Terug
Gepubliceerd op 27/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/02/2024 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur

Verontschuldigd

Inge Becks; Sven Lieten

Secretaris

Bart Telen, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2024_GR_00027 - Notulen en zittingsverslag - gemeenteraad 29 januari 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Becks; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
1.

2024_GR_00027 - Notulen en zittingsverslag - gemeenteraad 29 januari 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00027 - Notulen en zittingsverslag - gemeenteraad 29 januari 2024 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Artikel 38 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad.

Op basis van artikel 278, §1 DLB is op de gemeenteraad van 16 december 2019 het huishoudelijk reglement aangepast en is beslist om het zittingsverslag te vervangen door een audio opname.

De goedgekeurde notulen worden bekend gemaakt via de website.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad heeft geen opmerkingen over het notulenverslag. Bijgevolg is het notulenverslag van de zitting van 29 januari 2024 goedgekeurd.

Artikel 2

De gemeenteraad heeft geen opmerkingen over het zittingsverslag (audio opname). Bijgevolg is het zittingsverslag van 29 januari 2024 goedgekeurd.

2.

2024_GR_00028 - Dadingsovereenkomst - Gerooide bomen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Becks; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00028 - Dadingsovereenkomst - Gerooide bomen - Goedkeuring
Aanwezig
Sofie Vanoppen, Johny De Raeve, Bram De Raeve, Frederick Vandeput, Johan Vanhoyland, Frank Vandebeek, Johan Schraepen, Ria Hendrikx, Yannick Aerts, Pol Bos, Jean-Paul Briers, Nathalie Claes, Libera Crescente, Bart Heleven, Katrien Hoebers, Lennert Kippers, Kris Knuts, Johny Lenskens, Steven Reynders, Céderique Schellis, Karen Schillebeeks, Dominic Tholen, Lieve Vandeput, Martin Vandereyt, Bart Vanhorenbeek, Bart Telen
Stemmen voor 23
Nathalie Claes, Céderique Schellis, Frederick Vandeput, Bart Heleven, Johan Schraepen, Karen Schillebeeks, Lennert Kippers, Libera Crescente, Martin Vandereyt, Ria Hendrikx, Lieve Vandeput, Bart Vanhorenbeek, Bram De Raeve, Johny De Raeve, Frank Vandebeek, Johan Vanhoyland, Sofie Vanoppen, Jean-Paul Briers, Dominic Tholen, Johny Lenskens, Katrien Hoebers, Yannick Aerts, Kris Knuts
Stemmen tegen 2
Steven Reynders, Pol Bos
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2024_GR_00028 - Dadingsovereenkomst - Gerooide bomen - Goedkeuring

2024_GR_00028 - Dadingsovereenkomst - Gerooide bomen - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Foto's in bijlage.

Feiten context en argumentatie

De eigenaars van de percelen gelegen Molenweg 21, Vonckers bv (handelsnaam: Cremerie Chapeau), hebben in de zomer 2023 werken aangevat om hun horecazaak en bijhorend perceel grondig te verbouwen, dit op basis van een door de gemeente verleende vergunning. Hierbij hebben ze niet enkel hun eigen perceel bewerkt maar hebben ze ook zeven bomen gelegen op het openbaar domein van de gemeente Zonhoven gekapt. Dit laatste gebeurde zonder toelating of kennisgeving onder eender welke vorm, waarbij de gemeente buitencontractuele schade heeft geleden.

Het ging om zeven volwassen, huizenhoge, bomen. Concreet gaat het om 1 zomereik, 3 rode berken en 3 blauwe sparren. Op meerdere foto's van straatbeelden zijn de bomen, alsook de soort, duidelijk te herkennen. De locatie van de (stam van de) bomen staat exact ingetekend op het opmetingsplan uit het omgevingsdossier van bv Vonckers, waaruit makkelijk af te lezen valt dat de bomen behoorden tot het openbaar domein en niet op het privaat perceel van Vonckers bv stonden. 

De bomen zijn gekapt in het midden van augustus 2023. De geleden schade door het omkappen van de bomen is 18.844,47 euro, conform de berekening van de gemeentelijke administratie. Deze waarde werd bekomen aan de hand van de uniforme methode voor waardebepaling van straat-, laan- en parkbomen. Deze berekeningswijze wordt sinds de jaren '70 gehanteerd voor bomen behorende tot het openbaar domein in Vlaanderen (https://www.vvog.info/waardebepaling). Deze berekeningswijze wordt gehanteerd omdat het vrijwel onmogelijk is om volwassen bomen terug te planten (herstelling in natura is m.a.w. onmogelijk). 

