Opdrachtdocumenten;
Beslissing zoneraad hulpverleningszone ZWL.
Om na een calamiteit (vb brand, storm, …) snel te kunnen ingrijpen bij een vermoedelijke asbestverspreiding werd er binnen de 3 hulpverleningszones van de provincie Limburg overeengekomen om hiervoor een raamovereenkomst af te sluiten. Het gaat over het aanstellen van een asbestdeskundige en/of saneerder.
Hulpverleningszone Zuid-West Limburg fungeert als aankoopcentrale voor de raamovereenkomst “Asbestcalamiteiten: tussenkomst deskundige en saneerder”.
Aangezien deze calamiteiten plaatsvinden op het grondgebied van de gemeenten en steden van de Limburgse Hulpverleningszones en voor rekening van de betrokken gemeente is, is het aangewezen om als gemeente toe te treden tot deze aankoopcentrale om zo een snelle tussenkomst te kunnen garanderen om secundaire verspreiding tegen te gaan.
Feitelijke overwegingen
Overwegende dat in het kader van de overheidsopdracht met als voorwerp “Asbestcalamiteiten: tussenkomst deskundige en saneerder- raamovereenkomst” door aankoopcentrale Hulpverleningszone Zuid-West Limburg een bijzonder bestek wordt opgesteld en via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking zal worden uitgeschreven.
Overwegende dat de gemeente door toetreding tot de aankoopcentrale in staat is om op afroep beroep te doen op de raamovereenkomst, waardoor bij calamiteiten een snelle tussenkomst kan worden gegarandeerd.
Overwegende dat de bevelvoerder van de betreffende hulpverleningszone de gemeente zo snel als mogelijk zal informeren van de calamiteit waarvoor een tussenkomst is vereist.
Financiële impact
De toetreding tot de aankoopcentrale houdt geen afnameverplichting in.
Bij een effectieve afname van de raamovereenkomst zullen de nodige budgetten voorzien worden.
De gemeenteraad geeft goedkeuring om gebruik te maken van de raamovereenkomst “Asbestcalamiteiten: tussenkomst deskundige en saneerder“ van de aankoopcentrale van hulpverleningszone Zuid-West Limburg.
Beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2019 betreffende de aanduiding van gemeenteraadslid Frank Vandebeek als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op alle algemene vergaderingen van Cipal gedurende de legislatuur 2019-2024. Voorzitter gemeenteraad Sofie Vanoppen werd aangeduid als plaatsvervanger.
De e-mail van 6 september 2024 en de brief van 12 september 2024 van de dienstverlenende vereniging CIPAL met de uitnodiging voor de algemene vergadering van donderdag 7 november 2024.
De verantwoordingsstukken en de toelichtingsnota betreffende de punten vermeld op de agenda van de algemene vergadering van donderdag 7 november 2024.
De gemeente Zonhoven is deelnemer van de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Dienstverlenende vereniging CIPAL roept een gewone algemene vergadering samen met volgende agenda:
1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen;
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025;
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Raadslid Frank Vandebeek werd voor de volledige legislatuur aangeduid als gemeentelijke afgevaardigde voor Cipal.
Voorzitter gemeenteraad, mevrouw Sofie Vanoppen, werd aangeduid als plaatsvervanger.
De afgevaardigde wordt gemandateerd om de voorgestelde punten van de dagorde goed te keuren.
De gemeenteraad beslist haar goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal van donderdag 7 november 2024 met als agendapunten:
1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen;
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025;
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
De vertegenwoordiger (of bij belet de plaatsvervanger) wordt gemandateerd om op de in artikel 1 vermelde vergadering (of op iedere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Ontwerp-huurovereenkomst;
Kadastraal plan.
Het gemeentehuis zal grondig gerenoveerd worden. Tijdens deze werken zal het personeel van de gemeente Zonhoven niet kunnen werken in het gemeentehuis.
IGL ov heeft een groot kantoorgebouw in eigendom gelegen aan de Boddenveldweg. Het betreft meer specifiek de volledige bedrijfsruimte, met uitzondering van de achterbouw: de hexagoon op het kadastraal percelenplan, gelegen te 3520 Zonhoven, Boddenveldweg 11, zoals aangeduid op het plan in bijlage. Dit gebouw staat op heden leeg, waardoor contact genomen werd met hen om de mogelijkheid te bespreken dat de gemeente dit gebouw huurt voor de periode waarin de werken zouden plaatsvinden, in afwachting van de voltooiing van de werken aan het gemeentehuis.
IGL ov is bereid om haar bemeubelde kantoorruimtes in het gebouw te 3520 Zonhoven, Boddenveldweg 11 volledig en exclusief te verhuren aan de gemeente Zonhoven.
De huurovereenkomst wordt afgesloten voor een periode van twintig maanden, die aanvangt op 1 januari 2025 (en eindigt op 31 augustus 2026, laatste dag inbegrepen). In het geval de werken eerder zouden klaar zijn, bestaat de mogelijkheid dat de huurovereenkomst vervroegd opgezegd kan worden middels het doorlopen van een opzegtermijn van één maand.
De huurprijs bedraagt 5.000,00 euro per maand, oftewel 100.000,00 euro voor de gehele duur. Hiernaast verbindt de gemeente zich er ook toe de bestaande lift te moderniseren, waarvan de eenmalige kost geraamd wordt op 5.400,00 euro.
Kader (huur)Actie | AC001589 -- Er wordt een tijdelijk gemeentehuis geopend tijdens de verbouwing van het gemeentehuis
| |
Meerjarenplannummer | MJP001278 - Huurovereenkomst IGL | |
Jaar | 2025 | 2026 |
Transactiekrediet | € 60.000,00 (te voorzien bij aanpassing MJP) | € 400.000,00 (te voorzien bij aanpassing MJP) |
Beschikbaar krediet na vastlegging jaar | € 60.000,00 (te voorzien bij aanpassing MJP) | € 40.000,00 (te voorzien bij aanpassing MJP) |
Te voorzien budget i.f.v. uitvoering besluit | € 60.000,00 | € 40.000,00 |
Beschikbaar krediet na vastlegging i.f.v. uitvoering besluit | € 0 | € 0 |
Actie | AC001589 -- Er wordt een tijdelijk gemeentehuis geopend tijdens de verbouwing van het gemeentehuis |
Meerjarenplannummer | MJP001285 - Investeringsuitgaven in functie van tijdelijke verhuis |
Jaar | 2025 |
Transactiekrediet | € 5.400,00 (te voorzien bij aanpassing MJP) |
Beschikbaar krediet na vastlegging jaar | € 5.400,00 (te voorzien bij aanpassing MJP)
|
Te voorzien budget i.f.v. uitvoering besluit | € 5.400,00 |
Beschikbaar krediet na vastlegging i.f.v. uitvoering besluit | € 0 |
De gemeenteraad beslist de huurovereenkomst met IGL ov, zoals toegevoegd in bijlage, integraal goed te keuren.
Geactualiseerde codex politieverordeningen;
Advies jeugdraad.
De gemeenteraad in zitting van september 2023 keurde verschillende wijzigingen aan de codex politieverordeningen goed, waaronder ook een grote hervorming van het hoofdstuk met betrekking tot uitbatingsvergunningen voor horecazaken. Dit hoofdstuk werd ingevoerd met het oog op een uniforme regeling binnen de gehele politiezone LRH, waarbij aandacht werd besteed aan eenduidige administratie voor de horeca-uitbaters.
Er werd een overgangsmaatregel ingevoerd voor bestaande horecazaken die alreeds in het bezit waren van een vergunning om zich in regel te stellen met het nieuwe reglement, concreet veruitwendigde dit dat deze bestaande horecazaken de tijd hadden tot 1 oktober 2024 om hun uitbatingsvergunning, ondersteund met de noodzakelijke documenten en attesten, aan te vragen bij de gemeente.
Op heden stellen wij vast dat slechts weinig horecazaken een aanvraag voor een uitbatingsvergunning hebben ingediend. Hiernaast is de functie "deskundige lokale economie", het personeelslid dewelke verantwoordelijk is voor de eventuele ondersteuning van de horecazaken en navolgende behandeling van de aanvragen al ruimte tijd vacant en is er m.a.w. binnen de organisatie onvoldoende capaciteit en know-how om de horecazaken juist en efficiënt te kunnen ondersteunen en de aanvragen goed te kunnen behandelen. Om deze redenen is het voorstel om de horecazaken extra tijd te geven hun dossier samen te stellen en in te dienen. Vanuit de gemeente wordt op die manier tijd gecreëerd om een bijkomende oproep te kunnen doen naar de horecazaken, met de nodige ondersteuning, nadat de vacante functie ingevuld is.
Om dit mogelijk te maken, moet de codex politieverordeningen aangepast worden in die zin dat de overgangsmaatregel hierboven beschreven verlengd wordt (art. 174 codex). Concreet wordt voorgesteld dit met een jaar te verlengen, m.a.w. dat horecazaken tot 1 oktober 2025 de tijd hebben hun aanvraag in te dienen.
De jeugdraad werd advies gevraagd en stemde in met deze aanpassing.
De gemeenteraad beslist de codex politieverordeningen, zoals toegevoegd in bijlage, integraal goed te keuren.
Artikel 2
De codex politieverordeningen treedt in werking op 22 oktober 2024.
Artikel 2
Dit besluit annuleert en vervangt de beslissing omtrent de codex politieverordeningen goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting op 29 januari 2024.
Besluit_GR_22/02/2021 - Wijziging rooilijn Pieter Demuynckstraat - Goedkeuring
Afpalingsplan verkaveling "Kleine Hemmenweg" van 16/08/2021, opgemaakt door landmeter-expert Peter Gijsen (Geotec).
PV van voorlopige oplevering van 23/04/2024.
Besluit_CBS_03/09/2024 - Verkaveling Vilhoekstraat - voorlopige oplevering - Goedkeuring
De gemeenteraad keurde op 22/02/2021 de aanvaarding van het wegtracé van de Pieter Demuynckstraat goed.
Op 30 juli 2019 werd aan Matexi Projects NV een verkavelingsvergunning met voorwaarden afgeleverd voor het verkavelen van het gebied gelegen langs het binnengebied Kleine Hemmenweg - Steentweg - Vilhoekstraat voor het verkavelen van een grond in 23 loten waarvan 3 loten voor meergezinswoningen, 8 loten voor open bebouwing en 12 loten voor halfopen bebouwing, het aanleggen van wegenis en openbaar domein, het slopen van een constructie en het kappen van bomen. Deze verkavelingsvoorschriften werden nog bijgesteld op 2 februari 2021 omtrent de meergezinswoningen. Op 16 maart 2021 werd er een wijziging gecreëerd voor een bijkomend lot voor het plaatsen van een elektriciteitscabine. Op 9 februari 2021 werd één lot bijgevoegd, op 28 september 2021 werden er nog drie loten bijkomend vergund. Op 20 december 2022 werd de verkaveling bijgesteld voor het voorzien van zones voor tuinbergingen.
