Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
“§1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
De toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
Op 4 december 2023 heeft de gemeente Zonhoven een omgevingsvergunningsaanvraag ontvangen die ingediend werd door de BVBA Tempels en Jacobs Landmeters-Experten, met maatschappelijke zetel te Luikersteenweg 675A, 3500 Hasselt en met als ondernemingsnummer: 0838.121.174. Dit betreffende een verkavelingsvergunning waarin de oprichting van 9 bouwkavels beoogd wordt met gedeeltelijke verlegging van de voetweg nr. 47, met kenmerk OMV_2023161191.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein gelegen aan de goed uitgeruste gemeenteweg Ramaekersveldweg 10, 3520 Zonhoven. Dit terrein bestaat uit de percelen kadastraal gekend als zijnde Afdeling 3, Sectie E, nrs. 210 D, 210E, 211/2E en 211/2F. De vergunningsaanvrager treedt op met de volmacht van de BVBA Gilbert Nulens, met maatschappelijke zetel te Bieststraat 2, 3500 Hasselt en met als ondernemingsnummer: 0460.763.361, die volle eigenaar is van de betrokken percelen.
De voorliggende verkavelingsaanvraag met wegenisaspect omvat het inrichten van 9 bouwkavels, waarvan 1 bouwkavel zal dienen voor open bebouwing en 8 kavels zullen dienen voor halfopen bebouwing. Daarnaast wordt ook voorzien in de voorwaardelijke reservatie van een kavel voor de netbeheerder, met gedeeltelijke verplaatsing van de bestaande voetweg met nr. 47, zoals ingeschreven in de Atlas der Buurtwegen, van het bestaande perceel met nr. 211/2F naar het kadastraal perceel gekend als zijnde 210D.
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat volgende stedenbouwkundige handelingen:
Het projectgebied van de omgevingsvergunningsaanvraag is gelegen in een woongebied aansluitend op het centrum van Zonhoven, waarbij het projectgebied aangrenzend en ontsloten wordt door de Ramaekersveldweg. Het centrum voorziet op een afstand van 700 meter in alle behoeften en voorzieningen, waaronder onderwijs, kinderopvang, ontspanningsmogelijkheden…
De omgevingsvergunningsaanvraag werd ingediend op 4 december 2023, waarna op dd. 9 januari 2024, 15 februari 2024 en 27 augustus 2024 een gewijzigde projectversie overgemaakt en aanvaard werd door de vergunningverlenende overheid, zijnde het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Zonhoven. Op dd. 13 maart 2024 werd de aanvraag volledig en ontvankelijk verklaard.
Het aanvraagdossier omvat een wijziging aan het gemeentelijk wegennet, doordat een rooilijnplan aangebracht wordt waarin de gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 47, zoals ingeschreven in de Atlas der Buurtwegen, voorzien wordt. Dit rooilijnplan werd opgesteld door landmeter-expert Brecht Jacobs op dd. 16 november 2023.
Argumentatie
Overeenkomstig artikel 12, §2 van het Decreet Gemeentewegen kan de wijziging aan het gemeentelijk wegennet, zoals een verplaatsing, met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd dat voldoet aan de vereisten van artikel 16 van het Decreet Gemeentewegen, en voor zover de wijziging past binnen de realisatie van de bestemming van de gronden.
De aanvrager maakt gebruik van deze mogelijkheid om naast de stedenbouwkundige handelingen en het verkavelen van de gronden, tevens de gedeeltelijke verplaatsing van de voetweg nr. 47 te verwezenlijken. Daartoe dienen de rooilijnen van deze voetweg aangepast te worden, waarbij de huidige ligging op het kadastraal perceel met nr. 211/2F met een breedte van 1,00 meter verlaten wordt, met verplaatsing naar het kadastraal perceel met nr. 210D langsheen de grens met het perceel 210L, met een voorziene breedte van 3,50 meter breedte.
De betrokken wegen in voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag, zijnde de Ramaekersveldweg en voetweg nr. 47, kwalificeren elk als een gemeenteweg in de zin van het Decreet Gemeentewegen. De voetweg nr. 47 is ingeschreven in de Atlas der Buurtwegen en is ingevolge artikel 85 van het Decreet Gemeentewegen te beschouwen als een gemeenteweg.
De gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 47 is bedoeld om te komen tot een herwaardering van het trage wegennetwerk, gelet de betrokken voetweg in zijn huidige ‘toestand’ onzichtbaar is als een publieke erfdienstbaarheid van doorgang, zonder te beschikken over een eigen ‘bedding’ aan de zuidelijke rand van het projectgebied. Gelet deze voetweg in der feite verdwenen is, werden er doorheen de jaren ook vergunningen voor gebouwen verleend, hetgeen ertoe leidt dat het bestaande tracé van de voetweg nr. 47 niet langer een wezenlijke functie in het gemeentelijk wegennet kan vervullen.
De voorliggende gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 47 beoogt de herwaardering van deze gemeenteweg, met het verlenen van een functionele verbinding tussen de Ramaekersveldweg en Buitenhof – zijnde de woonontwikkeling gelegen ten noordoosten van het voorliggende projectgebied. Zodanig een trage verbinding gerealiseerd kan worden als verkeersveilig alternatief.
Het aanvraagdossier bevat hiertoe een rooilijnplan dat voldoet aan de vereisten van artikel 16, §2 van het Decreet Gemeentewegen, gelet het rooilijnplan de bestaande en toekomstige rooilijn(en) weergeeft van de betrokken gemeentewegen, en voor wat voetweg nr. 47 betreft het oude tracé (conform de inschrijving in de Atlas der Buurtwegen) weergegeven wordt, alsook de toekomstige ligging. Het rooilijnplan bevat tevens de kadastrale vermeldingen en gegevens van de ‘getroffen’ percelen, alsook de omringende kadastrale percelen.
Bovendien worden de eigenaarsgegevens opgenomen op het rooilijnplan. Er wordt geen waardevermindering of – vermeerderingsbegroting opgenomen op het rooilijnplan, doordat de vergunningsaanvrager beschikt over een belofte tot kosteloze grondafstand van de wegbedding waar de voetweg nr. 47 gelegen zal zijn.
Tevens past de voorgenomen verplaatsing in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, welke overeenkomstig het gewestplan in woongebied gelegen zijn. Geen van de betrokken wegen werd bestemmingsmatig verankerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Vervolgens bepaalt artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet dat de gemeenteraad bevoegd is om te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg, hier de voetweg nr. 47. Hetgeen impliceert dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein.
Verwezen wordt hiervoor naar de principes en doelstellingen uit het Decreet Gemeentewegen die gelden voor iedere wijziging van gemeentewegen:
“Art. 3
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”
“Art. 4
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”
Het is in het licht van deze principes en doelstellingen dat de beoogde wijziging zal worden onderzocht.
Tot slot geldt overeenkomstig artikel 32, §2 Omgevingsvergunningsdecreet dat een vergunning voor aanvragen met de wijziging van een gemeenteweg, slechts verleend kan worden na de goedkeuring van de wijziging van de gemeenteweg door de gemeenteraad.
De voetweg nr. 47 is op heden gelegen langs de zuidoostelijke perceelsgrens van het kadastraal perceel met nr. 211/F2, aangrenzend met het kadastraal perceel met nr. 218N, voor een breedte van 1,00 meter. Deze ‘voetweg’ maakte sedert de inschrijving ervan in de Atlas der Buurtwegen een trage weg uit, bedoeld om de zachte weggebruikers van de gemeente Zonhoven te bedienen.
De voetweg nr. 47 vormde de verbinding tussen buurtweg nr. 9, de huidige Ramaekersveldweg, en buurtweg nr. 77, zijnde de huidige Burkweg. Echter is deze voetweg momenteel niet langer terug te vinden op het terrein waardoor de verbindende, functionele en ontsluitende functie van de voetweg nr. 47 ter hoogte van het projectgebied volledig teloor is gegaan.
Met de verplaatsing van de voetweg nr. 47 wordt ervoor geopteerd om de voetweg te herwaarderen, door haar te voorzien van een bredere bedding, zijnde een breedte van 3,50 meter om zo voldoende ruimte te bieden aan de zachte weggebruikers, zodanig ter plaatse veilig gekruist kan worden. Daarnaast wordt de verplaatsing tevens ingegeven om opnieuw een functionele, ontsluitende en verbindende functie te verlenen aan de voetweg.
