Terug
Gepubliceerd op 01/02/2023

2023_CBS_00065 - OMV - Vergunning - Hortstraat 62 - 2022/00277 - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 24/01/2023 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2023_CBS_00065 - OMV - Vergunning - Hortstraat 62 - 2022/00277 - Goedkeuring 2023_CBS_00065 - OMV - Vergunning - Hortstraat 62 - 2022/00277 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer:                                  2022/00277

Referentie omgevingsloket:               OMV_2022139423

De aanvraag, ingediend door Sonni Vandecraen wonende te Hortstraat 62 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 27/11/2022 en op 15/12/2022 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Hortstraat 62, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie A nr. 336S.

De aanvraag gaat over het bouwen van een tuinberging, een carport en terreinaanlegwerken.

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in: woongebied met landelijk karakter en agrarisch gebied.

De locatie is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.

De locatie is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoordelijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

Volgende verordeningen zijn van kracht:

algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997

gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 23 juni 2006

gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005

gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

2. Historiek

 

Volgende dossiers zijn relevant:

  • Stedenbouwkundige vergunning (1961/00192) voor het bijbouwen keuken en washok - goedgekeurd op 19/10/1961.
  • Stedenbouwkundige vergunning (1953/00057) voor het bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 29/07/1953.
  • Stedenbouwkundige vergunning (1963/00169) voor het bouwen van een garage - goedgekeurd op 24/09/1963.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2017/00295) voor het verbouwen van een eengezinswoning en slopen van bestaande achterbouw - goedgekeurd op 03/04/2018.

3. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

 

Beschrijving van de plaats en omgeving

De aanvraag is gelegen aan de Hortstraat, een gemeenteweg te noordwesten van het centrum van Zonhoven.

De omgeving bestaat hoofdzakelijk uit residentiële bebouwing met 1 tot 2 bouwlagen met diverse dakvormen in zowel halfopen als open bebouwing.

Het links aanpalende perceel is bebouwd met een vrijstaande eengezinswoning met 1 bouwlaag en hellend dak en werd op ca. 18m uit de voorste perceelgrens ingeplant.

Het rechts aanpalende perceel werd eveneens bebouwd met een vrijstaande eengezinswoning met 1 bouwlaag met een schilddak en bevindt zich ca. 10 meter achter de rooilijn.

Aan de achterzijde van het perceel van de aanvraag bevindt zich een vrij open en groen ingevuld agrarisch gebied.

Het perceel van de aanvraag met een oppervlakte van 1540m², werd bebouwd met een eengezinswoning, in1953 opgericht en in 2018 grondig gerenoveerd.

De woning heeft 2 bouwlagen onder een hellend dak, deels uitgevoerd met een plat dak en een recente aanbouw met plat dak.

Het terrein heeft een straatbreedte van 25,20 m en een diepte van 60,80 m. De bestaande woning staat op 3m à 3,90 m afstand tot de linker perceelgrens en op ca. 13m afstand tot de rechter perceelgrens.

Rechts achter de woning bevindt zich een vrijstaand bijgebouw. In de aanvraag tot verbouwing van 2017 werd dit bijgebouw reeds als “te slopen” opgegeven.

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag gaat over het bouwen van een tuinberging, een carport en terreinaanlegwerken.

In de vergunning van 2018 werd opgelegd dat de bestaande garage binnen de 3 maanden na voltooiing van de verbouwingswerken diende afgebroken en verwijderd te worden en dat een bewijs van sloping en verwijdering aangeleverd moet worden bij de dienst ruimtelijke ordening.

Uit de huidige aanvraag blijkt dat het betreffende bijgebouw nog steeds aanwezig is. Er werd nog geen voltooiing van de werken aangegeven voor deze vergunning.

Het bijgebouw wordt opnieuw aangegeven als “te slopen” binnen de huidige aanvraag onder het vrijstellingsbesluit. De voorwaarde zoals opgenomen in de vergunning van 03/04/2018 blijft onverminderd van toepassing.

Uit de inplantingsplannen (vergund, bestaand, nieuw) blijkt dat de inrichting met verhardingen niet werd uitgevoerd zoals vergund in 2018.

