwaardelijk gunstig advies geven, op voorwaarde dat voldaan wordt aan de hierna volgende opmerkingen.
In uw stad is Fluvius actief voor volgende disciplines:
Aardgas, Elektriciteit, Openbare verlichting, Kabeldistributie.
De initiatiefnemer dient te voldoen aan alle voorwaarden van Fluvius zoals opgenomen in het desbetreffende aansluitingsreglement welke beschikbaar is op de website van Fluvius (www.fluvius.be).
Algemene voorschriften:
Gasafsluiters, elektriciteits-, kabeldistributie- aardgasdistributienetten (boven- en ondergrondse) moeten steeds en makkelijk bereikbaar zijn en vrij blijven van ieder obstakel.
De meters voor elektriciteit en gas komen in een gemeenschappelijke ruimte te staan toegankelijk voor beide gezinnen. De plannen hiervan werden toegevoegd aan het dossier.
Voor riolering dient voldaan te worden aan de gewestelijke en/of provinciale stedenbouwkundige verordeningen inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater die in uw gemeente van kracht zijn.
Fluvius doet geen nazicht van de bepalingen van deze verordening. Dit advies handelt over de aansluitbaarheid op het openbaar saneringsnetwerk.
1. Algemene bepalingen voor riolering en waterafvoer
De aanvrager dient het Algemeen Waterverkoopreglement, de aanvullende voorwaarden en de aanvullende technische voorschriften van Fluvius na te leven.
De aanvrager dient ook de voorwaarden zoals bepaald in afdeling 6.2.2. van Vlarem II voor de afvoer van hemel- en afvalwater na te leven.
De aanvrager staat in voor de plaatsing van de privériolering voor het bouwproject en is verplicht deze uit te voeren volgens de wettelijke bepalingen ter zake. Zo dient hij onder meer te voldoen aan de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (GSV ‘hemelwater’) van 5/07/2013.
Als voor het bouwproject een aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel noodzakelijk is, dient de aanvrager zo snel mogelijk na het bekomen van de bouwvergunning een aanvraag tot aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel aan te vragen. Dit kan online via www.fluvius.be.
Van zodra de aansluitputjes (1 DWA- & 1 RWA-putje) geplaatst zijn, is de effectieve plaats en diepte van de aansluiting gekend. De privéwaterafvoer dient hierop afgestemd te worden. Alle maatregelen die de aanvrager dient te nemen tot het aanpassen van de privéwaterafvoer om te kunnen aansluiten, als niet aan deze voorwaarden voldaan wordt, zijn ten laste van de aanvrager.
Alleen Fluvius of een door ons aangestelde uitvoerder zorgt voor de realisatie van het gedeelte van de aansluiting op het openbaar domein tot aan de perceelsgrens van het privédomein.
Als de privériolering niet correct en volledig volgens deze wettelijke bepalingen werd uitgevoerd, zelfs als dit niet expliciet door de stedenbouwkundige vergunning werd opgelegd, behoudt Fluvius zich het recht voor om dit perceel niet aan te sluiten op het openbaar rioleringsstelsel.
Als de bouwplannen en meer specifiek het rioleringsplan niet in overeenstemming zijn met deze voorschriften, hebben deze voorschriften voorrang.
2. Specifieke bepalingen voor riolering en waterafvoer voor dit bouwproject
De nieuwe afvoerleidingen hemelwater en/of vuilwater dienen volledig gescheiden van elkaar op de bestaande afvoerleidingen (DWA & RWA) richting openbaar rioleringsstelsel aangekoppeld te worden.
Wij adviseren om bij (her)aanleg van de voortuin, de inrit en/of de privéwaterafvoer op het privéterrein een volledig gescheiden stelsel (vuilwater en hemelwater) te voorzien tot aan de rooilijn. Via een Y-koppeling kan dan aangesloten worden op de bestaande rioleringsaansluiting. De diameter van de afvoerbuis voor vuilwater (DWA) is 125 mm, voor hemelwater (RWA) is dit 160 mm. Conform Vlarem II zal bij de aanleg van een gescheiden openbaar rioleringsstelsel in de straat ook een volledige scheiding van vuilwater en hemelwater op privéterrein verplicht zijn.
We raden aan om:
• Geen sifonputjes te plaatsen op de vuilwaterafvoerleiding(en) aangezien deze putjes vaak verstoppen en in principe alle waterafvoeren in de woning een waterslot/sifon hebben.
• Het opgeslagen water van de hemelwaterput optimaal te gebruiken voor eventueel het spoelen van de toiletten, een buitenkraan voor het wassen van de auto, het besproeien van de tuin, … en eventueel voor de wasmachine.
• Een terugslagklep te plaatsen op de overloop van de hemelwaterput om terugstuwing vanuit de riolering te vermijden.
• Een ontluchting te voorzien op het private vuilwaterafvoerstelsel, eventueel via een ontluchtingspijp door het dak.
• Het is niet toegestaan om drainageleidingen aan te sluiten op de openbare riolering. Overeenkomstig de milieuwetgeving dient dit op eigen terrein geïnfiltreerd te worden.
3. Keuring privéwaterafvoer
Door het in voege treden van het Algemeen Waterverkoopreglement is de keuring van de privéwaterafvoer verplicht sinds 1 juli 2011. Elke rioleringsaansluiting op het openbaar rioleringsstelsel dient een keuring van de privéwaterafvoer te ondergaan conform artikel 12/1, §1 van het Algemeen Waterverkoopreglement. De keuring dient uitgevoerd te worden vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer.
Enkel de door Fluvius erkende keurders komen voor deze keuring in aanmerking (zie Keuring riolering | Fluvius).
Voor bijkomende informatie kan de bouwheer terecht op de infolijn van Fluvius 078 35 35 34.
Alvast bedankt om bovenstaande voorwaarden mee op te nemen in de stedenbouwkundige vergunning.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, maar dat het gevraagde niet verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar omtrent tot het weigeren van de omgevingsaanvraag.
Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar omtrent tot het weigeren van de omgevingsaanvraag.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het weigeren van de omgevingsaanvraag voor het wijzigen van de functie van winkelruimte naar woongelegenheid en het plaatsen van een buitentrap, zoals weergegeven op de ingediende plannen.