Met de realisatie van het project ‘Buitenhof’, omvattende de realisatie van 54 woonheden met als primaire ontsluitingsweg de Herestraat, werd immers ruimte opengelaten op het perceel kadastraal gekend onder het nummer 205E003 om een functionele verbindingsweg te kunnen realiseren. Dit tussen de huizen met als huisnummer Buitenhof 29 en 31.
Deze ruimte laat toe om opnieuw een trage wegverbinding te realiseren die het woningbouwproject ‘Buitenhof’ zal verbinden met de Ramaekersveldweg om een alternatieve verbinding aan te bieden voor de trage weggebruikers die zich op heden dienen te bedienen van de Buitenhof – Herestraat – Ramaekersveldweg om zich zo te kunnen ontsluiten richting het centrum van Zonhoven.
Gelet zich ten noorden van het projectgebied de basisschool ‘GO! Next basisschool Kosmos’ bevindt en zich ten noordwesten van het projectgebied tevens de middelbare school ‘Vrije Middenschool Zonhoven’ bevindt, zal de nieuwe trage verbinding tevens dienen om het schoolverkeer op een veilige wijze te ontsluiten.
Het huidige tracé verplaatsen naar de ‘Buitenhof’ tussen de huizen met huisnummers Buitenhof 13 en 15 is minder opportuun, gelet deze locatie ingericht is als keerpunt en niet de nodige verkeersveiligheid biedt om op dit punt een aansluiting te vormen met een trage verbindingsweg. Immers zullen op deze locatie verkeersconflicten tussen gemotoriseerd verkeer en zachte weggebruikers plaatsvinden.
Door de voetweg nr. 47 te verplaatsen naar het perceel met nr. 210D, wordt gebruik gemaakt van de aanwezige mogelijkheid om een directe trage verbinding te realiseren tussen de Ramaekersveldweg en Buitenhof, waarbij ter hoogte van de Ramaekersveldweg reeds een fietspad aanwezig is. De benodigde ruimte om veilig te kunnen aansluiten op de Ramaekersveldweg is aldus aanwezig. Bovendien bevindt het perceel van het project ‘Buitenhof’ waarop de trage verbinding aansluit zich tussen twee verkeersdrempels, waardoor de verkeerssnelheid aldaar reeds beperkt wordt. Bovendien kent de Buitenhof in hoofdzaak bestemmingsverkeer, waardoor er zich ook daar geen verkeersconflicten zullen voordoen.
De Ramaekersveldweg behoort tot het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) van de provincie Limburg gelet dit hierlangs ontsluit, met aldus de belangrijke functie om te voorzien in een veilige en vlotte fietsverbinding. Door te voorzien in een verkeersveilige aantakking hierop voor voetgangers en fietsers, wordt het fietsroutenetwerk verstevigd, gewaarborgd en uitgebreid. Waarbij in het mobiliteitsplan van de gemeente Zonhoven tevens de nadruk gelegd wordt op het uitbouwen van een complementair (functioneel en recreatief) netwerk voor langzaam verkeer,
Bovendien bevat het mobiliteitsplan van de gemeente Zonhoven als een van de doelstellingen het uitbouwen van een netwerk van trage wegen, Gelet met voorliggend project tevens voorzien wordt in het herwaarderen en herbevestigen van het trage wegennetwerk door opnieuw te voorzien in een functionele, praktische en verkeersveilige ontsluitingswijze, wordt deze doelstelling gerealiseerd.
Met voorliggende vergunningsaanvraag wordt voorzien in de realisatie van een verkaveling, met 9 bouwkavels, waarbij aan de vergunningsaanvraag een omschrijving van de mogelijks te verwachten effecten op de mobiliteit omschreven worden. Waaruit reeds voortvloeit dat er mogelijks effecten op het wegennet vanwege de verplaatsing van voetweg nr. 47 eerder beperkt zijn.
Aangenomen kan worden dat door het realiseren van een functionele verbinding tussen de Ramaekersveldweg en Buitenhof een toename zal ontstaan van het zachte wegverkeer dat hiervan gebruik zal maken, doch komt dit eerder beperkt voor – waarbij dit niet van deze grootorde is om de ontsluiting van de Ramaekersveldweg in het gedrang te brengen. Bovendien valt ook niet in te zien hoe dit kan leiden tot mobiliteitseffecten ter hoogte van Buitenhof.
