Ingediend door raadslid Jean-Paul Briers via mail op 22 februari 2024:
Betreft: Oekraïense vluchtelingen
De socialistische krant De Morgen schrijft op 26 januari 2024 dat de president van Oekraïne graag zou hebben dat de Oekraïense vluchtelingen naar hun land terugkeren. Volgens De Morgen vraag hij concreet dat de verblijfspapieren van zijn mensen niet verlengd zouden worden. Of het nu is om aan het front te helpen of om het land draaiende te houden, in Oekraïne komt men handen te kort.
Een andere interessante stem in het debat is die van activiste Daria Kalniuk. In een interview in De Tijd van 24 januari 2024 zegt ze dat we haar landgenoten hier beter geen uitkeringen verschaffen, maar dat we het beter direct aan Oekraïne geven. Oekraïners die we hier steun geven, zonder dat ze daar iets voor doen, helpen de oorlog niet winnen, zegt ze. Ook zij is pleitbezorger om haar landgenoten te laten terugkeren. De jongeren en de kapitaalkrachtigen zijn vertrokken, de ouderen en de zwakkeren zijn achtergebleven. “Er leven hier momenteel meer mensen om te onderhouden dan mensen die werken”, besluit mevrouw Kalniuk.
Een derde, en op lange termijn een nog belangrijker argument waarom Oekraïners best terugkeren is de totale implosie van de geboortecijfers in dat land.
Velen hier in de raad dienen partijen die Oekraïne lid willen zien worden van de EU. Ik neem aan dat ze er dan ook van hier uit niets op tegen hebben om hun steentje bij te dragen om het land te helpen overleven?
Onze fractie heeft de volgende vragen hierover:
Notulen
Woordelijk verslag
De volgende cijfers worden ons aangereikt.
Momenteel verblijven er nog 23 personen van Oekraïense nationaliteit in onze gemeente, waarvan 8 mannen en 15 vrouwen. Van deze 8 mannen zijn er 6 ouder dan 18 jaar en 2 hebben de leeftijd van 18 jaar nog niet bereikt. Mogelijk zijn dus 8 personen oproepbaar voor het leger.
Wat tewerkstelling betreft, beschikken we over onderstaande gegevens:
4 personen zijn werkend (voltijds/deeltijds)
2 personen volgen Nederlandse les en zijn in begeleiding ATB naar werk
1 persoon is gepensioneerd
1 persoon is niet arbeidsgeschikt wegens ziekte
1 student aan de universiteit
7 personen waarover geen specifieke informatie hieromtrent
7 kinderen
(equivalent) leefloon: 6 personen ontvangen steun
2 personen ontvangen equivalent leefloon als samenwonenden
1 persoon ontvangt equivalent leefloon alleenstaand
1 persoon equivalent leefloon gezinslast
2 personen bijpassing equivalent leefloon omwille van deeltijdse job
We hebben geen actieve rol in de terugkeer naar het thuisland. Volgens de gegevens van de dienst burgerzaken keerden 16 personen inmiddels terug naar Oekraïne en 3 personen naar Polen.
Ingediend door raadslid Nathalie Claes via mail op 24 februari 2024:
Sterrenregister
Een kindje verliezen na minder dan 140 dagen zwangerschap is voor velen een pijnlijke realiteit.
Het feit dat je wettelijk gezien geen geboorteaangifte kan doen, maakt dit verlies des te zwaarder.
Bij een sterrenregister kunnen sterrenkinderen geregistreerd worden. De registratie van een sterrenkind in het sterrenregister bevestigt dat het kind voor altijd een belangrijke plaats inneemt in de ouders hun leven en in de samenleving.
Een gemeente kan een symbolisch sterrenregister voorzien. Hierin kunnen alle stilgeboren kinderen, ongeacht de zwangerschapsduur, geregistreerd worden. Deze symbolische aangifte heeft geen juridische gevolgen. De ouders krijgen bij de registratie een document mee als bewijs van inschrijving in het sterrenregister.
N-VA Zonhoven wilt daarom vragen of ook onze gemeente een sterrenregister kan voorzien?
Notulen
Woordelijk verslag
2. Sterrenregister – ingediend door raadslid Claes
Op voorstel van de dienst keurde het college van burgemeester en schepenen in zitting van 19 december 2023 het principe van een sterrenregister goed. Ouders die dit wensen kunnen dan inderdaad hun stilgeboren kind hierin laten registreren. De dienst burgerzaken is samen met de diensten ICT en communicatie dit project aan het finaliseren zodat dit kortelings uitgerold en bekend gemaakt kan worden. Dit is uiteraard ook steeds terug te vinden in de notulen van de zittingen van het college van burgemeester en schepenen.
Ingediend door raadslid Steven Reynders via mail op 24 februari 2024:
3. Prikkelarme zone Carnaval en andere evenementen
Aanleiding en context:
We moeten, het warm water niet altijd zelf uitvinden.
Daarom stel ik voor om in navolging van Stad Genk ook in Zonhoven volgend jaar een prikkelarme zone te houden in de route van de carnavalsstoet.