In de voorwaarden van de omgevingsvergunning werd opgenomen dat na beëindiging van de werken aan de wegenis de overdracht van de wegenis aan de gemeente voor inlijving bij het openbaar domein dient te gebeuren.
Het proces-verbaal van voorlopige oplevering van de wegenis- en rioleringswerken in de verkaveling Pieter Demuynckstraat werd opgemaakt op 30 april 2024 en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 3 september 2024.
De gemeenteraad besluit de gratis grondafstand te aanvaarden van de wegenis zoals voorgesteld als loten 26a (groot 34a) en 26b (groot 31a 32ca) op het bijgevoegde rooilijnplan.
De afgestane grond zal worden ingelijfd bij het openbaar domein van de gemeente Zonhoven.
De akte zal verleden worden voor notaris Bovend'aerde.
De burgemeester en de algemeen directeur, of hun afgevaardigden, worden gemachtigd om de akte te ondertekenen.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt uitdrukkelijk ontslagen van het nemen van een ambtshalve inschrijving uit hoofde van eender welke bepaling in de authentieke akte.
Besluit van de Bestendige deputatie van de provincie Limburg van 13/01/2022 betreffende de goedkeuring van de omgevingsvergunning voor het bouwen van 20 appartementen, onder bepaalde voorwaarden.
Inplantingsplan en prekad.
Het college van burgemeester en schepenen besliste, in zitting van 20 juli 2021, om het afleveren van een omgevingsvergunning met voorwaarden aan Luc Beerten namens Begeco Projectontwikkeling BVBA (2020/00289) Middenstraat 63 te 3582 Beringen, goed te keuren. De omgevingsvergunning omvatte het bouwen van 20 appartementen met ondergrondse parkeerkelders en het kappen van bomen, op perceel 3de afdeling, sectie E, nummer 86, gelegen aan Grote Eggestraat / Rosmolenweg 7.
Op 23 november 2021 vond er een hoorzitting plaats tegen de beslissing van het college voor het verlenen van de voornoemde vergunning.
Het college van burgemeester en schepenen nam, in zitting van 30 november 2021, kennis van het uitvoeren van één van de opgelegde voorwaarden in de omgevingsvergunning afgeleverd op 20 juli 2021, namelijk:
11. Er dient voldaan te worden aan de voorwaarden en aanbevelingen opgelegd in het advies van Fluvius, zoals gevoegd in bijlage. Het hemelwaterhergebruik dient hiervoor te worden uitgebreid (ook voor de toiletten en de privatieve buitenkranen). Om verder aan de voorwaarden van Fluvius te voldoen dient een nieuw rioleringsplan te worden opgemaakt conform deze voorwaarden. Dit plan dient te worden aangeleverd aan zowel Fluvius als aan de dienst Vergunningen en Handhaving, ten laatste 1 maand na aflevering van de omgevingsvergunning;
Op 18 november 2021 werd een gewijzigd plan alsook de goedkeuring van Fluvius overgemaakt aan de afdeling planning en vergunningen.
Uit deze ingediende stukken blijkt dat voldaan werd aan voorwaarde 11 opgelegd in de afgeleverde omgevingsvergunning.
De overige voorwaarden opgelegd in de omgevingsvergunning bleven van toepassing.
Het college van burgemeester en schepenen nam, in zitting van 25 januari 2022, kennis van de beslissing van de deputatie van de provincie Limburg van 13 januari 2022.
De deputatie verleende de vergunning voor het bouwen van 20 appartementen, onder de gestelde voorwaarden.
Om het binnengebied te kunnen verkavelen moet de bestaande gemeenteweg Rosmolenweg verlengd worden.
De gemeenteraad keurde, in zitting van 25 april 2022, het verlengen van de bestaande gemeenteweg (Rosmolenweg), het aansluiten op het bestaande fietspad, het aanleggen van grasdallen voor een brandweg voor de brandweer en het plaatsen van een tijdelijke gracht met een volume van 52m³, zoals weergegeven op het ingediend verkavelingsplan, goed.
Om alle loten bereikbaar te maken vanaf de openbare weg, is het de bedoeling om lot 2, na aanleg van wegenis, af te staan aan de gemeente om ze te voegen bij openbaar domein. De aanleg wegenis werd uitgevoerd en opgeleverd.
De gratis grondafstand bedraagt in totaal 03a 70ca.
De gemeenteraad heeft, in zitting van 23/10/2023, de gratis grondafstand van lot 2, groot 03a 07ca, goedgekeurd.
Lot 4, groot 63ca, dient nog gratis afgestaan te worden zodat de loten vanaf de openbare weg bereikbaar zijn. Het lot zal bij het openbaar domein gevoegd worden.
De gemeenteraad beslist de gratis grondafstand te aanvaarden van Begeco Projectontwikkeling, Middenstraat 63 te 3582 Beringen, van lot 4, zoals aangeduid op het rooilijnplan, groot 63ca, voor inlijving bij het openbaar domein.
De afgestane grond zal worden ingelijfd bij het openbaar domein van de gemeente Zonhoven.
De burgemeester en algemeen directeur, of hun afgevaardigden, worden gemachtigd om de akte te ondertekenen.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt uitdrukkelijk ontslagen van het nemen van een ambtshalve inschrijving uit hoofde van eender welke bepaling in de authentieke akte.
Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
“§1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
De toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
Op 4 december 2023 heeft de gemeente Zonhoven een omgevingsvergunningsaanvraag ontvangen die ingediend werd door de BVBA Tempels en Jacobs Landmeters-Experten, met maatschappelijke zetel te Luikersteenweg 675A, 3500 Hasselt en met als ondernemingsnummer: 0838.121.174. Dit betreffende een verkavelingsvergunning waarin de oprichting van 9 bouwkavels beoogd wordt met gedeeltelijke verlegging van de voetweg nr. 47, met kenmerk OMV_2023161191.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein gelegen aan de goed uitgeruste gemeenteweg Ramaekersveldweg 10, 3520 Zonhoven. Dit terrein bestaat uit de percelen kadastraal gekend als zijnde Afdeling 3, Sectie E, nrs. 210 D, 210E, 211/2E en 211/2F. De vergunningsaanvrager treedt op met de volmacht van de BVBA Gilbert Nulens, met maatschappelijke zetel te Bieststraat 2, 3500 Hasselt en met als ondernemingsnummer: 0460.763.361, die volle eigenaar is van de betrokken percelen.
De voorliggende verkavelingsaanvraag met wegenisaspect omvat het inrichten van 9 bouwkavels, waarvan 1 bouwkavel zal dienen voor open bebouwing en 8 kavels zullen dienen voor halfopen bebouwing. Daarnaast wordt ook voorzien in de voorwaardelijke reservatie van een kavel voor de netbeheerder, met gedeeltelijke verplaatsing van de bestaande voetweg met nr. 47, zoals ingeschreven in de Atlas der Buurtwegen, van het bestaande perceel met nr. 211/2F naar het kadastraal perceel gekend als zijnde 210D.
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat volgende stedenbouwkundige handelingen:
Het projectgebied van de omgevingsvergunningsaanvraag is gelegen in een woongebied aansluitend op het centrum van Zonhoven, waarbij het projectgebied aangrenzend en ontsloten wordt door de Ramaekersveldweg. Het centrum voorziet op een afstand van 700 meter in alle behoeften en voorzieningen, waaronder onderwijs, kinderopvang, ontspanningsmogelijkheden…
De omgevingsvergunningsaanvraag werd ingediend op 4 december 2023, waarna op dd. 9 januari 2024, 15 februari 2024 en 27 augustus 2024 een gewijzigde projectversie overgemaakt en aanvaard werd door de vergunningverlenende overheid, zijnde het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Zonhoven. Op dd. 13 maart 2024 werd de aanvraag volledig en ontvankelijk verklaard.
Het aanvraagdossier omvat een wijziging aan het gemeentelijk wegennet, doordat een rooilijnplan aangebracht wordt waarin de gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 47, zoals ingeschreven in de Atlas der Buurtwegen, voorzien wordt. Dit rooilijnplan werd opgesteld door landmeter-expert Brecht Jacobs op dd. 16 november 2023.
Argumentatie
Overeenkomstig artikel 12, §2 van het Decreet Gemeentewegen kan de wijziging aan het gemeentelijk wegennet, zoals een verplaatsing, met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd dat voldoet aan de vereisten van artikel 16 van het Decreet Gemeentewegen, en voor zover de wijziging past binnen de realisatie van de bestemming van de gronden.
De aanvrager maakt gebruik van deze mogelijkheid om naast de stedenbouwkundige handelingen en het verkavelen van de gronden, tevens de gedeeltelijke verplaatsing van de voetweg nr. 47 te verwezenlijken. Daartoe dienen de rooilijnen van deze voetweg aangepast te worden, waarbij de huidige ligging op het kadastraal perceel met nr. 211/2F met een breedte van 1,00 meter verlaten wordt, met verplaatsing naar het kadastraal perceel met nr. 210D langsheen de grens met het perceel 210L, met een voorziene breedte van 3,50 meter breedte.
De betrokken wegen in voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag, zijnde de Ramaekersveldweg en voetweg nr. 47, kwalificeren elk als een gemeenteweg in de zin van het Decreet Gemeentewegen. De voetweg nr. 47 is ingeschreven in de Atlas der Buurtwegen en is ingevolge artikel 85 van het Decreet Gemeentewegen te beschouwen als een gemeenteweg.
De gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 47 is bedoeld om te komen tot een herwaardering van het trage wegennetwerk, gelet de betrokken voetweg in zijn huidige ‘toestand’ onzichtbaar is als een publieke erfdienstbaarheid van doorgang, zonder te beschikken over een eigen ‘bedding’ aan de zuidelijke rand van het projectgebied. Gelet deze voetweg in der feite verdwenen is, werden er doorheen de jaren ook vergunningen voor gebouwen verleend, hetgeen ertoe leidt dat het bestaande tracé van de voetweg nr. 47 niet langer een wezenlijke functie in het gemeentelijk wegennet kan vervullen.
De voorliggende gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 47 beoogt de herwaardering van deze gemeenteweg, met het verlenen van een functionele verbinding tussen de Ramaekersveldweg en Buitenhof – zijnde de woonontwikkeling gelegen ten noordoosten van het voorliggende projectgebied. Zodanig een trage verbinding gerealiseerd kan worden als verkeersveilig alternatief.