Bovenstaand beschreven schadegeval werd aangegeven bij de verzekeraar Ethias van de gemeente Zonhoven, om de schade geleden door de gemeente te verhalen bij de schadeverwekker. Ethias werd aangesteld door het college van burgemeester en schepenen in zitting op 30 november 2021, in uitvoering van opdrachtdocumenten goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting op 31 mei 2021 en 28 juni 2021. Ethias heeft o.b.v. deze door de bevoegde organen goedgekeurde documenten een mandaat verkregen om namens de gemeente op te treden en de buitencontractuele schade terug te vorderen van de schadeverwekker. Op vraag van het college van burgemeester en schepenen, werd dit dossier bij Ethias gepauzeerd om rechtstreeks in onderhandeling te treden met Vonckers bv om dit geschil te beëindigen.

Er vond een overleg plaats met Vonckers bv. Er werd op initiatief van de gemeente voorgesteld dat Vonckers bv de som van 6.000,00 euro zou betalen om dit geschil definitief te beëindigen, wat m.a.w. neerkomt op het aangaan van een dadingsovereenkomst. Dit bedrag van 6.000,00 is een voorstel om het geschil te beëindigen, gemotiveerd op basis van het feit dat de exacte grootte en staat van de bomen, dewelke de waarde bepaalt, niet meer volledig te achterhalen valt omdat de bomen gerooid en volledig afgevoerd zijn. Daarnaast impliceert de door de gemeente verleende omgevingsvergunning, met een oprit langs de Molenweg, dat er mogelijk een of twee van de zeven bomen gerooid zouden moeten geworden zijn om deze vergunde inrit toegankelijk te kunnen maken, in het geval die hinder zouden veroorzaken.

Vonckers bv nam bovenstaand aanbod in beraad en liet nadien weten hier op in te willen gaan.

Er werd een dadingsovereenkomst opgesteld om dit te formaliseren, waarvoor de gemeenteraad gevraagd wordt deze goed te keuren op grond van art. 41, 17° van het decreet lokaal bestuur. De dadingsovereenkomst is toegevoegd als bijlage bij dit besluit.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de dadingsovereenkomst, zoals toegevoegd in bijlage, met Vonckers bv integraal goed, waarbij Vonckers bv een bedrag van 6.000,00 euro betaalt om het geschil betreffende de buitencontractuele vordering van de gemeente Zonhoven voor schade toegebracht aan het openbaar domein, in casu betreffende het kappen van zeven bomen gelegen op het openbaar domein van de gemeente Zonhoven aan de Molenweg ter hoogte van huisnummer 21, definitief te beëindigen.

3.

2024_GR_00029 - Limburgse RPR - Occasioneel gezamenlijke overheidsopdracht - Goedkeuring gunningswijze en selectieleidraad - delegatie gunningsleidraad - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Becks; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
3.

2024_GR_00029 - Limburgse RPR - Occasioneel gezamenlijke overheidsopdracht - Goedkeuring gunningswijze en selectieleidraad - delegatie gunningsleidraad - Goedkeuring

2024_GR_00029 - Limburgse RPR - Occasioneel gezamenlijke overheidsopdracht - Goedkeuring gunningswijze en selectieleidraad - delegatie gunningsleidraad - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Gemeenteraad d.d. 11/12/2023;

Toelichtende nota - functiehuis, loonhuis en HR-instrumenten, zoals toegevoegd in bijlage;

Selectieleidraad zoals toegevoegd in bijlage.

Feiten context en argumentatie

Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid.  

Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HR instrumenten voor de lokale en provinciale besturen.

Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij lokale besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenste de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.  

Er werd beslist om dit te doen onder de vorm van occasionele gezamenlijke opdrachten. Na rondvraag in de Regio wensen 32 van de 42 lokale besturen en de provincie Limburg deel te nemen aan deze opdrachten. De samenwerkingsovereenkomst die hiervoor werd opgemaakt met de afspraken voor de verdere organisatie van de gezamenlijke opdrachten werd door de bevoegde organen van alle 33 deelnemende besturen goedgekeurd, in Zonhoven in zitting op de gemeenteraad van 11 december 2023.

De eerste stap in deze historische Limburgse samenwerking op HR-niveau is het in de markt zetten van de occasionele gezamenlijke opdracht “Aanstellen diverse dienstverleners in het kader van het nieuwe verloningsbeleid (Fase 1 Concept)”.