In plaats van een inrit en parkeerplaatsen in grasdallen (104m²) aan de rechterzijde van de woning, werden deze aan de linkerzijde van de woning aangelegd met klinkers (61m²). De oprit heeft een breedte van 3m over een diepte van zo’n 20m.

Deze aanpassing maakt deel uit van de aanvraag.

Het terras aan de achterzijde van de woning werd ruimer uitgevoerd. De breedte van 8m werd aangehouden, de diepte werd uitgevoerd tot op 4,80m in de plaats van 3m.

Vanaf de oprit en het terras zal nog een klinkerverharding in de achtertuin aangelegd worden naar de nieuw op te richten tuinberging en langsheen deze berging. Het pad heeft een breedte van 1,10m en is 19,40m lang. Een plaatselijke verbreding biedt ruimte voor een kleine zithoek. Het pad ter hoogte van de tuinberging krijgt een breedte van 0,9m en loopt langs de voorgevel, rechter zijgevel en achtergevel. De totale oppervlakte bedraagt 43m² en wordt volledig omrand door beplantingen en gazon.

De carport wordt aangevraagd in de linker zijtuinstrook, aangebouwd aan de woning en verder steunend op 2 palen aan de linkerzijde. Volgens plan heeft de open constructie in aluminium met zwarte kleur een breedte van 3m en een bouwdiepte van 5,15m.

De afstand tot de perceelgrens links bedraagt 3,25m aan de voorzijde en 3,10m aan de achterzijde.

Afgaande op de inplanting ten opzichte van de vergunde zijgevel, zal de bouwdiepte 4,97m bedragen en geen 5,15m zoals aangegeven. De carport bevindt zich tussen de raampartijen van de zithoek en de eethoek en de afstand daartussen bedraagt 4,97m. Vermoedelijk betreft dit slechts een foute maatovername van het reeds vergunde grondplan van de woning (de bouwdiepte van de aanbouw).

De voorzijde is aldus voorzien op 7,75m, gemeten vanaf de voorgevellijn van de woning en tot op een bouwdiepte van 12,72m.

In de achtertuin, op 1,01m à 0,79m afstand tot de linker perceelgrens, wordt een tuinberging opgericht met een oppervlakte van 40m². De achtergevel van de berging bevindt zich binnen een straal van 30m vanaf de achtergevel van de woning. Door de aanwezigheid van het nog aanwezige bijgebouw van 33m² en de beperkte afstand tot de linker perceelgrens is het bijgebouw niet vrijgesteld van vergunning. De bouwbreedte bedraagt 4,45m, de bouwdiepte 9m.

Aan de voorzijde is een deels afgesloten ruimte voor de stalling van fietsen, daarachter een gesloten berging met toegangsdeur in de voorgevel en raamopening in de rechter zijgevel. Aan de achtergevel is een overdekte afvalberging voorzien.

De dakrandhoogte bedraagt 3,25m en de gevels worden uitgevoerd in een wit/ beige genuanceerde gevelsteen, dezelfde als deze gebruikt voor de woning. Het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in zwartgrijs aluminium.

 4. RAADPLEGING EIGENAARS AANPALENDE PERCELEN

 

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd. 

De aangrenzende eigenaars werden aangeschreven conform artikel 83 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. 

 5. Adviezen

 

  • Op 15 december 2022 werd advies gevraagd aan Provincie Limburg.

 6. Project-MER

 

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.

 7. Inhoudelijke beoordeling

 

Decretale beoordelingselementen

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Hortstraat een voldoende uitgeruste openbare weg is.   

De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning. 

De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook. 

Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.

Zonering

Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden. 

Watertoets & hemelwaterverordening

Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.   

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone voor overstromingen.  Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is.

Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater en afvalwater: 

De aanstiplijst en plannen geven aan dat de nieuw op te richten carport van 17,50m², het tuinhuis van 40m² en de verhardingen met een oppervlakte van 43m², niet onder toepassing van de verordening vallen.

Het hemelwater dat op de constructies valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren in de naastliggende groenzones. Voor het tuinhuis wordt in eerste instantie het hemelwater in een regenton opgevangen waarna het via de overloop in de achtertuin kan infiltreren.