Bijgevolg beoogt deze aanvraag betreffende de voetweg nr. 47 o.a.:
Gelet op de doelstellingen die gerealiseerd worden met voorliggende wijziging aan het gemeentelijk wegennet, kan het voorliggend rooilijnplan en de inhoud daarvan worden goedgekeurd, net zoals de voorziene ligging en breedte van de gemeenteweg.
Gelet op het belang voor de gemeente en de weggebruikers is het dan ook aangeraden om de wegbedding waarop deze trage verbinding gelegen zal zijn, op te nemen in het openbaar domein. Om dit te realiseren werd in de vergunningsaanvraag een belofte tot kosteloze grondafstand gevoegd door de betrokken grondeigenaar.
Overeenkomstig art. 4, 1° Decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Voorliggend rooilijnplan strekt tot de verplaatsing van voetweg nr. 47 om te komen tot een herwaardering, bevestiging en verfijning van het bestaande, en toekomstige, trage wegennetwerk. Gelet de voetweg nr. 47 op heden niet langer aanwezig is op het terrein en de realisatie van deze voetweg volgens zijn juridische rooilijn zoals opgenomen in de Atlas der Buurtwegen onmogelijk in geworden vanwege later opgerichte bebouwing en de huidige ruimtelijke structuur, is een verplaatsing opportuun.
De bestaande breedte wordt verruimd van 1,00 meter naar 3,50 meter zodanig zachte weggebruikers over voldoende ruimte beschikken om elkaar op een veilige wijze te kruisen.
Gelet op de ligging wordt een verfijning van het fietsroutenetwerk gerealiseerd, gelet er een alternatieve verbinding ontstaat tussen de Ramaekersveldweg als onderdeel van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk en de Herestraat als onderdeel van het lokaal fietsroutenetwerk. Daarnaast ontstaat er een verkeersveilig alternatief voor het schoolverkeer dat op heden gebruikmaakt van de Buitenhof – Herestraat – Ramaekersveldweg, gelet een kortere veilige route mogelijk zal zijn.
Gelet hierop wordt het bestaande trage wegennetwerk, zoals in de feiten aanwezig, uitgebreid en versterkt door de voorliggende verplaatsing die de verfijning, doorwaardbaarheid en ontsluitingsmogelijkheden van dit netwerk uitbreiden. En er een nieuwe functionele verbinding ontstaat.
Gelet op deze vaststellingen, strekt de inhoud van het rooilijnplan het algemeen belang, en komt de voorliggende verplaatsing van voetweg nr. 47 ten goede van de gemeente Zonhoven waardoor er een ruimtelijk doordacht wegennet ontstaat.
Overeenkomstig art. 4, 2° Decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd moet worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het Decreet Gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie. Waarbij de voorbereidende werkzaamheden bij het Decreet Gemeentewegen aangeven dat het principe van de Ladder van Lansink gerespecteerd moet worden wanneer mogelijk: behoud, verplaatsing, opheffing.
In voorliggend geval is deze motiveringsplicht van toepassing, aangezien met voorliggende vergunningsaanvraag de verplaatsing van voetweg nr. 47, zijnde een trage weg, beoogd wordt.
Echter moet vastgesteld worden dat de voorliggende verplaatsing van voetweg nr. 47 aanvaardbaar is, aangezien het behoud van het huidig tracé van de voetweg niet mogelijk is. Op heden is het tracé in de feiten volledig verdwenen, hetgeen erop wijst dat de verbinding in zijn huidige stand niet langer een verbindende functie aanbiedt. Bovendien maakt de huidige bebouwing het niet mogelijk om het tracé te herstellen, gelet dit tracé dwars door de bebouwing ter hoogte van Buitenhof 2, 4, 30, 57, 59, 61 en Burkweg 13 loopt.
Een behoud is aldus uitgesloten, waarbij de volgende stap onderzocht moet worden zijnde een mogelijke verplaatsing van de voetweg nr. 47. Gelet op de omgeving en het aanwezige wegennetwerk dienen er zich twee mogelijkheden tot verplaatsing toe: ofwel langsheen het kadastraal perceel 210D richting de gemeenteweg ‘Buitenhof’, ofwel langs de zuidelijke perceelsgrens van het kadastraal perceel 211/F2 naar de ‘Buitenhof’, om aan te sluiten op het keerpunt gelegen tussen Buitenhof 11, 13 en 15.