Een selectieleidraad werd ontwikkeld om geïnteresseerde partijen uit te nodigen om een aanvraag tot deelneming voor deze opdracht in te dienen. Deze selectieleidraad strekt er enkel toe geschikte kandidaten te selecteren die in de volgende fase van de gunningsprocedure uitgenodigd zullen worden om een offerte in te dienen op grond van de gunningsleidraad die enkel zal worden overgemaakt aan de geselecteerde kandidaten.

In het kader van de opdracht "Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept)” werd een selectieleidraad met nr. 2023-5457 opgesteld door stad Hasselt, in samenspraak met de 33 deelnemende besturen (partijen).

De opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

  • Perceel 1: Functie-, loonhuis en HR instrumenten, geraamd op € 200.000,00 excl. btw of € 242.000,00 incl. 21% btw.  
  • Perceel 2: Cafetariaplan, geraamd op € 125.000,00 excl. btw of € 151.250,00 incl. 21% btw.  

De totale uitgave wordt geraamd op € 325.000,00 excl. btw of € 393.250,00 incl. 21% btw. Dit betreft de totale raming van de opdracht, met andere woorden de gecumuleerde uitgave voor alle overheden samen. Het aandeel van de gemeente Zonhoven bedraagt richtgevend 8.000,00-10.000,00 euro.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

Stad Hasselt treedt op als penhouder en staat in voor de opmaak van de opdrachtdocumenten, van het selectieverslag/verslag van nazicht van de offertes, etc.  

Alle deelnemende besturen dienen zowel de selectie- en de gunningsleidraad als de selectie/gunningsbeslissing door hun eigen bevoegde organen te laten goedkeuren. Om de timing in deze opdrachten bij de deelnemende besturen zoveel mogelijk gelijk te laten lopen, wordt voorgesteld dat de gemeenteraad de bevoegdheid om de gunningsleidraad goed te keuren, toe te vertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen in toepassing van artikel 41, tweede lid, 10°, b) van het decreet lokaal bestuur.

Conform de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst zal elke Partij instaan voor de betaling van het aandeel van de prijs overeenstemmend met het aantal medewerkers in loondisnet binnen haar organisatie, zoals hierboven indicatief uiteengezet.  

Conform de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst zal een boeteclausule worden toegepast indien een deelnemend lokaal bestuur na ondertekening zijn deelname aan de samenwerking alsnog wenst te beëindigen.

Financiële informatie

De kredieten voor de uitgaven van deze opdracht zijn voorzien in MJP 001225.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de bijgevoegde selectieleidraad en de raming voor de opdracht “Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept)”, goed. De raming bedraagt € 325.000,00 excl. btw of € 393.250,00 incl. 21% btw voor de totale opdracht, het aandeel voor de gemeente Zonhoven wordt geraamd op € 8.000,00-10.000,00 excl. btw. 

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau. Conform de beslissing van de gemeenteraad d.d. 11/12/2023, fungeert de stad Hasselt als aanbestedende overheid.

Artikel 4

De gemeenteraad vertrouwt de bevoegdheid voor het vaststellen van de gunningsleidraad van de in artikel 1 vermelde opdracht toe aan het college van burgemeester en schepenen in toepassing van artikel 41, tweede lid, 10°, b) van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 5

De kredieten voor de uitgaven van deze opdracht zijn voorzien in MJP 001225.

4.

2024_GR_00025 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Inrichten van twee parkeerplaatsen voor personen met een beperking op de parking langs de Grote Eggestraat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Becks; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
4.

2024_GR_00025 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Inrichten van twee parkeerplaatsen voor personen met een beperking op de parking langs de Grote Eggestraat - Goedkeuring

2024_GR_00025 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Inrichten van twee parkeerplaatsen voor personen met een beperking op de parking langs de Grote Eggestraat - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

2023_CBS_00863 - Herinrichting parking met toegang langs de Kleine Eggestraat - Principiële Goedkeuring.

Feiten context en argumentatie

Op vraag van enkele handelaars wordt de parking gelegen langs de Grote Eggestraat uitgerust met twee parkeerplaatsen voor personen met een beperking. 