Het aanvraagdossier bevat hiertoe een rooilijnplan dat voldoet aan de vereisten van artikel 16, §2 van het Decreet Gemeentewegen, gelet het rooilijnplan de bestaande en toekomstige rooilijn(en) weergeeft van de betrokken gemeentewegen, en voor wat voetweg nr. 47 betreft het oude tracé (conform de inschrijving in de Atlas der Buurtwegen) weergegeven wordt, alsook de toekomstige ligging. Het rooilijnplan bevat tevens de kadastrale vermeldingen en gegevens van de ‘getroffen’ percelen, alsook de omringende kadastrale percelen.
Bovendien worden de eigenaarsgegevens opgenomen op het rooilijnplan. Er wordt geen waardevermindering of – vermeerderingsbegroting opgenomen op het rooilijnplan, doordat de vergunningsaanvrager beschikt over een belofte tot kosteloze grondafstand van de wegbedding waar de voetweg nr. 47 gelegen zal zijn.
Tevens past de voorgenomen verplaatsing in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, welke overeenkomstig het gewestplan in woongebied gelegen zijn. Geen van de betrokken wegen werd bestemmingsmatig verankerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Vervolgens bepaalt artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet dat de gemeenteraad bevoegd is om te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg, hier de voetweg nr. 47. Hetgeen impliceert dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein.
Verwezen wordt hiervoor naar de principes en doelstellingen uit het Decreet Gemeentewegen die gelden voor iedere wijziging van gemeentewegen:
“Art. 3
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”
“Art. 4
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”
Het is in het licht van deze principes en doelstellingen dat de beoogde wijziging zal worden onderzocht.
Tot slot geldt overeenkomstig artikel 32, §2 Omgevingsvergunningsdecreet dat een vergunning voor aanvragen met de wijziging van een gemeenteweg, slechts verleend kan worden na de goedkeuring van de wijziging van de gemeenteweg door de gemeenteraad.
De voetweg nr. 47 is op heden gelegen langs de zuidoostelijke perceelsgrens van het kadastraal perceel met nr. 211/F2, aangrenzend met het kadastraal perceel met nr. 218N, voor een breedte van 1,00 meter. Deze ‘voetweg’ maakte sedert de inschrijving ervan in de Atlas der Buurtwegen een trage weg uit, bedoeld om de zachte weggebruikers van de gemeente Zonhoven te bedienen.
De voetweg nr. 47 vormde de verbinding tussen buurtweg nr. 9, de huidige Ramaekersveldweg, en buurtweg nr. 77, zijnde de huidige Burkweg. Echter is deze voetweg momenteel niet langer terug te vinden op het terrein waardoor de verbindende, functionele en ontsluitende functie van de voetweg nr. 47 ter hoogte van het projectgebied volledig teloor is gegaan.
Met de verplaatsing van de voetweg nr. 47 wordt ervoor geopteerd om de voetweg te herwaarderen, door haar te voorzien van een bredere bedding, zijnde een breedte van 3,50 meter om zo voldoende ruimte te bieden aan de zachte weggebruikers, zodanig ter plaatse veilig gekruist kan worden. Daarnaast wordt de verplaatsing tevens ingegeven om opnieuw een functionele, ontsluitende en verbindende functie te verlenen aan de voetweg.
Met de realisatie van het project ‘Buitenhof’, omvattende de realisatie van 54 woonheden met als primaire ontsluitingsweg de Herestraat, werd immers ruimte opengelaten op het perceel kadastraal gekend onder het nummer 205E003 om een functionele verbindingsweg te kunnen realiseren. Dit tussen de huizen met als huisnummer Buitenhof 29 en 31.
Deze ruimte laat toe om opnieuw een trage wegverbinding te realiseren die het woningbouwproject ‘Buitenhof’ zal verbinden met de Ramaekersveldweg om een alternatieve verbinding aan te bieden voor de trage weggebruikers die zich op heden dienen te bedienen van de Buitenhof – Herestraat – Ramaekersveldweg om zich zo te kunnen ontsluiten richting het centrum van Zonhoven.
Gelet zich ten noorden van het projectgebied de basisschool ‘GO! Next basisschool Kosmos’ bevindt en zich ten noordwesten van het projectgebied tevens de middelbare school ‘Vrije Middenschool Zonhoven’ bevindt, zal de nieuwe trage verbinding tevens dienen om het schoolverkeer op een veilige wijze te ontsluiten.
Het huidige tracé verplaatsen naar de ‘Buitenhof’ tussen de huizen met huisnummers Buitenhof 13 en 15 is minder opportuun, gelet deze locatie ingericht is als keerpunt en niet de nodige verkeersveiligheid biedt om op dit punt een aansluiting te vormen met een trage verbindingsweg. Immers zullen op deze locatie verkeersconflicten tussen gemotoriseerd verkeer en zachte weggebruikers plaatsvinden.
Door de voetweg nr. 47 te verplaatsen naar het perceel met nr. 210D, wordt gebruik gemaakt van de aanwezige mogelijkheid om een directe trage verbinding te realiseren tussen de Ramaekersveldweg en Buitenhof, waarbij ter hoogte van de Ramaekersveldweg reeds een fietspad aanwezig is. De benodigde ruimte om veilig te kunnen aansluiten op de Ramaekersveldweg is aldus aanwezig. Bovendien bevindt het perceel van het project ‘Buitenhof’ waarop de trage verbinding aansluit zich tussen twee verkeersdrempels, waardoor de verkeerssnelheid aldaar reeds beperkt wordt. Bovendien kent de Buitenhof in hoofdzaak bestemmingsverkeer, waardoor er zich ook daar geen verkeersconflicten zullen voordoen.
De Ramaekersveldweg behoort tot het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) van de provincie Limburg gelet dit hierlangs ontsluit, met aldus de belangrijke functie om te voorzien in een veilige en vlotte fietsverbinding. Door te voorzien in een verkeersveilige aantakking hierop voor voetgangers en fietsers, wordt het fietsroutenetwerk verstevigd, gewaarborgd en uitgebreid. Waarbij in het mobiliteitsplan van de gemeente Zonhoven tevens de nadruk gelegd wordt op het uitbouwen van een complementair (functioneel en recreatief) netwerk voor langzaam verkeer,
Bovendien bevat het mobiliteitsplan van de gemeente Zonhoven als een van de doelstellingen het uitbouwen van een netwerk van trage wegen, Gelet met voorliggend project tevens voorzien wordt in het herwaarderen en herbevestigen van het trage wegennetwerk door opnieuw te voorzien in een functionele, praktische en verkeersveilige ontsluitingswijze, wordt deze doelstelling gerealiseerd.
Met voorliggende vergunningsaanvraag wordt voorzien in de realisatie van een verkaveling, met 9 bouwkavels, waarbij aan de vergunningsaanvraag een omschrijving van de mogelijks te verwachten effecten op de mobiliteit omschreven worden. Waaruit reeds voortvloeit dat er mogelijks effecten op het wegennet vanwege de verplaatsing van voetweg nr. 47 eerder beperkt zijn.
Aangenomen kan worden dat door het realiseren van een functionele verbinding tussen de Ramaekersveldweg en Buitenhof een toename zal ontstaan van het zachte wegverkeer dat hiervan gebruik zal maken, doch komt dit eerder beperkt voor – waarbij dit niet van deze grootorde is om de ontsluiting van de Ramaekersveldweg in het gedrang te brengen. Bovendien valt ook niet in te zien hoe dit kan leiden tot mobiliteitseffecten ter hoogte van Buitenhof.
Bijgevolg beoogt deze aanvraag betreffende de voetweg nr. 47 o.a.:
Gelet op de doelstellingen die gerealiseerd worden met voorliggende wijziging aan het gemeentelijk wegennet, kan het voorliggend rooilijnplan en de inhoud daarvan worden goedgekeurd, net zoals de voorziene ligging en breedte van de gemeenteweg.
Gelet op het belang voor de gemeente en de weggebruikers is het dan ook aangeraden om de wegbedding waarop deze trage verbinding gelegen zal zijn, op te nemen in het openbaar domein. Om dit te realiseren werd in de vergunningsaanvraag een belofte tot kosteloze grondafstand gevoegd door de betrokken grondeigenaar.
Overeenkomstig art. 4, 1° Decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Voorliggend rooilijnplan strekt tot de verplaatsing van voetweg nr. 47 om te komen tot een herwaardering, bevestiging en verfijning van het bestaande, en toekomstige, trage wegennetwerk. Gelet de voetweg nr. 47 op heden niet langer aanwezig is op het terrein en de realisatie van deze voetweg volgens zijn juridische rooilijn zoals opgenomen in de Atlas der Buurtwegen onmogelijk in geworden vanwege later opgerichte bebouwing en de huidige ruimtelijke structuur, is een verplaatsing opportuun.
De bestaande breedte wordt verruimd van 1,00 meter naar 3,50 meter zodanig zachte weggebruikers over voldoende ruimte beschikken om elkaar op een veilige wijze te kruisen.
Gelet op de ligging wordt een verfijning van het fietsroutenetwerk gerealiseerd, gelet er een alternatieve verbinding ontstaat tussen de Ramaekersveldweg als onderdeel van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk en de Herestraat als onderdeel van het lokaal fietsroutenetwerk. Daarnaast ontstaat er een verkeersveilig alternatief voor het schoolverkeer dat op heden gebruikmaakt van de Buitenhof – Herestraat – Ramaekersveldweg, gelet een kortere veilige route mogelijk zal zijn.
Gelet hierop wordt het bestaande trage wegennetwerk, zoals in de feiten aanwezig, uitgebreid en versterkt door de voorliggende verplaatsing die de verfijning, doorwaardbaarheid en ontsluitingsmogelijkheden van dit netwerk uitbreiden. En er een nieuwe functionele verbinding ontstaat.
Gelet op deze vaststellingen, strekt de inhoud van het rooilijnplan het algemeen belang, en komt de voorliggende verplaatsing van voetweg nr. 47 ten goede van de gemeente Zonhoven waardoor er een ruimtelijk doordacht wegennet ontstaat.
Overeenkomstig art. 4, 2° Decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd moet worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het Decreet Gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie. Waarbij de voorbereidende werkzaamheden bij het Decreet Gemeentewegen aangeven dat het principe van de Ladder van Lansink gerespecteerd moet worden wanneer mogelijk: behoud, verplaatsing, opheffing.
In voorliggend geval is deze motiveringsplicht van toepassing, aangezien met voorliggende vergunningsaanvraag de verplaatsing van voetweg nr. 47, zijnde een trage weg, beoogd wordt.
Echter moet vastgesteld worden dat de voorliggende verplaatsing van voetweg nr. 47 aanvaardbaar is, aangezien het behoud van het huidig tracé van de voetweg niet mogelijk is. Op heden is het tracé in de feiten volledig verdwenen, hetgeen erop wijst dat de verbinding in zijn huidige stand niet langer een verbindende functie aanbiedt. Bovendien maakt de huidige bebouwing het niet mogelijk om het tracé te herstellen, gelet dit tracé dwars door de bebouwing ter hoogte van Buitenhof 2, 4, 30, 57, 59, 61 en Burkweg 13 loopt.