Erfgoed- & Archeologietoets

Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.  

Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag aangezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m².  

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid 

De bestaande woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar op deze locatie. De functies van de carport en het op te richten woningbijgebouw, zijnde een tuinberging, sluiten hier op aan. Ook de aangevraagde verhardingen staan in functie van het woongebeuren.

Mobiliteitsimpact 

De gemeente Zonhoven hanteert volgende parkeernorm voor een woning: 1 ½  autostaanplaatsen/ woonentiteit. 

De aanvraag komt hieraan tegemoet, want er wordt een carport gevraagd en op de voorliggende oprit kunnen tot 2 wagens parkeren. 

Schaal  

De carport heeft een ondergeschikt volume en wordt terugliggend tegenover de voorgevel van de woning ingeplant. Ook de omvang van het nieuwe bijgebouw blijft beperkt. De schaal van de voorgenomen werken is aanvaardbaar voor dit perceel en inpasbaar in de omgeving.

Ruimtegebruik en bouwdichtheid 

Momenteel is het terrein van 1540m² slechts bebouwd met een eengezinswoning. De inrichting van het terrein is evenwel gericht op een concept met 2 grondgebonden eengezinswoningen. De woondichtheid in geval van een 2de wooneenheid zou neerkomen op 12,99 WE/Ha, wat aanvaardbaar is op deze locatie. Voor deze toekomstige ontwikkeling zal evenwel een omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden vereist zijn.

Binnen de huidige aanvraag zal slechts 22% van de perceeloppervlakte verhard/ bebouwd zijn en dus resteert 78% (ca. 1214m²) aan groene ruimte. Deze footprint is aanvaardbaar en in overeenstemming is met de visie van de gemeente. 

De ligging van de oprit aan de linkerzijde van het perceel is aanvaardbaar aangezien er verder geen voortuinverharding voorzien is/ uitgevoerd werd behoudens het inkompad en het pad (13m²) langsheen de voorgevel dat beide verhardingen verbindt. 

De oppervlakte van 38,5m² voor het terras is niet ongebruikelijk voor een eengezinswoning en is dan ook aanvaardbaar.  

Ook de klinkerverharding in de achtertuin betreft een gebruikelijke verharding met eerder beperkte oppervlakte. 

Op recente luchtfoto’s is te zien dat de volledige berm voor de woning verhard werd, dit is niet aanvaardbaar. Op het inplantingsplan bestaande toestand wordt aangegeven dat de berm voor de woning onverhard is behoudens de inrit van 3m breed. Gezien de gegevens op het inplantingsplan kan er van worden uitgegaan dat, behoudens de oprit van 3m breed en een pad naar de inkom van 1,5m breed, de berm onthard zal worden en groen zal worden ingericht (gras).  

Visueel-vormelijke elementen 

De materialen van zowel de carport als het bijgebouw sluiten aan op deze van de woning. Het volume van de carport is ondergeschikt aan dit van de woning en ook het volume van het bijgebouw is beperkt.

De verhardingen worden voldoende omrand met groenaanleg.

Het straatbeeld zal niet negatief beïnvloed worden en de inrichting op het perceel zelf vormt een samenhangend esthetisch verantwoordt geheel.

Cultuurhistorische aspecten 

Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar. 

Bodemreliëf 

Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd. 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen

Door de aanvraag wordt geen bijkomende hinder gecreëerd.  Zowel de carport als de tuinberging zullen zorgen voor meer gebruiksgenot.

De raadpleging van de eigenaars van de aanpalende percelen

Er werd geen reactie ontvangen van de eigenaars van de aanpalende percelen.

Beoordeling externe adviezen

Op 15/12/2022 werd advies gevraagd aan Provincie Limburg

Het advies werd ontvangen op 11 januari 2023 en luidt: geen advies vereist.

 


 8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar omtrent het afleveren van een omgevingsvergunning aan de aanvrager.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een omgevingsvergunning aan de aanvrager.

De omgevingsvergunning omvat het bouwen van een tuinberging, een carport en terreinaanlegwerken zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan deze omgevingsaanvraag zijn verbonden.