Advies dienst mobiliteit

  • Volgens de deelnota parkeren (mobiliteitsplan Zonhoven) dient er aandacht geschonken te worden aan de parkeerplaatsen voor personen met een beperking. Globaal binnen het centrum wordt de norm van 6% parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een beperking niet gehaald. Voor de parking waarvan sprake betekent dit dat de inrichting van 2 dergelijke parkeerplaatsen wenselijk is. De inrichting dient te voldoen aan de ontwerprichtlijnen zoals geformuleerd in het vademecum duurzaam parkeerbeleid.
  • Om de multimodale bereikbaarheid van de handelszaken in deze omgeving te verhogen is het diversifiëren van het gebruik van deze parkeerruimte  wenselijk en dit in het voordeel van de actieve weggebruiker (cfr. mobiliteitsplan). De dienst mobiliteit stelt daarom voor om enkele parkeerplaatsen om te vormen tot een fietsenstalling, dit om te komen tot een comfortabele fietsenstalling rekening houdend met niet-reguliere fietsen en voldoende afstand te vrijwaren naar geparkeerde voertuigen. Deze dient ingericht te worden conform de aanbevelingen uit het vademecum fietsvoorzieningen. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De parking langs de Grote Eggestraat wordt uitgerust met 2 parkeerplaatsen voor personen met een beperking.

Artikel 2

Deze maatregelen worden ter kennis gebracht door het verkeersbord E9a met onderbord.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

5.

2024_GR_00024 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - het inrichten van een parkeerplaats voor autodelen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Becks; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
5.

2024_GR_00024 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - het inrichten van een parkeerplaats voor autodelen - Goedkeuring

2024_GR_00024 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - het inrichten van een parkeerplaats voor autodelen - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De parkeerplaats voor de elektrische deelwagen wordt verplaatst van de parking evenementenhal naar de parking naast het gemeentehuis (Kerkplein 1).

De inrichting van een parkeerplaats autodelen dient conform artikel 70.2.1. van het Belgische verkeersreglement (verkeersborden voor parkeer- en stilstandverbod, verkeersborden voor beurtelings parkeren en verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen) te gebeuren. Daarbij wordt het onderbord autodelen toegevoegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De voorbehouden parkeerplaats voor de elektrische deelwagen bevindt zich op de parking naast het gemeentehuis (Kerkplein 1).

Artikel 2

De bestemming van deze parkeerplaats wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens E9a (parkeren toegelaten) met onderbord 'autodelen'.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

6.

2024_GR_00026 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Instellen van maatregelen in functie van de verkeersveiligheid in de Beverzakstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Becks; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00026 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Instellen van maatregelen in functie van de verkeersveiligheid in de Beverzakstraat - Goedkeuring
Aanwezig
Sofie Vanoppen, Johny De Raeve, Bram De Raeve, Frederick Vandeput, Johan Vanhoyland, Frank Vandebeek, Johan Schraepen, Ria Hendrikx, Yannick Aerts, Pol Bos, Jean-Paul Briers, Nathalie Claes, Libera Crescente, Bart Heleven, Katrien Hoebers, Lennert Kippers, Kris Knuts, Johny Lenskens, Steven Reynders, Céderique Schellis, Karen Schillebeeks, Dominic Tholen, Lieve Vandeput, Martin Vandereyt, Bart Vanhorenbeek, Bart Telen
Stemmen voor 20
Céderique Schellis, Steven Reynders, Frederick Vandeput, Bart Heleven, Pol Bos, Johan Schraepen, Karen Schillebeeks, Lennert Kippers, Martin Vandereyt, Ria Hendrikx, Lieve Vandeput, Bram De Raeve, Johny De Raeve, Frank Vandebeek, Johan Vanhoyland, Sofie Vanoppen, Dominic Tholen, Johny Lenskens, Katrien Hoebers, Kris Knuts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 5
Nathalie Claes, Libera Crescente, Bart Vanhorenbeek, Jean-Paul Briers, Yannick Aerts
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2024_GR_00026 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Instellen van maatregelen in functie van de verkeersveiligheid in de Beverzakstraat - Goedkeuring

2024_GR_00026 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Instellen van maatregelen in functie van de verkeersveiligheid in de Beverzakstraat - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

2023_CBS_01280 - Rapport Verkeersonderzoek Beverzakstraat door SUUNTA bv - Goedkeuring

Feiten context en argumentatie

Voorliggend algemeen reglement op de politie van het wegverkeer betreft het instellen van maatregelen in de Beverzakstraat in functie van de verkeersveiligheid.

Bij collegebesluit van 12/12/2023 werden maatregelen getroffen die de verkeersveiligheid verhogen in de Beverzakstraat en dit ter hoogte van de wegversmalling en ter hoogte van het kruispunt met de Reuvoortweg. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De voorrang wordt ingericht bij de smalle doorgang in de Beverzakstraat t.h.v. huisnummer 25.