Met voorliggende aanvraag wordt de eerste mogelijkheid voorgesteld en gerealiseerd, hetgeen gelet op de ruimtelijke en functionele invulling van het wegennet ook als meer opportuun overkomt. Het keerpunt tussen Buitenhof 11,n 13 en 15 dient immers om het gemotoriseerd verkeer te laten omkeren hetgeen een mogelijks conflictpunt uitmaakt, te meer de wegenis zou komen te liggen ter hoogte van de aanwezige parking te Buitenhof 11, hetgeen een realisatie van een trage verbinding op deze plaats bemoeilijkt.
Anderzijds is de eerste mogelijkheid ook meer opportuun om een verbreding van het tracé te bewerkstelligen, gelet niet mogelijk is ter hoogte van Buitenhof 11 zonder bijkomend afbreuk te doen aan de rechten van de aanwezige eigenaars. Daarentegen is ter hoogte van het kadastraal perceel 210D geen sprake van een parking, waarbij sterker nog het perceel met nr. nummer 205E003, tussen Buitenhof 29 en 31, reeds ruimte openlaat om een verbinding te realiseren tussen het woningbouwproject en de Ramaekersveldweg.
Gelet op deze ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheid voor het trage wegennetwerk geen bijkomende belasting vormt voor de rechten van derden en bovendien deze ligging een verkeersveiligere inrichting van een nieuw tracé van de voetweg nr. 47 mogelijk maakt, wordt dit tracé dan ook verkozen.
Gelet met voorliggende aanvraag geopteerd wordt om de voetweg nr. 47 niet op te heffen maar hieraan een nieuw leven te bieden in de vorm van een nieuw, verbreed, tracé ter hoogte van het perceel met nr. 210D wordt opnieuw een functionele, doorwaadbare en verkeersveilige langzame verbindingsroute gerealiseerd.
Zodat de voorgenomen wijziging verantwoord is.
Overeenkomstig artikel 4, 3° van het Gemeentewegendecreet dient bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet, steeds de verkeersveiligheid in aanmerking te worden genomen.
Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen’ en ‘algemeen belang’. Waaruit reeds is gebleken dat met de verbreding van het tracé van de gedeeltelijk verplaatste voetweg nr. 47 voorzien wordt in een voldoende brede wegbedding om kruisend verkeer veilig toe te laten. Waarbij de ruimte tevens een voldoende zichtbaarheid van het aankomend verkeer faciliteert.
Daarnaast verbetert de ligging eveneens de verkeersveiligheid doordat ter hoogte van de Ramaekersveldweg een fietspad aanwezig is en ter hoogte van Buitenhof twee verkeersdrempels aanwezig zijn, zal ter hoogte van de aansluiting met Buitenhof reeds sprake zijn van een verlaagd snelheidsprofiel – hetgeen de verkeersveiligheid te goede komt. Bovendien laat voorliggend verbreed tracé ook voldoende ruimte vrij voor het schoolverkeer dat hierlangs zal ontsluiten.
Aanvullend zorgt de ligging van de twee verkeersrempels ter hoogte van Buitenhof ertoe dat zachte weggebruikers op veilige wijze het voorliggend verplaatst tracé kunnen bereiken, waarbij het verkeer dat gebruik maakt van de nieuwe verbinding geen verkeersconflicten zal ondervinden ter hoogte van de Ramaekersveldweg noch ter hoogte van het Buitenhof.
De gevraagde wijziging komt zodoende de verkeersveiligheid ten goede.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het Gemeentewegendecreet dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
De voorliggende verplaatsing van voetweg nr. 47 zal de ontsluitingsmogelijkheden van de aangrenzende percelen enkel maar bevorderen, aangezien in zijn huidige toestand de voetweg volledig verdwenen is en in zijn beoogde toestand wederom een verbindende, ontsluitende en functionele invulling kan krijgen.
Waarbij de inwoners van het woningbouwproject ‘Buitenhof’ een bijkomende alternatieve ontsluitingsmogelijkheid verkrijgen voor zachte weggebruikers, waaronder schoolverkeer, waardoor de ontsluitingsmogelijkheden van het projectgebied en de ruimere omgeving enkel maar zal toenemen.