Een behoud is aldus uitgesloten, waarbij de volgende stap onderzocht moet worden zijnde een mogelijke verplaatsing van de voetweg nr. 47. Gelet op de omgeving en het aanwezige wegennetwerk dienen er zich twee mogelijkheden tot verplaatsing toe: ofwel langsheen het kadastraal perceel 210D richting de gemeenteweg ‘Buitenhof’, ofwel langs de zuidelijke perceelsgrens van het kadastraal perceel 211/F2 naar de ‘Buitenhof’, om aan te sluiten op het keerpunt gelegen tussen Buitenhof 11, 13 en 15.
Met voorliggende aanvraag wordt de eerste mogelijkheid voorgesteld en gerealiseerd, hetgeen gelet op de ruimtelijke en functionele invulling van het wegennet ook als meer opportuun overkomt. Het keerpunt tussen Buitenhof 11,n 13 en 15 dient immers om het gemotoriseerd verkeer te laten omkeren hetgeen een mogelijks conflictpunt uitmaakt, te meer de wegenis zou komen te liggen ter hoogte van de aanwezige parking te Buitenhof 11, hetgeen een realisatie van een trage verbinding op deze plaats bemoeilijkt.
Anderzijds is de eerste mogelijkheid ook meer opportuun om een verbreding van het tracé te bewerkstelligen, gelet niet mogelijk is ter hoogte van Buitenhof 11 zonder bijkomend afbreuk te doen aan de rechten van de aanwezige eigenaars. Daarentegen is ter hoogte van het kadastraal perceel 210D geen sprake van een parking, waarbij sterker nog het perceel met nr. nummer 205E003, tussen Buitenhof 29 en 31, reeds ruimte openlaat om een verbinding te realiseren tussen het woningbouwproject en de Ramaekersveldweg.
Gelet op deze ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheid voor het trage wegennetwerk geen bijkomende belasting vormt voor de rechten van derden en bovendien deze ligging een verkeersveiligere inrichting van een nieuw tracé van de voetweg nr. 47 mogelijk maakt, wordt dit tracé dan ook verkozen.
Gelet met voorliggende aanvraag geopteerd wordt om de voetweg nr. 47 niet op te heffen maar hieraan een nieuw leven te bieden in de vorm van een nieuw, verbreed, tracé ter hoogte van het perceel met nr. 210D wordt opnieuw een functionele, doorwaadbare en verkeersveilige langzame verbindingsroute gerealiseerd.
Zodat de voorgenomen wijziging verantwoord is.
Overeenkomstig artikel 4, 3° van het Gemeentewegendecreet dient bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet, steeds de verkeersveiligheid in aanmerking te worden genomen.
Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen’ en ‘algemeen belang’. Waaruit reeds is gebleken dat met de verbreding van het tracé van de gedeeltelijk verplaatste voetweg nr. 47 voorzien wordt in een voldoende brede wegbedding om kruisend verkeer veilig toe te laten. Waarbij de ruimte tevens een voldoende zichtbaarheid van het aankomend verkeer faciliteert.
Daarnaast verbetert de ligging eveneens de verkeersveiligheid doordat ter hoogte van de Ramaekersveldweg een fietspad aanwezig is en ter hoogte van Buitenhof twee verkeersdrempels aanwezig zijn, zal ter hoogte van de aansluiting met Buitenhof reeds sprake zijn van een verlaagd snelheidsprofiel – hetgeen de verkeersveiligheid te goede komt. Bovendien laat voorliggend verbreed tracé ook voldoende ruimte vrij voor het schoolverkeer dat hierlangs zal ontsluiten.
Aanvullend zorgt de ligging van de twee verkeersrempels ter hoogte van Buitenhof ertoe dat zachte weggebruikers op veilige wijze het voorliggend verplaatst tracé kunnen bereiken, waarbij het verkeer dat gebruik maakt van de nieuwe verbinding geen verkeersconflicten zal ondervinden ter hoogte van de Ramaekersveldweg noch ter hoogte van het Buitenhof.
De gevraagde wijziging komt zodoende de verkeersveiligheid ten goede.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het Gemeentewegendecreet dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
De voorliggende verplaatsing van voetweg nr. 47 zal de ontsluitingsmogelijkheden van de aangrenzende percelen enkel maar bevorderen, aangezien in zijn huidige toestand de voetweg volledig verdwenen is en in zijn beoogde toestand wederom een verbindende, ontsluitende en functionele invulling kan krijgen.
Waarbij de inwoners van het woningbouwproject ‘Buitenhof’ een bijkomende alternatieve ontsluitingsmogelijkheid verkrijgen voor zachte weggebruikers, waaronder schoolverkeer, waardoor de ontsluitingsmogelijkheden van het projectgebied en de ruimere omgeving enkel maar zal toenemen.
Als zodanig komt voorliggende verplaatsing de ontsluiting van de aangrenzende percelen ten goede.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het Gemeentewegendecreet dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
In voorkomend geval paalt de voetweg nr. 47 die gedeeltelijk verplaatst wordt aan de Ramaekersveldweg en toekomstig ook aan de Buitenhof. De Ramaekersveldweg is een lokale weg type II, zijnde een verdeelweg binnen de kern. De Buitenhof is een lokale weg type III, zijnde een erftoegangsweg.
Gelet op de concrete ligging van de betrokken gemeentewegen, wordt er geen impact op het gemeentelijk wegennet gerealiseerd die een mogelijks gemeentegrensoverschrijdend effect kan teweeg brengen.
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het Gemeentewegendecreet dient rekening te worden gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
De aangevraagde verplaatsing van de voetweg nr. 47 komt de verkeersveiligheid, het comfort van de zachte weggebruikers en hun noden tegemoet. Waarbij de voorziene verplaatsing, met verbreding, tegemoetkomt aan een duurzame ontwikkeling voor toekomstige generaties waarbij verplaatsingen per fiets en te voet gestimuleerd worden.
Ook wordt de toekomstige functie van de voetweg nr. 47 als trage verbinding gegarandeerd door te voorzien in een tracé dat realiseerbaar is, waarbij een openbaar gebruik, functionele verbinding en een toename van de doorwaadbaarheid van het projectgebied en de ruimere omgeving bestendigd wordt. Waarbij het tracé op zodanige wijze vormgegeven wordt dat dit voor toekomstige generaties zijn functie zal behouden.
De actuele functie van de voetweg nr. 47 die teloor is gegaan, wordt met de beoogde verplaatsing opnieuw in het leven geroepen, zij het in een verbrede vorm zodanig de verkeersveiligheid gegarandeerd kan worden. Door te voorzien in een veilige trage verbinding die aansluit op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk, wordt een verzoening bekomen van de aanwezige woonfunctie, recreatieve functie en woonfunctie.
Openbaar onderzoek
Binnen het kader van de behandeling van de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2023161191 in eerste bestuurlijke aanleg door het College van Burgemeester en Schepenen van de gemeente Zonhoven, en de gewijzigde projectinhoud die op dd. 9 januari 2024 en dd. 14 februari 2024 ingediend en aanvaard werd, werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 23 maart 2024 tot en met 21 april 2024.
Tijdens dit openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ontvangen.
Adviezen
Binnen het kader van de behandeling van de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2023161191 werden volgende adviezen ingewonnen:
Gratis grondafstand na voorlopige oplevering van de wegenis en voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad van de gemeente Zonhoven van lot 1 (2a12ca) zoals weergegeven op het plan van landmeter B Jacobs d.d. 16/11/2023, met het oog op inlijving bij het openbaar domein van de gemeente Zonhoven. Alle kosten zijn voor de aanvragers.
Gunstig voor de verkaveling zoals voorgesteld, mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
Onderwerp:
Het slopen van niet-residentiële constructies en verkavelen van grond in 11 loten, lot 11 is bestemd voor een middenspanningscabine en lot 10 is bestemd voor het verleggen van een gemeenteweg en wordt uitgesloten.
Bespreking:
Advies:
Voorwaardelijk gunstig
Motivatie/Voorwaarden:
De sloopwerken / terreinwerken / kapwerken mogen geen hinder veroorzaken voor de weggebruikers. Eventuele vervuiling op openbaar domein ten gevolge van deze werken dient dagelijks ten eigen laste verwijderd te worden.
Gunstig voor de verkaveling zoals voorgesteld, mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
De loten mogen pas worden verkocht wanneer de offerte met alle daarin beschreven verplichtingen door B.V.B.A. Tempels & Jacobs Landmeters-Experten werd ondertekend voor akkoord en vervolgens de facturen m.b.t. deze offerte vereffend zijn. U wordt hiervan in kennis gesteld van zodra de voorwaarden voldaan zijn. Het volledige projectreglement kunt u raadplegen op www.fluvius.be of op eenvoudig verzoek aanvragen.
Uit de toepassing van de nadere regels voor de toepassing van de watertoets bij besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006, en latere wijzigingen, is gebleken dat het slopen van niet-residentiële constructies en verkavelen van grond, e.a. een verandering van de toestand van watersystemen (of bestanddelen ervan) tot gevolg heeft. Deze verandering heeft geen betekenisvol schadelijk effect op het watersysteem voor zover de volgende voorwaarde wordt opgenomen in de vergunning:
Het volume van de aan te leggen infiltratievoorziening op perceelsniveau is te bepalen op basis van een door de verkavelaar uit te voeren infiltratieproef, waarbij ook de hoogste grondwaterstand moet worden bepaald (alvorens de loten vervreemd kunnen worden). Richtwaarden in dat verband zijn terug te vinden in bovenstaande tabel.
Het wateradvies is dan ook voorwaardelijk gunstig.
Op basis van de informatie waarover wij momenteel beschikken, geven wij graag een gunstig advies indien u volgende voorwaarden opneemt in uw vergunning:
Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.
Aftakkingen en Aansluitingen
Gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden
Voor de afbraak van het bestaande gebouw dient de eigenaar schriftelijk De Watergroep te verwittigen voor uitbraak van de bestaande aftakking. De kosten van de uitbraak van de aftakking zijn ten laste van de aanvrager.
Advies Ontwerpbureau
Volledig gunstig advies met voorwaarden
Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaande betaald worden:
Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan zal De Watergroep de gemeente hiervan op de hoogte brengen, pas dan zal de gemeente cfr. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening een verkoopbaarheidsattest afleveren.
Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken.
De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.
De kosten van de nieuwe aftakkingen zijn ten laste van de individuele aanvragers.
Bijkomende informatie kan u vinden op : www.dewatergroep.be
Ref.: 25144730
Netuitbreiding Wyre
Geacht college,
Wij zijn nagegaan welke aanpassing van de infrastructuur van Wyre nodig is om de loten uit deze verkavelings- of bouwaanvraag te kunnen aansluiten. Wij vragen om onderstaande voorwaarden op te nemen in de vergunning:
Deze vaststelling omvat niet de aftak- en aansluitkosten van de abonnee. Deze worden met de latere abonnee verrekend.