Artikel 2

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden B19 en B21 ter hoogte van de smalle doorgang.

Artikel 3

Er wordt een snelheidsbeperking van 50 km/u ingesteld in beide rijrichtingen in de Beverzakstraat tussen het kruispunt met de Heuveneindeweg (N715) en huisnummer 28.

Artikel 4

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden C43.

Artikel 5

Het voorrangsregime op het kruispunt van de Reuvoortweg (beide takken) wijzigt naar stoppen en voorrang geven.

Artikel 6

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord B5 en een witte stopstreep haaks op de rand van de rijbaan.

Artikel 7

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

7.

2024_GR_00030 - Variapunten - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Sofie Vanoppen, voorzitter ; Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Pol Bos; Jean-Paul Briers; Nathalie Claes; Libera Crescente; Bart Heleven; Katrien Hoebers; Lennert Kippers; Kris Knuts; Johny Lenskens; Steven Reynders; Céderique Schellis; Karen Schillebeeks; Dominic Tholen; Lieve Vandeput; Martin Vandereyt; Bart Vanhorenbeek, raadsleden; Bart Telen, algemeen directeur
Verontschuldigd
Inge Becks; Sven Lieten
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
7.

2024_GR_00030 - Variapunten - Kennisneming

2024_GR_00030 - Variapunten - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Ingediend door raadslid Jean-Paul Briers via mail op 22 februari 2024: 

Betreft: Oekraïense vluchtelingen

De socialistische krant De Morgen schrijft op 26 januari 2024 dat de president van Oekraïne graag zou hebben dat de Oekraïense vluchtelingen naar hun land terugkeren. Volgens De Morgen vraag hij concreet dat de verblijfspapieren van zijn mensen niet verlengd zouden worden. Of het nu is om aan het front te helpen of om het land draaiende te houden, in Oekraïne komt men handen te kort. 

Een andere interessante stem in het debat is die van activiste Daria Kalniuk. In een interview in De Tijd van 24 januari 2024 zegt ze dat we haar landgenoten hier beter geen uitkeringen verschaffen, maar dat we het beter direct aan Oekraïne geven. Oekraïners die we hier steun geven, zonder dat ze daar iets voor doen, helpen de oorlog niet winnen, zegt ze. Ook zij is pleitbezorger om haar landgenoten te laten terugkeren. De jongeren en de kapitaalkrachtigen zijn vertrokken, de ouderen en de zwakkeren zijn achtergebleven. “Er leven hier momenteel meer mensen om te onderhouden dan mensen die werken”, besluit mevrouw Kalniuk. 

Een derde, en op lange termijn een nog belangrijker argument waarom Oekraïners best terugkeren is de totale implosie van de geboortecijfers in dat land

Velen hier in de raad dienen partijen die Oekraïne lid willen zien worden van de EU. Ik neem aan dat ze er dan ook van hier uit niets op tegen hebben om hun steentje bij te dragen om het land te helpen overleven?

Onze fractie heeft de volgende vragen hierover:

  1. Sinds 08 maart 2022 vangt ook onze gemeente vluchtelingen uit Oekraïne op. Hoeveel van deze mensen verblijven er op dit moment nog in onze gemeente?
  2. 68% van de Oekraïense vluchtelingen zou vrouw zijn. Maar hoeveel onder hen in Zonhoven zijn mannen? 
  3. En hoeveel van deze mannen zouden in aanmerking komen om opgeroepen te worden voor het Oekraïense leger? 
  4. Duitsland heeft een speciaal ‘job-turbo’ programma om vluchtelingen aan het werk te zetten. De krant Junge Freiheit toonde op 02 februari  aan dat het voor wat betreft Oekraïners een flop is. Oekraïners blijken moeilijker te activeren dan gedacht. Hoe zit dat in onze gemeente, hoeveel van de mensen die we opgevangen hebben zijn ondertussen aan het werk?
  5. En hoeveel Oekraïense vluchtelingen in onze gemeente ontvangen een (equivalent) leefloon? 
  6. Is deze gemeente, net zoals ze ooit de vluchtelingen met open armen opving, nu van plan om mee te helpen aan hun terugkeer? 
  7. Hoeveel mensen die wij opvingen in onze gemeente keerden ondertussen al terug naar Oekraïne? 