Als zodanig komt voorliggende verplaatsing de ontsluiting van de aangrenzende percelen ten goede.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het Gemeentewegendecreet dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
In voorkomend geval paalt de voetweg nr. 47 die gedeeltelijk verplaatst wordt aan de Ramaekersveldweg en toekomstig ook aan de Buitenhof. De Ramaekersveldweg is een lokale weg type II, zijnde een verdeelweg binnen de kern. De Buitenhof is een lokale weg type III, zijnde een erftoegangsweg.
Gelet op de concrete ligging van de betrokken gemeentewegen, wordt er geen impact op het gemeentelijk wegennet gerealiseerd die een mogelijks gemeentegrensoverschrijdend effect kan teweeg brengen.
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het Gemeentewegendecreet dient rekening te worden gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
De aangevraagde verplaatsing van de voetweg nr. 47 komt de verkeersveiligheid, het comfort van de zachte weggebruikers en hun noden tegemoet. Waarbij de voorziene verplaatsing, met verbreding, tegemoetkomt aan een duurzame ontwikkeling voor toekomstige generaties waarbij verplaatsingen per fiets en te voet gestimuleerd worden.
Ook wordt de toekomstige functie van de voetweg nr. 47 als trage verbinding gegarandeerd door te voorzien in een tracé dat realiseerbaar is, waarbij een openbaar gebruik, functionele verbinding en een toename van de doorwaadbaarheid van het projectgebied en de ruimere omgeving bestendigd wordt. Waarbij het tracé op zodanige wijze vormgegeven wordt dat dit voor toekomstige generaties zijn functie zal behouden.
De actuele functie van de voetweg nr. 47 die teloor is gegaan, wordt met de beoogde verplaatsing opnieuw in het leven geroepen, zij het in een verbrede vorm zodanig de verkeersveiligheid gegarandeerd kan worden. Door te voorzien in een veilige trage verbinding die aansluit op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk, wordt een verzoening bekomen van de aanwezige woonfunctie, recreatieve functie en woonfunctie.
Openbaar onderzoek
Binnen het kader van de behandeling van de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2023161191 in eerste bestuurlijke aanleg door het College van Burgemeester en Schepenen van de gemeente Zonhoven, en de gewijzigde projectinhoud die op dd. 9 januari 2024 en dd. 14 februari 2024 ingediend en aanvaard werd, werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 23 maart 2024 tot en met 21 april 2024.
Tijdens dit openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ontvangen.
Adviezen
Binnen het kader van de behandeling van de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2023161191 werden volgende adviezen ingewonnen:
Gratis grondafstand na voorlopige oplevering van de wegenis en voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad van de gemeente Zonhoven van lot 1 (2a12ca) zoals weergegeven op het plan van landmeter B Jacobs d.d. 16/11/2023, met het oog op inlijving bij het openbaar domein van de gemeente Zonhoven. Alle kosten zijn voor de aanvragers.
Gunstig voor de verkaveling zoals voorgesteld, mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
Onderwerp:
Het slopen van niet-residentiële constructies en verkavelen van grond in 11 loten, lot 11 is bestemd voor een middenspanningscabine en lot 10 is bestemd voor het verleggen van een gemeenteweg en wordt uitgesloten.
Bespreking:
Advies:
Voorwaardelijk gunstig
Motivatie/Voorwaarden:
De sloopwerken / terreinwerken / kapwerken mogen geen hinder veroorzaken voor de weggebruikers. Eventuele vervuiling op openbaar domein ten gevolge van deze werken dient dagelijks ten eigen laste verwijderd te worden.
Gunstig voor de verkaveling zoals voorgesteld, mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
De loten mogen pas worden verkocht wanneer de offerte met alle daarin beschreven verplichtingen door B.V.B.A. Tempels & Jacobs Landmeters-Experten werd ondertekend voor akkoord en vervolgens de facturen m.b.t. deze offerte vereffend zijn. U wordt hiervan in kennis gesteld van zodra de voorwaarden voldaan zijn. Het volledige projectreglement kunt u raadplegen op www.fluvius.be of op eenvoudig verzoek aanvragen.