Wij blijven steeds tot uw dienst voor verdere informatie.
https://www.wyre.be/nl/netaanleg
Evaluatie van de ingediende adviezen:
De raad wenst er alvast op te wijzen dat haar beoordeling verricht dient te worden vanuit het oogpunt van de doelstellingen en principes van de artikelen 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen, waarbij de bevoegdheid van de raad slechts reikt tot de elementen die behoren tot de ‘zaak van de wegen’. Aspecten die toebehoren aan een beoordeling binnen de vergunningsaanvraag en die betrekking hebben op de ruimtelijke ordening, worden als zodanig niet besproken door de raad.
Zodoende oordeelt de raad dat de adviezen van dd. 19 maart 2024 van de Dienst Contractmanagement en van dd. 21 maart 2024 van de Dienst Mobiliteit, in overeenstemming zijn met de doelstellingen en principes van de artikelen 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen en stelt dan ook om de daarin opgenomen voorwaarden op te nemen in de vergunning.
Tot slot neemt de gemeenteraad nog kennis van de volgende uitgebrachte adviezen:
Juridisch kader
Het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikel 12, §2 dat voorziet dat de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen kan worden in een vergunningaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen.
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31, §1 dat voorziet dat de gemeenteraad beslist over de wijziging van een gemeenteweg en zich uitspreekt over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein.
De gemeenteraad keurt het nieuwe, verplaatste, tracé van de voetweg nr. 47, zoals weergegeven op het rooilijnplan zoals opgesteld door landmeter-expert Brecht Jacobs dd. 16 november 2023, voorwaardelijk goed.
Het rooilijnplan wordt als integrerend deel gehecht aan dit besluit.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze grondafstand en zoals weergegeven en opgenomen in het gevoegde rooilijnplan.
De gemeenteraad beslist tot de goedkeuring van de wegenis en het vaststellen van de rooilijn met het aanvaarden van de gratis grondafstand, mits het naleven van volgende voorwaarden :
Dit besluit treedt in werking op voorwaarde van het bekomen van de omgevingsvergunning binnen de aanvraag met dossiernummer OMV_2023161191. (intern nummer 1367.E.874.2).
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering.
De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
“§1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
De toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
Op 12 februari 2024 heeft de gemeente Zonhoven een omgevingsvergunningsaanvraag ontvangen die ingediend werd door PB INVEST BV, met maatschappelijke zetel te Guldensporenplein 4/1.01, 3500 Hasselt, als volmachthouder van de betrokken percelen, zoals ingediend door dhr. Peter Boonen als vertegenwoordiger met als correspondentieadres Guldensporenplein 4/1.01, 3500 Hasselt. Dit betreffende de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag tot het verkavelen in 17 loten voor grondgebonden eengezinswoningen, de aanleg van een ontsluitingsweg en een elektriciteitscabine, met als kenmerk OMV_2024011671.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein gelegen tussen de Bremstraat – Schutenseweg – Beverzakbroekweg - Rozenstraat, te Schutenseweg 91A, 3620 Zonhoven. Dit terrein bestaat uit de percelen kadastraal gekend als zijnde Zonhoven, 3de Afdeling, Sectie F, nrs. 645G3 en 644Y2. Naast de 17 loten die voorzien worden voor grondgebonden eengezinswoningen, wordt er eveneens een lot 18 gecreëerd voor de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg voor de verkaveling die zal voorzien in een in- en uitrit langs de Bremstraat. Lot 19 zal dienen om een elektriciteitscabine op te huisvesten.
Het terrein wordt niet doorkruist door een buurtweg in de zin van de Wet van 10 april 1841 betreffende de buurtwegen.
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat volgende stedenbouwkundige handelingen:
Het projectgebied was reeds deels gevat in een voorgaande vergunde verkaveling met als kenmerk 7204V78/4 die werd goedgekeurd op 19 september 1994. Op 27 november 2023 werd door de voorliggende aanvrager, zijnde de bv PB INVEST, een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend tot bijstelling van deze verkaveling met het oog om de loten 1, 2 en 3 te onttrekken zodanig deze mee opgenomen konden worden in de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2023144946). Op 27 februari 2024 werd door het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Zonhoven beslist deze bijstelling voorwaardelijk toe te kennen.
Het projectgebied van de omgevingsvergunningsaanvraag is gelegen in de woonkern “Terdonk”. Terdonk is één van de drie woonkernen in Zonhoven, maar vindt als enige ruimtelijk direct aansluiting bij het hoofddorp Zonhoven die deel uitmaakt van het regionaalstedelijk gebied Hasselt-Genk. Terdonk ligt met name net ten westen van Zonhoven, aan de overkant van de N74. Terdonk heeft een uitgesproken residentieel karakter en een behoorlijk voorzieningenniveau (basisschool, supermarkt, bakker, apotheek, sporthal, kerk, jeugdaccommodatie, etc.) voor een woonkern.
De omgevingsvergunningsaanvraag werd ingediend op 12 februari 2024, waarna op 13 maart 2024 beslist werd tot de volledigheid en ontvankelijkheid van de vergunningsaanvraag en op zelfde datum werd beslist het openbaar onderzoek te gelasten. Het openbaar onderzoek heeft gelopen van 23 maart 2024 tot en met 21 april 2024.
Na het openbaar onderzoek werd door de vergunningsaanvrager op 28 mei 2024 een verzoek tot termijnverlenging ingediend, naar aanleiding van artikel 90, §3 van het Stikstofdecreet van 23 februari 2024. De termijnverlenging werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Zonhoven, waarna op 13 juni 2024 door de vergunningsaanvrager een gewijzigde projectinhoud ingediend werd met o.a. het indienen van een stikstofnota en enkele aanpassingen aan de plannen.
Naar aanleiding hiervan werd een nieuw openbaar onderzoek georganiseerd van 27 juni 2024 tot en met 26 juli 2024.
Het aanvraagdossier omvat een wijziging aan het gemeentelijk wegennet, doordat een rooilijnplan aangebracht wordt waarin voorzien wordt in de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg, aantakkend op de Bremstraat. Dit rooilijnplan werd opgesteld door landmeter-expert Peter Gijsen, gedelegeerd bestuurder van GEOTEC bv, op 5 oktober 2023.
Argumentatie
Overeenkomstig artikel 12, §2 van het Decreet Gemeentewegen kan de wijziging aan het gemeentelijk wegennet, zoals het aanleggen van een nieuwe wegenis, met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd dat voldoet aan de vereisten van artikel 16 van het Decreet Gemeentewegen, en voor zover de wijziging past binnen de realisatie van de bestemming van de gronden.
De aanvrager maakt gebruik van deze mogelijkheid om naast de stedenbouwkundige handelingen en het verkavelen van de gronden, tevens te voorzien in de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg met in- en uitrit langs de Bremstraat, het voorzien van een wandellus voor fietsers en voetgangers, en het voorzien van een mogelijkheid om op een later tijdstip een verbinding te vormen met de Schutenseweg voor traag verkeer.
De nieuwe ontsluitingsweg zal aansluiten op de Bremstraat, zijnde een gemeenteweg in de zin van het Decreet Gemeentewegen. De nieuwe ontsluitingsweg wordt opgevat als een toegangsweg voor de kavels. In de centrale ruimte wordt een wandellus voorzien, deels op de straten en deels als pad exclusief voor fietsers en voetgangers. Daarmee wordt een vlottere toegankelijkheid en grotere doorwaadbaarheid gecreëerd voor de actieve weggebruiker, maar wordt het ook een uitnodigende plek om te spelen en verblijven.
De toegang vanaf de Schutenseweg maakt geen deel uit van deze aanvraag, deze blijft in private eigendom. Niettemin blijft de mogelijkheid bestaan dat deze toegang in de toekomst doorgetrokken wordt naar de nieuwe ontsluitingsweg en de Bremstraat. Indien dit zou voorkomen zal deze toegang enkel ingericht worden voor traag verkeer en niet voor gemotoriseerd verkeer.
In het centrale gedeelte wordt de nieuwe toegangsweg aangelegd in een lusvorm zodanig dat de verkeerssnelheid vermindert en het overzicht voor het gemotoriseerd op de centrale groen/ -speelzone gevrijwaard blijft. Naast de wegenis zal een groenzone gelegen zijn die een dubbele functie zal nastreven. Enerzijds zal zij dienen om de waterbuffering op te nemen, hetgeen van belang is gelet het perceel met nr. 644Y2 gelegen is in pluviaal overstromingsgevoelig gebied. Daarnaast zal deze zone ook een sociale functie vervullen aangezien er speelvoorzieningen ingepland worden die, door de glooiingen van het terrein en de aanwezigheid van de waterbuffering, een avontuurlijke dimensie hieraan toevoegen.
Het aanvraagdossier bevat hiertoe een rooilijnplan dat voldoet aan de vereisten van artikel 16, §2 van het Decreet Gemeentewegen, gelet het rooilijnplan de bestaande en toekomstige rooilijn(en) weergeeft van de betrokken gemeentewegen, en voor wat de nieuwe ontsluitingsweg voldoende duidelijk de toekomstige rooilijn weergeeft. Daarnaast zijn alle vereiste kadastrale vermeldingen en gegevens van de ‘getroffen’ percelen, alsook de omringende kadastrale percelen, opgenomen op het rooilijnplan.
De eigenaarsgegevens worden op het rooilijnplan niet opgenomen, doch blijken deze voldoende duidelijk uit de stukken van het aanvraagdossier aangezien een aankoop- en verkoopbelofte gevoegd werd, alsook een belofte tot kosteloze grondafstand. Gelet voorzien wordt in een kosteloze grondafstand wordt er op het rooilijnplan dan ook geen waardevermindering – of vermeerdering weergegeven.
Tevens past de voorgenomen aanleg van nieuwe wegenis in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, welke overeenkomstig het gewestplan in woongebied gelegen zijn. Geen van de betrokken wegen werd bestemmingsmatig verankerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Vervolgens bepaalt artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet dat de gemeenteraad bevoegd is om te beslissen over de aanleg van de nieuwe wegenis. Hetgeen impliceert dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein.
Verwezen wordt hiervoor naar de principes en doelstellingen uit het Decreet Gemeentewegen die gelden voor iedere wijziging van gemeentewegen:
“Art. 3
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”
“Art. 4
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”
Het is in het licht van deze principes en doelstellingen dat de beoogde aanleg van nieuwe wegenis zal worden onderzocht.
Tot slot geldt overeenkomstig artikel 32, §2 Omgevingsvergunningsdecreet dat een vergunning voor aanvragen met aanleg van een nieuwe gemeenteweg, slechts verleend kan worden na de goedkeuring van de aanleg van de nieuwe gemeenteweg door de gemeenteraad.