Argumentatie:
Voor kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) is het inderdaad zeer onaangenaam om heel veel prikkels en vooral geluidsprikkels te moeten aanhoren. Ik heb zelf een dochter die hier erg veel last van heeft en zou zo een zone heel erg op prijs stellen. Ik ben ervan overtuigd dat we zo ook deze kinderen echt kunnen laten genieten van Carnaval en dit op een rustige manier. Het moest hier niet gaan over een hele grote zone. We willen elk kind de kans geven om te komen. Een beperking mag je niet thuishouden. Iedereen moet evenementen kunnen bijwonen."
Voorstel
Daarom zou ik in dezelfde zone ook plaats houden voor stoelen en rolstoelen zodat kinderen met andere beperkingen er ook terecht kunnen. Liefst vlak bij de startplaats. Zo weet het kind perfect wanneer de stoet vertrekt en wanneer die voorbij is. Structuur in zo'n activiteit brengen helpt hen ook erg hard. Er is ook een eenvoudig achterpoortje waardoor je meteen uit het feestgedruis bent."
Uiteraard wel even op voorhand door mogelijke gebruikers aan te vragen, maar in Genk heeft dit alvast goed gewerkt.
Ik zou ook durven vragen om zo een plaats te voorzien voor Rolstoelen tijdens Zonhoven Trapt door en andere evenementen. We hopen op een positief antwoord van de meerderheid, aangezien jullie steeds zeggen er voor iedereen te willen zijn.
Ik wil daarom nog als suggestie meegeven om als organisatie een samenwerking aan te gaan met VZW inter, om zo op de best mogelijke manier toegankelijkheid voor iedereen te kunnen creëren.
Notulen
Woordelijk verslag
3. Prikkelarme zone Carnaval en andere evenementen – ingediend door raadslid Reynders
We zullen dit voorstel overmaken en bespreken met de Zonneridders, naar aanleiding van de organisatie van een volgende stoet. Algemeen kan dit steeds meegenomen worden in het kader van het veiligheidsoverleg bij evenementen, waar diensten van het gemeentebestuur en andere veiligheidsdiensten samen zitten met de organisatoren van een evenement. Bij “Zonhoven Trapt Door” voorzien we al meerdere jaren een platform voor minder mobiele mensen. Ook voor de editie van dit jaar is hier opnieuw een optie op genomen. Daarnaast hebben we inderdaad een overeenkomst lopen met vzw Inter, in het kader van advies naar toegankelijkheid.
4. Sluiproute ochtendverkeer Schutenseweg
Aanleiding en context
Iedere ochtend als de Beringersteenweg dicht slipt, komen de auto's via de sluiproute Schutenseweg. Hier loopt de fietsroute door voor vele kinderen die richting de scholen gaan.
Er zijn reeds plannen in de buurt om een petitie te starten hiervoor. Echter zover moet het helemaal niet komen indien jullie voor een adequate aanpak zorgen.
Argumentatie:
Aangezien het een route is die door veel kinderen met de fiets wordt gedaan om naar school te gaan is het aangewezen om hier te zorgen voor veiliger verkeer.
Ik weet wel dat deze weg op de planning staat (al 30 jaar) voor rioleringswerken en dat hopelijk ook snel effectief werk van gemaakt kan worden.
Voorstel:
Mijn vraag is om nu voorlopig er een snelheidsbeperking van 30 km/uur te voorzien en de straat enkel toe te laten voor plaatselijk/lokaal/bestemmingsverkeer. Met snelheidscontrole.
Na het aanleggen van de riolering en het veranderen van het wegdek hier een stuk fietsstraat te voorzien zodat de kinderen niet meer van de weg gereden worden en veilig aan school geraken, zowel naar de school in ter Terdonk als de vele kinderen die deze weg gebruiken om zich naar kindsheid jesu te verplaatsen. Temeer dat er ook een nieuwe wijk in ontwikkeling is langs deze weg wat zal zorgen voor heel wat extra kinderen die met de fiets zich naar school gaan verplaatsen.
Notulen
Woordelijk verslag
4. Sluiproute ochtendverkeer Schutenseweg – ingediend door raadslid Reynders
Hierbij de analyse van de dienst mobiliteit:
De snelheid en de intensiteit van het gemotoriseerd verkeer in onze straten worden opgevolgd via onze verplaatsbare snelheids-/smileyborden. Op het meetpunt Schutenseweg blijkt dat er inderdaad meer verkeer is op de spitsmomenten tijdens de week. Echter in het weekend (zaterdag) is deze verdeling gelijkaardig. Dit doet vermoeden dat het vooral om lokaal ontsluitingsverkeer gaat eerder dan doorgaand sluipverkeer. Hetzelfde patroon doet zich voor in de Keurstraat, Bremstraat en Beverzakbroekweg. De snelheid die door 85% van het gemotoriseerd verkeer gereden wordt in de Schutenseweg is 50 km/u. Op basis van deze objectieve cijfers is een aanpassing van het snelheidsregime en een beperking op doorgaand verkeer dan ook niet te verantwoorden. Verdere opvolging van intensiteiten en snelheden (o.a. in de Varenstraat) en het in kaart brengen van de fietsintensiteiten worden verder opgepikt. Het invoeren van een fietsstraat kan overwogen worden mits er aan de voorwaarden (o.a. hoge intensiteit aan fietsers) voldaan wordt en er een lokaal draagvlak voor is.