Volgens art. 9 van het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 moet iedere gemeente minimaal één omgevingsambtenaar in dienst hebben en moet die ambtenaar of groep van ambtenaren gezamenlijk voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu in zich verenigen. Hoofdstuk 2 van Titel 7 ‘Omgevingsambtenaren’ van het Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015 bepaalt de voorwaarden, onverenigbaarheden en kwaliteitsvereisten van een omgevingsambtenaar. In het bijzonder gaat het om de artikelen 143 t.e.m. 146.
"Artikel 143
§1. Om te kunnen worden aangewezen als gemeentelijke omgevingsambtenaar, moet een persoon voldoen aan elk van de volgende voorwaarden:
1° houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B;
2° beschikken over een relevante aantoonbare beroepservaring van minstens twee jaar.
§2. Onverminderd hoofdstuk 12 van het decreet van 25 april 2014 en in afwijking van paragraaf 1 kunnen personen die houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau B, als gemeentelijke omgevingsambtenaar worden aangewezen op voorwaarde dat op de datum van goedkeuring van dit besluit de administratieve behandeling van aanvragen tot milieuvergunning, stedenbouwkundige vergunning of verkavelingsvergunning een van hun hoofdtaken was.
§3. Onverminderd hoofdstuk 12 van het decreet van 25 april 2014 en in afwijking van paragraaf 1 kunnen personen die houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau C als gemeentelijke omgevingsambtenaar worden aangewezen op voorwaarde dat op de datum van goedkeuring van dit besluit de administratieve behandeling van aanvragen tot milieuvergunning, stedenbouwkundige vergunning of verkavelingsvergunning gedurende minstens vijf jaar een van hun hoofdtaken was.
Artikel 144
Onverminderd artikel 9, § 3, van het decreet van 25 april 2014 is het ambt van gemeentelijke omgevingsambtenaar onverenigbaar met het ambt van secretaris of van financieel beheerder, vermeld in de wetgeving op de gemeentelijke instellingen.
Artikel 145
De gemeentesecretaris kan alleen personen als waarnemende gemeentelijke omgevingsambtenaar aanwijzen die houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B.
Daarnaast kan de gemeentesecretaris ook personen die houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau C, als waarnemende gemeentelijke omgevingsambtenaar aanwijzen. Deze personen moeten op het ogenblik van hun aanwijzing wel betrokken zijn bij de uitvoering van de gemeentelijke taken inzake ruimtelijke ordening of leefmilieu. Een aanwijzing als waarnemend gemeentelijk omgevingsambtenaar kan maximaal achttien maanden duren.
Artikel 146
De kwaliteitseisen waaruit voldoende kennis van de ruimtelijke ordening blijkt en waarover de aangestelde omgevingsambtenaar of omgevingsambtenaren gezamenlijk moeten beschikken, zijn:
1° cursussen stedenbouw, ruimtelijke ordening of ruimtelijke planning gevolgd hebben, wat aangetoond wordt met
het betrokken master- of bachelordiploma, of;
2° een relevante beroepservaring inzake ruimtelijke ordening hebben van minstens twee jaar."
Advies van de dienst:
In toepassing van artikel 143§1 komt volgend personeelslid in aanmerking om bijkomend aangeduid te worden als omgevingsambtenaar voor de gemeente Zonhoven:
De heer Kristof Melotte, deskundige vergunningen en planning, voltijds werkzaam op de desbetreffende dienst sinds 1 april 2022, beschikt over een diploma dat toegang geeft tot niveau B. De relevante aantoonbare beroepservaring bedraagt ondertussen 2 jaar en 6 maanden binnen de dienst vergunningen en handhaving. Voornoemd personeelslid voldoet aan de kwaliteitseisen van een omgevingsambtenaar, waaruit voldoende kennis blijkt van de ruimtelijke ordening.
Het decreet bepaalt dat de gemeenteraad de betrokkene moet aanwijzen als omgevingsambtenaar. Dit heeft als doel het onafhankelijk en neutraal kunnen doen functioneren van deze ambtenaar te ondersteunen.
Binnen de organisatie zijn volgende personen eveneens aangesteld als gemeentelijke omgevingsambtenaar: dhr. Bart Telen algemeen directeur, dhr. Michael Vanderhoydonck sectormanager stadsontwikkeling, Kristel Ceulemans afdelingshoofd planning en vergunning, Ann Biesmans diensthoofd vergunningen en handhaving, Karla Gypen deskundige vergunningen en handhaving.
De gemeenteraad wijst de heer Kristof Melotte aan als gemeentelijke omgevingsambtenaar, conform het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.