De nieuwe ontsluitingsweg wordt gesitueerd op de percelen met als nummer 644Y2 en 645G3 en zal tevens dienen als in- en uitrit van de betrokken verkaveling waarop 17 eengezinswoningen (halfopen en open) zullen ontsluiten. Tevens wordt voorzien in een wandellus om de toegang voor fietsers en voetgangers te verbeteren en de doorwaadbaarheid te bevorderen.
Gelet op de bijgevoegde plannen van het aanvraagdossier zal voorzien worden in een wegenisprofiel met 4,50 meter breedte voor de rijbanen, met twee betonnen kantstroken van 15 centimeter langs weerszijden. De rijbaan wordt eveneens hellend aangelegd zodanig het regenwater kan afvloeien naar de naastgelegen groenzone waar het water kan infiltreren.
De wegenis wordt aangelegd in betonstraatstenen, met daaronder een bed van steenslag, drainerend schraalbetonfundering en onderfundering. Ter hoogte van de in- en uitrit wordt voorzien in een rooilijnbreedte van 18,75 meter. Langs westelijke zijde van de in- en uitrit wordt voorzien in een groenzone die hellend aangelegd wordt richting de wegenis, waarna de wegenis hellend aangelegd is in oostelijke richting waar het afgeleid water zal terechtkomen in een waterbuffer. Dit wordt vervolgens verder afgeleid naar zuidelijke richting.
De wandellus wordt aangelegd in een breedte van 1,50 meter in halfverharding, met steenslagfundering. Deze wandellus wordt eveneens hellend aangelegd, dit richting het talud dat in het centraal gelegen gedeelte gelegen zal zijn.
Met de inrichting van de nieuwe ontsluitingsweg, en de aanleg van een wandellus met centrale groen-/ speelzone wordt erop gericht om aan het gebied tevens een sociale functie te verlenen naast de ontsluitende functie voor de kavels. Daartoe wordt de in-en uitrit aangelegd in een lusvorm, zodanig de verkeersnelheid op dwingende wijze verlaagd wordt en wandelaars zoveel als mogelijk beschikken over een aparte wegenis.
Door niet alleen te voorzien in een voldoende brede uitgeruste wegenis voor gemotoriseerd verkeer maar ook in een wandellus, komt de voorliggende inrichting van de wegenis tegemoet aan een van de doelstellingen van het Mobiliteitsplan van de gemeente Zonhoven, zijnde het uitbouwen van een netwerk van trage wegen,
Met voorliggende vergunningsaanvraag wordt voorzien in de realisatie van een verkaveling, met 17 bouwkavels, waarbij aan de vergunningsaanvraag een omschrijving van de mogelijks te verwachten effecten op de mobiliteit omschreven worden. Waaruit reeds voortvloeit dat er mogelijks effecten op het wegennet zullen ontstaan, doch deze uiterst beperkt zijn – aangezien slechts een toename van 2% van de verkeerscapaciteit van de Bremstraat tijdens de spits en iets meer dan 1% buiten de spits zal betekenen.
Aangenomen kan worden dat de voorliggende wegenis en bijhorende aanleg van kavels een toename in verkeer in de Bremstraat zal betekenen, doch blijkt dit uitzonderlijk beperkt te zijn tot ca. 5 pae/u tijdens de spits en 3,50 pae/u buiten de spits. Aangezien de Bremstraat een capaciteit heeft van 300 pae/u, zijn deze mobiliteitseffecten dan ook niet van die orde om de ontsluiting van de Bremstraat in het gedrang te brengen.
Gelet op de doelstellingen die gerealiseerd worden met voorliggende wijziging aan het gemeentelijk wegennet, kan het voorliggend rooilijnplan en de inhoud daarvan worden goedgekeurd, net zoals de voorziene ligging en breedte van de gemeenteweg.
Gelet op het belang voor de gemeente en de weggebruikers is het dan ook aangeraden om de wegbedding waarop deze nieuwe wegenis gelegen zal zijn, op te nemen in het openbaar domein. Om dit te realiseren werd in de vergunningsaanvraag een belofte tot kosteloze grondafstand gevoegd door de betrokken volmachthouder.
Overeenkomstig art. 4, 1° Decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Voorliggend rooilijnplan strekt ten eerste tot het voorzien in een veilige en voetgangers/fietsersvriendelijke ontsluitingsweg, waarbij voorzien wordt in een voldoende breedte van de wegenis zodanig het gemotoriseerde verkeer op een veilige wijze elkaar kan kruisen.
Daarnaast wordt ook voorzien in een centrale groenzone waar naast waterbuffering (talud) tevens voorzien zal worden in een speelzone, zodanig een sociale functie verleend wordt aan de centrale groenzone die ten goede zal komen van de ruimere omgeving. Zo wordt de toegankelijkheid voor het trage wegverkeer bevorderd doordat voorzien wordt in een gescheiden wandellus, alsook wordt de waterbuffering afdoende in acht genomen.
Tot slot staat de verkeersveiligheid centraal, aangezien de inrit voldoende breed voorzien wordt, de zichtbaarheid op de Bremstraat gegarandeerd wordt en de wegenis – vanwege zijn inrichting – zal leiden tot trage snelheden. Het voorzien van een verkeersveilige ontsluitingsweg staat uiteraard ten dienste van het algemeen belang.
Tot slot bestaat de mogelijkheid dat op een later ogenblik de toegang aan de Schutenseweg doorgetrokken wordt naar de nieuwe ontsluitingsweg, en de Bremstraat, waardoor het voorzien in een kwalitatieve ontsluitingsweg in voorliggende aanvraag ook belangrijk is voor de veiligheid van deze toekomstige verbinding. Deze zal, indien deze gerealiseerd wordt, dienen voor het trage verkeer – waardoor de aanwezige wandellus de verkeersveilige doorgang zal versterken voor het trage verkeer.
Gelet op deze vaststellingen, strekt de inhoud van het rooilijnplan het algemeen belang, en komt de voorliggende aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg ten goede van de gemeente Zonhoven en haar inwoners waardoor er een ruimtelijk doordacht wegennet ontstaat.
Overeenkomstig art. 4, 2° Decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd moet worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het Decreet Gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie. Waarbij de voorbereidende werkzaamheden bij het Decreet Gemeentewegen aangeven dat het principe van de Ladder van Lansink gerespecteerd moet worden wanneer mogelijk: behoud, verplaatsing, opheffing.
In voorliggend geval is deze motiveringsplicht niet van toepassing, aangezien geen wijziging, verplaatsing of opheffing van een trage weg beoogd wordt. Wel wordt met voorliggende aanvraag voorzien in een wandellus binnen de brede voorziene rooilijn, waardoor er – gedeeltelijk – voorzien wordt in een trage verbinding voor voetgangers en fietsers.
Met de voorliggende inrichting van de wegenis wordt aldus voorzien in een uitbreiding van de aanwezige trage verbindingen, waardoor alleszins tegemoetgekomen wordt aan de doelstelling van zowel het Decreet Gemeentewegen als het Mobiliteitsplan van de gemeente Zonhoven om op doordachte wijze om te gaan met trage verbindingen.
Overeenkomstig artikel 4, 3° van het Gemeentewegendecreet dient bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet, steeds de verkeersveiligheid in aanmerking te worden genomen.
Wat de mobiliteitsimpact betreft moet opgemerkt worden dat de voorliggende wegenis en bijhorende aanleg van kavels zal voorzien in een toename van 5 pae/u in de spits en 3,5 pae/u buiten de spits, hetgeen een beperkt effect is op de capaciteit van de Bremstraat die 300 pae/u bedraagt. Aanzienlijke mobiliteitseffecten worden aldus niet verwacht.
Bovendien zal er geen risico bestaan op problemen inzake parkeren aangezien elke kavel voldoende ruimte heeft om parkeerplaatsen op eigen terrein te voorzien.
De wegenis wordt ingericht in een breedte van 4,50 meter hetgeen voldoende breed is om gemotoriseerd verkeer veilig te laten kruisen. Bovendien wordt de zichtbaarheid aan de aansluiting op de Bremstraat, en binnen de verkaveling zelf, voldoende gevrijwaard – waardoor er op dit punt geen risico’s ingeschat worden.
Daarnaast wordt de wegenis ingericht in een lusvorm, zodanig de verkeerssnelheid beperkt wordt op dwingende wijze vanwege de inrichting. Deze inrichting heeft een effect op de verkeerssnelheid en aldus ook op de verkeersveiligheid.
De wandellus wordt gedeeltelijk voorzien om samen te lopen met de in- en uitrit en anderzijds wordt zij afzonderlijk ingericht met een breedte van 1,50 meter. Conform het Vademecum voor fietsvoorzieningen is in voorliggende aanvraag geen probleem met het voorzien van gemengd verkeer. De verkeerssnelheid zal immers onder 30 km/u liggen en de verkeersintensiteit is dermate laag dat er geen verkeersveiligheidsrisico’s zullen optreden. Bovendien is de ontsluitingsweg doodlopend, waardoor bijkomend gemotoriseerd verkeer niet genereerd door de verkavelingsaanvraag eerder beperkt zal zijn.
Daarnaast wordt conform de verantwoordingsnota, de hydraulische nota, de infiltratieonderzoeken en de mogelijke effecten op de omgeving (MER-screeningsnota) voldoende toelichting gegeven aangaande waterbuffering en waterinfiltratie. Waaruit blijkt dat er voldoende ruimte voorzien wordt waardoor, gelet op de hellingsgraad waarin de wegenis aangelegd wordt, de waterhuishouding adequaat in rekening is gebracht.
De gevraagde wijziging komt zodoende de verkeersveiligheid ten goede.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het Gemeentewegendecreet dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
De voorliggende aanleg van de ontsluitingsweg zal de ontsluitingsmogelijkheden van de aangrenzende percelen enkel maar bevorderen, aangezien deze op heden niet aanwezig is – net als de wandellus die voorzien zal worden.
Als zodanig komt voorliggende verplaatsing de ontsluiting van de aangrenzende percelen ten goede.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het Gemeentewegendecreet dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
De nieuwe ontsluitingsweg zal aansluiten op de Bremstraat (lokale weg type III), die op haar beurt in verbinding staat met de Schutenseweg (lokale weg type III), Beverzakbroekweg (lokale weg type III) en de Rozenstraat (lokale weg type III). Alle (mogelijks) betrokken gemeentewegen zijn een erftoegangsweg waardoor er geen verbinding gerealiseerd wordt met aangrenzende gemeenten.
Gelet op de concrete ligging van de betrokken gemeentewegen, wordt er geen impact op het gemeentelijk wegennet gerealiseerd die een mogelijks gemeentegrensoverschrijdend effect kan teweeg brengen.