Ingediend door raadslid Nathalie Claes via mail op 24 februari 2024: 

Sterrenregister 

Een kindje verliezen na minder dan 140 dagen zwangerschap is voor velen een pijnlijke realiteit.
Het feit dat je wettelijk gezien geen geboorteaangifte kan doen, maakt dit verlies des te zwaarder.


Bij een sterrenregister kunnen sterrenkinderen geregistreerd worden. De registratie van een sterrenkind in het sterrenregister bevestigt dat het kind voor altijd een belangrijke plaats inneemt in de ouders hun leven en in de samenleving.

Een gemeente kan een symbolisch sterrenregister voorzien. Hierin kunnen alle stilgeboren kinderen, ongeacht de zwangerschapsduur, geregistreerd worden. Deze symbolische aangifte heeft geen juridische gevolgen. De ouders krijgen bij de registratie een document mee als bewijs van inschrijving in het sterrenregister.

 N-VA Zonhoven wilt daarom vragen of ook onze gemeente een sterrenregister kan voorzien?


Ingediend door raadslid Steven Reynders via mail op 24 februari 2024:  

  1. Prikkelarme zone Carnaval en andere evenementen

Aanleiding en context: 

We moeten, het warm water niet altijd zelf uitvinden.

Daarom stel ik voor om in navolging van Stad Genk ook in Zonhoven volgend jaar een prikkelarme zone te houden in de route van de carnavalsstoet. 

Argumentatie:

Voor kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) is het inderdaad zeer onaangenaam om heel veel prikkels en vooral geluidsprikkels te moeten aanhoren. Ik heb zelf een dochter die hier erg veel last van heeft en zou zo een zone heel erg op prijs stellen. Ik ben ervan overtuigd dat we zo ook deze kinderen echt kunnen laten genieten van Carnaval en dit op een rustige manier. Het moest hier niet gaan over een hele grote zone. We willen elk kind de kans geven om te komen. Een beperking mag je niet thuishouden. Iedereen moet evenementen kunnen bijwonen." 

Voorstel

Daarom zou ik in dezelfde zone ook plaats houden voor stoelen en rolstoelen zodat kinderen met andere beperkingen er ook terecht kunnen. Liefst vlak bij de startplaats. Zo weet het kind perfect wanneer de stoet vertrekt en wanneer die voorbij is. Structuur in zo'n activiteit brengen helpt hen ook erg hard. Er is ook een eenvoudig achterpoortje waardoor je meteen uit het feestgedruis bent."

Uiteraard wel even op voorhand door mogelijke gebruikers aan te vragen, maar in Genk heeft dit alvast goed gewerkt.

Ik zou ook durven vragen om zo een plaats te voorzien voor Rolstoelen tijdens Zonhoven Trapt door en andere evenementen. We hopen op een positief antwoord van de meerderheid, aangezien jullie steeds zeggen er voor iedereen te willen zijn.

Ik wil daarom nog als suggestie meegeven om als organisatie een samenwerking aan te gaan met VZW inter, om zo op de best mogelijke manier toegankelijkheid voor iedereen te kunnen creëren. 

 

     2. Sluiproute ochtendverkeer Schutense weg

Aanleiding en context

Iedere ochtend als de Beringersteenweg dicht slipt, komen de auto's via de sluiproute Schutenseweg. Hier loopt de fietsroute door voor vele kinderen die richting de scholen gaan. 

Er zijn reeds plannen in de buurt om een petitie te starten hiervoor. Echter zover moet het helemaal niet komen indien jullie voor een adequate aanpak zorgen.

Argumentatie:

Aangezien het een route is die door veel kinderen met de fiets wordt gedaan om naar school te gaan is het aangewezen om hier te zorgen voor veiliger verkeer.

Ik weet wel dat deze weg op de planning staat (al 30 jaar) voor rioleringswerken en dat hopelijk ook snel effectief werk van gemaakt kan worden.

Voorstel:

Mijn vraag is om nu voorlopig er een snelheidsbeperking van 30 km/uur te voorzien en de straat enkel toe te laten voor plaatselijk/lokaal/bestemmingsverkeer. Met snelheidscontrole.

Na het aanleggen van de riolering en het veranderen van het wegdek hier een stuk fietsstraat te voorzien zodat de kinderen niet meer van de weg gereden worden en veilig aan school geraken, zowel naar de school in ter Terdonk als de vele kinderen die deze weg gebruiken om zich naar kindsheid jesu te verplaatsen. Temeer dat er ook een nieuwe wijk in ontwikkeling is langs deze weg wat zal zorgen voor heel wat extra kinderen die met de fiets zich naar school gaan verplaatsen.