Uit de toepassing van de nadere regels voor de toepassing van de watertoets bij besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006, en latere wijzigingen, is gebleken dat het slopen van niet-residentiële constructies en verkavelen van grond, e.a. een verandering van de toestand van watersystemen (of bestanddelen ervan) tot gevolg heeft. Deze verandering heeft geen betekenisvol schadelijk effect op het watersysteem voor zover de volgende voorwaarde wordt opgenomen in de vergunning:
Het volume van de aan te leggen infiltratievoorziening op perceelsniveau is te bepalen op basis van een door de verkavelaar uit te voeren infiltratieproef, waarbij ook de hoogste grondwaterstand moet worden bepaald (alvorens de loten vervreemd kunnen worden). Richtwaarden in dat verband zijn terug te vinden in bovenstaande tabel.
Het wateradvies is dan ook voorwaardelijk gunstig.
Op basis van de informatie waarover wij momenteel beschikken, geven wij graag een gunstig advies indien u volgende voorwaarden opneemt in uw vergunning:
Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.
Aftakkingen en Aansluitingen
Gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden
Voor de afbraak van het bestaande gebouw dient de eigenaar schriftelijk De Watergroep te verwittigen voor uitbraak van de bestaande aftakking. De kosten van de uitbraak van de aftakking zijn ten laste van de aanvrager.
Advies Ontwerpbureau
Volledig gunstig advies met voorwaarden
Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaande betaald worden:
Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan zal De Watergroep de gemeente hiervan op de hoogte brengen, pas dan zal de gemeente cfr. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening een verkoopbaarheidsattest afleveren.
Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken.
De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.
De kosten van de nieuwe aftakkingen zijn ten laste van de individuele aanvragers.
Bijkomende informatie kan u vinden op : www.dewatergroep.be
Ref.: 25144730
Netuitbreiding Wyre
Geacht college,
Wij zijn nagegaan welke aanpassing van de infrastructuur van Wyre nodig is om de loten uit deze verkavelings- of bouwaanvraag te kunnen aansluiten. Wij vragen om onderstaande voorwaarden op te nemen in de vergunning:
Deze vaststelling omvat niet de aftak- en aansluitkosten van de abonnee. Deze worden met de latere abonnee verrekend.
Wij blijven steeds tot uw dienst voor verdere informatie.
https://www.wyre.be/nl/netaanleg
Evaluatie van de ingediende adviezen:
De raad wenst er alvast op te wijzen dat haar beoordeling verricht dient te worden vanuit het oogpunt van de doelstellingen en principes van de artikelen 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen, waarbij de bevoegdheid van de raad slechts reikt tot de elementen die behoren tot de ‘zaak van de wegen’. Aspecten die toebehoren aan een beoordeling binnen de vergunningsaanvraag en die betrekking hebben op de ruimtelijke ordening, worden als zodanig niet besproken door de raad.
Zodoende oordeelt de raad dat de adviezen van dd. 19 maart 2024 van de Dienst Contractmanagement en van dd. 21 maart 2024 van de Dienst Mobiliteit, in overeenstemming zijn met de doelstellingen en principes van de artikelen 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen en stelt dan ook om de daarin opgenomen voorwaarden op te nemen in de vergunning.
Tot slot neemt de gemeenteraad nog kennis van de volgende uitgebrachte adviezen:
Juridisch kader
Het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikel 12, §2 dat voorziet dat de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen kan worden in een vergunningaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen.
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31, §1 dat voorziet dat de gemeenteraad beslist over de wijziging van een gemeenteweg en zich uitspreekt over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein.
De gemeenteraad keurt het nieuwe, verplaatste, tracé van de voetweg nr. 47, zoals weergegeven op het rooilijnplan zoals opgesteld door landmeter-expert Brecht Jacobs dd. 16 november 2023, voorwaardelijk goed.
Het rooilijnplan wordt als integrerend deel gehecht aan dit besluit.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze grondafstand en zoals weergegeven en opgenomen in het gevoegde rooilijnplan.
De gemeenteraad beslist tot de goedkeuring van de wegenis en het vaststellen van de rooilijn met het aanvaarden van de gratis grondafstand, mits het naleven van volgende voorwaarden :
Dit besluit treedt in werking op voorwaarde van het bekomen van de omgevingsvergunning binnen de aanvraag met dossiernummer OMV_2023161191. (intern nummer 1367.E.874.2).
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering.
De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.