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het Gemeentewegendecreet dient rekening te worden gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Op heden dient de Bremstraat als een erftoegangsweg voor de ontsluiting van de aldaar gelegen percelen, hetgeen eveneens geldt voor de Rozenstraat, Schutenseweg en de Beverzakbroekweg. Op heden is op het betrokken terrein geen wegenis gelegen waardoor hier geen actuele functie aanwezig is.
Met de aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg op een verkeersveilige en duurzame wijze, zal gezorgd worden voor een duurzame ontsluitingsmogelijkheid (mogelijks verbindingsmogelijkheid bij doortrekking van de verbinding van de Schutenseweg) die voor toekomstige generaties een zekerheid zal zijn.
Bovendien komt de actuele functie van de aangrenzende gemeentewegen niet in het gedrang aangezien de voorliggende nieuwe ontsluitingsweg doodlopend aangelegd wordt, waardoor geen verbindende functie voor gemotoriseerd verkeer gerealiseerd wordt. Ook is dit niet het geval voor traag verkeer. Wel wordt voorzien in een sociale plaats van samenkomst door de aanleg van speelvoorzieningen, doch zal dit er eveneens niet toe leiden dat de bestaande functies van de gemeentewegen in het gedrang komt.
Openbaar onderzoek
Binnen het kader van de behandeling van de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2024011671 werd door het College van Burgemeester en Schepenen van de gemeente Zonhoven voorzien in de organisatie van twee openbare onderzoeken, dit naar aanleiding van de gewijzigde projectinhoudversie die door de vergunningsaanvrager ingediend werd op 13 juni 2024.
Een eerste openbaar onderzoek werd georganiseerd van 23 maart 2024 tot en met 22 april 2024. Binnen deze periode werden 11 bezwaarschriften ingediend.
Een tweede openbaar onderzoek werd georganiseerd van 27 juni 2024 tot en met 26 juli 2024. Tijdens deze periode werd 1 bezwaarschrift ingediend.
Overwegende dat de (inhoudelijke) aanpassingen aan de vergunningsplannen eerder beperkt zijn, worden alle ingediende bezwaren behandeld in zoverre de daarin geuite bezwaren nog relevant zijn.
Overeenkomstig artikel 47 van het Omgevingsvergunningsbesluit is de gemeenteraad gehouden om zich uit te spreken over de bezwaren die betrekking hebben op de ‘zaak van de wegen’. Het is de gemeenteraad niet toegelaten om uitspraak te doen over de elementen die raken aan de ruimtelijke ordening of aan een beoordeling over de vergunningsaanvraag.
De gemeenteraad van de gemeente Zonhoven wenst daarbij op te merken dat er van de in totaal 12 ingediende bezwaarschriften, volgende bezwaren betrekking hebben op de ‘zaak van de wegen’:
Behandeling:
Uit de stukken van het aanvraagdossier blijkt dat er adequaat onderzoek verricht werd naar de mogelijke verkeerstoename ten gevolge van de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag. Waarbij vastgesteld werd dat er een bijkomende belasting zou ontstaan voor de Bremstraat van 5 pae/u op spitsmomenten en 3,5 pae/u buiten de spitsmomenten.
Aangezien de Bremstraat een lokale weg van het type III uitmaakt, en van het type erftoegangsweg, is de aanwezige capaciteit 300 pae/u. Als zodanig wordt een bijkomende belasting van 2% verwacht tijdens de spitsmomenten en iets meer dan 1% buiten de spitsmomenten.
De Bremstraat is op heden niet oververzadigd noch wordt er in de bezwaarschriften enige andere informatie aangeleverd waaruit zou blijken dat deze zeer beperkte toename van verkeer zou leiden tot een te hoge verkeersintensiteit in de Bremstraat.
Het bijkomende verkeer is beperkt en de nieuwe ontsluitingsweg wordt aangelegd met een voldoende breedte en een voldoende zichtbaarheid op de weggebruikers, waardoor niet ingezien kan worden in welke zin een verkeersrisico zou ontstaan.
Wat tot slot het verkeerspunt met de Beringersteenweg betreft moet opgemerkt worden dat de zeer beperkte verkeerstoename van de voorliggende aanvraag niet van die aard lijkt te zijn om te leiden tot een toename van de aanwezige veiligheidsrisico’s. Bovendien wordt niks aangebracht waaruit het tegendeel zou blijken.
Een alternatievenonderzoek is in deze niet nodig, noch is dit vereist conform het Decreet Gemeentewegen, aangezien uit de verwachte mobiliteitsimpact en uit de concrete wegenisinrichting blijkt dat er geen risico bestaat voor enige oververzadiging van de Bremstraat, noch tot een ontstaan van verkeersveiligheidsrisico’s.
Dit bezwaarpunt kan niet gevolgd worden door de gemeenteraad.
De gemeenteraad van de gemeente Zonhoven wenst erop te wijzen dat de wegenis reeds voorzien wordt op meer dan vier meter van de westelijke perceelsgrenzen en ca. 10 meter van de oostelijke perceelsgrenzen in het noorden van de verkaveling, en ongeveer 4,50 van de perceelsgrenzen in zuid-westelijke richting.
Bijgevolg valt niet in te zien, te meer de wegenis gelegen is in het centrale gedeelte van de verkaveling, in welke zin er een risico zou bestaan voor de privacy. Bovendien worden ook bomen aangeplant langsheen de wegenis die reeds de zichtbaarheid zullen beperken en de privacy zullen bewaren.
De geluidsoverlast genereerd door de wegenis en het gebruik ervan zal uiterst beperkt tot zelfs verwaarloosbaar zijn, aangezien de toename in verkeer immers uiterst beperkt is vanwege het doodlopend karakter van de wegenis. Bovendien is de wegenis gelegen op een voldoende ruime afstand van de perceelsgrenzen waardoor voorzien wordt in een voldoende buffering.
Tot slot wordt de waterhuishouding adequaat opgelost, aangezien uit de verantwoordingsnota, de hydraulische nota en de infiltratieproeven blijkt dat de voorziene hoeveel infiltratie en buffering volstaat om de waterhuishouding te compenseren. Waarbij eveneens tegemoetgekomen wordt aan de hemelwaterverordening, waarbij tevens voorzien wordt in een terugslagklep tussen het overstromingsgebied (bewust zo aangelegd) en het talud om ook bij gewone buien geen overstromingsgevaar te genereren.
Een alternatievenonderzoek is in deze niet nodig, noch is dit vereist conform het Decreet Gemeentewegen, aangezien uit de verwachte mobiliteitsimpact en uit de concrete wegenisinrichting blijkt dat er geen risico bestaat voor enige oververzadiging van de Bremstraat, noch tot een ontstaan van verkeersveiligheidsrisico’s.
Dit bezwaarpunt kan niet gevolgd worden door de gemeenteraad.
Adviezen
Binnen het kader van de behandeling van de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2024011671 werden volgende adviezen ingewonnen:
“Wij zijn nagegaan welke aanpassing van de infrastructuur van Wyre nodig is om de loten uit deze verkavelings- of bouwaanvraag te kunnen aansluiten. Wij vragen om onderstaande voorwaarden op te nemen in de vergunning:
Deze vaststelling omvat niet de aftak- en aansluitkosten van de abonnee. Deze worden met de latere abonnee verrekend.
Wij blijven steeds tot uw dienst voor verdere informatie.”
“Volledig gunstig advies met voorwaarden
Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaand betaald worden:
Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan zal De Watergroep de gemeente hiervan op de hoogte brengen. Vervolgens zal de gemeente, cfr. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, een verkoopbaarheidsattest afleveren.
Bovendien kunnen we je ook melden dat De Watergroep installaties in exploitatie heeft in de zone van de infrastructuurwerken en dat deze installaties te allen tijde bereikbaar moeten zijn.
De werken dienen zodanig uitgevoerd te worden dat er een continue drinkwaterbevoorrading kan gegarandeerd worden.
In het ontwerp dien je er rekening mee te houden dat in de bermen voldoende ruimte voorzien wordt om de leidingen aan te leggen en de eventuele aanpassingen uit te voeren.
Deze forfaitaire kost en de kost voor eventuele aanpassingen aan de bestaande drinkwaterleiding zijn ten laste van de initiatiefnemer.
Vanaf een leiding van Ø 80mm is een druk- en capaciteitsmeting noodzakelijk. Er wordt slechts effectief gestart met de opmaak van een ontwerp ná uitvoering van de meting door De Watergroep. De kosten hiervoor vallen integraal ten laste van de initiatiefnemer. Vraag je capaciteitsmeting hier aan: www.dewatergroep.be/capaciteitsmeting.
De Watergroep plaatst geen hoofdleidingen op privaat domein. Voor de aansluiting van meerdere woningen op privaat domein kan wel een verdeelleiding aangelegd worden. Voor de aanleg, het onderhoud, de herstelling en vernieuwing van deze verdeelleiding zal steeds een kosteloze erfdienstbaarheid gevestigd moeten worden, samen met een kosteloze erfdienstbaarheid van overgang (permanent en onbelemmerd) voor personeel en/of aannemers, voertuigen en materiaal van De Watergroep. Deze te vestigen erfdienstbaarheden dienen eeuwigdurend te zijn en vastgelegd in een notariële akte. Het verkrijgen van de effectief verleden notariële akte door De Watergroep is een absolute voorwaarde voor de start van de aanleg van de drinkwaterleidingen. De Watergroep plaatst géén hydranten, spoelpunten of vakafsluiters op private eigendommen.
Voor de afbraak van het bestaande gebouw dient de eigenaar via de website van De Watergroep de uitbraak van de bestaande aftakking aan te vragen: Aanvraagformulier definitief afsluiten op de openbare weg.
Voor grotere projecten met aanleg van nieuwe wegenis moet er na het verkrijgen van de vergunning een coördinatievergadering worden opgestart met de zonemanager van De Watergroep om eventuele knelpunten vooraf te bespreken.
Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken. De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.
De kosten van de nieuwe aftakkingen zijn ten laste van de aanvragers.
Bijkomende informatie kan je vinden op: www.dewatergroep.be”
“Op basis van de informatie waarover wij momenteel beschikken, geven wij graag een gunstig advies indien u volgende voorwaarden opneemt in uw vergunning:
Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.”
“Uit de toepassing van de nadere regels voor de toepassing van de watertoets bij besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006, en latere wijzigingen, is gebleken dat het verkavelen van grond in 21 loten, e.a. een verandering van de toestand van watersystemen (of bestanddelen ervan) tot gevolg heeft. Deze verandering heeft geen betekenisvol schadelijk effect op het watersysteem voor zover de volgende voorwaarden worden opgenomen in de vergunning:
Het wateradvies is dan ook voorwaardelijk gunstig.”
“Geen advies vereist. De archeologieregelgeving blijft van kracht.”
“Projectwijziging heeft geen invloed op het advies van de brandweer. Het voorgaande advies "2024-0123-001 ADVIES" blijft behouden.”
“De loten mogen pas worden verkocht wanneer de offerte met alle daarin beschreven verplichtingen door B.V. Invest werd ondertekend voor akkoord en vervolgens de facturen m.b.t. deze offerte vereffend zijn. U wordt hiervan in kennis gesteld van zodra de voorwaarden voldaan zijn. Het volledige projectreglement kunt u raadplegen op www.fluvius.be of op eenvoudig verzoek aanvragen.”
“inritten op openbaar domein in waterdoorlatende klinkers;
Wegenis in asfalt ipv. klinkers omwille van de verschillende bochten en snijverlies”
“Bij de bemalingsaanvraag voor de wegaanleg dient rekening gehouden te worden met de nabijgelegen verontreiniging te Bremstraat 38 (F595D). Begin 2024 vond een calamiteit plaats met een lekkende mazouttank; het saneringsproject wordt behandeld door Promaz. Meer informatie kan gekregen worden via Promaz of OVAM.”
“Gunstig voor de verkaveling zoals voorgesteld, mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
- In de verkavelingsvoorschriften dienen volgende voorwaarden te worden opgenomen:
Volgende linken kunnen een hulp zijn in de keuze van bomen:
https://www.ecopedia.be/bomenwijzer
https://www.ecopedia.be/bomenwijzer”
“Gratis grondafstand na voorlopige oplevering van de wegenis en voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad van de gemeente Zonhoven van lot 18 (40a44ca) zoals weergegeven op het (verkavelings)plan van landmeter Peter Gijsen d.d. 5/10/2023, met het oog op inlijving bij het openbaar domein van de gemeente Zonhoven. Alle kosten zijn voor de aanvragers.”
Evaluatie van de ingediende adviezen:
De gemeenteraad wenst er alvast op te wijzen dat haar beoordeling verricht dient te worden vanuit het oogpunt van de doelstellingen en principes van de artikelen 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen, waarbij de bevoegdheid van de raad slechts reikt tot de elementen die behoren tot de ‘zaak van de wegen’. Aspecten die toebehoren aan een beoordeling binnen de vergunningsaanvraag en die betrekking hebben op de ruimtelijke ordening, worden als zodanig niet besproken door de raad.
Zodoende oordeelt de raad dat de adviezen van De Watergroep (voor wat betreft de continue bevoorrading van drinkwater en het voorzien van voldoende ruimte in de bermen om leidingen aan te leggen en eventuele aanpassingen te verrichten), de Provincie Limburg, Dienst Water en Domeinen, de Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, de Dienst Patrimonium en de Dienst Contactmanagement bijgetreden worden.
Zij zijn in overeenstemming zijn de doelstellingen en principes van de artikelen 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen en stelt dan ook om de daarin opgenomen voorwaarden op te nemen in de vergunning.
Tot slot neemt de gemeenteraad nog kennis van de overige uitgebrachte adviezen.
Juridisch kader
Het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikel 12, §2 dat voorziet dat de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen kan worden in een vergunningaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen.
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31, §1 dat voorziet dat de gemeenteraad beslist over de wijziging van een gemeenteweg en zich uitspreekt over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein.
De gemeenteraad keurt het tracé, de ligging en de uitrusting van de nieuwe ontsluitingsweg, zoals weergegeven op het rooilijnplan zoals opgesteld door landmeter-expert Peter Gijsen d.d. 5/10/2023, en het technisch dossier van de wegenis, opgenomen in het aanvraagdossier, voorwaardelijk goed.
Het rooilijnplan wordt als integrerend geheel gehecht aan dit besluit.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze grondafstand zoals weergegeven en opgenomen in het gevoegde rooilijnplan.
De gemeenteraad beslist tot de goedkeuring van de wegenis en het vaststellen van de rooilijn met het aanvaarden van de gratis grondafstand, mits het naleven van volgende voorwaarden :
Dit besluit treedt in werking op voorwaarde van het bekomen van de omgevingsvergunning binnen de aanvraag met dossiernummer OMV_2024011671. (intern nummer 1372.F.874.2).
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering.
De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Het advies van de Heemkundekring Zonhoven vzw d.d. 28 maart 2024.
Overeenkomstig artikel 3 van het decreet van 29 november 2002 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, werd op 7 mei 2024 advies gevraagd aan de gemeentelijke raad voor cultuurbeleid. Dat binnen de termijn van 30 dagen geen advies werd ontvangen waardoor dit als een gunstig advies wordt beschouwd;
Het onderzoek de commodo et incommodo, gehouden van 13 mei 2024 tot 12 juni 2024, waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Gelet op de noodzakelijkheid een benaming te geven aan verschillende openbare wegen en pleinen in onze gemeente.
Overwegende het gunstig geacht advies van de gemeentelijke raad voor cultuurbeleid.
De gemeenteraad keurt volgende naam goed om te geven aan het binnengebied Bremstraat:
• KALKKUILSTRAAT
Van 2019 tot einde 2023 liep het project 'Zonhoven Isoleert doe jij mee?'. Dit project werd gesubsidieerd door de Vlaamse overheid. De rapportering voor dit project werd afgerond in juni 2024 (rapport zie bijlage) en positief beoordeeld. Vanuit de VVSG kwam de vraag om het project als voorbeeldproject in de praktijkdatabank voor klimaatprojecten op te nemen.
Als opvolger voor dit project werd gekozen voor de opstart van een collectieve wijkrenovatie. In maart van dit jaar startte het project in de wijk in Termolen. De tussentijdse resultaten zijn zeer belovend (overzicht zie bijlage). 17% van de inwoners van de wijk hadden zich ingeschreven voor het project. Na het eerste huisbezoek wil de helft van hen een verdere begeleiding met een mogelijkheid van 28 uitgevoerde maatregelen.
Nu is er de mogelijkheid om in te stappen in het aanbod van MijnVerbouwBegeleiding waarbij burgers ook volledig ontzorgd worden bij de energetische renovatie van hun woning. De begeleiding is dezelfde als deze van de voorgaande projecten. De kosten worden gedeeltelijk gesubsidieerd op basis van een prestatiefinanciering. Ongeacht of we intekenen kan doelgroep 4 (doelgroep met de laagste inkomens) begeleid worden tot de uitvoering van 2 maatregelen. Voor de andere doelgroepen zit hier een beperking op van de begeleiding die ze kunnen krijgen. Wanneer we intekenen kunnen we een keuze maken hoe ver dat wij bijkomend subsidiëren voor de begeleiding bij de uitvoering van bijkomende maatregelen. Voor de eerste bijkomend uitgevoerde maatregel kost dit 600 euro. Voor elke bijkomende maatregel kost dit dan 550 euro. Wanneer het begeleidingstraject afgebroken wordt kost dit voor de opmaak van het rapport 150 euro. Dit aanbod is voor elke huiseigenaar in Zonhoven.
Om in te tekenen op dit aanbod van de MijnVerbouwBegeleiding dient een addendum aan de bestaande samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis Limburg ondertekend te worden. Het addendum is in bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Nota dienst
Als gemeente kunnen we kiezen tot welk punt de inwoner begeleid wordt. Als dienst stellen we voor om hier geen beperking op te zetten en iedere doelgroep de mogelijkheid te geven om een begeleiding te krijgen voor de uitvoering van 4 maatregelen.
Om een berekening te maken van de mogelijke kost vergelijken we dit met het project in Genk. Gemiddeld werden daar 1,25 maatregelen per deelnemen gezin uitgevoerd. Er werden 29 begeleidingen voor uitvoering van een 1ste, 2de, 3de of 4de maatregel stop gezet en in totaal werden er nog 92 maatregelen uitgevoerd. Op basis van deze cijfers werd de totale kost berekend. Dit komt neer op een bedrag van 25.343,25 euro. Zonhoven heeft ongeveer 1/3 van het aantal gezinnen. Wanneer we de kost van Genk extrapoleren naar Zonhoven wil dit zeggen een jaarlijkse kost van ongeveer 8447,75 euro. We ramen het te voorziene budget op 10.000 euro op jaarbasis. Startdatum voor begeleiding op 1 januari 2025 tot 31 december 2025.
De gemeenteraad wenst op 1 januari 2025 in te stappen op het aanbod van het Energiehuis Limburg voor de MijnVerbouwBegeleiding en dit voor 12 maanden.
De burgemeester Johny De Raeve en algemeen directeur Bart Telen of hun vervanger ondertekenen het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met Het Energiehuis Limburg.
Het ondertekende addendum wordt na ondertekening overgemaakt aan Het Energiehuis Limburg.
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2019 betreffende de aanduiding van gemeenteraadslid de heer Johan Vanhoyland als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op alle algemene vergaderingen van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging gedurende de actuele legislatuur 2019-2024.
Gemeenteraadslid de heer Lennert Kippers werd aangeduid als plaatsvervanger.
De aangetekende brief van 2 september 2024 van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging met de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van woensdag 13 november 2024.
De verantwoordingstukken betreffende de punten vermeld op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 13 november 2024.
Het feit dat de gemeente Zonhoven aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Het feit dat de gemeente Zonhoven per aangetekend schrijven van 2 september 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op woensdag 13 november 2024 om 18.30 uur op digitale wijze plaats heeft met als agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2025;
2. Statutaire benoemingen;
3. Statutaire mededelingen.
De gemeenteraad beslist haar goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius van woensdag 13 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2025;
2. Statutaire benoemingen;
3. Statutaire mededelingen.
De gemeenteraad beslist dat de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op woensdag 13 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2019 betreffende de aanduiding van gemeenteraadslid mevrouw Karen Schillebeeks als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op alle algemene vergaderingen van Fluvius Limburg gedurende de actuele legislatuur 2019-2024.
Gemeenteraadslid de heer Lennert Kippers werd aangeduid als plaatsvervanger.
De aangetekende brief van 18 september 2024 van Fluvius Limburg met de uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van donderdag 7 november 2024.
De verantwoordingstukken betreffende de punten vermeld op de agenda van de buitengewone algemene vergadering tevens jaarvergadering van 7 november 2024.
Gelet op het feit dat de gemeente Zonhoven voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij Fluvius Limburg;
Gelet op het feit dat de gemeente Zonhoven per aangetekend schrijven van 18 september 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg die op 7 november 2024 om 18 uur plaats heeft in PXL-Next, Elfde-Liniestraat 24 te 3500 Hasselt.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 18 september 2024 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 18 september 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Limburg die op 7 november 2024 om 18 uur plaats heeft met als agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025;
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV;
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten;
4. Statutaire benoemingen;
5. Statutaire mededelingen.
De gemeenteraad beslist haar goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering tevens jaarvergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius Limburg van 7 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025;
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV;
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten;
4. Statutaire benoemingen;
5. Statutaire mededelingen.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 7 november 2024, of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden, op te dragen diens stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.